Kako je za Tango Six zvanično potvrđeno u Ministarstvu odbrane Srbije, u domaći Vazduhoplovni zavod ‘’Moma Stanojlović’’ na Batajnici, na remont su pre izvesnog vremena stigla dva transportna višenamenska helikoptera Mi-17 koji pripadaju Ministarstvu unutrašnjih poslova Makedonije. Nezvanično saznajemo i da su makedonski helikopteri, u razmaku od par dana, na batajnički aerodrom sleteli još krajem novembra.
Imajući u vidu da je reč o međudržavnom poslu nije teško zaključiti da se on obavlja preko kompanije Jugoimport SDPR. Takođe, kako naš vazduhoplovni zavod do sada nikada samostalno nije radio remont helikoptera Mi-17 najverovatnije je reč o tesnoj saradnji sa Rusima, jer ne samo da se radi o Mi-17 već su Makedonci poslali noviju verziju ovog helikoptera – Mi-171.
Interesantno da je Ministar odbrane Srbije Aleksandar Vulin još 13. septembra ove godine, na sednici Odbora za bezbednost i unutrašnje poslove Narodne skupštine, izjavio da naš vazduhoplovni zavod trenutno radi na remontu makedonskih helikoptera Mi-17. Do sada je međutim u ‘’Momi’’ rađen samo remont helikoptera Mi-8T a njegovi zaposleni su učestvovali i u određenim aktivnostima prilikom remonta dva Mi-17 za Vojsku Srbije koji su tokom 2010. upravo u ovom zavodu izvršili ruski stručnjaci.
Treba reći i da su određena iskustva na novijim verzijama ruskih Mi-17, stručnjaci VZ ‘’Moma Stanojlović’’ stekli i prilikom modifikacije i modernizacije helikoptera Mi-17V-5 i Mi-171Š RV Iraka kada je rađeno na unapređenju njihovih borbenih mogućnosti, ugradnjom nove elektronske opreme i integracijom novog naoružanja. Ovaj posao, koji je takođe vodio Jugoimport SDPR, odrađen je pre nekoliko godina.
Moguće je da je ovo prvi konkretan pokušaj da vazduhoplovni zavod iz Batajnice zaista jednom postane regionalni remontni centar za ruske helikoptere familije Mi-8 i 17, što je već nekoliko puta najavljivano, kako iz Rusije tako i od domaćih političara.
Postavlja se međutim pitanje da li je to i dalje realno s obzirom da su se okolne države već snašle, Mađarska je svoje Mi-17 remontovala u Rusiji, za remont u Rusiji se po svemu sudeći priprema i Hrvatska (u pitanju su helikopteri Mi-171Š), BiH je to poveravala Ukrajini, Bugarska to sama radi a Makedonija je vojne primerke remontovala u Litvaniji.
Zanimljivo je da su Makedonci na svojim policijskim Mi-17 u hrvatskom zavodu ZTC iz Velike Gorice februara 2016. godine odradili preglede sistema helikoptera, njihovih motora kao i radioničko ispitivanje sistema infracrvene opreme. Ovaj posao obavljen je uz stručnu pomoć i saradnju posada i tehničkog sastava Helikopterske jedinice MUP-a Makedonije.
Ova formacija danas raspolaže sa dva helikoptera Mi-171 i jednim Mi-17V-5. Dva Mi-171 nabavljena su krajem novembra 2008. godine preko litvanske kompanije Aviabaltika Aviation iz Kaunasa pod ugovorom koji je vredeo 20,4 miliona dolara dok su krajem decembra iste godine preko jedne finske kompanije naručena i dva helikoptera Mi-17V-5 u vrednosti od 21,7 miliona dolara. Helikopter Mi-17V-5 srušio se 10. jula 2014. prilikom noćnog trenažnog leta a sva četiri člana posade su poginula.
David
Lepa vest !
👍
Dm
Naši trebaju valjda još 4 Mi17 da kupe ali ne znam ako će još Mi17 V5 da kupe ili neki Mi17sh kao što hrvati imaju to je koliko znam borbena verzija ali može naravno da se koristi kao transportni helikopter.
Živojin Banković
По жељи купца и Ми-17В-5 се може наоружати попут Ми-171Ш.
За ВС се преговара о још 6 хеликоптера.
Milan
Živojine,u čemu se ogleda najveća razlika izmedju ova dva helikoptera?Šta mislite I najnovijoj verziji mi-171š I ima li šanse da nabavimo baš taj model?
Hvala.
Živojin Banković
Између данашњих Ми-8АМТШ (Ми-171Ш) који се производи у Улан Удеу и Ми-8МТВ-5 (Ми-17В-5) из Казања постоје одређене разлике али оне нису толико велике.
Обе фабрике данас нуде тзв. “делфински“ нос и задњу рампу па се споља разликују само по томе што АМТШ има шира десна бочна клизна врата а МТВ-5 лева.
Разни систем, опрема, мотори су често од истог произвођача али су различитих верзија. Многи системи су ипак готово идентични.
Ми-8АМТШ је замишљен као транспортно-борбени хеликоптер који поред лансера НРЗ и топова може да носи и противоклопне ракете. Дакле има и потребну електронску опрему за њихову употребу.
Најновија верзија Ми-171Ш-ВН направљена је на основу искустава из Сирије, има нове моторе ВК-2500, побољшану савременију електронску опрему и наоружање, активну и пасивну заштиту. Прави десантно-јуришни хеликоптер који би се у доброј мери могао мерити са Ми-24.
Може се лако набавити Ми-171Ш али ја нисам за набавку те верзије јер смо набавили варијанту Ми-17В-5 па би то требало наставити, пре свега због логистике.
Ипак у свету постоје државе које су набављале Ми-17 из обе фабрике.
Milan
Hvala puno na ovakvom odgovoru!
Uživanje je čitati vaše tekstove,zaista.
Hvala,još jednom!
Branko
@Zivojin Brankovic
A da li se pod tim da se i V5 verzija moze naoruzati isto kao 171 podrazumeva i aktivna i pasivna zastita, kao i savremenija elektronska oprema?
Живојин Банковић
Да све се подразумева.
Пример су белоруски Ми-8МТВ-5 који имају систем заштите Л370 “Витебск“ (извозна ознака Президент-С).
Ту су и индијски Ми-17В-5 са тзв. “стакленим“ кокпитом.
Joca
Zivojine jedno pitanje,da li je mi171a2 bolja varijanta mi171sh? Dodacu,da se nadam da ce nasi ugovoriti tih dodatnih 6 sa Rusima,bio bi pun pogodak,predhodna dva smo dobili cinimi se po ceni od 13,14 mil.po komadu doduse klot varijantu,sada mozda dobijemo po toj ceni neku kompletniju sa borbenim mogucnostima,posto uzimamo vise.Ako uzimamo,valjda hocemo.
Живојин Банковић
А2 је најновија и најсавременија верзија Ми-17.
Серијска производња је тек почела а цена неће бити баш мала.
Али прво иду цивилни примерци а не зна се још када ће бити војних варијанти.
Писали смо о тој верзији.
https://tangosix.rs/2014/24/09/novi-paket-avionike-za-mi-17/
https://tangosix.rs/2015/13/11/poleteo-drugi-prototip-helikoptera-mi-171a2/
Milos
Koliko je izvesna ova krucijalna nabavka dodatnih 6 komada?
juce ipak nista nije saopsteno…
Beli
@Miloš
Neki dan je Lazanski u jednoj televiziji izjavio nešto u smislu da će oni biti malo oprezniji u izjavama.
Mislim da je razlog taj što se u zadnje vreme odmah dizala buka čim je nešto kasnelo ili nije bilo 100% nego 90% ono što je obećano.
Zato je bolje da se upali cenzura, … a onda će opet kritike zašto nas ne informišu, itd.
Mrgud
…aли зашто нико од суседа неће да ремонтује своје војне Мил хеликоптере код нас кад смо ми лидери у региону!?? :(
Boban
LOL :)
Petrica
Lideri u regionu, sa dva helikoptera!
Fpn-ovac@Mrgud
Politički dogovori uglavnom definišu vojne poslove, Makedonija ima razloga za to itekako da vrši u Srbiji, shodno tome da je ta zemlja bure baruta gotovo kao i BIH, a koja gleda u Srbiju kao jedini mogući stabilizacioni faktor (Albanija,Grčka,Kosovo to svakako nisu), gde ima vrlo jakih polarizacija izmešu etničkih skupina, Srbija kojoj Makedonija pokušava da kompenzuje ispad sa diplomatskim predstavništvom, a i priznavanje Makedonije pod tim imenom a ne pod imenom BJRM košta, i to bi mogla biti na neki način cena. Kako Makedonija i nije neka platežno sposobna zemlja, veće flote ne može imati, samim tim ni većih poslova za Momu.
Izrazito naivno bi bilo verovati da ce Hrvatska poslati flotu svojih MI-17 na remont u Srbiju, jer se konstantno u javno političkom diskursu ispaljuju šovinističke strelice (za dnevno političke potrebe skretanja pažnje), a i Hrvatskoj je u interesu da kod Rusa pokupe koji poen jer su im diplomatski odnosi ubi Bože (nisu imali čak ni ambasadora do skora u Moskvi, plus Afrokorovi krediti), pa da bi Putin digao palac za kupovinu nekog broda sa hrvatskih brodogradilišta, onda se moraju odužiti kojim poslom za rusku ekonomiju.
Beduin
👏 za Afrokor
Fpn-ovac@Beduin
Debeli prsti a kucah preko telefona. :) Inače post mi je poprilično polupismen.
Beduin
Sta je da je, nasmija me posteno 😉
Strahinja
Ne bih se zurio sa izjavama oko regionalnog centra za odrzavanje tog tipa helikoptera. Za takav poduhvat potrebni su nam kadrovi, tehnika, alati, infrastruktura. Takodje potrebno je da mi budemo veci korisnik tog tipa ali i da imamo sigurnu klijentelu(civilnu i vojnu) u regionu, a obzirom na odnose u komsiluku to je veoma tesko.
Iskreno zelim da mi nabavimo te helikoptere i da uspostavimo taj centar, ali ovo je Balkan i moramo biti blagi pesimisti i oprezni u onome sta zelimo a sta je moguce postici.
Strahinja
Zaboravih da pitam.
Koliki je resurs ovih nasih preostalih 6 Mi-8T tj. jos koliko godina ili letnih sati moze da se leti sa njima?
BS
Sad lete samo jedan ili dva, a svi zavrsavaju karijeru valjda naredne godine, zato se i nabavljaju novi.
Živojin Banković
Da aktivna su dva Mi-8T a trebalo bi da prestanu da lete do kraja 2018.
Strahinja
Onda ispada da cemo ubrzo spasti na 2 Mi-17V-5 i onaj 1 Mi-17.
Time 119. mhe ostaje bez transportnih helikoptera.
Živojin Banković
Stari Mi-17 je trebao biti poslat na remont ove godine jer je istekao vremenski resurs od 7 godina (remontovan je 2010).
Koliko znam ni on ne leti.
Strahinja
Ja sam mislio da je on poslat na remont.
Onda je situacija jos gora.
Bilo bi logicno da se Mi-17 remontuje i preda 119. mhe do nabavke novih helikoptera.
Živojin Banković
Po mojim saznanjima 119. mhe prelazi na H145M.
Strahinja
Odlicno, to vec nisam procitao nigde, obicno je nekada nova tehnika dolazila na Batajnicu a starija je slana dalje drugim jedinicama-tako je barem bilo nekada.
Onda se dolazak novih H145M poklapa sa povlacenjem Mi-8T krajem 2018.
Pavle
Dobise priliku.
vulkanac
jedno pitanje za g-dina Bankovica, interesuje me njegovo misljenje koliko je AW-101 napredniji od Mi-8/Mi-17 jer se radi o letelici slicne klase 15t, s tim da merlin ima 3 motora i oklopnpljeno telo na novou 1, s tim da dodatne ploce donose zastitu 3+, ovi helikopteri se u principu naoruzavaju mitraljezima 7.62/12.7mm, za podrsku desantu i imaju vecu kabinu od Mi-17, a ako je cena u pitanju pa onda i vladini sluzbenici mogu da voze ne Skode ili Audije, nego Lade
a i nove Lade mnogo lepo izgledaju
Živojin Banković
Zavisi koju varijantu Mi-17 poredite sa AW101.
Naravno govorimo o onome što Rusi trenutno mogu da ponude. Jer nije u redu porediti Mi-17-1V sa analognim instrumentima i moderan AW101 sa “staklenim“ kokpitom.
Treba dakle porediti npr. Mi-171A2 ili neke od modernijih varijanti Mi-17 sa najsasvremnijom opremom.
Treba obratiti pažnju na cenu.
Norveška je najsvežiji primer, 16 AW101 je platila 1,63 milijarde dolara ali uz 15-godišnju logistiku.
AW101 je negde 2009. koštao 21 milion dolara, video sam najskuplju cenu od 28 miliona dolara a što se tiče Mi-17 najviše što sam pročitao je cena od 22 miliona.
Mislim da je za Srbiju Mi-17 bolji kada je u pitanju cena efikasnost a to je odavno procenila i struka. Naravno koliko imate novca toliko će helikopteri biti opremljeni.
vulkanac
hvala na komentaru, savet izbegavajte komentare cena jer sve zavisi od offset ugovora, jako mi se dopada T6,
i sasvim ste ok sa temama, ali mislim da je potreban kriticki stav o nacinu kako se modernizuje RV,
cene AW-101 po mojim izvorima je oko 35 miliona $
zavisi od opreme,
Живојин Банковић
Наравно при навођењу цена треба навести детаље уговора ако су објављени.
Brad
@Živojin Bankovic
Dali mozda znate sta je radjeno na irackim Mi-17 i koliko ih je to kostalo?
Hvala na odgovoru, sjajan tekst kao i uvek
Живојин Банковић
Немам податак за цену а на њима је интегрисана одређена електронска опрема (електрооптички систем) као и наоружање (контејнери са митраљезима и топовима, ПО ракете, НРЗ).