BEG airport status
Komandant 204. vazduhoplovne brigade: MiG-ovi i Laste stižu krajem godine, dežurna jedinica lovačke avijacije normalno funkcioniše, povećan nalet pilota, obezbeđena smena generacija kadra Potreban je veći broj dostupnih vazduhoplova, naročito dvoseda / Foto: Dragan Trifunović

Komandant 204. vazduhoplovne brigade: MiG-ovi i Laste stižu krajem godine, dežurna jedinica lovačke avijacije normalno funkcioniše, povećan nalet pilota, obezbeđena smena generacija kadra

Vojni magazin ,,Odbrana’’ u svom najnovijem broju donosi intervju sa komandantom 204. vazduhoplovne brigade pukovnikom Željkom Bilićem a u svetlu očekivanja poboljšanja situacije u RV i PVO samim tim i u jedinici kojom komanduje pukovnik Bilić.

Prvi čovek brigade odgovarao je na pitanja o tome dokle se stiglo sa opremanjem, obnovom i modernizacijom vojnog vazduhoplovstva, o rizicima profesije vojnog pilota, zadacima koje izvršava brigada, obuci, kadrovskim problemima, dežurstvu u sistemu PVO, lovačkoj i transportnoj avijaciji, vojnim vežbama.

“Potrebno je više aviona u klasi Utve-75“ / Foto: Dragan Trifunović

Prenosimo vam najinteresantnije delove intervjua koji je doneo neke nove informacije o tome šta u bliskoj budućnosti mogu očekivati pripadnici RV i PVO a na osnovu kojih se može zaključiti kakav će biti dalji razvoj ovog vida Vojske Srbije.

Dolazak MiG-ova 29 i pripreme za njihovu upotrebu

– Ono što je trenutno svakako u žiži javnosti i da kažemo tema broj jedan, ne samo među pilotima i vazduhoplovcima, jeste zanavljanje lovačke avijacije, čija nabavka nije vršena decenijama. Sa sigurnošću mogu reći da je realizacija projekta u završnoj fazi i kao što je, boraveći na aerodromu batajnica povodom proslave Dana avijacije, izjavio ministar odbrane Aleksandar Vulin, do kraja godine u sastav naše brigade iz Ruske Federacije stižu MiG-ovi 29. Mada ih svi željno očekujemo, ne treba trošiti reči na dokazivanje da će, dolaskom navedenih vazduhoplova, najsrećniji biti piloti koji će njima upravljati – rekao je za ,,Odbranu’’ pukovnik Bilić.

Povećan broj borbeno osposobljenih pilota lovačke avijacije / Foto: Dragan Trifunović

Pukovnik Bilić dalje pojašnjava da je uspešno izvršena preobuka dela pilota s lovačko-bombarderske na lovačku avijaciju kao i dela pilota s MiG-21 na MiG-29.

– S grupom pilota završili smo obuku za letenje u noćnim uslovima, i iz prve i iz druge kabine, čime smo povećali broj borbeno osposobljenih pilota lovačke avijacije za letenje danju i noću. Osposobili smo deo tehničkog sastava za održavanje oba tipa lovačkih aviona  – dodao je prvi čovek 204. vbr.

U daljem razgovoru pukovnik objašnjava da bi veći broj aviona lovačke avijacije svakako doprineo efikasnijem izvršavanju planiranih zadataka i da su to nadležni prepoznali što je potvrdilo i angažovanje vojnog i državnog vrha u nabavci novih letelica.

– Dok je projekat nabavke novih letelica trajao, mi naravno nismo sedeli ’’skrštenih ruku’’, već smo započeli namenske kurseve ruskog jezika, preobuku tehničkog sastava za održavanje MiG-29, definisali i odredili određen broj mlađih pilota iz sastava RV i PVO koji će izvršiti preobuku na lovačku avijaciju, te definisali grupu osposobljenih iskusnijih pilota predviđenih za naprednu letačku obuku. –

Stanje transportne avijacije, remont i modernizacija vazduhoplova

Odgovarajući na pitanje o transportnoj avijaciji pukovnik Bilić rekao je da situacija nije bila najpovoljnija, ali da je sada mnogo bolja nego što je bila pre par godina. Završen je remont i delimična modernizacija An-26 u Rusiji i produžen mu je međuremontni rok rada. Takođe rekao je i da su pripadnici brigade izvršili pripremu za upućivanje još jednog An-26 na remont. Napomenuo je i da u transportnoj eskadrili imamo novi vazduhoplov ’’Pajper Seneka V’’ kojim se snima teren za potrebe Vojnogeografskog instituta.

– Kada je reč o transportnim helikopterima, situacija je takođe povoljnija. Nabavkom transportnih helikoptera Mi-17, od kojih je jedan nažalost uništen u udesu 2015. godine, i nabavkom dva srednja višenamenska helikoptera Mi-17V-5, naše transportne mogućnosti podignute su na viši nivo. Preobuku dela pilotskog i tehničkog sastava realizovali smo sopstvenim kapacitetima, dok je deo bio na obuci u Rusiji. Time smo podigli kapacitete i spsosobnost jedinice i za obuku i opsluživanje tih letelica – objasnio je pukovnik.

Transportni avion An-26 remontovan je prošle godine / Foto: Neda Mojsilović

Na pitanje da li su već dogovoreni konkretni koraci oko modifikacije i osavremnjavanja školskih i borbenih aviona pukovnik Bilić je rekao da je tačno da se planira modernizacija i remont dela naših vazduhoplova koji još mogu da doprinesu da srpsko vazduhoplovstvo ne izgubi oštricu, da ne zaostanemo u razvoju u odnosu na zemlje iz okruženja i tako doprinesemo regionalnoj stabilnosti i bezbednosti.

– Ono što će se promeniti kod dela vazduhoplova jeste način održavanja, u smislu da će se posle određenog veka eksploatacije vazduhoplovi održavati po stanju, a ne po vremenskom ili časovnom roku rada. Predviđeno je produženje resursa srednjeg transportnog helikoptera i helikoptera Gazela. Postoje planovi i preduzete su određene radnje na modernizaciji aviona G-4 ,,Super Galeb’’ i jurišnika ,,Orao’’. –

Situacija sa kadrom i obukom, dežurstvo u sistemu PVO

Pukovniku Biliću postavljeno je i par pitanja koja se tiču opterećenosti ljudstva, smene generacija u letačkim jedinicama, probleme u obuci, uticaja broja sati naleta na efikasnost i praktičnu osposobljenost pilota kao i ispunjavanju zadataka u sistemu PVO. Pri tom se saglasio da dostupnost vazduhoplova i čekanje na obnavljanje flote školskih i borbenih aviona i helikoptera utiče na obuku.

– Naime, veći broj školskih vazduhoplova kao što je Utva-75 i helikoptera Gazela, na kojima bismo izvodili osnovnu obuku, doprineo bi efikasnijoj realizaciji selektivne letačke obuke kandidata za kadete i kadeta Vojne akademije. Smanjila bi se potreba za logorovanjem ili radom u dva startna vremena, kako bi se planirani zadaci izvršili u skladu s naređenjem i predviđenim Nastavnim planom i programom Akademije.  Veći broj vazduhoplova doprineo bi poboljšanju obuke mladih pilota, održavanju trenaže stalnog sastava i povećanju ukupnog naleta pilota. Kad je reč o lovačkoj avijaciji, svakako bi nam veći broj dostupnih vazduhoplova, pogotovu dvoseda, omogućio da izvršimo preobuku većeg broja pilota, a povećanjem trenaže i naleta povećali bismo i broj borbeno osposobljenih pilota lovačke avijacije – objasnio je komandant brigade za magazin ’’Odbrana’’.

Ostvarena je kvalitetna smena generacija nastavnika letenja i probnih pilota / Foto: Dragan Trifunović

Bilić dalje ponavlja da ukupni nalet pilota na pojedinim tipovima vazduhoplova direktno utiče na borbenu obuku. Kod lovačko-bombarderske i transportne avijacije, kao i u helikopterskim jedinicama, s obzirom da je reč o dvosedima ili višesedima, na vreme se planira i uspešno realizuje borbena obuka s delom pilotskog sastava u jedinici.

– Uz realne planove i ispomoć vazduhoplovne katedre VA i Centra za letna ispitivanja realizujemo kurseve za nastavnike letenja i kurseve probnih pilota i tako osposobljavamo nove nastavnike letenja, nove probne pilote, odnosno uspevamo da ostvarimo kvalitetnu smenu generacija.

Nakon što je pukovnik Bilić rekao da nas do kraja godine očekuje prijem i uvođenje u naoružanje novih modernih vazduhoplova ’’Lasta’’,  govorio je i o uticaju broja sati naleta na efikasnost i praktičnu osposobljenost pilota.

Svakako da broj sati naleta pilota čini pilotom. Dajemo sve od sebe da taj broj povećamo koliko je u našoj mogućnosti. Ovom prilikom moram spomenuti vazduhoplovne inženjere i tehnički sastav koji maksimalnim zalaganjem, radeći u smenama, vikendom i uz pomoć pripadnika Vazduhoplovnog zavoda ’’Moma Stanojlović’’, uspevaju da održe što veći broj ispravnih aviona i helikoptera. Uz njihovu pomoć u situaciji smo da završimo veći deo planiranih zadataka i na pojedinim tipovima vazduhoplova povećamo nalet. Posebno ističem da smo uspeli da smanjimo deo naleta koji je odlazio na posebne zadatke ili stručnu letačku obuku, a da borbenom obukom povećamo nalet. Ovde ne smemo zanemariti i maksimalno korišćenje trenažera za obuku za aviona G-4 i MiG-29 – završava komandant brigade.

Dežurna jedinica iz sistema PVO se održava aktivnom / Foto: Dragan Trifunović

Kada je reč o dežurstvu u sistemu PVO pukovnik Bilić kaže da niko ne može opovrgnuti da 204. vazduhoplovna brigada uspeva da dežurnu jedinicu lovačke avijacije u sistemu PVO održava aktivnom. Pri tom je obezbeđeno funkcionisanje i u pogledu ispravnsoti i dostupnosti tehnike i kad je reč o dovoljnom broju osposobljenog i obučenog tehničkog i letačkog sastava.

– Tačno je da tehnički sastav ulaže velike napore da održi letelice ispravnim i borbeno upotrebljivim i da letački sastav čini sve što može da održi trenažu i osposobljenost pilota na zahtevanom nivou, kako bi kontrola i zaštita suvereniteta vazdušnog prostora bila neprekidna, ali to nam je obaveza koju možemo i moramo da izvršavamo dogod je to u našoj mogućnosti.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Mi jos uvek nismo uveli laste? Pa situacija je ocajna, nema nista od modernizacija orla I galeba.

Odgovori
ag

Evo javio se stručnjak, sad nam je sve jasno. Hvala ti što si nas prosvijetlio.

St

Prelose je sve ovo. Mig29 verojatno ni nece da dodje. Zasto ne vratimo par Mig21 kao privremeno resenje, mozda njih da malo modernizujemo, recimo da im dodamo R 73?

Odgovori
Da

A MIGove iz Belorusije niko više ne spominje. Šta bi sa tim?

Odgovori
Be

@Danilo

Polako, nisu ni ovi jos stigli.

Tek su bili razgovori sa Belorusima…

Ze

Nista,predizborne lazi.Postarom u srbiji…

SR

Za Beloruske migove tek sledi razgovor ujedno i o PVO sistemu BUK negde na prolece sledece godine.

Zo

Ja ni Orla, ni Galeba, nebih ni modernozovao.Probao bih, da sa Rusima napravim sto bolji posao, za kupovinu 12 do 14 Yakova 130.Tako bih adekvatno zamenio, i Orla, i Galeba, sa novim i modernim avionima.Takodje, posto cemo i sada,a i u budocnosti kao lovca imati ruski avion (sada mig 29),za 10 godina(mig 35), mislim da bi to bio odlican potez.

Odgovori
SR

Kako da ne pa mi nismo Saudijska Arabija,Kuvajt… Pa imamo milijarde dolara ne znamo gde cemo da ih potrosimopa da kupimo YAK-130,Orao i G-4 su odlicni avioni sa njihovom modernizacijom,avionike,i pre svega ugradjom novih raketa nase proizvodnje veceg dometa…Imacemo odlicnu jurisnu eskadrilu aviona.

