Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025

EKSKLUZIVNO: RV i PVO Vojske Srbije na Batajnici ima petnaesti MiG-29

21. feb 2025

[IDEX 2025] Ministarstvo odbrane Srbije potpisalo Memorandum o razumevanju sa Talesom

20. feb 2025

[IDEX 2025] Proizvođač PVO sistema Pancir ekskluzivno za Tango Six: Srbija bi uz minimalne modifikacije i obuku mogla brzo da usvoji novi Pancir SMD-E

20. feb 2025

[IDEX 2025] Vreme je da menjamo nazive kineskih dronova u RV i PVO, izložena i planirajuća bomba FT-6

19. feb 2025

[IDEX 2025] Rusi su se vratili

18. feb 2025

[IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

17. feb 2025

Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

14. feb 2025

Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025
Foto-reportaža: Prvi let „Super Galeba“ G-4M posle bombardovanja
"23646" spreman za povratak na nebo / Foto: Novica Andrić

Foto-reportaža: Prvi let „Super Galeba“ G-4M posle bombardovanja

Priča o unapređenju sposobnosti školsko-borbenog aviona G-4 „Super Galeb“ planski je započeta daleke 1987. godine. Od tada do danas projekat je prošao kroz još jednu iteraciju, razne turbulentne periode i uopšte uzevši – veliko gubljenje vremena.

Sada kada mu za vratom diše još jedna opasnost, stariji brat „Orao 2.0“, prisećanja na M i MD su ponovo aktuelna. Da li u formi osvrta (detaljniji smo uradili pre dva dana) ili nekih budućih razmatranja (da li će sredstva odvojena za modernizaciju biti ugrožena, da li će se „Orlom 2.0“ ponovo gubiti vreme), oko modernizacije „Super Galeba“ ponovo će se lomiti koplja.

Letelica evidencijskog broja 23646 vraćena je nazad u fabriku u Mostaru novembra 1990. godine radi prepravke u tada novu verziju nazvanu G-4M. Do raspada SFRJ demonstrator nije završen a radovi na njemu su nastavljeni u fabrici Utva kod Pančeva.

Tokom 90-tih godina nedostatak finansijskih sredstava i interesa RV i PVO uticali su na to da se završetak radova na G-4M oduži za nekoliko godina. Prvi put je javno prikazan na aeromitingu „Batajnica 1998“ a prvi let je izveden tek 22. marta 1999, dva dana pre početka rata sa NATO savezom.

Razvojne letelice još od doba SFRJ farbane su u belu boju / Foto: Novica Andrić
Razvojne letelice još od doba SFRJ farbane su u belu boju / Foto: Novica Andrić

Ovaj primerak tada je izbegao uništenje ali je usled dejstava po infrastrukturi aerodroma Batajnica lakše oštećen. Popravke su nakon toga urađene u Utvi a avgusta 2001. avion je u rastavljenom stanju vraćen VOC-u.

Prvi let je, nakon montaže i završnih priprema izveden 23. aprila 2002. godine.

Nekadašnji novinar agencije „TANJUG“ Novica Andrić bio je jedan od pozvanih novinara koji su ispratili povratak u oblake letelice „23646“. Sada, ekskluzivno za naš portal, objavljuje seriju fotografija koje je napravio tog dana. Svedočanstvo o žilavosti tadašnjeg RV i PVO i VOC-a a sve u scenografiji razrušenog aerodroma „Batajnica“.

zamaklar
Opitni pilot VOC-a Mirko Zamaklar vrši pretpoletni pregled aviona / Foto: Novica Andrić
Prednji kokpit / Foto: Novica Andrić
Prednji kokpit / Foto: Novica Andrić
Stanica za letna ispitivanja i razrušen aerodrom u pozadini / Foto: Novica Andrić
Merna stanica za letna ispitivanja i razrušen aerodrom u pozadini / Foto: Novica Andrić
Kineteodolit, instrument sa prikupljanje podataka o trajektoriji, položaju i brzini letelice / Foto: Novica Andrić
Kineteodolit, instrument sa prikupljanje podataka o trajektoriji, položaju i brzini letelice / Foto: Novica Andrić
Unutrašnjost merne stanice / Foto: Novica Andrić
Unutrašnjost merne stanice / Foto: Novica Andrić
najsavremenija stanica za letna ispitivanja F1020014 (6)
Očitavanje podataka / Foto: Novica Andrić
Pilot na prvom letu Mirko Zamaklar / Foto: Novica Andrić
Pilot na prvom letu Mirko Zamaklar / Foto: Novica Andrić
Novinarka TANJUG-a i opitni piloti Jelen i Zamaklar / Foto: Novica Andrić
Novinarka TANJUG-a i opitni piloti Jelen i Zamaklar / Foto: Novica Andrić
Polazak na let / Foto: Novica Andrić
Polazak na let / Foto: Novica Andrić
G-4M pred sletanje / Foto: Novica Andrić
Poletanje / Foto: Novica Andrić
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Lu

