[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
[EKSKLUZIVNO] Erbas: Sa našim helikopterima Srbija pokreće svoju industrijsku modernizaciju
"Držimo 60% svetskog tržišta u HEMS segmentu kao OEM, ova oblast nam je sledeći fokus u Srbiji." / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Erbas: Sa našim helikopterima Srbija pokreće svoju industrijsku modernizaciju

Vest o potpisivanju ugovora Ministarstva odbrane i Ministarstva unutrašnjih poslova sa Erbas Grupom o nabavci 9 helikoptera H145M krajem prošle godine sadržala je i kraće odrednice „dodatnih“ elemenata prvog većeg (ne-polovnog) zanavljanja vazduhoplovne tehnike nakon nekoliko decenija. Srbija je uspela da ispregovara paket industrijske saradnje koji, ukoliko se uspešno realizuje, može potencijalno preporoditi Vazduhoplovni zavod Moma Stanojlović i znatno unaprediti vazduhoplovno-tehnološki nivo pre svih RV i PVO.

Koliko će drastičan tehnološki skok iskusiti piloti i tehničari vojske i policije, šta detaljnije stoji u širem ugovoru o saradnji, koji su dalji planovi evropskog proizvođača i šta želi da proda Srbiji kada se završi priča oko helikoptera, njihove isporuke, obuke ljudstva i Mome, za Tango Six portal u svom prvom većem intervjuu za neki medij u Srbiji govori Cezar Sančez Lopez, potpredsednik Erbasa za Jugoistočnu Evropu i Izrael.

Kako se najavljene aktivnosti u našoj zemlji porede sa trenutnim poslovima ili planovima Erbasa u regionu? 

Erbas je prisutan u regionu bivše Jugoslavije više decenija. Na primer, u radnim 80-tim jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo modernizovalo je svoju flotu helikoptera francuskim Gazelama (Aerospatiale – Division Helicopters, danas Airbus Helicopters) u formi licencne domaće proizvodnje SOKO Gazela helikoptera koji su i danas u službi u regionu.

Erbas je globalni lider u aeronautici, svemirskim operacijama i srodnim uslugama sa evropskim korenima, i Erbas danas predstavlja rezultat višedecenijske saradnje Evropljana. Saradnja je ključan deo Erbasovog DNK i to se uspešno sada dokazuje u Srbiji. Mi smo željni da produžimo ovu saradnju na ceo region.

To može podrazumevati našu diviziju Komercijalnih letelica (Commercial Aircraft) – kao vodećeg proizvođača inovativnih putničkih aviona, diviziju fokusiranu na naoružanje i svemirske operacije (Defence and Space) koja je lider u ovoj oblasti u Evropi, kroz kroju tržištu pružamo platforme u formi letećih tankera, borbenih i transportnih letelica kao i visokosofisticirane sisteme koji se upotrebljavaju van naše atmosfere i konačno Erbas Helikopters gde nudimo najširu gamu civilnih i vojnih helikoptera na planeti.

Ugovor sa Erbasom nije centriran isključivo na nabavci helikoptera. Erbas planira da promoviše Momu kao sertifikovani centar za održavanje Gazela. / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Naš adut je pružanje novih ekonomskih perspektiva i benefita za region. Želja nam je da utabamo put nekoj novoj regionalnoj industrijskoj i tehnološkoj bazi donoseći time novu kategoriju standarda i ono što je najzanimljivije, želimo da doprinesemo uključivanju naučno-istraživačkih centara u regionu u aktivnosti kojima se Erbas bavi.

Sve u svemu, ovo o čemu pričam, nije toliko jednostavno kao što su na primer ugovori o kupovini helikoptera, već govorimo o strateškom potezu sa političkom, evropskom, i ekonomskom pozadinom.

Stručna javnost će u mesecima koji slede biti fokusirana na nabavku helikoptera H145M ali Erbas, kao grupa, započinje širu poslovnu i tehnološku saradnju sa Srbijom. Možete li za čitaoce Tango Sixa navesti koje su sve aktivnosti planirane?

Kao što ste primetili, nivo saradnje sa Srbijom nadilazi priču sa nabavkom helikoptera. Na strani putničkih aviona, Er Srbija trenutno leti na 10 aviona tipa A320 koji su kičma njene flote i pogon uspešnog rasta. Takođe, 23. juna 2016. Er Srbija je otpočela sa non-stop letovima do Njujorka sa našim A330-200. To je, kao što znate, prva transatlanska non-stop ruta koju obavlja neka avio-kompanija bivše Jugoslavije još od 1992. Kako čujemo ona je uspešna i nadamo se da će Er Srbija nastaviti sa sličnim operacijama.

Kada pričamo o helikopterima, prepoznali smo neke oblasti u kojima smo ubeđeni da saradnja sa Srbijom može biti unapređena. Jedna od tih oblasti je HEMS (Helicopters for Emergency Medical Service). Ovo je visokospecijalistička oblast koja u mnogim slučajevima predstavlja jasnu medicinsku potrebu i nekada jedinu alternativu klasičnim hitnim medicinskim intervencijama i kao takva ima veliki uticaj na društvenu zajednicu. Na primer, jedan kompletno opremljen i deklarisan HEMS helikopter može, u proseku, da spasi 1000 života u jednoj godini, često za manju ukupnu cenu od bilo koje druge alternative. Erbas Helikopteri su globalni lideri u ovoj areni – 60% tržišta je naše na celom svetu, 70% u Evropi. Naši helikopteri spašavaju tri života svakog minuta u proseku globalno i željni smo da otvorimo dijalog sa vašim vlastima i stejkholderima kako bi našli najbolje moguće rešenje za Srbiju.

Erbas spreman i za premijeru pred sajamskom publikom – prvo pojavljivanje na Partneru za dve nedelje / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Vratimo se na najbitniji projekat trenutno, nabavku H145M. Koliko su trajali pregovori sa našim vojnim i državnim zvaničnicima?

Kako ovakvi poslovi koji uključuju vlade država i zahtevaju, nabavke moraju da poštuju striktne procese i procedure u vezi odobravanja i odluka, što obično traje duže od prodaje privatnim komercijalnim operaterima. U vašem slučaju, možemo reći da su pregovori vremenski bili u okviru normalnih standarda.

Izabran je pomenuti helikopter, šta Vam sve pada na pamet kada ga opisujete potencijalnim kupcima?

Kao dalja evolucija dokazane BK117/EC145 porodice, H145M uvodi najnovije tehnologije kao što su napredniji dizajn kokpita sa do sada najmodernijim interfejsom čovek-mašina (HMI – Human Machine Interface) i vrunskom Helionix avionikom, nove snažnije motore, unapređenu transmisiju i poznato Fenestron rešenje.

Ključna karakteristika H145M je širok spektar raspoloživih, opcionih, paketa za misije koji mogu da budu brzo instalirani ili uklonjeni u zavisnosti od potreba misije. Minuti su u pitanju. Letelica može biti rekonfigurisana iz transportera vojnika ili osoblja u SAR/Medavac misiju sa vitlom i nosilima ili za potrebe specijalnih snaga sa instalacijom kanapa za brzo spuštanje. Može biti pretvorena u nadogradivu „H Force“ oružanu platformu. Ovi paketi misije u kombinaciji sa superiornim performansama i prostranom kabinom čine H145M pravim višenamenskim helikopterom i veoma vrednom vojnom letelicom.

Na kraju, ali sigurno ne najmanje bitno, H145M je projektovan oko jednostavnog i optimizovanog rasporeda održavanja, koji mu daje odlučujuću prednost kada govorimo o troškovima ciklusa životnog veka.

Možete li nam otkriti segmente ugovora sa Srbijom u više detalja? Dodatna oprema, obuka tehničara i posebno pilota RV i PVO?

Bez ulaska u previše detalja tehničke konfiguracije dobijate veoma dobro opremljene višenamenske helikoptere koji mogu ispuniti malopre pomenutu raznolikost misija. Povrh toga, vaš ugovor obezbeđuje veoma širok program obuke za pilote i tehničare, našu tehničku pomoć na lokacijama na kojima ćete bazirati helikoptere i inicijalan broj alata i rezervnih delova koji će osigurati uspešan period uvođenja helikoptera u operativnu upotrebu.

„Računamo na ovaj region, pomažemo Srbiji da unapredi svoju vazduhoplovno-industrijsku bazu“ / Foto: Neda Mojsilović

Značajan deo ugovora uključuje i sertifikaciju Vazduhoplovnog zavoda „Moma Stanojlović“ i njihovu eventualnu promociju kao ovlašćenog centra za remont helikoptera u regionu. Koliko je realistično da će se ovaj cilj ispuniti i koji su rezultati vaše evaluacije njihovih trenutnih kapaciteta?

Kako ispravno navodite, trenutni proces sadrži i sertifikaciju Mome kao zvaničnog centra za održavanje Gazela helikoptera (Airbus Helicopters Maintenance Center) a zatim i promovisanje Mome kao organizacije za održavanje za taj tip helikoptera. Proces je započet u januaru 2017. godine i Erbas Helikopters trenutno razmenjuje tehničke i regulatorne informacije sa Momom sa ciljem da dobiju pomenutu sertifikaciju što je pre moguće.

Što se promocije Mome kao centra ovog tipa za helikoptere Gazela tiče to već radimo prema nekoliko entiteta i zemalja. Jednom kada budu u potpunosti sertifikovani Erbas će dodatno promovisati Momu kako bi potencijalno omogućio pristup novim prilikama za održavanje i, potencijalno, mušterijama na globalnom nivou.

Takođe, Erbas Helikopters je posvećen da autorizuje Momu za proizvodnju određenih delova za helikoptere tipa Gazela. Opet, taj proces je već u toku i unutar Erbasa smo već oformili tim koji će rukovoditi tim zadatkom sa naše strane. Mi trenutno analiziramo listu rezervnih delova koju je Moma predložila kao kandidate za proizvodnju kojima će trebati naša autorizacija. Neki od ovih delova sa liste biće izrađivani od gume što je čest materijal kada govorimo o nekim delovima za helikoptere.

Kada počinju isporuke helikoptera i ko ih dobija prvi, vojska ili policija?

Prvi helikopteri biće spremni za tehnički prihvat u Nemačkoj krajem 2018. godine. Od prva dva helikoptera jedan će biti za Ministarstvo odbrane, odnosno Vojsku Srbije a drugi za Ministarstvo unutrašnjih poslova sa intervalom od mesec dana između obe isporuke, tako da možemo reći da će obe službe dobiti helikoptere u skoro isto vreme.

Kada će tehničari i piloti početi sa obukama za novi tip? 

Dogovoreno je da tehničari započnu program obuke u 2018. godini, pre isporuke prvog helikoptera da bi se osiguralo što ranije uvođenje novog tipa u upotrebu u Srbiji jednom kada oni stignu. Međutim, obuka pilota biće obavljena na vašim helikopterima odmah nakon njihovog tehničkog prijema i to će biti u Nemačkoj.

Erbas je bio gost, a Vaš kolega jedan od panelista na Vazduhoplovnom Samitu Jugoistočne Evrope u organizaciji Tango Sixa. Kakvi su utisci o našem inauguralnom događaju?

I ja sam lično imao priliku da prisustvujem događaju i bio sam zaista impresioniran visokim nivoom prisustva, kvalitetom govornika i panelista, ali i profesionalizmom organizatora.

Kada pričamo o događajima, bićete prisutni i na ovogodišnjem Partneru?

Erbas će prvi put ove godine prisustvovati na Partneru kao izlagač kroz Erbas Helikoptere. Ponosni smo da kažemo da će to simbolizovati našu posvećenost saradnji sa Srbijom i da će povećati našu lokalnu vidljivost i regionalnu prisutnost. Imaćemo svoj poseban štand sa kompletnim timom Erbas profesionalaca koji će dočekivati posetioce i zvanične delegacije iz Srbije i inostranstva.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mi

Pa ovaj Moma ce popravlja i Gazele i Mi-8/17 i H-145 i Mig-21/29 i Orlove i G-4 i An-2/26 i Laste i Utve. Jer tako smo u mogucnosti.

Ne znam jesam li zaboravio stogod?

Odgovori
Be

@mikicar

Moma je to radio i do sada, sem naravno H-145.

Popravljanje nije remont. I to poravljanje samo do nekog nivoa.

To ti je kao kad imas auto pa mozes sam da promenis ulje ili kocnice. Ali kada se radi o motoru, menjacu, itd. onda ides kod automehanicara.

Tako ti je kod ovih vazduhoplova. Nesto se moze uraditi nesto ne.
Ovo oko Gazele bi bilo nesto novo zato sto ce Moma dobiti sertifikat da radi sve na njoj. Pored toga Airbus ce Momu promovisati kao remontera Gazele.
Plus Moma ce proizvoditi neke delove za Gazelu.

Os

@Beli

Molim te objasni kako ce „Plus Moma ce proizvoditi neke delove za Gazelu.“. Od kad remontni zavod ima proizvodnju. Ili kako ti to stavi sa automobilima. Od kad automehanicar proizvodi rezervne delove?

Ni

Zna li se možda gde će biti sklopljeni naši helikopteri, u Nemačkoj ili Francuskoj?

Odgovori
Ž

У Немачкој.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs