BEG airport status
Kontrole na aerodromima – bezbednost ili udobnost? Kada budete poleteli sa "Nikole Tesle" ka Njujorku TSA će već znati da dolazite.

Kontrole na aerodromima – bezbednost ili udobnost?

Gotovo dva i po meseca nakon terorističkih napada u Briselu, aerodrom u ovom gradu ponovo je počeo da koristi svoje pune kapacite. Vest o teroristističkom napadu po pravilu nije ostala bez odjeka i na lokalnom nivou. Teško da je bilo putnika koji se žalio na iscrpne bezbednosne kontrole, i umesto uobičajenog nezadovoljstva redovima i procesom kontrole putnika, diskurs se pomerio na suprotnu stranu – javnost se pita zašto kontrole nisu sveobuhvatnije.

Veliki broj aerodroma na kontinentu i šire revidirao je stepen bezbednosti i uveo dodatne kontrole (Izrael je čak privremeno zabranio letove iz Evrope) delom zbog dezorijentacije o procenjom bezbednosnom riziku, a delom zbog pojačanog pritiska javnosti.

ACI Europe dao je izjavu povodom odluke pojedinih aerodroma i državnih organa da pojačaju kontrole. U njoj se kaže da su aerodromi sa stanovišta bezbednosti među najregulisanijim i kontrolisanim prostorima. Air side, od 2001. godine regulisan je na nivou EU; land side – nacionalnom politikom svake države ponaosob u skladu sa bezbednosnim pretnjama sa kojima se svaka od njih suočava.

Land side nije ništa drugačiji od bilo kog drugog javnog prostora. Iako se čini da aerodromi proizvoljno biraju sisteme kontrole, zapravo su državne institucije te koje diktiraju način i stepen bezbednosnih kontrola. Izraelski aerodrom Ben Gurion smatra se najkontrolinsanijim na svetu (zbog visokog stepena pretnje terorističkim napadima), a poseban je i po tome što se oslanja na bihejvioristički pristup, što znači da se iscrpnost kontrole ogleda u intervjuima koje osoblje obavlja sa svim putnicima.

Bezbednost ne mora biti stres, aerodromi ulažu u tom pravcu.
Bezbednost ne mora biti stres, aerodromi ulažu u tom pravcu.

Po pravilu, sa svakim novim terorističkim incidentom u avijaciji uvode se novi načini i nivoi kontrole, otvaraju se nove službe, institucije, donose novi propisi. SAD su, nakon 11. septembra 2001, bezbednosne procese poverile novoformiranoj TSA (Transportation Security Administration), koja je nedavno posetila i aerodrom Nikola Tesla, ispitujući mogućnosti za uspostavljanje direktne linije do Amerike. Razvijen je novi sistem kontrole, tzv. „LPD“ (last point of departure extra screening), na svim aerodromima koje imaju direktan let do bilo kog Američkog grada. To znači da pre nego što naš avion sleti na američko tlo, imigracione vlasti su već dobile spisak putnika (pax manifest) i krenule da upoređuju podatke. Pre nego što avion dotakne tlo, imigracione vlasti već znaju koga dočekuju. Mera je proizvod činjenice da vlasti na dolaznim aerodromima mogu da kontrolišu svoje bezbednosne mere, ali ne mogu i na drugim aerodromima odakle im putnici dolaze.

Kontrole su sveobuhvatnije, a aerodromi su postali ranjivi po pitanju zadovoljstva putnika. U vreme kada nema incidenata, kontrole im gotovo deluju besmislene. U svim anketama istraživanja zadovoljstva putnika, bezbednosni skrining je deo procesa avio-putovanja koji kod putnika izaziva najnegativnije emocije, a nije retko ni da se aspekt kontrole ispita sa stanovišta poštovanja privatnosti. Takva preispitivanja će biti sve glasnija kako aerodromi počnu da koriste sofisticiranije metode kontrole, poput obrade biometrijskih podataka.

ilustracija
Emotivni ciklus prosečnog putnika tokom putovanja avionom / Ilustracija: SITA

Slaba tačka opsežnih kontrola su i dugački redovi putnika koji nekad dovode i do kašnjenja letova. Tako su avio-kompanije u Americi, izražavajući nezadovoljstvo, pozvali putnike da pod hashtagom #TSAlines objavljuju fotografije redova pred aerodromskim kontrolama. Posebno su nezadovoljni putnici koji na transfernim letovima moraju i po nekoliko puta da prolaze kontrole.

Regulatori su svesni problema. Evropska komisija je u novoj evropskoj strategiji za avijaciju predložila koncept “One Stop Security”. Ideja je da se bezbednosne mere izjednačene na takvom nivou da je za putnike potrebno samo jednom da prođu kontrolu na polaznom aerodromu, i dalje kontrole nisu potrebne. Organizacije IATA i ACI su, kao odgovor na predviđeno značajno povećanje broja putnika u narednim decenijama, rastuće bezbednosne pretnje, nezadovoljstvo putnika i kapacitete svih igrača u avio-industriji, osmislili program Smart Security.

– Postoji dva načina na koji putnici mogu da smatraju da su podloženi nametljivim bezbednosnim kontrolama – prvo preko skrininga osoba i drugo preko skrininga njihovih stvari. Verovatno se skrining osobe smatra najnametljivim. – kaže za Tango Six David Trembaczowski-Ryder, Šef bezbednosti u avijaciji, ACI Europe. Zato se pod okriljem Smart Security programa preporučuje skrining skenerima umesto metaldetektorskih vrata (WTMD).

– Treba obratiti pažnju na to da su iscrpne probe vršene na aerodromu u Mančesteru, i da smo pronašli da je nivo satisfakcije korisnika aerodroma u Mančesteru najviši u svojoj grupi među evropskim aerodromima. U vreme probe, Mančester je iskontrolisao 2.7 miliona putnika koristeći skenere. Reakcije putnika koji su prolazili kroz skenere bile su vrlo pozitivne u istraživanjima i u regionu pokazuju nivo podrške od 95%. – rekao nam je David koji napominje da je najveća prepreka aerodromima da pređu na skenere – budžet. Koštaju deset puta više od metaldetektorskih vrata.

Bezbednosne pretnje se povećavaju, kontrole se zaoštravaju, pa tako i putnici koji žele udobnost. U isto vreme, čini se da se kompromis između bezbednosti i udobnosti nalazi na različitim tačkama od incidenta do incidenta, i da je iluzorno očekivati da će on jednom zauvek biti dostignut. Kako bi putnici bili zadovoljniji i dobili vrednost za cenu koju plaćaju, državama predstoji naporan posao usaglašavanja mera koje koriste u bezbednosti, a aerodromima velika ulaganja u savremenu opremu i optimizaciju procesa.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Danica Vlačić Gostujući Autor fay.danica@gmail.com

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Feline na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

@Ivkos “5 Atacams raketa napravi vecu stetu nego 2 miliona granata 122mm koje uzoru par hiljada hektarsa i metodom slucajnog pogotka nesto zakace.” Kako ovo nazvati nego tehno-fetiš? Možda kargo-kult?

14. Jul 2024.Pogledaj

Djuka na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

Ok, hvaala. I kako je to sve sto si naveo "tajna", odnosno "ne obajvljuje se" ako je na internetu? Patriota sto se tice jasno je da Ukrajina za sada ima 4 baterije + nesto ekstra lansera kao nemacka kompenzacija za izgubljene. Realno ti prica ne drzi vodu, nije to ni blizu dovoljno PVO-a za svrishodnu…

14. Jul 2024.Pogledaj

Nenad N. na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

@Krunoslav Odlicno receno. Svedjani izgleda jos uvek veruju u "ravnopravnost partnera". Gripen je inace, mozda i bolji kao visenamenski od Rafala, ali gazde su gazde. @Dusan Gripeni E i F koriste General Electric cisto americke motore, za razliku pd verzija C i D. To ih i cini verovatno an par sa Rafalima.

14. Jul 2024.Pogledaj

Thomas na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

@Shalabalzer Slovenija je donirala BVP M-80. Za Sloveniju i Hrvatsku bi bilo bolje da su svoje tenkove iz obitelj T-72 zamjenili sa Leopard-2. Da se jednom rijese tog smeca iz doba te uklete Yugoslavije. Bar su se rijesili vas. Ukrajina dobiva donirano. Rusija mora placat. Taj rat je sulud. Nepotreban. Ovako samo slabi Rusiju i…

13. Jul 2024.Pogledaj

Vaste na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

Petrović Dušan Istina da je preko 25 zemalja tuklo moćnu SRJ koja je imala gomilom saveznika ustvari 0 i uspela je nadjačati ! Stvarno sam fasciniran ovom cifrom uspeha koja bi me bila sramota da iznosim pod kojim okolnostima ,ali se pokazalo da je F-117 jako stelt ,pogotovu protiv sistema PVO iz 1960 godine !…

13. Jul 2024.Pogledaj