BEG airport status
Mornarički patrolni ATR 72MPA, nova sposobna višenamenska platforma Prvi italijanski ATR 72-600MP (P-72A) isporučen je decembra 2016.

Mornarički patrolni ATR 72MPA, nova sposobna višenamenska platforma

Kao osnova za razvoj specijalizovanih vojnih platformi, već decenijama se koriste civilni putnički avioni iz kojih su izvedeni vazduhoplovi koji su služili kao leteći radarski sistemi, avio-cisterne, za elektronsko ratovanje ili kao mornarički patrolni avioni. U nekim slučajevima vojne verzije su razvijane paralelno sa civilnim a negde su velike mogućnosti nadgradnje sagledane nešto kasnije.

Najbolji primer za to je američki Boeing 707 na čijoj bazi je razvijena čitava familija aviona različite namene poput RC-135 (EI i PED), E-6 (leteći relej), E-3 i E-8 (radarski sistemi). Najpoznatiji mornarički patrolni avioni u svetu koji lete i danas, američki P-3 i sovjetski Il-38 nastali su na osnovu putničkih L-188 ’’Electra’’ odnosno Il-18.

Ratno Vazduhoplovstvo Nigerije poseduje dva patrolna ATR 42-500MP “Surveyor“.

Konstruktori proizvođača francusko-italijanskog regionalnog putničkog aviona ATR 42 (i ATR 72) takođe su uvideli potencijal ovog vazduhoplova pa je odlučeno da se, osim vojnih transportnih i putničkih, napravi i višenamenska mornarička varijanta. I dok su verzije za prevoz putnika i tereta već uvedene u upotrebu, razvoj pojedinih patrolnih aviona još uvek traje ili je njihov razvoj pri kraju.

Trenutno aktuelan model proizvodi se na bazi aviona ATR 72-600 a prethodno je mornaričke patrolne ATR 42MP (Maritime Patrol) nazvan “Surveyor“ nabavila italijanska Obalska straža (dva ATR 42-420MP i jedan ATR 42-500MP), italijanska Finansijka garda (4 ATR 42-400MP), libijska vlada (jedan ATR 42-500MP) i Ratno Vazduhoplovstvo Nigerije (dva ATR 42-500MP).

Prvi naručilac ATR 72-600 u mornaričkoj patrolnoj varijanti bilo je Ratno Vazduhoplovstvo Italije koje je decembra 2008. godine potpisalo ugovor za 4 primerka koji će u toj nameni zameniti avione Atlantique. Razvoj ove verzije trajao je nešto duže od očekivanog pa je kompanija Leonardo Finmeccanica prva dva aviona sa italijanskom vojnom oznakom P-72A isporučila tek sredinom decembra 2016. dok će preostala dva stići ove godine.

Turski mornarički ATR 72-600 u višenamenskoj transportno-putničkoj varijanti TMUA.

Novi italijanski P-72A neće moći zameniti avione Atlantique kada je u pitanju protivpodmornička borba ali će se ipak ostaviti mogućnost njihove nadogradnje ako se to u budućnosti bude zahtevalo. Iako su oni uvršteni u sastav Ratnog Vazduhoplovstva, naređenja za izvršavanje zadataka primaće Mornarica a avionima će upravljati mešovite posade RV-a i Mornarice.

Još 2001. godine turski podsekretarijat za odbrambenu industriju (SSM) raspisao je tender za nabavku novog patrolnog aviona za Rаtnu Mornaricu. 2005.  je kao polazna osnova za razvoj izabran ATR 72 a jula iste godine je sa kompanijom Alenia Aermacchi potpisan ugovor za 10 aviona ATR 72-500 ASW/ASuW (anti ship warfare/anti submarine warfare) koji su trebali biti modifikovani po turskim specifikacijama u programu Meltem III.

Međutim kako je varijanta ATR 72-500 u međuvremenu prestala da se proizvodi jula 2012. potpisan je novi ugovor za isporuku dva višenamenska mornarička aviona ATR 72-600 TMUA (Turkish Maritime Utility Aircraft, isporučeni 2013) i 6 mornaričkih patrolnih ATR 72-600 TMPA (Turkish Maritime Patrol Aircraft). Njihova modifikacija, u okviru programa Meltem III odvija se u pogonima kompanije TAI u Ankari. Prvi potpuno opremljen avion, na kome su radovi počeli još aprila 2013,  poleteo je u 4. januara ove godine. Prethodno su njegova letna ispitivanja započeta u novembru prošle godine. Planirano je da prvi avion stigne u jedinicu tokom ove a poslednji šesti 2018. godine.

Mornarički patrolni ATR 72-600 TMPA.

Potencijalnim kupcima nude se različiti paketi avionike i opreme u skladu sa njihovim zahtevima a vazduhoplov odlikuje modularnost i prilagodljivost raznim potrebama i namenama. Osim za patroliranje i osmatranje mogu se dobiti naoružani avioni za protivbrodsku i protivpodmorničku borbu a moguće je izabrati i da to bude višenamenska verzija za sve nabrojane zadatke.

Tako je izvršavanje širokog spektra misija na italijanskim P-72A omogućeno ugradnjom tri glavna senzora, prvi je turela sa elektro-optičkom opremom visoke rezolucije Star Safire, sistem za samozaštitu (ESM) Electronica ELT800V2 i osmatrački AESA radar Leonardo Seaspray 7300 koji radi u X opsegu, pokriva 360 stepeni po azimutu i istovremeno može pratiti do 100 ciljeva. Oni su integrisani u sistem misije Airborne Tactical Observation and Surveillance koji je razvila kompanija Leonardo i koji između ostalog obuhvata i četiri radne stanice operatora od kojih svaka ima 22-inčni HD touch-screeen monitor. Tu je zatim automatski sistem za identifikaciju (AIS) i V/UHF sistem za otkrivanje položaja radio zračenja na frekvencijama između 30 i 470 MHz sa uglom pokrivanja od 360 stepeni.

Pomenuta oprema omogućuje i upotrebu aviona u zadacima prikupljanja podataka ELINT (Electronic Inteligence), razmena informacija u realnom vremenu omogućena je primenom data linkova Link 11 i Link 16 a tu je i sistem satelitske navigacije. Odbrambeni sistem poseduje signalizatore radarskog i laserskog ozračenja (RWR i LWR) kao i sistem za upozorenje o nadolazećoj raketi (MAWS).

Radovi na modifikaciji aviona ATR 72 u pogonima turske kompanije TAI u Ankari.

Otkrivanje i praćenje podmornica vrši se preko detektora magnetnih anomalija (MAD) uz korišćenje lansera radiohidroakustičnih plutača. Turski avioni mogu poneti do dva torpeda Mk 46 ili Mk 54 i to na dva bočna podtrupna nosača.

Kokpit je vrlo moderno opremljen, na instrument tabli se nalazi pet višenamenskih širokougaonih LCD pokazivača a piloti na raspolaganju imaju automarski sistem za kontrolu leta – AFCS (Automated Flight Control System), sistem FMS220 (Flight Managment System) i višenamenski računar (MPC).

Vođeno je računa i o materijalma pa je tako u konstrukciji prisutan visok procenat kompozita kako bi se obezbedila zaštita od korozije. Na zadnjem delu trupa nalaze se bočna vrata kroz koja se mogu desantirati padobranci a tu su i specijalni izbočeni tzv. bubble prozori koji olakšavaju vizuelno osmatranje.

Pogonsku grupu čine dva turboelisna motora Pratt&Whitney PW127M snage po 2750 KS koji pokreću šestokrake elise Hamilton Standard 568F a motori letelici pružaju dobre performanse i u uslovima visoke nadmorske visine i toplije klime. Proizvođač tvrdi da je maksimalna krstareća brzina 510 km/h, vrhunac leta je 7620 m, maksimalni dolet 1530 km, avion može ostati u vazduhu do 11 sati i poneti maksimalni teret od 5 tona. Avion poseduje i STOL (short take of and landing) karakteristike, za poletanje mu je potrebno samo 1170 metara piste a za sletanje 630 metara.

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required






[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ve

Koliko kosta?

Odgovori
Bo

Tekstovi su vam odlični, kao i uvek (obraćam se svim autorima, ne samo gospodinu Bankoviću), ali pored suštine veoma bitna je i forma: nije „naručioc“ nego „naručilac“. Gledalac – gledaoci, čitalac – čitaoci, naručilac – naručioci… Često vam se (većini autora) dešavaju nedopustive pravopisne greške, nedopustive između ostalog (ili pre svega?) i zbog pozicije koju sa pravom zauzimate – jedan od najozbiljnijih medija koji se bavi vazduhoplovstvom na našem govornom području.

Odgovori
De

Odlicni tekst.

Nema puno napisano o ovom avionu! Zvuci kao dobra zamijena za F-27MPA ili Super King Air 200T.

Ali cudno da Talijani ce zamijeniti Br1150 s ovim avionom. Pakistan i Njemacka su zamijenili Br1150 sa P-3C Orion sto je puno sposobniji avion nego ATR42 (ili CN-235MPA/C-295MPA).

Istina P-3C se vise ne proizvodi. Ali bi mislio da bi velika drzava poput Italije htijela zadrazti protiv-podmornicki kapacitet a mozda i dodati protu-brodsku rakete.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Boban na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajinci nakon Zagreba uspešno gađali i rusku avio-bazu, da li smo videli prvi dokaz obaranja sistemom S-300?

Znaci, mozemo da zakljucimo da je daleko veca kolicina naoruzanja isporucena Ukrajini, nego sto se zna i sto se priznaje. A opet ni to nije dovojno.

09. Dec 2022.Pogledaj

Miki na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajinci nakon Zagreba uspešno gađali i rusku avio-bazu, da li smo videli prvi dokaz obaranja sistemom S-300?

Uz sve duzno postovanje, smateam da se u tekstu potkralo nekoliko, verovatno nenamernih gresaka -Crvena tecnost koja se vidi na fotografijama nije krv, vec rashladna tecnost, verovatno iz startera, pogibija pripadnika vojske RF se ne dovodi u pitanje . Izvor- zapadni analiticari -Na fotografiji aviona ispod kojeg se nalazi pena obelezeni su scorch marks. Ovo…

09. Dec 2022.Pogledaj
09. Dec 2022.Pogledaj