BEOGRAD – Iranska novinska agencija Mehr objavila je juče da su Ministarstvo odbrane i Agencija za logistiku oružanih snaga Irana prikazali novi domaći borbeni avion Saeghe-2 (Munja-2) i da je avion predat iranskim vazduhoplovnim snagama (IRIAF).
Saeghe-2 predstavlja drugu generaciju aviona Saeghe koji opet predstavlja drugu generaciju iranskog lovca Azaraksh. Kao osnovu za razvoj aviona Azaraksh i Saeghe uzet je američki jednosedi lovac F-5E “Tiger II“ dok je Saeghe-2 baziran na trenažnom dvosedu F-5F. Oba aviona za razliku od F-5E/F imaju dva vertikalna stabilizatora (Azaraksh ima jedan) ali je njihova elektronska oprema i dalje tajna.
Smatra se ipak da su modifikacija i modernizacije vrlo skromne u odnosu na originalni avion iako Iranci govore da su borbene karakteristike znatno poboljšane integracijom nove opreme i naoružanja. Još 7. januara ove godine Iran je objavio da je započela masovna proizvodnja borbenih aviona Saeghe. Preneseno je da Iran sada ima nekoliko eskadrila ovog aviona ali je realnost ipak drugačija. Veruje se da su do januara meseca ove godine u 23. lovačkoj eskadrili, u vazduhoplovnoj bazi Tabriz bilo samo tri aviona Saeghe. Ovaj avion prvi put je prikazan 2007. dok je septembra 2010. objavljeno da je operativna prva eskadrila. Iran je do revolucije 1979. primio u naoružanje čak 141 avion F-5E, danas se veruje da ih je u IRIAF ostalo oko 31 i da će 24 F-5E biti konvertovano u avione Saeghe. Takođe u upotrebi je i 17 dvoseda F-5F koji su kandidati za modifikaciju u Saeghe-2.
Usled ekonomskih i drugih sankcija Iran je u poslednjih 20 i više godina bio u nemogućnosti da nabavi savremene borbene avione. Stoga je prinuđen na remont, modifikaciju i modernizaciju postojeće flote borbenih aviona. Jedan od rezultata svega toga su i domaći projekti modifikovanih američkih borbenih aviona koje Iran ima u svom inventaru. Pored aviona Azaraksh i Saeghe/-2 Iran je uspešno izvršio i modifikaciju 13 aviona F-5A u dvosedu varijantu nazvanu Simorgh koji u stvari faktički predstavlja dvosedi F-5B.
Jovica
Najveće pitanje je da li je Iran u stanju da proizvodi avionske motore . Ako jeste biće i domaćih aviona. Ako nije, sve je to samo krpačenje postojećeg .
Falcon7
sad su skoro vec kao agresori u TOP GUN-u, eto ide i 2 deo pa ne moraju da menjaju avione samo da dodaju vertikalac!
doc holiday
Iran se pokazao kao snalazljiv . Uspeti u ratu sa Irakom u totalnoj izolaciji od oba bloka u ono vreme odrzati flotu F14 tomcata i pri tom naneti sa njima ozbiljne gubitke Irackom vazduhoplovstvu mogu samo ozbiljne zemlje.