Bo

Slažem se. Yak 130 je vrlo dobar avion. Može da nosi više i po kvantitetu, naravno i po kvalitetu, vrsta vrlo ubojitog i modernog naoružanja, od Orla i G 4. Što se mene tiče ja ne bih ulagao u Orla i G4, to su već zastareli avioni, a neka krpljavina u vidu lake modernizacije za nekih 4 ili 5 godina se slabo isplati. Pare će se naći kroz dugoročne kredite. Pa skoro čitava Srbija živi od kredita, zar ne. I ova nazovi modernizacija Orlova i G-4 bi koštala, pa i tu treba dosta para. Zato bolje uzeti novo na kredit, nego modernizovati staro koje nije kvalitetno, opet na kredit. Polovni MIG-29 je druga priča, jer je ta modernizacija nešto ozbiljno i u svetskim razmerama dobijamo dobar avion za malo para. Nismo ni Kuvajt niti Saudijska Arabija što reče jedan forumaš, ali nam moderna avijacija i vojska trebaju, kao i svakoj normalnoj državi koja drži do sebe i svoje bezbednosti.

Zo

Mozda ste u pravu.Ja sam samo na nekoliko mesta procitao koliko ce kostati modernizacija jedne eskadrile orlova (100 miliona).Za G4 i vise.
Pa znate, ako smo vec kupili 2 nova Mi-17V-5, 9 novih h145 (za koje nisam siguran koliko su nam bas potrebni u ovom trenutku).Pomislih ,da nastavimo u tom pravcu, koji se verujem svima nama najvise svidja, a to je kupovina novih i modernih letelica(ocigledno da novac za avijaciju, u poslednje vreme, i moze da se nadje).Sto se Orla i G4 tice,slazem se sa tobom, i ja mislim da to dobri avioni, ali ako ulupamo velike novce u njihovu modernizaciju i produzimo im vek za samo 10tak godina.Treba razmisliti jer ko sto kazes, nismo Kuvajt, Saudijska Arabija…

St

@Srbija jedan jak130 kosta 15 miliona. Tako da cena nije strasna.

Jo

Zvucicu kao neki mudro-jeb,ali bez zelje da prosipam neku veliku pamet,jer na ovom portalu ima mnogo strucnijih od mene,moram da kazem da sam na sve teme t6 koje se ticu 29-tki,ostavljao komentare u kojima sam rekao da avioni nece stici pre kraja god.ili pre BARSA 2017 zato sto iz niza tehnickih razloga to nije moguce,govorio sam da je nabavka aviona prava stvar da apsolutno verujem u dogovoreni paket,ali da to ne moze da bude tako brzo kako najavljuju pojedini mediji,pa cak i pojedini politicari (i sam AV) koji zeljni senzacionalizma i verovatno nedovoljno upuceni u temu nepotrebno stvaraju atmosveru da ce se to desiti brze nego sto je realno.
I na nedavnu najavu pojedinih medija oko dolaska za vidovdan ovde na t6 ostavio sam komentar „voleo bi,ali nista pre barsa“ Nije to nikakva pamet ali ko prati i zaista poznaje kako se krecu stvari kod vojski,modernizacija i sl.zna da se nista ne desava brzo,pogotovo u nasem slucaju posle 20g zapustanja i urusavanja,cak i taj rok do kraja god.je vrlo optimalan i cak brz imajuci u vidu nasu situaciju sa kadrom itd.
E sad sto mediji prave rijaliti od svega(a politicari im u tome pomazu) i sto u svemu traze senzacionalizam,to je druga stvar.Pohvalio bi t6 na zaista strucnom i profesionalnom izvestavanju vezano za sve ove teme,ali i sve druge,pokazujete visok stepen profesionalnosti,i apsolutno odudarate kvalitetom od sveukupne jeftine medijske scene.
Poredjenja radi na Hrvatskih medija da ce oni do kraja god.odabrati avion a da ce on biti u sluzbi za dve god.rekao sam isto nista od toga,niti ce odabrati do kraja god.niti ce biti 18 aviona kako najavljuju niti to moze da bude operativno za manje od 4,5 g. Ne zato sto oni nece nego zato sto nije realno. A slusajuci njihove medije (njihove informere) vec su kupili i f16 i jas39 sa sve fa50 pride. Batalite mediske spekulacije,trice i kucine i verujte zvanicnim saopstenjima vojske kao sto je ovo,i drago mi je da je potvrdjeno da dolazi do kraja god.bitna stvar za nas,umorih se od pisanja :) aj nazdravlje

Odgovori
Be

Realno gledajuci, godina dana je i vise nego dostatna za uvesti novi tip u operativnu uporabu.
No, samo i iskljicivo pod uvijetom da na tome rade ljudi koji su za takovo nesto i kadri……

Ze

Dalibise okladio za te tvoje tvrdnje? Prijatelju nemoj jelbi ostao kratkih rukava.mi dobivamo do2020 barem 4aviona a ostatak do2022.ps:(gripen ili 16-D.pozdrav…

Jo

Beduin
Jedna godina nije ni blizu dovoljno vremena da se uvede novi tip letelice,ali ni blizu pogotovo ako se pod tim podrazumeva prelaz sa istocne na zapadnu tehnologiju i skok sa druge na cetvrtu generaciju sto bi u slucaju Hrvatske bio ili ce biti slucaj.Pogledaj primer Rumunije kada su pokrenuli pricu oko f16 kada su dogovorili,kada su dobili letelice jos koliko trebaju da uloze u sve adaptacije i kada ce sve to biti operativno,a Rumunija je ipak u odnosu na Srb.i Hrv.i veca i jaca. Oni su sa f16 pogodili pravu stvar uzimajuci u obzir njihove okolnosti,ali trajace to.

Zeljkovamel
Ne bih se kladio prijatelju,ja ne kazem fa Hrv.nece nabavljati avione,samo da ih nece biti 18 (ne vise od 8) i da nece leteti Hrv.nebom pre 2021

Me

@Joca

Ministar obrane je prije neki dan javno rekao da će ih biti 12 i da će prva 2 doći do 2020.
Ako budu GRIPENI onda nije potrebna veća adaptacija, a to stalno reklamiraju kao jednu od svojih prednosti.
Ako budu F-16,… e to bi onda moglo malo potrajati i trebalo bi koštati … nemalo para.
U svakom slučaju, u prijedlogu budžeta RH za 2018. imaš posebnu stavku (čini mi se oko 50 M EURa) za „uvođenje lovačke avijacije“.

Be

@Joca
U HR slucaju je godina i vise nego dovoljna.
Te price o zapad-istok tehnologiji su za djecu iz SRO

Jo

Beduin
Ponovicu jedna godina nije ni izbliza dovoljna,iskustva svih govore da je tako. Ali ako ti mislis drugacije dobro,postujem.
Pogledaj samo koliko pilota ima HR koliko god.ima najmladji medju njima,kakva im je trenaza,koliki je jaz kada skaces sa pc9 na mlaznjaka itd.
Ja i dalje tipujem da ce se HR odluciti za fa50.

Be

Leteca KIA je i moj favorit
Nije bio problem iz PC9 u MiG21 pa nece biti problem ni iz PC9 u F16 ili letecu KIU.

Godina dana u vrh glave i vise nego dovoljno.

Jo

Beduin
Postujem tvoju doslednost u stavu,ali videcemo ko je u pravu. Sto se tice leteceg Koreanca ja mislim da je izuzetan avion,da je cak i idealan za uparivanje sa nekom jacom masinom fa 50 kao trenazno birbeni + neki jaci 4+ gen.ali nije za osnovni borbeni avion. Ali videcemo…

Be

Nema potrebe za „punokrvnim“ borbenim zrakoplovom.
Osobno ne vidim orauzani sukob u kojem bi HR sudjelovala a da bi zahtjevao aganzman takovih platformi.
Leteca KIA i vise nego dostatna za HR potrebe u sljedecih 20 godina.

Pe

U svakom slucaju i Gripen a posebno F-16 su neuporedivo bolji avioni od MiG-29 vec u startu.A mi jos kupujemo 30g stare krntije.Odnosno,dobijamo na poklon,a placamo da ih remontuju kao za nove avione.
Vidi se kako su lukavi Rusi uspeli da nama uvale to,sto niko nece,a posebno ne njihova vojska

Zi

Срето Малиновић је изјавио прије пар дана, у емисији на Balkan info, да би било боље да смо 185 милиона потрошили на куповину 10 авиона FC-1.

Odgovori
Ni

Nismo potrošili ni dinar. Ta priča o $185 miliona je najobičnija predizborna farsa.
Avioni će biti jedino remontovani što neće koštati ni $50 miliona.

Re

Upravo tako, uradice se prva faza, 50 miliona evra ili koliko, za ostale faze nikada nece biti para, i to ce se vuci tako desetak godina, i od tih 10 aviona ukupno, mozda ce 5 biti operativno, ostalo ce se kasapiti za delove. Ako stignu naravno. Koliko para, toliko muzike.

Sy

Stižu avioni i kamioni, ma sve stiže do kraja godine… Važi, samo koje?

Odgovori
In

Obukom probnih pilota?!?!? Jel to sad neki novi klinci uce mozda od onih koji su na Lasti pekli zanat? Kad li cemo smoci snage i hrabrosti u ogledalo da pogledamo?

Srece ti ovaj detalj je upravo pokazatelj trulosti i zabluda ljudi koji kao cine sistem…..

Odgovori
ga

najbolje je da srbija sama napravi avion kao mig 29 ili neki slican

Odgovori
Ku

Mozda je bolje da napravimo SU 57 ili F-22….?
Mi nismo u mogucnosti ,da osposobimo remont gazela i orlova, a ne da pravimo Mig-29!
Iskreno se nadam, da ce doci Mig-ovi i jos vaznije modernizacija istih…jer u ovom trenutku to je slamka spasa, ove siromasne drzave i njene vojske…

Sr

Ma ja bih otkačio ruse za sva vremena i nabavio avione američkog porekla !

Odgovori
Ne

Pukovnik je jedino bio malo vise nerealan u iznosenju stanja u transportnoj avijaciji
„…situacija nije bila najpovoljnija, ali da je sada mnogo bolja nego što je bila pre par godina“
Situacija je i dalje losa s tim sto je gora nego pre par godina i bice sve losija posebno po pitanju familije Mi8/17!
Sada imamo jedan An 26,jedan An 2,Seneku i 4 Mi8/17
Pre par godina smo imali dva An 26,An 2,Seneku i 7-8 helikoptera Mi 8/17
Inace Seneka i dva polovna Mi 17 su nabavljeni pre skoro jednu deceniju tako da bas i nisu novo nabavljeni

Odgovori
Zi

Seneka je stigla krajem januara 2012. Dva Mi-17 su predata VS 2006.

Ni

Mnogo je pricao, a nista rekao nije. Koliko imamo aviona I koliko sati naleta imaju piloti. Ako ima pameti, a nema, izbacice Orao, modernizovati G-4 + jedna eskadrila visenamenskih aviona 4. generacije i puna kapa. Para ima samo ih treba usmeriti tamo gde gori.

Odgovori
Sh

Verujte mi bilo bi me blam da govorim kako smo remontovali 1(jedan) transportni a drugi se sprema (ukupno2 ) , dalje kako cemo tek da uvedemo lastu ( rrhunsko cudo tehnike ni manje ni vise nego do kraja godine) a prodjose decenije, najavljivanje (opet godinama neke modernizacije g-4 i orla( takodje poslednja rec tehnike), zatim kako smo gle cuda podigli znatno kapacitete sa 2 (dva) nova helokoptera, a za migove koji se nece modernizovati necu ni da pricam. Da li vam ovo deluje kao ozbiljno vazduhoplovstvo, pitam strucnjake? Ovo mi lici na onaj stari vic o albanskoj avijaciji ( stariji su ga culi sigurno pre x godina). Pozdrav za portal TS i prenosenju ovakve izjave.

Odgovori
To

Izgleda da mi nemamo simulator za Mig29 da imamo onda mogu piloti da lete tu isto i odrzavaju sposobnost .

Odgovori
Zi

Imamo veoma moderan simulator za MiG-29. Koristili su ga i bugarski piloti.

IL

Kaze covek da situacija u transportnoj avijaciji nije sjajna, ali je bolja nego pre. Pa naravno da je bolja, jer pre godinu dana nismo imali nijedan jedini avion u upotrebi, a sada imamo jedan i po (An-26 i dvorkrilac za prskanje useva).
Dalje kaze covek, da je uvodjenjem u naoruzanje 2 transportna helikoptera znacajno povecane mogucnosti naseg RV i PVO. Pa naravno kada su u potrebi inace 2-3 transportna helikoptera na isteku resursa (1 Mi-17 i 1-2 Mi-8).
Jos se kaze dalje da nam trebaju “laste“ i “game“, dva tipa aviona koje smo proizvodili mi. To znaci da ni ono sto je potpuno ili delimicno bio proizvod radjen u Srbiji mi ne mozemo da drzimo operativnim u vise od nekoliko primeraka.
Sto se tice MiG-ova, ako ikada dodju, sve sam ubedjeniji po koracima i dinamici koji se za to “preduzimaju“, da ce to biti samo remont nasa 3-4 aviona u 2018, a ruskih aviona tek tamo posle 2020. Nikakve tu modernizacije ni BVR raketa tu biti nece.
Kada na sve to nadovezete pricu o motorima i alatima iz Rakovice pre neki dan, shvatite svu razmeru porazavajuce istine da mi vazduhoplovstvo nemamo. Sto je najcrnje, nece se cak ni ugasiti i lisiti sebe beskonacne agonije. Nastavice da letucka tu i tamo poneki avion, a severnokorejski mediji ce moci da pricaju o najmocnijem vazduhoplovstvu u regionu. Istina je, kao sto sam i ranije govorio, zapravo u potpunosti obrnuta. Ako izuzmemo zemlje bez borbene avijacije (tzv. Kosovo, Albanija, Makedonija, BiH, CG) imamo najgore vazduhoplovstvo u regionu, s tim da i neke zemlje koje imaju samo helikoptere (Albanija, Makedonija) imaju modernije i mocnije helikoptere od nas. Ako na to dodamo cinjenicu da su Kosovo i BiH sustinski NATO protektorati, ispada da smo bolji samo od Crne Gore.

Odgovori
La

Срамотан интервју пуковника Билића. А ова сенетенца је за УЏБЕНИКЕ КАКО СЕ НЕ СМЕ, цитирам „Ono što će se promeniti kod dela vazduhoplova jeste način održavanja, u smislu da će se posle određenog veka eksploatacije vazduhoplovi održavati po stanju, a ne po vremenskom ili časovnom roku rada.“
Само још да разјасни ко ће да верификује стање авиона, односно склопа, супротно нормативима произвођача авиона, односно произвођаа склопа??? И ко ће сутра када се нешто деси да робија што је супротно нормативима, неко утврдио да је авион исправан. Нешто не верујем да би ЈАВНОГ ТУЖИОЦА који држи до своје струке, сутра интересовало шта сте ви у Војсци сами за себе прогласили (можете да прогласите и да је Председник БОГ), већ ПРАВИЛА СТРУКЕ и НОРМАТИВИ ПРОИЗВОЂАЧА.

Odgovori
Ga

Nažalost STRUKA više nikog ne zanima, već samo nekakve uštede.
Kroz sve decenije propadanja vazduhoplovstvo je držalo do struke, bez para ali do bezbednosti, a sada je pitanje više šta je struka.
Oronula struka kao i sve druge – ili je postala politički podobna – kakogod.

OZ

Bravo bravo gosn lajavi. Pravo u centar. Bravo.

Ze

@joco,mi dobivamo sigurno u ovoj transi 12a iona(2dvos.i10 jedno.)a kasnije jos 6kom.i to ovih dvanajst do 2022.cetri do 2020.cucemose na ovom sajtu ako pozivimo.pozdrav

Odgovori
Da

Vecinom u komentarima postovanih citalaca su zastupljene zelje .
Ali ovo je Srbija…sta god da dodje ili se remontuje je bolje nego stanje jada i bede u Rv ,koje je bilo u prethodnih 30godina.
Budimo realni.
Pozdrav svima .

Odgovori
Po

Ne mogu da postoje iole ozbiljne drzava i vojska (da ne pricamo sta sve drzava pre vojske treba da ima), kada ima ovoliko dzabalebarosa i bitangi koje zive u luksuzu, a nisu zaradili jedan jedini dinar, nisu stvorili nista, naprotiv, unistavaju, pljackaju! Mnogo se krade, evo jos malo ce 30 godina od kada je pocela kradja epskih razmera i ona ne jenjava, naprotiv! O izdaji minimuma drzavnih i nacionalnih interesa da i ne govorim, mi prakticno nemamo drzavu, ni vojsku naravno. Ono sto zovemo drzavom je sistem u sluzbi oligarhije i privilegovane manjine! Od ovoga sto je ostalo od naroda, a cija prosecna starost klizi ka 45, privilegovanu manjinu moze da brani policija i to im je dovoljno. Ako dodje do nekog rata, oni imaju gde i sa cim da beze, pare su na sigurnom, a i nece njihova deca u rat. Vojska je nepotreban trosak za njih, a velike reci i obecanja ih odavno ne kostaju nista. Ovo sto prica komandant 204. je sramotno, ali ocekivano, jer da ima izbrusen stav ne bi ni bio na tom polozaju! T6 ostaje jedan od najozbiljnijih portala u zemlji!

Odgovori
mi

Do nove godine ostalo je jos samo 4 meseci i to ce brzo proci videcemo tada na cemu smo. Ako hocemo efikasniju zastitu drzave mi moramo modernizovati te migove na veci standard. Ako zelimo te avione tek koliko da ih imamo za slikanje i razne promocije politicara onda je to druga prica. Ove koje imamo, i koji ce stici vise su za air police nego li za ozbiljniju zastitu drzave. Ali kako sada stvari stoje sve vise zapad odlucuje hocemo li imati nesto ili ne. Kada nam je nudjen kredit za oruzje pre 4god. to je odbijeno jer se umesao mmf i ostali zapadni tutori. Tada je propustena velika prilika da postavimo vojsku na noge nudjen nam je i su30 ali nasim „naucnicima“ iz politike i vojske on nam nije potreban. Sada smo dosli u jos tezu situaciju gde nam drugi kroji kapu. Vulin rece kako se nada da ce stici do kraja godine, dakle i to nije 100% sigurno. Dok se ovakvi „naucnici“rese da nesto urade na modernizaciji aviona a da ne spominjem kupovine proci ce jos minimum 10godina.

Odgovori
С

Колико видим овде има људи који боље познају стање у нашем РВ и од самог команданта….

Odgovori
Ra

Па зна и командант какво је стање али му није у интересу да га изнесе у правом светлу а што се тиче људи које помињеш да знају стање боље од њега мислим да нетреба бити не знам какав стручњак да видиш да ми ваздухопловство имамо још само на папиру!

OZ

Gosn Sasa, kao sto radovanovic napisa zna on odlicno kakvo je stanje ali na zalost niko od tih „rukovodecih„nema !!!!!! da kaze stvarno stanje. Moramo ih shvatiti….unapredjenja,cinovi….pritisci raznih kvazi ministara i sl…

mi

Ako hocemo ozbiljnu drzavu i vojsku treba poci od toga- da li su neki oficiri dosli do svojih polozaja postenim radom i znanjem ili partijskom linijom ili uz blagoslov nato pakta? Bez toga ne moze se dalje u nekakvo osposobljavanje vojske. Kada budemo prvo resili taj problem onda moze se krenuti na naoruzavanje i sve ostalo sto uz to ide. To isto vazi najpre za drzavu a zatim za vojsku. Kakva nam je drzava takva nam je i vojska. Moze oficir da zna i svemirski brod kako funkcionise ali ako se samo godinama prica a rezultati ocajni onda nesto ne stima. Da nije Srbija ocerupana do gole koze imalo bi se para i za put u svemir. Da li sam to ja uradio ili oni gore? A tutori su jos i pripomogli u svemu tome. Dakle bez postenih, hrabrih, ljudi koji vole iskreno svoju zemlju, ljudi od znanja mi necemo moci ici dalje od ovoga gde smo sad.

Odgovori
ma

Ko ne poznaje Bilija pomislio bi da vlada informacijama. Ovo je klasičan intervju po ustaljenom šablonu vojnih intervjua povodom nekih praznika. Mogla bi da se promjeni fotografija i imena sagovornika i da se nađe mnoštvo intervjua blizanaca raznoraznih komandanata vazduhoplovnih brigada. Ova brigada ako analizirate tekst ima jedan An 26, 2 Mi 17 nekoliko MiG 29 i tri MiG 21 dvosjeda. Uz par UTVI 75 i odjeljenje G 4 prava sila od brigade. Pa i on sam kaže da im nedostaju aviona i to dvosjedi. Znači problem je i obuka, trenaža i sl. A gdje je borbena obuka. Što bi se reklo udarna pesnica za odbranu vazdušnog prostora vascjele teritorije RS vatrenu podršku KOV i obuku pilota kadeta („po akreditovanom programu po bolonji“). Mislim da se Viktor Bubanj i mnogu drugi generali prevrću u grobu od muke što napraviše od one sile. A da možda imaju jednu do dvije Gazele opšte namjene. Međutim sada kada im MO uvede modifikovane Laste (neke su već iscrpjele pojedine vremenske resurse) nakon višegodišnjeg čekanja ima da postanu super sila. Pa eto i na You tube Lasta bombarduje po Iraku (kao Dalibor iz partizanske espadrile ). I još Iračka ima analognu kabinu a naša staklenu, kud ćeš većeg savršenstva. Dobro sad selekcija kandidata, ili obuka kadata na ovom zahtevnom avionu bez izbacivog sjedišta biće malo složenija, a troškovi ne daj bože udesa i katastrofe svakako manji nego troškovi modifikacije. Jer pa ko je od pripadnika VS ugovorom o radu je uzgred i životno osiguran. Oko 1,5 mil RSD za glavu po Zakonu o VS na ruke porodici i to je to cjena žive vage. Pa nismo mi Ameri da se rasipamo budžetskim sredstvima. A i kolege iz jedinica će pomoći humanitarnim akcijama (uzgred Ameri ne razumiju ovaj pojam u profesiji). Jeste li gledali opet na You tube iskaknje padobranom naravno opitnih pilota iz Laste (u horizontalnom letu na potrebnoj visini). Pravi leteći cirkus i praznik za oči. Pa ovako su kraljevski piloti iskakali iz IK 3 i Meseršmita 41. Šta radi kadet u kovitu to je zanimljivo pretpostaviti. I o kojoj modrenizaciji G 4 on priča kada se g-din svemogući Baćo sa ekipom iz ZDRPA (čitaj SDPR) prebacio na model Orao 2.0 GTD turbo injection de luxe. A trebalo bi da kaže istine radi nešto više o MiG 29 ( resursima i mogućnostima naših aviona i da li je stanje alarmantno, odnosno da kada će moći da drže dežurnu jedinicu sa njima, a kada prelaze na dvedest keca dvsjeda bez radara i sa koliko aviona). Tu istinu narod koji plaća ovaj najskuplji sport u Srbiji zaslužuje, jer svi drugi koji to ne treba da znaju jako dobro su upućeni u situaciju u našem vazduhoplovstvu. I ne treba neki izdajnik sve se lijepo vidi na satelitu, ili radaru, ili sa izviđačkih letova. Uzgred da li njegova brigada ili neka druga u nas ima izviđačku avijaciju. Koliko sam mogao da pročitam pukovnik je pilot izviđač. Kada je poslijednji put izviđao iz vazduha i čime. Možda vizuelno iz UTVE ili čak Seneke. Pa vizuelno izviđanje jete i onova vih drugih izviđanja. Ovo je sve izgleda najveća vojna tajna za naš narod. I kada će stvarno 29 tke iz Rusije poleteti jer koliko razumijeh dolaze konačno krajem godine, ali na remont u VZ. Koliko treba vremena za remont šest aviona, odnosno kada će nemodifikovane ruske 29 tke besplatni poklon od 185 mil. eurića da polete i vrše air polising i lete na aero mitinzima i lože napaćeno srblje na nove napore u borbi za „opstanak“.

Odgovori
Am

Istina, ali naknadna pamet.
Najpoželjniji za čitanje su mi komentari koji stižu iz udobnosti 120tisućne mirovine, gde iz dosade pršte mudrolije sa tastature. Kad je RV klizio tamo gde je sad, mirno si čekao penziju i zadržavao mudrolije „u sebi“, a po odlasku u „mirovinu“ si osetio potrebu da pljucneš ono što je ostalo iza vašeg kolektivnog NEČINJENJA (znaš da postoji bolji ali neprikladniji izraz).
Ne želim da branim ni ovog, ali mi je pun kufer vas iz penzije koji imate SAD nešto da kažete.

Ba

@Amoniman

„Ne želim da branim ni ovog, ali mi je pun kufer vas iz penzije koji imate SAD nešto da kažete.“

Upravo tako. Pri tome ne mogu se oteti utisku da se apsolutno niko nije javljao 2003-4-5, pa ni 9-10-11. Šta se dešavalo tada kada se vidjelo gdje se ide? Svakako, stanje u Vojsci je loše, ali ne mogu se oteti utisku da je u apsolutnom fokusu posljednjih par godina kada se počelo nešto mrdati da se nešto kupi, nabavi, posudi, zakrpi… Prosto…lomača bi nekako bila najpogodnija za te zlotvore koji nešto rade na tome?

Alternative se nude u vidu kupovine svega novog i svega odmah, jer nam eto- sve to odjednom treba, nema, pa kako nema? Osim ovoga komentari koji porede JNA 89. i sadašnje stanje u Vojsci su komentari ljudi koji trebaju da se dobro umiju hladnom vodom i opipaju zemlju na kojoj stoje. VS treba da se podigne iz ničega. Polako (jer drugačije nažalost nije moguće), disciplinovano, i u svim segmentima se oslanjajući maksimalno na svoju industriju i zapošljavajući svoj kadar. Treba praviti otklon od starih doktrina i gledati svoja posla. Priče koje se mogu čuti ovdje…“Mi ćemo dobiti..“ „…Do tad i tad…“, „15, 12, 8…nije ni bitno“…Za podsmjeh. Plaćaju to sve poreski obveznici,na jedan način ili drugi.

Bilić je rekao sve ono što se od oficira očekuje kada već mora da daje izjavu za medije. Ni manje ni više. Iskreno, trebao je da kaže nešto drugo? Komadant brigade? Tvrdnje onih koji ni vikendicu za života nisu stigli da sazidaju. Molim vas gledajte svoja posla i ostavite čovjeka da radi svoj posao, kukala bi nam majka da na to mjesto dovedemo nekog od vas „iz mirovine“ ili još gore iz ekipe koja sa tri različita nika ima vremena da bleji po nekom portalu iz komšijske države, a iz kuće ne zna da izađe bez tatinih kola i kakve plastične kartice.

PO

@Amoniman:potpuno se slažem da je rečeno istina,ali naknadna pamet.
Ipak,nije mi jasno o čijih 120 tisuća se radi?Ko je taj u vojsci koji ima toliku platu ili penziju?Prosvetli nas malo sa tim u vezi.Taj na čiji komentar si se odazvao,nije nikakav major,kao što možda misliš,niti se tako zove.To je već jednom napisao u nekom od komentara prošle godine,dugo se nije javljao.Ne verujem da je od onih koji bi da se vrate u aktivnu službu.
Isto tako,samo da podsetim da u vojsci nije nikad bilo dozvoljeno samoupravljanje,ali se o istom sve moralo znati.I ljudima u vojsci je laknulo,kad je ukinuto.Jednostavno,ljudi u vojsci su radili svoj posao,često i na više pozicija.I NIKAD nisu mogli nešto da kažu.Ako bi i rekli,dobro bi im se zapamtilo.Tako je i danas.Malo njih je u poziciji da o nečem veoma bitnom odlučuje.Sindikalno organizovanje nije bilo dozvoljeno,do pre nekoliko godina.I od toga je slaba vajda,videli smo svi.Taj Gvozden,kako se predstavlja,govori iz pozicije struke, i nema mu se šta zameriti,složio si se da govori istinuOvde svi imamo pravo da iznesemo svoje mišljenje,bez zameranja i omalovažavanja.Ipak,skraćeni vojni rok nije dovoljan za kvalifikovano učešće na ovu i slične teme.
Bilićev intervju je zaista pun floskula iz prošlih vremena,teško sam poverovao da je dodeljen veliki prostor nekome ko puno govori,a skoro ništa ne kaže.Sve što je rekao već smo odavno čuli,nije trebalo ni da se javlja.
Još da dodam da je tačno dosta toga što si napisao u svom komentaru,kao i da je i Tvoj komentar isto tako rezultat naknadne pameti.

Pa

@Amoniman
Drzim ti stranu.
Necinjenje I drzanje po strani u ovom, a I u brojnim slucajevima nevezanim sa ovim, ravno je saucesnistvu.
Ne moze oficir da radi i da kuka kako ce neka zaludna figura da svojim vodjenjem unisti firmu/institut/opitni centar(sta god) u kome radi I da mirno ceka platne liste i u krajnjem slucaju i penziju.
Jesi je zasluzio?
Jeli ostalo ista posle vaseg rada?
Jesi ispunio u krajnjem slucaju zakletvu koju si dao?
Kao da hirurg operise bez anestezije jer je neko nije na vreme obezbedio. A plata legne, pacijent na nebu, veselje…

ni

…joj sirotinjo i Bogu si teska…

Odgovori
mi

Mi nismo uspeli modernizovati jednu gazelu sa novom elektronikom, naoruzanjem a sanjamo o modernizaciji orlova sigurno do 3000te godine. Gazela jos uvek koristi praistorijske rakete maljutka koja nema sistem samonavodjenja. To su prostije stvari u RV PVO pa i to nije uradjeno. Migove bi trebalo istovremeno remontovati i modernizovati prvo nasi migovi 29 posto im je resurs pri kraju a zatim remontovati i modernizovati ostake migove iz Rusije ako budu stigli. Za to vreme oni bi dezurali iznad Srbije dok ova 4 i mozda 1 Ruski ne budu zavrseni sa modernizacijom, posto Ruski migovi mogu da lete jos neko vreme. Sve to raditi iskljucivo u Rusiji. Ovako kao sto su zamislili nece biti gotovo godinama. Kada oni planiraju da se lovci modernizuju ako uopste imaju tu nameru ili samo prazne price. Nece valjda da ih modernizuju kada im istekne jos jedan resurs za 10tak god. Moramo na tim avionima imati naprednu opremu veci domet radara, veci domet raketa, sistem za ometanje protivnika, jer bez tog sistema danasnji lovci su nezamislivi. Sve ostalo su prazne price. Kada imas tehniku sve ostalo je mnogo lakse, jer dzaba imati pilote ako nemaju na cemu da lete. Ako se misli samo na rejting stranke i na zapadne „prijatelje“ onda od tog posla nema nista. Ne znam sta je bio g. Major u vojsci ili se samo tako predstavlja uglavnom je u pravu. Ja slusam svakog dana kako raste drzavni suficit a mi ga ne vidimo. Izgleda da je i on dobio stealth tehnologiju pa se ne moze otkriti nikakvim cudima. Tu ni OLS ne pomaze.

Odgovori

Molim redakciju da mi objasni jednu stvar sa MIG-29 i „odrzavanjem po stanju“

Sa kojom bazom podataka cemo mi da uporedjujemo pa cemo moci da „odrzavamo po stanju“? Sa ruskom, poljskom, malezijskojm, peruanskom (zeznuo sam se, oni vratise MIG-29), indijskom???? Mozda cemo sa onom iz DDR-a?

Odgovori
ra

Е да је среће па да их одржавају као у овим државама које си набројао а оне из DDRa су завршиле код Пољака и све су сто посто исправне, а код нас може да се деси да их одржавамо по стању као у Румунији а сви знамо у каквом су стању њихове 29ке :-D

Ж

rX

Речено је да је одржавање по стању дефинисала компаније РСК МиГ.

Перу није вратио МиГ-ове 29, био је то Алжир који је вратио верзије СМТ и УБМ који су затим, након модификација уведени у наоружање ВКС Русије.

@Zivojin –

stvarno mi nije jasan tvoj odgovor – ja pitam nesto ti odgovoris sa „receno je“ – ne vidim kakav je to argument, pogotovo ne na portalu koji se bavi celom problematikom malo strucnije i kao daje neku analizu.
Pa analiziraj ima li smisla to sto je receno – mnogo stosta je receno pa na kraju ispade da je sve odneo vetar.

Pogotovo sto si vise prostora posvetis necem apsolutno nebitnom. Moja greska za Alzir — a to sto su uvedeni u VKS Rusije ne govori nista, kao sto i sam znas – koja im je bila druga solucija? da ih bace u staro gvozdje i da zatvore RSK MiG posle skandala?? U prilog tome govori i cinjenica koliko je jos MIG-29 SMT dokupila Rusija? Smesno mali i apsolutno nedovoljan broj… Da li planira da sadasnju flotu MIG-29 koja je u uzasnom stanju zameni za MIG-35 mozda? – ne planira.
Ovih 6 su vec zamenili neki drugi avioni.

Odgovori
Ž

Да ли знате да се у Русији још увек ремонтују авиони МиГ-29 у варијантама 9.12, 9.13 и 9.51? И то за потребе ВКС. Таквих авиона у инвентару данас има око 70-80. Поједини авиони су стари преко 30 година и већ се одржавају по стању а РСК МиГ је за сада продужио век на 40 година.

Што се тиче СМТ и УБМ сада их у ВКС има 50. Нормално је да држава Русија помогне МиГ, то би урадила свака нормална земља. Зато ће се и даље одржавати производња, МиГ-35 вероватно неће бити уведен у ВКС у великом броју али постоје реалне шансе да се постигне солидан извозни успех.

Ja sam postavio pitanje o „odrzavanju po stanju“ i nije mi jasno kako je diskusija otisla u ovom pravcu.

Gde sam ja spomenuo da se u Rusiji ne remontuje MIG-29? Mi smo vec vodili ovu diskusiji, cisto da te potsetim.

Uostalom kakav je to argument, sta on treba da pokaze? Verzije 9.12 i 9.13 su prevazidjene 9.51 takodje uveliko prevazidjen, bez radara apsolutno neupotrebljiv u bilo kojem ratnom scenariju. Dakle, remontuju ih iz drugih razloga a ne zato sto su dobre – nemaju para za zamenu, a hoce da daju vestacko disanje RSK MIG.

Uostalom koliko je Rusija nasledila od SSSR-a aviona MIG-29? Koliko njih ima sada? Koliko je u letnom stanju? Koliko je remontovano na tih „famoznih“ 40 godina koje spominjes? Evo navedi u procentima koji deo flote je procenjen da moze da se koristi 40 godina? Ili jos bolje da li je jedan jedini MODERNIZOVAN od svih remontovanih?

Ovih nasih 6 je npr. procenjeno da moze da izgura 40 godina, dakle, kao sto sam vec naglasavao niko tu nije radio SLEP ili MLU, pa moze da garantuje da ce avion ce bez problema minimum da leti do svoje 40-te godine, vec je to neka odokativna procena zasnovana na tome sto od 90-2005 skoro da nisu leteli pa su im dodali tih 15 na onih prvobitno propisanih 25. godina.

Uostalom i od nasih 6 koji su PROBRANI jer su bili bolji od ostalih, nasi i ruski strucnjaci ubodose jednog koji je u takvom stanju da ce morati ceo da se remontuje u Rusiji – a prvobitno je „receno“ da mogu da lete…, iako je i ovako planirano da im saljemo radar i motor – dakle zmaj ne valja .

Kada spominjes MIG-35, ja ti bez problema nadjem tvoje komentare u kojima ti jos 2014. pricas da su Rusi „rekli“ da ce da ih uzmu za VKS, evo uskoro kraj 2017. ne samo da ih Rusi nisu uvrstili u svoj VKS, vec ni jedan jedini nisu narucili, a u taj „solidni izvozni uspeh“ verujem tek kada konacno isporuce nekome te avione, a on im ne vrati iste zbog loseg kvaliteta.

Kada smo kod SMT narucili su jos 16 aviona na pride na one „Alzirce“!!! Da li bi tih 16 narucili da su uvaljali Alziru avione? Ne bi! Uostalom koji je procenat 50 od ukupnog broja MIG-29 koji je Rusija nasledila posle raspada SSSR?
Dakle kakav je to argument sto imaju (50 SMT/UBT – pored ono malo KUB za Kuznjecova to su im jedini moderni MIG-29)? Kada ih imaju jer su spasavali RSK MIG.

Ako je normalno da ga oni spasavaju, jer je to ruski zavod, zasto moramo i mi da ga spasavamo?

Ž

Ако се варијанте 9.12, 9.13 и 9.51 још увек ремонтују за потребе ВКС а може и за потребе страног наручиоца, онда то значи да ће ти авиони летети много дуже од 25 година. Дакле век им је већ продужен. Па и наши авиони су стари 30 година.

Индијци раде радикалну модернизацију својих 9.12Б на стандард 9.20 који је нешто бољи од СМТ 9.19. А Ви кажете да нико није радио МЛУ или СЛЕП. Па индијски авиони су стари 27-31 годину и летеће још најмање 10 ако не и коју годину више.

Перу је уз модернизацију СМ-П добио продужење на 40 година и одржавање по стању. Руси нуде и Бугарима продужење на 40 година како би њихови авиони могли да лете до 2030. Пољаци за сада (не мора да значи да ће се остварити) планирају да им 29ке лете до 2028.

Ако Ви не верујете да РСК МиГ нуди продужење животног века на 40 година и да нуди одржавање по стању, и то не само за модернизоване авионе, онда ја ту ништа не могу.

Што се тиче МиГ-35, тај авион је уврштен у програм опремања ВКС у периоду 2018-2025.

@Zivojin

mi se ocigledno igramo gluvih telefona –

ja sve vreme pricam o ruskom vazduhoplovstvu, tako da se SLEP i MLU odnose na VKS RUSIJE i to je apsolutno nedvosmisleno – sada odjenom siris temu na indijsko i peruansko – gde sam ja spomenuo njih.

Gde sam ja napisao DA NIKO NIJE RADIO SLEP I MLU? evo citiraj me? Gde sam napisao da RSK MIG ne nudi odrzavanje po stanju ili SLEP? Citiraj i to.

Ja SVE VREME pricam o RUSIMA i NAMA: da Rusi nisu radili na svojim SLEP i da nisu modernizovali svoje 29-ke, kao i da ih najveci deo nije ni remontovan, vec ili vec zamenjen ili u planu da se zameni.

Nasi avioni su PRESLI 25-tu godinu i da li smo radili SLEP? Na ovo odgovori, molim te.

Ja sam napisao da mi (Srbija, ne ceo svet) necemo raditi SLEP, kao sto ga nismo ni radili i nismo u stanju da usvojimo odrzavanje po stanju zbog kadra i kratkog preostalog resursa aviona – Poljaci kada su preuzeli od DDR-a avione su imali problem jer su koristili te avione drugacije nego DDR – koji ih je rabio do maksimuma – tako da su morali da revidiraju parametre i naprave svoju referentu bazu prema kojoj ce moci da rade odrzavanje po stanju. Mi dok to budemo uradili procice i tih 40 godina

Hajde da ne sirimo temu na Indijce, posto cemo zavrsiti na indijskom 9.41 i RD-33MK – i „odlicnim iskustvima“ koje Indijci imaju sa RSK MIG i o tome smo vec jednom diskutovali pa je nepotrebno…

Sta znaci to „uvrsten u program opremanja“ – je li to potpisan neki ugovor, nesto naruceno? Pa to treba zaliti.

Ž

Руси користе авионе 9.12, 9.13 и 9.51 који су старији од 25 година. Дакле имају урађен SLEP. И летеће још бар неколико година, ако не и читаву деценију.

Авиони МиГ-29СМТ и УБМ које користи ВКС Русије јесу авиони који су модернизовани 9.12, 9.13 и 9.51. На њима је урађен и SLEP и MLU. Слажем се да то Руси вероватно не би радили на својим авионима да их Алжирци нису вратили и да не желе да одрже МиГ у животу. Током 90.тих је постојао план за модернизацију 300 МиГ-ова 29 на стандард СМТ али то није урађено због тешке финансијске ситуације.

Мислите да РСК МиГ приликом ремонта наших авиона није урадио продужење века? Да то није урадио ми бисмо приземљили авионе 2012. године. А ми намеравамо да их ремонтујемо 2018.

Србија неће радити ни SLEP, ни модификације нити модернизацију (ако је буде) већ ће то радити Руси. Да ли ћемо успети да оспособимо кадар за одржавање по стању или ће и то радити Руси показаће се у наредним годинама.

МиГ-35 није наручен али то што се налази у програму опремања ВКС јесте озбиљан корак у увођењу овог типа у наоружање. Јесте, ВКС у принципу не треба МиГ-35 али се то ради пре свега због извоза и спасавања МиГ-а.

@Zivojin

auuuu, koje zongliranje sa neproverenim podacima – koji se kose sa elementarnom logikog…

Prvo kazes da je radjen SLEP, jer nam avioni imaju preko 25 godina, onda da ce ponovo da bude radjen i da ce raditi Rusi – pokricu obe stvari.

Ako je radjen SLEP na nasim avionima, kako tvrdis, gde je radjen? Ti stvarno mislis da je uradjen SLEP u Momi? – na ovo odgovori, molim te.

Ako ce da bude radjen, objasni mi sto se SLEP radi 2 puta, ako je vec prosli put produzen vek na 40 godina?

Pa 4. avion kojim raspolazemo, a koji je kanibalizovan i sluzi kao donor delova (zaboravio sam broj aviona, valjda 18101, ali znas o kome se radi) prestao je da leti malo posle remonta.
Posto si enciklopedija podataka, molim te napisi KOLIKO POSLE REMOTNA (i po tebi i SLEPA) je prestao da leti? Da ne pricamo o onom sto se srusio. Ima li ovo logike?

Sada da se vratimo na VKS Rusije – zasto pricamo o MIG SMT sada? Ponovo se hvatas za nesto sto ja nisam rekao niti napisao. Prvo ni jedan jedini SMT nije apsolutno novi zmaj, vec su to stari zmajevi, zato je Alzir i vratio isporuku – ali to su stari zmajevi koji su stajali negde u skladistu. Ni jedan jedini SMT u VKS rusije nije modernizacija nekog MIG-29 koji je leteo 20+ godina – ovo ili pises netacno ili natezes argument, jer nismo pricali o zmajevima, nego avionima koji lete. Sta vise NI JEDAN jedini MIG-29 nije modernizovan vec decenijama za VKS Rusije (da ne bude zabune ponovo).

Od cele flote aviona MIG-29 kojima Rusija raspolaze 9.12 9.13, 9.13S, 9.51 – ubedljivo najveci broj je u tako losem stanju da se ne isplati ni remontovati ih – jer su 90-tih odlucili da svesno zapostave MIG-29 zbog manjka sredstava

Za mig-35 vidim da te i dalje drzi optimizam, posto najavljujes od 2014. – drago mi je sto smo razjasnili da ni jedan jedini MIG-35 nije jos uvek narucen – cisto da i ostalima postanu neke stvari jasnije.
Ja cu da nazdravim kada ga uvedu konacno, ali za sada drzim flasu zatvorenu jer i sam kazes da NI JEDAN JOS UVEK NIJE NARUCEN (za VKS Rusije) – a ja te potsecam da je RSK MIG sam rekao da ce da jos 2016 izveze prvi MIG-35.

Ž

Идемо редом.

Нигде нисам рекао да је на нашим авионима урађен продужетак животног века на 40 година.

Можете ли нам рећи како то наши авиони и даље лете а стари су 30 година? Након ремонта и модификације 2008. односно 2010. године добили су да могу да лете још 10 година или 700 сати.

18101 је престао да лети након 2-2,5 године од ремонта јер су га канибализовали за делове.

Пишем о СМТ и УБМ јер су то авиони (понављам) који су настали модернизацијом 9.12, 9.13 и 9.51. Како мислите да ти авиони наставе да лете без продужетка животног века?

Или Ви не верујете да је РСК МиГ развио програм продужетка века на 40 година? Па то је урађено још 90.тих година.

Алжир је знао да су то стари змајеви а жалио се да су уграђени стари делови. У фабрикама је почетком 90.тих остало око 150-170 змајева који су накнадно продавани са или без модификација/модернизација. Такве авионе су добили Бангладеш, Мјанмар, Судан, Алжир, Јемен, Малезија, Мађарска.

Ž

Што се тиче МиГ-а 35 ништа ја не најављујем већ само преносим информације. Редовно их пратим и објављујем овде на порталу.

2016. су полетела прва два прототипа МиГ-а 35 који је намењен ВКС Русије а они су предати МО на државна испитивања. Дакле МО их је наручило да би се провериле њихове могућности, не би их МиГ правио на своју руку. Последње информације говоре о томе да ће се уговор потписати 2018. а серијска производња ће кренути 2019. Постоји податак да ће се наручити 24 авиона од којих ће 6 преузети акро-група “Стрижи“.

Када је у питању извоз, видели смо за сада три египатска МиГ-а 29М и М2 а у току је обука њихових пилота. Објављено је да се тренутно воде преговори са Перуом, Бангладешом и Мјанмаром.

@Zivojin

nastavlja se igranje gluvih telefona:

Evo gde si rekao da smo odradili SLEP:
„Мислите да РСК МиГ приликом ремонта наших авиона није урадио продужење века? Да то није урадио ми бисмо приземљили авионе 2012. године. А ми намеравамо да их ремонтујемо 2018.“

Bukvalno si parafrazirao to isto u ovoj replici odmah posto si me pitao kada si to rekao… tako da si mi ovde nejasan.

Sada o SLEPU – Dakle, ti tvdis da smo mi u Momi odradili SLEP? – Zivojine, molim te, ja stvarno volim da citam tvoje tekstove i ne poricem ti znanje, ali ovo je blago receno preoptimisticno…

Kada smo vec kod SLEP-a i Rusi su odradili SLEP kako kazes, jer su i njihovi +25 godina i to bas pri ovom poslednjem remontu (njihovih 6 koje poklanjaju na papiru jos ima resursa), ali gle cuda jedan od njih je u takvom stanju da ce CEO morati da se remontuje u Rusiji – da se potsetimo da su odabir 6 primeraka (boljih od proseka) napravili nasi i ruski strucnjaci!!! – Kako je moguce da je avion na kome je odradjen SLEP i remont u tako losem stanju, a ima jos dosta resursa kako je tvrdio bivsi ministar vojni?????

Dakle, 18101 ne leti jer je postao donor delova? A nije donor delova postao zato sto ne moze da leti? Meni se cini da ce pre biti ovo drugo –

Posto sam ja apsolutno siguran da su neka sredstva bila odobrena za rezervne delove u nekoliko navrata (2.2 mil po avionu godisnje), sto onda i on nije osposobljen? Sto sada ne nabave delove za njega, kada nije leteo 50 sati od 700? Remont placen 5 000 000, odobrili sredstva za delove, a ne osposobe ga???? Veoma cudno. Valjda ce doci i taj famozni remont u Momi pa cemo videti da li ce uspeti da osposobe 18101.

Sto se tice zivotnog veka od 40 godina :
Ja sam ti rekao kako su nam Rusi produzili vek na 40 godina, dosli uradili vizuelnu inspekciju i rekli moze to jos da vozi posto niste leteli ni 50% predvidjenih letnih sati – Evo nadji mi jednu izjavu da je neko rekao da je uradjen SLEP, samo jednu jedinu. Potpuno ista prica i za njihove mig-29

Kada pricas o SMT- ja ne znam o kojim ti SMT pricas – ja pricam o RUSKIM sve vrem, cak sam ti to i naglasio. I ponavljam jos jednom apsolutno jasno – Ruski smt (alzirski +16) su avioni koji nisu nastali SLEP + modernizacija 9.12, 9.13 i 9.51 koji su bili u upotrebi – vec tako sto su uzeti ZMAJEVI iz skladista i sklapan je avion – ovo kazu svi izvori.

16 aviona narucenih posle alzirskih NISU MODERNIZOVANI AVIONI kako kazes, to nisu ni ALZIRSKI, vec „novi “ kako ih oni zovu, iskorisceni su upravo ti zmajevi koje spominjes. To sto je u za RSK MIG „nov aviona“ avion sa zmajem iz tipa ’88. godine to je vec neka poslovna politika koju ne znam da objasnima.

Dakle jos jednom jasno i glasno (ovo sam vec napisao u proslom postu, ali posto nastavljamo da se igramo gluvih telefona) – u RUSIJI ni jedan jedini MIG-29 nije modernizovan, niti je uradjen SLEP ni na jedno jedinom avionu, avioni koji su modernizovani su primerci koji su bili u najboljem stanju i procenjeni su da mogu da lete jos uz minimalno ulaganje u remont (imali su vise stotina aviona, izabrali najbolje) sve ostalo je otpisano ili pokusano da se utrapi nekome (Egipat, Sirija, Srbija…)

Zi

Posto mislite da se igramo gluvih telefona svaka dalja rasprava je besmislena. I ne vodi nicemu. A izneli ste dosta netacnih i polutacnih zakljucaka i to samo na osnovu vasih pretpostavki koje su cesto vrlo pogresne.

mi

G. Bankovic nije predstavnik MO ili portparol RV PVO. On samo prenosi ono sto mu je receno od nekog izvora. Rusija ima nameru da ubuduce proizvede oko 200 lovaca MIG-35. Ovo je samo narucen prvi kontingent. Tako rade i sa SU34, SU35, SU30. Ni jedan avion nisu narucili sa konacnim brojem kupljenih lovaca. Uvek su narucivali najpre po jednu eskadrilu ili dve. A kao drugo prvo su imali u planu da mig35 bude radjen za izvoz, zato je i radjen po nato standardu. Mig35 je tek oruzje buducnosti kako rece jedan visoki zvanicnik iz MO Rusije. Tek ce Rusko vazduhoplovstvo da ga uvodi u svoj sastav jer je to zaista vrhunska masina sto ce ubuduce i dokazati i na delu. Mislim da bi ovaj dobar portal bio mnogo jos kvalitetniji i zanimljiviji kada bi u redakciji T6 bar jednom mesecno bio neki pilot u penziji ili sadasnji ili neki dobar vojni analiticar ili bilo koje strucno lice, a mi na osnovu toga postavljamo pitanja i dajemo svoje komentare. Ne znam koliko je to izvodljivo ali bi bilo jos daleko interesantnije. Onda bi se videlo ko koliko ima stvarno znanja iz ove oblasti a ne da se nagadja ovo ono. To je moj predlog. To pitanje koje je postavio RX vise je za MO i RV nego za T6.

Odgovori

Nisi ti ti potparol gospodina Bankovica

In

MG-35 je toliko daleko od NATO standarda, prihvacenih i preporucenih normi kako AGARD-a tako i MIL-a da je smesno raspravljati na te teme….

Ba

@Inzinjer

Ne slažem se. Meni nije „smesno raspravljati na te teme…“.

AGARD kao NATO agencija ne postoji od 1996. godine. Ali me živo interesuje kojim to „preporučenim normama“ ovog nekadašnjeg savjetodavnog tijela MIG-35 ne odgovara? Navedite nešto i publikaciju/ studiju u kojoj je to pomenuto?

MIL-STD? Na to mislite? Fali vam još par brojeva da bih znao na koji tačno standard Američkog ministarstva odbrane mislite? Jer jako je bitno da letjelica proizvedena u Rusiji bude usklađena sa ovim, jer…je USA MOD valjda kupac Mig-35? Šta? Ali nije ni bitno. Nego, čisto rasprave radi- na koji MIL-STD ste mislili? Čemu to Mig-35 treba da teži i u kojoj oblasti? MIL-STD-167? MIL-STD-461? Šta?

Kakva gomila gluposti.

In

Da bi o necemu raspravljao onda sustinski moras da budes upucen u to i imas iskustva u radi sa time. Tek onda mozes da koristis recnik i nameces svoje stavove. AGARD jeste prestao da postoji kao standard ali ces zato u svakom TTZu naci pozivanje na agard ili specifikacije za AGARD. Zatim sto se mila tice prestao je da bude STD zato sto nije vise obavezujuci standard vec preporuka kako nesto da se uradi. O brojevima je bespredmetno raspravljati, razliciti su za recimo kvalitete leta, za magostralu podataka, za displeje i abioniku, za kvalifikaciju elektro opreme i instalacija. Znanje se ne stice na forumima……Pozdrav

Al

A zasto RX ne objasni kakva je legura aluminijum?
Verovatno kad objasni to dobice odgovor sta fali aluminijumu u skladistu koji nije imao dovoljan broj casova sa silama koje uticu na zamor materijala.
Tipican primer komentarisanja nabadjenih strucnjaka

Ba

@Inžinjer

Rode, ne namećem ja ništa. Ti si rekao ovo: „MG-35 je toliko daleko od NATO standarda, prihvacenih i preporucenih normi kako AGARD-a tako i MIL-a da je smesno…“, a sad negoduješ jer ti je neko postavio konkretno pitanje.

„Zatim sto se mila tice prestao je da bude STD zato sto nije vise obavezujuci standard vec preporuka kako nesto da se uradi.“

Moja preporuka tebi je da se ne brukaš više. Šta trebaš da uradiš? Ništa-samo ćuti. Tebi sine nije jasna nomenklatura koje si se dotakao, a o tvom „opitovanju“ tek nebih. MIL-ST jeste oznaka za američki vojni standard (da još uvjek), kao što je MIL-PRF oznaka za dokumente koji se tiču specifikacija performansi, a MIL-SPEC opšte specifikacije… Dotakao se ti toga nisi- ili si samo negdje nešto uzgred vidio, a vjerovatnije čuo u kafani.

MIL-STD-167 se tiče mehaničkh vibracija opreme- koja je dugo predstavljala problem kod ruskih transportnih aviona, ali i kod MiG-ova- zato sam je pomenuo. 461 se tiče opštih zahtijeva za elektronsku opremu letjelice, te otpornost na razne grupe smetnji. Ono što sam ja tebe pitao- nisi odgovorio, a to je koji od ovih ili nekih drugih standarda američkog MOD-a Mig-35 po vama ne ispunjava i žašto? Imaš onaj fini njemački dokument iz 93-94. godine koji se ticao njihovog usklađivanja 29-ki sa AGARD preporukama- pa pročitaj i prepiši nešto.

Pitam ovo jer sigurno imaš neku tehničku dokumentacjiu 35-ce koju si mogao da uporediš sa „milovima“ koje tako dobro, u prste poznaješ? Evo biću sretan da si avion vidio ove godine na statici, na MAKS-u, ali nisi ni to.

I još da ti kažem nešto- da bi o nečemu raspravljao na javom forumu ne moraš da imaš iskustva u radu sa time- ja raspravljam i sa ljudima koji ne znaju, a i sa takvim „stručnjacima“ kao što si ti. Ipak, za učestvovanje u ovakvim prepiskama krajnje je poželjno da se naučiš da kucaš- ne mogu da dešifrujem pola tvoje besjede. Ponekad znaci navoda- isto veliki plus!

Sretno u opitovanju, letenju i projektovanju!

In

Ubice nas wikipedia i forum strucnjaci nacisto……

In

@ Banja Luka

Doooooobro obrati paznju na prvi pasus ako znas engleski, procitaj nekoliko puta……

Ako gornji link ne radi evo ga sirov link za sliku…..a za kucanje, sta da radim kucam sa telefona u pokretu……

http://i66.tinypic.com/30hprhg.png

In
In

Sumnjam da ce hotlink da radi pa ti evo citat…..

MIL-STD-1797A has been redesignated as a handbook, and is to be used for guidance purposes only. This document is no longer to be cited as a requirement. For administrative expediency, the only physical change from MIL-STD-1797A is this cover page. However, this document is no longer to be cited as a requirement. If cited as a requirement, contractors may disregard the requirements of this document and interpret its contents only as guidance.

STD je prestao da bude standard i postao preporuka oko koje se moze razgovarati 96te/97me

Ba

@Inzinjer

Da ne otvaram taj Miki Maus link u kojem je neka fotka koja sadrži prvu stranu 1797A? Komentarisaću samo citat. Ako ima još nešto na fotki na šta treba da obratim pažnju- javi- pogledaću sa telefona.

Gledaj, 1797 jeste po nomenklaturi promjenio status u HDBK, ali ne i stotine drugih. 1797 je skripta od 800-tinjak stranica koja objedinjuje smjernice vezanim za letne osobine letjelica. Čitav dokument je lijepo pdf-ovan i može se naći ovdje:

http://www.mechanics.iei.liu.se/edu_ug/tmme50/MIL-HDBK-1797.PDF

Tokom godina, a naročito sredinom devedesetih išlo se na to da se broj STD-ova smanji (sa pedesetak hiljada obavezujućih kategorija na trideset hiljada obavezujućih i dvadesetak hiljada kojima je dezignacija promjenjena u „smjernice“ i koji sada postoje u „handbook“ (HDBK) formatu.

Ipak- ovo ne važi za ogromnu većinu STD MIL-ova, tako da stalno izlaze i novi. Znam da si rekao da se znanje ne stiče na forumima, ali ako se predomisliš- posjeti ovaj Miki Maus link:

http://everyspec.com/MIL-STD/MIL-STD-0500-0699/
(selektovao sam dio MIL liste, ali ti slobodno prođi i kroz ostatak).

Na stotine toga ima, i iako većina ima status standarda (STD) još od 50-60-70-80 godina (logično za npr. procese farbanja vojnih vozila ili letjelica), mnogi su znatno novijeg porijekla (svakako novijeg od 96-97). Ogroman broj ovih se odnosi na letjelice, naravno.

Evo ti primjer MIL-STD-810G koji je posljednji put mjenjan u aprilu 2014. godine i tiče se protokola testiranja. Genezu od šezdesetih godina imaš u dnu stranice.

http://everyspec.com/MIL-STD/MIL-STD-0800-0899/MIL-STD-810G_CHG-1_50560/

Ne treba ni reći da se aktuelni vojni kontraktori potenciraju rad po relevantnim MIL-STD-ovima, kao što kod nas civilna preduzeća potenciraju razne ISO….

Npr: https://www.abaco.com/products/mil-std-1553-protocol

Sve u svemu inžinjeru ovo: „STD je prestao da bude standard i postao preporuka oko koje se moze razgovarati 96te/97me“

nije tačno.

Pozdrav svima!

In

A sad lepo od tih pobrojanih STDova hajde napravi listu onih koji se koriste i primenjuju u avijaciji to je pod jedan.

A pod dva kad si tako detaljan uzmi otvori svaki od njih pa lepo citiraj prvi pasus gde se u vecini slucajeva kaze da se drugi standard moze koristiti kao zamena bilo da je civilni ili komercijalni bilo da je kombinacija standarda ili ako se postigne dogovor o nacinu postizanja jednakog nivoa bezbednosti odnosno funkcionalnosti…..

Miki mouse :) svidja mi se……bas si vickast..

Ba

@Inzinjer

Pod jedan. Koriste se na desetine sa ove liste. Za elektro-radio/komunikacionu opremu imaš 7 najmanje. Pri razvoju i implementaciji softvera imaš 3, pa sve nadalje do vrste gume koja se koristi za manžetnu, točak i zaptivku kokpita…sve materijale, procedure testiranja istih, i tako dalje…sve do pilotske kacige i farbanja letjelice i ubojnih sredstava. Na desetine.

A pod dva- kada je to već tako- premotaj malo pa se vrati na svoj komentar o MIG-35, pa pogledaj malo šta i kako. :)

Mickey Mouse- da. Zar nebi neki opitni-inžinjer-pilot trebalo da ima uplaćen nekakav SendSpace Pro nalog za slanje nacrta i stručne literature po cijeli dan? Pa to ti je osnovni alat mladac. A ti meni šalješ fotku na …ovome…šta je ovo, kako se zove? Pa ovo ima ispisano „malware“ svud po sebi.

Nema veze- sve ok. Da zatvorimo fino ovu temu. Lijepo smo se ispričali- jeste da je na forumu, ali meni je bilo zanimljivo. :)

Lijepo te pozdravljam, biće prilike da se dopisujemo na još nekoj od zanimljivih tema. Sve najbolje!

Pe

Kakvo je stanje u Rusiji,vec govori cinjenica da je za njih MiG 35(avion tehnologije 1970) avion“buducnosti“,dok zapad grabi ka F35 platformi senzora, i stealth tehnologiji,vec se naveliko proizvode u US i Italiji,i oko 250 je u upotrebi..da ne pominjem F22.
Ako naprave Rusi jedno 15 tih MiG35 i onih 6 Su57(pak-fa) do 2019,treba da budu presrecni…

mi

Ko se tebi uopste obraca? Ispravljam neistine i dezinformacije kako Rusija ne namerava da uvodi mig35 u svoje VKS. To je cista dezinformacija. Znas li ko se javlja bez pitanja?

Odgovori
dv

ja bih odjebao te ruse i kupio od amerikanaca oruzije i avione

Odgovori
Pe

I ja isto, kao sto je Tito uradio 1948 i imali smo Sabre, koji je unistio Mig-15 u svim bitkama u Koreji

Pa

I mrmot savi milkicu….sta naprica

mi

@DV mozes slobodno to da uradis ako hoce da ti prodaju bez ikakvih ucena, ako imas lovu da platis duplu ili troduplu cenu za f16, f15, f18 , ako imas jos para za preobuku pilota i osoblja za odrzavanje aviona itd. Raspitaj se malo za delove tih lovaca koliko kostaju za zamenu i slicno. Ako imas za sve to brdo para mozes slobodno da pitas „bracu amerikance“ za kupovinu. Oni ce vrlo rado da nas usluze. Mi kukamo nemamo para za Rusku tehnologiju koja „nista ne valja“ a trazimo „vrhunsko“ americko ili evropsko oruzje. Neverovatno. Idemo svi na zapadnu tehnologiju da vidimo dokle cemo stici. To je najkraci put za bankrot. Mi bi trebali prvo da budemo u najmanju ruku kao Juzna Koreja da bi mogli to i da ostvarimo. Razmislite malo zasto je USA ulagala u J. Koreju i pomogla joj da postane mocna industrijska zemlja, a sa nama radi sasvim suprotno? Sto im je toliki interes J. Koreja? Kao da opstanak USA zavisi od J.Koreje. I pored tolikog „prijateljstva “ Koreanci su morali papreno da nabave f15.

Odgovori
mi

@Inzenjer Zavisi ko kako gleda i sa koje strane. Cega si ti inzenjer? Gotovo svi veliki strucnjaci potvrdjuju to i na istoku i na zapadu ti tvrdis suprotno. Znaci ti si jos veci strucnjak od njih. Skidam kapu.

Odgovori
In

Vazduhoplovni inzenjer i pilot za visegodisnjim iskustvom u razvojnom i sertifikacionom opitovanju aviona i referencama iz vodecih svetskih firmi. A ti?

Ja gledam sa strucne strane i znanja i iskustva koje imam…..znanje ne kupim po forumima…..

mi

@Inzenjer Ako se ne varam vi ste inzenjer civilnog vazduhoplovstva ako je to tacno sto tvrdite. Trebalo bi malo bolje da prostudirate MIG35. Sta njemu nedostaje da bi bio po nato standardima po vama? Vi tvrdite da je to smesno uporedjivati taj lovac za nato standard. Ja sam pravnik po struci. Ne treba stavljati civilni avion i borbeni u istu ravan. Ipak ima tu dosta razlike. Mozda mig35 nije po svim nato standardima kako kazete ali reci da je o tome raspravljati je zaista neumesno. Imam utisak da vi nista ne znate o mig35 koji se sprema iskljucivo za VKS. Vi jos posmatrate i analizirate mig29. Porediti ih je nebo i zemlja. Cak i inzenjeri se ne mogu sloziti oko nekih stvari. Hocete reci da MIG35 ima slab kvalitet leta, slabu magistralu podataka, lose displeje, radar, elektro opremu instalacije aerodinamiku, motore? Ponekad je potrebno preci i poneki sajt radi informisanja. I ja 80% pratim naucne krugove iz raznih tehnoloskih knjiga. Video sam da americki konstruktori i inzenjeri daju vrlo pohvalne ocene za mig35. Pogotovo kad ga uporedjuju sa cudom od tehnologije f35. F18 super hornet je zapravo radjen po aerodinamici mig29 gotovo su slicni. Za mig35 je vec zainteresovano oko 30 zemalja informacija iz MO Rusije. MO planira da do 2020 naruci od 24 do 30 tih lovaca.

Odgovori
ra

Заиста се овде воде жестоке дискусије али дали би стварно неко могао да појасни шта значи то одржавање по стању ја сам стекао утисак да то значи да ако си набавио авион који је зрео за модернизацију ти исти тај авион држиш у летном стању без уградње било какве савремене авионике и наоружања . Молим мало шире објашњење ако грешим

Odgovori
mi

To verovatno znaci da su moguce popravke van onog roka koji je predvidjen za remontovanje. Znaci da moze da se uradi bilo koja operacija na lovcu ako kojim slucajem otkaze neki sistem i pre nego sto je predvidjen sledeci remont. Modernizacija je nesto sasvim drugo. Mislim da se o tome radi.Ali kao sto sam vec rekao to je vise pitanje i za proizvodjaca i za kupca takve robe.

Odgovori
Pe

SLEP – Service Life Extension Program
MLU – Mid Life Update

Konstruktor OKB MiG na početku je za 29-ku jasno rekao:
– životni vijek 26 godina
– 3000 sati naleta

Na Ruskim avionima poklonjenima Srbiji, to je svima valjda jasno istekao je ovaj prvi rok (avioni su 1991. godište) i oni po svim Ruskim propisima i zakonima i vojnim i civilnim NISU u plovidbenom stanju i NE SMIJU letjeti prije nego se na njima ne provede SLEP i remont kako bi oni nakon toga dobili novu garanciju i rok upotrebe, a time i plovidbenu dozvolu.

Oni zbog toga iz Rusije u Srbiju ne mogu i ne smiju preletjeti, jer je njima istekao osnovni životni rok upotrebe, a novu dozvolu ne mogu dobiti prije nego se na njima ne provede SLEP i remont.

Budući da Srbija inzistira i želi da se oni remontiraju u Srbiji, Rusi će ih najvjerojatnije rastaviti, te u rastavljenom stanju isporučiti Srbiji zračnim putem transportnim avionima (najvjerojatnije An-124).

Prema tome SLEP se radi nakon što protekne nešto od ovog ranije navedenog. Nakon što se to provede sada po najnovijim standardima oni garantiraju:
– životni vijek 40 godina
– 4000 sati naleta

Caka ili Kvaka 22 je u tome da će jednoga dana Srpske 29-ke imati 40 godina i nešto više od pola sati garantiranog naleta (nešto više od 2000 sati). Dakle on se uopće do sada, a i na dalje uopće ne eksploatiraju (ne koriste) onim tempom kojim bi se trebale i mogle.

Zašto? Nedostatak financijskih sredstava za nabavu rezervnih dijelova, održavanje i eksploataciju, kao i nedostatak ljudskih potencijala i kadrova za korištenje.

MLU (samo ime govori sve) provodi se otprilike na predviđenoj sredini životnog vijeka upotrebe aviona, kao na primjer na F-16A/B na kojima je on proveden sredinom 90-ih kada su oni bili stari nešto više od 15 godina da se mogu koristiti još barem 20-ak godina (do 2020. – 2025.)

Odgovori
Ž

Pero Z

Животни век МиГ-а 29 је био 25 година или 2500 сати налета.

Не знам одакле Вам информација да је свих 6 авиона који су део донације Русије произведено 1991. Различитих су годишта а један (9.12А) је произведен 1989.

Што се тиче MLU, имате пример румунских авиона који су произведени 1983. и 1984. а који су сада добили да могу да лете још 20 година или укупно 4500 сати налета. За 20 година, ако буду заиста летели толико, биће стари 53-54 године.

Pe

To što ste Vi naveli Živojine je još i gore.

Mada ima i gore od toga!

Andrey Fomin, poznati ruski zrakoplovni stručnjak, urednik magazina Vzlet (Take-Off) u broju od decembra 2007. godine u tekstu o novim moderniziranim verzijama 29-ke na 15. stranici za prvotne verzije navodi slijedeće podatke:

– 2500 sati naleta
– životni vijek 20 godina

Generalni remont predviđen je nakon 9 i 17 godina korištenja, odnosno nakon 800 i 1500 sati naleta.

MiG-29 i F-16 uopće se ne mogu usporediti što se tiče eksploatacije i korištenja.

Kako se zove program revitalizacije zmaja aviona tipa MiG-29 koji nakon što se provede jamći avionu nalet od 4000 sati?

Program revitalizacije zmaja koji se provodi na avionima tipa F-16A/B zove se Falcon UP i nakon što se on provede jamči korištenje do 8000 sati naleta, bez obzira na starost aviona.

Taj program mogu vršiti ovlašteni depoi (poput OGMA, Fokker, SABCA, TAI, KAI, IAI, HAI, Kongsberg, PAC) ovlašteni od proizvođača (L-M).

Priču sa Rusima MiG-29 i zavodima u Ukrajini, Poljskoj i Bugarskoj svi znamo.

Venecuela je u “zavadi“ sa SAD-om, a njihovi F-16 koji su dvostruko stariji od njihovih Su-30 normalno lete.

Kada RAC MiG napravi nešto imalo slično sa MiG-29 kao što je Lockheed-Martin napravio sa F-16
http://airheadsfly.com/2015/11/03/fatigue-test-for-f-16-27000-hours/
onda ćemo moći usporediti MiG-29 i F-16.

Pročitajte što kažu jedni od korisnika ta dva aviona (Poljaci) nakon provedene stručne analize:
http://www.polishcimeeac.pl/Papers3/2014/002.pdf

Tijekom 30 godina potpune eksploatacije na F-16 se potroši samo 1 motor na kojem se odrade 2 kapitalna remonta, dok se u istom razdoblju na MiG-u 29 potroši 6 motora (3×2 motora) i odradi se 18 (3x3x2) kapitalna remonta motora!

Usporedba za samo jedan avion:
1 motor i 6 motora
2 remonta i 18 remonta

Za eskadrilu od 12 aviona to je slijedeće:

eskadrila F-16
12 motora i 24 remonta motora

eskadrila MiG-29
72 motora i 288 remonta motora

Naravno, kada se ne potroše ni osnovni sati resursi situacija sa MiG-29 postaje još drastičnija.

Rusi su sami izjavili da je na primjer 2012. godine najveći prosječni nalet vojnih pilota bio u Zapadnoj vojnoj oblasti i iznosio je oko 120 sati na borbenim i oko 200 sati na transportnim avionima.

Kada bi sada uzeli potpuno novi MiG-29M, odnosno MiG-35 i njihovo jamstvo od 4000 sati, po Američkoj ili NATO satnici za borbene pilote, tu garantiranu satnicu “ispucali“ bi za okvirno 20 godina (200 sati godišnje).

Što mogu piloti i ratno vazduhoplovstvo koje na borbenom avionu godišnje naleti okvirno oko 50 sati?

Samo održavati kakvu takvu trenažu i izvršavanje zadaća zaštite zračnog prostora (famozni Air Policing).

Ž

МиГ-29 није направљен да траје дуго а у време када је настао био је доста јефтинији него Ф-16.

Продужетак века на МиГ-у 29 нема неки посебан назув али ако погледате понуду РСК МиГ за продужетак века на нпр. бугарским авионима, потом модернизацију перуанских авиона на стандард СМ-П, модернизацију СМТ стандарда, видећете да је тим авионима век продужен на 4000 сати налета или 40 година.

Пољаци користе релативно нове авионе Ф-16 и то варијанте Блок 52 и нема смисла упоређивати га са 25-30 година старим МиГ-ом 29А 9.12А. Такође није исти међуремонтни рок код мотора РД-33 Серије 1, 2 или 3.

Животни век МиГ-а 35 је 6000 сати или 40 година. Мотора РД-33МК 4000 сати а међуремонтни рок 1000 сати.

En

Postovanje dame i gospodo.
Dugo vremena pratim T6 i iskreno najvise mi se svidjaju komentari.
Imam jedno pitanje i nadam se da nece naici na negativne komentare i osudu.
Pitanje Glasi:
Da li je izvodljivo prodati Orlove, Galebove i Mig21 koje imamo?
Ako je izvodljivo i neko pristane da kupi (ma koliko nemoguce bilo ali u danasnjoj situaciji u svetu i konfliktima niskog intenziteta mislim da bi ti avioni odradili strasan posao + ako bi uspeli da prodamo neki remont za produzetak radnog veka) Koliko bi se teoretski moglo para dobiti? Da li je to realno? Ako jeste i neka suma se dobije pored Mig29 da se uvede jos 1 tip aviona recimo
Yak 130. Sa 2 tipa aviona jednim modernizovanim i odredjenim brojem novih mislim da bi nase vazduhoplovstvo bilo pokriveno.
Pitanje je da rekapituliram sledece: koliko para bi dobili za avione (recimo da je izvodljivo)
Ako sam nesto lupio, molio bih vas da moja pitanja ne naidju na osudu jer ipak ja sam samo kako kaze moje ime Entuzijasta.
Puno postovanja svima.

Odgovori
Ž

Није изводљиво продати Орлове, Галебове и МиГ-21. Бесмислено је уопште причати о томе.

Јак-130 би био добар за замену и Г-4 и Орла.

Pa

Cinjenica da su pobrojani aparati u klasi vremesnih aviona.
Da su korisceni mnogo, nisu.
Da mogu da se modernizuju i preoruzaju, mogu.
Za kupca naravno, za nas, verovatno ne(nekom je besmisleno).
I oni silni tenkovi se lepo udomise, istina za male pare, pola veka im je.

Ovaj bi ih menjao, verovatno na aeromitinzima najbolje.
I lepo bi se slikao.

Ba

@Entuzijasta

Na žalost, budućnost pobrojanih letjelica je ili otpad ili modernizacija/produženje resursa u našem vazduhoplovstvu.

Iskreno bih bio presrećan kada bi u pitanju bila prva varijanta (konzervacija u rezervu), ali uz kupovinu eskadrile 130-ki. Nebih nikada trepnuo žaleći za orlovima i galebovima. Ipak, realnost govori u prilog tome da za ovako nešto neće biti para još 10-tak godina, što je velika šteta.

130-ka je divan, divan mali avion. Predpostavljam da je prava mjera za prelaz između „Laste“ i 29-ke, igračka za dugogodišju primjenu, moderan i jeftin za eksplataciju. Mnogi nerealno potenciraju njegovu borbenu primjenu/verziju, ali i u osnovnoj verziji bi vjerovatno bolje obavljao posao nego ovo što imamo sada.

Pa

@Banja Luka
SBBKBB je uspavanka.
Laste su uvedene u upotrebu?
Igracke ne postoje u oruzanim snagama.
Najiskrenije bih bio presrecan da se namenjena sredstva za modernizaciju RV iskoriste za izgradnju kanala za navodnjavanje i pratece infrastrukture.
Godisnja steta od suse je blizu 1 milijarde, ne dinara.
Odoh u offtopic…

Ba

@Pavle

Nisu, naravno. Ali trebalo bi da budu uvedene do kraja novembra.

Nisam pilot, pa svakako možda nisam u pravu- ali smatram da je „Lasta“ sasvim ok avion za početnu obuku pilota. JAK-130 vidim vidim kao dobru letjelicu za „kičmu“ vazduhoplovstva- koja bi trebala da obezbjedi dobar nalet kadetima i pilotima. Osim toga, nevezano za bilo kakve argumente – letjelica mi se godinama veoma dopada.

Zbog ovog posljednjeg- ali i mnogo drugih stvari o kojima imam vrlo tvrd stav- nikako ne mogu da se složim sa Vama vezano za kanale za navodnjavanje. Pavle, recite šta hoćete, ali da se mene slučajno pita, izdvajanje za vojsku bi bilo 2% BDP-a imalo se nešto ili ne, a nebi se imalo ništa dok ova zemlja nebi nabavila dvije eskadrile- jednu lovačku- jednu školsku, te neki pristojan PVO. Ni povećanja plata ni, penzija, o izgradnji kanala da ne govorim- ništa nebih dao. :)

Vjerovatno ljudi koji o tome odlučuju moraju da nađu neku sredinu između Vašeg i mog stava- to je ok. Ipak, ne vidim da se pretjerano steže kaiš u smislu javne potrošnje državne administracije (ima tu pokoja eskadrila i brdo kanala za navodnjavanje).

Takođe, moram i to da kažem- pa neka se ljuti ko god hoće- neka građanska inicijativa bi bila pravo osvježenje. Vojska mora da čeka 30 godina da joj se kupi oprema- šta će? S druge strane- lokalne samouprave troše novac građana često mnogo gore nego što to čini Vlada- ljudi im to uredno puštaju, i NIKO od njih ne traži ništa po pitanju kanala.

Poštovani građani opština koje zavise od poljoprivredne proizvodnje (na putu do NS- kada se prođe okolinom Rume tuga je vidjeti šta je suša napravila)- napravite fine proteste pred opštinom, slomite kakvo staklo na nečijem prozoru i natjerajte ih da se otpusti 17 ljudi iz opštine, ukine seminar za nešto što nikome ne treba i „Dani šljive“ ili koječega. Osim ovoga, nemojte da plaćate proslavu Nove godine, dolazak Ere Ojdanića i slično (zavisi od veličine opštine), i eto nešto para za sufinansiranje strateškog projekta zajednice. U neka vremena bile su i radne akcije. Čudo jedno šta 300 mladih ljudi i pet bagera mogu da urade. To bi bilo pravo osvježenje da se vidi Pavle, zar ne?

Hoću da kažem- mišljenja sam da se ne mora se kanal kopati baš gašenjem ratnog vazduhopovstva, zar ne? Može biti da takvim razmišljanjem svi sebi kopamo nešto drugo?

Lijep pozdrav!

Pa

@Banja Luka
Prelep snimak iz pilotske kabine omiljenog Yak-130 nad nekad plodnom ravnicom, a sada prostranom polupustinjom. Poleteo je sa piste ciju je izgradnju pomogla lokalna samouprava sa 300 mladih besposlenih i pet (neremontovanih) bagera…

RV je stratesko pitanje koliko i sistem za navodnjavanje.
Drugi donosi mnogo vise para.
Nama prvi sluzi samo za aeromitinge i slikanje.
Jaka vojska samo sa jakom ekonomijom, to bi morali znati.

I naucite da nenapadno pisete.

Srdacno, bez pozdrava.

an

vole Srbi vojsku, ali nema para draga gospodo, ukratko:

JAS-39E 2 eskadrile 25 milijardi SEK +/-
C-295M 8 komada 300M eura
M-346 FT/FA eskadrila 600M eura

H-125M eskadrila 100M eura
H-145M 18 komada 300M eura
H-215M 8 komada 300M eura
Mi-171V 4 komada 60M eura

novo vazduhoplovstvo 4-5 milijardi eura, spremimo
novcanike, tj PDV 22 ili 24%, svi da placamo pune
doprinose, da se optimizuje broj zaposlenih u javnom
sektoru, na nize naravno, da zavrnemo curenje para
kroz javne nabavke, vojni budzet min 1.2-1.3 milijardi
eura, pa da onda kritikujemo, ako nesto nije u redu

zaboravih i PVO nov kosta tu negde, kao i RV, zavisi od procene pretnji, Rumuni za 7 baterija dadose 3+ mili-
jarde, ono jest patriot, ali nema jeftino, ni kod drugih
ako je novo,

vojska je danas mnogo skupa ustanova, nemoze napred sa 60-tak milijardi dinara godisnje, barem 150
pa da nesto ocekujemo novo, cime bi se ponosili,
ovako vojnicima bez obzira na cin svaka cast, kako uopste vojska funkcionise

Odgovori
In

Na Balkanu vosjke nisu potrebne, narodi i razne etnicke groue nisu demonstrirale osnovno odgovorno ponasanje sa naoruzanjem a pogotovo onim sofisticiranim.

Od opremanja RVa na Balkanu i raznih vojski jedino sto treba da bude u razmatranju su avioni za gasanje pozara, poljoprivredno tretiranje, medicinski transport i teretni transport.

Od helikoptera oni sa SAR, EMS i sl.

Kakvi crni moderni avioni, pa zamislite paradox da neka vojska ima najmodernije vazduhoplovno i raketno naoruzanje a da svaka susa i probisvet moze da dodje u poziciju da komanduje takvim silama……

Bolno jeste ali to su dokazane i demonstrirane cinjenice….

Imali smo zemlju koja je bila a i mogla u buducnosti da bude ozbiljna kako vojna tako i ekonomska sila u Evropi, zgengali smo je u pepelu i sad nemamonista, niko vise od nastalih zemalja nema nista niti ce imati ono sto je ta zemlja imala u perspektivi. Uzavrele strasti da se smire i ovo malo njiva i zemlje sto ima da se navodnjava i obradjuje i putevi, skole i bolnice da se sredjuju….

mi

@Inzenjer Ja bih najvise voleo da niko u svetu nema nikakvo oruzje i da ceo svet zivi u harmoniji i ljubavi ali to je ne moguca misija. Ta tvoja teorija se svodi da neko moze da bude okupiran a drugi da bude oktupator. Znaci ako neko nema oruzje on je automatski postao rob. Da je bilo pameti kao sto nije danas bi mogli da zajedno da proizvodimo bar tenkove,oklopna vozila, artiljerijska orudja, dronove mozda neki avioncic da je se bivsa SFRJ sacuvala dogovorom na neki moderniji sistem ali nije. Naravno da ne bi drzava bila neciji rob nije dovoljno samo oruzje vec i jaka ekonomija finansijski sistem itd…

Odgovori
mi

@Banja luka Ja tvrdim kada bi stvarno ljudi na svojim raznim polozajima od opstina do vlade bili zaista posteni i odgovorni ljudi dosta toga bi se ustedelo, ne bi se rasipalo na sve strane tamo gde od toga nema nikakve koristi. Koliko milijardi evrica je izaslo iz Srbije za samo 20 godina. Sta je sve moglo da se nabavi a nije i niko nije kriv za sve to. Ne treba previse da se nadamo da ce oni koji su nas razoruzali da ce nas sada naoruzavati. I dalje se finansiraju razne agencije, NVO, razne kancelarije za svakakve gluposti, razne organizacije za razne malverzacije da i ne govorim i nema se para, pa naravno da nema . Javasluk na sve strane samo obican narod mora da steze kais a drugi da rasipa. To je problem svih problema.

Odgovori
Ba

@Miroslav

Tako je, ali opšta disciplina se postiže pritiskom naroda prije svega, nacionalnim fokusom na lokalnom nivou. Treba još vremena da počnemo da brinemo o svojoj koži. U mom rodnom gradu su ljudi počeli da se prozivaju kada je narod vidio da se u Laktašima bolje radi. U to vrijeme mnogo investicija u mali ravničarski grad, lakše procedure, manje ljudi u opštinskoj administraciji, jeftinije… Tek nakon toga se krenulo sa rezanjem i promjenama u BL administraciji.

Vjerovatno Jagodina ima isti efekat na neke okolne zjednice? Pritisak ljudi na „svoje“ može dobro da potegne čitavu jednu regiju, a ako se potegne svoja regija, ko sjedi u Beogradu i nije toliko bitno.

Miroslave, što se korupcije tiče- itekako je prisutna, to stoji. Ipak, utopistički je misliti da nekim mjerama može da se suzbije u značajnom procentu. Korupcija je prateći dio savremenih ekonomija različitog nivoa zrelosti, i makroekonomski stručnjaci je „planiraju“ u različitom obimu prilikom kalkulacija. Veoma su rijetke evropske zemlje gdje je korupcija u javnim finansijama zanemarljiva. Kada bi neko i htio da daje nekakav primjer došao bi do jedne ili dvije sjeverne države i Švajcarske kao svjetlog primjera i zvijezde vodilje.

Ipak- Portugal, Grčka, Španija, Italija, Hrvatska, Bugarska, Rumunija…Zlo i naopako- strava i užas šta se radi. Mislim da korupcija treba da se kvalitetno suzbija regulativom, ali da su za prave rezultate potrebne decenije. U međuvremenu ljudi trebaju da gledaju svoja posla, fokusiraju se na pozitivno, na rad, proizvodnju u svom ataru i izgradnju svoje države, njene vojske, policije, ma svega- sve do crnih limuzina za političare- nema veze- oduvjek ih je bilo. Svaki put kada Srbija nešto napravi ili nabavi treba da je slavlje. Najlakše je rasprodati, rasformirati, raspustiti, otpustiti.

sl

Ako nekoga interesuje, u pojedinim Ruskim novinama koje cirkulisu u reonu Kazana (putem blogova stize i do Slovacke), pojavljuje se prica da Srbija treba da uzme jos 4 Mi17V5 u periodu 2018-19, na sta fabrika u Kazanu izgleda racuna u proizvodnim slotovima, dok je taj ugovor povezan sa isporukama Migova 29…
Sam ugovor o isporuci Migova nije sporan, ali evidentno ima nekih problema sa nase strane, posebno, koliko razumem, nisu zadovoljni znanjem osoblja koje je poslato na preobuku (umesto preobuke od 1-2 meseca, dobar deo grupe mora da zavrsi obuku koja traje min 6 meseci!)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

aleksa na: Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

Miloš77 - Kini je odzvonilo baš zato što švrlja po Marsu dok joj 70% naroda živi u teškoj bedi

07. Dec 2022.Pogledaj

mt@hotmail.com na: Bell Textron dobio ugovor za razvoj letelice koja će zameniti helikopter Black Hawk

8мил. Да видим и то чудо. По мени најважније да објасне реалност испоруке: до сад су подржавали све на ресурс остатка планете. Може и Зимбабве да пројектира супер хели, али га стварно и произвести не би било реално.

07. Dec 2022.Pogledaj

Srbofil na: Bell Textron dobio ugovor za razvoj letelice koja će zameniti helikopter Black Hawk

@Vasa Sve se svede na potrebe. Ako letis sa jednog na drugo ostrvo Pacifika(USN, USMC itd.), onda je ovako nesto definitivno najbolje resenje. Ako letis iznad kopna ne previse daleko(skoro svi ostali), onda je konvencionalni helikopter daleko bolje resenje zbog cene, odrzavanja i nosivosti.

07. Dec 2022.Pogledaj