BEG airport status
Zvanično potvrđeno: Srbija remontuje makedonske helikoptere Mi-17 Pored dva Mi-171, Helikopterska jedinica MUP-a Makedonije raspolaže i sa jednim Mi-17V-5 (na fotogfrafiji).

Zvanično potvrđeno: Srbija remontuje makedonske helikoptere Mi-17

Kako je za Tango Six zvanično potvrđeno u Ministarstvu odbrane Srbije, u domaći Vazduhoplovni zavod ‘’Moma Stanojlović’’ na Batajnici, na remont su pre izvesnog vremena stigla dva transportna višenamenska helikoptera Mi-17 koji pripadaju Ministarstvu unutrašnjih poslova Makedonije. Nezvanično saznajemo i da su makedonski helikopteri, u razmaku od par dana, na batajnički aerodrom sleteli još krajem novembra.

Imajući u vidu da je reč o međudržavnom poslu nije teško zaključiti da se on obavlja preko kompanije Jugoimport SDPR. Takođe, kako naš vazduhoplovni zavod do sada nikada samostalno nije radio remont helikoptera Mi-17 najverovatnije je reč o tesnoj saradnji sa Rusima, jer ne samo da se radi o Mi-17 već su Makedonci poslali noviju verziju ovog helikoptera – Mi-171.

Interesantno da je Ministar odbrane Srbije Aleksandar Vulin još 13. septembra ove godine, na sednici Odbora za bezbednost i unutrašnje poslove Narodne skupštine, izjavio da naš vazduhoplovni zavod trenutno radi na remontu makedonskih helikoptera Mi-17. Do sada je međutim u ‘’Momi’’ rađen samo remont helikoptera Mi-8T a njegovi zaposleni su učestvovali i u određenim aktivnostima prilikom remonta dva Mi-17 za Vojsku Srbije koji su tokom 2010. upravo u ovom zavodu izvršili ruski stručnjaci.

Treba reći i da su određena iskustva na novijim verzijama ruskih Mi-17, stručnjaci VZ ‘’Moma Stanojlović’’ stekli i prilikom modifikacije i modernizacije helikoptera Mi-17V-5 i Mi-171Š RV Iraka kada je rađeno na unapređenju njihovih borbenih mogućnosti, ugradnjom nove elektronske opreme i integracijom novog naoružanja. Ovaj posao, koji je takođe vodio Jugoimport SDPR, odrađen je pre nekoliko godina.

Testiranje koncepta „regionalnog remontnog centra za ruske helikoptere“? / Foto: Igor Božinovski

Moguće je da je ovo prvi konkretan pokušaj da vazduhoplovni zavod iz Batajnice zaista jednom postane regionalni remontni centar za ruske helikoptere familije Mi-8 i 17, što je već nekoliko puta najavljivano, kako iz Rusije tako i od domaćih političara.

Postavlja se međutim pitanje da li je to i dalje realno s obzirom da su se okolne države već snašle, Mađarska je svoje Mi-17 remontovala u Rusiji, za remont u Rusiji se po svemu sudeći priprema i Hrvatska (u pitanju su helikopteri Mi-171Š), BiH je to poveravala Ukrajini, Bugarska to sama radi a Makedonija je vojne primerke remontovala u Litvaniji.

Zanimljivo je da su Makedonci na svojim policijskim Mi-17 u hrvatskom zavodu ZTC iz Velike Gorice februara 2016. godine odradili preglede sistema helikoptera, njihovih motora kao i radioničko ispitivanje sistema infracrvene opreme. Ovaj posao obavljen je uz stručnu pomoć i saradnju posada i tehničkog sastava Helikopterske jedinice MUP-a Makedonije.

Ova formacija danas raspolaže sa dva helikoptera Mi-171 i jednim Mi-17V-5. Dva Mi-171 nabavljena su krajem novembra 2008. godine preko litvanske kompanije Aviabaltika Aviation iz Kaunasa pod ugovorom koji je vredeo 20,4 miliona dolara dok su krajem decembra iste godine preko jedne finske kompanije naručena i dva helikoptera Mi-17V-5 u vrednosti od 21,7 miliona dolara.  Helikopter Mi-17V-5 srušio se 10. jula 2014. prilikom noćnog trenažnog leta a sva četiri člana posade su poginula.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Da

Lepa vest !
👍

Odgovori
Dm

Naši trebaju valjda još 4 Mi17 da kupe ali ne znam ako će još Mi17 V5 da kupe ili neki Mi17sh kao što hrvati imaju to je koliko znam borbena verzija ali može naravno da se koristi kao transportni helikopter.

Odgovori
Ž

По жељи купца и Ми-17В-5 се може наоружати попут Ми-171Ш.

За ВС се преговара о још 6 хеликоптера.

Mi

Živojine,u čemu se ogleda najveća razlika izmedju ova dva helikoptera?Šta mislite I najnovijoj verziji mi-171š I ima li šanse da nabavimo baš taj model?
Hvala.

Ž

Између данашњих Ми-8АМТШ (Ми-171Ш) који се производи у Улан Удеу и Ми-8МТВ-5 (Ми-17В-5) из Казања постоје одређене разлике али оне нису толико велике.

Обе фабрике данас нуде тзв. “делфински“ нос и задњу рампу па се споља разликују само по томе што АМТШ има шира десна бочна клизна врата а МТВ-5 лева.

Разни систем, опрема, мотори су често од истог произвођача али су различитих верзија. Многи системи су ипак готово идентични.

Ми-8АМТШ је замишљен као транспортно-борбени хеликоптер који поред лансера НРЗ и топова може да носи и противоклопне ракете. Дакле има и потребну електронску опрему за њихову употребу.

Најновија верзија Ми-171Ш-ВН направљена је на основу искустава из Сирије, има нове моторе ВК-2500, побољшану савременију електронску опрему и наоружање, активну и пасивну заштиту. Прави десантно-јуришни хеликоптер који би се у доброј мери могао мерити са Ми-24.

Може се лако набавити Ми-171Ш али ја нисам за набавку те верзије јер смо набавили варијанту Ми-17В-5 па би то требало наставити, пре свега због логистике.

Ипак у свету постоје државе које су набављале Ми-17 из обе фабрике.

Mi

Hvala puno na ovakvom odgovoru!
Uživanje je čitati vaše tekstove,zaista.
Hvala,još jednom!

Br

@Zivojin Brankovic
A da li se pod tim da se i V5 verzija moze naoruzati isto kao 171 podrazumeva i aktivna i pasivna zastita, kao i savremenija elektronska oprema?

Ж

Да све се подразумева.

Пример су белоруски Ми-8МТВ-5 који имају систем заштите Л370 “Витебск“ (извозна ознака Президент-С).

Ту су и индијски Ми-17В-5 са тзв. “стакленим“ кокпитом.

Jo

Zivojine jedno pitanje,da li je mi171a2 bolja varijanta mi171sh? Dodacu,da se nadam da ce nasi ugovoriti tih dodatnih 6 sa Rusima,bio bi pun pogodak,predhodna dva smo dobili cinimi se po ceni od 13,14 mil.po komadu doduse klot varijantu,sada mozda dobijemo po toj ceni neku kompletniju sa borbenim mogucnostima,posto uzimamo vise.Ako uzimamo,valjda hocemo.

Odgovori
Ж

А2 је најновија и најсавременија верзија Ми-17.

Серијска производња је тек почела а цена неће бити баш мала.

Али прво иду цивилни примерци а не зна се још када ће бити војних варијанти.

Писали смо о тој верзији.

https://tangosix.rs/2014/24/09/novi-paket-avionike-za-mi-17/

https://tangosix.rs/2015/13/11/poleteo-drugi-prototip-helikoptera-mi-171a2/

Mi

Koliko je izvesna ova krucijalna nabavka dodatnih 6 komada?

juce ipak nista nije saopsteno…

Odgovori
Be

@Miloš

Neki dan je Lazanski u jednoj televiziji izjavio nešto u smislu da će oni biti malo oprezniji u izjavama.

Mislim da je razlog taj što se u zadnje vreme odmah dizala buka čim je nešto kasnelo ili nije bilo 100% nego 90% ono što je obećano.

Zato je bolje da se upali cenzura, … a onda će opet kritike zašto nas ne informišu, itd.

Mr

…aли зашто нико од суседа неће да ремонтује своје војне Мил хеликоптере код нас кад смо ми лидери у региону!?? :(

Odgovori
Bo

LOL :)

Pe

Lideri u regionu, sa dva helikoptera!

Fp

Politički dogovori uglavnom definišu vojne poslove, Makedonija ima razloga za to itekako da vrši u Srbiji, shodno tome da je ta zemlja bure baruta gotovo kao i BIH, a koja gleda u Srbiju kao jedini mogući stabilizacioni faktor (Albanija,Grčka,Kosovo to svakako nisu), gde ima vrlo jakih polarizacija izmešu etničkih skupina, Srbija kojoj Makedonija pokušava da kompenzuje ispad sa diplomatskim predstavništvom, a i priznavanje Makedonije pod tim imenom a ne pod imenom BJRM košta, i to bi mogla biti na neki način cena. Kako Makedonija i nije neka platežno sposobna zemlja, veće flote ne može imati, samim tim ni većih poslova za Momu.

Izrazito naivno bi bilo verovati da ce Hrvatska poslati flotu svojih MI-17 na remont u Srbiju, jer se konstantno u javno političkom diskursu ispaljuju šovinističke strelice (za dnevno političke potrebe skretanja pažnje), a i Hrvatskoj je u interesu da kod Rusa pokupe koji poen jer su im diplomatski odnosi ubi Bože (nisu imali čak ni ambasadora do skora u Moskvi, plus Afrokorovi krediti), pa da bi Putin digao palac za kupovinu nekog broda sa hrvatskih brodogradilišta, onda se moraju odužiti kojim poslom za rusku ekonomiju.

Be

👏 za Afrokor

Fp

Debeli prsti a kucah preko telefona. :) Inače post mi je poprilično polupismen.

Be

Sta je da je, nasmija me posteno 😉

St

Ne bih se zurio sa izjavama oko regionalnog centra za odrzavanje tog tipa helikoptera. Za takav poduhvat potrebni su nam kadrovi, tehnika, alati, infrastruktura. Takodje potrebno je da mi budemo veci korisnik tog tipa ali i da imamo sigurnu klijentelu(civilnu i vojnu) u regionu, a obzirom na odnose u komsiluku to je veoma tesko.
Iskreno zelim da mi nabavimo te helikoptere i da uspostavimo taj centar, ali ovo je Balkan i moramo biti blagi pesimisti i oprezni u onome sta zelimo a sta je moguce postici.

Odgovori
St

Zaboravih da pitam.
Koliki je resurs ovih nasih preostalih 6 Mi-8T tj. jos koliko godina ili letnih sati moze da se leti sa njima?

Odgovori
BS

Sad lete samo jedan ili dva, a svi zavrsavaju karijeru valjda naredne godine, zato se i nabavljaju novi.

Ž

Da aktivna su dva Mi-8T a trebalo bi da prestanu da lete do kraja 2018.

St

Onda ispada da cemo ubrzo spasti na 2 Mi-17V-5 i onaj 1 Mi-17.
Time 119. mhe ostaje bez transportnih helikoptera.

Ž

Stari Mi-17 je trebao biti poslat na remont ove godine jer je istekao vremenski resurs od 7 godina (remontovan je 2010).

Koliko znam ni on ne leti.

St

Ja sam mislio da je on poslat na remont.
Onda je situacija jos gora.
Bilo bi logicno da se Mi-17 remontuje i preda 119. mhe do nabavke novih helikoptera.

Ž

Po mojim saznanjima 119. mhe prelazi na H145M.

St

Odlicno, to vec nisam procitao nigde, obicno je nekada nova tehnika dolazila na Batajnicu a starija je slana dalje drugim jedinicama-tako je barem bilo nekada.
Onda se dolazak novih H145M poklapa sa povlacenjem Mi-8T krajem 2018.

Pa

Dobise priliku.

Odgovori
vu

jedno pitanje za g-dina Bankovica, interesuje me njegovo misljenje koliko je AW-101 napredniji od Mi-8/Mi-17 jer se radi o letelici slicne klase 15t, s tim da merlin ima 3 motora i oklopnpljeno telo na novou 1, s tim da dodatne ploce donose zastitu 3+, ovi helikopteri se u principu naoruzavaju mitraljezima 7.62/12.7mm, za podrsku desantu i imaju vecu kabinu od Mi-17, a ako je cena u pitanju pa onda i vladini sluzbenici mogu da voze ne Skode ili Audije, nego Lade
a i nove Lade mnogo lepo izgledaju

Odgovori
Ž

Zavisi koju varijantu Mi-17 poredite sa AW101.

Naravno govorimo o onome što Rusi trenutno mogu da ponude. Jer nije u redu porediti Mi-17-1V sa analognim instrumentima i moderan AW101 sa “staklenim“ kokpitom.

Treba dakle porediti npr. Mi-171A2 ili neke od modernijih varijanti Mi-17 sa najsasvremnijom opremom.

Treba obratiti pažnju na cenu.

Norveška je najsvežiji primer, 16 AW101 je platila 1,63 milijarde dolara ali uz 15-godišnju logistiku.

AW101 je negde 2009. koštao 21 milion dolara, video sam najskuplju cenu od 28 miliona dolara a što se tiče Mi-17 najviše što sam pročitao je cena od 22 miliona.

Mislim da je za Srbiju Mi-17 bolji kada je u pitanju cena efikasnost a to je odavno procenila i struka. Naravno koliko imate novca toliko će helikopteri biti opremljeni.

vu

hvala na komentaru, savet izbegavajte komentare cena jer sve zavisi od offset ugovora, jako mi se dopada T6,
i sasvim ste ok sa temama, ali mislim da je potreban kriticki stav o nacinu kako se modernizuje RV,
cene AW-101 po mojim izvorima je oko 35 miliona $
zavisi od opreme,

Ж

Наравно при навођењу цена треба навести детаље уговора ако су објављени.

Br

@Živojin Bankovic
Dali mozda znate sta je radjeno na irackim Mi-17 i koliko ih je to kostalo?
Hvala na odgovoru, sjajan tekst kao i uvek

Odgovori
Ж

Немам податак за цену а на њима је интегрисана одређена електронска опрема (електрооптички систем) као и наоружање (контејнери са митраљезима и топовима, ПО ракете, НРЗ).

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

28. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj