[NAJAVA] Obeležavanje Dana vazduhoplovnih žrtava 20. marta u Muzeju vazduhoplovstva

18. mar 2019

[POSLEDNJI POZIV] Prijave za Red Bull Flugtag konstruktorske biroe otvorene do večeras

18. mar 2019

[NAJAVA] Sačuvajte datume: Treći Vazduhoplovni samit Jugoistočne Evrope 12. i 13. marta 2020. godine

18. mar 2019

Red Bull Flugtag: Traže se konstruktorski biroi koji će oboriti rekord u dužini leta iznad Ade Ciganlije

16. mar 2019

Tango Six poziva konstruktore (amatere) aviona: Još samo tri dana za prijave na Red Bull Flugtag na Adi Ciganliji

15. mar 2019

[NAJAVA] Mojsilović: U Nišu 24. marta obeležavamo dve decenije od početka NATO bombardovanja; Na paradi će leteti i 8 MiG-ova

12. mar 2019

Stefanović: Super Pume dolaze u MUP 2021. i 2022. godine

11. mar 2019

Prvi korisnici nove verzije helikoptera H145 sa petokrakim rotorom

8. mar 2019

Erbas Helikopters predstavio novu verziju helikoptera H145 sa petokrakim nosećim rotorom

5. mar 2019

Neispričane letačke priče Suada Hamzića: Svitanje nad Vrsarom, jedan general i jedan nudistički kamp

4. mar 2019

[ANALIZIRAMO] Vazdušni sukob Indije i Pakistana iznad Kašmira – činjenice i spekulacije

28. feb 2019

Novi detalji o beloruskim MiG-ovima: radar, rakete i serijski brojevi

27. feb 2019

Postignuta početna operativna sposobnost na indijskom lakom višenamenskom borbenom avionu Tedžas

27. feb 2019

U Belorusiji izvršena primopredaja 4 lovca MiG-29 za srpsko RV i PVO, isporuka najverovatnije do kraja godine

25. feb 2019

Lokid Martin predstavio F-21: Nova verzija F-16 za Indiju

25. feb 2019

[VIDEO] Nova raketa RALAS, verzija ALAS-a sa raketnim motorom za koju je predviđeno da uđe u naoružanje Vojske Srbije

22. feb 2019

[VIDEO] Prva srpska navođena planirajuća bomba PGB-128

22. feb 2019

[VIDEO] Sve o novom projektu kompanije EDePro: Prvi srpski bespilotni VTOL imaće civilne i vojne verzije, letni prikaz uz simulirano dejstvo već ove godine na Partneru

21. feb 2019

[EKSKLUZIVNO] Nenad Miloradović: Erbas će izložiti srpski H145M sa našim naoružanjem na Buržeu, Mi-35 za Srbiju se sastavljaju, Orao 2.0 napreduje, prijem Beloruskih 9.13 ubrzo

21. feb 2019

[BEZBEDNOST LETENJA] Fondacija „Dejan Pandurović“: Nulti rizik postoji samo onda kada nismo u vazduhu

20. feb 2019
Analiza: Šta od opreme poseduju novi srpski Mi-17V-5
Jedan od srpskih Mi-17V-5 tokom fabričkih ispitivanja / Foto: PAO ''Kazanjski helikopterski zavod'' za Svetozara Jokanovića

Analiza: Šta od opreme poseduju novi srpski Mi-17V-5

Za dve nedelje RV i PVO će prvi put nakon 25 godina dobiti nove helikoptere. Reč je o dva ruska višenamenska transportera Mi-17 u varijanti Mi-17V-5 (izvozni Mi-8MTV-5) koji su proizvedeni u Kazanju. Zvanično, do sada nisu saopšteni detalji ugovora ove nabavke i samim tim još uvek sa sigurnošću ne znamo šta će sve ovi helikopteri imati od osnovne i dodatne opreme.

Ipak, na osnovu informacija koje su se pojavile u domaćim i stranim časopisima, na vazduhoplovnim blogovima i portalima, i sa dostupnih fotografija, moglo bi se zaključiti sa čime bi novi srpski Mi-17 trebalo da raspolažu kada je u pitanju avionika, zatim kako će izgledati i za koje će sve namene biti korišćeni.

indijski Hip V-5
Indija je do sada nabavila čak 151 helikopter Mi-17V-5 i planira da naruči još 48. Njihovi helikopteri imaju najbolju opremu kada je ova verzija u pitanju / Foto: Ruski Helikopteri

I nakon 55 godina od prvog leta prototipa V-8, familija helikoptera Mi-8 se i dalje proizvodi. Ovaj tip vazduhoplova doživeo je brojne modifikacije, verzije i podverzije koje je mnogima teško izbrojati. Smatra se da ih je bilo ukupno preko 80 zajedno sa aktuelnim verzijama koje se nude na tržištu.

Proizvođači su se trudili da skoro uvek izađu u susret željama kupca, paketi osnovne i dodatne opreme bili su raznovrsni pa su u helikoptere ugrađivani sistemi ruskog, zapadnog i drugog (npr. indijskog, kineskog, izraelskog) porekla.

Trenutno u svetu ovaj helikopter koriste vojni i civilni korisnici u preko 100 država a u pripremi je serijska proizvodnja najsavremenije varijante Mi-171A2, verzije za 21. vek. Uskoro bi trebalo da započne i proizvodnja naslednika Mi-8, helikoptera Mi-38.

Varijanta za RV i PVO Vojske Srbije

Srbija se odlučila za verziju Mi-17V-5 koju od svog nastanka 1995. karakteriše tzv. ‘’delfinski’’ nos u kome je uglavnom smešten meteo radar. U većini slučajeva ova varijanta je, kako za oružane snage Rusije (Mi-8MTV-5), tako i za strane korisnike, isporučivana i sa zadnjom ukrcno-iskrcnom rampom koja značajno olakšava ulazak i izlazak trupa kao i utovar i istovar tereta.

13383557_10209054347333237_1160481081_o
Srpski Mi-17V-5 pod lupom / Ilustracija: Tango Six

Još jedna od odlika ove varijante su i leva bočna klizna vrata koja su šira od desnih, za razliku od npr varijacije verzije Mi-8AMTŠ (Mi-171Š) iz Ulan Udea koja ima šira desna vrata. Na repnoj gredi nalazi se Doplerov sistem za merenje visine a noseći rotor je opremljen prigušivačima (damperima) vibracija.

13441933_10209061911082326_915914832_o

Unutrašnjost transportne kabine može se prilagoditi potrebama kupca a za sada postoji podatak da će naši helikopteri imati bočne klupe i da će moći da prime 25 vojnika u sedećem položaju. Sa donje strane trupa imaće kuku za nošenje spoljašnjeg tereta za koju proizvođač tvrdi da je nosivosti 4,5 tone. Kontrola tereta bi po dostupnim informacijama trebala da se vrši preko sistema Vektor. Za gašenje požara Srbija će koristiti vedra PPV-2000 koja se već koriste na Mi-8T.

13087000_10154035268748672_5873590764753969692_o
Deo posade RV i PVO VS na obuci u Kazanju u kokpitu novog helikoptera / Foto: Ministarstvo Odbrane

Za kabinu posade postoji takođe veliki broj opcija opremljenosti, od najjednostavnije instrument table sa analognim pokazivačima do pune konfiguracije tzv. ‘’staklenog’’ kokpita sa većim brojem modernih višenamenskih kolor displeja. Srpski primerci imaće skromniji paket ove opreme, shodno ceni koja je bila i više nego povoljna. Prema našim poslednjim saznanjima ona iznosi 12,65 miliona dolara po helikopteru.

Mi-17V-5 je standardno opremljen meteonavigacionim radarom, koji obično predstavlja radar tipa 8A-813C ‘’Kontur-10C’’ (sada digitalna serija 4 i 5), proizvođača OOO ‘’Kontur-NIIR’’ iz Sankt Peterburga. Ovaj radar omogućuje detekciju opasnih zona oblačnosti i oluja uz određivanje stepena opasnosti kao i turbulentnih zona.

U zavisnosti od veličine ogledala antenske rešetke opasne meteorološke formacije može otkriti na daljini do 600 km. Može se koristiti i za navigacionu orijentaciju uz već poznate zemaljske orijentire. Postoji i mogućnosti praćenja rada radara kako bi se utvrdili kvarovi na pojedinim sistemima.

Uz radar ‘’Kontur-10C’’ obično ide i višenamenski kolor pokazivač A813-0409 dijagonale 15 cm istog proizvođača.  Ovaj displej ima više verzija i može se upotrebljavati zajedno sa nekoliko varijanti i vrsta radara ali i sa ostalim uređajima. Osim sa radarima može se koristiti uz sisteme za izbegavanje sudara (TCAS), za praćenje konfiguracije terena (TAWS), za navigaciju, uz video kamere i kao sistem za prenos podataka.

Na fotografiji koju je takođe objavilo naše Ministarstvo odbrane na kojoj se vidi deo posade (u kabini helikoptera) koja je na obuci u Kazanju, može se primetiti da se na instrument tabli nalazi jedan veći pokazivač. Utvrdili smo da je to višenamenski kolor displej tipa TDS-84 koji proizvodi kompanija TAV iz Sankt Peterburga koja je deo Grupe ‘’Kronštadt’’.

511_g_1
TDS-84 / Foto: TAV

TDS-84 pre svega prikazuje podatke vezane za navigaciju, ima nekoliko modova i može biti uvezan sa različitim sistemima. Osim informacija iz baza podataka vezano za topografiju i konfiguraciju terena može vršiti navigacione proračune, da radi sa podacima o planu letenja, da prikazuje video informacije, podatke sa sistema TCAS i TAWS, podatke o avio-saobraćaju, meteorološke informacije, i da se koristi za specijalne zadatke.

Ima sedam operativnih modova od kojih se u glavnom modu (MAP) prikazuju informacije sa mape (topografske, mape terena, aeronautička baza podataka, itd). Tu je zatim mod VIDEO za prikaz informacija sa spoljašnjih sistema i za snimanje podataka sa displeja na video-rekorder. NAVIGATION je mod za rešavanje navigacijskih zadataka a mod PLAN za navigacijsku pripremu leta i za prikaz plana leta.

Postoji i MENU za odabir prikaza kao i za praćenje rada avionike i razmenu podataka. U modu DOCUMENTATION prikazuej se tehnička dokumentacija i ostale bitne informacije koje se nalaze na prenosnom memorijskom uređaju (compact flash). Poslednji mod je DB koji je namenjen radu sa aeronautičkom bazom podataka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Simulator Mi-17 na kome se vidi osvetljenje kabine za letenje uz primenu NVG.

Na instrument tabli naših novih helikoptera, neposredno ispred pilota i kopilota nalaze i standardni analogni elektro-mehanički pokazivači parametara leta i pokazivači rada pojedinih važnih sistema vazduhoplova.

Svetla u kabini su prilagođena upotrebi naočara za noćno letenje (Night Vision Googles – NVG) a kako je najavljeno da će posade novih helikoptera dobiti i kacige pretpostavka je da bi to mogle biti kacige ZŠ-7V sa naočarima GEO-ONV1-01.

ZSh-7 sa
Kaciga ZŠ-7V sa NVG naočarima.

Od dodatne opreme trebalo bi da je nabavljena jedna dizalica SLG-300 nosivosti 300 kg koja se montira u unutrašnjosti transportne kabine, sa leve strane levih bočnih vrata. Ovo rešenje može izgledati inferiornije u odnosu na dizalice koje se montiraju spolja, uglavnom iznad bočnih vrata.

Rusi za sada zaostaju za zapadnim rešenjima takvih dizalica i jedino što mogu da ponude što se tiče spoljnih sistema je LPG-150 nosivosti svega 150 kg što je nedovoljno jer se sa njom može dizati ili samo spasioc ili samo povređeni ili spasioc sa, na primer,  lakšom osobom (detetom).

0RtvH
Dizalica SLG-300 na iračkom Mi-171E.

Unutrašnja dizalica SLG-300 jeste teška (120 kg) i dovodi do problema centra težišta helikoptera ali ima i svoje prednosti – operater koji se nalazi unutra jednostavnije uvlaći spasilačku konzolu u helikopter. Kod spoljašnjih vitla rukovaoc drži sajlu i pomaže kod ulaska spasioca u letelicu što može značajno otežavati posao kod tereta veće mase.  Ipak, neka iskustva stranih korisnika govore da je SLG-300 manje praktičan i ne baš pouzdan.

dizalica nosivosti 300 kg
Pozicija SLG-300 u helikopteru / Foto: Kirilov Kiril

Za dva srpska Mi-17V-5 nabavljen je navodno i samo jedan reflektor tipa FPP-7M kompanija OAO ‘’Сарапульский электрогенераторный завод’’ iz Sarapula. Montira se ispod prednjeg dela trupa (ispod kabine posade), ispred prednjeg stajnog trapa a mogućnosti su mu relativno skromne uzevši u obzir koja još rešenja može ponuditi ruska industrija kada su u pitanju ovi sistemi.  FPP-7M ima jačinu svetlosti od svega 300 hiljada kandela što je znatno skromnije od recimo TSL-1600 koji ima 30 miliona kandela.

FPP-7M može biti koristan za zadatke traganja i spasavanja ali bi trebalo da bude u standardnoj opremi helikoptera. Međutim, obično se montiraju dva ovakva reflektora a ako malo bolje pogledamo fotografije srpskog Mi-17V-5 vidi se da on poseduje i reflektor FR-100 koji se koristi prilikom rulanja helikoptera.

Preostalu dodatnu opremu predstavlja jedan komplet koji sadrži 12 nosila za medicinsku evakuaciju.

Moglo bi se (veoma nategnuto) reći da je po jedan komplet nabrojane dodatne opreme dovoljan za dva helikoptera jer će se u hitnim slučajevima za traganje i spasavanje koristiti verovatno samo jedan. Međutim, šta ako se u toku eksploatacije dogodi da jedan ili oba dodatna sistema zakažu i posada ne bude sposobna da izvrši zadatak?

Moguće je da se razmatra posebna nabavka još dizalica, reflektora i druge opreme a pošto se spominje dalja kupovina Mi-17V-5 moguće je i da će dodatno nabavljeni helikopteri bili bolje opremljeni.

Iako se u pojedinim medijima pojavljivala informacija da pogon naših Mi-17V-5 čine motori V-2500 koji su izrađeni u Rusiji realna pretpostavka je da su to ipak TV3-117VM. Uz njih obično ide i turbinski motor tj. pomoćni agregat tipa AI-9V koji se nalazi iza turbovratilnih motora.

Šta srpski Mi-17V-5 nemaju a mogli bi naknadno da dobiju ?

Upoređujući fotografije helikoptera Mi-8MTV-5 i izvoznih Mi-17V-5 koje koriste vojne vazduhoplovne snage Rusije i drugih država može se analizirati šta sve naši primerci nemaju od dodatne opreme koja se nudi u mnogobrojnim opcijama.

Tako srpski Mi-17V-5, po onome što znamo, neće u osnovnoj opremi imati pancirne ploče koje su postavljene oko pilotske kabine i npr. na oplatama trupa gde su motori, nemaju filtere za vazduh ispred usisnika motora, nemaju montiran infracrveni ometač iza gasoturbinskog motora, nemaju dispenzere mamaca na bokovima zadnjeg dela trupa, potom tu je nedostatak sistema svoj-tuđ (IFF) kao i nosača naoružanja.

13405381_10209054347173233_1455025086_o
Oprema koju srpski Mi-17V-5 za sada nemaju / Ilustracija: Tango Six

Novije verzije Mi-8/17 obično nose 4 do 6 nosača naoružanja na koje se mogu postaviti 20-cevni saćasti lanseri B-8V-20 nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm a tu su i kontejneri UPK-23-250 sa dvocevnim topom GŠ-23 kalibra 23 mm sa 250 granata. Srbija bi, ukoliko nije planirala da nabavi naoružanje iz Rusije, mogla možda da u domaćoj režiji izvrši naoružavanje svojih novih helikoptera. Neka od tih iskustava stečena su u modifikacijama iračkih Mi-17V-5 i Mi-171Š.

Dodatna oprema takođe može uključiti i sistem WSPS odnosno sekače žice koji mogu biti korisni ako helikopter naleti, na primer, na dalekovod. Ovaj sistem se često može videti na zapadnim tipovima helikopterima iste kategorije, obično se postavlja na prednji deo trupa, iznad i ispod kabine posade.

Komentari

I

I eto kupismo mi dva “golfa“ 5, bez dodatnog desnog retrovizora…

Odgovori
t

Ako si pazljivo procitao tekst, a svako sa iole vecim iq-om moze da vidi da su sve ovo nagadjanja koja mogu a i ne moraju da budu tacna, pa bi moglo da se desi i da imaju “desni retrovizor“.

Bilo bi zaista lepo da dobijemo letelice sa poslednjom tehnologijom, i nadam se da ce se to desiti ako ne sada sa ove dve ptice, onda u sto skorijoj buducnosti. Neka ova dva helikoptera budu samo delic neke mocnije flote koja ce sluziti za obuku novih generacija pilota, i kao trenazeri za prelazak na te najsavremenije koje svi mi zeljno iscekujemo. Dao Bog sto pre to da se desi i sto se tice helikoptera ovog tipa i nekih borbenijih verzija, pa do lba avijacije.

Nije mi samo jasno zasto sve sto je korak napred, a da to nije korak od sedam milja, mora da bude iskritikovan, popljuvan.. I to od strane ljudi koji nisu iz te branse, vec to dolazi iz usta onih koji su samo posmatraci celicnih ptica iz svog udobnog doma. Da li je to u pitanju egoizam, posledica neostvarenog zivota, kompleksa nize ili vise vrednosti tesko je ovako na blic i na osnovu jedne napisane recenice izanalizirati, a najgore od svega je ako u sve moramo da dodamo zacin koji se zove politika. E tu prijatelju, zaista ti nema pomoci.

I

Pročitaj tekst ponovo,ako si ga uopšte pročitao.

Kupljeno je ono za šta imamo para,i kupljeno je da isporuka bude što brža i preobuka jednostavnija.

Najavljeno je da ćemo kupiti još barem 2 helikoptera,ako imamo više para na njima ćemo dodati i te retrovizore o kojima pričaš.

Barem smo kupili nešto-bolje nego ništa.Sigurno bolje nego ideja 2 ruska i 2 nemačka,koju je AV naveo.

S

Šta reci…hvala Bogu pa smo bar nešto novo kupili,ali mi je neverovatno da jedna država nema novca da kupi par eskadrila helikoptera i aviona,a kada kupi 2 komada,kupi najbednije primerke!
Ipak imam utisak da nam neko zabranjuje kupovinu,tj mi smo okupirana država,pa zato novi helikopteri nisu naoružani…
To je moj utisak,šta vi mislite zašto nemamo mi 24 ili slične helikoptere…i ona 2 mi 24 zašto se ne renoviraju,ja sam laik i pretrpeo sam rat i ne želim vise takva iskustva,a možemo ih spreciti samo ako smo vojno jaki.

v

Niko nama ništa ne zabranjuje! Para za helikoptere nema, u nostalom nema para ni za kola hitne pomoći, kao ni za škole ni puteve. Možemo da budemo srećni ako se nabavi još8-10 ovakvih.

s

Dobri i dobro opremljeni hilikopteri , samo da ih je vise

Odgovori

Не знам због чега нису узели на пример диспензер мамаца, као да би то драстично повећало цену ? Могли су још нешто да узму од опреме, ако ништа друго бар боље рефлекторе :)

Odgovori
D

Dispenzeri mamaca i bolji reflektori mogu da se ugrade naknadno, a moguće je da se planira ugradnja u „domaćoj radinosti“.

