[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025

EKSKLUZIVNO: RV i PVO Vojske Srbije na Batajnici ima petnaesti MiG-29

21. feb 2025

[IDEX 2025] Ministarstvo odbrane Srbije potpisalo Memorandum o razumevanju sa Talesom

20. feb 2025

[IDEX 2025] Proizvođač PVO sistema Pancir ekskluzivno za Tango Six: Srbija bi uz minimalne modifikacije i obuku mogla brzo da usvoji novi Pancir SMD-E

20. feb 2025

[IDEX 2025] Vreme je da menjamo nazive kineskih dronova u RV i PVO, izložena i planirajuća bomba FT-6

19. feb 2025

[IDEX 2025] Rusi su se vratili

18. feb 2025

[IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

17. feb 2025

Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

14. feb 2025

Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025
Letačke priče Suada Hamzića: Nosna noga
"Sletanje bez nosne noge bilo je izričito zabranjeno jer su se sva, prema ruskim iskustvima, završavala lomom aviona, povredom ili pogibijom pilota."

Letačke priče Suada Hamzića: Nosna noga

Tango Six nastavlja sa objavljivanjem letačkih memoara Suada Hamzića. Dobili smo ekskluzivno pravo da prvi u nastavcima prenesemo najzanimljivije priče jedne izuzetne letačke karijere pilota Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije. Koje opcije ima pilot kada jedna od nogu stajnog trapa ostane odbravljena prilikom sletanja i šta je u takvoj situaciji uradio Suad Hamzić davne 1985. godine?

Vraćam se sa jednog od trenažnih letova u sastavu 126. lovačke eskadrile 204. lovačkog puka u Batajnici 1985.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Pre uvođenja u treći zaokret rutinski prebacujem ručicu stajnog trapa na položaj izvučeno. Par sekundi kasnije, osećam uobičajene blage udare koji potvrđuju zabravljivanje stajnog trapa. Zelene signalne sijalice se pale, hidro pritisak u avionskoj instalaciji posle blagog kolebanja stabilizuje se na uobičajene vrednosti.

Pritiskam dugme predajnika radio stanice da izdeklamujem uobičajenu poruku, a pogled mi se vraća na indikator stanja stajnog trapa. Da još jednom proverim ono što ću javiti.

Umesto tri, na indikatoru su gorele dve zelene signalne sijalice, a treća, prednja, koja signalizuje položaj nosne noge stajnog trapa nije gorela. Umesto nje, gorela je crvena signališući uvučeni položaj nosne noge aviona MIG-21bis.

Pritiskom na dugme „Test“ na signalnoj tabli ispitah ispravnost svih signalnih sijalica. Upali se svih 6. Dakle ispravne su pa, shodno tome i ono što signalizuju.

Javih kontrolnom tornju da mi je nosna noga ostala u uvučenom položaju i da ću je ispustiti prinudnim (pomoćnim) putem zatraživši odobrenje da to uradim iznad njih, a podrazumevajući da će oni biti i prva vizuelna kontrola stanja i položaja nogu stajnog trapa. Kontrolor mi odobri dolazak na poziciju razlaza na uobičajenoj visini od 500 metara.

Leteći po normalnoj šemi za sletnje iz školskog kruga, ali bez izvlačenja flapsova i bez snižavanja prema poziciji iznad AKL, još jednom razmislih i zaključih da nema razloga ponavljati postupak uvlačenja i izvlačenja stajnog trapa redovnim putem, jer time neću dobiti ništa izuzev rizika da mi i neka od osnovnih nogu ostane uvučena.

Postupak je predviđao nekoliko mogućnosti sletanja bez stajnog trapa, izuzev jedne. Sletanje bez nosne noge bilo je izričito zabranjeno jer su se sva, prema ruskim iskustvima, završavala lomom aviona, povredom ili pogibijom pilota. Dakle prva opcija je bila izvući nosnu nogu autonomno, pomoćnim putem i sleteti. Druga opcija bila je, ako se nosna noga ne izvuče pomoćnim putem, uvući osnovne noge stajnog trapa i sletanje izvršiti na stomak aviona. To je nosilo ozbiljan rizik požara i/ili loma aviona, posebno ako dođe do skretanja sa piste i eventualnog prevrtanja. I treća opcija bila je usmeriti avion u nenaseljenu oblast i napustiti ga katapultiranjem.

Preispitujući moguće opcije postupaka, stigoh na oko pola kilometra ispred tornja AKL u pravcu 130 u osi PSS br 2. Javih da pristupam postupku izvlačenja nosne noge, komandnu palicu prihvatih levom rukom i sagnuvši se unapred, desnom rukom dohvatih prstenastu elipsoidnu ručicu pričvršćenu lisnatom oprugom uz bradu instrumentalne table u desnom prostoru nožnih komandi.

Bio sam spreman da je dobro povučem jer, sećam se, tehnicari su nam objašnjavali da ta sajla kojom se direktno odbravljuje nosna noga iz poločaja uvučeno, može biti dugačka jer ide preko sistema kotura koji povećavaju silu dejstva na bravu nosne noge. Kada se već odbravi, nosna noga ispada iz svoje godndole direktno u vazdušnu struju oko aviona čija sila otpora će je snažno potisnuti u zadnji, ispušteni, položaj i dinamičkim udarom zabraviti u ispuštenom položaju. Jednostavno, pozudano rešenje, ali treba tu ručicu i sajlu snažno povući.

I povukoh je odlučno, snažno!

Iznenadi me trenutni jak udar i trzaj aviona oko poprečne ose. Avion nakratko obori nos, a onada ga prope i kao da se malo zatalasa, a onada umiri u horizontalnom letu!? Signalna sijalica nosne noge je gorela zelenim svetlom!

– Nosna noga vam je ispuštena, koliko vidim. – javi se kontrolor letenja.
– I zabravljena je. Dozvolite u krug za sletanje. – odgovorih.

Letim prema trećem zaokretu i vratih se onom čudnom „pumpanju“ aviona prilikom ispuštanja nosne noge. Brzo, logično zaključih: nije se avion sam „zatalasao“ već sam mu ja to komandovao. Povlačeći desnom rukom ručicu pomoćnog ispuštanja nosne noge, ja sam se levom rukom oslonio na palicu i potisnuo je od sebe. A kada je avion krenuo na dole, ja sam to kompenzirao povačenjem palice na sebe. Onda sam smirivao tu amplitudu pre nego što sam palicu ponovo obuhvatio šakom desne ruke.

Ni danas mi nije jasno zašto su Rusi tu ručicu postavili na desnu stranu tzv. brade instrumentalne table, kad im je identično mesto ostalo slobodno i na levoj strani, za dohvat levom rukom? Da li su mislili da je pilotima leva ruka toliko slabija, ili je bio ponedeljak pa im konstruktor aviona bio mamuran!?

Kako god, stigoh na treći zaokret i nasmejah se sam sebi, kada se uhvatih da sam po navici rukom krenuo ka ručici za ispuštanje stajnog trapa. Javih da sam izvršio kontrolu položaja stajnog trapa za sletanje.

Da bi dežurni pilot na startnoj imao što više vremena da osmotri stanje stajnog trapa mog aviona, namerno sleteh malo duži. Smanjenom brzinom sa SPS proleteh pored njega na visini od oko jednog metra i kada čuh još jednu potvrdu da stajni trap izgleda sasvim normalno, počeh finalno ravnanje. Pristadoh blagim susretom točkova aviona i betona PSS, a onda dugo zadržah nos u vazduhu, za svaki slučaj, i spustih ga na beton piste na minimalnoj mogućoj brzini. Dorulah normalno u stajanku. Upisah grešku, a avion prikačiše za tegljač i odvukoše u pravcu radioničkog hangara.

DSCF7298

Nekoliko dana kasnije mi tehnički oficir eskadrile uruči suvenir u obliku metalne, malo deformisane potkovice. Bio je to deo okova, masivnog prstena koji je obuhvatao spojku nosne noge stajnog trapa, na koji se prirubljivao radni cilindar upravljanja mehanizmom izvalčenja nosne noge.

Golim okom jasno se videlo da je jedna strana prirubnice bila oksidirana, a na drugoj starni je bila vidljiva, takođe oksidirana, zatamnjena pukotina. Ostatak je bio metalno-srebrenast, sjajan.

Usput mi reče da je Tehnička uprava RV i PVO odmah naredila kontrolu tih sklopova na svim MIG-ovima.

Identična ostećenja, kao posledica zamora materijala, nađena su na još nekoliko aviona.

Biografija

Suad Hamzić rođen je 16.07.1945. godine u Sarajevu, završio je čuvenu gimnaziju u Mostaru a zatim je u jesen 1963. primljen u Vazduhoplovnu vojnu akademiju. Prvo postavljenje nakon akademije bilo mu je u 352. iae. Leteo je Tanderdžete, Sejbrove i sve verzije aviona MiG-21 koje je JNA imala u naoružanju. Završio je Komandno štabnu akadademiju RV i PVO i 1977. godine poslat je u Veliku Britaniju gde je godinu dana kasnije završio RAF Staff College.

U septembru 1980. godine upućen je u Sjedinjene Američke Države radi evaluacije aviona F-5, tačnije verzije F-5F i F-5E, kao i prototipa izviđačke verzije – RF-5E. Od septembra 1986. do do septembra 1990. godine vršio je dužnost vojnog izaslanika oružanih snaga SFRJ u Turskoj. U penziju je sa činom pukovnika otišao 1993. godine.[/colored_box]

Do sada objavljene priče Suada Hamzića možete pročitati ovde.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sa

Kao i sve price do sada, procitah u jednom dahu. Kao i svaki puta do sada, bravo i hvala druze Suade sto nas castite ovakvim pricama i ostavljate u amanet generacijama.

Odgovori
Vl

Majstore! Majstore!

Odgovori
ju

Uzivanje za citanje!

Odgovori
Go

Uh… kao da sam sam ovo prezivljavao… Brravo i hvala Suade…!

Odgovori
MA

Veoma zanimljiva i napeta prica. U to doba RV bila je snazna sila

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com