Kao osnova za razvoj specijalizovanih vojnih platformi, već decenijama se koriste civilni putnički avioni iz kojih su izvedeni vazduhoplovi koji su služili kao leteći radarski sistemi, avio-cisterne, za elektronsko ratovanje ili kao mornarički patrolni avioni. U nekim slučajevima vojne verzije su razvijane paralelno sa civilnim a negde su velike mogućnosti nadgradnje sagledane nešto kasnije.
Najbolji primer za to je američki Boeing 707 na čijoj bazi je razvijena čitava familija aviona različite namene poput RC-135 (EI i PED), E-6 (leteći relej), E-3 i E-8 (radarski sistemi). Najpoznatiji mornarički patrolni avioni u svetu koji lete i danas, američki P-3 i sovjetski Il-38 nastali su na osnovu putničkih L-188 ’’Electra’’ odnosno Il-18.
Konstruktori proizvođača francusko-italijanskog regionalnog putničkog aviona ATR 42 (i ATR 72) takođe su uvideli potencijal ovog vazduhoplova pa je odlučeno da se, osim vojnih transportnih i putničkih, napravi i višenamenska mornarička varijanta. I dok su verzije za prevoz putnika i tereta već uvedene u upotrebu, razvoj pojedinih patrolnih aviona još uvek traje ili je njihov razvoj pri kraju.
Trenutno aktuelan model proizvodi se na bazi aviona ATR 72-600 a prethodno je mornaričke patrolne ATR 42MP (Maritime Patrol) nazvan “Surveyor“ nabavila italijanska Obalska straža (dva ATR 42-420MP i jedan ATR 42-500MP), italijanska Finansijka garda (4 ATR 42-400MP), libijska vlada (jedan ATR 42-500MP) i Ratno Vazduhoplovstvo Nigerije (dva ATR 42-500MP).
Prvi naručilac ATR 72-600 u mornaričkoj patrolnoj varijanti bilo je Ratno Vazduhoplovstvo Italije koje je decembra 2008. godine potpisalo ugovor za 4 primerka koji će u toj nameni zameniti avione Atlantique. Razvoj ove verzije trajao je nešto duže od očekivanog pa je kompanija Leonardo Finmeccanica prva dva aviona sa italijanskom vojnom oznakom P-72A isporučila tek sredinom decembra 2016. dok će preostala dva stići ove godine.
Novi italijanski P-72A neće moći zameniti avione Atlantique kada je u pitanju protivpodmornička borba ali će se ipak ostaviti mogućnost njihove nadogradnje ako se to u budućnosti bude zahtevalo. Iako su oni uvršteni u sastav Ratnog Vazduhoplovstva, naređenja za izvršavanje zadataka primaće Mornarica a avionima će upravljati mešovite posade RV-a i Mornarice.
Još 2001. godine turski podsekretarijat za odbrambenu industriju (SSM) raspisao je tender za nabavku novog patrolnog aviona za Rаtnu Mornaricu. 2005. je kao polazna osnova za razvoj izabran ATR 72 a jula iste godine je sa kompanijom Alenia Aermacchi potpisan ugovor za 10 aviona ATR 72-500 ASW/ASuW (anti ship warfare/anti submarine warfare) koji su trebali biti modifikovani po turskim specifikacijama u programu Meltem III.
Međutim kako je varijanta ATR 72-500 u međuvremenu prestala da se proizvodi jula 2012. potpisan je novi ugovor za isporuku dva višenamenska mornarička aviona ATR 72-600 TMUA (Turkish Maritime Utility Aircraft, isporučeni 2013) i 6 mornaričkih patrolnih ATR 72-600 TMPA (Turkish Maritime Patrol Aircraft). Njihova modifikacija, u okviru programa Meltem III odvija se u pogonima kompanije TAI u Ankari. Prvi potpuno opremljen avion, na kome su radovi počeli još aprila 2013, poleteo je u 4. januara ove godine. Prethodno su njegova letna ispitivanja započeta u novembru prošle godine. Planirano je da prvi avion stigne u jedinicu tokom ove a poslednji šesti 2018. godine.
Potencijalnim kupcima nude se različiti paketi avionike i opreme u skladu sa njihovim zahtevima a vazduhoplov odlikuje modularnost i prilagodljivost raznim potrebama i namenama. Osim za patroliranje i osmatranje mogu se dobiti naoružani avioni za protivbrodsku i protivpodmorničku borbu a moguće je izabrati i da to bude višenamenska verzija za sve nabrojane zadatke.
Tako je izvršavanje širokog spektra misija na italijanskim P-72A omogućeno ugradnjom tri glavna senzora, prvi je turela sa elektro-optičkom opremom visoke rezolucije Star Safire, sistem za samozaštitu (ESM) Electronica ELT800V2 i osmatrački AESA radar Leonardo Seaspray 7300 koji radi u X opsegu, pokriva 360 stepeni po azimutu i istovremeno može pratiti do 100 ciljeva. Oni su integrisani u sistem misije Airborne Tactical Observation and Surveillance koji je razvila kompanija Leonardo i koji između ostalog obuhvata i četiri radne stanice operatora od kojih svaka ima 22-inčni HD touch-screeen monitor. Tu je zatim automatski sistem za identifikaciju (AIS) i V/UHF sistem za otkrivanje položaja radio zračenja na frekvencijama između 30 i 470 MHz sa uglom pokrivanja od 360 stepeni.
Pomenuta oprema omogućuje i upotrebu aviona u zadacima prikupljanja podataka ELINT (Electronic Inteligence), razmena informacija u realnom vremenu omogućena je primenom data linkova Link 11 i Link 16 a tu je i sistem satelitske navigacije. Odbrambeni sistem poseduje signalizatore radarskog i laserskog ozračenja (RWR i LWR) kao i sistem za upozorenje o nadolazećoj raketi (MAWS).
Otkrivanje i praćenje podmornica vrši se preko detektora magnetnih anomalija (MAD) uz korišćenje lansera radiohidroakustičnih plutača. Turski avioni mogu poneti do dva torpeda Mk 46 ili Mk 54 i to na dva bočna podtrupna nosača.
Kokpit je vrlo moderno opremljen, na instrument tabli se nalazi pet višenamenskih širokougaonih LCD pokazivača a piloti na raspolaganju imaju automarski sistem za kontrolu leta – AFCS (Automated Flight Control System), sistem FMS220 (Flight Managment System) i višenamenski računar (MPC).
Vođeno je računa i o materijalma pa je tako u konstrukciji prisutan visok procenat kompozita kako bi se obezbedila zaštita od korozije. Na zadnjem delu trupa nalaze se bočna vrata kroz koja se mogu desantirati padobranci a tu su i specijalni izbočeni tzv. bubble prozori koji olakšavaju vizuelno osmatranje.
Pogonsku grupu čine dva turboelisna motora Pratt&Whitney PW127M snage po 2750 KS koji pokreću šestokrake elise Hamilton Standard 568F a motori letelici pružaju dobre performanse i u uslovima visoke nadmorske visine i toplije klime. Proizvođač tvrdi da je maksimalna krstareća brzina 510 km/h, vrhunac leta je 7620 m, maksimalni dolet 1530 km, avion može ostati u vazduhu do 11 sati i poneti maksimalni teret od 5 tona. Avion poseduje i STOL (short take of and landing) karakteristike, za poletanje mu je potrebno samo 1170 metara piste a za sletanje 630 metara.
vesko
Koliko kosta?
Bojan
Tekstovi su vam odlični, kao i uvek (obraćam se svim autorima, ne samo gospodinu Bankoviću), ali pored suštine veoma bitna je i forma: nije „naručioc“ nego „naručilac“. Gledalac – gledaoci, čitalac – čitaoci, naručilac – naručioci… Često vam se (većini autora) dešavaju nedopustive pravopisne greške, nedopustive između ostalog (ili pre svega?) i zbog pozicije koju sa pravom zauzimate – jedan od najozbiljnijih medija koji se bavi vazduhoplovstvom na našem govornom području.
Dead1
Odlicni tekst.
Nema puno napisano o ovom avionu! Zvuci kao dobra zamijena za F-27MPA ili Super King Air 200T.
Ali cudno da Talijani ce zamijeniti Br1150 s ovim avionom. Pakistan i Njemacka su zamijenili Br1150 sa P-3C Orion sto je puno sposobniji avion nego ATR42 (ili CN-235MPA/C-295MPA).
Istina P-3C se vise ne proizvodi. Ali bi mislio da bi velika drzava poput Italije htijela zadrazti protiv-podmornicki kapacitet a mozda i dodati protu-brodsku rakete.