Ne mogu da se otrgnem utisku ali i tada mislim da je modernizacija bila samo marketinški potez…da u stvari nikada nije bilo ozbiljne namere da se G-4 modernizuje…meni je dovoljan izgled kokpita, bez MFD…ne vezano za G-4, onu mernu stanicu imao sam prilike da razgledam na rtu Platamuni kod Budve…moćna stvar, američka tehnologija iz 80-tih…

Odgovori
Mi

nabroj mi skolske avione koji su 1999. imali vise lcdova i mfdova u kokpitu…

Ni

@Milos
Pa kreni od Craiove i rumunskog IAR-99. Uveden u sluzbu 80-tih, do ’99 modernizovan i sa famoznim lcdima/mfdima (+ izraelska DASH kaciga sa integrisanim nisanskim sistemom), a sada rade na trecoj modernizaciji…
Slican avion supergalebu po mnogim stvarima, a kao i G-4 apsolutan komercijalni promašaj.

Lu

RV je oduvek bilo najbolji reprezent stanja neke države…tu vam se ogleda SVE, ekonomija, geo-politika…uopšte ozbiljnost države. evo i sami vidimo kolki je to “udarac“ na ponos nacije…tako da nemojmo da se zavaravamo…busamo se u naše avione a svi kupujemo nemačka kola, tehniku sa zapada…Galebu, uopšte našim avionima oduvek je falila elektronika…

Mi

Dobro, IAR 99 je namenjen za prelazak na Lansere i F -16, i koliko vidim tu ulogu je odradio kako treba. Ne razumem da li ovde raspravljamo o komercijalnom potencijalu G4md ili o njegovoj ulozi kod nas?! A skidam ti kapu, nikad ne bih pomislio na IAR 99 kao pandan :). Koliko se secam krajem 90tih vecina trenaznih aviona je bilo u fazi prelaska na glass cockpit-e i MFD-ove, nije bilo puno serijskih, tako da tada jos uvek nismo mnogo kasnili. Sad je vec druga prica

Av

Momci za VE potoje tandardi (requirement-i)… ne treba trpati bilo sta vec ugradivati i ispostovati samo sta propisi nalazu. Nama ocigledno to jos uvek nije jasno… ne trebaju televizori u kabini, treba ono to treba i to u minimalnoj kolicini… Boje ostavite za sminku vase dece… u avionu to podleze propiima FAR/MIL/EASA… Sve e to kupuje i ugraduje… niko to sam ne proizvodi. Ali valja znati sta treba, sta mora, sta sme i bez cega se ne moze.. To nama ocigledno jos uvek nije jasno.

sr

Ovo je odlican avion naravno tada nesto mnogo nije radjeno na avionici nije u to vreme bilo mnogo jurisnih aviona i skolsko borbenih sa gllas kokpitom . Vidimo i danas recimo jedan od najboljih jurisnika su-25 ima ovakvu slicnu avioniku kao j-22 ili G-4 a i dalje je jedan od najboljih u klasi. Orao j-22 je takodje izuzetan avion dokazao se kao najbolji u svim ovim ratovima 90-tih godina imao najmanje gubitaka izuzetno je jak dvomotorac tesko ga je oboriti leti nisko slece i polece sa travnjaka ako treba . U knjizi o orlu jedno kapitalno delo gde licno iskustvo sa ovim avionom prepricava legendarni Sreto Malinovic i dejstvima u ratu u Bosni tacnije u Republici Srpskoj na ciljeve protivnika i nanosenje velikih gubitaka protivnicima . To se moze pogledati i na netu gde na promociji knjige on licno prica bas ova iskustva o kvalitetu i izdrzljivosti orla vrlo kratko traje a jako poucno saznati cinjenice o ovom fenomenalnom avionu gde on na kraju kaze Srbija nezna sta ima uz malu modernizaciju ovo moze i dalje da bude izuzetan avion. Samo uzmimo u obzir da nosi 2800kg ubojnih sredstava za dejstva po zelji i u vazduhu dovoljno brzina 1130km/h ,treba poraditi i na poboljsanju motora i ako se uradi modernizacija kao na prikazanom demonstratoru imacemo izuzetan avion moderan,kvqlitetan sa jeftinim odrzavanje za relativno malo ulozenog novca . Slicna je situcija sa G-4 mislim da ovi avioni jedan po jedan od svakog mogu da idu na modernizaciju uporedo jer su dosta tehnici slicne koncepcije ali ako nemoze da se modernizuju oba onda svakako da je orao mnogo bolje i kvalitetnije resenje jer je to izuzetan borbeni avion a G-4 je ipak skolski trenazer sa koga se prelazi na pravi borbeni avion j-22 koj bih trebalo logicno da bude opcija broj jedan .

Odgovori
Ma

A kada je to Orao nosio i gde 2800 kg ?

sr

Nije bitno kada on moze da nosi 2800kg i nosio je u nekoliko misija u ratu u bosni i agreisji nato 1999 god u napadu na uck teroriste na kosovu.

Ma

U samom VTUP-u piše da nosi sa preopretećenjem 2800 kg praktično nema šanse, prva stvar je da podtrupni nosač isključivo se koristi za kačenje dopunskog rezervoara. A što se tiče pomenutih ratova najčešće je nosio 4xFAB-250, 4xBL-755, 4xbr 1 ili 2 57mm, 2x br 1ili 2 57mm u kombinaciji sa 2xNRZ 128mm Munja, na skupnim nosačima 12xFAB-100, čak je nosio i AGM-65 „Maverick“. U savkoj kombinaciji težina tereta ne prelazi 1500 kg sa svim nosačima skupnih bombi i lanserima vođenih ili nevođenih raketnih zrna .

Ni

Izvini al citao si naucnu fantastiku. Motori Orla na kojima sam i ja radio birvaktile su preslabi i avion se jedva uzdigne sa piste a o kakvoj travi mozes samo sanjat. Ti letovi po Bosni u ratu bili su oko Banjaluke i nikakvog neprijatelja nisu unistili ni napadali. Pokusali kod Bihaca i 2 oborena i nikad vise nisu ni napadali nigdje. Ja ne znam zasto u Srbiji uzdizu avion Orao al to je najveca kanta koju je sfrj napravila i nisu smjeli sami sebi priznati da je promasaj stoljeca…

@M

Nigde…Ma nema Srbija 2800kg bombi i nev. projektila sve djuture :) Ima one vezbovne bombuljke.

Odgovori
Sr

Lupetas kao otvoren prozor Srbija nema 2800 kg projektila,raketi namenska idustrija odlicno odlicno funkcionise. Modernizuju se postojece rakete cak postoji i zamena ca maverick raketu istog dometa neznam sta ti je tu cudno da J-22 moze da ponese 2800kg ubojnih sredstava uz minimalnu modernizaciju imacemo odlicana jurisni avion proveren.

Б

Н-62 није био и нити ће бити јуршник. У примарној улози је авион за напредну обуку, а у секундарној може да се користи за ГРБ. Јуришници су, пре свега, далеко боље оклопљени, имају другачију конфигурацију крила, мање су покретљиви, већа им је носивост.

12

@Буран

Iz tvog komentara ispada da jurisnik moze da bude samo avion slican A-10 i Su-25. Ne kazem da nisi u pravu, ali mozda previse suzavas pojam na samo takve tipove aviona.

Sto se N-62 tice, mnogi avioni nisu napravljeni kao jurisnici, pa ipak mogu da obave njihove uloge…

Sr

Upravo tako kao sto je buran naveo jurisnici su izdrzljivi avion koji mogu da slete bilo gde koji su jace oklopljeni bas kao su-25,J-22 orao… G-4 je ipak trenazni avion on naravno moze da posluzi i kao jurisnika ali u nekoj teskoj nuzdi nedaj boze. Nekom modrnizacijom povecanjem nosivosti poboljsanjem avionike, kao i svega drugog na avionu G-4 moze da posluzi svrsi ali ipak je daleko od j-22 .

Odgovori
ra

На адреси http://udruzenjepvlps.org/od-crnih-pantera-do-risova-sa-vrbasa/ можете прочитати више о дејствима авиона „Орао“ у рату у Босни. Билтен је посвећен 238. ЛОВАЧКО-БОМБАРДЕРСКOJ АВИЈАЦИЈСКOJ ЕСКАДРИЛИ.
Испод једне фотографије стоји текст: „Јуришни авион Ј-22 Орао (25173), наоружан са касетним бомбама Хантинг БЛ-755 (Hunting BL-755), напалм бомбама ПЛАБ-350, бомбама за уништавање ПСС Матра дарендел (Matra Durandal) и ТВ вођеним ракетама ваздух-земља Хјуз АГМ-65Б меверик (Hughes AGM-65B Maverick), на аеродрому Маховљани код Бања Луке, Република Српска“

Du

NIKO nije tacno da su napadali u pokusaju Bihac, Orlovi u sastavu VRS vrsili su dejstva oko Novog Travnika u Centralnoj Bosni,kao i polozaji na planini Vlasic…uglavnom do uspostave Zone zabrane letova od strane NATO. Iznad Bihaca ni jedan nije oboren. Oboreni su Galebovi od strane NATO avijacije 94. god.

Odgovori
Ж

Нису оборени Галебови него Јастребови.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs