Svaki aeromiting, pogotovu oni veći, međunarodni, na kome učestvuju vojni vazduhoplovi i na kojima se domaćin obično trudi da sebe prikaže u najboljem svetlu ali u skladu sa mogućnostima, može pružiti sliku o opremljenosti i osposobljenosti Ratnog Vazduhoplovstva države koja aeromiting organizuje.
Prošlog vikenda u Bukureštu je priređen BIAS-2016.
Na njemu smo videli da rumunski vojni vazduhoplovci odlično vladaju svojim letelicama koje su na nebu bile sasvim solidno zastupljene kada je reč o brojnom stanju.
Iznad aerodroma Baneasa su leteli skoro svi tipovi aviona i helikoptera sa kojima raspolažu vazduhoplovne snage Rumunije – nedostajao je samo transporter C-130 ’’Hercules’’ i bespilotne letelice. Na statici to nije bio slučaj, PVO je prikazala lanser jednog tipa raketnog sistema a VOJIN jedan tip osmatračkog radara koji se nalazi u njihovom inventaru.
Leteo je 21 avion i 16 helikoptera od toga 6 školskih aviona Iak-52, 6 školsko-borbenih IAR-99, 7 lovaca MiG-21 Lancer-C, barem jedan transporter C-27J, jedan osmatrački An-30, dva laka višenamenska helikoptera IAR-316 ’’Alouette III’’ i čak 14 srednjih višenamenskih helikoptera IAR-330 ’’Puma’’ različitih verzija. Na statici su bili po jedan IAR-99, MiG-21, C-27J i IAR-330 Medevac.
RV i PVO Rumunije je s obzirom na broj stanovnika i veličinu teritorije relativno skromno opremljeno avionima i helikopterima, kako što se tiče kvaliteta tako i kvantiteta. U naoružanju se nalazi samo oko 65 aviona svih tipova i namena kao i 65 helikoptera. Ratna Mornarica raspolaže sa samo tri helikoptera.
Školski i školsko-borbeni avioni
Budući piloti RV Rumunije biraju se i imaju početnu obuku na sovjetskim jednomotornim klipnim školskim avionima Jakovljev Jak-52 NATO oznake ’’Max’’. U vazduhoplovnoj bazi Boboc nalazi se Vojna Vazduhoplovna Škola ,,Aurel Vlajku’’ čija 1. školska eskadrila poseduje 12 ovakvih aviona.
Reč je naravno o primercima sa oznakom Iak-52 koji su izrađeni u Rumuniji, u fabrici Aerostar (nekada IAv, IRAv, URA) koja je odmah nakon prvog leta prototipa Jak-52 1976. godine u podeli posla u okviru Saveta za uzajamnu ekonomsku pomoć dobila da bude jedini proizvođač ovog tipa vazduhoplova koji će opremati aeroklubove i Ratna Vazduhoplovstva zemalja članica bivšeg Varšavskog ugovora i njihovih ideoloških saveznika.
Jak-52 je uveden u upotrebu 1979. a od 1977 do 1998. proizvedeno je oko 1800 aviona.
U 2. školskoj eskadrili Vojne Vazduhoplovne Škole ,,Aurel Vlajku’’ lete rumunski mlazni jednomotorni školsko-borbeni avioni IAR-99. Trenutno je u upotrebi 8 aviona IAR-99 Standard i 11 modernizovanih IAR-99C “Soim“. Avion IAR-99 predstavlja prvi potpuno samostalni mlazni vojni avion konstruisan i proizveden u Rumuniji nakon Drugog svetskog rata. Nastao je kao potreba za zamenu starijih čehoslovačkih aviona L-29 “Delfin“ a iskustva iz projekta lovca-bombardera IAR-93/Orao (projekat YUROM) su uticala ne njegov razvoj.
Konstrukcija aviona započela je još 1975. a 1979. je odobreno finansiranje projekta da bi prvi prototiop poleteo tek 1985. Napravljena su tri prototipa od kojih jedan za statička ispitivanja. Serijska proizvodnja započinje 1987. i za dve godine je rumunskom RV isporučeno samo 17 aviona.
Sredinom devedesetih u rumunskom RV javila se potreba za modernizovanim IAR-99 kako bi se lakše prelazilo na avione MiG-21 koji su takođe modernizovani uz pomoć izraelske avio-industrije.
Tako je 1996. počeo program modernizacije koji se oslanjao upravo na modernizaciju MiG-a 21 tj. projekat Lancer. Prototip aviona sa oznakom IAR-99C poleteo je 22. maja 1997. i taj avion je predstavljao 18-ti proizvedeni primerak.
Rumunska Vlada odobrila je modifikacije 1998. a planirano je bilo da se modernizuje i izradi ukupno 40 aviona. Kasnije je međutim to redukovano na samo 12 aviona od toga 7 novih i 5 modernizovanih starijih IAR-99.
Od moderne opreme IAR-99C ‘’Soim’’ dobio je sledeće: modularni višenamenski računar ,,Elbit Systems“, elektrooptički HUD, u prednjoj i zadnjoj kabini višenamenski kolor LCD i monohromatski višenamenski pokazivač, inercijalnu navigacijsku platformu ,,Litton“, GPS, kontejner sa laserskim daljinomerom i IC sistemom za osmatranje prednje polusfere. Kontejner sa sistemom za PED Elisra sa signalizatorom radarskog ozračenja i ometačem kao i dispenzerom radarskih dipola, kontejner sa sistemom za izviđanje, sistem za PED ,,Elbit“, signalizator radarskog ozračenja, nišan na kacigi pilota Elbit DASH, HOTAS komande, IFF transponder, VOR/ILS, DME/ADF, video rekorder, VHF radio stanica, data link, magistrala podataka MIL-STD-1553B.
Što se tiče naoružanja pored već postojećeg arsenala integrisane su izraelske infracrveno vođene bombe Opher, izraelske laserski vođene bombe, infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh i to ruske R-60, francuske R.550M Magic II i izraelske Python III.
Borbeni avioni
Nakon 2003. godine i povlačenja lovaca MiG-29 iz naoružanja jedini borbeni avion u RV Rumunije ostao je MiG-21. Pre toga su 2002. iz upotrebe poвučeni i lovci MiG-23 a 1998. jurišnici IAR-93. Očigledno je da su se Rumuni odlučili za samo jedan tip zbog uštede i racionalizacije kao i ekonomskih prilika koje su vladale.
O modernizaciji rumunskih lovaca-presretača MiG-21 na standarde Lancer A, B i C Tango Six je već detaljno pisao a prošlе godine obeležen je i jubilej, 20 godina od kako su ovi avioni ušli u naoružanje. Uz sve nedostatke ovog poteza može se ipak reći da su Rumuni uradili pravu stvar jer su premostili vreme do dolaska novih savremenih višenamenskih borbenih aviona. Prvi F-16 će stići u septembru ove godine.
Od 113 (po nekim podacima 110) aviona Lancer danas je u upotrebi ostalo svega oko 22 aviona, od toga oko 16 višenamenskih Lancer-C i oko 6 dvoseda Lancer-B. Oni su raspoređeni u 711. eskadrilu 71. vazduhoplovne baze Campia Turzi kao i 861. eskadrilu, 86. vazduhoplovne baze Borcea Fetesti (sa detašmanom u rezervnoj 57. vazduhoplovnoj bazi Mihail Kogalniceanu).
Transporteri i avioni specijalne namene
Najsavremeniji i za sada najnoviji vazduhoplov u sastavu RV Rumunije je italijanski laki transportni avion C-27J ’’Spartan’’. Ugovor vredan 217 miliona evra za 7 aviona potpisan je 7. decembra 2007. godine, prvi avion isporučen je jula 2009., poslednji 2012. a C-27J su zamenili flotu sovjetskih aviona An-26.
Spartani se baziraju na aerodromu “Henri Coanda“ kod Bukurešta u 902. transportno-osmatračkoj eskadrili, 90. vazduhoplovne baze ’’Giorgi Banculesku’’.
U istoj jedinici nalaze se i dva sovjetska osmatračka aviona An-30 NATO oznaka ’’Clank’’. Prvi od tri naručena aviona stigao je na aerodrom Otopeni decembra 1976. Taj avion nije imao meteo-radar kao naredna dva primerka.
Prizemljen je 1994. i prodat Moldaviji 2005. Drugi avion je bio prizemljen 2004. da bi ga ponovo aktivirali tek 2010. Još od novembra 1990. rumunski avioni učestvuju u programu ’’Open Skies’’ u kome je najviše upotrebljavan treći primerak, avion sa evidencijskim brojem 1105.
Tokom 1996. i 1997.došlo je do značajnog povećanja kapaciteta transportne avijacije tako što su tada stigli američki srednji transportni avioni C-130 ’’Hercules’’. Kupljena su 4 polovna C-130B koji su naručeni 1995. a zatim modifikovani. Potom je 2007. stigao i jedan takođe polovan ali modernizovani C-130H koji je naručen 3 godine ranije.
Ugovor je vredeo 71 milion dolara, uključivao je i modernizaciju 4 C-130B a 16 miliona dolara je bila vojna pomoć. U međuvremenu je jedan C-130B povučen iz upotrebe pa se danas u 901. strategijskoj transportnoj eskadrili, 90. vazduhoplovne baze ’’Giorgi Banculesku’’ nalaze tri C-130B i jedan C-130H
Bespilotne letelice
Na aerodromu Giarmata 15. avgusta 1998. formirana je 142. eskadrila bespilotnih letelica koja je zamenila 31. eskadrilu koja je bila opremljena avionima MiG-21R i koja je rasformirana dva meseca ranije.
Za potrebe 142. eskadrile još 1997. naručeno је 6 američkih bespilotnih letelica AAI Corporation RQ-7 Shadow 600 od kojih su tri isporučene 1999. a tri 2000. godine. Sa njima je stigao i terminal za analizu podataka kao i zemaljska stanica za navođenje. Ugovor je vredeo 20,5 miliona dolara.
Naknadno je 2001. za dodatnih 7,5 miliona dolara isporučeno još tri Shadow 600 sa zemaljskom stanicom za navođenje a to je bila jedna od dve opcije iz prethodnog ugovora za 6 BPL sa pratećom opremom.
Ove tri BPL ušle su u sastav 143. eskadrile bespilotnih letelica na aerodromu Mihail Kogalniceanu. Novac za obe nabavke bespilotnih letelica za Rumuniju finansirala je američka vlada.
2000. godine 142. eskadrila je postala operativna a te godine je u udesu izgubljena i jedna bespilotna letelica koja se srušila blizu piste aerodroma Giarmata. Od 2003. do 2009. 6 Shadow 600 je bilo stacionirano u Iraku, u okviru poljskog kontigenta, a zadatak im je bio izviđanje puteva i pronalaženje imrovizožvanih eksplozivnih sredstava.
Bili su stacionirani u istočnoм delu zemlje na jednom auto-putu. Do jula 2009. kada su vraćeni u zemlju, rumunske BPL su naletele 2500 sati u preko 800 misija. Usled teških meteo i drugih uslova izgubljena su tri Shadow 600.
Od 9 BPL je nakon zadataka u Iraku ostalo samo 5 od čega su dve naknadno kanibalizovane za delove kako bi preostale tri mogle da lete. Ipak i njima je resurs istekao 2010. godine kada je aktivirana i druga opcija iz ugovora potpisanog 1997. godine koja je podrazumevala isporuku 12 bespilotnih letelica i dve zemaljske stanice za kontrolu i navođenje u vrednosti od oko 20 miliona dolara.
Nove BPL imale su bolje elektro-optičke senzore. U današnje vreme aktivna je samo 142. eskadrila bespilotnih letelica sa 6 BPL u rezervnoj 93. vazduhoplovnoj bazi Timișoara – Giarmata.
Helikopteri
Za obuku pilota helikoptera koristi se francuski laki višenamenski helikopteri IAR-316B ’’Alouette III’’ (Aerospatiale SA-316) koji su stacionirani na aerodromu Boboc u 1. školskoj eskadrili, Vojne Vazduhoplovne Škole, „Aurel Vlajku’’.
RV Rumunije je u svom inventaru nekada imalo oko 122 helikoptera čija je licenca za proizvodnju kupljena još 1971. a poslednji je izašao iz fabrike 1994.
Do 1987. u pogonima fabrike IAR – Industria Aeronautică Română proizvedeno je 250 helikoptera. Uz helikopter, po licenci se proizvodio i motor Turbomeca Artouste IIIB.
Za potrebe armije razvijena je i laka borbena varijanta sa mogućnošću nošenja mitraljeza kalibra 7,62 mm, lansera nevođenih raketnih zrna kalibra 57 mm i protivoklopnih raketa. Danas je u upotrebi svega 6 IAR-316B.
Najbrojniji helikopter RV Rumunije već decenijama je francuski dvomotorni srednji transportni višenamenski helikopter SA-330 ’’Puma’’. Rumunija je 30. jula 1974. potpisala ugovor za licencnu proizvodnju a već 22. oktobra 1975. je poleteo prvi helikopter sa oznakom IAR-330.
Do danas su proizvedena 163 helikoptera od kojih je do 1994. 106 isporučeno RV i RM Rumunije a deo preostalih helikoptera stranim kupcima među kojima su bili Pakistan, Obala Slonovače, Sudan, UAE i Ekvador. Od 1975. do 1977, proizvođen je IAR-330H a kasnije IAR-330L. Najveći deo ovih helikoptera proizveden je do 1987. a od tada je vrlo mali broj izašao sa fabričkih traka.
Septembra 1995. Rumunija je u nameri da napravi višenamenski borbeni helikopter za podršku, potpisala ugovor sa izraelskom kompanijom Elbit Systems za modernizaciju 24 helikoptera koji su dobili oznaku IAR-330 SOCAT (Sistem Optronic de Cercetare și Anti-Tanc). Prototip je poleteo sa aerodroma Ghimbav kod Brasova 26. maja 1998. a prvi helikopter je isporučen 2001. Za naoružavanje helikoptera SOCAT u periodu 1999-2005. nabavljeno je oko 1000 izraelskih protivoklopnih raketa Spike-ER.
I prvi prototip je 2005. godine doveden na serijski standard tako da je ukupno isporučeno 25 helikoptera. Od 2005. do 2008. trajala je i modernizacija 12 helikoptera na standard IAR-330M Medevac sa avionikom varijante SOCAT ali bez optoelektronskog sistema i naoružanja.
Slična varijanta verziji SOCAT napravljena je i za rumunsku Ratnu mornaricu. Helikopter sa oznakom IAR-330 NAVAL prikazan je 30. januara 2007. a helikopter je pored nove elektronike dobio i opremu za sletanje na vodu. Na rumunskim fregatama koristi se za traganje i spasavanje, za medicinski prevoz i za osmatračke misije. Isporučena su tri helikoptera.
Trenutno se koristi oko 59 IAR-330 od toga 25 IAR-330L, 12 IAR-330M Medevac i 22 IAR-330 SOCAT. U 95. vazduhoplovnoj bazi Bacau, u 952. helikopterskoj eksadrili lete IAR-330L i SOCAT, medicinski IAR-330M kao i verzija L nalaze se u sastavu 903. helikopterske eskadrile u 90. transportnoj vazduhoplovnoj bazi „Gheorghe Banciulescu“ na bukureštanskom aerodromu ’’Henri Coanda’’
Sledeći korisnik je 713. helikopterska ekskadrila, 71. vazduhoplovnej baze „General Emanoil Ionescu“ (IAR-330M i SOCAT) aerodrom Câmpia Turzii, potom 712. helikopterska eskadrila iz 71. vazduhoplovnej baze koja sa svojim IAR-330M bazira na aerodromu Timisoara/Giarmata.
Poslednja eskadrila koja koristi Pume je 862. helikopterska eskadrila, iz sastava 86. vazduhoplovne baze „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniţă“ koja se međutim ne nalazi u bazi Fetesti vec je stacionirana na aerodromu Mihail Kogalniceanu.
Smatra se da je najozbiljniji kandidat za zamenu IAR-330 takođe francuski helikopter H215 “Super Puma“ konzorcijuma Airbus Helicopters čije će sklapanje sledeće godine započeti u Rumuniji.
PVO i VOJIN
Rumunija je od izlaska iz Varšavskog ugovora imala solidna ulaganja u svoje sisteme PVO i VOJIN a naoružanje i oprema je pre svega nabavljana sa zapada. Tako su tokom 1998-1999. za potrebe PVO Kopnene vojske od Švajcarske kupljena 72 protivavionska topa GDF003 kalibra 35 mm sa 36 radara za upravljanje vatrom Skyguard. Potom je u periodu 2004-2009. od Nemačke nabavljeno 36 samohodnih protivavionskih sistema Gepard za 37 miliona dolara.
Raketne jedinice PVO su takođe dobile pojačanje. Od Holandije je tokom 2004-2005. nabavljeno 8 baterija I-HAWK sa 213 raketa za 32 miliona dolara a sistemi su pre isporuke prošli kroz PIP-3 modernizaciju. Naknadno su u okviru modernizacije na standard Hawk-XXI od Norveške 2007. i 2008. kupljena 4 osmatračka radara MPQ-64.
Zajedno sa 6 baterija sovjetskih sistema S-75M3 “Dvina“ RS PVO Hawk nalaze se u sastavu 1. raketne brigade PVO „General Nicolae Dăscălescu“ koja je zadužena za odbranu Bukurešta. Druga PVO jedinica u Rumuniji je 11. puk za PVO “Horea“ čija se komanda nalazi blizu grada Braşov. Pored ovih sistema u PVO Kopnene vojske u upotrebi je 8 baterija sovjetskog raketnog sistema 2K12 “Kub“, 4 baterije sistema 9K33M3 “Osa AKM“ i 40 sistema CA-95 (licencna 9K31 “Strela-1“ na vozilima TABC-79) .
Za sistem Vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja (VOJIN) je još više potrošeno novca. Prvo su 1998. i 1999. od SAD za 82 miliona dolara nabavljena 4 američka osmatračka radara TPS-77. Potom je kompanija Lockheed Martin posebno za Rumuniju razvila radar TPS-79(R) a 2005. su nabavljena dva prototipa. U periodu 2009-2011. u Rumuniji je sklopljeno još 17 primeraka.
VOJIN poseduje i 5 radara AN/FPS-117E(T) koji su kupljeni 1998. a u februaru ove godine naručena su još dva nova radara TPS-77 najsavremenije verzije koji će zameniti preostale sovjetske radare tipa P-37 koji se i dalje koriste.
Nikola
Je l moze neko da mi kaze, kolko su uopste efektivni danas ovi laki protivavionski topovi kalibra 25? Ili oni nasi Bofors-i kalibra 40? Koliko je uopste zrnasta municija efektivna?
radovanović
Jedino da gadja pešadiju i bespilotne letelice kao u prošlim ratovima koje smo vodili
Pavle
40 mm Bofors top ima blizinski upaljac pa i ne mora da direktno pogodi cilj. Mislim da menji kalibri nemaju b.u. vec se oslanjaju na veliku brzinu paljbe i pravljenje ‘oblaka’ granata uz precizno navodjenje.
Northrop Grumman
Bilo je logic no da I Srbija pocetkom 2000-ih izbaci MiG-29, is naoruzanja I zameni ih remontovanim 21-icama
Nikola
Rumunija je ulaskom u NATO sebi obezbedila vazduhoplovnu buducnost, znali su da ce kad tad dobiti na poklon nove avione i 21-ice su im samo sluzile za prelazni period.
Sa druge strane, Srbija je i remontovala svoje MiG 21, primetio si da je rumunima od 100+ ostalo svega 22 operativna, pri cemu su prakticno svi resursi isli samo ka tom tipu aviona. Nase 21ice su i starije od rumunskih i stvarno je cudo kako uospste ima jos zivih primeraka. A svakako da smo i izbacili 29tke, sad bi bili u istoj situaciji u kojoj smo upravo, kad moramo da kupujemo nove avione. Nama niko ne poklanja.
Živojin Banković
Српски МиГ-21бис и УМ набављени су у периоду од 1977-1983. један двосед 1986. Најмлађи румунски авион је произведен 1976. Румуни нису добили на поклон Ф-16.
http://tangosix.rs/2013/16/10/rumunija-nabavlja-polovne-f-16-od-portugala/
Dragan
Tvoj Nikname govori o tebi verovatno bi ti vise odgovaralo da Srbija kupi one prastare F-16 koji NATO polako izbacuje iz upotrebe.
Sto se tice pokljanjanja niko nista ne poklanja na lepe oci .Kad su USA tako galantni sto ne poklonise 12-16 F/A -18 Blok 53/4 ?????
Dragan
Pa ne znam koliko su efikasni PA topovi 20 ili 30 mm. Oni su samo za nisko letece objekte,i sto kaze Pavle prave oblak granata. Uglavnom se vise tih PA baterija postave na polozaj i onda gruvaj. Koliko se secam bateriju je cinilo po 6 tih topova ili manje.
Nebojsa
Vidi se da za razliku od nas imaju nekog napretka u opremanju,osavremenjavanju i zanavljanju tehnike.I to od perioda nakon 1995(da ne bude kontra argument kako smo eto mi imali ratove i sankcije).Dva meseca nakon povlacenja R uveli su bespilotne,a mi?Nakon povlacenja R i prizemljenja IJ22 pre skoro decenije i dalje „razvijamo domacu BL“.Zadnjih 20 godina lete na modernizovanim IAR 99 dok mi jos uvek „izdvajamo sredstva u budzetu za G4 MD“…
Dead1
Hvala puno. Nisam znao da je Rumunska toliko puno ulozila u PVO, narocito u I-HAWK.
A sto se tice F-16, pitanje je da li ce Rumunska kupiti jos 12.
Sijecam se da su jednom govorili o F-35 ali ja ne mislim da ce oni ikada kupiti nove F-35.
Živojin Banković
Мислим да ће набавити још 12 Ф-16 јер је за Румунију 12 борбених авиона премало с обзиром на величину ваздушног простора и основне потребе његове контроле. Ти Ф-16 би требало да служе око 20 година а онда није немогуће да тада набаве Ф-35.
gile
Rumunija je u postupku nabavke jos 12 aviona i planira da dodje do broja od 36 aviona, mada im je zelja 48…
Po planu, posle F16 logican je prelazak na F35 jer drugi tip aviona smatraju da nece imati u ponudi. Medjutim, obzirom da nabavljeni F16 mogu realno leteti oko 20god, te da je F35 planiran za upotrebu od oko 35god, vec se vodi diskusija o prevazilazenju date ‘rupe’ – nabavka novijih F16 ili od 2025-30 preci na nabavku F35…
Poljaci su vec najavili nabavke F35 nakon F16, a postojeca Vlada vec lobira u US Kongresu (sa LM) da dobije FMS koji bi iskoristila za F35, slicno Izraelu (glavni razlog – oni su prva brana odbrane od Rusije…)
Dead1
Postoje planovi a onda postoji realnost.
Rumini su trebali nabaviti veliki broj F-16 2007-e (bivsi Israelski F-16A Netz). Ti planovi se nisu ostvarili I dosada su Rumuni svega narucili 12 F-16AM/BM preko Portugala (9 su Portugalski a 3 su iz Americkih zaliha).
Dok nema konkretne naruzbe, onda ni je realnost.
Sto se tice F-35, to je abnormalno skupi avion. Gledaj sto se dogada u puno bogatijim zemljama sto se tice F-35.
Juzna Koreja je sa svojim budzetom mogla kupiti 60 F-15 ili samo 40 F-35 (odlucili su za 40 F-35).
Israel dosada je narucio svega 33, a plan je SVEGA 75 ukupno. Racunaj da su kupili ne same 81 novih F-15A/B/C/D/I nego vec I 312 novih F-16A/B/C/D/I. Ovo neracUna jos 50 F-16 I neki broj F-15A/B sto su besplatni iz Amerike).
Japan ima plan za svega 38 F-35 da zamijene 70 F-4! Za sada su narucili svega mali broj.
Jedine drzave koje su odrzali plan za F-35 a i narucavili avione su Australija (bogata zbog rudace) I Norveska (bogata zbog nafte). Britanija kaze da ce kupiti 138 ali zasada su kupili svega mali broj aviona.
Italija, Nizozemska, Danska su svi smanjili planove za F-35 drasticno. A Kanadzani gledaju druge opcije.
Stoga kako ce Rumunska kupiti nove F-35? A racunaj da nitko nece imati rezervne F-35 da prodaju drugim drzavama za barem 30 godina (znaci oko 2050-e)!
Nakon 1991-e I propast SSSR, Amerikanci I Evropljani su smanjili flote puno. Tako su drzave poput Portugla, Thailand, Danska, Jordan, Pakistan, Indonezija a I Rumunija mogle kupiti F-16 jeftino. Isto tako je prodato I veliki broj Su-27, MiG-29 I Su-25.
Istina biti ce puno F-16 na prodaji od 2020-e kada SAD, Nizozemska, Belgija i Danska pocinju da se rijesavaju F-16. Ali ti avionic su pra stari (u nekim slucajevima ce biti oko 40 godina stari).
Personalno ja mislim kako sada ide na svijetu da ce stari F-16 biti zadnji borbeni avion za Rumune (a vjerovatno i za Bugare i Hrvate).
Nakon toga nece imati novce za nove avione a nece biti veliki broj starih aviona na prodaju.
Sto se tice Poljske, mislim da ce kupiti F-35 ali ne da zamijene 48 Su-22/MiG-29 1 za 1.
Poljaci su se dokazali da imaju probleme sa kupovinom nove tehnike. SU-22 je trebao u penziju 2016-e ali ce sluziti do 2025-e. Planovi se mijenjaju konstantno – prvo je Su-22 treablo zamijenit bespilotne letjelice a onda Eurofighter ili F-16. A onda su im produzili zivonti vijek do 2026.
A imaju Poljaci velike probleme sto se tice plan za nove helikoptere a doasada su kupili svega 8 M-346. Ako gledamo sire, onda su i problemi u kupovini novih brodova (Gawron korvetta – svega su dobili 1 brod od 7 planiranih a taj jedan nije zavrsen kao korvetta nege vec kao patrolni brod).
Zivojin Bankovic
Jos uvek ne mozemo proceniti koliko ce npr. 2030-35 kostati F-35 kada bi ga Rumunija eventualno mogla kupiti. F-35 ce sasvim sigurno biti proizvodjen bar do 2025-30 i biti u upotrebi 2050-60.
Cobalt 50
F35 ima jako puno razvojnih problema koji će se vući još narednih 10+ godina.. Očekuje se cena ispod 100 miliona USD nakon veće količine prodatih primeraka… što se ne zna kad će se desiti..
Avion je jako kompleksan i nije podoban za RV manjih zemalja. Obaveza bivanja u NATO-u možda zahteva kupovinu tog tipa aviona, ali…
Živojin Banković
Ако погледате историју свих борбених авиона сваки је имао мање или више проблема. Али данас се о томе много више пише и цуре информације….
Griffin
IAR-330 SOCAT i Spartan. Ostalo zajeb.nc.ja. Sve ide na otpad. U trenaznoj avijaciji ih sijemo uskoro,iha…
Igor
Živojin Banković
„Ако погледате историју свих борбених авиона сваки је имао мање или више проблема. Али данас се о томе много више пише и цуре информације….“
Jeste, no stvrno ne znam ko bi normalan kupio taj preskupi. Jer, koliko god da ispeglaju dečije bolesti opterećenje na krilo od 530kg/m2 teško da će se smanjiti. Rafal i Eurofajter imaju opterećenje na krilo od oko 330kg/m2 tj šiju ga u manevru kad i kako hoće. I pre no što mi sad neki stručnjak kaže kako je vreme dogfajta prošlo, odmah da kažem da mislim na izbegavanje protivničkih raketa, jer manevar je tu presudan, ometanje može a i ne mora da odradi posao dok manevar uvek ostaje. I naši piloti su ´99 u pojedinim slučajevima izbegavali po 1,2 ili više raketa a nisu imali ometače već isključivo manevar. Čak i da avion ima najsavremeniji moguć ometač trenutno a i u doglednoj budućnosti neće biti moguće sa istog aviona ometati na više različitih radarskih opsega a što je poslednjih godina trend u PVO. Ista logika je i oko STEALTH fame, može on biti slabo uočljiv u X dijapazonu ali ostaju L, i UHF..kao i optoelektronika kao što su PIRATE ili OSF. Sve u svemu, F-35 je fantastično izreklamiran ali suštinski promašen avion, dobar samo za sukob sa drugo i trećerazrednim protivnicima. Pravu modernu koncepciju imaju Rafal, Eurofajter i PAK-FA
Zivojin Bankovic
F-35 su za sada nabavili osim ucesnika u programu (UK, Italija, Holandija, Norveska, Danska itd.) jos i Izrael, Japan, Australija, J. Koreja. A verovatno ce ga kupiti Belgija, Singapur, Spanija, Turska i jos nekoliko zemalja.
Jtac
Naravno da ce avion kupiti clanice Nato-a,a i mnoge zemlje koje vec koriste zapadne (americke) avione,jer sta je alternativa? Da predju sad na ruske Suhoje? Naravno da to ne dolazi u obzir. Isto tako je neosporno da avion ima ozbiljne probleme,kako hardverske tako i sofverske,i pitanje je kad ce sve to biti reseno,ako uopste i bude u potpunosti.
http://www.wptz.com/politics/pentagon-weapons-tester-f35-fighter-jet-has-significant-problems/41381986
Zivojin Bankovic
Samo sam odgovorio na Igorovo pitanje ko bi normalan kupio F-35.
Jtac
Ja sam samo malo dopunio vas odgovor,Zivojine. :)