BEG airport status
Komšije napreduju: Rumunija dobila proizvodnju helikoptera Super Puma Helikopter H215 predstavlja siromašniju varijantu helikoptera Super Puma / Foto: Airbus

Komšije napreduju: Rumunija dobila proizvodnju helikoptera Super Puma

Rumunska vazduhoplovna industrija ponovo će proizvoditi francuske helikoptere.

Evropski vazduhoplovni gigant Airbus Helicopters odlučio je da Rumuniji prepusti deo proizvodnje helikoptera tipa Super Puma a reč je o modelu H215 koji je imao staru oznaku AS-332 i koji se pojavio 2010. godine kao jedna od siromašnije opremljenih verzija Super Pume.

Airbus će u nove pogone u rumunskom gradu Brasov uložiti 50 miliona evra i fabrika će biti u njegovom vlasništvu. Proizvodne hale imaće površinu od 10.000 m², biće zaposleno, pored postojećih 160 još 300 ljudi od kojih je 23 već upućeno na obuku u Francusku.

1643778_-_main
H215 kao glavni konkurent na tržištu ruskom Mi-17 / Foto: Airbus

U toku uhodavanja proizvodnje udeo delova proizvedenih u Rumuniji mogao bi da dostigne 30-35 posto a postoji mogućnost i da bi proizvođač Turbomeca mogao da preseli proizvodnju motora Makila 1A1 u Brasov. U toku 2017. godine bi trebalo da započne postepena proizvodnja da bi 2019. pogon proizvodio 15-20 helikoptera godišnje.

Planirana je proizvodnja dva modela i to H215C1e (AS-332C1e) i H215L1e (AS-332L1e) koji je duži za 76 cm a sklapanje helikoptera varijante L1e započeće tek 2019.

H215 predstavlja pojednostavljenu varijantu Super Pume, proizvodnja u Rumuniji bi trebalo da dodatno snizi cenu helikoptera a namenjen je da se kao takav na tržištu takmiči sa ruskim helikopterom Mi-17.

Kratka istorija proizvodnje helikoptera u Rumuniji

Rumunija ima velikog iskustva u proizvodnji helikoptera a u tome su se i u prošlosti pretežno oslanjali na Francusku. Još 1971. kupljena je licenca za proizvodnju lakih višenamenskih helikoptera Aerospatiale SA-316B ‘’Alouette III’’ koji su dobili oznaku IAR-316.

U pogonima fabrike IAR – Industria Aeronautică Română je do 1987. proizvedeno 250 helikoptera od kojih je polovina završila u rumunskoj vojsci. Za potrebe armije razvijena je i laka borbena varijanta sa mogućnošću nošenja mitraljeza kalibra 7,62 mm, lansera nevođenih raketnih zrna kalibra 57m i protivoklopnih raketa.

Uz helikopter, po licenci su proizvodili i motor Turbomeca Artouste IIIB. U prvoj polovini 80-tih Rumuni su pokušali da od IAR-316 naprave i borbeni helikopter. Bio je to IAR-317 nazvan ‘’Airfox’’ koji je imao raspored sedišta jedno iza drugog. Napravljen je samo jedan prototip koji je 1985. prikazan na Buržeu.

12297896_10208049219777753_244228220_o
Rumunski laki višenamenski helikopter IAR-316B / Foto: Aleksandar Milošević

Sledeća saradnja sa Francuzima ostvarena je 1974. godine kada je 30. jula potpisan ugovor o licencnoj proizvodnji srednjeg transportnog helikoptera Aerospatiale SA-330 ‘’Puma’’. Već 22. oktobra 1975. poleteo je prvi helikopter proizveden u Rumuniji sa oznakom IAR-330.

Do danas su proizvedena 163 helikoptera od kojih je 104 isporučeno RV i RM Rumunije a dobar deo preostalih helikoptera stranim kupcima među kojima su bili Pakistan, Obala Slonovače, Sudan, UAE i Ekvador. Od 1975. do 1977, proizvođen je IAR-330H a kasnije IAR-330L. Najveći deo ovih helikoptera proizveden je do 1987. a od tada je vrlo mali broj izašao sa fabričkih traka.

Septembra 1995. Rumunija je u nameri da napravi višenamenski borbeni helikopter za podršku, potpisala ugovor sa izraelskom kompanijom Elbit Systems za modernizaciju 24 helikoptera koji su dobili oznaku IAR-330 SOCAT (Sistem Optronic de Cercetare și Anti-Tanc). Prvi prototip poleteo je sa aerodroma Ghimbav kod Brasova 26. maja 1998. a prvi helikopter je isporučen 2001.

I prvi prototip je 2005. godine doveden na serijski standard tako da je ukupno isporučeno 25 helikoptera. Od 2005. do 2008. trajala je i modernizacija 12 helikoptera na standard IAR-330M sa avionikom varijante SOCAT ali bez optoelektronskog sistema i naoružanja.

IMG_0531
IAR-330M u varijanti za MEDEVAC misije / Foto: Živojin Banković

Slična varijanta verziji SOCAT napravljena je i za rumunsku Ratnu mornaricu. Helikopter sa oznakom IAR-330 NAVAL prikazan je 30. januara 2007. a helikopter je pored nove elektronike dobio i opremu za sletanje na vodu. Na rumunskim fregatama koristi se za traganje i spasavanje, za medicinski prevoz i za osmatračke misije. Isporučena su tri helikoptera.

Iskustva u modernizaciji helikoptera su primenjena i u varijanti IAR-330SM koji su u upotrebu u UAE a Rumuni su radili i na modifikacijama britanskih helikoptera Puma HC4.

Rumunija je pokušala i sa proizvodnjom ruskih helikoptera. Sa SSSR je 1984. godine potpisan ugovor o saradnji u oblasti vazduhoplovne tehnike koji je obuhvatao i proizvodnju helikoptera koji bi se konstruisao na bazi poznatog sovjetskog helikoptera Kamov Ka-26.

Oktobra 1985. potpisan je ugovor o razvoju jednomotornog lakog višenamenskog helikoptera sa oznakom Ka-126. Sledeće 1986. IAR je započeo pripreme za proizvodnju a 22. decembra 1988. je poleteo prototip. Serijska proizvodnja započela je 1989. a nakon samo 17 proizvedenih helikoptera program je prekinut 1991. godine.

Šta je za to vreme rađeno u Jugoslaviji i Srbiji?

SFRJ je početkom 70-tih pokazala interesovanje za nabavku francuskog lakog višenamenskog helikoptera Aerospatiale SA-341 “Gazelle“ i 1971. potpisala ugovor za licencnu proizvodnju. To je u početku bila delimična licenca sa kooperacijom da bi se ubrzala proizvodnja i uvođenje u naoružanje.

Prvi od 21 helikoptera je nabavljen u Francuskoj u varijanti SA-341G a stigli su u periodu 1973-1976. Licencna proizvodnja 1978. godine počinje u fabrici SOKO-Mostar dok su motori ’’Astazou IIIB’’ proizvođeni u fabrici ’’21. maj’’ u Rakovici. Prvi jugoslovenski primerak predat je na ispitivanje decembra 1978.

DSC00465
Laki višenamenski helikopter HO-45 Vojske Srbije / Foto: Aleksandar Milošević

Proizvođena je prvobitno varijanta SA-341H, ukupno 94 helikoptera. Remont je osvojen u Vazduhoplovnom zavodu ’’Moma Stanojlović’’ na Batajnici. Jugoslovenske varijante, od kojih su neke posebno razvijane, su nosile oznake HO-42 (helikopter-opšti, 36 helikoptera), Hi-42 HERA (helikopter-izviđač), Hs-42 (helikopter-sanitetski, 6 helikoptera), HN-42M GAMA (helikopter-naoružani, 36 helikoptera).

Od 1986. do 1991. SOKO je proizveo 63 dodatna helikoptera varijante SA-342L sa jačim motorom ’’Astazou XIVM’’. Od toga 20 je bilo u varijanti HO-45 (helikopter-osnovni) i 43 HN-45M GAMA (helikopter-naoružani).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Do

Ocigledno je da su rumunima potrebni novi helikopteri, iskustva u proizvodnji imaju, jos i jeftina radna snaga…

Odgovori
gi

Citajuci strucne vazduhoplovne casopise procitah u jednom clanku koji se odnosi na prenos dela proizvodnje u Rumuniju da je Srbija izrazila zelju za 2+2 helikoptera tipa H215C1 pri cemu bi Vlada Rumunije iskoristila dobre odnose sa Srbijom kako bi je ubedila da se preorijentise na ove helikoptere za dalje nabavke, te bi pruzila pomoc u odrzavanju, obuci i drugim delatnostima, jer se procenjuje da je Srbiji potrebno min 20 letelica ovog tipa za ispunjavanje operativnih zadataka. Takodje su spremni i da nam ponude opremanje zeljenog broja u PO verziji, koje planiraju i za sebe da nabave cime bi cena bila povoljnija za sve strane…

Odgovori
gi

Dodao bih da Rumunija i maticni AH traze kooperante za 14-20% udela u proizvodnji, posebno pogonskih sklopova i kompozitnih konstrukcija trupa i repa…
Eto prilike za nase fabrike!
Usvajanjem dela proizvodnje, posebno pogonskih sklopova, mozemo uci u povoljnije aranzmane za nabavku helikoptera i kasnije odrzavanje
Ali, dok oni rese sta sa Gasicem i posle njega, najverovatnije ce i ova prilika da ode u nepovrat…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj