Tango Six je proveo nedelju dana u Iranu. Izveštavali smo sa najvećeg iranskog vazduhoplovnog sajma i aero-mitinga „Iran Air Show“, na kojem je, razumljivo, najveća zvezda bio legendarni F-14. Letelica zbog koje je vredelo otići na ovako dalek i u današnje vreme i donekle rizičan put.
Od sredine 60-tih i tokom 70-tih godina ratno vazduhoplovstvo Irana (tada Imperial Iranian Air Force – IIAF) prolazilo je kroz proces modernizacije u kome je iz SAD nabavljen veliki broj tada savremenih borbenih aviona.
U tom periodu isporučeno je 308 lakih lovaca F-5 (104 F-5A, 23 F-5B Freedom Fighter, 16 izviđača RF-5A i 166 F-5E i F Tiger II) i 225 lovaca-bombardera McDonnell Douglas F-4 Phantom II (32 F-4D, 177 F-4E i 16 izviđača RF-4E).
Istovremeno, već 1972. godine doneta je odluka da se nabavi i najsavremeniji borbeni avion za postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru, odnosno za protivvazduhoplovnu odbranu teritorije. Kako se može naći u literaturi, na ovakvo rešenje uticalo je i sve veće prisustvo sovjetskih izviđačkih aviona (tu se pre svega misli na izuzetno brzi MiG-25) koji su ponekad prelazili granicu i leteli iznad Irana.
Tadašnji vladar zemlje šah Muhamed Reza Pahlavi imao je odlične odnose sa SAD, čiji je predsednik Ričard Nikson direktno odobrio prodaju aviona za koje je Iran bio zainteresovan.
Amerikanci su ponudili dva svoja najbolja lovca, i to tada nove 4. generacije koji su još uvek bili u razvoju.
Mornarički palubni „Grumman“ F-14 „Tomcat“ je poleteo 1970. godine, a „McDonnell Douglas“ F-15 „Eagle“ je svoj prvi let imao 1972. Oba programa bila su u problemu jer su američki političari počeli ozbiljno da nadgledaju njihovo finansiranje koje je probijalo budžete i da dovode u pitanje njihovu svrsishodnost. Za proizvođače je od izuzetne važnosti bilo da nađu i stranog kupca kako bi se obezbedila dodatna finansijska sredstva i time ujedno i smanjila cena pojedinačnog primerka aviona.
Gruman je u svojoj reklami i ponudi bio mnogo konkretniji i agresivniji. Svoj avion je 1973. poslao na Burže, a potom je za šaha Pahlavija tokom njegove posete SAD organizovan i poseban prikaz u vazduhoplovnoj bazi Endrjuz. Pahlavi je i sam bio pilot, veoma ga je zanimala vazduhoplovna tehnologija, želeo je najbolji avion pa se Iran brzo odlučio za Tomketa i 7. januara 1974. potpisan je prvi ugovor nazvan „Persian King“ za 30 aviona vrednih 30 miliona dolara po avionu, uključujući obuku i logistiku.
Ugovor za dodatnih 50 F-14 potpisan je januara 1975., a potpisani su i posebni ugovori za zemaljsku opremu, kao i naoružanje među kojima su bile i rakete vazduh-vazduh AIM-7E „Sparrow“, AIM-9J „Sidewinder“ i AIM-54A „Phoenix“. Ukupno je sve to tada vredelo preko dve milijarde dolara, što je prema nekim procenama spasilo kompaniju Gruman bankrota. Ugovorima je pokrivena obuka i logistička podrška za vremenski period od 10 godina.
Obuka iranskihg pilota i tehničara započela je maja 1974. godine kada je prva grupa stigla u vazduhoplovnu bazu Miramar, Kalifornija u jedinicu VF-124 ‘‘Gunfighters‘‘. Druga grupa od 80 oficira poslata je mesec dana kasnije u bazu „Oceana“, Virdžinija na obuku u eskadrili VF-101 ‘‘Grim Reapers‘‘.
Prvi iranski avion poleteo je 5. decembra 1975., prvi od 30 F-14A Block 90 isporučeni su januara 1976., a 49-ti primerak u varijanti Block 95 stigao je u matičnu bazu krajem 1978. Nakon izbijanja revolucije i proglašenja Islamske Republike, 80-ti avion nikada nije predat Iranu. Od naručenih 714 raketa AIM-54A „Phoenix“, isporučeno je samo 284. Iran je još 1976. razmatrao nabavku dodatnih 70 F-14. Takođe, interesantno je da Iranci tvrde da su nakon jednog uspešnog presretanja sovjetskog MiG-a 25 avionom F-14, Sovjeti prestali da upadaju u iranski vazdušni prostor radi izviđanja.
Za iranske Tomkete izgrađena je sasvim nova vazduhoplovna baza, na oko 30 km severoistočno od grada Isfahan (vojni deo aerodroma je poznat i pod nazivom Hatami). To je i danas 8. taktička vazduhoplovna baza, a krajem 70-tih je u svom sastavu imala 81. taktičku eksadrilu za obuku i 82. taktičku borbenu eskadrilu. Drugi aerodrom baziranja iranskih Tomketa bio je Širaz, 7. taktička vazduhoplovna baza sa 71. taktičkom borbenom eskadrilom.
U IRIAF Tomketi su od 1979. do 1986. leteli takođe u 71. taktičkoj borbenoj eskadrili, 7. taktička vazduhoplovna baza Širaz, potom od 1979. do 1984. u 82. taktičkoj borbenoj eskadrili (TFS), 8. taktičke vazduhoplovne baze (TFB) Isfahan, a 82. TFS je 1984. preimenovana u 81. TFS i danas je korisnik F-14. U 8. TFB se od 1986. do 2023. nalazila i 83. taktička eskadrila za obuku. Iranski F-14A nalazili su se u periodu 1991-2009. i u 62. TFS, 6. taktičke vazduhoplovne baze Bushehr.
Na zapadu se dugo smatralo da su iranski F-14A značajno degradirani kada je u pitanju elektronska oprema, ali je vremenom postalo poznato da to i nije bilo baš sasvim tačno.
Iranski piloti su na obuci u SAD leteli na američkim avionima, i imali su prilike da se u potpunosti upoznaju sa svim sistemima. Iran je prihvatio avione koji su bili nešto slabiji u brzini promene radnih frekvencija radara i raketa Feniks, kao i kada je u pitanju talasna dužina sistema za protivelektronska dejstva.
Veoma brzo nakon pristizanja, IRIAF Tomketi su krenuli u rat, Irak je napao Iran 22. septembra 1980. Iranska vojska, samim tim i IRIAF našla se u velikom problemu sa ljudstvom jer je u i nakon revolucije veliki broj pripadnika oružanih snaga ubijen, zatvoren ili otušten iz vojske. Tako je bilo i sa pilotima F-14, a situacija sa operativnošću flote Tomketa se pogoršavala jer je prestala dalja logistička podrška SAD.
IRIAF je u ratu sa Irakom koristio F-14 ne samo kao lovce-presretače, već i kao leteće radarske sisteme u sistemu PVO. Osim kao presretače za dejstvo na velikim daljinama, korišćeni su i za blisku manevarsku vazdušnu borbu. Kada je reč o njegovom učinku, iako je dosta pisano o tome, pre svega na zapadu, i dalje se istražuje koliko je uspešna bila njegova upotreba.
Podaci koji su zvanično ili nezvanično objavljivani u iranskim, zapadnim, sovjetskim, američkim i iračkim izvorima često su nekompletni, netačni, delimično tačni ili nepouzdani. Samim tim se i brojke o oborenim neprijateljskim avionima, broju lansiranih raketa, kao i broju oborenih iranskih F-14 veoma razlikuju.
Zvanični iranski izvori navode da je lansirana 71 raketa AIM-54A, a da su posade F-14 oborile 30 iračkih letelica, ali da su od toga 6 verovatnih pogodaka. Od toga je svoje ciljeve pogodilo 20 AIM-54 (od toga 4 verovatne), tri cilja su pogođena raketama AIM-7 (samo jedan potvrđen) i postoje 7 potvrđenih obaranja raketama AIM-9.
Međutim, pojedini istraživači tvrde da postoje dokazi o potvrdi obaranja 130 i 23 verovatnih vazdušnih pobeda iranskih F-14, od kojih je bar 40 pogođeno Feniksima, 15 raketama AIM-7, čak oko 95 sa AIM-9, i do tri cilja topom. Među oborenim ciljevima se osim aviona i helikoptera, navodi i jedna protivbrodska raketa tipa C-601.
Kada su u pitanju gubici iranskih F-14, navodno postoje dokazi da su irački lovci oborili samo tri aviona, dok su 4 primerka postali žrtve sopstvene PVO. Istovremeno se navodi da je ipak izgubljeno još 9 aviona, od toga je uzrok dve izgubljene letelice nepoznat, i da je došlo do gubitka još 7 usled različitih udesa. Isti izvori pominju bar 8 oštećenih aviona koji su kasnije popravljeni. U zapadnoj i sovjetskoj/ruskoj literaturi postoje tvrdnje o tome da gubici iznose 12 do 16 aviona.
Rat jeste trajao dugo, čak 8 godina, obe strane upotrebile su veliki broj vazduhoplova, ali se može postaviti pitanje o preterivanju obe strane u navodima gubitaka protivnika. IRIAF je rat dočekao sa samo 27 pilota i 80 tehničara koji su trebali da opslužuju 77 F-14 koji su u tom trenutku bili u inventaru. Usled prekinute isporuke rezervnih delova i logističke pomoći, došlo je i do pada broja operativnih aviona. Ne samo da je postojao mali broj aviona koji mogu da lete, već i je bilo i malo borbeno spremnih letelica kojima svi sistemi funkcioniše (tzv. FMC – „Full Mission Capable“ avioni).
Postoje podaci da je maksimalan broj aviona koji je tokom rata mogao da leti bio do 45, određena količlna rezervnih delova je nabavljena u periodu 1985-1987, SAD su to dozvolile zbog iranske pomoći u zbrinjavanju američkih talaca u Libanu. Pored toga, Iran je takođe uspevao da ih nabavi i na crnom tržištu, a smatra se da je do 1988. godine uspeo da remontuje 30 primeraka. Neminovno je došlo i do kanibalizacije, odnosno neki avioni su postali donori delova, a iranska vazduhoplovna industrija i remonti zavodi započeli su i sa proizvodnjom, kako rezervnih delova tako i potrošnog materijala.
Nakon rata usledilo je još teže vreme za flotu iranskih F-14, pa tako postoji podatak da je sredinom 90-tih bilo aktivno samo desetak aviona od kojih su samo dva bila borbeno sposobna. Velikim naporima je krajem 2000-tih broj aktivnih Tomketa porastao na oko 24 (malo posle toga 26 od kojih 9 borbeno spremnih). Treba naglasiti i da su Iranci uspeli da izvrše oko 300 dorada na avionu, kako na samom zmaju, tako i na radaru, eletronskoj opremi, sistemu za upravljanje vatrom (SUV).
Međutim, dešavalo se da čak ni posle remonta i dorada pojedini sistemi ipak više nemaju karakteristike koje su imali kada su bili novi, odnosno postali su degradirani u odnosu na osobine koje odgovaraju originalnim specifikacijama. Mnogi avioni su mogli da lete, ali kako na primer radar i SUV nisu radili, koristili su se samo za letačku obuku i trenažu.
Bilo je i pokušaja zamene naoružanja čiji su resursi iscrpljeni. Sredinom 80-tih je započeo program intergracije raketa sistema PVO MIM-23B Hawk. Ove rakete vazduh-vazduh su dobile oznaku AIM-23C Sedjil, ali je projekat bio neuspešan iako je raketa zvanično uvedena u naoružanje. Prethodno su Iranci još 1986. navodno ostali bez operativnih raketa AIM-54.
Zamena rakete AIM-7E sovjetskom/ruskom R-27R1 je takođe bila neuspešna. Pokrenut je program razvoja rakete Fakkur-90 2010-tih (AIM-23B Maghsoud) čija je serijska proizvodnja počela 2018. Istovremeno se radi i na zameni raketa AIM-9J, ispituju se novi sistemi na raketi koja nosi oznaku AIM-9P Azarakhsh.
Početkom 2009. pokrenut je program „Babaei“ koji je imao za cilj modernizaciju radara i SUV-a kako bi se u potpunosti obnovile borbene sposobnosti aviona. Jedan avion je poslat na radove koji su trajali četiri godine i taj primerak je dobio oznaku F-14AM. Remonte i modernizaciju međutim ometaju sankcije, nedostatak novca, nedovoljan broj rezervnih delova, kao i njihov lošiji kvalitet koji se dobija od domaće vazduhoplovne industrije.
U inventaru IRIAF danas je oko 60 F-14, 2022. smo imali nezvaničnu informaciju da je 16 letno sposobno, a ove godine da ih je samo 7.
Već tri godine mediji spekulišu da će ih zameniti ruski Su-35 koje je prethodno naručio Egipat, a koji ih nije preuzeo zbog toga što su SAD zapretile uvođenjem sankcija. Najverovatnije da ih je proizvedeno 30, a nakon početka rata u Ukrajini i umešanosti Irana u konflikt slanjem velikog broja dronova-kamikaza Rusije, vesti o predaji Iranu nesuđenih egipatskih Su-35 su intenzivirane.
Sa svojim karakteristikama Su-35 bi mogao da zameni F-14, ali je broj od 30 verovatno nedovoljan za Iran koji ima potrebu da zameni veliki broj borbenih aviona. Pojedine procene govore da će biti naručen dodatni broj letelica, do ukupno 48 ili 60 primeraka.
Tokom našeg boravka u Iranu dobili smo potvrdu pisanja nekih zapadnih medija da su u Iran stigli prvi avioni.
Brat
Bravo Živojine, oduševljavaš svakim ovakvim tekstom „nabijenim“ podacima, činjenicama. Svaka ti čast!
Neš
nije mi jasno kako f14 moze da presretne mig 25 koji je znatno brži i leti na većim visinama od tomketa pa i izrael je imao isti problem i to sa superirornijim vazdušnim snagama.
Pavle
pa ne leti 25 uvek maksimalnom brzinom na maksimalnoj visini..ako pod prestetanjem podrazumevas prilaz gonjenom avionu
Petrovic Dusan
@Neš Pre svega, nema potreba da avion“presrece“ maksimalnom brzinom drugi avion, jer radar sa aviona locira taj drugi, i na njega zakljuca raketu.
Brzine raketa vazduh vazduh, kao i mogucnost manevrisanja pod silama G (male, bez zivog pilota) su neuporedivo iznad brzine bilo koje letelice.
Nekad je Sr-71 mogao da pobegne raketama, ali je to bilo davno, i taj najbrzi avion u istoriji je penzionisan pre 30 godina.
Izvidjacki MiG-25 jeste imao par preleta preko Izraela 1970-ih, ali je svaki let rezultirao unistenjem motora,na tim brzinama.
Pavle
SR-71 nikad nije je bežao raketama, borbeni MiG25 jeste i tada je imao oštećenja motora. Na početku tog sukoba je oborio sa hipersonicnom R40 nesrećni F-18. A 70-ih je preletao Suez najnormalnije..
Pavle
A da jeste bezao, uz onoliko elektronsko ometanje sigurno je bio vrlo ugrozen. šta ga je jurilo, antičke sa5 ili sa2?
Cmholm
My father flew this aircraft (3-6006) on September 24, 1977 as an air combat instructor with pilot Majid Abotalibi, who was martyred during the war with Iraq.
Petrovic Dusan
Cestitke nasem novinaru za ovaj tekst,a posebno za objavljivanje teksta o Iranu na najposecenijem sajtu o vojnoj tematici na Engleskom jeziku.
Sto se Irana tice,nikad slabije nisu stajali nego danas,posle gubitka Hezbole,Hamasa i Asada. Jos sa Trampom, moze se i zavrsiti postojanje te drzave.
max
Šta su od Irana napravili vjerski vođe najbolje se vidi da nakon 50 godina još nemaju ništa bolje od F4/F5/F14 koji su kupljeni prije njihove vladavine. Da ne govorimo o drugim aspektima društva.
Maksha
Čisto da se razumemo, nemamo ni mi bolje. Tek sad se dolazi na taj nivo. Brojnost će biti manja ali ćemo imati par jedinica boljeg kvaliteta nego Iran početkom 80’tih.
Borko
Sjajan tekst Živojine.
Kao i svaki do sada.
Hvala vam mnogo !
Dule
Petrović, pa zar se i Alžir toliko godina borio sa kvarovima motora na MiG-25 ?
Realni
Neverovatne brojke i oprema za ono vreme.Kada su nam usadjivali u mozak da je JNA bila četvrta vojna sila a nije bila ni u prvih 40.Inače vrhunska reportaža kao i uvek od T6.
Patriot
Secam se kad sam gledao naoruzanje raznih armija po Evropi i svetu tokom hladnog rata. šokiralo me je da je kvalitativno samo Albanija bila lošije naoružana u Evropi, kvantitativno su samo Austrija i Belgija na kontinentu imale manje naoruzanja. U regionu je znacajno prednjacila NR Bugarska koja je imala i više i modernije naoružanje da je delovalo da bi pokidali JNA kao svinja mrsan džak.
Petrovic Dusan
@realni @patriot JNA je imala iskljucivo odbranu u vidu, i samo uz uslov zajednistva svih naroda Jugoslavije.U tom smislu, domaca vojna industrija, iskoriscavanje posebne konfiguracije reljefa Jugoslavije od mora do planina, itd imala je jak vojni znacaj.
Uz to, SFRJ nije bila sa SSSR ni sa NATO, pa se znalo da bi jedna strana od ove dve pritekla u pomoc ako napadne druga.
Najvaznije, zemlju su vodili ljudi koji nisu nikad doveli Jugoslaviju do nekog sukoba.Do 1980-ih….
goran
Trik o snazi SFRJ je bio u pojmu defanzivna sila. Tako se predstavljala. Ali to je samo jedan aspekt armije. Ofanzivno SFRJ nije imala ništa posebno. Da nisu uradjeni orlovi i nešto artiljerije, bila bi nula. A i defanzivna snaga je bila bazirana na predpostavljenom odzivu ljudstva da brani zemlju, a SFRJ je kao država umrla u gradjanskom ratu. Bukvalno je obučila one koji će je ubiti.
Adeptus Mechanicus
Hvala Živojine!
Leon
Jako mi je drago pročitati tekst o mom omiljenom avionu, i to posljednjima od posljednjih koji lete, a i o čuvenoj raketi Phoenix, koja je bila nenadmašna u svoje vrijeme. Jedino ju je mogao nositi Tomcat, zbog svoje veličine. U svakom slučaju jedan od najljepših aviona koji je ikada letio! Šteta što nije bilo političkog interesa da se dalje razvija kao i F 15, za mene dva najbolja aviona svih vremena 👍
Rade
30 miliona dolara paket po avionu 1974. je kao danas skoro 200 miliona dolara.
Uvek je bilo skupo imati vrhunski avion.
markus1463
Upravo tako, lepo ste naveli to poređenje. Jedan vrhunski lovački avion je košta tada i košta danas kao neki širokotrupni komercijalni avion koji za razliku od prvog donosi odličnu zaradu ako je popunjenost aviona velika. Samo to i ovo poređenje i onda se jednostavno dođe do zaključka da su najveće pare u proizvodnji i prodaji naoružanja, municije i vojne opreme, sve ostalo je smešno u poređenju sa vojnom industrijom….
goran
Jedna milijarda USD 1975 je skoro 6 milijardi danas. Čisto za poredjenje.
Srbofil
Veliki put ste prevalili i napravili ste fenomenalnu reportažu. Čestitke i na pojavljivanju na TWZ. Ovo je sigurno jedna od poslednjih prilika da se vidi Tomket uživo.
Propeler Zviz
Sve pohvale T6 ekipi za reportaže o još uve aktivnoj legendi F-14!
Za desetak godina priča u nekoj kafani kako ste 2024. uživo posmatrali let F-14 u Iranu će zvučati suviše lovački : )
(srećom ima i foto-video zapisa)
markus1463
Kao i uvek maestralni i naprevaziđeni g-din Banković! Hvala Vam Živojine na izuzetnoj reportaži! Inače različiti izvori navode različiti broj pobeda najvećeg Iranskog asa pilota Žalila (Jalil) Zandi. Zvanično ima neverovatnih 11 pobeda od kojih 8 potvrđenih. Oborio je 4 miga 23 (izvozna osiromašena varijanta), 3 Miraža F1, 2 Su22 i 2 Mig 21. Čak i da su navodi o 11 oborenih aviona netačni, i da je tačno da je oborio da kažem svega 8 aviona, i dalje je pilot sa najvećim brojem pobeda, ne samo u tom ratu već i u svim ratovima od Vijetnamskog rata pa naovamo. Vredelo je otići i videti F14 uživo u letu, ne sumnjam ni trentuka; žalim što nisam bio u prilici da odem.
markus1463
Zapravo je Zandi jedan od pilota sa najviše pobeda, više pobeda imaju izraelski piloti, koji su učestvovali doduše u više kampanja odnosno ratova kao recimo Giora Epstein, Avram (Abraham) Salmon i Amir Načumi (Nachumi) koji imaju 14, 15 i prvi navedni 17 pobeda (uključujući i jedan oboren helikopter).
Siroos
You now understand that based on the epistemology and ontology of the leadership system of the Islamic Republic of Iran, it has entered a world of hardship, a hardship that is due to only one sin, and that is defending the oppressed people of Palestine and not recognizing an illegitimate occupying regime that exists today, As a war criminal regime,ICJ, ICC, the International Criminal Court has turned its hand to all the people of the world!
Mr.Wanted after commiting criminals and genocide now is free to attend Trump inaugration!