Могуће. Надајмо се да ако ће сами да уграђују да ће уградити нешто квалитетно :)

p

Pa, pozitivno svakako da vaše zrakoplovstvo dobiva nakon 25 godina, ili 10 godina od rastanka s CG, dva nova stroja.

Novo je novo, pa će osoblje letačko/tehničko dobiti novu motivaciju i dodir s novom tehnologijom.
Sad zašto tako novi nisu opremljeni do neke srednje razine (kao HR npr.) -veliko je pitanje, meni osobno ne razumljivo.
Delfin nos a bez ometača, filtera motora, nosača oružja, oklopa kabine za 12 M $ po heliću, a naši sve to bez delfin nosa za 6,3 M $ po heliću.
Nimalo partnerska ponuda Rusa. Moguće da griješim ali je dojam takav.

Odgovori
B

Do srednje razine nisu opremljeni jer ministarsvo odbrane Srbije još nije maestralno uobličilo vještine pranja novca kao ekipa iz MORH-a. Ako Vam nije jasno na šta mislim- slobodno pogledajte kako Vaše letačko/tehničko osoblje „dobija novu motivaciju i dodir sa novom tehnologijom“ radeći na migovima 21 sa opremom srednje razine. To su ovi svježe remontovani iz Ukrajine/Bugarske/Jemena…. U tom smislu bih se zapitao šta ste zaista dobili za 6,3M po heliću?

Ž

Не може се поредити цена Ми-17 из 2006. године и данас. Порасла је два до три пута.

F

Toliko fotki, tolko vježbi, toliko naleta i novih pilota nakon remonta Migova u Ukrajini, a neki i dalje vjeruju samo u ono u što hoće vjerovati – u izmišljenu aferu odavno kompromitiranog HDZ-a. Zanimljivo da u Banjoj Luci više vjeruju HDZ-u koji odobrava ustašluke, nego prošloj vlasti koja je njihov ljuti protivnik. :-)

l

Tačno,novo je novo.A sva druga oprema može se po potrebi nabaviti i ugraditi naknadno.Jasno je da ugrađene komponente neće biti iz Alžira,Jemena,Bugarske,Ukrajine itd.Inače,ako ste nešto i dobili jeftinije,to je zato što su vam Ukrajinci ranije uzimali pare u dužem periodu.Videli smo o kakvom dodiru sa tehnologijom je reč.Ne brinite za nas,bili smo i u težim situacijama.pozdrav…

a

Vi ste kupili više helikoptera naravno da je onda cena niža.

Ž

To nije bio razlog već tadašnja tržišna cena koja se kretala od 4-10 miliona dolara po helikopteru. Danas se ona kreće od 12 do 22 miliona.

Z

Zašto bi nam rusi morali dati nešto džaba ili u pola cijene.. srbija živi u nekoj svojoj lažnoj veličini.. gdje je zastava oružje..gdje je HS produkt..ili češka zbrojevka… BDP 6.353,96 USD ‎(2013) Hr..cca 16 600 USD.ili česi cca 19 000 USD..ili slovenija cca 23 289 USD…

BDP nam je koliko so realno vredni… ništa os naših radnih navika..čim prije se probudimo biće nam bolje.. ako ovako nastavimo imaćemo u RV samo balone:)

Odgovori
S

Znaš li ti posto je balon

B

Zoksdd, BDP prvo ne znači koliko je narod realno vredan. To je samo BDP. Na isti način kao što ne znači da si dobar momak ako voziš BMW, jer ti je tata mesar. OK?

Drugo, osim od „radnih navika“ BDP izražen u brojevima o kojima ti govoriš odnosi se „po glavi stanovnika“. Primjetićeš da Srbija ima preko 2 puta više stanovnika od Hrvatske naprimjer. Takođe, na BDP loše utiče i ako je zemlja tek izašla iz rata u kojem su je par mjeseci bombardovali, uništili kompletnu industriju, pa onda uzeli dio teritorije koji je kao dio industrijske cijeline privrednog sistema davao 24% outputa.

Ko je zato kriv- ja neću da ulazim, ali znam da nije narod „jer nema radnih navika“. Kakav ružan stereotip. Usput kada smo već kod ružnih stereotipa o radnim navikama- pogledaj koliki BDP/ per capita ima Crna Gora. Veći. Broj stanovnika. Republika Sprska? Veći od Srbije. A privreda praktično ne postoji.

Zbog toga svega, braćo moja…Gledajmo svoja posla i polako. Biće.

M

Izvini, ali na ovo moram da odgovorim. Nadam se da si ovo pisao sedeci za tastaturom neke drzavne firme, posto svako ko je imao prilike da radi za sebe ili kod privatnika ima radne navike na kojem bi mu pozavidelo 95% Nemaca, Britanaca, i verovatno 100% Francuza. 6odnevne i 7odnevne radne nedelje sa po 12h radnih sati, bez pauza za rucak, cigaru ili nesto slicno… nekad i bez godisnjeg, za platu koja je na zapadu dnevnica. Toliko. Sledeci put razmisli pre nego sto nesto napises.

j

Puna podrska nabavci novih helikoptera narocito ovog tipa,imam samo jednu zamerku,odnosno to moze da bude i pitanje za bolje obavestene i strucnije ljude na ovom forumu:zasto se nabavljaju bez nosaca naoruzanja(naravno ako je to tacno,videcemo),buduci da nemamo mi24,a gazele su inace laki helikopteri i bez remonta i modernizacije su na izdisaju,a mi17 moze da se odlicno da se naoruza i u kombinaciji sa pancirnim plocama(koje po najavi takodje nema).Dakle,propusta se sansa da imamo jedan univerzalni helikopter koji bi u nedostatku namenski borbenih,mogao dosta efikasno da izvrsava borbene zadatke umesto njih pored svega onoga sto je navedeno gore u tekstu,buduci da imamo tanak budzet i verovatno necemo nabavljati mi 28 ili ka52 recimo,nego cemo se oslanjati na najvise dva tipa helikoptera koje vec imamo u sastavu.

Odgovori
S

Makar narednih 30 godina Srbija ne namjerava ratovati. Bilo bi dobro to produziti na narednih 300godina. Zato nisu kupljeni nosči naoružanja.

Građani Srbije ne namjeravaju svoje helikoptere raketirati, te nisu kupljeni IC mamci.

Građani Srbije su se zaželjeli druženja i zajedničkog rada sa komšijama i susjedima. Srbija ne treba te helikoptere za borbenu prevlast u vazduhu, nego prije svega za podršku civilnom društvu.

k

Za sandam:gradjani srbije hoce zajedno sa komsijama onoliko koliko su oni pokazali da hoce sa nama u zadnjih sto godina(znaci nikad).Srbija nema sta da odlucuje da li ce biti sukoba u sledecih 30 ili 300 godina ili sutra,jer se ona jednostavno kao i uvek nista nepita.Trece,ako mislite da nema potrebe da se pojacavaju ovi helikopteri,tako da u nedostatku jurisnih mogu obavljati neku slicnu ulogu,moram da pitam zasto onda nase komsije uzimaju cak 16 izvidjackih dobro naoruzanih helikoptera.izgleda da oni ne ocekuju taj mir od 30 ili 300 godina o kome vi pricate.

j

@kiowa Upravo tako shvatili ste poentu sta sam hteo da kazem,kupujemo nesto novo posle skoro 30 godina i onda ajde da stedimo maksimalno pa onda ne uzmemo cak ni nosace naoruzanja,pa kakva smo mi onda vojska,onda je trebalo te helikoptere dati civilima pa neka oni rade s njima sta hoce.Upravo je stednja u tome da te helikoptere maksimalno opremimo i za( zlu netrebalo!) borbene zadatke da nemoramo da nabavljamo jos neke tipove helikoptera za koje nemamo pare.Ali videli ste,izgleda da kod nas vojska nije predvidjena za odbranu zemlje prevashodno,nego za neke cesto potpuno nepotrebne spasilacke misije koje znaju i da podju veoma naopako i posle svi peru ruke i svaljuju krivicu na pilote.

P

Ovaj tip helikoptera za ozbiljniju borbenu upotrebu?
Mnogo je skup i uocljiviji kao meta, a moze za nijansu vise od game.

B

Janko, zaista ne mogu da govorim sa bilo kakvim autoritetom po pitanju tehnologije letjelica ovog tipa, tako da je možda ovo što ću reći glupost, ali nebi me iznenadilo da nosač za saćaste lansere napravi i integriše, ne znam- „Utva“, a da se zaštitne ploče za motor skinu sa starih helikoptera sličnog tipa koji stoje po kojekakvim livadama i koji i služe za skidanje djelova.

Takođe- ako je ovo cijena helikoptera danas- a jeste, i preko toga- pitam se koliko koštaju ove „opcije“? Jeste čisto pijačna logika, znam da ne mogu baš tako da razmišljam, ali nebi me iznenadilo da su ljudi u VS uštedili na ovome 1M$. Preko 200 000$ sigurno. E sada- da smo mi Šri Lanka, pa da nemamo ljude da ovo naprave, ali mi za taj novac možemo kvalitetno da završimo ovakvu integraciju naknadno, a usput školujemo ljude i dajemo im da zarade platu. To je OK priča, sve mi se čini da je nosač naoružanja banalan posao za naše ljude.

Nekako mi je bliže razmišljanje da se išlo ovom logikom, nego da je neko htio da nešto „upropaštava“. Ali šta sad, vrijeme će pokazati. Nadam se da ću biti upravu.

j

@banjaluka Vrlo je moguce da ste upravu,naravno da mozemo da zavrsimo opremanje i kod nas za naravno manje para samo nemam poverenja da ce se to nekad i sprovesti u delo pa sam vise prizeljkivao da ta oprema dodje kompletno sa helikopterima,ali jedno su zelje…

r

Ej dva !Ma kada bi mogla 22,ali nema pilota,a nema ni novca.Ma dosta je.Treba biti skroman,nabaviti minimum,a maximum će da se izvuče iz njih.Koliko li goriva troše,ne daj Bože…

Odgovori
I

@ talog i @ ilija

Procitao sam tekst i to vise puta, jer me ova zapravo jako interesuje i to duzi niz decenija.
Izuzev vredjanja moje inteligencije i pausalnog kompleta gotovih recenica kojima “zaljubljenici u avijaciju“ i sami zaposleni u MO obasipaju svaku kritiku skandaloznih poteza nase drzave i vojske u poslednjih 25 godina, nisam dobio nijedan dokaz od vas dvojice koji pobija ono sto sam napisao.
Da, kupili smo dva (2) helikoptera koji su vrlo dobra platforma (“golf“), ali sa najnizom mogucom opremom koji u potpunosti onemogucava bilo kakvu ozbiljniju vojnu upotrebu (a ovo su ipak vojni helikopteri) i koji sustinski tu odlicnu platformu vraca u 20. vek. Nece tu biti potrebe za bilo kakvu ozbiljniju preobuku posto kabina i oprema ugradjena u nase V5 zapravo predstavlja samo blagu evoluciju onoga sto nase posade vec znaju na V1, tako da o nekom jezgru nove avijacije nema ni govora, vec samo o novim letelicama koje ce biti u upotrebi barem do 2040, a sa paketom avionike i opreme iz 1995.
Ono sto vi ne vidite i ne zelite da vidite u vasoj zaslepljenosti da je bilo kakav napredak korak od sedam milja jeste cinjenica da se nase pare koje se nekako na jedvite jade i nakon 7 ugasenih zivota najzad odvojise na nove letelice ne iskoriscavaju na nacin na koji je to normalno, u skladu sa modernim vremenima i tendencijama u opremanju vojnom opremom. Ovakva oprema ne radi ono sto je najvaznije u ovom trenutku, a to je smanjivanje 30-togodisnjeg tehnoloskog jaza u koji smo upali jos osamdesetih godina prosloga veka i vi to mozete ulepsavati vasim “mozda ipak bude bolje opreme“ i “nije bilo para za vise“ do prekosutra, to cinjenicno stanje nece promeniti. A ono je to da mi ni posle ove nabavke nismo nista mnogo sposobniji kao vojska i drzava da nesto obavimo kako treba.
A sto se tice politike, u to svojim komentarom nisam ni najmanje usao, vec je to ucinio onaj koji je naredio da se 7 zivota “nadoknadi“ resavanjem stambenog pitanja za porodice postradalih i naredbom SDPR-u da plati bilo kakve nove helikoptere ne bi li anestezirani narod sve to zaboravio i progutao sto pre.
Ali, svako je slobodan da nastavi da se zaludjuje koliko god dugo to zeli i ja vas tu necu sputavati. Za mene dileme vise nema. Mi ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu vise nemamo. Ono sto imamo je za muzej, a ne za nebo i operativne jedinice. I trebaju nam visegodisnja ogromna ulaganja da bi za 5-10 godina pristigli, a ne dostigli SVE zemlje u regionu, a kamoli one na Zapadu i na Istoku. Mi ta ulaganja necemo i ne mozemo da ostvarimo, jer se isuvise krade za sebe. A kada neki dinar silom prilika natrci ili se udeli ovako jezivim povodom, onda se baci u vetar.
Nazovite to nestrucnoscu, isfrustriranoscu ili kompleksom, kako god vam volja. Ja to zovem realnoscu, a ne izgubljenoscu u proslim vremenima i strucnoj literaturi…

Odgovori
I

Skandalozan potez vojske?To što su kupili 2 nova helikoptera je skandalozno?To je upravo suprotno,to je za svaku pohvalu.

Kupili smo 2 helikoptera sa opremom za koju imamo para,i koja nam je najbitnija trenutno.Nije najniža moguća oprema,kupuju se kacige,nosila,dizalica.Helikopter ima dobar meteo radar i ima kolor displeje.Nije nagore,ali nije ni najbolje.

Poenta ovih helikoptera nije vojna upotreba,već spasilačka.Koristiće se za spasilačke misije,vojna upotreba je u drugom planu,i kako su ljudi već naveli,sasvim je moguće da se ta vojna oprema dokupi ili ugradi sa drugih letelica iz našeg inventara.

Paket avionike i opreme iz 1995.,o kome ti govoriš,jeste najaktuelniji za ovaj helikopter koji nude Rusi.Radi se samo o tome da kabina ima klasične instrumente,nije u pitanju glass cockpit.Dosta toga je najnovije,ali su se svi uhvatili za to što su instrumenti analogni,što je nama dosta uštedelo novca i vremena pri preobuci.

U skladu sa modernim vremenima i tendencijama?Ne,u skladu sa našim budžetom i privredom.Tako i treba da se troše pare.

Nije najvažnije u ovom trenutku tehnološki napredak,već kupovina novih helikoptera za spasilačke misije,koji su 100% sigurni i opremljeni za takve pohode.To je i upravo obavljeno.Posle ove nabavke smo itekako sposobniji i jači,ali naravno u razmeri sa našim vojnim budžetom.

RV i PVO imamo,nije najbolje,ali je ovo sigurno korak u dobrom pravcu.Kupili smo novu opremu.Ovo je za svaku pohvalu.Poenta našeg RV i PVO jeste da bude dobra za nas,a ne da bude bolja od suseda.RV i PVO za sada ispunjava air policing i učestvuje u spasilačkim misijama.Ne pominješ da je naš BDP jedan od najnižih,kao i budžet za vojsku.Nismo u situaciji da se trkamo sa susedima,trebamo da gledamo sebe,a ne druge.

Da zaključim-kako bi ova druga,skuplja oprema pomogla?Nosači naoružanja,ometač,dispenzeri mamaca i oklop kabine su za borbene misije,a po ovoj nabavci se vidi da naš generalštab ne planira da ih koristi za to.Reflektor-dodatni će verovatno biti nabavljen zajedno sa drugom serijom helikoptera.Za filtere i sekač žice ne znam,možda su to mogli da kupe.

S

Kad se procita ovaj vas referat nivoa CK KPJ ,nekako se namece pitanje: Jel bolje mozda da nismo kupili ni ova dva nova helikoptera?Posto vec nemaju najnoviju opremu,bolje je onda nista? Ili mislite da bi dva helikoptera sa „full“ opremom nadoknadila taj jaz od 30 god? I ja bih najvise voleo 12 novih sa punom opremom,ali vi zaboravljate u kojoj drzavi zivite.
Sto se tice pristizanja zemalja u regionu,pretpostavljam da vam je referenca za to Hrvatska sa remontovanim Mig-21…Stvarno,to ce biti podvig pristici,a kamoli dostici. Sve zemlje oko nas su u Nato-u,a niko ne odskace toliko.Mozda jedino Madjarska sa Gripenima,ali i oni nesto slabo lete.

S

Nivo politikanstva i namerne neobaveštenosti da ne kažem gluposti u komentarima je zaista neverovatan. Prvo to unizavanje Srbije kao da je ona rang Somalije, pa ono posle dve decenije smo kupili nešto novo i to komada dva, i budimo srećni sa tim jer ne možemo više. To je naprosto laž. Koliko je vojska smanjila svoj sastav od 2000-te, koliko je kasarni i vojnih objekata prodato, koliko je viškova naoružanja prodato, aerodroma? I šta je od svih tih ušteda kupljeno? Osim dva helikoptera, polovnih radara i sistema veze ništa. Šta je modernizovano? Da nije G4 možda, ili tenk M84, ili BVP 80 možda? Broj artiljerijskih orudja domaće proizvodnje od jednocifrenog broja neću ni da komentarišem. I ta smešna žvaka u kojoj se ljudi pitaju šta će vojsci tehnika za borbene misije? Da nije vojska po vama maketarsko društvo koje se vikendima bavi puštanjem zmajeva i jedrilica? Svim neukim komentatorima koji su uspeli da pronadju tangosix, a nisu uspeli da pronadju sajt vojske Srbije, savetujem da skucaju vs.rs i procitaju osnovne zadatke RV i PVO, pa tek onda dodju ovde da istovaruju svoju veleglupost. Ukoliko je TiS i pružanje pomoći pri elementarnim nepogodama prvi i osnovni zadatak vojske, ne zovite je više vojskom već centrom za vanredne situacije i tehniku i ljudstvo prebacite u MUP. I mi dosadni bezveznjaci nećemo više posećivati odeljak vojne avijacije na T6, ni pisati komentare, ali ni deliti sajber prostor sa baba Vangama koje znaju da rata neće biti xx godina, kao da ni njihova deca neće biti pozvana da negde ratuju, i neće stradati zbog loše obučenosti/opremljenosti…

j

@skycaptain Hrvati su za nas velesila sto se tice helikoptera i prema svemu sto se najavljuje i sprema kod nas i kod njih tek ce da budu.Sto se tice lovacke avijacije,iako je remont migova 21 dosta nesrecno resenje,mnogo vise ulazu i izgleda ulagace od nas,tako da bolje stoje od nas a imali su nultu pocetnu poziciju a mi smo imali skoro celu bivsu veliku JNA u sastavu i spali smo na ovo sada.Mozda nisam dovoljno pametan i strucan ali sa nasom drzavom nesto debelo nije u redu poslednjih 25 godina sto se tice opremanja vojske i to se ne moze opravdati cak ni ekonomskom situacijom.

j

@seeker Tacno.

I

@Seeker

Srbija nije rang Somalije,ali naš budžet jeste veoma skroman,i nemamo sredstava za kupovinu najnovije opreme,posebno kada je u pitanju RV,zato što helikopteri i avioni spadaju u kategoriju najskuplje vojne opreme.

Kupovina ova dva helikoptera,i najavljenja kupovina još 2 komada,jeste korak u dobrom pravcu,i ne treba se kritikovati.To što helikopteri nemaju određenu opremu za borbene misije se preuveličava,i kao što je SkyCaptain naveo sada ispada da nisu ni trebali da se kupe helikopteri.Šta god da RV radi,odmah idu kritike i ideje da se svi avioni prodaju,kupi 12 MiG-21 iz ere vijetnamskog rata i završi posao.

Što se tiče prodaje inventara vojske,niko na ovom forumu najverovatnije ne zna,jer nema podatke iz MO.Samo bih hteo da napomenem da prodaja tehnike iz 1950 ne donosi veliku sumu novca,tako da ideja da smo sa tim sredstvima mogli da opremimo vojsku ne stoji.Koliko znam,remontovani su MiG-29,MiG-21 nekoliko komada još leti,Orao isto bio remontovan,što se tiče kopnene vojske kupljena je puška M-21,novi kamioni.Nije tačno da se nije ništa radilo.
Takođe,napominjem da je bivši ministar odbrane naveo da je istraženo šta se radilo sa sredstvima od prodaje opreme i rekao je da nema spornih stavki.

Pomoć pri elementarnim nepogodama nije glavni zadatak VS,ali je zadatak koji vojska najviše obavlja.Prvo,nije isključeno da će se borbena oprema montirati sa starih helikoptera.Drugo, moguće je da MO nije imalo dovoljno sredstava za tu opremu ili da bi montiranje te opreme produžilo isporuku.

Problem leži u tome što MO čini hiljade ljudi,od kojih se na stotine bavi ovom nabavkom helikoptera trenutno.Onda dolaze ljudi ovde,i govore kako stotine ljudi ne rade dobro posao,već taj pojedinac,koji opet nema sve podatke o nabavci,već zna kako je to moglo i bolje,i brže i jeftinije.

Što se tiče poređenja sa Hrvatskom, tačno je da ulažu više, ali opet imaju mnogo lošiju KoV od naše,imaju 3 puta manje tenkova,u ostatak opreme da ne zalazim.Nama mnogo više sredstava ide na KoV,njima ne,pa i imaju dosta sredstava da kupe noviju opremu.Takođe bih i naveo da dosta opreme dobijaju od SAD,iz viškova njihovog sistema odbrane,dok mi nemamo takvo iskustvo ni sa Rusijom,ni sa Kinom.

S

@Ilija

Srbija nije rang Somalije ali jeste Hrvatske, pa pogledaj koliko je opreme kupila jedna zemlja ranga Srbije i koliko je osposobila svoj odbrambeni sistem kupovinom POLOVNE tehnike. Pa iako je to najskuplja tehnika kupuju je zemlje višestruko slabije od Srbije. Jedan od bizarnih razloga zbog kojeg tu tehniku Srbija ne kupuje, je što će se g-zna dlaka neke NVO stenice uzvrpoljiti.

Za drugi pasus kupovina 4 helikoptera posle 25 godina nenabavljanja nove tehnike je sramotna. Čitam T6 više od dve godine i niko osim u šali nije do sada spomenuo nabavku Mig 21. Tako da si to pročitao negde drugo na T6 nikako.

Ako Mi-8 ima drugi borbene sposobnosti odmah iznad Mi-2, i taj stepen je dovoljan zašto bi nekadašnja JNA uvela treći stepen sa GAMA helikopterom koji je ekvivalent Kiowi tog vremena, a koja je ispod Mi-24 (4 stepen), a koji je ispod Mi-28 (5 stepen) a koji je ispod Ka-52/poslednje verzije Apacha (mislim da je D Longbow i dalje najnovija serijska) što bi bio neki 6 najjači stepen borbene sposobnost helikoptera. I tebi u 2016. godini nenaoružavanje helikoptera drugog stepena borbene sposobnosti, koji je popularno nazvan krava jer taj naziv oslikava njegovu borbenu sposobnost, u 2 primerka nesporan?

Idemo dalje. Pošto nismo svi na ovom forumu tako neobavešteni kao ti, obavestiću te na internetu možeš pronaći detalje o prodaji gotovo svih vojnih objekata sa približnom cenom za koju su prodati ili procenjeni. Mada prodaja tehnike iz 50ih još nije prošla (T-55A) cifra o kojoj se spekuliše je dovoljna za modernizaciju oklopne tehnike prve brigade VS.

O remontima Miga 21, 29 i Orla neću ni da pišem, jer svi oni koji su čitali ovaj forum duže od 6 meseci znaju kako si se nalupao, jer od svih tih remonta 3 tipa aviona ti danas ne bi skrpio celu eskadrilu, a za dve godine ćeš tim tempom remonta VaP braniti Galebom!

Da nemaš pojma o čemu pričaš, več da si politikant dokazuje spominjanje puške M21 koju nisi video nigde dugo sem na paradi, slikama spec jedinica i nagadjam seriji (nisam gledao al da sam ja u GŠ dao bih da se snima kao da je uvedena). To što nešto vidiš na paradi ili na otvorenom danu vojske ne znači da ćeš videti u gardi, u kopnenoj zoni bezbednosti i ostalim mestima kuda se bivši ministar znao prošetati a gde nije vodio botove sa sobom.

I ništa se nije radilo, već se sve više rashodovalo i sve manje održavalo! I tačka!

Kad bi samo MO činilo nekoliko stotina ljudi viška gde bi nama kraj bio? Ne postoji državni aparat ili organ koji nema taj rak koji nas sve polako ubija. I ja ne tvrdim da sto ljudi ne radi dobro posao, već da ne radi ništa. Čak više, ne tvrdim – ZNAM! Kao što znam da nisam jedini koji zna!

Hrvatska naravno ima slabiju KoV od naše ali iz dana u dan radi na tome da tu prednost anulira. Kiowe su dobar korak u tom pravcu. Sad ne znam zasigurno šta će dobiti, ali cenim da ukoliko dobiju mogućnost da naoružaju sve Kiowe, da će biti u mogućnosti da izvrše efektivan protivudar ili preventivni udar po oklopno-mehanizovanim jedinicama prve brigade.

Konačno, diskusija sa nekim ko je iz pasusa u pasus pokazivao elementarno neznanje po pitanju mnogo čega, a nalazi za shodno da to neznanje i neukost prezentuje iznova i iznova, je svrsishodno koliko i tucanje kamena drvenim maljem.

To bi bilo sve od mene na ovom članku…

I

Srbija nije rang Hrvatske po vojnom pitanju-već sam naveo kako se sama struktura vojnih snaga Srbije i Hrvatske bitno razlikuju (Hrvatska više ulaže u vazduhoplovstvo,Srbija ima mnogo veću KoV),i iz toga se vidi da Hrvatska ima više sredstava za kupovinu nove vojne opreme u RV.

Kako je kupovina sramotna?Po čemu,kupila se nova oprema,i to je sada sramota?Ne razumem?Da,bilo je 25 godina malog ulaganja,a ovo predstavlja dobar korak,ne razumem zašto se kritikuje?Što se tiče MiG-21,moguće je da sam pročitao negde drugde,izvinjavam se što sam pogrešio.

Naoružavanje nije sporno,već sam naveo zašto,ponavljam:Moguće je da se dodatno naoružaju kod nas ili da bi naoružavanje produžilo nabavku i povećalo cenu.

Postoji dosta velika mogućnost da je većina tih sredstava otišla u budžet i potrošena na neke druge stvari,tj. da sredstva nisu došla nazad do MO.Osim toga,za ova 4 helikoptera će biti potrošeno 50 miliona evra,što jeste velika cifra.

Šta sam se nalupao?Remonti su obavljeni i plaćeni.Ovde o čemu govoriš je ili loše urađen remont ili loše održavanje posle remonta.Remonti su urađeni,i plaćeni.Pare su otišle.

http://www.rtv.rs/sr_ci/drustvo/puske-iz-kragujevca-za-vojsku-srbije_89793.html 1700 kupljeno samo 2012,što znači da danas ima mnogo više.

Toliko ljudi radi u MO,kao što sam već rekao na stotine radi samo na nabavci ovih helikoptera.Inženjeri,ekonomisti,oficiri,piloti.I sada neko na T6 forumu zna da stotine tih ljudi radi loš posao,i da bi on mogao bolje?

Kiowe su helikopteri,i pripadaju RV.Nemaju veze sa KoV….
Osim toga,već sam spomenuo kako dosta stvari dobijaju BESPLATNO,a mi sve plaćamo.

Naravno,pokazujem elementarno neznanje što imam poverenje u sistem odbrane,koji čini hiljade ljudi,umesto da ga kritikujem iznova i iznova,iako nemam uopšte razloga za to,jer upravo ovim su dokazali da,kako tako,pokušavaju da održe RV aktivnim sa sredstvima koje imaju?Sramota me….

j

@ilija Hrvatska ima i ratnu mornaricu koja, iako im nije velika,je jako skup rod vojske ,drugo ako je tendencija kod nas da se ulaze vise u KoV zasto to tako traljavo ide,tenkovi su nam u netaknutom stanju od osamdesetih,dakle nijedan m84 nije modernizovan a jos imamo program modernizacije u zemlji,nemamo dovoljno oklopnih transportera,minobacaca 120mm,jos su nam u upotrebi samohodne haubice 122mm popularne gvozdike,izbacimo prage pa ih posle u nedostatku advekatne zamene vracamo ,tenkove t55 gurnemo na livadu da satrule a i za njih imamo program modernizacije(Rusi ih jos drze u ratnoj rezervi a nama ni t72 ne valja)itd. itd.

I

@janko U pravu si za mornaricu,i ona predstavlja razlog zašto im je KoV mnogo manja od naše.

Nisam naveo da je tendencija da se ulaže više u KoV,već da je naša KoV veća-veće održavanje,troškovi goriva,municije itd.

M-84AS je dosta skup projekat,sa dosta elektronske opreme i modernizacija bi nas dosta koštala.Doduše,moje mišljenje jeste da se barem jedna brigada sa 53 tenka mogla modernizovati,ali verovatno nije jer bi to napravilo logističke probleme (mnogo je jednostavnije imati samo jednu vrstu tenka iste verzije u upotrebi).

Lazar se nabavlja,a imamo i dosta M-80,tako da bi u budućnosti trebali da pokrijemo taj nedostatak.

Za minobacače si u pravu,slažem se.

Gvozdike su u upotrebi i u Rusiji,a projekat SORA nije još završen, koji je istog kalibra,ali bez oklopa.Ukoliko ga završe,verovatno će se održati i Gvozdike u upotrebi zajedno sa Sorama.

Za Prage si u pravu.Ipak,gledano na kraju vratili smo ih,i to je bila dobra odluka.

Za tenkove T-55 verovatno nismo imali dovoljno sredstava da ih konzerviramo,što opet dosta košta.

Kao što sam naveo-nisu sva sredstva od prodaje vojne opreme i objekata vraćene vojsci,a takođe je i bivši ministar odbrane naveo da malverzacija prilikom prodaje opreme nije bilo.

p

Uza sva ograničenja u opremanju opremom ipak s ova dva dobijate osim reusrsa letenja na novoj tehnici i dvije druge sposobnosti koje do sad niste imali.
Unutrašnju dizalicu nosivosti 300 kg (vjerojatno na oba ili na drugom vanjsko/vitlo nosivosti 150 kg što bi značilo da ćete unesrećene imati mogućnost uvući u helikoptere (nosila,košare za evakuaciju) a ne da vise konstantno zakačeni za konop kao, za zadnjih poplava.
Druga je sposobnost brzog iskrcaja/ukrcaja osoblja preko dvoje bočnih vrata (od kojih su jedna i šira) i rampe koju do sad niste imali a daje nove mogućnosti manipulacije teretom.

Odgovori
P

Ilija svaka cast, logika i znanje ispred svega, malo razmisljanja o sadasnjoj geopolitickoj situaciji, svaka ti je na mestu!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend