BEG airport status
Srbija u Rusiji na vežbi PVO “Čisto nebo 2016“ Dejstvo LPRS sa oklopnog transportera / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Srbija u Rusiji na vežbi PVO “Čisto nebo 2016“

Ove godine vojna saradnja Srbije i Rusije biće veoma raznovrsna i intenzivna. Pored vazduhoplovne vežbe BARS-2016. koja će se u oktobru održati u Srbiji, pripadnici dve vojske imaće priliku da sarađuju i na nekoliko vežbi koje će se realizovati u Rusiji.

U okviru ’’Armijskih međunarodnih igara 2016’’ biće održano nekoliko vežbi skoro svih vidova i rodova a srpski vojnici će pored tenkovskog biatlona i takmičenja pontoniraca učestvovati i na PVO vežbi ’’Čisto nebo 2016’’.

cNNN1ivXiOk
Na vežbi “Čisto nebo 2016“ vršiće se gađanje ciljeva u vazduhu i lakim prenosivim raketnim sistemima / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

U subotu 2. jula načelnik PVO Kopnene vojske Rusije general Aleksandar Leonov saopštio je u izjavi za radio RSN da će na međunarodnom vojnom takmičenju jedinica protivvazdušne odbrane ’’Čisto nebo 2016’’ prvi put ove godine učestvovati Angola, Kazahstan i Srbija.

Vežba će se održati na poligonu u gradu Jejsku u Krasnodarskom kraju u periodu od 30. jula do 13. avgusta a u njoj će učestvovati i armije Belorusije, Venecuele, Egipta, NR Kine i Rusije.

E-T4aAJycG4
Srpske protivavionce čekaće i oruđe sa kojima ne raspolažu. Ruski dvocevni top ZU-23-2 “Sergej“ kalibra 23 mm / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Timovi će se takmičiti u gađanju ciljeva u vazduhu lakim prenosivim raketnim sistemima (LPRS, tzv MANPAD) kao i protivavionskim topovima. Po onome što se može videti na fotografijama najverovatnije će biti reč o raketnim sistemima Igla različitih verzija kao i o topovima ZU-23-2 ’’Sergej’’ kalibra 23 mm.

Svaki tim brojaće do 30 ljudi i sastojaće se od grupe za dejstvo LPRS, grupe za dejstvo PA artiljerijom, grupe za obuku, jedinice za podršku koja uključuje i jednog sudiju i jedinice za održavanje tehnike.

Grupa za dejstvo LPRS imaće dva odeljenja, glavno i rezervno a svako od njih imaće po 4 čoveka i to vođu odeljenja, starijeg strelca, strelca i vozača. Jedinica za dejstvo PA topom takođe će imati dva odeljenja, po jedno glavno i rezervno a svako odeljenje po 6 ljudi među kojima su vođa, strelac, vojnik za navođenje, levi i desni punioc i vozač.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Zar Vojska Srbije nije rashodovala veliki broj lako prenosivih sistema Igla i Strela 2M? (ne mora da znaci da je istina, jos jedna odluka u reformi VS)

Odgovori
Pe

Strela 2M da sve platili ameri.

Ž

Јесте велики број Стрела-2 расходовано али су оне као и Игле и даље у наоружању.

Pa

Bolje da su gadjali njima na poligonu nego unistavali kao neeksplodiranu municiju, kako god, iako zastarela Strela-2M jos uvek moze da iznenadi i obori cak i moderan borbeni avion. Nismo jedina drzava koja ih koristi jos.

ap

Trebalo bi da se konačno odlučimo koje kalibre artiljerijskih sistema PVO hoćemo da koristimo, a ne da vežbamo na jednom, koristimo druge a u slučaju rata i treće.

Odgovori
А

Moжемо ми да одлучимо шта хоћемо кад се ништа не занавља од опреме.

De

Kakve svrhe vise imaju protiv zracni topovi? Oni jedino imaju svrhu protiv zrakoplova koji koriste primitivne taktike iz Drugog Svijetskog Rata (naprimjer Sirijska ili Libijsko ratno zrakplovstvo).

Ti topovi su se dokazali da su zanista protiv modernih neprijetalja ala Israel 1982-e, SAD (1991/1995/1999/2001/2003) itd.

Ako ste srece moze klepati transportne helikoptere ako su dovoljono glupavi da lete blizu toga!

Bolji su za otporu pijesadije nego kao protiv zracni sistem.

A ZU-23-2 ’’Sergej’’ na slici ocigledno nema ni radarsko pracenje poput ZSU-23-4 „Shilka“ ili Oerlikon GDF ili 2K22 Tunguska.

To je smijurija. Bolje rasprodati te (a i stare Prage) za staro zeljezo i kupiti novdodatne Strela 2 ili cak 2K22 Tunguska.

Odgovori
12

Mozda ti deluju da su za nista, ali oni danas sluze kao komplement raketnoj PVO. Zasto? Pa jednostavno, PVO raketa osim maksimalnog ima i svoj minimalni domet, odn. domet ispod kog je neupotrebljiva. A ta zona je bas u okviru PA topova.

De

126LAE-Delta, kazes istinu.

Ali ne uzimas u obzir moderne NATO taktike i naoruzanje.

1. Moderne zapadne taktike sve ovise na avionu koji leti 30,000 feet (osim A-10). A moderne NATO bombe su cesto „stand off“ ala AGM-154 JSOW to jest lanciraju se van dometa PVO sistema (AGM-154 domet je 130 km).

Standardne bombe JDAM imaju domet od 24 km do 72 km za JDAM-ER.

Niske taktike su odbacili 1991-e godine kad su Englezi izgubili 6 aviona Tornado u niskom letu.

A ti gubici su bili:

3 – PV raketni sistemi
1 – bomba explodirala pre-rano
2- nema konkretni razlog.

2. Protiv niskih brzih aviona, tesko je ih primjetiti sa bilo cim. Stoga PV topovi nece imati priluka pucati na avione. Pogledaj Francuski udar na Libijsku bazu Ouadi Doum 1986-e:

8 Jaguar-a i 4 Miragre F1C su udarili bazu u jako niskom letu. Posto su letili ispod radar-a, Libyski PVO nije ih primjetila i udar je bio uspijesan. Libijanci nikan nisu imali prililku pucati na Francuze.

Napad je trajao svega 1 minutu. U tom vremenu su Francuzi ispalili 40 BAP-100 bomb-a.

12

Dead1, u mom odgovoru ja nisam ni razmatrao modernu NATO taktiku i naoruzanje, jer mi je fokus vise bio na samom PVO sistemu.

U tvom misljenju za PZ topove nema mesta u savremenom PVO sistemu, sto nije potpuno tacno. PZ topovi u savremenom PVO sistemu su danas u specijalistickoj ulozi, najcesce kao CIWS(primer holandskog Goalkeeper) i koriste se kao bas zadnji pokusaj. Jedino sto je otezavajuce u mom kontra-argumentu je to da se i u toj ulozi PZ topovi zamenjuju raketnim sistemima poput RIM-116, mada recimo Rusi imaju na svojim brodovima Kortik/Kastan, koji je kombinovani sistem.

Jedno je sigurno, protiv nekoga ko se dosta posveti vazdusnom napadu PVO ne moze mnogo da ucini(https://www.quora.com/Could-any-city-in-the-world-successfully-defend-against-a-U-S-air-strike, prvi odgovor)

at

Ako PV topove imaju sve armije na svijetu, onda vjerovatno PV topovi imaju smisla. Sto se tice Sirijskog ratnog zrakoplovstva i njihove taktike, za dorucak bi pojelo sva zrakoplovstva i vazduhoplovstva bivse Juge.

Odgovori
De

atg51 mongo armija jos uvijek koriste T-55 ali to ne znaci da je taj tenk za staro zeljezo.

Nemaju sve zemlje svijeta PV topove. Veliki broj Zapadnih drzava vise ne koriste tradicijalne PV topove. To su zamijenili sa rakentim sistemima. Tu su drzave poput Amerike, Australije, Velike Britanije, Kanade, Svedska, Italija, Francuska itd itd.

Moderna povijest PV topova je da su za vraga protiv modernih Zapadnih taktika. PV topovi nemaju domet protiv Zapadnih ratnih aviona koji lete visoko.

A glavni zapadni borbeni helicopter je AH-64 koji je napravlejn da prezivi udarce od 23mm-ih topova.

A i niske su vrijednosti protiv starijih mlaznjaka zbog brzine mlaznih aviona.

Ako uzmes u obzir Srpsku stratesku situaciju (skoro okruzena NATO saveznicima), onda vidis da najvjerovatnije taktike koje ce biti koristeni protiv Srbije su najmodernije taktike NATO pakta. Ne pricam o Bugarskim MiG-29 ili Hrvatskim MiG-21, nego Americkim i drugim naprednim savenznicima.

To je ponvaljanje 1999 gdje su topovi PV (a i to Bofors L70 40mm s GIRAFFE radarima) nisu oboriili niti jedan zapadni avion (zastarjeli raketni sistemi su oborili svega dva i ostetili jos neki broj).

A Srpski vojnici su bili profesionalni i imali dobre taktike. Ali zastarjela oprema znaci da nisu mogli oborati NATO avione.

Istina da je NATO na papiru uvijek trebao pobijediti. Ali strategija im je bila pogresna . Da su NATO saveznici poceli gubiti veci broj aviona, onda bi mozda situacija bila drigcija i NATO se povukao ranije.

U idealnom svijetu Srbija u biti treba S300 za „strategic deterrent.“ To znaci zamijeniti S125, 2K12 KUB i Bofors L70 sa manjim brojevima S300.

Ali posto su S300 vrlo skupi, onda nesto jeftinije poput Buk M2/-3.

Vl

To odsustvo PV topova me podseca na pricu oko integrisanja vazduh – vazduh projektila na ratne avione neposredno pre eskalacije Vijetnamskog rata. Toliko su svi bili odusevljeni raketama da je jednom prilikom Robert Meknamara izjavio da je montiranje topova na avione korisno koliko i danasnjem vojniku umesto puske dati luk i strelu. Praksa je pokazala da su topovi itekako korisni u vazdusnim duelima. Mislim da je slicna prica i sa PV topovima, mogu poprilicnu stetu naneti transportnim helikopterima, dronovima, itd. Naravno treba ih modifikovati kako bi odgovarali savremenim uslovima. Sistem Tunguske i Pancira je odlicno ukomponovan

De

Ali ovo nije 1970. A i 1970-e je PV top vec postao zastarijel zbog brzine mlaznih aviona.

Zapad ratuje bez prekida od 1991 – Irak, Bosna, Afghanistan, Libya, Syria. Protivnici su koristili veliki broj PV topova koji nisu nista ucinili. Koristili su I veci broj starijih PV raketa koji isto nisu puno ucinili.

NATO je ocekivio da gube 12 aviona na dan u Kosovu na pocetku rata. Izgubili su svega dva u citavom ratu a te su oborile raketni sistemi.

Protiv Zapadnjaka treba moderne daleko metne rakete. PVO top je u ovom slucaju ala koristiti koplje protiv snajper-a.

Ba

Učinjeno je mnogo PA topovima. Ako je 600 oruđa za vrijeme čitavog trajanja konflikta oborilo 30 tomahawka- oni su se isplatili. Strateški jer su pogodniji za uništavanje niskoletećih sporih meta, a i laki su za raspoređivanje blizu POI neprijatelja, pa su osujetili trenutno ili potpuno uništenje 30 POI.

Praktično- uništili su 30 miliona $ opreme neprijatelju, a uštedili svojima 30+ ispaljenja raketa. Jeftina municija. PVO koji radi i kada se ratuje bez struje/vode/ u potpunoj supremaciji neprijatelja (Jemen, Sirija). Činjenica je da je postotak obaranja relativno mali- ali je konstantan i samim tim sredstvo je perspektivno za usavršavanje u skladu sa modernim prilikama (topovi na Panciru/Tunguski, razni CIVS-ovi na brodovima).

Ba

Zaboravih da kažem da su 99-te NATO snage prilagodile korištenje letjelica velikom broju PA topova u našoj armiji. Šta bi bilo da su znali da ih nema, pa uredno letjeli na manjim visinama kada je loše vrijeme? Sjećate se one nedelje kada se nije bombardovalo 5-6 dana čini mi se, zbog oblačnosti. Ne ide sa 5000 metara. Sjećate sa da Apači nisu bili korišteni upravo zbog dobre pokrivenosti niske PVO. Koliko je života to spasilo? Prvenstveno vojsci na Kosovu- koja je imala relativno male gubitke. Sve treba. I treba modernizovati sve. Upitan je samo potreban broj PA topova. Mislim da se može govoriti o redundantnom u smislu količine oružija. Valjda je bolje imati 30 Pancira nego 150 trocijevaca sa posadom?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Branko Србија 6 Хрватска 7 Словенија 1 Црна Гора три од којих се два нуде на продају

08. Feb 2025.Pogledaj

Dejanera na: Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

Logicno jeste ali je isto tako logicno da se to uradi kada na red dodje neki od vecih remonta. Tehnika napreduje, proizvodjac za dve godine moze da izadje sa D3, pa onda opet sa D4 za nekoliko godina, a mi onda samo da nadogradjujemoo sa jednog na drugi standard svako malo. Pa kad bi onda…

08. Feb 2025.Pogledaj

Branko na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Od 17 nasledjenih aviona trenutno je u Srbiji 6 aviona, 7 u Hrvatskoj ovoj firmi, 1 je poklonjen Sloveniji za Muyej a 4 preostala su ovi koji se prodaju... I to je sve kada se sabere

07. Feb 2025.Pogledaj

Nenad na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Možda neki bofors L70 ako imaju i prodaju. Mada sam ja mišljenja da ih mi sami imamo dovoljno. A sve ovo ostalo otpad.

07. Feb 2025.Pogledaj

Dejanera na: Komercijalne operacije „letećim taksijem“ u Srbiji sada i regulatorno definisane: Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio pravila za eVTOL letelice

A ko je lud da izda takav sertifikat i takvu dozvolu a da pre toga tu istu dozvolu ne izdajuFAA, EASA ili bar pojedinacno neka agencija iz zemlje proizvodjaca? I manite se pritisaka! Moze da te pritiska ko god hoce ako treba da potpises nesto to znaci da ces morati i da odgovaras za to…

07. Feb 2025.Pogledaj