BEG airport status
Sve varijante moguće modernizacije srpskih MiG-ova 29 MiG-29SMT u varijanti 9.19 sa dodatnim leđnim rezervoarom za gorivo kapaciteta 950 litara. Ovakve avione koristi VKS Rusije / Foto: RSK MiG

Sve varijante moguće modernizacije srpskih MiG-ova 29

Donacija šest aviona MiG-29 iz Rusije koji bi, po poslednjim zvaničnim najavama trebalo da stignu do aprila, značajno će pojačati lovačku avijaciju srpskog RV i PVO. Odmah nakon dolaska u Srbiju avioni će biti upućeni u Vazduhoplovni zavod “Moma Stanojlović“ gde će narednih meseci biti dovedeni na nivo postojećih srpskih aviona koji su prilikom remonta 2008. i 2010. pretpeli manje modifikacije.

Nakon završetka radova ruski avioni biće predati jedinici a nakon toga na remont i modernizaciju idu 4 naša primerka. Neke detalje obima modernizacije smo već saznali a ministar odbrane je juče saopštio da će to biti nivo SM standarda. Na osnovu te izjave kao i prethodne najave premijera Vučića i pomoćnika ministra odbrane Nenada Miloradovića da će avioni imati radar Žuk koju varijanta SM nema, moglo bi se desiti da naši avioni budu nešto između MiG-29SM i SMT. Zbog toga ćemo se ovoga puta baviti opisom ove dve modifikacije uz prikaz i modernizovanih dvoseda.

DSC06229
Višenamenski borbeni avion MiG-29SM 9.12SM MAKS-2009 / Foto: Aleksandar Milošević

Jedan od najpoznatijih borbenih aviona 20. veka sasvim sigurno jeste sovjetski laki frontovski lovac MiG-29. Njegova proizvodnja bila je zaustavljena 1991. godine do kada je samo za vazduhoplovne snage SSSR-a proizvedeno preko 900 primeraka. Nakon raspada Sovjetskog Saveza, ekonomski onemoćala Rusija nije više mogla da finansira ne samo nabavke nove tehnike već i dalji razvoj postojećih platformi. Takav je bio slučaj i sa Opitno-konstrukcionim biroom (OKB) MiG, samim tim i sa avionom MiG-29.

Konkretno, prekinut je rad na varijanti 9.15 odnosno MiG-29M koji je po svojim taktičko-tehničkim karakteristikama odgovara američkom F-16C Block 50 i 52. Ruska vojska nije imala novca za nabavku ovih aviona a dalje usavršavanje 9.15 obnovljeno je tek nakon 2000. godine kroz projekte aviona MiG-29K i KUB (9.41 i 47), MiG-29M i M2 (9.61 i 67) i MiG-35. Ipak tokom 90.tih godina rukovodstvo i stručnjaci ANPK (Avijacijski naučno-proizvodni kompleks, bivši OKB) MiG nisu sedeli skrštenih ruku i u veoma teškim uslovima pokušavali su i trudili se da prežive.

MiG-29SM (9.12SM i 9.13SM)

Iz razloga što MiG-29M nije ušao u operativnu upotrebu ruskih vazduhoplovnoh snaga samim tim ovaj avion nije mogao biti spreman ni za izvoz. Kako bi opstao na tržištu MiG je zbog toga morao da pripremi paket modernizacije aviona MiG-29 pa je početkom 90.tih započet rad na modifikaciji MiG-a 29S (9.13S) koja je do tada bila najnaprednija varijanta u operativnoj upotrebi. Tako se 1995. pojavio višenamenski borbeni avion MiG-29SM a modernizacija je pre svega podrazumevala integraciju vođenog naoružanja vazduh-zemlja uz podrazumevanu modifikaciju radara i elektronske opreme.

ruski MiG-29SM 777
MiG-29SM 777 koji je prethodno bio 9.12S. Pod kriliima su okačene rakete vazduh-vazduh R-27, R-77 i R-73 kao i protivradarska raketa H-31P.

MiG-29SM poseduje višenamenski radar N019ME koji predstavlja modifikaciju radara N019M “Topaz“ sa aviona MiG-29S u odnosu na koji ima nešto slabije mogućnosti. Istovremeno može pratiti 10 ciljeva u vazduhu a omogućuje istovremeno gađanje dva cilja. U sastav radiolokacionog nišanskog kompleksa uveden je novi radiolokacioni kanal ARLK sa autonomin računarom MVK-04. Radi primene televizijski samonavođenih ubojnih sredstava klase vazduh-zemlja, u sistem za upravljanje vatrom (SUV) je uključen i televizijski kanal sa autonomnim računarom.

Ovako modifikovan SUV omogućuje da se slika sa televizijske glave za samonavođenje prikazuje na višenamenskom kolor displeju MFI-54 koji je ugrađen umesto radarskog pokazivača. Modernizovan je i optoelektronski nišansko-navigacijski sistem, tu je zatim novi višenamenski centralni računar, navigacijski sistem uz primenu GPS a primenjena je i magistrala podataka po standardu MIL-STD-1553B.

peruanski sa R-27 i R-73 u letu
Peruanski MiG-29SM-P.

Prilikom razvoja borbenog aviona, u Rusiji a ranije i u SSSR-u, Opitno-konstrukcioni biroi obično su imali po nekoliko opitnih primeraka koji su korišćeni za razne modifikacije i modernizacije. Tako su neki od njih tokom svog veka upotrebe više puta pretpreli različite izmene, postajali prototipovi za više varijanti i bilo je veoma taško raščlaniti šta su oni sve prošli a praćenje sudbina tih aviona je dosta komplikovano.

Tako je i prototip MiG-a 29SM (9.13SM), avion sa evidencijskim brojem 331 pre toga bio prototip verzije 9.13S kada je nosio evidencijski broj 05 a pre dovođenja na standard 9.13S je bio jedan od prototipova varijante 9.13. Nakon završetka programa razvoja 9.13SM avion 331 postaće i prvi optini avion varijante MiG-29SMT 9.17 ovoga puta sa evidencijskim brojem 405.

sirijski sa AKU-170
Sirijski MiG-29SM sa nosačem AKU-170 na koji se kači raketa vazduh-vazduh R-77.

MiG se potrudio da se ova modernizacija ponudi i korisnicima verzije 9.12 pa je u programu korišćen i avion varijante 9.12S sa evidencijskim brojem 777 (koji će posle postati i MiG-29SMT 9.19) kao i primerak sa brojem 357 koji je služio i kao demonstrator sa ugrađenim sistemom za popunu gorivom u vazduhu (IFR) MiG-29SD (9.12SD). Osim IFR za 9.12SM i SD ponuđena je i mogućnost nošenja potkrilnih rezervoara PTB-1150 (dva komada). U avion su se ugrađivali motori RD-33 serije 2 sa resursom od 1000 sati kao i motori serije 3 kod kojih resurs iznosi 2000 sati.

MiG-29SM je zadržao naoružanje vazduh-vazduh verzije MiG-29S koje je obuhvatalo rakete R-77 (do 6 raketa RVV-AE), R-27 (do dve rakete R-27R/R1/ER ili R-27T/T1/ET) i R-73 (do 6 raketa R-73/E/L). Od vođenih ubojnih sredstava vazduh-zemlja može poneti do dve televizijski samonavođene rakete H-29T i TE ili do četiri televizijski samonavođene bombe KAB-500Kr ili KAB-500-OD.

kokpit nakon remonta
Kokpit srpskog MiG-a 29 nakon remonta 2008. Ovakvu ili sličnu konfiguraciju imaju i slovački MiG-29AS kao i familija MiG-29SM / Foto: Dimitrije Ostojić / www.dimitrijeostojic.com

Do 1998. godine završena su ispitivanja integrisanja i protivradarskih raketa H-31P sa pasivnim radarskim samonavođenjem a MiG-29SM ih može nositi dve. Takođe uz avion se nude i protivbrodske rakete sa aktivnim radarskim samonavođenjem H-31A. Na varijanti 9.13SM povećana je i nosivost spoljašnjeg tereta koja iznosi do 4000 kg na 6 potkrilnih nosača.

Do sada su u svetu na ovaj ili sličan nivo, svoje avione modernizovali samo Peru i Sirija. Peru je 2008. potpisao ugovor od 106 miliona dolara za modifikaciju 6 aviona 9.13 i dva dvoseda. Osim radara N019ME, nove elektronske opreme, mogućnost nošenja vođenog naoružanja vazduh-zemlja avioni su dobili i sistem za popunu gorivom u vazduhu poput onog na beloruskom MiG-29BM.

mig29sm-1
Varijante naoružanja MiG-29SM.

Oznaka peruanskih aviona jednoseda je MiG-29SM-P (negde se može naći i oznaka SMP). Na fotografijama peruanskih aviona još uvek nije viđeno precizno naoružanje za napade na ciljeve na zemlji a postoje informacije da ga Peru još uvek nije nabavio.

Zvanični detalji o sirijskoj modifikaciji aviona 9.12B na nivo MiG-29SM su nepoznati ali se vremenom na osnovu fotografija i video snimaka moglo videti da je deo aviona sposobno za nošenje raketa vazduh-vazduh R-77 kao i vođenih ubojnih sredstava vazduh-zemlja.

Neki elementi iz paketa modernizacije nivoa MiG-29SM korišćeni su prilikom modifikacije aviona MiG-29 za vazduhoplovne snage Slovačke i Srbije. Primer za to su višenamenski pokazivač MFI-54 i upravljački pult PUS-29 za prikaz podataka navigacije i identifikacije. Slovački avioni nose oznake MiG-29AS i UBS iako RSK MiG ovaj standard danas prikazuje kao MiG-29SD.

MiG-29SMT (9.17, 9.18 i 9.19) i MiG-29UPG (9.20)

Još dok je trajao rad na testiranju varijante MiG-29SM, ANPK MiG započeo je aktivnosti na razvoju još radikalnije modernizacije aviona MiG-29 kojim bi se otklonile sve njegove slabosti. Kako bi se dodatno osavremenio i kako po taktičko-tehničkim karakteristikama ne bi više zaostajao za višenamenskim borbenim avionima 4. generacije stvorena je nova verzija sa znatno modernijom elektronskom opremom, većom nosivošću spoljašnjeg tereta, većim doletom i borbenim radijusom, sa dužim resursima i životnim vekom.

Reč je o MiG-u 29SMT (T – toplivo – na ruskom “gorivo“) koji je MiG nudio kao paket modernizacije za 9.12 i 9.13 ali i kao nov proizvod s obzirom da je u pogonima fabrika početkom 90.tih ostalo, po nekim procenama preko 100 nedovršenih jednoseda starijih varijanti. Ti nezavršeni avioni su naknadno prodavani u modifikaciji po želji kupca a među njima su se našle i dve novije varijacije MiG-a 29SMT. Treba istaći i to da su prilikom razvijanja SMT-a koriščeni i neke komponente koje su razvijene u programu MiG-29M 9.15.

ruski MiG-29SMT 405 u letu
Opitni avion 405 nastao od MiG-a 29SM 9.13SM ev. broja 331.

Radi povećanja količine goriva odlučeno je da se na dorzalnom delu trupa dodaju dva nova rezervoara. Tu je montiran jedan veći rezervoar kapaciteta 1400 litara goriva a iza njega manji za 480 litara. Ova dva rezervoara su se lako i brzo mogla skinuti radi pristupa određenim sistemima prilikom pregleda u okviru održavanja. Prvobitni plan je bio da se u krilima i trupu postavi ukupno 10 rezervoara sa dodatnih 3170 litara ali se od toga odustalo jer je zaključeno da bi avion bio pretežak i da bi manevarske mogućnosti bile mnogo slabije.

Prvi opitni avion u programu SMT u prvobitnoj varijanti 9.17 bio je MiG-29SM 9.13SM sa ev. brojem 331 koji je postao MiG-29SMT 405 ali je u početku dobio samo predviđene modifikacije kokpita dok je dodavanje leđnih rezervoara za gorivo usledilo kasnije. Takođe na njemu nije izvršena ni promena pozicije vazdušne kočnice. Njegov prvi let nakon izmena obavljen je 29. novembra 1997. Dodavanje leđnih rezervoara (koji ipak nisu bili u funkciji) kao i leđne vazdušne kočnice izvršeno je do aprila 1998.

MiG-29SMT
Prvi pravi prototip MiG-29SMT 9.17.

Ovaj demonstrator prvi put je prikazan na međunarodnoj izložbi ILA’98 u Berlinu maja 1998. kada je već dobio i sistem za popunu gorivom u vazduhu (takođe nije bio u funkciji). Za ovu priliku ispod trupa je bio okačen i kontejner sa nišanskom opremom CLDP francuske kompanije Thompson-CSF kako bi se pokazalo da je RSK MiG spreman i na integraciju zapadne elektronske opreme.

Prvi “pravi“ prototip 9.17 bio je avion u verziji 9.12 čija je modifikacija započeka krajem 1997. da bi letna ispitivanja u nekompletnoj konfiguraciji započela 28. novembra iste godine. Marta 1998. započeli su radovi dovođenja aviona na puni standard 9.17 da bi prvi let bio izvršen 14. jula a avion je dobio ev. broj 917. Ubrzo zatim prikazan je i na međunarodnom aeromitingu u Farnborou kada je imao i prikaz letnih mogućnosti prilikom kojeg se videlo da je ova verzija zadržala dobre letne karakteristike.

mig29-57
Kokpit 9.17. Kasnije verzije SMT su imale gotovo isti izgled kabine sa manjim izmenama i dodacima.

Letna ispitivanja aviona 917 završena su krajem 1998. a istovremeno je počela modifikacija i trećeg prototipa, aviona 9.12 ev. broj 12 koji je, kada je postao 9.17 dobio broj 01 sa kojim je i poleteo januara 1999. Ovaj avion bio je obrazac za predviđenu modernizaciju ruske flote aviona MiG-29 koja međutim nikada nije realizovana.

Varijanta MiG-29SMT, Izdelije 9.17 imala je 40 procenata više goriva od varijante 9.12, ergonomija kokpita je drastično poboljšana, smanjen je broj instrumenata za 50 procenata, broj upozoravajućih lampica za 60 procenata i broj prekidača za 40 posto. Takođe primenjene su i HOTAS komande a sistem za kontrolu leta bio je kombinovan – mehanički i električni. Nosivost je povećana na 4500 kg, takođe na 6 potkrilnih nosača a naoružanje je u odnosu na MiG-29SM ostalo nepromenjeno. Za familiju SMT ali i kasnije verzije MiG-a 29 napravljen je i novi spoljašnji rezervoar za gorivo kapaciteta 2275 litara koji se postavlja između gondola motora.

MIG-29SMT
MiG-29SMT 917 u novoj šemi farbanja, MAKS-2005 / Foto: Aleksandar Milošević

Ugrađen je novi radar N019MP koji je imao sposobnost otkrivanja ciljeva na kopnu i moru kao i mogućnost mapiranja terena a prethodno je ovaj radar ispitan na avionu 9.13 ev. broja 04. Na instrument tabli su dominirala dva višenamenska pokazivača što će ostati odlika i narednih varijanti 9.18 i 9.19. Paket nove avionike obuhvatao je sisteme za navigaciju, komunikaciju i identifikaciju, linkove za razmenu podataka i komandovanje, sistem za protivelektronska dejstva MSP-418K, magistrala podataka po standardu MIL-STD-1553B. Treba reći da je svaki od tri prototipa 9.17 imao različiti paket elektronike od kojih je mnoga bila u procesu ispitivanja.

Dolet aviona sa tri spoljašnja tanka iznosio je 3500 km a borbeni radijus se kretao od 1100 do 1550 km. Životni vek povećan je na 30 godina ili 4000 sati naleta. Postojali su planovi za dalju razradu varijante 9.17 i to dodavanjem dodatnih rezervoara za gorivo u trupu i krilima. Potom je ova verzija trebala da dobije i motore RD-43 potiska od po 98 kN sa vektorisanim potiskom, digitalne električne komande leta, novi radar, nišansko-navigacijski kontejner, životni vek od 6000 sati. Međutim sva ova poboljšanja nisu primenjena u praksi a mnogi sistemi nikada nisu ni razvijeni.

MiG-29SMT2 9-13 777
MiG-29SMT 9.19 777 nastao od 9.12SM.

Sve modifikacije koje su realizovane na 9.17 ipak nisu našle primenu u modernizaciji postojećih aviona MiG-29 a dalje finansiranje ovog projekta je prekinuto. Avion sa ev. brojem 917 nastavio je da leti kao leteća laboratorija za ispitivanje različitih avionskih sistema.

U prvoj polovini 2000.tih paralelno se radilo na još dve verzije MiG-a 29SMT koji su jedno vreme označavani i kao MiG-29SMT2. Prvi od njih je bio 9.18 na kome je u potpunosti zadržan oblik zmaja varijante 9.12 ali sa sistemom za popunu goriva u vazduhu poput onog na 9.17. Ova varijanta SMT-a dobila je sasvim nov paket avionike koji je obuhvatio radar N010ME Žuk-ME dometa 120 km za cilj veličine lovca (5 m2), novi sistem za kontrolu vatre, dva višenamenska kolor pokazivača MFI-10-06, navigaciju uz primenu GPS, automatski sistem za kontrolu leta a u avion se mogla ugraditi opema po želji i potrebi kupca.

jemenski sa Kh-31P
Jemenski 9.18 sa protivradarskom raketom H-31P.

9.18 prvi put je javno prikazan na međunarodnoj vazduhoplovoj izložbi MAKS-2003. a iste godine Jemen je naručio 18 jednoseda u ovoj varijanti uz još 4 dvoseda MiG-29UB (verzija 9.53 sa sistemom za popunu gorivom u vazduhu). Svi avioni isporučeni su do kraja 2005. godine.

Avion MiG-29SM ev. broja 777 je takođe doveden na standard 9.18 i kao takav su na njemu završena početna ispitivanja. Već početkom novembra 2005. godine ovaj avion je modifikovan i to dodavanjem dodatnog leđnog rezervoara za gorivo kapaciteta 950 litara. Prvo međunarodno prikazivanje imao je na aeromitingu IDEX-2005. u Dubaiju. Naknadno, ova verzija je dobila novu oznaku projektnog biroa – 9.19. Decembra 2006. napravljen je još jedan prototip verzije 9.19 sa ev. brojem 919.

alzirski MiG-29SMT2
9.19A sa oznakama RV Alžira.

2006. godine Alžir je potpisao ugovor za nabavku 28 aviona MiG-29SMT 9.19A i 6 dvoseda MiG-29UBM 9.53A ali je nakon 15 isporučenih aviona ovaj posao otkazan zbog nezadovoljstva alžirske strane kvalitetom aviona. Navodno su u avione bili ugrađeni delovi čije stanje nije zadovoljavajuće i koji nisu novi. Zbog toga je u Rusiji bilo uhapšeno nekoliko direktora firmi koje su bile zadužene za isporuku delova a Alžir je umesto MiG-ova nabavio još 16 Su-30MKA.

Avioni su vraćeni Rusiji koja je odlučila da pomogne kompaniji RSK MiG i otkupi avione za svoje vojno-vazduhoplovne snage. U periodu od 2008-2010. bivši alžirski avion su nakon dovođenja na ruski standard, ušli u sastav dve eskadrile 14. lovačkog avijacijskog puka, baza Kursk-Halino.

indijski MiG-29UPG MAKS-18-8-2011-7
Ispitivanja MiG-a 29UPG 9.20 za Indiju. Fotografija je nastala na MAKS-u 2011.

Varijanta 9.19 poslužila je kao osnova za novu verziju MiG-29UPG 9.20 koji predstavlja paket modernizacije aviona MiG-29B Ratnog Vazduhoplovstva Indije. Ugovor za modernizaciju 62 aviona među kojima su i dvosedi, u vrednosti od oko 900 miliona dolara potpisan je marta 2008. godine. Prototip 9.20 poleteo je 4. februara 2011. godine a ugovorom je bilo definisano da se u Rusiji izvrši modernizacija 6 aviona dok će ostali biti dorađeni u Indiji od elemenata proizvedenih u Rusiji. Isporuka prva tri aviona realizovana je decembra 2012 a prvi avion modernizovan u Indiji poleteo je februara 2015.

MiG-29UPG dobio je između ostalog novi radar Žuk-M2E, francuski navigacijski sistem Safran 95N, optoelektronski sistem OLS-UEM, sistem prikazivanja podataka na kacigi pilota izraelske firme Elbit, motore RD-33 serije 3, nove dispenzere mamaca. Osim toga životni vek je produžen na 3500 sati naleta ili vremenski na 40 godina. Naoružanje je ostalo isto kao kod aviona MiG-29SM i SMT s tim što je dodata mogućnost nošenja protivbrodskih raketa H-35.

ruski MiG-29SMTR 25 plavi Belbek Krim
Ruski MiG-29SMTR 9.19R na vezbi u bazi Belbek na Krimu.

Novi posao za RSK MiG obezbeđen je 29. februara 2012. kada je sa ruskim Ministarstvom odbrane potpisan ugovor o isporuci 14 aviona MiG-29SMT 9.19R i dva dvoseda MiG-29UBR 9.53R. Svi avioni su isporučeni 2015. i 2016. i popunili su jednu eskadrilu 116. školskog centra za borbenu primenu, aerodrom Privoložskij kod Astrahana. Spolja se ovi avioni malo razlikuju od osnovne verzije 9.19 a osim pojedinih antena najuočljivija razlika su dispenzeri mamaca montirani na zadnjem delu bokova gondola motora. U razvoju 9.19R korišćen je 9.19A evidencijskog broja 22.

Dvosedi MiG-29UBT, UBM (9.51T – 9.52, 9.53)

Stvaranjem višenamenskog borbenog aviona MiG-29SMT koji se radikalno razlikovao od ranijih verzija, bilo je logično da se napravi i dvosed koji će služiti za obuku i prelaz na jednosed. Ujedno znatno bi se poboljšale veoma skromne borbene mogućnosti dvoseda MiG-29UB. Početkom 1998. započeti su radovi na modifikaciji aviona MiG-29UB ev. broja 304 koji je kao i SMT dobio dva leđna rezervoara za gorivo što mu je davalo karakterističan izgled. Nova verzija dvoseda dobila je oznaku MiG-29UBT Izdelije 9.51T (T – toplivo).

mig29-ubt
Demonstrator 9.51T 304.

I pored postavljanja dva leđna rezervoara, vazdušna kočnica i kontejner sa padobranom su ostali isti. Prednje kabina bila je identična kao kod jednoseda, sa dva pokazivača dok je zadnja kabina imala tri. Na avionu je izvršena i priprema za ugradnju radara kao i ugradnja iste avionike kao kod SMT. Konverzija je završena u maju 1998. a 25. avgusta je izvršen i prvi let. Zajedno sa jednosedom 9.17 prvi put je prikazan na Farnborou septembra iste godine.

ruski MiG-29UBT radar Osa
MiG-29UBT 9.52 sa radarom Osa-2.

Od naoružanja 9.51T je dobio mogućnost upotrebe raketa vazduh-vazduh R-27T, televizijski samonavođenih bombi KAB-500Kr, televizijski vođenih raketa vazduh-zemlja H-29T, protivradarskih raketa H-31P. Omogućeno je i nošenje dva spoljašnja rezervoara za gorivo PTB-1150.

o2-2
Izgled zadnjeg kokpita MiG-29UBT.

Marta 1999. započeli su radovi na drugom prototipu MiG-29UBT koji je imao određene izmene u odnosu na prvi pa je dobio novu oznaku biroa 9.52 i ev. broj 952 (kasnije 52, 052). Za razliku od 9.51T u 9.52 je ugrađen radar Osa-2 dometa do 65 km za cilj klase lovca, postavljen je i sistem za popunu gorivom u vazduhu kao kod SMT 9.17 kao i ista vazdušna kočnica.

indijski MiG-29UB UPG sa H-29T
Indijski MiG-29UB UPG sa dve rakete H-29T.

Prvi let 9.52 izvršen je 24. maja 1999., avion je prikazan juna iste godine u Le Buržeu kao i na MAKS-u u avgustu. Ugradnjom radara proširen je arsenal naoružanja i to raketama vazduh-vazduh R-27R i R-77.

9.52 je doživeo sudbinu SMT 9.17 a naredne unapređene varijante dvoseda odgovarale su novim verzijama jednoseda 9.18 i 9.19 ali bez dodatnih leđnih rezervoara i bez radara. Jemen je nabavio 4 MiG-29UBM koji se spolja razlikovao od MiG-29UB samo po sistemu za popunu gorivom u vazduhu. Alžir je bio naručio 6 aviona sa oznakom 9.53A koji je odgovarao SMT 9.19 a ti avioni su kasnije, kao i jednosedi ušli u sastav VVS Rusije.

ruski MiG-29UBR 50 i SMTR 25 1
Ruski MiG-29UBR 9.53R polece sa MiG-om 29SMTR.

U sastav VKS Rusije 2015. godine ušla su i dva aviona MiG-29UBR 9.53R za obuku pilota SMTR 9.19R a indijski dvosed koji odgovaraju jednosedu MiG-29UPG 9.20 su označeni kao MiG-29UB UPG. Pre nekoliko godina pojavile su se fotografije tamnosivo obojenog dvoseda UBM ev. broj 139 koji je na nosu imao oznaku za radioaktivnost što može značiti da je taj primerak imao ugrađen radar.

Komentari

B

Rusija ima dva aesa radara za mig 29 i još bolje za Suhoj avione i zato nije Indija kupila Mig 35 zato što nisu dali aesa radare

Odgovori
B

Rusi imaju PESA radar za mig29 isto bolji od zhuk m i naši su tražili taj ali ne znam zašto nisu dali

M

Stigli Migovi 29 iz Rusije komada 6
A uskoro i ostalih 8 iz Belorusije..
Zivelo Srpsko R.V i PVO

Odgovori
T

Na sajtu Mykojan pise da je Indiska verzija Mig 29 najmodernija.
Ali mene zanima koji ce radar nasi Migovi 29SM imati , Peruanski imaju neku hibridno verzije N010 Ali taj radar valjda ima domet 90 ili 100km ali ja se nadam da cemo uzeti Zhuk M .
Mi mozemo isto da ugradimo elektroniku iz Izraela , Francuske itd i Indija oni znaju sta je dobro zato mozda i mi trebamo da ugradilo Francuski sistem za navigaciju ili neki Izraelski EW sistem.

Odgovori
a

Evo stigao i avgust, izgleda je migovi u aprilu bila aprilska sala. Vole rusi da se sale sa nama, aprililili

Odgovori
K

To sto je bilo 99 te zaboravite!Svet vise nikad nece biti u takvoj situaciji.Prvo ni NATO nije onaj iz1999, a ni Rusija,a ni Kina.Zar vam nije ocit primer Turske, nakon obaranja Ruskog aviona?Kako se NATO tada ponasao?Ostavio Turke na cedilu!Mi protiv NATO a ne mozemo ratovati to stoji,ali nismo mi hteli ni 1999 pa su nas napali.Zato se nadam da na globalnom planu imamo strateskog partnera,koji sigurno nece dozvoliti NATOu da nas napadne,a za komsije se ne bojimo!S njima smo u najgorem slucaju egal!Mig 29SM za nas je trenutno kao svemirski brod.U narednih 10 godina smo kupili vreme.Do 2030 cemo valjda biti sposobni bar za eskadrilu novih aviona,ili polovnih koji ce sad poceti da se proizvode!

Odgovori
M

Koliko sam ja razumeo ovi avioni koje mi dobijamo 29sm ce biti odlicni za air policing i parade, ali u slucaju da treba da brane zemlju kao 99 koliko su upotrebljivi? Treba ocekivati i ponasati se u skladu sa tim da nas nema ko da napadne osim nato pakta u kome su sve zemlje u okruzenju predvodjene amerima itd, oni u slucaju napada bi korisili f16 blok 50+ i f22, avakse, el ometanje i sl… Koliko je moguce da im se ovi migovi suprotstave? Pod uslovom da imaju zuk m2e i r77 kao sto je najavljeno.

Odgovori
S

Nemoj da mesas babe i zabe prijatelju kao Hrvoje zvani Franko dosao je ovde lecei frustracije ,nijedan nas MIG 1999 godine nije bio ispravan ,ili neradi radar,nemoze da izbaci raketu,neradi pokazivac da si na radaru protivnickog aviona…Od toga dve nase 29-tke nisu ni mogle da lete a svima je 5- godina ranije vec resusr istekao.Tako da to nikako ne moze da bude ni priblizno a ne isto mi smo dobili dobre avione u resusrsu ispravne nasi ljudi,mehancarai,inzenjeri..Su otisli tamo da izaberu najboljih 6 komada ,kod amerikanaca lete avioni stari 40 godine kao i kod rusa neki cak i 50 godina stari stavr je u „zmaju“ aviona i redovnom odrzavanju sada ce se preci na odrzavanje po stanju aparata.Drugo ide se na moderizaciju dobili smo uz njih nove motore,dobicemo i nove radare,i ostalu opremu ,rakete posbeno dugog dometa…Tako da je smseno porediti se danas sa onim iz 1999 godine neispravnim avionima.Pogotovo vole oni da se porede sa nama oni koji nam nisu ni do kolena ,Hrvatska, na primer ,sa ili bez ovih Migova,oni ce biti i ostati sleparija.

K

Mene interesuje da li je 100 posto tacno da moze zhuk da se ugradi na SM varijantu? Meni to nekako ne izvodljivo.

Odgovori
Ž

А због чега мислите да је неизводљиво?

Па ако су индијски 9.12Б постали 9.20 зато 9.12Б не би могао бити СМ са радаром Жук?

K

Sigurno je moguce da po nasoj zelji urade mesovitu modernizaciju, njima je u interesu da izadju nasim zeljama u susret.

R

Koja god varijanta modernizacije da bude bit će u svakom slučaju bolji avion nego što sad imamo. Što se tiče cene, kad ti neko pokloni zmaj pa ti onda još da remont na kredit mislim da mesta za cenkanje nema. Jedno je da je R. Srbija imala novac odma a drugo je na „dođem ti“, što mnogi gube iz vida. Rusija bez ovog aranžmana može mi ne. Gledajući slike kabine u svim modernizacijama vidim da je SPO-15 Beryoza odnosno njegov pokazivač uvek postavljen tako da pilot mora da dobro spusti pogled. Kod f15, 16 i ostale bratije pokazivač je smešten na nešto prikladniju poziciju desno i levo od HUD-a.

Odgovori
o

Najnovije varijante SMT su potpuno novi avioni sa najnovijim ultralakim legurama metala i kompozita. Takođe imaju nove jače motore i novu elektroniku koja je lakša, pa sve zajedno daje neverovatan odnos potiska i mase. Po meni jedino što treba da nabavimo su najnovije varijante SMT ili MiG-35, sve ostalo je zastarelo i već prevaziđeno u bližem okruženju…Grčku da ne pominjem…

Odgovori
Ž

СМТ се више неће правити, до сада су они произвођени од недовршених змајева старијих варијанти који су се налазили у фабрикама и који наравно никада нису летели.

Такође СМТ нема јаче моторе у односу на 9.12 и 9.13.

m

Grci najavli da ce umesto masivne modernizacije postojecih F16,ici na kupovinu F35. I da je LMA vec kontaktiran.

Odgovori
D

Ma odustace kao i Kanada. Taj avion je promasaj LMA

Ž

Подаци о домету радара су релативни.

Пример за то је податак да је немачки МиГ-29А са радаром Н019ЕА на једној вежби открио авион Ф-16 на даљини од 150 километара. Претпоставка је да је Ф-16 био оптерећен спољашњим теретом што му је повећало радарски одраз.

Odgovori
M

Treba izvuci pouke prilikom NATO bombardovanja 1999 god. kada su nasi Mig 29B bili lake mete. Sem tehnicke neispravnosti radari kratkog dometa nisu vrsili nikakvu funkciju.Izjave pilota da su „ozraceni“ i da je na njih ispaljeno vise raketa, a da oni ne vide ni ko ni odakle su dovoljni dokazi zastarelog radara koji ima ogranicene sposobnosti.Avion Mig 29 je sto se tice konstrukcije „zmaja“ aviona je i dalje moderan i vrlo konkurentan. Manevarske sposobnosti su mu odlicne. I to je ono sto je dobra osnova……
E sada dodatna oprema se bira i placa zavisno od zelja i mogucnosti kupca.
Svakako na ove nase koji dolaze i ova cetiri preostala od nekadasnjih sesnaest staviti radar koji ne moze da otkrije odraz F16 na120km je bacena para. To je prvi najbitniji detalj. Radar ZUK M2 je pravi izbor.Sto se kokpita tice treba staviti kolor displeje i sto vise izbaciti mehanicke davace lampice i prekidace.Nivo naouruzanja verzije SM je vrlo zadovoljavajuci. Konteineri za elektronsko ometanje i zavaravanje protivnika je vrlo bitna oprema.Dodatni rezervoari kao i dopuna goriva u vazduhu nam nije potrebno kao kod SMT varijante. Navigacijski uredjaj i sistem pracenja vise meta odjednom kao i farba za smanjenje odraza na radaru su vrlo bitne. Nama bi neka verzija 9.18 ili 9.19 bila ok i vrlo konkurentna trenutno koja bi mozda kasnije sa motorom sa vektorskim potiskom bila vrlo respektabilna u Evropi.
Nadam se da nasa vojska ima strucnjake koji mogu da sagledaju sta je najbolje za nase avione i da to poruce i naravno da ne bace parice u nesto sto nam ne treba i ne vredi.
Zivelo Rv Srbije!!!

Odgovori
P

Ugovor o modernizaciji nije potpisan, To potvrdjuje i izjava direktora kompanije MiG RSK gospodina Tarsenka od pre nekoliko dana.

Zatim sam nas tzv. „plan“ oko cele ove nabavke iz koga se vidi da je modernizacija u zadnjem planu radova je sumanuta sama po sebi i vec sam pisao da je ovo maglovit posao u kome na kraju ne mora ni da bude modernizacije.

Iz spominjanih finansijskih sredstava od 185 miliona eura koja su navodno odvojena(u budzetu ih nema) pa cak kazu i data sto je LAZ zakljucak je sa moje strane odmah bio da se radi o SM varijanti a ne o pozeljnijoj SMT imajuci u vidu sta su sve spominajli da ulazi u taj iznos.

Pre par dana je ministar to i rekao da je u palanu SM ako mu je za verovati.

Domaci politicari su vise puta javno najavli da je rec o najmodernijoj varijanti MiG-29 sto je takodje LAZ.

Samim time ne treba se obazirati i na neke njihove druge tvrdnje koje su kao stvari stoje na nivou lupetanja a ne ozbiljnosti drzavnika i jednog posla vrednog 175 mil eura, mada posto nije iz njihovog dzepa izgleda da ne treba da se brinu preterano.

Na kraju samo se kod nas kriju javni podaci o ovakvoj jednoj transakciji i nigde nema zvanicnog dokumenta bilo koje vrste te je sve sto znamo zapravo rekla-kazala iz novina ili usta politicara i ponekog novinara…

Dok Srbija dobije(ako dobije tj. modernizuje) 29SM 2020 godine(modernizujes avion koji ce 2017 kako nam vele imati produzetak resursa i nakon tog produzetka nukupiti 3 godine starosti da bi ga onda tek modernizovao????) on ce biti zastareo.

Da su takvi avioni SM garancija sigurnog neba koje nam sada ovde obecavaju mozete pogledati nebo nad Sirijom i ko sve tamo leti i ulece kako pozeli i to vec nekoliko godina…

Posao sa 29SM je bio primeren jednom drugom vremenu tamo neke mozda 1998, 2001 ili 2004 a ne 2017. godini.

@goran

Ovaj tekst nigde ne potvrdjuje nista o cemu je ministar odbrane pricao. Sklon je kako vreme prolazi sve ociglednije samohvalisanju.

Ministar odbrane ovih dana drzi kolegijume sa generalima i prica o izvozu nase namenske a oni se u to razumeju kao u pasulj a to im nije ni posao. Niti ministar odbrane ugovara izvozne poslove niti Vojska Srbije ugovara izvoz namenske industrije privatne ili drzavne.

Posebno nije uspeh ministra odbrane izvoz namenske zasluge pre svega pripadaju konstruktorima NVO i fabrikama te prodavcima iz tih fabrika ili trgovina tj. SDPR-a i slicnih a koji su posao zakljucili.

Ako je neko primeren da prica o finansijama u namenskoj to posao ministarstva privrede i finansija i ministarstva trgovine.

Ovo je sve samo jos jedan od pokazatelja kako su nam ministri uskladjeni sa obavezama i ulogama koje im pripadaju.

Ministarstvo odbrane tj. vojska ne poseduje fabrike namenske.

Vlasnik fabrika je drzava a samo ministarstvo odbrane ima pre svega nadzornu ili kontrolnu funkciju(kao sto je ima MUP, Ministarstvo spoljnih poslova, carina, BIA) u pogledu davanja saglasnosti na dozvole za izvoz i kontrole izvoza, zatim inistarstvo odbrane ucestvuje u eventualnoj prodaji viskova vojske, nabavci NVO za potrebe vojske, radu remotno tehnicki zavoda i koriscenja kapaciteta VTI i TOC i tome slicno.

Ministar odbrane moze biti od strane vlade ovlascen da potpise neki ugovor a taj ugovor ne mora nuzno da spada u njegovu nadleznost.

Ministarstvo trgovine pak vodi listu firmi koje trguju naoruzanjem i daje dozvole za uvoz i izvoz.

Ministar odbrane bolje bi bilo da vodi racuna o svojim nadleznostima i da ima kolegijume sa oficirima VS o tome zasto masa vojne tehnike stoji na kisi, suncu, vetru, vlazi i snegu kada se ne koristi te se ne konzervira niti stiiti na drugi nacin od propadanja umesto sto se hvali sa ustedama u ministarstvu, kakva je usteda ako ti sredstvo porpada.

—————-

Meni licno da izuzemmo sve ove nase peripetije je bio mnogo zanimljiviji oblik krila na novoj 35-tici kada je predstavljena sto niko nije posebno ni primetio ili obratio paznju u clancima i mislim da ce postojati samo jedan mig koji ce se proizvoditi iz serije 29-ki i to verzija 35 u buducnosti a da ce se varijanta palubna dobiti jednostavnim prelomom na krilima 35-ce na jednom veoma ociglednom mestu sto se moglo videti iz prezentovanih fotografija.

Odgovori
Ž

МиГ-35 има облик крила као и МиГ-29К, КУБ, М и М2, из којих је наравно и настао.

М и М2 такође означавају као МиГ-35 а то је извозни модел.

J

Sirija u ovom ratu nije koliko ja znam koristila 29-tke oni su potpisali ugovor sa rusima za nabavku sest komada ali nisu izruceni zbog sankcija,sirija je koristila samo mig 21,cak su neki mislili da ce tih sest komada sto je bilo namenjeno njima zavrsiti kod nas.Sto se tice SMT verzije ona se u odnosu na SM razlikuje samo sto omogucava dopunu goriva u vazduhu „bar ja mislim“ sto nama nije nuzno.Slozio bih se da bi iz MO mogli da budu transparentniji,ali mislim da je ta „tajnovitost“ vise zbog Rusa jer njima transparentnost nije jaca strana,ipak mislim da ce na kraju da ispadne sve kako treba bar se nadam.Ovih dana se dosta toga prica na temu naoruzanja sto ruskog sto iz domace redinosti,sve to moze da stvori iluziju i da bude sarena laza,ali ipak se nadan da se iza toga krije nesto dobro za Vs.

Ž

Сирија је у рату итекако користила МиГ-ове 29. Писали смо о томе.

http://tangosix.rs/2014/11/04/sirijski-lovci-kao-jurisnici/

F

Znaš sve i reka si sve od te modernizacije ništa , mislim da će cjeli ovaj posa za 3, 4 godine donit Srbiji probleme a ne pomoć , djelovi ispravnost općenito , a to što su vam tvornice u državnim rukama je loše po industriju najprije , nama je tu malo drugačije sve je u privatnim rukama ili sa malim udiom države.

k

@Franko
Zasto Hrvatska toliko navija da srpski migovi 29 ne budu modernizovani?Cemu strah?..mozda zbog R77 :):):)

F

dobro ti stoji kiseli kupus Hrvatska nenavija nizašto ja sam izrazija svoje mišljenje koje djele smenom dosta njih i Hrvata i Srba uostalom vidićemo ko je bija u pravu!

D

Franko ja se slazem sa tobom, doduse ne bas u svemu. Slazem se da politicari dosta lazu i takodje sam kao i ti ubedjen da Hrvatska nece kupiti nikakve avione jer nema novca za njih. Srbija ce sa nabavkom MIG-ova uspeti da obezbedi obuku pilota, policijski cuva svoje nebo, i dobro se pripremi za ozbiljna ulaganja u RV i PVO u skorijoj buducnosti.. Verujem da nabavka aviona i ostale PVO opreme upravo to i predstavlja.

F

KISELI KUPUS ako već spominješ neki strah od Ruske rakete pročitaj ovo pa nećeš pričat stvari koje nemaju veze , Top 1 vanvizualnih raketa je i dalje Meteor koji Gripen nosi pa i ostali
http://fullafterburner.weebly.com/next-gen-weapons/top-10-bvr-missiles

F

Dejan jadan pokušaj kulturne provokacije , za tvoju informaciju Hrvatska je u potrazi za dva sustava protuzračne srednjeg i kratkog dometa izdvojena su i novčana sredstva za to , uz taj podatak remontiraju se i moderniziraju protuzračni topovi i Girafe radari a u tjeku je i zamjena ručnih raketa ! Zbog toga se i troše u zadnje vrime naveliko kao i protuoklopne . Za zrakoplove češ čuti još malo , ja čisto sumnjam da se svi aerodromi i zračne baze u Hrvatskoj proširuju modernizira infrastruktura , završeni novi hangari za dežurni dvojac da bi na njima ostali migovi 21 ali ko ti netrčim pred rudo nego kažem vidićemo uskoro, pa te podsjetim za ovo!

F

Dejan , Do 2020 će bit tu pošto su vaši rekli da remont i prva modernizacija će bit gotova NADAJU SE 2020 godine ja čisto sumljam znači otprilike u isto vrime nabavljamo opremu , evo ponešto je već nedavno nadopunjeno i u Wikipediji mada nisu poznati po točnosti ovo je gotova stvar i stoji na stranicama MORHA kao plan modernizacije za što su iz proračuna već odvojena sredstva ! Živ ti meni bija!https://en.wikipedia.org/wiki/Croatian_Army

F

Dejan ja se slažem sa tobom da Hrvatska treba i hoće nabavit novu protivzračnu obranu , pregovori koji su započeli u 2016 nastavljeni su nedavno su naši zatražili kompletnu dokumentaciju i cjenu ! http://www.defender.hr/naslovnica-izdvojeno/norveski-nasams-raketni-sustav-pzo-pred-vratima-osrh/

P

@Franko

Ko sve leti na Grippenu a ko sve i od kada koristi Meteor BVR?
I kolika je cena po raketi.
Tolika da je malo zemalja moze priustiti.
A i poredjenje je sbb-kbb.
Niti Hrvatska ima Gripen, niti Srbija efektivno ima R-77(na papiru da).

D

Franko to ce stici kao i lanseri raketa dometa 300Km, ili Srbiji MIG-29M. Na wikipediji i ti mozes napisati sta ti volja :). Ne citas dobro, do 2020 ce biti zavrsena poslednja treca faza modernizacije, a avioni stizu u martu ili aprilu ove godine. I na pijaci pitas za cenu ali obicno slabo sta kupujes ako nemas novca :)

F

Pavke to je odgovor ovom što već priti da moramo uložit u PVO , nisu ni stigli a on ih već vidi nad Hrvatskom kako tuču , tako da je to jadno sa njegove strane ali bože moj ima nas svakakvi!

k

@Franko
Neceti vi nabaviti ni deo toga sto pricate, zivi bili pa videli .Kakvi Gripeni kakvi bakraci..:))
Jednostavno nemate vi novaca za to.

P

@Franko

Ja nisam razimeo da ovde iko ikom preti.
Meni se ne svidja tvoj nacin komunikacije pa ne pricam da ima svakakvih. Cinjenica da ce obe zemlje vise ili manje morati da investiraju u RV ili RZ. E sad za koju namenu…

O

Iskreno Franko, i mi i vi ste sirotinja. Ovo sto mi uzimamo je socijala ali je ipak ok za nas. Sta fali nekim starijim F-16 za Hr, mozda ih malo nabudjite al nista posebno? Tu su ko nasi migici. Ili ako ocete dugorocno resenje lepo uzmite eskadrilu novih juznokorejaca i zavrsen posao ionako ce vas kostati otprilike koliko i nas migovi ako ne i jeftinije, a i u nato ste tako da vam ultra dobri avio ni ne trebaju. Gripen je jednostavno preskup, to kaze i Milanovic. Iskreno tek ste skoro izasli iz recesije ko i mi , ja bih pricekao na nabanvkom boljih lovaca. Ili mozda 3 ili eventualno 6 Gripena moze da vas drzi.

B

Pozdrav svim komentatorima. Mislim da gubite fokus sa onoga šta se tamo dešava. Cjena uopšte nije toliko bitna. Evo na šta mislim:

Po mom mišljenju HRV će u narednih 12-18 mjeseci zaista da dođe do nove eskadrile letjelica, preferencijalno u vrijeme dok još traje remont naših aviona. Sve će se izvesti kao „marketinška finta“ kako se to inače i radi na ovim prostorima, i biće predstavljeno kao „izuzetno povoljan finansijski aranžman“. Cjena će na kraju izaći na između 800 miliona do 1 milijarde eura, s tim da će se uslovima ugovora kroz grace period definisati program otplate van mandata trenutne vlade koja dogovara posao. Sve šta će biti kasnije- nikoga trenutno ne interesuje. Problemi u održavanju i otplata za vrijeme „nekih drugih“ samo ide na ruku trenutnoj ekipi za neki drugi-treći mandat.

Moje je mišljenje da se skoro sigurno može govoriti o JAS-39. Ostala rješenja su tu da se narodu prezentuju kroz novine kao „gora“. Ljudi iz SAAB-a su tamo već godinu i po. Otvorena je i kancelarija vazduhoplovnog odeljenja u Zagrebu- raspitajte se. Ljudi iz ekipe na vlasti su vjerovatno do sada već uzeli svoje. Tako da sam ja mišljenja da će se u ovo ići, kao što je na isti način pokrenut hitan postupak oko otkupa dionica propale „INE“, priča oko rafinerije „Sisak“ (koju vlada trenutno kao brani i neda), te priča oko tri važne koncesije koje idu u narednih dvije godine. Ljudi tako se u HR nabavlja vojna opema. Uslovi su potpuno nebitni. Mora biti novo, trenutno aktuelno i na kredit. U ovo se ide sigurno. Pozdrav svima!

F

PAVLE Prvo ja se nigdi nisam hvalija da ćemo mi nabavit ovo ono nego tvrdim što je morh zacrta i stavija u plan do sada je sve točke ispunija onako kako je rečeno, to je remont tenkova , koji je već dobrano odmaka , prvi od 5 ophodnih brodova , prvi će bit u moru za mjesec , opremanje patrija topom 30 mm i protuoklopnim počelo, kupnja novih topova 30 mm od Turske obavljeno, uvođenje novih podvodnih ronila obavljeno, opremanje Panzerima obavljeno cjela kompozicija je spremna i to će stići za manje od mjesec i ide na poligon Slunj, nabavka Kiowa obavljena , remont i modernizacija radara u tjeku, završetak remonta MI8 obavljeno, remont raketa R60MK obavljeno , remont preostalih RBS raketa pri kraju, uvođenje VHS2 puške obavljeno , izgradnja novih skladišta UBSa obavljena ,izgradnja hangara za dežurni dvojac gotova, nabava od Njemačke nebojnih vozila cisterni i kamiona gotova , sa te liste ostalo je samo nabavka 2 minolovca to su činjenice a ostalo sam vrlo jasno reka da nevirujem političarima dok nevidim , evo i danas je potvrđeno da stižu UH-60 Black Hawk,! Ja vidim pritnju ako mi neko napiše u tekstu koji je od početka sarkazam kako mi je bolje da se dobro pripremim uskoro za ulaganje u protuzračnu , a razgovor je bija o dolasku vaših migova ! Moram ga razočarati da film o kojem je mislija dok je to pisa neće gledat ali nebitno! To što se tebi nesviđa moj način pisanja tvoj problem , nevriđam nikoga govorim samo svoje mišljenje na koje imam pravo , nemora značit da sam u pravu ali ja tako mislim! Ostalo ponavljam nevirujem političarima virujem ono što u našem slučaju objavi MORH na službenim stranicama i za sto su izdvojene kune i sve piše transparentno a tu je i spomenuta protuzračna obrana od 2 nova sistema srednjeg i kratkog dometa , jasno je napisano kojim tempom i do kad! Dejanu odgovor prije će stići nego vaš S 300 koji vam stiže deset godina , pa da ti pojasnim zašto će nama stići , zato jel je to jedan od uvjeta koji se mora obavit i podpisat kao članica NATOa , topništvo 155 milimetara , raketno 240 mm. Hrvatska je preuzela tu obvezu zato se i krenulo u nabavku Panzera zamjena za gvozdike i sve drugo topništvo će pomalo ća ostaju samo Argentinski topovi koji su isto 155mm , tako će i višecjevni bit zamjenuti tim , znači to je obaveza koja se mora ispunit do 2020godine!

F

Obrad ja znam da smo mi siromašni i nikakva eskadrila od 10 aviona nikog nemože učinit silom , ja to i netvrdim , niti sam igdi napisa da ćemo mi uzet Gripen ili F16 , napisa sam nove ponude koje su na stolu i za koje se tražila pisana obavejest onih koji su uvezli Gripen , polovni F16 i novi za to su naši tražili i dobili papire njihova zapažanja , kako je sve prošlo i na kraju koliko je koštalo! Potom se naš ministar i naša sa njihovim vojnim delegacijama! Što će se izabrat i dali će išta to će oni odlućit .Milanović fala bogu više nema veze sa tim niti je više na vlasti, predsjednica je jedino izjavila da najeftinija ponuda neznači i najbolja ! Brzo će doć kraj godine kada će se reći kupujemo ovo ili ostaju migovi i ide se na borbene helikoptere , danas je potvrđeno da stižu i transportni od Amerikanaca ! Na stolu su F16 Izrael , Francuzi sa Rafaelom , FA 50 i Gripen , niko više, nikakvi polovniF16 od amera ili nešto nije potvrđeno samo Izraelski, jel samo njihove nebi trebalo modernizirat!

k

@Franko
Ti se bavis svime samo ne temom ..a tema je „Sve varijante moguće modernizacije srpskih MiG-ova 29“..
Glorifikacija toga sta je Hrvatska nabavila..a sta Srbija nece
to je sve o cemu ti pises..

O

@Franco Niste vi siromasna zemlja ali ne znam dal imate 1 milijardu za nove avione. Gledaj Indusi su siromasna drzava ali opet mogu da kupe gripene bez problema, gledam GDP ukupan. Srbija i Hrvatska imaju slican gdp znaci slicnu „kupovnu moc“ za modernizaciju vojske. I ti stvarno verujes da 4-5 puta vise novca za avione od nas a da mi nase pritom necemo ni dobiti modernizovane? Meni sve naginje na Gripen zato i govorim da cete tolko kesha iskeshirati. Kao sto si reko Kolindica nece FA-50, onda dolazi polovan ili nov F-16 ili Gripen sto znaci da cete potrositi mnogo vise od nas. Ako obe drzave imaju slicnu „plateznu moc“ kako je onda moguce da sumljas da mi imamo 200 milki a vi cete bar 2 puta vise potrositi od nas. Poenta moje price je da nesumljas da cemo mi nase dobiti moderzovane ako smatras da cete vi uopste dobiti eskadrilu. Iskreno ja sumpljam da imate para za eskadrulu novih zapadnjaka a kamoli jos meteor ( nijedna druga drzava ga ne koristi na gripenima jos uvek) zato sam predlozio da vam je najbolja varijanta F-16 polovnjak. Dodao bih da smo ove godine imali budzetsku suficit a 1,4% opste drzave, takodje 2016 je bilo vrlo dobra godina za Hrvatsku zato nemoj da sumljas da dobijamo MiG-29SM+Zhuk-ME. Madjari imaju gdp oko 120-160 milijardu (a mi i vi pa 40-50) pa svoje gripene iznajmljuju ne znam kako cete naci novac za gripene

T

Nasao sam ovaj podatak

Radar cross section with weapons
Su-35 Super Flanker: 12 R77 Adders, 2 R37 Archers: around 1.9m2
Dassault Rafale: 5 Meteors, 4 MICAs: around 1m2
Eurofighter Typhoon:8 Meteors, 2 ASRAAM around 0.86
JAS Gripen: 8 Meteors, 2 IRIS-T: 1.3 m2

And this is only frontal RCS. Side RCS is higher

In most combat situations involving non-VLO platforms, the aircraft would be detected by AWACS or GCI first. In the Gulf War and the NATO operation over Serbia, the defensive jets were picked up on radar as soon as they took off or entered the contested airspace. F-15s and F-16s were then vectored toward the targets.

In the above described scenario, chances are the Sukhois and Typhoons would be aware of each other long before they got into radar range. I think data-linking and off-board targeting capabilities would play a huge rule in determining the outcome. The aircraft that could more effectively share data would have better situational awareness. Also, if the targeting platform is different from the firing platform, it would make defense a lot harder.

Pa kakve su specifikacije nasih modernizovanih aviona po tom pitanju ?

Odgovori
Ž

Нема промене радарског одраза који код МиГ-а 29 износи 5 m2 без спољашњег терета.

T

Samo jos ako moze odgovor god.Zivojine koja je razlika ukratko na nasem modernizovanom Migu izmedju firing i i targeting platforme ?

Hvala unapred,

Ž

Колико разумем, targeting platform је авион који означава циљ а
firing platform авион који лансира наоружање.

H

Negde sam pročitao da su Poljci vršil (ili vrše) modernizaciju njihovih migova 29,kao i da na tim poslovima učestvuju izraelci i Saab. Zna li se nešto više o tome?

Odgovori
Ž

Такође комуникација, идентификација и навигација. Постоји и фотографија на којој се под крилом пољског авиона види шведски ометач.

Такође појавио се податак да су Пољаци сарађивали са Украјинцима на модификацији радара, где стоји да је домет повећан на 110 километара.

K

Kume ajd u 100 marke da će da stignu u delovima 2018.godine kada u Rusiji utroše ostatak resursa, a da će 2017.g. braća da se po nešto bakću ovim našim.Znam videlo se u dlanu ministrovom i šoljici za kafe onih iz SDPR u UOT . Ako je mnogo može i u 50 marke.

Odgovori
T

Njemacka nema migove 29,nasljedili su ih od bivseg DDR pa su ih prodali Poljacima sa neku simbolicnu cifru…

Odgovori
G

Ovaj tekst potvrdjuje da izjave ministra odbrane o produzetku resursa i do 14 godina na novim aparatima je moguca ako se izvrsi modernizacija na SM/SMT kao sto je Zivojin opisao.

Modernizacijom na ovaj nivo RV Srbije bi dobilo avion koji je 2 do 3 puta bolji od standarne verzije, a vek upotrebe motora bi se povecao sa 800 h za Mig 29B na 1500 h za Mig 29SMS (S za Srbija).

Zivojin je u tekstu naveo 1000 i 2000 sati tako da su njegove cifre sigurno tacnije, ali u svakom slucaju pozitivno za Srbiju.

Odgovori
Ж

На сајту произвођача РД-33 стоји 1600 сати за век употребе и 800 сати међуремонтни циклус. Али нема податка за коју је то серију.

J

Kada je Vučić pominjao radar rekao je „Žuk 2“, toga se sećam i siguran sam da je baš tako rekao. Sad šta to znači ne znam jer radar pod tim imenom ne postoji. Postoji Žuk M2(E), kao što piše u ovom tekstu. Ili je mislio na njega ili je nešto pogrešio.

Odgovori
F

Koliko je meni poznato stižu vam iz Rusije 4 jednoseda i dva dvoseda,a od ovih 4 jednoseda 3 su varijanta 9-13 (stari preko 30 godina) a jedan je jos stariji 9-12! Radar Žuk 2 ove verzije nemaju a Vučić je rekao da imaju vjerovatno je nešto pobrka i kako stoji neće ih ni imat . Ove migove treba remontirat i modernizirati da bi bili kao vaša 2,3, koja još lete! U predizborne svrhe pa nakon izbora mislim da je to ta modernizacija koja će usljedit uz remont vaših! A ne ona koja je najavljivana. Ovo razmišljanje sam čak čuo i na nekim vašim vojnim stranicama nedavno.

Ž

Премијер није рекао да ти авиони имају радар Жук него да ће их добити након модернизације.

Авиони које добијамо су произведени од 1987-1989.

Ми смо овде више пута писали и преносили шта ће се радити са тим руским авионима.

Прво у Русији иде предекспортна припрема, онда код нас довођење авиона на стандард наших примерака, потом продужење животног века и модернизација на стандард СМ.

Наши авиони би требало да иду на ремонт и модернизацију 2018.

O

Franco gledaj ti kad uradis remont efikasnos aviona je 98% u poredjenju sa novim. Takodje ovi avioni nemaju Zhuk-me vec cemo ga naknadno kupiti. Ovi avioni bi trevabali da nas drze jos 14 godina i posle idemo na nesto novo jer ni mi a ni vi nemamo milijardu dolara za nove avione (pod uslovom da nije neka smejurija od 2-3 F-15 blok 52). Ovako imamo avione sa jako dobrim naoruzanjem, radarom od 120 km, multirole ulogom i relativno modernom aviatik9m u sledecih 14 godina i to placamo 185 mil jer milijardu ni nemamo+ dok stignu novi avioni mi bi morali da placamo nekom za air policing 1-2 godine jer nasi avioni bez remonta nebi mogli da lete. Vrv cemo cak i da imamo punu eskadrilu od 18 aviona sto je vise od bilo koga u regionu (za bugare nisam siguran) isto dobijamo i Buk-MB mozda cak i S-300 ato uopste nije naivno. A avioni su slicni gripenima i ostalima ako dobiju zhuk. Vama bi mozda bolje bilo da uzmete ove korejske avione jer su mnogo jeftiniji+ u nato ste pa srbija nema sanse protiv vas i ne znam sta ce vam gripeni kad mozetecda prodjete jeftinije. Konacno se drzava brine o nasem naoruzanju, dok Hrvatska ima dobar odnos o vojsci sto kao Srbin pohvaljujem i zavidim vam na tome (ako mislis da nije istina samo pogledaj od 2000-te pogledaj sta ste sve nabavili).

F

Onda će to sve potrajati bome , znači najprije remont pa kad prođu remont ide nadogradnja kao vaši potom opet u Rusiju na modernizaciju dok to završi sve oni će bit zastarjeli! Onda to neće nit završeno do kad je najavljeno sve a to je do 2020g , onda to znači da lažu građanima jel su u više navrata jasno ponovili da su avioni i najmoderniji što je potpuna ludost!! 200 miljona eura će platit remont i modernizaciju da budu ko vaši a ta modernizacija o kojoj se govori neće bit uopće napravljena živi nili pa vidjeli podsjetim vas kad se to skuži i objavi ko je u pravu!!!

F

Obrad neslažem se sa ovim što si napisa ali svak ima pravo na svoje mišljenje , stoji to da vam dolaze avioni stari preko 30 godina lošiji od vaših trebaju remont pa nadogradnju da bi bili ko vaši koji su već zastarjeli , dok se to obavi remont i nadogradnja proće vrimena i vrimena to je spor i dug proces i ona umisto da dobijete avione vi ih opet šaljete na modernizaciju ! To znači da 3 godine brat bratu uz problem sa pilotima koji je velik u vojsci Srbije nećete imat sve avione spremne i da letu! Ja osobno da je ovo napravila Hrvatska nikako nebih bio zadovoljan a to će se pokazat uskoro! Neće bit modernizacije koju su najavili , S300 nećete dobit to je pod 100 posto , buk ako dobijete biće stara verzija . Evo živo me zanima ko će bit u pravu ali to ćemo brzo saznat! Malo posle izbora!!!

F

Obrad znam koliko je bitno vama i nama zadržat borbeno zrakoplovstvo ali tu su naši političari kojima nevjerujem ništa! Da dosta se napravilo u našoj vojsci , dodatna pomoć je i to što smo u NATu , Hrvatskoj su na stol došle nove ponude to su Gripen , F16 Izrael , FA 50 se tu nekako gura i Francuski avion Rafale kojeg francuzi opet guraju unatoč tome što je skup. Dopis je poslan zemljama koje su uzele Gripen , F16, novi i polovni da dostave njihove dojmove troškove i sve ostalo. Naši su to pregledali i prošli tjedan se našli sa njima na sastanku u vezi toga , vrime istječe a odluka koji će se donit do kraja godine. Hrvatska nekupuje zrakoplovstvo da bi imali jači zrakoplov od Srbije nego što želimo zadržat tu komponentu za koju su se naši ljudi borili i mučili i usoili u najtežim trenutcima zadržat nekako živo to sve , sad je bolje vrime i kako reče naša predsjednica najpovoljniji zrakoplov neznači i najbolji za nas! Vidićemo uskoro i jedno i drugo , osobno nevirujem ni jednima ni drugima dok ne naprave što kažu!!!

D

@Franko
Koliko ja vidim tebi ceo smisao modernizacije nije jasan. Ona MORA da se odvija u 3 koraka. Prvo na 4 postojeća u RV Srbije Mig 29 vazduhoplova resursi ističu 2108. Jedan od njih je kanibalizovan i ne leti više godina jer je donor delova za ostala tri. Znači ova 4 vazduhoplova idu na punu modernizaciju. Vazduhoplovi iz Rusije se prvo dovode na postojeći standard srpskih da bi RV Srbije normalno funkcionisalo i obavljalo redovne zadatke bez preobuke pilota. Povratkom naša četiri sa remonta sukcesivno će se slati ostale ruske i beloruske letelice na modernizaciju. Time se nimalo ne gubi na operativnoj sposobnosti RV pa će predmetna komponenta VS biti uvek aktivna i u funkciji!

D

Detaljno,jasno i profesionalno !
Pohvale autoru.

Odgovori
T

Gospodine Zivojine, zanimao bi me tekst o Nemackoj modifikaciji DDRovih Mig-29.
Sve pohvale za ovaj tekst

Odgovori
A

Zasta ce ti svapske 29ke?! Bolje autor neka pise o nasim avionima i mogucim modifikacijama u cilju njihovog poboljsanja.

K

Slazem se,interesuju me nemacki migovi-29 i sta Vi mislite o njima?

Ж

Немачки МиГ-ови 29 су били добили нову комуникацију, идентификацију и навигацију. Као и могућност ношења спољашњих резервоара за гориво и контејнера за лични пртљаг. Дакле ништа посебно.

K

Video sam da imaju neke posebne kacige koje „lock-uju“ metu samim pokretom glave pilota.

Ž

Нема посебних кацига. то је стандардна опрема авиона, нишан на кациги пилота Щель-3УМ.

E

Da li se zna u kakvom su stanju jemenski Migovi,da li su preziveli saudijsko bombardovanje ?

Odgovori
Ж

Неки на жалост нису. Има на интернету фотографија уништених авиона.

A

Tekst je sjajan ali nedostaje mi prikaz specifikacije naših budućih nakon modernizacije… Znam da se neki detalji ne otkrivaju ali Banković sigurno naslućuje kako će to da izgleda :)

Odgovori
S

Fbw pardon

A

Banković poslovično izvrstan, stručan, skratio je i pojednostavio maksimalno priču ali i pored toga trebalo bi imati neku medicinsku dijagnozu za ovo pročitati i shvatiti ako ne radiš u ministarstvu i odgovoran si za nabavku. Sve u svemu izvrstan tekst.

Odgovori
V

Da, detaljima bogat tekst.
Ekskluziva po pitanju dogadjaja, u zemlji i inostranstvu.
Razumljivo obzirom preovladavajuce publike ovog portala.

Malo vise potkrepljene kriticnosti ne bi skodilo.

S

Da li bilo koja verzija ima FWB, i da li se i nasa modernnizacija planira sa tim unapredjenjem?

Ж

Такве команде имају само нове верзије МиГ-а 29. Дакле К, КУБ, М, М2, и МиГ-35.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Mile Tranzicija na: Vučić: Razvijaćemo pseudosatelit sa domaćom privatnom firmom, tražiću od Putina da dva Mi-35 dođu na paradu, MiG-ovi 29 nosiće imena poginulih pilota

Svasta se naslusasmo za tako kratko vreme... " Najaca eskadrila/ sqvadron u regionu"... Predsednik je "samo" zaboravio Grke (F16 blok 52, Mirage 2000) gde braca Grci ni sami neznaju koliko ih imaju, Madjare (JAS 39 Gripen), Rumune (F16 blok 30/32) i uskoro Hrvate (F16 Barak, bolji od bloka 30/32). U 7. Krugu modernizacije mozda ove…

21. Aug 2018.Pogledaj

dembelan na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Sarajevo regionalni centar za Bliski Istok i Tursku

Prosle godine testirali su antifog sistem i radilo je prilicno dobro. sad da li je to kupljeno...

21. Aug 2018.Pogledaj

Milos na: Vučić: Razvijaćemo pseudosatelit sa domaćom privatnom firmom, tražiću od Putina da dva Mi-35 dođu na paradu, MiG-ovi 29 nosiće imena poginulih pilota

Da li ostaje donacija Buk-a iz Belorusije, i sto je jos bitnije, komandnog mobilnog centra (zaboravio sam mu ime) koji se takodje pominjao?

21. Aug 2018.Pogledaj

poručnik DATA USS Enteprise na: Generalni direktor MiG-a: Korporacija intenzivno radi na projektu novog presretača MiG-41

mig 41 drugi put, negde sredinom 90-tin videli smo mig 1.41, interesantno za sta ga rusi spremaju mig-25 je trebao da juri Valkiru, 31 dominatno B-1B i tomahavke, ali i da obezbedi kontrolu ruskog neba. za sta ce sluziti 41 tesko je predvideti. da li je to avion 6. generacije nema podataka, naslednik F-22 bi…

21. Aug 2018.Pogledaj

dembelan na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Sarajevo regionalni centar za Bliski Istok i Tursku

ne znam dal ste primjetili, ali kad se najavljuje bihac, uopste ne znaju o kojem aerodromu govori.

21. Aug 2018.Pogledaj

Send this to a friend