BEG airport status
POSLEDNJA VEST: Lasta zvanično uvedena u naoružanje RV i PVO V-54 konačno zvanično uveden u naoružanje RV i PVO / Foto: Živojin Banković, Tango Six

POSLEDNJA VEST: Lasta zvanično uvedena u naoružanje RV i PVO

Na današnjoj konferenciji za medije Ministarstva odbrane na kojoj je Aleksandar Vulin sa kolegijumom predstavio godišnje rezultate ovog ministarstva, mogla se čuti godinama čekana vest za sve pripadnike RV i PVO, posebno buduće pilote.

Na pitanje Tango Sixa, da li je tačno da je Lasta pre nekoliko dana konačno zvanično uvedena u naoružanje RV i PVO, načelnik generalštaba Vojske Srbije general Ljubiša Diković odgovorio je potvrdno:

– Tako je, sa posebnim zadovoljstvom mogu da potvrdim da smo uveli u naoružanje školski avion Lasta namenjen za početnu obuku pilota. To je veliki uspeh pored ojačavanja lovačke avijacije, pored modernizacije lovačko-bombarderske avijacije, sada imamo eskadrilu aviona na kojima ćemo obučavati naše letače. –

Načelnik generalštaba nije odgovorio na drugi segment našeg pitanja, da li je tačno da je u naoružanje uvedeno samo šest primeraka Laste, već je upotrebio termin „eskadrila“.

Pored Laste, pitali smo i kako je prošlo testiranje rakete VRVZ-200 u četvrtak na NJ-22 evidencijskog broja 25530 koji će služiti za razvojna ispitivanja. Potvrđeno nam je da su zemaljska ispitivanja uspešno izvedena, da je Ministarstvo odbrane zadovoljno i da plan opitovanja modernizacionog paketa Orla 2.0 ide po planu.

Samo šest Lasti u naoružanju za početak?

Prototip Laste V-54 (drugi prototip, Lasta P2) koji je namenjen Vojsci Srbije poleteo je 30. maja 2011. Serijski primerci za RV i PVO Vojske Srbije su počeli da stižu na aerodrom Batajnica sredinom oktobra 2011. a prvi avion poleteo je krajem marta 2012. Do tragičnog udesa koji se dogodio 26. septembra 2012. isporučeno je osam serijskih aviona.

Laste su bile prizemljene sve do sredine maja 2013. kada se prvi prototip (obrazac aviona za Irak, prototip P1) ponovo vinuo na nebo a na njemu su ispitivane i modifikacije komandi leta koje su nastale kao posledica pada prve serijske Laste. Tek početkom oktobra 2014. ponovo su počele da lete serijske Laste a poslovi birokratije, modifikacija, i definisanja dokumentacije dugo su trajali. Ponovne isporuke aviona usledile su početkom marta 2015. godine i danas se na aerodromu Batajnica nalazi svih 14 serijskih letelica.

Iračani su svoje dobili na vreme / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Krajem oktobra 2015. godine završen je program “Tehnička učionica za avion V-54 Lasta’ a RV i PVO Vojske Srbije je učinilo još jedan korak ka konačnom uvođenju u upotrebu ovog školskog aviona. Program je, kako je saopšteno, završilo 36 lica, od kojih su 8 piloti, četiri oficira i 24 podoficira vazduhoplovnotehničke službe 204. vazduhoplovne brigade, Tehničko-opitnog centra i Centra za obuku RV i PVO.

Program preobuke piloti su uspešno savladali a ujedno su osposobljeni za osnovno, akrobatsko, navigacijsko i instrumentalno letenje u povoljnim meteo uslovima, danju i noću iz prve i druge kabine aviona. Posebnu vrednost ove tehničke učionice je izrada metodskih priručnika za preobuku na avion V-54.

Komandant 204. vazduhoplovne brigade pukovnik Željko Bilić u avgustu je najavio da će Laste biti uvedene u naoružanje do kraja ove godine. To se pre nekoliko dana i dogodilo ali i dalje ostaje pitanje koliko je aviona primljeno i da li su u potpunosti otklonjenni svi njihovi nasleđeni problemi, pre svega vezani za ponašanje letelica u vazduhu. 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Mr

баш лееепа вест…за турбопроп авијацију! :) мада реално гледано ту си нам је и место, узевши у обзир технички ниво и финансијску моћ/немоћ државе! пропелерци су за нас…месершмити, мустанзи или спитфајери…

елем, уведено 6 примерака у наоружање а какв је статус преосталих Ласта?
…и аутор текста изражава „зебњу“ за „отклањање техничких проблема“, а богами и ја сумњам…
…ВРВЗ 200…мислим да Диковић није имао појма шта сте га питали али је вешто, дипломатско-политички, избацио одговор. зна он то добро да ради!

Odgovori
LA

Lasta nije turboprop, ima klipni motor.

Mr

ХХI век а ми правимо клипне авионе…благодарим на исправци!

значи пистон мотор! нема катапултирајуће седиште!!! ниско-буџетна играчка за сиротињу… :(

Ac

@Mrgud
Šta bi ste tek rekli za Amere koji prvo lete na jedrilicama ;)

Be

A sta bi ti Amerima rekao?

Ne, ne lete oni 1.ma jedrilicama.
Letenje na jedrilicama je sastavni dio programa skolovanja na USAFA.
Ako nisi znao, pohadjato USAFA ne znaci nuzno kako ces biti i pilot.
Gledajucu u %, mozda 2 % polaznika USAFA zavrsi i cockpitu.
Njihov nacin skolovanja pilota je malcice drukciji.

Br

Sad kad po novom zakonu vise ne odlucuje vojska o tome vec ministarstvo, tacnije Vulin, tacnije Veliki Vodja, sve ce uskoro da bude uvedeno, i Nore i Lazar i Milos…

Odgovori
Ph

Ovo je odluka Glavog Vojno-Tehnickog Saveta, dakle Generalstaba/Vojske. To sto ovo odavno nije uradjeno neka ide na cast onima koji su donosili nesuvisle odluke.

Sto se gornjeg komentara za turboprop tice, to moze jako lepo da ispadne od Laste, ako neko(sada jedino realno moze SDPR) odluci da da pare za to (trzista ima). Samo prvo da se otkace od ideje Frankenstajna zvaog Kobac.

Br

@Phoenix
To je im je verovatno zadnja odluka.

Ra

a sta fali poljskom Orliku ili advance aerodymanics ili elektronika od Francuska Socata (TBM-910) ili airframe design novo krilio ili nos sa motorom aviona? Kada vec imaju fail-safe structural design do 6oo-630 km/h, zasto ne kupiti licencu za nulta seriju i drugu seriju recimo jos 20 (10-10) aviona !?!?!? Jel mogu da prodaju prvu seriju pa da nulta serija ostane za vojsku. KADA SU VEC SVI NA BUDZETU DRZAVE. To je dobra preporuka za buduce poslove i modernizacije . Ovako uveli i to je to ;-(. Da to nije stari racun ne bi ni to uveli u upotrebu.

ni

sta bi sa tim kobcem hoce li konacno napraviti prototip

Odgovori
Dr

Nece jos. Cuo sam da je u razmatranju prototip koji ce se zvati Kreja. Klipni motor, samo se dvoume koji nisan da stave. Poslednja rec tehnike. Kolimatorski, ili ziroskopski reflektivni.

Pi

Clanak je korektan. Avion je dobar. Razlog zasto nije primljeno svih 15 (14) je taj sto su istekao vremenski resurs pojedinih komponenti i oni (8 komada) su neispravni. Kad budu ispravni, bice i oni primljeni. A mogu postati ispravni jedino ako se avion uvede u logisticki ciklus odrzavanja, sto je upravo uradjeno.

Odgovori
Pa

Odakle vam ti vremenski resursi vise?
Ne mogu sve da prime zbog razlicitih motora i neunificiranih performansi…

Pi

A odakle Vama to što tvrdite?

Pa

Kako im je istekao ‘vremenski resurs’ pojedinih komponenti pre nego sto su ih ispitali u TOC-u?
Digitalizovali Im kabinu pa nisu stigli na red?
A, nije bilo pilota mozda?
Opet imamo avione sa najmanje casova leta do remonta na svetu, boga mu!!

Pa onda je zaista logicno da ih odrzavaju po ‘logistickom ciklusu odrzavanja’, sa po par desetina sati naleta po letelici…..

Pi

Npr…gumeno crevo stoji na avionu npr od 2012. godine. Vremenski rok rada mu je npr 100 casova ili 5 godina. Nakon toga se ili menja ili pregleda da bi mu se produzio rok rada..na to sam mislio. Nema tu ispitivanja, to je zavrseno.

Pa

Uh, gumeno crevo…
Ili bilo koji deo predvidjen za periodicnu zamenu…
A prvi I poslednji avion iz te serije imaju slicnost po cemu sem po izgledu?

Pi

Upravo je periodična zamena problem jer avion nije u RViPVO i nije u sistemu logistike, tj, nije bio do sad. Zato su avioni sa neispravnostima, ali ne i sa nedostacima.

en

Pozitivna stvar.Nadam se da će se dosta pilota obučavati na njima.

Odgovori
Ma

Da li neko može da napravi popis sa ev. brojevima svih Lasti koje su proizdevedene, kako za nas tako i za Irak? Hvala

Odgovori
Zi

Prototipovi 54011 i 54012. Nase 54201 do 54215. Iracke YI-160 do YI-179.

nu

Sta bi sa problemom EASA sertifikata ?

Odgovori
BS

Skolski avion sa potencijalnim problemima u letu i vec jednim padom, a bez katapulta?

Odgovori
ID

Najmoderniji avion u naoružanju.
Nadam se da švabe još prave Meseršmit ME 109, pa neka krenu ako smeju.

Odgovori
Ma

Evo baš gledam podatke o avionu „Tutor“ koji koristi Britanski RAF… maksimalna brzina 342 km/h, plafon leta 3500m … znači nije „Lasta“ toliko loša … mada je „Texan“ koji za tu namenu koristi Švaba mnogo jači avion.

Be

Utva 75 je bila odlicna.
I vise nego dobra.
Nisam bas pobornik tandem konfiguracije za pocetnu obuku.

Ra

Ima YU-UTA (Sova), cak !!! posto je velika drzava ;-) moze M verzija da ima samo 3 sedista, da zadnji zid bude maksimalno adaptiran za balisticki padobran a operator ili putnik nazad dobije vecu preglednost za panoramske letove kroz vece pleksiglas prozore za nadgledanje ili neki sistem FLIR. Odlican avio za prvih 350 sati pilota (ppl, ifr, cpl, cfi – civilni nivo … ) + 50 sati simulator.
https://www.youtube.com/watch?v=TAipZ0QjVE0
http://www.uflyit.com/Magnum%20Parachutes%202.htm
Systems are available for aircraft up to 3,960 pounds gross weight, and deployment speeds of up to 199 MPH.

Be

Radmila,
I ti propustila autobus.

Jo

Beduin, u čemu je nedostatak tandem rasporeda kada se radi o početnoj obuci, a šta su prednosti?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj