BEG airport status
Aleksandar Kolo: Vojska manipuliše ministrom Vulinom; Direktor Muzeja vazduhoplovstva: Prisluškivao sam zaposlene zbog njihovih malverzacija, dilovanja deviza i pljačke restorana Radnicima Muzeja podeljeni upitnici o početku stroge vojnobezbednosne provere zarad zaposlenja u Ministarstvu odbrane / Foto: Muzej Vazduhoplovstva Beograd

Aleksandar Kolo: Vojska manipuliše ministrom Vulinom; Direktor Muzeja vazduhoplovstva: Prisluškivao sam zaposlene zbog njihovih malverzacija, dilovanja deviza i pljačke restorana

Muzej vazduhoplovstva do kraja godine najverovatnije će preći pod okrilje Ministarstva odbrane, uprkos protivljenju dela zaposlenih, piše dnevni list „Politika“.

Kako navode, Vlada Srbije je još prošle godine donela zaključak kojim je na državu prenela prava sa desetak osnivača ovog muzeja među kojima su Er Srbija, beogradski aerodrom, fabrika aviona „Utva“ Pančevo, Prva petoletka, SMATSA, DMB Rakovica i drugi. Međutim, tada nije najavljeno da će ova kulturna ustanova preći pod patronat Ministarstva odbrane, niti su zaposleni obavešteni o nastavku svoje karijere.

Prošle nedelje su svim radnicima Muzeja podeljeni upitnici o početku, kako neki od njih karakterišu, stroge vojnobezbednosne provere zarad zaposlenja u Ministarstvu odbrane, piše „Politika“ i dodaje da u muzeju trenutno radi 25 civila među kojima su kustosi, vodiči, konzervatori, arhivisti i dokumentalisti.

Prema rečima člana Upravnog odbora Muzeja i dokumentaliste Aleksandra Kola, obrasci za vojnobezbednosnu proveru veoma su detaljni:

–  Traže nam da ispišemo gomilu podataka – matični broj, broj pasoša, podatke o zaposlenju, putovanjima, bolestima, finansijskim zaduženjima. Ljudi su u strahu da će tako novo rukovodstvo napraviti čistku među sadašnjim radnicima. Ukoliko pređemo pod okrilje vojske, država će ugasiti jednu kulturnu ustanovu i pretvorće nas u svojevrsnu vojnu jedinicu. –

On smatra i da bi Muzej vazduhoplovstva trebalo da ima status samostalne ustanove kulture od nacionalnog značaja i bude podređen Ministarstvu kulture i informisanja, kao i većina muzeja u Srbiji. Takođe, Kolo podseća da je Komanda vazduhoplovstva jedan od osnivača ove ustanove, ali da im nikada nisu predali svoje zbirke na čuvanje, prenosi „Politika“:

– Mi smo pre dvadeset godina dobili na korišćenje deo njihove zgrade. U muzeju imamo svojevrsni vojni deo. Skandalozno je što pripadnici vojske čuvaju ove eksponate iako neki od njih imaju status kulturnog dobra. O njima brinu podoficiri koji nisu stručni, a čije naredbe moraju da slučaju naši kustosi. Došli smo u apsurdnu situaciju da doktor nauka prima naređenja od zastavnika. –

Preuzimanje Muzeja od strane Ministarstva odbrane sporno je i zbog toga što se tu ne čuvaju eksponati vezani isključivo za vojnu istoriju, a kako objašnjava Kolo zaposleni strahuju za sudbinu Muzeja:

– Vlada Srbije je godinama unazad postavljala penzionisane visoke oficire na mesto v.d. direktora. Istovremeno su Upravni i Nadzorni odbor gubili moć i već pet godinase ne sastaju. Čitave zbirke su raspračavane, nestalo je desetak motora za avione, kao i mnogobroni delovi i oprema. Spaljen je ceo filmski fond RV i PVO, a za to niko nije odgovarao. –

Prevođenjem Muzeja pod okrilje MO Vojska prikriva svoje nezakonite radnje / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Prema navodima današnjeg „Danasa“, u cilju gašenja te ustanove kulture i njenom podvođenju pod okrilje Ministarstva odbrane pored bezbednosne provere jeste i višemesečno nezakonito prisluškivanje od strane direktora Muzeja o čemu je Tango Six prvi pisao.

Cilj takve „transakcije“ je, kako navode iz Muzeja za ovaj dnevni list, da Vojska prikrije svoje nezakonite radnje – prodaju muzejskih eksponata, iznajmljivanje skupih letelica privatnim licima koje nikada nisu vraćene, odlaganje eksplozivnih i radioaktivnih materijala u muzejske prostorije, ali i nameru da rasproda neke od retkih i skupocenih eksponata.

Nedavna bezbednosna provera zaposlenih bila je okidač za mnoge stvari smatra Kolo i dodaje da su tom prilikom zaposleni saznali da Vojska manipuliše ministrom Aleksandrom Vulinom i da protivno odlukama Vlade priprema gašenje Muzeja, proglašavane stečaja i nakon toga preuzimanje zaposlenih i njihovo zapošljavanje u Vojsku Srbije:

– Niti je Muzej još ukinut, niti je Vlada išta odlučivala po pitanju Muzeja. Prema tome Vojno-bezbednosna agencija nije smela da dođe u jednu civilnu ustanovu kulture i da vrši pritisak na zaposlene da popune saglasnosti za bezbednosnu proveru. Zaposlenima je saopšteno da su obavezni da pristanu na to ukoliko žele da sačuvaju radno mesto. –

On dodaje da je na taj način prekršen niz zakona, zbog čega se obratio nadležnom Ministarstvu kulture od kojeg nikakav odgovor nije dobio.

Povodom ovoga se ranije izjasnio i ministar Aleksandar Vulin koji je istakao da će Muzej od naredne godine biti u vlasništvu Republike Srbije, a da će njime rukovoditi Ministarstvo odbrane, prenosi „Danas“.

Slučaj prisluškivanja u Muzeju

Pre nego što je ministar Vulin potpisao akt o prenosu vlasništva zaposleni u Muzeju su nezakonito prisluškivani više od šest meseci od strane sopstvenog direktora, piše dnevni list „Danas“.

– Tehničar je pri otklanjanju kvara na radijatoru otkrio opremu za tajni nadzor i prisluškivanje aprila ove godine. S obzirom na to da je direktor Čedo Milivojević bio na odmoru, pozvali smo policiju. Kada su videli uređaj odmah su rekli da oni nisu osposobljeni za to i pozvali su kolege iz kriminalističkog odeljenja. Direktor je priznao da nas je prisluškivao i pritom u tome nije video ništa loše. – objašnjava Kolo.

Prema njegovim rečima, direktor je naredio postavljanje uređaja, angažujući nekadašnju vojnu ekipu za video-nadzor, pri čemu je o svemu bilo obavešteno računovodstvo Muzeja i jedan od čuvara. Čitava akcija postavljanja opreme obavljena je oktobra 2016. godine u noćnim satima, nakon radnog vremena, a predmet se i dalje nalazi u rukama Tužilaštva, navodi „Danas“.

Te tvrdnje je za ovaj dnevni list demantovao direktor Muzeja Čedo Milivojević i rekao da nije prisluškivao zaposlene, već da je postavio video nadzor iznad vrata „kako bi kontrolisao protok finansija“. Na pitanje o uređajima u radijatoru objasnio je da su u pitanju „uređaji povezani sa kamerom“.

Zaposleni nisu znali da ih je direktor snimao kamerama, jer je u pitanju bio probni projekat kaže Milivojević:

– U prostoriji koja je bila pod video nadzorom snimao se protok finansija, malverzacije, dilovanje deviza, pljačka restorana. Ja sam to stavio pod kontrolu. Takođe, svi zaposleni sem Aleksandra Kola i Petra Nedeljkovića su pozdravili nameru Vlade Srbije da muzej pripadne Ministarstvu odbrane. –

Kako objašnjava, prelazak pod njihovo okrilje obezbediće im sigurne plate, a i sama ta „transakcija“ je prirodna s obzirom na to da je Vojska i osnovala Muzej:

– Drugi razlog zbog kojeg će naš Muzej pripasti Vojsci jeste i namera države da stane na put mahinacijama i kriminalu koji su uzeli maha u ovoj ustanovi. –

Prema navodima „Danasa“, zaposleni u Muzeju bi do kraja godine trebalo da dobiju status civilnog lica u Vojsci Srbije. Milivojević je naglasio da je VBA zbog toga vršila bezbednosnu proveru „u skladu sa zakonom, a po naređenju ministra Vulina.“

Komentari

i

Neznam celu pricu ali sam 100% siguran da je Aleksandar Kolo zaista zaljubljenik u avijaciju. Ko neveruje neka uzme bilo koji casopis cak iz osamdesetih gde je bilo nesto pisano o avijaciji i naci ce neki tehnicki crtez koji je crtao Kolo. Vecinu oficira zabole … za muzeje i avijaciju, gledaju kako da se docepaju penzije a da prstom nemrdnu! Tako da ovak iza tastature potpuna podrska Kolu!

Odgovori
V

Čim vojska preuzme objekat, isti ograditi žicom i staviti pod vojnu tajnu. Avione osposobiti za upotrebu ,ostalo uništiti da ne padne neprijatelju u ruke!

I

Mada jednu stvar ipak zameram prethonim kustosima direktorima I radnicima muzeja, nekako su uvek svoje znanje cvrsto drzali za sebe I nisu hteli da je dele. Odavno je trebala da se pocne digitalizacija arhiva em je to javno dobro em tako vise nema sanse da neko nesto spali ili unisti.

G

Zar nije snimanje i prisluskivanje bez odobrenja nadleznih organa u ovom slucaju civilnih vlasti, krivicno delo? Ili je ovde u pitanju Severna Koreja?

Odgovori
r

Kažu „Čitave zbirke su raspračavane, nestalo je desetak motora za avione, kao i mnogobroni delovi i oprema. Spaljen je ceo filmski fond RV i PVO, a za to niko nije odgovarao“, pa nije vojska a i civili od jučer u muzeju, nisu valjda posjetioci krali, krali su oni koji znaju vrijednosti i gdje se nalazi šta. Zašto se i djelatnike ne ispita

Odgovori
D

Lepo bogami imamo demokratiju i lopovsku armiju

Odgovori
P

Pterodactil
Muzej vazduhoplovstva je odavno na meti grupe ljudi, preobučenih u uniforme, uglavnom, golubije plave. Pratim šta se dešava devecnijama, a svoju saradnju sa Muzejom sam počeo sredinom prošlog veka, što znači da sam u toku događanja gotovo tri četvrt veka.
Nastajanje muzeja neki pokušavaju da tretitraju kao pitanje kokoške ili jajeta, gde se nezna ko je stariji, pri čemu, iz generacije u generacuiju tinjajuća želja da se kao osnivač, u nameri da „reši konačno pitanje Muzeja“, kao ideja vodilja nametne, na žalost, jedna grupa profesionalnih vojnika-vazduhoplovaca.
Nemam ništa protiv institucije koja treba da štiti i mene i sve druge na ovom tlu. Potičem iz porodice vojnih lica, boraca. Otac pilot-lovac, poginuo kao komandir eskadrile u Aprilskom ratu, 1941., deda, (po majci, „Solunac“, kasnije sreski načelnik.
Ali, kao dugovečni saradnik, i prijatelj Muzeja, postavljam pitanja:
Šta će vojsci obvakav Muzej? Šta će da radi s njim? Koje kvalifikacije imaju osobe koje žele da poseduju i upravljaju sudbinama Muzeja i ljudima, vazanim za njega? Gde su dosad? Kako će to „srediti“? Tako što će oteti svu imovinu, a poslenike „odstraniti“?
Od samog osnivanja muzeja, radi činjenice da su izdvajali neka sredstbva za njegovo osnivanje, izgradnju i čuvanje, a onda jednostavno prekinuli da to rade u za Muzej najtežim okolnostima, polazna rečenica, ubeđenje onih koje žele da preuzmu Muzej, u čije su kancelarije upadali razvaljujući vrata nogama, pardon, čizmama… „To je naše, i sredstva i esponati, predati Muzeju…“ E, neće biti, jer su sredstva iz buđžeta države (!) samo preusmerena. A ko je punio taj budžet? Mlađi treba da pitaju svoje roditelje. Na lični dohodak, plate i druga primanja, država je uzimala „svojih“ dodatnih 100%. Ako vam je plata bila 100.000 dnara, još toliko je država usmeravala u svoje fondove, i – vojsku, između ostalih. Da li je vojska i jedan dinar od svojih, tada, i do skoro ne malih primanja, vraćala države. U svaki avion, u „našem slučaju“, svaki tenk, brod, oružje, opremu, uniforme – i stanove! – utkan je dinar naših ljudi. Ovo im, pa i meni daje za pravo da kažem da je barem u jednu zakovica, barem, ili čizme, metak, ili bilo šta vojno, ugrađen i moj, i naš dinar – nas, neuniformisanih građana niže vrste. Da nisam „repa bez korena“, nek potvrdi podataka da sam letač (ne bio, već, po onom – jednom letač, uvek letač…), ponosni pripadnik 63. padobranske brigade, i dugogopdišnji delatnik, profesionalno, i u istraživačkom i publicističkom delanju društveni poslenik…
No, ne radi se o meni, već o Muzeju. Voleo bih da možemo da se suočimo i uz obistrano uvažavanje razrešimo probleme koji prete da unište Muzej, a da pri tom naši sagvornici ne budu ni arogantni, ni prepotentni, i da argumentima, ličnim stavom, objketivnim i poštenim prilazom kominikaciji nađemo rešenje i da stvarno sačuvamo Muzej.
Šta znači foprmilacija da on postaje vojna ustanoiva i da je njegova imovina „vojna“, a esponati sredstva, poput sapuna, krpa za prašinu i metli, te mogu kao takvi da budu „rashodovani“ i otpisani? Šta u tom slčučaju biva sa eskponatima, čuvanim uz mnogo truda i rada, uz odrcanje i žrtvovanje sebe i zdravlja da bi muzej živeo i opstao? Da li će „otpisani“ čuveni avion, bogate istorije tada u otpad, biti reciklirani, ili…?
Čime kreatori „spasavajnja“ Muzeja garantuju da će on biti (barem) ono što je i dasad bio? Da li će država se pozavabavti sudbionom ove kulturne ustanove, nemerljivog značaja? Da li će država podržati vojsku u onom što joj je osnovna svrha – u zaštiti zemlje i žitelja, dok bi Muzej bio ponvo ono što je svuda u svetu – muzej.
Nemam razloga da se ne potpišem, ali, koliko sam obavešten, iza pripreme i realizacije „operacije spasabvanja Muzeja“ stoje osobe, koje se ne predstavljaju imenom i prezimenom, uz potvrdu atribiota nužnih da se vodi jedna ustanova bez požarčenja, postrojavanja, „stroge vike na vjnike“, pa ne osećam potrebu da treba da se klanjam i bezpogovorno „izvršavam naređenja“, niti da se predstavljam, jer nemam sagovornika, već osobe koje se kriju iza tragično neobaveštene vlasti, uniforme, čina i svojeg ego.
Reagujem na zbivanja oko Muzeja jer sam najveći individualni donator Muzeja – hiljade knjiga, kubici časopsia, veliki broj eskponata (uključujuči i delove aviona svoga oca), fotogrfafija i koje-čega poklonjenog… Kako sada stoje stvari, prema uslovima regularnih ugovora ću uz pomoć zakona, povući ono što sam, uza mene normalnim uslovima, sa mnogo ljubavi dao „strarom“ Muzeju, kojem, prema zamisli (Čijoj? U koje svrhe? Kakvu korist će od toga imati država, ja i svi koji ga volimo takvog, kakav jeste. U obliku i „ustrojstvu“ kako su neki koji sebe smatraju kompetentnim i pozvanim zamislili, u budiće od mene neće dobiti ni list praznog papira.
Muzeju odan,
Pterodaktil

Odgovori
P

Nadam se da muzej nece propasti ,mada je godinama urusavan.Bio sam par puta u muzeju i vodio dete svoje da vidi ,ipak ima sta da se vidi i obidje ali smo ostali na nivou neko drugi ce da uradi.Neidemo u korak sa vremenom ,a neverujem da entuzijasta i dobrih ljudi u muzeju nema.Skoro sam isao u madjarski muzej aviona u Szolnoku,dosta stvari su uradili u korak sa vremenom ,i digitalizacija i multimedia.Naplacivali su cak i sedenje u mig 21 ,nije nesto puno al su naplacivali cini mi se oko 100 ili 200 din tako nesto.A svako dete voli da sedne u kokpit aviona ,pa cak i ja hehe.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

ZZ na: [POSLEDNJA VEST] Erbas preuzima C Seriju

Pregovori o preuzimanju programa nisu toliko novi, vec se suskalo na prolece o tome, ali su navodno bili propali. Ovo je takodje bio i strateski potez da se ne desi kao sto je bilo sa auto industriojom gde su uleteli Kinezi i kupili gotov proizvod, npr Volvo Automobile. Na duge staze ovde je jedino profitirao…

18. Oct 2017.Pogledaj

Strahinja na: [VIDEO REPORTAŽA] Bili smo na probi „Slobode 2017“

Tako mi je zao sto necu moci da prisustvujem ovom dogadjaju. Zadnjih nekoliko aeromitinga i dogadjaja me prati maler da uvek imam obaveze na taj datum a plus zivim daleko od BG. Srce mi se cepa zbog toga, jer se jos uvek secam zadnja dva devedesetih Kada sam kao klinac gledao Su-30 i Grcki Miraz.…

18. Oct 2017.Pogledaj

Beduin na: [ANALIZA] Da li donirani avioni iz Rusije zaista pripadaju 4+ ili 4++ generaciji?

A daj mi kazi zasto ljudi uzimaju nove aute nakon nekog vremena? Pa ti mozes i s ficom ili stojadnim funkcionirat bez problema pa to sigurno ne cinis vise.

18. Oct 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: [VIDEO REPORTAŽA] Bili smo na probi „Slobode 2017“

У једном тренутку заиста није летела нити једна српска 29-ка. Није пракса да се код МиГ-29УБ фарба нос, радом код једноседа је од другачијег радиопрозрачног композитног материјала и он обично има другу боју. Реалан период довођења рускиха виона нна наш стандард је неколико месеци.

18. Oct 2017.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Ugrožava li Zagreb beogradski aerodrom?

Naravno da sezonski letovi nisu isto što i letovi koji se obavljaju tijekom cijele godine? No, jednako tako je totalni diletantizam reči da sezonski letovi nisu long-haul. Eurocontrol definira long-haul kao letove koji su preko 4.000 km. Zagreb-Dubai to jest, Beograd-Dubai to nije. No, molio bih da istovremeno ne mješate širokotrupce (wide-body) i long-haul. Širkotrupci…

18. Oct 2017.Pogledaj