BEG airport status
Fire Boss operacije u Makedoniji: „Potpuno nezavisno rešavamo šumske požare za razliku od komšija“ Makedonija se od 2010. godine oslanja na Fire Boss letelice / Foto: Dragan Cvetić

Fire Boss operacije u Makedoniji: „Potpuno nezavisno rešavamo šumske požare za razliku od komšija“

Kao i većina država Mediterana i Balkanskog poluostrva tako se i Makedonija ovih dana bori sa stihijskim požarima koji nanose ogromne štete šumskim dobrima i ugrožavaju život i imanja građana. U vanrednom saopštenju za javnost, makedonska Direkcija za zaštitu i spasavanje (DZS) obavestila je 30. jula o aktivnosti svoje flote vatrogasnih aviona Air Tractor AT-802A Fire Boss, registarskih oznaka Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV.

Tango Six prenosi najinteresantnije detalje saopštenja makedonske DZS.

Kako je navedeno u saopštenju, ispravnost makedonskih vatrogasnih aviona Air Tractor AT-802A Fire Boss je 100% i isti u kontinuitetu, samostalno ili uz podršku helikoptera Armije Republike Makedonije (ARM), učestvuju u gašenju šumskih požara na teritoriji Makedonije. Nakon uvođenja ovih aviona u upotrebu 2010. godine, Makedonija potpuno nezavisno rešava probleme šumskih požara, za razliku od većine zemalja u regionu koje se redovno susreću sa velikim problemima u toku letnje sezone, kažu iz Direkcije:

– Imamo tri vatrogasna aviona Air Tractor AT-802A Fire Boss, svaki sa kapacitetom od 3.100 litara vode. To su namenske vatrogasne letelice koje predstavljaju udarnu i primarnu vatrogasnu snagu na koju se od 2010. godine pa do danas oslanja Republika Makedonija. Po potrebi, kao podrška avio-floti DZS-a uključuje se i ARM sa helikopterima Mi-8/17 koji su opremljeni vatrogasnim vedrima kapaciteta od 2.000 i 2.500 litara vode. –

„U periodu od 3. aprila do 29. jula avioni Direkcije su ukupno 12 dana aktivno učestvovali u gašenju velikih šumskih požara na 5 različitih lokacija u Makedoniji.“ / Foto: Dragan Cvetić

U vezi sa kritičnim operacijama koje se odvijaju ovih dana u regionu Makedonskog Broda, DZS naglašava da su sa avionima AT-802A Fire Boss kontinuirano dejstvovali u periodu 19. do 29 jula. U ovom periodu realizovan je ukupan nalet u vatrogasnim operacijama od 44 sata i 40 minuta, a pritom su avioni dejstvovali u 89 navrata pri čemu su plamene stihije “bombardovane” sa ukupno 275.900 litara vode. U ove operacije bilo je uključeno i dva helikoptera ARM tipa Mi-17.

– Intenzivne operacije aviona DZS između 19. i 29. jula, kao i tehnologija održavanja vazduhoplova dovele su do kratke pauze u vazdušnim operacijama Direkcije, jer se javila potreba za redovnim i vanrednim pregledima sistema aviona AT-802A Fire Boss kao i za popravkom nekih manjih kvarova koji su se javili kao posledica intenzivnog letenja tokom jula 2017. godine. Sve te poslove je vazduhoplovno-tehnički personal Direkcije uspešno završio za jedan dan, 30. jula, nakon čega su avioni nastavili intenzivne vatrogasne operacije na prostoru sela Trebovlje već u ranim jutarnjim satima dana 31. jula. – saopšteno je iz Direkcije.

Dana 30. jula kontinuitet vatrogasnih operacija obezbedila ARM sa dva helikoptera tipa Mi-17, navodi se u saopštenju i dodaje:

– U periodu od 3. aprila do 29. jula avioni Direkcije su ukupno 12 dana aktivno učestvovali u gašenju velikih šumskih požara na 5 različitih lokacija u Makedoniji. Spominju se operacije kod sela Bulacani na Skopskoj Crnoj gori, u okolini gradova Sveti Nikole i Struga, kao i operacije u okolini Makedonskog Broda. Pritom je realizovan ukupan nalet od 67 sati i 20 minuta tokom kojih su avioni Air Tractor AT-802A Fire Boss ukupno 168 puta dejstvovali na požare izbacujući ukupno 520.800 litara vode. –

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

Ai

Dobar je dobar taj PR agent, „samo rješavamo“ ha ha 520 tona vode !!! Ukupno !! Sezona do sada !! To Hrvatska „nesamostalno“ baci u jedno jutro !! 35.000tona prema 520 tona i oni to „samostalno“ Đizs ..

Odgovori
Be

Hrvatska ne granici s MK, tako da i ne spada u komsijsku zemlju.

Fi

Pa što niste „samostalno“ bacili tu vodu na Kornate 2007-me i spasili 12 vatrogasaca!?
Ako Makedonija uspeva da izadje na kraj sa požarima i za gašenje baci samo 520 tona vode nasparam 35.000 tone bačenih u HR, ondak je učinkovitost na cijoj strani?

Fi

Prilično neumjesan komentar o Kornatima. Hrvatska tada nije imala toliku flotu kakvu sada ima, a nije imala ni Makedonija tada ova tri što imaju sada. A upravo je kornatsko iskustvo utjecalo da Hrvatska expressno nabavi još Canadaira i Fire Bossa. Rezultat – Hrvatska ratno zrakoplovstvo je više puta gasilo požare i po Grčkoj, Izraelu, BiH, Crnoj Gori i Portugalu. Hrvatska se tako ima čime pohvaliti, a lijepo je što i Makedonci, kako se ovdje tvrdi, imaju dovoljno.

Be

Kornati nemaju veze s kanaderima

Mi

Nemaju oni pojma šta su požari! Bit će kuku komšije pomagajte kad dođe do pravog požara.

Odgovori
Б

Прво поздрав екипи Tangosix-a. Код вас човек увек има нешто занимљиво да прочита. Било би занимљиво прочитати један текст на тему ватрогасног авиона који би одговарао највише Србији, као и колико би авиона требали и колико би то нас коштало. Надам се да ћемо ускоро имати прилику да читамо једну занимљиву анализу. Поздрав.

Odgovori
Pe

Pozdrav Bobo,

Do sličnog teksta pročitajte našu poslednju dužu reportažu o ovoj tematici u Srbiji – https://tangosix.rs/2015/03/09/vazdusna-konjica-ministarstva-unutrasnjih-poslova-vatrogasci-iz-helikoptera/

Ra

S 64 E moze da ima smrk od napred da gasi visoku zgradu ili zabaceni proplanak. Takodje operator ima pozadi odlican pregled terena i moze u sekvencama da ispusta vodene bombe.

Б

Хвала Петре,
Интересантан текст који показује да смо и овом сегменту заштите јако танки. Нажалост, код нас свако чудо за три дана, па тако нико не мисли о пожару док се не деси. Поражавајући је и податак да имамо потребу за 7000 ватрогасаца, а ми имамо само 3000. Могу мислити какво је стање опреме у унутрашњости Србије. Надам се да грешим, али мислим да нећемо у скорије време гледати специјализоване авионе или хеликоптере за гашење пожара са српским ознакама.

Fl

Svaka cast T6 redakciji sto je uspela da nadje nekoga iz ove Direkcije posto u Makedoniji nemoze vec danima niko ziv da ih nadje!A lepa sela leepo gore!Umrla ciganka sto nas je hvalila pa se sami sada hvalimo!Daleko je sve to od istine i profesionalizma!

Jo

I ja sam hteo da postavim pitanje vezano za nase mogucnosti gasenja pozara iz vazduha,mi cinimi se mozemo da se oslonimo samo na helikoptere mi17 ima tu najveci kapacitet ali mrsavo je to za vece nuzde,Hrvati tu dobro stoje,eto i BJRM imaju ova tri AT nije to malo,Crna gora mislim da takodje ima 1ili 2 ali nisu dejstvovali u ovim zadnjim pozarima koliko znam. Mi bi obavezno morali da ulozimo veca sredstva u ovakve stvarcice,pozari i uopste prirodne katastrofe su veca pretnja nego ikad. Koliko kostaju kanaderi,ili ovi AT po komadu onaj ukrajinski an32 koji je dejstvovao u C.Gori je prava stvar ali pretpostavljam da je 40+ miliona,ove jeftinije ptice bi valjda mogli da priustimo.

Mi

Kad u Srbiji niko nije u stanju da preregistruje vatrogasni kamion sa civilnih tabla, šta onda očekivati kada kada se pojavi šumaki požar. Stanje vatrogasnih jedinica je užasno ali se dobro prikriva u to uključujući i same vtrogasce koji time riIkuju svoje živote. Nema ništa od vatrogasne avijacije u Srbiji.

Ra

https://youtu.be/oBRugVFkgvE
S-64E ima 10t modularnu cisternu mislim da ih sklapaju u Oregonu.

Korea Forest Service contracts with Erickson to build a S-64E Aircrane

Korea Forest Service contracts with Erickson to build a S-64E Aircrane 8 Mar, 17, Source: Erickson
Erickson Incorporated, a leading global provider of aviation services, has been selected by the Forest Aviation Headquarters, a subsidiary of the Korea Forest Service, to build an S-64E model with an intended delivery date of December 2017. The S-64 is well-known in Korea and has a strong reputation for being the best firefighting aircraft available.

Odgovori
De

Postovani,

Fala Bogu dragome ovdje kod nas u Makedoniji nije imalo neko OGROMAN pozar. I hvala Bogu za to, mada protiv Bozje volje NE moze niko. I NE postoji takav avion, vatrogasac ili bilo sto sto bi se moglo protiv toga spraviti. Tako da za mene licno je mnogo GLUPO komentarisati “ ne znaju oni sta je pozar“ i takvog tipa komentara. Daj Boze da nikome ne zatreba takav tip pomoci. Nadam se da se niko nije uvredio.

Pozdrav

Odgovori
BB

Pa i veliki požar počinje kao mali, ako se na vrijeme ugasi ili lokalizuje. Upravo tu i jeste snaga ovih malih aviona (mogu brzo da djeluju).

S druge strane me interesuje da li iko u exYU koristi retardante ili je još uvijek SF? Čini mi se da retardanti mogu povećati moć gašenja poźara. Interesuju me konkretni efekti u realnosti ako neko zna iskustva

12

„(…) Makedonija potpuno nezavisno rešava probleme šumskih požara (…)“

Ne znam kako da razumem ovu izjavu, kao arogantno hvalisanje ili kao nacionalni uspeh.

Odgovori
De

Shvatiti kao pozitivan primjer jedne male drzave. Eto toliko se treba razumjeti.

12

Deniz, to je jedan nacin razumevanja. Ovo „potpuno nezavisno“ u recenici ipak ima prizvuk arogancije. Zar nije lepse reci da sa velikom uspehom resava probleme sumskih pozara, nego ovako da ljudi shvate kao „ne treba nam nicija pomoc, nosite se“?

P.S. Izvinite na recniku.

Fi

Pukovnik Davor Turković, jedan od svjetskih autoriteta po pitanju gašenja požara iz zraka. Vrhunski zapovjednik: http://www.hrt.hr/399053/price-iz-hrvatske/kada-piloti-postaju-super-heroji

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj