BEG airport status
Novi detalji ugovora sa Erbasom: „Moma Stanojlović“ servisni centar regije za Gazele, uskoro konkurs za zanavljanje kadra Četiri od šest vojnih H145M imaće instalacije za nošenje vođenog i nevođenog naoružanja vazduh-zemlja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Novi detalji ugovora sa Erbasom: „Moma Stanojlović“ servisni centar regije za Gazele, uskoro konkurs za zanavljanje kadra

Po rečima načelnika Uprave za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane general-majora prof. dr. Bojana Zrnića helikopteri H145 i H145M počeće da stižu u Srbiju od novembra 2018. sa završetkom isporuke do kraja 2019.

General Zrnić je prošlog vikenda takođe prvi put pričao o širim aspektima ugovora sa Erbasom i izazovima ali i prilikama koje čekaju vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović“. Najavio je hitan konkurs za nove kadrove zavoda koje će Ministarstvo odbrane uskoro raspisati, detalje o perspektivi održavanja helikoptera Gazela ali i informaciju da se Erbas obavezao da će od „Mome“ kupovati gumeno zaptivni materijal.

Iznos ugovora ostaje poverljiv

Za razliku od rešenja problema lovačke avijacije i najavljenih novih razmišljanja o tome ko treba imati prioritet modernizacije u školsko-jurišnom segmentu, ugovor sa Erbasom je po svemu sudeći daleko od ograničenih (jedinih mogućih) opcija, nedostatka šire slike ili improvizacije.

Do sada smo imali samo jednu zvaničnu najavu u kojoj jeste pomenut aspekt ugovora o široj industrijskoj saradnji ali je tek prošle subote, na seminaru Ministarstva odbrane u Zrenjaninu, tokom svog predavanja posvećenog opremanju i modernizaciji Vojske Srbije, Zrnić izneo do sada najveći broj detalja o tome šta će sve direktno i indirektno doneti ugovor sa Erbasom:

– Ugovor o nabavci višenamenskog lakog transportnog helikoptera H145 je ovih dana stupio na snagu i ima dva aspekta. Nabavku helikoptera i industrijsku saradnju.

Nabavka ovih helikoptera je jedna prilično krupna pobeda da tako kažem. Situacija je trenutno da ovako mala zemlja u svojim vojnim i policijskim snagama trenutno ima četiri tipa helikoptera od četiri proizvođača.

Sada su se vojska i policija dogovorile da unificiraju platforme i to je istorijski napredak u ovoj oblasti, ne samo u smislu nabavke helikoptera.

Ti helikopteri će početi da stižu od oktobra, najkasnije novembra 2018. godine i isporuke će se završiti do kraja 2019. godine. Šest helikoptera za vojsku od toga četiri sa mogućnošću integracije naoružanja. Od gondola sa mitraljezom kalibra 7,62 mm do topa 20 mm, mogućnosti lansiranja nevođenih raketnih zrna i mogućnosti integracije vođenih sistema naoružanja. –

Nabavkom H145 rešava se i problem održavanja Gazela / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na pitanje medija o konkretnom iznosu ugovora Zrnić je objasnio da Ministarstvo odbrane nema problem sa davanjem takve informacije ali da je, kako kaže, to jasno definisano u potpisanom ugovoru:

– Saopštiti cenu helikoptera baš nije jednostavno. Naravno ne iz ugla Ministarstva odbrane. Mi nemamo nikakav problem da to saopštimo, naprotiv. Jer potrošene su pare poreskih obveznika.

Ima jedan mali drugi detalj. Oni koji prodaju te letelice nemaju isti žar i volju da po istoj ceni prodaju helikoptere svakom kupcu. Traže, naravno, maksimizaciju profita. Kad se kaže da su Srbima prodali helikopter po jednoj ceni onda svi drugi mogu, na primer, da traže da se njima proda baš po toj ceni. Siguran sam da Erbas ne bi bio onakav kakav je danas da je tako radio. Zato vam onda prvo u ugovoru stave član koji se zove poverljivost podataka. Pa možete da kažete sve ali ne možete da kažete cenu. –

„Moma“ postaje centar za održavanje Gazela

– Drugi deo ovog ugovora je važan sa aspekta industrijskog paketa. O tome je manje pisano a mislim da je jednako važno. Dakle dobiće se aspekt tehnologije za rešavanje dva problema, jednog starog i jednog novog. – započeo je Zrnić i nastavio:

– Stari problem je održavanje helikoptera Gazela. Mi trenutno imamo 45+ helikoptera Gazela, sa MUP-ovim to je 50+, region Zapadnog Balkana ima 70+ Gazela. Remontni zavod „Moma Stanojlović“ jedini u regiji ima kapacitet da održava taj helikopter ali smo se trenutno samo samoproglasili za to.

Za to mora neko drugi da nas proglasi, naravno. Taj neko drugi se obećao ovim ugovorom da će besplatno za nas da izvrši proces sertifikacije čak i do opremanja. Čak će se u „Momi“ proizvoditi i gumeno zaptivni materijal koji će nakon sertifikacije sam Erbas kupovati za sebe, na to su se obavezali. Ne smem zbog ugovora da vam govorim konkretne godišnje količine ali u evrima će biti veoma ozbiljne. Sad više strahujemo da li ćemo mi moći da ih toliko proizvedemo, ali polako.

Ugovorom je predviđen transfer tehnologije za održavanje H145 koji kao letelica apsolutno nema veze s bilo čim što Srbija trenutno ima u vazduhoplovstvu. Radi se o najsavremenijoj digitalnoj avionici koja zahteva veliku absorpcionu moć. Dogodiće se prilično velika dubina u transferu tehnologije. Kada imate neku malu flotu vi imate glavobolju do koje mere da investirate u dubinu uređaja, dokumentacije i svega što je potrebno za nivo nekog održavanja, na primer za T nivo.

Kad bude završena sertifikacija „Mome“ koja će se desiti krajem drugog kvartala 2018. godine on će od Erbasa da dobije ekskluzivitet za vršenje radova na takozvanim C2 pregledima posle 4000 sati i T2 nakon 12 godina vremenskog resursa na svim helikopterima Gazela uključujući i teritorije Bosne i Hercegovine i Crne Gore.

Obaveza Erbasa će biti da vrši promociju „Mome“ kao servisnog centra. Podsetiću da će „Moma“ biti treći centar van Nemačke i Francuske koji je Erbas sertifikovao za održavanje helikoptera. Ono što ja mogu reći je da se nadam da ćemo uspeti da iskoristimo tu veliku priliku. – rekao je Zrnić.

Uskoro konkurs za nove kadrove u „Momi“

Od sada sve oči, ponovo, uprte u „Momu“ / Foto: Ministarstvo odbrane

Kada je upitan da li očekuje izazove u procesu sertifikacije zavoda kao i izazove u segmentu kadrova Zrnić je bio otvoren:

– Svima su nam poznata unutrašnja ograničenja i problem kako da dođemo do stimulativnog sistema u kojem možemo zadržati ljude da rade kada su tržišne prilike van vojske privlačnije.

Što se „Mome“ tiče reći ću očigledno, lakše je rešiti problem nedostajeće opreme. Tu imate pare i jednostavno nabavite opremu. Naš problem je visoko kvalifikovani kadar. Imamo problem zadržavanja takvog kadra kako u Vojnotehničkom institutu tako i u Tehničkom opitnom centru pa i u „Momi“. Ono što se sigurno planira u najskorije vreme je raspisivanje konkursa za popunu kadrova kako u „Momi“ tako i u TRZ „Čačak“ koji nam je isto veoma bitan jer će se tu vršiti i neke modernizacije kroz remont sredstava za kopnenu vojsku. Popravljanje stanja u ta dva zavoda je na zaista visokom stepenu prioriteta za Vojsku Srbije. Taj konkurs će, nadam se, za „Momu“ biti hitno raspisan.

„Moma“ će biti i nosilac posla sa MiG-ovima u Srbiji. Više puta su stručnjaci iz kompanije RSK MiG bili u „Momi“ kako od 2007. tako i zadnji put pred kraj 2016. pre potpisivanja ugovora za MiG-ove. Procena je da se može u „Momi“ izvršiti dosta radova ali da će se neki deo agregata i sklopova morati slati u Rusku Federaciju, to je prosto neminovno. Dakle motori u Ruskoj Federaciji ali i ne mora se sve raditi tamo, možemo nešto raditi i u Belorusiji. – završio je Zrnić.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

s

Realno sagledavanje problema sa koliko-toliko realnim resenjem…
Mozda bi pored 6 ugovorenih, mogli da razmisle o jos 4-6 kom, koliko je potrebno za normalno vrsenje operacija koji su u planu za ovaj tip helikoptera (mozda se zato i pominje (nada?) donacija 3kom, koji nece biti naoruzani, kao 2 od ovih 6).
Sto se tice samog ugovora, ako neko zna Ruski, moze da nadje da je Srbija narucila 2+2 Mi17v5 helikoptera (postojala je nada da ce Srbija uzeti 8-10 kom ukupno, cime bi zamenila Mi8), ali je isporuka druga 2 ‘stornirana’ – po strucnim portalima, glavni uzrok je objavljivanje cene od strane Srbije, suprotno ugovoru (cak su se pojedine drzave i zvanicno zalile na razliku u cenama), nakon cega je Ruska strana povecala cenu helikoptera, sto Srpska strana nije prihvatila.
Sa druge strane, RV sa Mi8, Mi17, Mi17v5, Sa341, Sa342 i EC145M, od svega po par komada, je nocna mora za odrzavanje…

Odgovori
B

@slavke

Najinteresantniji mi je deo gde pises da su Rusi digli cenu za dodatna 2 helikoptera.
To je nedopustivo, ako je istina.

Mada nekako nema logike, jer cenu od oko 25 miliona € za oba helikoptera su objavili jos pre nego sto su helikopteri dosli u Srbiju.
Logicno bi bilo da su Rusi odmah i za prva dva helikoptera trazili vecu cenu radi izdaje iste.

A nemam utiska da je to bila tajna jer su svi od Premijera do ofcira od pocetka spominjali tu cenu.
Nemoze se reci da je to nekome slucajno ispalo iz usta.

G

Amaterizam u svim sferama…

Nadam se da ce biti nesto makar od ovih ugovorenih stvari, tj. da cemo ispuniti dogovoreno i da dogovori nece propasti. Slazem se da je najveci problem strucni kadar i to ne samo naci ga, vec jos bitnije zadrzati ga. Bilo bi fantasticno kad bi se plate podigle malo (vise), pa da ljudi pocnu da dolaze sa idejom da ostanu. Jedino sto sam ja postao pesimista oko svega u sta se upetljala (preko mere) politika.

i

Zvuci dobro, vrlo brzo cemo videti kako izgleda u praksi.

Odgovori
H

Dolaskom h145 bice tehnoloski iskorak za nasu zemlju obzirom na sve sto nam ovaj helikopter donosi i tehnologija na njemu.Sa druge strane bice veliki izazov za vazduhoplovstvo uvesti ga u stroj i vrsiti njegovu pravilnu eksploatacijubi odrzavanje.Ali to je put kojim se mora ici,sustina je vec danas motivisati pilote a narocito tehnicare solidnim primanjima da bi imali mlad i strucan kadar,jer tehnika je samo metal bez kvalitetnih i strucnih ljudi.Vezano za Momu ,uz najbolje namere ,vrlo sam skeptican.

Odgovori
S

Meni, koji sam deo svog radnog veka proveo u VZ „Moma Stanojlović“ (između ostalog baš na remontu opreme za H-42 i H-45), ovakve najave deluju samo kao lepe želje jer je isuviše dugo zapostavljen najbitniji resurs svake firme – stručan i iskusan kadar. Teško će se planiranim konkursom situacija značajnije popraviti jer se ovako specifičan kadar „bruši“ i oblikuje godinama. Varijanta da se putem konkursa „kupi“ gotov kadar je nezamisliva uzimajući u obzir uslove koje „Moma“ i MO mogu da ponude kandidatima.
Da ne budem totalni hejter sačekaću da vidim šta će na kraju i biti od svega realizovano…

Odgovori
i

U sustini slazem se sa vama ali sa druge strane ja sam kao mladi inzinjer poceo raditi u kompaniji koja tek nastajala , koja je koristila izuzetno sofisticiranu opremu i mogu reci da smo posle samo godinu dana nakrckali toliko iskustva da je sve pocelo da lici na nesto. Mesavina mladosti, poleta, rokova i koliko toliko odresenih ruka cini cuda! Nije cak ni sve u parama, to dolazi posle. Moram da napomenem da je to bila privatna kompanija koja se borila za svoje mesto na trzistu. Slabo da mogu da zamislim slicnu atmosferu u MO. ALi kao sto vi recete sacekacemo da vidimo sta ce biti od svega.

S

Ivane,

1. Delimično sam saglasan da ovu situaciju možemo posmatrati kao stvaranje nove kompanije uzimajući u obzir trenutno stanje u „Momi“.
2. Starosna srruktura zaposlenih je vrlo bitna sa aspekta dugoročnog održavanja kontinuiteta procesa. Prednost u svakom slučaju mora da se da mlađima ali ne na račun stručnosti.
3. Polet, ja bih to nazvao entuzijazam, nema toliki značaj ukoliko se od početka jasno ne zaokruže poslovni procesi sa precizno definisanim odgovornostima svih učesnika u zadatim vremenskim okvirima.
4. Odrešene ruke u remontu vazduhoplova ne postoje. Procedure, standardi i nivo kvaliteta isporučenih radova su striktno definisani i tu nema odstupanja.
5. Moguće je to sve zamisliti i u „Momi“ ali pod uslovom da se hijerarhija kompanije organizuje kao i u bilo kojoj drugoj firmi gde profit zavisi od učinka zaposlenih.

I

Da se cena možda ne krije jer smo mi platili više?
Ja znam da sve što je došlo sa remonta u Momi, vrlo brzo je i palo.
Čim se malo intenzivnije koristilo ili ako se zahtevnije letelo na njima.
Dva orla(Branda i jezero Gruža), Mig 29, Kanasijev G4. Sve taze ili godinu posle remonta je palo.
E, onda se nalet smanjio i gle čuda kad su na zemlji ne padaju.
Znam ja da čim je veći broj sati veća je i šansa, ali na broj ispravnih aviona, palo je bar 20% avijacije. Ne papir već ono što je stvrno letelo tih godina.Taj zavod je kao i sve ostalo propao i sada treba vremena da se to dovede u red.
Nisam ekspert u ovoj oblasti ali imam oči i znam da računam.

Odgovori
S

Koga ćemo da okrivimo za incidente na letelicama koje „Moma“ nije stigao da remontuje?
Sve remontovane ketelice koje su dočekale „penziju“ u jednom komadu su samo izuzeci iz Vašeg pravila…
Molim Vas da ovakve zaključke ostavite za neki drugi krug čitalaca/slušalaca.
Većini komentatora ove vesti je jasno da je najslabija karika u planovima ljudstvo ali niko se nije toliko nisko spustio i omalovažavao rad i trud ljudi u VZ „Moma“.

J

Napravili smo veliku stvar nabavkom ovih helik.dobro je sto je paket koji podrazumeva jos nesto.Samo su nama preko potrebni cistokrvni borbeni helik.bar 6 komada,zato da se presaberemo i saberemo neku kintu i pod hitno po mi24/35.

Odgovori
P

@Dakle motori u Ruskoj Federaciji ali i ne mora se sve raditi tamo, možemo nešto raditi i u Belorusiji. – završio je Zrnić.

Znaci da niste sve ugovorili sa Rusijom opet suprotno najavama faza 1 i 2 ne ukljucuje sve sto ste rekli da ste sa Rusijom ugovorili jer ocigledno je iz ove izjave da jos nije ni odluceno gde ce se sve raditi pa kako su onda potpisani ugovori…

Sto se tice svih tih famoznih faza ne postoji nijedna prepreka da to bude smesteno u JEDAN jedini ugovor ali zato sto su to faze samo u glavama a ne i u stvarnosti onda ajde da izmisljamo toplu vodu.

Malo malo pa se okliznete u izjavama i ispliva istina…

Ako ne mozete saopstiti cenu pojedinacnog helikoptera koja se normalno i ne saopstava mozete saopstiti cenu celog posla i prihode koji su planirani ukupno.

Ugovor sa klauzulom o poverljivosti ne moze biti iznad zakona i ustava Srbije bez obzira o kojoj je kompaniji rec. Slicno vazi i bilo gde u inostranstvu, ne sklapaju ni Francuska ili Nemacka ugovore sa Airbus a da ne zna koliko tacno para je u pitanju, takve laze se prodaju samo ovde neukom stanovnistvu nenaviklom da drzava mora da polaze racune.

Komitet Bundesvera(nemackog parlamenta) je u 2013 godini odobrio sredstva u visini od 200 miliona eura za kupovinu 15 helikoptera. Nema tajni kada su javne pare u pitanju. Ugovor je sklopljen izmedju BAAINBw i Airbus Helicopters Nemacka na iznos od 194 mil eura. Kupovini je prethodio tender sa dostavljenjem ponuda.

Svi prihodi i rashodi iz budzeta drzave moraju biti prikazani, to je po Ustavu Republike Srbije.

Sto se odrzavanja gazela da drzava ima ozbiljnu nameru ne bi tako lako pogasila i rasprodala sve firme koje su mogle da prave delove, pre svega motor i delove motora kako objasnjavate to fakticko stanje u kome su gotovo svi kooperanti gurnuti pod led umesto da su barem njihove masine i oprema neophodne za takvu proizvodnju izvucene i kadrovi koji su ih radili uposljeni. Tu je i mogucnost dalje licence proizvodnje Gazele iste ili jos bolje modifikovane i unapredjene ali nama to ne treba bolje prepustiti drugima trziste i kupovati vani.

Problem kadrova se lako resava, dignite plate sta se pravite nemusti, hocete dobre kadrove da zadrzite i da primate pa platite.

Odgovori
J

Peruni u osnovi ste u svemu u pravu ali ce jos mnogo vode proteci dunavom,savom,tisom i za nas sa juga nisavom da mi dostignemo taj nivo transparentnosti,za sada je bitno da se nesto radi,jel se svi secamo vremena kada to nije bio slucaj.Ponekad euforicne reakcije ljudi ne bi trebalo da vas cude,ljudi vole da vide da je drzava ziva i da nesto radi,kada su pre godinu i po nabavljena dva mi17v5 to su bili prvi helik.posle 32god(kupljeni).Kad se pre par god.unistavalo i kada su se topili tenkovi u zelezari koliko je tada bilo realno da razmisljamo o bilo kakvim 29-tkama helilopterima,pvo sistemima i slicno,pa evo sad se i to desava,ne govorim ovo da bi agitovao za ovu vlast to me zaista ne zanima,samo hocu da kazem da je potrebno prvo da krene da se uopste desava da bi se kasnije desavalo bolje i transparentnije.Zato i moji optimisticni komentari na ovom portalu nisu posledica naivne lakovernosti,vec vise onog „pamtim i gore,mnogo gore“ kao i svi pretpostavljam,a na magistralu se sa kozjih staza ne ide,polako…Zato i pozdravljam sve migove,helikop.lazare,nore sve,jer bitno je prvo da noge krenu da se pomeraju,a pravilnom hodu i trcanju ucicemo se usput.Pozdrav

D

Cisto da te ispravim posto si napravio lapsus , Bundeswehr je u stvari Vojska ili u bukvalnom prevodu ‘Savezna odbrana’ ili na Srpskom MO tj Ministarstvo Odbrane.
A Ono sta si ti mislio je Savezna Vlada ili na Nemackom Bineesregierung !!

P

U pitanju je lapsus traba da pise Bundestag i njegov komitet, nesto kao nas odbor za bezbednost, nije vlada a ni vojska u pitanju, lapsus je u pitanju hvala na ispravci. Procedura nabavke se pokrece u parlamentu kroz raspravu i komitet parlamenta donosi odluku(u njemu su pripadnici svih partija zastupljenih u parlamentu) a na predlog vojske ili vlade. Komitet odobri iznos sredstava i raspisu poziv za ponudu. U pitanju su EC642 T2 helikopteri koje danas oznacavaju kao H145M odnosno model iz teksta a koji smo mi ugovorili.

Cena po komadu ispada 12.93 miliona eura.

Pretpostavljam da je ovaj nas ugovor oko 100 miliona eura.
Za taj novac i za ove namene mogli smo da kupujemo Ka-226 i to oko 25 komada i da ugovorimo lokalno sklapanje tog modela kod nas kao i da pravimo sami module za njega.

Ali ima se moze se kako stavri stoje, novac kada ga bacaju bacaju ga naveliko, da ne ulazimo sta eventuilano sve moze vojska da kupi za te pare a policija treba da je na zapecku oko ovakve opreme a ne u prvom planu.

Ako im je toliko bitan sertifikat za Gazele su mogli posebno da ugovore mada ne vidim neki njegov znacaj nece iz Francuske slati Gazele ovde sigurno a one koje su na primer u BiH nece ici u Francusku vec kod nas ili ce ih lokalno remontovati sa ekipama iz neke strane zemlje.

Znacajnije je posedovanje licence za Gazele i njena upootreba ako nista drugo moze se konstruktivna dokumentacija za nju prodati.
Jos jedna ideja kako do para za SDPR kada vec citaju moje tekstove neka mi uplate proviziju za ideje koje besplatno dobijaju :)
Ko bi kupio KD Gazele pa pada mi napamet Sudan onako iz prve…

D

Dragi peruni nije cena 100 Miliona Eura pricalo se o nekoj cifri od 30 Miliona … sa dodatnim ugovorima tj.Off setom…. mislim jesu ovi nasi Galantni ali nisu bas toliko sasavi definitivno. procitaj ako mozes da progviris u starije vesti ovog Portala u vreme kada se pisalo tek o nabavci Eurocopterovih Helihoptera…. mislim da je to tu negde ona Dva MiL 171 V otprilike toliko inovih 6 ili 9 neznam ni ja vise !

Odgovori

Не може 9 Х145М да кошта само 30 милиона евра. Пре ће бити око 100.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jason Born na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Sedista su savim ok, jedino sto po meni nije trebalo ukidati onakve obroke. To mi se nimalo nije dopalo. Obrok je ranije bio sasvim pristojan a sada je mizeran poput Lufthansinog.

24. Jul 2017.Pogledaj

Beli na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

@Adrian Čini mi se da je Alen već pisao o tome da novi sicevi nisu manje udobni od starih i da čak nude više mesta pred koljenima. Znači ovo sa drvenim klupama je samo zlonamerno. Biznis Klasa se koliko se meni čini nije često koristila. Sam sam se uverio u to na jednom letu od…

24. Jul 2017.Pogledaj

Beli na: Blokiran račun Montenegro erlajnsa: Čeka li flotu prizemljenje?

@Vladimir :-) čitaš li ti pre nego što počneš komentarisati? 1. Nigde nisam napisao da je "bolje podići cenu..." nego je tvoj istomišljenik napisao da bi se digle cene u slučaju monopola. 2. Nisam napisao da kroz veću cenu "pomazeš bratu..." nego kroz preuzimanje Montenegro Airlinsa od strane AS bez obzira kolika bi cena karata…

24. Jul 2017.Pogledaj

Dejan na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Leteo više puta u Lufthansi (koristi ista) Tvrdo neudobno nema pobišenog naslona za glavu. Moram da skupljam ramena. Jednom rečju sedim kao veverica! Loša do zla Boga!

24. Jul 2017.Pogledaj

ivan na: Povećanje od 3%: U prvih šest meseci ove godine Er Srbija opslužila više od milion putnika

Moj osecaj je da su stara sedista bila nesto udobnija, mada se ja sa svojih 184cm visine uvek nesto patim u avionima. Ja bi bio zadovoljniji sa novim sedistima samo da su ostavili malo vise razmaka medju njima, ovako ispade da su stvarno napravili pomak prema LC kompanijama ali sa regularnim cenama. Doduse da budem…

24. Jul 2017.Pogledaj