BEG airport status
Ukrajina razvija PVO sistem “Dnjepar“ Grafički prikaz sistema ''Dnjepar'' na kome se vidi zona uništenja cilja.

Ukrajina razvija PVO sistem “Dnjepar“

Promenom vlasti u Ukrajini 2014. godine došlo je do zaokreta u spoljnoj politici te države koja se okrenula pre svega ka zapadu. Ubrzo nakon toga Krim je postao deo Rusije a na istoku zemlje su izbili oružani sukobi između, sa jedne strane ukrajinske vojske i paravojnih formacija i proruskih pobunjenika sa druge.

To je sve uticalo da se odnosi Ukrajine i Rusije drastično pogoršaju što je pre svega pogodilo Ukrajinu, s obzirom na to da je sa Rusijom postojala veoma razvijena  vojna i ekonomska saradnja.

346166_900
Мodernizovani radar tipa Iskra 1L220U-KC.

Naročito su bile povezane vojne industrije dve zemlje a Ukrajina je većinu svojih proizvoda plasirala u Rusiju koja intenzivno radi na zameni tehnike koju više ne može da uvozi iz Ukrajine.

Sa druge strane ukrajinska industrija naoružanja i vojne opreme sigurno neće više imati tržište kao što je bilo rusko i obim proizvodnje će značajno opasti. Nije u pitanju samo rusko tržište jer su ruski proizvodi izvoženi i sa različitim elementima koji su proizvedeni u ukrajinskim fabrikama. Problemi će nastati i u ukrajinskoj vojsci jer se naoružanje nasleđeno od bivšeg SSSR-a neće moći remontovati niti modernizovati u Rusiji.

Takav je slučaj i sa PVO sistemima svih tipova i namena koji su u Rusiji doživeli niz modifikacija a na osnovu kojih su razvijeni i novi sistemi koji se uspešno prodaju u svetu. Ukrajina je zbog toga prinuđena da u veoma teškim ekonomskim uslovima u kojoj se nalazi, pronalazi rešenja za rešavanje problema opremanja svojih oružanih snaga, među njima i jedinica za protivvazduhoplovnu odbranu. Jedna od takvih inicijativa je i razvoj PVO raketnog sistema srednjeg dometa poznatog po radnom nazivu ‘’Dnjepar’’.

112604_174042154_komandno_vozilo
Komandno vozilo “Dnjepra“.

Okosnicu protivvazduhoplovne odbrane Ukrajine danas čine srednji mobilni raketni sistemi srednjeg dometa Buk i teški mobilni raketni sistemi velikog dometa S-300. Ipak u naoružanju se nalaze starije verzije ovih sistema, kao što su Buk-M1 i S-300PS i PM a za njih je tek 2013. usvojen postupak i tehnologija remonta.

Deklarisani životni vek nakon remonta koji su propisali zavodi u kojima su izvršeni radovi, je svega 7 godina pa će zbog toga Ukrajina morati ozbiljno da radi na definisanju zamene ovih sistema.

Treba reći da su Ukrajinci u razvoj ‘’Dnjepra’’ krenuli i zbog potencijalnog izvoza jer bi to bio sistem koji bi na tržištu bio jeftinija alternativa sličnim zapadnim (Aster-15) i ruskim sistemima (Buk M2). Stoga je nosilac razvoja državna kompanija ‘’Ukroboronoservis’’ a u posao će biti uključeni gotovo svi kapaciteti i resursi koji su na raspolaganju.

U zemlji se nalaze firme koje imaju dovoljno iskustva u razvoju i proizvodnji elemenata jednog raketnog sistema pa tako kompanija ‘’Iskra’’ proizvodi radare, rakete vazduh-vazduh proizvodi ‘’Luč’’, stanice za borbeno upravljanje ’’Aerotehnika’’, glave za samonavođenje zavod NIRI iz Lavova,  ‘’KrAZ’’ motorna vozila. Posedovanje velikih količina raketa sistema Buk i S-300 može da omogući da se određena rešenja iskopiraju i primene na budućim konstrukcijama.

Prve ozbiljnije informacije o razvoju sistema pojavile su se početkom 2014. da bi u septembru 2015. vlada izdala naređenje za razradu modernizacije postojećih raketnih sistema kao i razvoj novih sistema srednjeg dometa koji uključuje i razvoj njihovih raketa.

345943_900
Vučni lanser sa 4 kontejnera za rakete.

Dnjepar bi značajno trebao da unapredi mogućnosti PVO Ukrajine jer bi njegove rakete trebale da budu sposobne da uništavaju širok spektar ciljeva, počevši od različitih tipova aviona i helikoptera, bespilotnih letelica i krstarećih raketa na malim i srednjim daljinama. Osim kopnene naložen je i razvoj brodske varijante koja bi se instalirala na korvete.

Planirano je da sistem funkcioniše u složenim meteo-uslovima i pri izvođenju različitih protivmera neprijatelja poput npr. protivelektronskog dejstva. Sastav Dnjepra će činiti borbeno komandno mesto, višenamenski osmatrački radar sa antenom koja ima aktivnu faznu rešetku (AESA) kao i vozila sa lanserima raketa. Komandno mesto imaće dva odseka, u prvom će se nalaziti automatizovane radne stanice operatera u sistemu upravljanja vatrom i sredstva veze a u drugom odseku dva dizel agregata od čega će jedan biti rezervni.

Višenamenski osmatrački radar (verovatno modernizovani radar tipa Iskra 1L220U-KC) će biti baziran na tehnologiji AESA, moći će da otkriva cilj veličine lovca koji leti na visini od 7 km na daljini od 150 km. Ako isti cilj leti na visini od 150 m onda je daljina otkrivanja 50 km. Digitalizacija signala vršiće se na srednjim frekvencijama, dalja obrada podataka (određivanje koordinata, detekcija i filtracija) vrši se programski sa specijalnim matematičkim softverom a radar će moći istovremeno pratiti oko 100 ciljeva. Dnjepar će biti šestokanalan po cilju i dvokanalan po raketi odnosno moći će da istovremeno dejstvuje sa maksimalno 12 raketa na najviše 6 ciljeva.

Što se tiče navođenja raketa predviđene su dve verzije sa kombinovanim vođenjem. Prva će u početnom i srednjem delu trajektorije imati komandno vođenje dok će u završnoj fazi imati aktivno samonavođenje uz pomoć radarske glave koja radi u milimetarskom opsegu. Druga modifikacija podrazumeva inercijalno vođenje sa radiokorekcijom u početnom i srednjem delu trajektorije dok bi u terminalnoj fazi to bilo takođe aktivno radarsko samonavođenje.

851blog1319017644
Mogući izgled rakete koja bi se razvila u Ukrajini.

Kao najčešće rešenje za raketu spominjala se radikalno modifikovana i modernizovana raketa vazduh-vazduh R-27 sa oznakom ZR-27. Takođe spominje se i da će R-27 biti samo polazna osnova za dalji razvoj. Međutim krajem maja 2015. na pojedinim stručnim internet blogovima i forumima mogla se videti vest da će raketa ipak biti strane proizvodnje a da bi saradnja na tom polju mogla biti ostvarena sa Turskom i UAE.

Na sistemu bi trebala da bude realizovana radiolinija navođenja i linija korekcije praćenja cilja. Rakete će moći uništavati ciljeve koji se kreću do 1000 m/s u dolasku (susretu) i 600 m/s u odlasku, na visinama od 0,015 do 25 km i na daljinama od 7 do 60 km. Prelazak sa ručnog na automatsko praćenje cilja iznosi 2,5 do 3 sekunde a vreme potrebno za početak borbenog rada kompleksa je ne više od 4 minute.

Do sada su informacije o toku razvoja “Dnjepra“ bile veoma retke a one koje su se pojavljivale su bile dosta neprecizne i površne. Više puta je objavljivano da su aktivnosti na ovom poslu zamrznutu ali je pre desetak dana u zvaničnom vojnom glasilu “Narodna armija“ objavljeno da je razvoj sistema u završnoj fazi.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Fr

Украјина је прсла ка земља и још више ће пуцати,сиромаштво,велика корупција,социјални проблеми,велики економски проблеми…А могла је да буде друга Белорусија да је имала паметно политичко руководство и веома моћна армија.

Odgovori
Ba

Ukrajina nije u stanju da napravi ni tenk ( Tajland je otkazao narudzbinu Oplota, zato sto Ukrajina nije mogla da ih isporuci u ugovorenom roku,obimu i kvalitetu), a kamoli PVO sistem. Ovaj sistem sluzi za mazanje ociju narodu (mozemo da uporedimo sa najavljenom arapskom investicijom od 4 mlrd dolara kod nas u fabriku cipova) od vlasti koja je nepovratno unistila zemlju. Cak ne mogu da sakriju da nisu u stanju da naprave raketu za sistem. Lepo za power point prezentacije i nista vise.

Odgovori
nv

Prvo su napravili najsavremeniji transportni avion, a sada ovo. Ako ovako nastave od Rusije ni Kamčatka neće ostati.

Odgovori
ma

Bice to sredstvo efikasno koliko i oni MIG-ovi 21 „modernizovani“ za Hrvatsku. Sve je to samo produkt velike politicke igre u kojoj je Ukraina za sada veoma mnogo izgubila opcinjena secernom vodicom za „zapada“…

Odgovori
Dr

Ako ste pazljivo citali videcete da sistem „dnjepr“ ima osnovne karakteristike negde na pragu Ruskog sistema S-300 P.
Uzmite samo podatak da radar ovog sistema vidi tek na daljinama od 60Km i da loze da dejstvuje tek kad mu objekat pridje na katastrofalnih 25-30 Km sto je preblizu jer onda protivnik moze sigurno da ispali AMRAAM I ALARM Rakete koje onda moraju da budu obarane zastarelim siatemima tor m1 koji je u osnovi odlicno oruzije ali nedovoljno dobro za gorepomenute rakete !

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Patriot na: Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

Secam se kad sam gledao naoruzanje raznih armija po Evropi i svetu tokom hladnog rata. šokiralo me je da je kvalitativno samo Albanija bila lošije naoružana u Evropi, kvantitativno su samo Austrija i Belgija na kontinentu imale manje naoruzanja. U regionu je znacajno prednjacila NR Bugarska koja je imala i više i modernije naoružanje da…

21. Dec 2024.Pogledaj

Jovan na: Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

@Rex: Inženjeri tog doba jesu bili genijalci u istom tom dobu,... stvari se veremenom menjaju, nemojte omalovažavati...

20. Dec 2024.Pogledaj

Pajo na: Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

@Jordan, tema o prodaji F16 je toliko puta prezvakana i obranjena i opet napišete potpunu neistinu. Dakle, F16 iz Izraela RH mogla kupiti ali bez izraelske nadogradnje što RH nije htjela. A na novom natjecaju SAD je ponudio nove F16 blok 70 što RH nije prihvatila zbog cijene i roka isporuke.

20. Dec 2024.Pogledaj

Ilija Nikolic na: Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

svako bi voleo da vozi skupi mercedes ali isti put može preći sa znatno jeftinijim vozilom.Necemo valjda bombardovati Beč, Rim ili Istanbul.Ali piloti hoće rafal (mercedes)pa sta kosta da košta.Preskupo je da se za jedan avion plati preko 100 miliona dolara,a ni to nije konačna cena.Mogao se kupiti znatno jevtiniji avion sličnih karakteristikama.Osim toga prodavcu…

20. Dec 2024.Pogledaj

Pavle na: Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

A da jeste bezao, uz onoliko elektronsko ometanje sigurno je bio vrlo ugrozen. šta ga je jurilo, antičke sa5 ili sa2?

20. Dec 2024.Pogledaj