BEG airport status
[UDES SUPER GALEBA] Još jedna tragedija, još jedno neispunjeno obećanje i još jedno protokolarno smenjivanje RV i PVO sada ima samo osam Super Galebova / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

[UDES SUPER GALEBA] Još jedna tragedija, još jedno neispunjeno obećanje i još jedno protokolarno smenjivanje

Današnji udes Super Galeba G4 dogodio se, prema zvaničnom saopštenju Ministarstva odbrane, tokom redovnog trenažnog leta. Letelicom evidencijskog broja 23742 upravljali su piloti Centra za letna ispitivanja Tehničkog opitnog centra, majori Robert Kaloci i Aleksandar Matić. Nakon iskakanja major Kaloci je poginuo.

Treći udes ovog tipa aviona u poslednjih 10 godina dogodio se gotovo tačno godinu dana nakon tragedije u kojoj su poginuli kapetan Dejan Pandurović i potpukovnik Nenad Ćulibrk, čije su kolege i prijatelji, kako je naš portal preneo prošle nedelje, oformili fondaciju čiji je cilj, između ostalog, da se brine o porodicama svojih poginulih kolega i da „inicira promociju proaktivnih mera za unapređenje bezbednosti letenja u srpskom vazduhoplovstvu“.

Današnji udes postavlja pitanje – zbog čega Vojska Srbije i RV i PVO to sami ne rade?

Izjava, obećanje, neispunjenje

Kako smo preneli prošle godine, na dan udesa Super Galeba evidencijskog broja 23625 tadašnji minitar odbrane Zoran Đorđević, pored koga je stajao načelnik Generalštaba general Diković, obaćao je:

– Naredbom je formirana komisija i od strane načelnika Generalštaba, a nalog je dobio i Inspektorat odbrane. Čim me oni izveste, javnosti ću saopštiti detalje. Istu informaciju dobiće i javni tužilac. –

Prema saznanjima Tango Sixa, istraga i izveštaj o udesu su kompletirani ali javnosti nikada nisu saopšteni detalji.

Danas, godinu dana kasnije, srušio se još jedan Super Galeb, poginuo je još jedan pilot RV i PVO, novi ministar odbrane Aleksandar Vulin, pored koga je stajao načelnik Genralštaba general Diković, obećao je:

– Želim da kažem da je ovo strašna i velika tragedija, tragedija za koju niko nikada ne može da bude spreman. Vojska Srbije je uz porodicu Kaloci, kao što je i čitav naš narod i svi mi. Istraga je pokrenuta, a o rezultatima istrage ćemo javnost izvestiti u najkraćem roku, u skladu sa zakonom i pravilima službe. –

Da li verujete ministru odbrane da će vojna organizacija ovaj put ispuniti svoje javno obećanje?

Dobro, udesi vojnih vazduhoplova su kompleksni događaji, ne može to tek tako…

Ne. Može.

Jedan od najkompleksnijih, najtragičnijih i politički najštetnijih udesa RV i PVO vazduhoplova koji se dogodio 13. marta 2015. godine dobio je svoj potpuni epilog samo 16 dana kasnije. Kada je pritisak javnosti nepodnošljiv, kada se lanac komandovanja preskače, kada politika zlostavlja službu, radi se i više nego brzo.

Zainteresovani za uzroke pogibija Ćulibrka, Pandurovića i danas Kalocija nemaju sreće jer ove tragedije nisu interesantne za medije više od četiri do pet dana. Ministarstvo odbrane nije zainteresovano za svoju suštinsku reputaciju, ponovo neće objaviti uzroke nesreća i biće direktno odgovorni za iskrivljenu percepciju javnosti, kao na primer:

Kad pričamo o komandovanju…

Gostujući danas na televiziji N1, vojni analitičar Aleksandar Radić stavio je u širi kontekst atmosferu koja vlada u jedinici iz koje je danas poginuli pilot:

– Problem je što je kod nas narušen sistem održavanja tih aviona. Svi znamo da se raspala jugoslovenska avio industrija, sa narušenom državom, stradala je i vojska, danas imamo presedan da su naši piloti najstariji. U ustanovi u kojoj se danas desio udes nedavno su smenjene sve starešine i za to odgovoran načelnik Generalštaba Vojske Srbije Ljubiša Diković.

To nije uzrok pada aviona, ali je stvoren loš ambijent zbog nečije sujete, zbog nekog ko hoće da uspostavi neku disciplinu, u ovom slučaju Ljubiša Dikovića, koji je tražio smenu starešina zbog moje posete toj ustanovi krajem decembra prošle godine.

Nadam se da će Ministarstvo odbrane povesti računa o porodicama svih stradalih pilota. Oni ljudi žive za tu vojnu platu i za tu uniformu, oni drugog posla nemaju. – rekao je.

Pogledajte snimak gostovanja Aleksandra Radića u emisiji Dan uživo:

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

I

Pisao sam kad je pao G4 kod Šapca da je procenat palih aviona posle remonta enorman( oko 20% remontovanih). Naročito što je nalet minimalan. Tim gore.
Tada sam prozivao kako se radi remon u ostacima Mome.
Posle idu dušebrižnici koji te nazivaju diletantom, zluradim…
Kod nas čim neko kritički ukaže na nešto, dobije etiketu izdajnika. Zato nam i jeste tako.
A, sve samo stručnjaci… Daj bože da ima dva. Činjenica je da postoji OGROMAN problem sa pouzdanošću aviona posle remonta.
U državi postoji opšti dilentatizam, počev od Ministarstva odbrane u sprezi sa poslušništvom. I sve se gura pod tepih.
Baš bih upitao naučnike i avioeksperte koji su govorili da se sačeka zvanični nalaz istrage. Pa, gde je rođaci? I ovo će biti zataškano. Pozivam eksperte da se oglase i opet kažu da treba sačekati nalaze…
Drugi još veći problem su gubici ljudskih života. Takvi avioni lete iznad naseljenih mesta, često mnogo nisko. Zašto rizikovati živote stanovnika ove napaćene zemlje? I postavlja se pitanje ko odobrava letove na tako mailm visinama, kada je evidentno da avioni padaju kao kurške? Dajte im bar šansu da iskoče, usmere olupinu (ako je moguće) da padne gde je bezbedno. Ovako je pitanje verovatnoće kada će ubiti i nekoga na zemlji (istina MiG 29 je ubio vojnika u PTS).
Ajde što lete na rizičnoj tehnici, već se letovi izvode da nemaju šansu da otvore čestito padobran i zato ginu. UŽAS.
I onda se na TV govori kako su ispunjeni svi zadaci…

Odgovori
m

Nazalost tu ste u pravu da vojska sluzi samo za slikanje. A za takvo stanje niko ne odgovara jer ovo vise nije drzava. Kakva drzava takva vojska. Za bolje i nismo.

Odgovori

Vazduhoplovstvo je zajeban zanat, a rizik je sastavni deo zanata. Uzroci vazd-udesa su raznovrsni i u pitanju može biti svašta

Radio sam na Mk10 YUlb sedištima, i uvek su radila bez greške (i dan danas koriste se na velikom broju vazduhoplova – Rafal, Miraž,Gripen itd. ali naravno neke serije su imale problema kao recimo deo njih na Hawkovima), a patroni su oduvek bili mojkovački jer je namenska davno usvojila nihovu proizvodnju.
Prilikom iskakanja sile su velike i moguće je da izazovu povređivanje, ipak automatika radi svoje i kada jedan od pilota povuče ručicu prvi piropatroni zatežu noge i telo za samo sedište, ruke su ipak slobodne…
Jedan od udesa koji sam ispratio je bio kada je Žića iskočio sa Čičom u drugoj kabini baš iz G4 kod Savinog sela – Žića nije bio u prvoj mladosti, a zast Čiča je bio pred penzijom – Žića je prošao bez problema dok je Čiča malo nabio kičmu…
Suština je stvar veoma kompleksna i da samo detaljna istraga može utvrditi prave uzroke – silna komentarisanja i tumačenja su bespredmetna…
Inače, kompletna vojska je od 1991. u stalnom silaznoj tendenciji i praktično ne postoji osim za potrebe slikanja :)

Odgovori
m

@Gale Ovo nisu komentari za dnevno politicke svrhe kao sto kazes. Od svih tih silnih strucnjaka na koje bi ti da se oslonis dosli smo do ambisa. Cast izuzecima. Gde nas dovedose svi ti strucnjaci to se vidi iz kosmosa. Cinjenica je da je u ovom slucaju nesto ili neko zakazao. Mene ne interesuje ni cin ni funkcija za ovaj slucaj. Mene interesuje kao gradjanin ove nazovi drzave zbog cega se to desilo i zbog koga da se to opet ne bi ponavljalo na dalje, a veliki je procenat da ce se takve stvari nazalost ponoviti. Svi strucnjaci a mi smo u sve vecem blatu.

Odgovori
m

@Nije istina mame mi Nista novo ni epohalno nisi napisao. Da li je samo to problem koji si napisao. Nisam ja od juce pa da ne znam sve to. Mora nesto da se menja od 0 ne samo kozmeticki. Ovako za godinu dana bice opet ista situacija. @ Proverite koliko je palo F16 Navedi zemlje i datume pada F16 u roku od 1 god. Izgleda da si ti zadovoljan ovakvim stanjem u RV i PVO pa ne bi da trazis niciju krivicu. Neko mora biti odgovoran za ovo. Tehnika ne moze samu sebe da odrzava vec mora covek. Ne moze tehnika da odgovara vec oni koji bi trebalo da brinu o celokupnoj vojsci ne samo o RV i PVO.

Odgovori
N

Zanimljivo kako većina komentatora zna da je u pitanju otkaz vazduhoplova i da je osnovni problem održavanje a većina nema dodirnih tačaka sa tom problematikom. Stanje dostupnosti aviona i helikoptera jeste posledica dugogodišnje zapostavljanja ovog vida u svakom pogledu i njegove marginalizacije u odnosu na KoV. Za ovo je veoma odgovan pomenuti general, koji je za svog mandata samo intezivirao vrlo specifičan odnos prema RV. Ne može se reći da je on neki krivac, ali da ima specifičan način poimanja odnosa u vojsci koji su zadrli u samu suštinu avijacije i u prvi plan istakli za vazduhoplovstvo sporedne stvari . I ranije su načelnici generalštaba bili iz KoV, ali to nije imalo bitnog uticaja na specifičnost avijacije i njen ustaljeni višedecenijski način rada. Verovatno zato što su shvatali da je avijacija bure bez dna i ko ne plati ne može ni da što bi rekli klati. Ovaj čovek misli da je suština avijacije u npr. pravilnom nošenju uniforme. Kada ji prvi put u ulozi NGŠ bio na Batajnici bio je zgranut da postoji tehnička uniforma i da se na šubari čak ne nosi znak vojske. Isprepadao poručnika (tada još na doktorskim studijama), a ovaj jadan uz sav trud i elokventnost nije ni mogao da dođe u priliku da mu objasni da nije kriv već su ga zadužili tom odećom. Morali su da ga bezuspešno brane visoki vojni rukovodioci iz RV. Danas ovo boranija prepričava kao anegdotu.Što se tiče navedenih udesa karakteristično je da su bili pojedinačni letovi u niskom profilu i spadali su u domen kako se to kaže posebnih zadataka. Npr. pripreme za aeromiting isiptivanja i sl. Termin redovna obuka je floskula. G4 kao i Orao mami na akrobatiku niski prolaz i sl. Zašto npr. ne bi uzrok bio narušavanje discipline u letenju, greška u pilotiranju i sl. Pa ovakve vrste letova su kao stvorene za izazivanje sudbine i istraživanje granica mogućnosti čoveka i aviona. O tome se ne govori tako lako. To nam je ostalo još od druga Tite kada su piloti morali da budu nadljudi. Pametni visoki lepi bez mane sve odlikaši, jednom rečju bezgrešni. Ali i oni su samo ljudi slični većini. Njima se je na osnovu ličnog interesovanja pružila prilika da dodirnu nešto što je za većinu naučna fantastika. Ranije je bilo bitno da su deca podobnih radnika i seljaka koja su prošla stroge zdravstvene psihofizičke kriterijume, a danas ih je sve više dece bivših pilota i visokih starešina. Isto kao medju glumcima pevačicama ili doktorima. Ako hoćete mogu da nabrajam. No u ono vreme i udesi su bili vojne tajne. Sada je 21. vek, vek medija, ljudi su znatiželjni da par dana imaju šta da pričaju, pročitaju senzaciju u tabloidu i na osnovu toga sve znaju. Na žalost vojska kao arhaična institucija nije dorasla da parira sedmoj sili, koja je u nas jača od bilo koje oružane. I šta mislite da ljudi u Momi Stanojlović ili u Komadni RV nemaju pojma o održavanju. Da kažu dobro nema delova ugradićemo neispravne, ostavićemo crevovode ili rezervoare van roka na avionu, nema veze što su parametri rada motora van granica može i tako. Glupost. Održavanje je nedvosmisleno propiana norma i ljudi iz struke se nje pridržavaju. Na kraju često piloti iz TOC izvedu probne letove nakon remonta i daju ocenu ispravnosti. Pa to radi čak i komandant RV koji je i opitni pilot. Ko bi normalan dozvolio da on sedne u neispravan avion.Ko može da sumnja u njegov sud i veruje da bi on i njemu slični dozvolili da ljudi koriste neispravne avione. Ko misli da ljudi u jedinicama za održavanje samo naspu gorivo i naduvaju gume i ko vele šibaj sve je Ok. To su takodje profesionalci. Oni od svog rada žive. A ulozi kojih su svesni su ogromii, životi pilota i njihova sloboda. Do sada ni jedan koliko ja znam u poslednjih najmanje 20 udesa nije bio pod sudskom istragom ili osudjen. Eto komentatori, novinari i analitičari istražite. Može se doći do interesantnih zaključaka ne samo u uzrocima i posledicama već o mnogo širem kontekstu odnosa prema skupocenoj tehnici, značaju života pripadnika RV (npr. osiguranju i kako že njihove porodice bez njih) i koliko vredi, kritrijumima odgovornosti i mnogo čemu drugom.Dok god budu udesi obavijeni velom tajne dešavaća se ovakve priče, neće biti pouke, a sve zajedno će štetiti ugledu i samim tim i moralu vojske. O da moral više nije bitan faktor operativnih sposobnosti kao što je bio značajan nekada za borbenu gotovost. A svim nastradalim vazduhoplovcima večna slava.

Odgovori
г

браво за моментар
срамота је да људи користе овакве ствари у дневно-политичке сврхе,али то смо ми
све стручњаци

A

Ne bi ništa menjao u komentaru.

п

све филозофи ццц….
проверите колико је пало ф-16 за годину дана,у много богатијим државама
па почните да драмите и тражите оставке,јел како је то пракса и у белом свету

Odgovori
I

Proveri ti koliko u proseku naleti jedan F16 i koliko ih leti u svetu. Pogresna ti je filozofija skroz

Z

Vidim da se povuklo pitanje zamene ovoga aviona, u bliskoj buducnosti skoro. Sigurno posle 2025.godine. Pa osim Jak-a 130 iz Rusije u igri bi mogao i da se nadje avion Aero L-159 Alca iz Češke, njegov suparnik a koji kosta manje. Dok svakako najskuplja verzija je italijanski Alenia Aermacchi M-346 Master.

Odgovori
P

Pa ljudi sta se cudite? Ja vec 5 (pet) godina tvrdim ,pisem i javno objavljujem ,da se na helikopter Vlade R.Srpske i na helikoptere OS C.Gore ,montiraju dijelovi sa helikoptera koji je pao na jezeru Rusanda,maja 2008.god. Nazalost , u C.Gori su poginula tri covjeka. Sve sam uredno obavijestio i trazio istragu. SVUDA MUK!
Kad prestane muk ,prestace udesi i pogibije.

Odgovori
M

Šta očekivati od poluproizvoda.

Odgovori
M

Pogresno je smatrati da vojska nema ljudskih i materijalnih resursa da odrzava ove „nase“ avione. Problem je sto vojskom upravlja sujetni pesadinac koji misli da je to po sistemu postroj, izderi se, naredi. Onaj ko misli taj sabotira, onaj ko da pametan predlog, taj nije dobar jer ovom predjasnjem pre toga nije palo napamet. Dobri su podobni, onima kojima i tenkovi lete ali nisko ako komadant tako kaze. Sve se lako resava, vratite rodove i sluzbe da njima komanduje struka a ne prasina i za godinu dana imacete potpuno drugaciju vojsku pa samim tim i avijaciju. Jer vojskom se ne komanduje iz upravnih odbora i naselja cvecara, sa vojskom se zivi.

Odgovori
V

Milane u principu se slazem sa tobom, ali cinjenice i stanje vojske govori sve, od raspada bivse velike drzave niti jedan avion ni tenk ama bas nijedan oblik borbene tehnike nije modernizovan osim izlozbenih modela i sve po jedan komad, jednostavno prijatelju nema se volje a pare se nadju kad se ima volje. Unisteno je preko 600 tenkova koji su za veoma male pare mogli biti modernizovani, o pragama i minobacacima velikog kalibra da ne govorim o silnim PVO sistemima poput igle itd. Nema moma vise ni ljudi ni alata za remont i odrzavanje juginih sredstava, a u momu remontni zavod u cacku i druge treba uloziti. Pozdrav

J

Saučešće porodici i rodbini poginulog pilota , a želim brz oporavak preživelom.

Odgovori
V

nasa drzava nije sposobna za odrzavanje borbene tehnike iz vremena SFRJ zato sve te avione treba zameniti, svi mi znamo da to puno kosta, ali bolje da kosta nego da gubimo nenadoknadive ljudske zivote. Treba zameniti sve galebove, super galebove sa avionom JAK 130 -12 primeraka i vise nego dovoljno, zatim orlove sve i nabaviti SU25m3 migove 29 nabavljamo i kraj a ne da ginu ljudi i da se bacaju pare na modernizaciju neceg prevazidjenog.

Odgovori
B

Novo je ipak NOVO, slazem se.
Sto se tice starosti aviona, citao sam i informisao se na razne nacine.. Avioni Orao vezijE (NJ i J) u sastavu RV Vojske Srbije su godista od 1983.do najmladji 1992.godine. Propisani zivotni vek je 24 godine ili 3000sati naleta. Taj zivotni vek je vec produzavan od strane VTI prvo za 5godina i jos 8 godina. Sto znaci da je to ukupno maksimalno 39godina!!! Ili kada izracunamo mogli bi da ostanu u sastavu do 2022-2031.godine najmladji avion Orao.
Sto se tice aviona Super Galeb G-4 u sastavu RV Vojske Srbije je godista od 1985.do najmladji 1991.godine. Propisani zivotni vek je 30 godina ili 5000sati naleta. Taj zivotni vek je vec produzen od strane VTI za 8godina. Sto znaci da je to ukupno maksimalno 38godina!!! Ili kada izracunamo mogli bi da ostanu u sastavu do 2023-2029.godine najmladji avion Super Galeb G-4.
Sve pod uslovom da se modernizuju.

m

Kako moze pad aviona u roku od godinu dana biti normalna stvar? To nikako ne moze biti normalno. I Africki avioni nemaju ovako zgusnute nesrece kao mi. Ali u ovoj zemlji nema ni odgovornosti ni morala ni obraza. U zemlji koja je pod kontrolom zapada i nato pakta vladajucim ljudima je sve dopusteno, da ne odgovaraju narodu za bilo sta pa i za ovaj slucaj. Sta ocekivati od „drzave“ kada se krsi ustav drzave. Ak o se ne uradi ovo sto je napisao T5 to ce biti samo jos jedan dokaz u prilog onoga sto sam pisao do sada. Treba uvesti rigorozne kontrole tehnike i ljudstva. Odgovorni moraju da odgovaraju. Ali u danasnje vreme u Srbiji je sve moguce.

Odgovori
m

Jes pa da, sad je opet zapad kriv kad u Srbiji padne avion, helikopter, na ulici nekog zgazi auto, tebi se prolije kava…
To je sve odgovornost sustava i ljudi u njemu, da se nabave ispravni dijelovi, ugrade u tehniku kako spada i daju garancije da se može koristiti sa imenom i prezimenom.
Sustav postavlja i održava svaki glasač na izborima, bilo da glasa ili ne glasa on je odlučio kako će biti u buduće. Treba početi od sebe najprije.

v

Nije upuceno autoru, vec svima koji ovde i pored ovakve uzasne tragedije pokusavaju da prodaju svoje politicke ideje, kako analiticaru koji je bas nasao trenutak da se promovise tako i komentatorima. Bravo!!!

Odgovori
V

„vojoSH“, apsolutno se slažem sa tvojim konstatacijom.

a

Mislim da je pad aviona normalna stvar, svako RV povremeno izgubi avion. Ono sto je strasno je da u skoro svakom padu u zadnjih desetak godina RV Srbije izgubilo i pilota. Da li je to do obuke pilota, do odrzavanja aviona/helikoptera, da li je do konstrukcije aviona ili nesto drugo – pitanje je o kojem razmisljam od jucer. Padali su Orlovi, Galebovi, Migovi, Laste, pao je i helikopter (Mi-17). Mislim da nijedna drzava u sirem okruzenju nije izgubila vise pilota u zadnjih desetak godina od RV Srbije. :(

Odgovori
m

Bas u nato bi se usrecili. Tek tada bi izgubili potpuno drzavu i slobodu bez ispaljenog metka.

Odgovori
Т

Приземљити све летилице и по хитном поступку модернизовати
Проверити цео ланац набавке, одржавања и контроле
Објавити резултате истраге, а све кривце ухапсити

Odgovori
m

Radić je uvek tu kad treba da se doloije ulje na vatru,uvek je tu naravno na nekim televizijama poput N1,kada nešto treba da se pohvali poput nabavke H145M,onda je na Pinku,neki veoma čudan čovek,i stvarno neznam za koju redakciju ,portal,štampu on zapravo radi,i nije u pitanju ničija sujeta u vezi njegovog „obilaska“,TOC,i u kom svojstvu je on tada bio tamo,na poziv prijatelja,gluposti,kao vojni analitičar još veća glupost,pa su zbog njega smenjeni neki oficiri.Nek je večna slava poginulom RV pilotu Robertu.

Odgovori
M

Koliko mi je poznato Radić je freelancer.

N

markom,idi komentariše u nekim drugim elektronskim novinama,nije ti mesto ovde,pravopis ti je izuzetno loš,za početak,nisi uopšte informisan,a verovatno zato što i ne treba da budeš o celoj stvari oko smene oficira u TOC-u,zato se drži žute štampe mislim da ti više priliči!

m

Na Na,a ti si neki lektor,koja žuta štampa,očigledno je ti čitaš pa mi sološ pamet,a to da li smem da ostavim post ili ne na ovom portalu
pa nisi ti batice tu da se pitaš i to kome šta priliči!

N

markom, pozdrav od „batice“,odosmo u nedogled sa prepucavanjima,nemojte se ljutiti,ružno pišete o stvari o kojoj pojma nemate!

m

NaNa.Drago mi je da postoje takvi ljudi kao vi,koji mnogo znaju a, ustvari ništa ne napišu o stvari koje mnogo poznaju,a dobro je da postojimo i mi koji volimo vazduhoplovstvo,a učimo sve kako vi kažete iz žute štampe,zato i posećujem T6 da i naučimo nešto.

V

Vojska treba malo da se ugleda na savrsenstvo civilnog vazduhoplovstva sto se tice odrzavanja,kontole kvaliteta pa i rez. delova. Ali ovde garantujem da je bila ljudska greska(kao uostalom u svim padovima nasih vojnih aviona). Isuvise cesto se desavaju nesrece za ovako malu flotu i sa ovako malo sati naleta.
Saucesce porodici!

Odgovori
c

G. Veso. >Vojska ti je mnogo krut sisitem i inertan….kad u vrhu imas pesake, koji ne razumeju sta je avion i helikopetr i koja je sve tu potrebna logistika da bi samo 1 avion poletao. bravo za komentar

Р

За то одржавање си у праву, али да би ВС то радила држава мора да обезбеди све што треба за тај посао. Сада је све комерцијализовано, и цивилна авијација доноси више пара него војска. У војску, тј. војну авијацију се улаже врло минимално, а очекују се ефекти изнад NATO или неких других јачих и савременијих РВ у свету.

V

„captain“, ne držim ničiju stranu, ali to što je u vrhu pešadinac ništa bitno ne znači za ratno vazduhoplovstvo.
Ako bi na taj način sagledavali stvari, t.j. ako na vrh dođe kadar iz vazduoplovstva onda po inerciji on uništava ostale rodove a diže njegov matični?
Tako je generalno u svim sverama društva. Ja sam inženjer mašinstva a glavni šefovi su nam inženjeri rudarstva. Jel’ ja sada treba da kukam kako moju službu uništavaju rudari?
Jednostavno, tako funkcioniše komadni lanac.
Danas je komandant pešadinac, sutra je iz rečne mornarice a prekosutra iz ratnog vazduhoplovstva…

N

Duks Bl ne znas ni sta je po vjeri doticni Azerbaijan a vec mislis da je musliman . Ocito imas problema nacionalistickih. Takvi ljudi su bolesni.

Odgovori
m

@Cacak Ne moze da se kupi JAK130 jer tada nista ne bi bi ostalo za one gore, mora i njima nesto da ostane onako siromasne i postene.

Odgovori
B

Pa eno ga i on pade…

Inače u zadnjih 10 dana svaki dan pada bar pi jedan vojni vazduhoplov širom svijeta. Šta se to dešava?

b

Povodom osnivanja fondacije ,,Dejan Pandurovic “ – pomoc porodicama nastradalih i povredjenih pilota, pre cetiri dana, postavio sam sledece pitanje Zivojinu Bankovicu: Da li su zvanicno saopsteni rezultati istrage o uzrocima pada ovog aviona (pao 07.04 2017god.) i pogibije dva pilota.
Odgovor je bio da: Nije bilo takvog saopstenja.
Sto znaci da je sve sakriveno i zataskano, da nema odgovornih a mediji su ucinili da sve bude i zaboravljeno.
Posle ovakvog saznanja u coveka se uvuce jeza , nespokoj i strah od buducnosti.
Danasnja katastrofa je potvrdila da je nespokoj i strah bio opravdan. Vojska pa i RV su slika i prilika devastirane drzave i sludjenog naroda kojim gospodare beskrupulozni, neodgovorni i nekopetetni vlastodrsci.

Odgovori
U

Nije mi u tekstu jasno na kojoj visini su piloti iskocili i da li je pilot poginuo tako sto se padobran nije otvorio. Jer ako je avion letio blizu zemlje onda se pri iskakanju padobran ni nije mogao otvoriti.

Odgovori
B

0-0
Potrazi taj pojam

m

Ne verujem ja nikome pa ni Radicu. Jedno je sigurno da tu ima dosta neverovatnih stvari. Da li ce biti saopstena prava istina o padu G4? Sumnjam. Ponavljam da imaju imalo obraza i morala odgovorni bi sami podneli ostavku. Ali vlast i fotelja je cudo. Da nije tako ne bi se gurali na tom mestu i rukama i nogama. Prava istina nikada se nece saznati kao i o proslim udesima. A odgovornost snose svi od mehanicara do „vrhovnog“. Veliki broj sposobnih oficira i strucnih ljudi je bukvalno isterano iz vojske opet po preporuci nasih „prijatelja“ iz nato pakta. A danas se cudimo zasto se sve ovo desava. Na kljucna mesta se postavljaju poslusnici ili potpuni diletanti. Zamislite da u USA ministarstvo odbrane ili bilo koje ministarstvo vodi recimo Kim Kardasijan. Takva je situacija kod nas. To sto neki kazu da se G4 najvise upotrebljava pa zato ima vise udesa nije nikakvo opravdanje. I ovaj slucaj bice zataskan dok ne ode u zaborav. Najlakse je reci krivi su sami piloti.

Odgovori
d

Nesreće u vazduhoplovstvu su manje više… ne baš normalna pojava ali se dešavaju.
Razlozi mogu biti višestruki. Starost aviona je najamnji problem pri udesu. Avion nije automobil pa da se gleda godina proizvodnje. Nije da nije važna ali sigurno nije najbitnija stvar. Avijacija SAD ima flotu sa preko 30 godina starosti aviona u prosjeku.
Ovde su po meni bitna tri pitanja.
1) Zašto u poslednjim udesima gotovo po pravilu ginu piloti?
Podatak sa T6 da je od 19 iskakanja /po mom mišljenju mislim da je je bilo 20 iskakanja ali to je sad manje bitno/ bilo je pet pogibija. U zadnje vrijeme je to drastično više.
2) Zašto se kriju podaci o istrazi? Oni su takvi kakvi jesu i ništa se sa sakrivanjem ne postiže. Slučaj sa helikopterom je nešto drugo. Tu vjerovatno ima nečije krivice i „mogu“ da razumijem zašto se krije. Ali za padove G-4 ne mogu da smislim bilo kakvo opravdanje.
3) Kakvo je stanje sa nabavkom rezervnih dijelova za G-4? On je proizvod države koja ne postoji i 90% fabrika koje više ne postoje ili barem ništa ne proizvode.

Odgovori
P

Ono sto je na 3. mestu bi trebalo biti na prvom. Ko nam i kakve rezervme delove dobavlja.. kakva je kontrola kvaliteta i da li su delovi sa aviona koji su rashodovani a ne naleteli dovoljno iskoristeni za dokompletiranje aviona stvarno ispravni posle visegodinjeg stajanja i ne koriscenja

m

pod 1: da li javnost zna da su umesto originalnih martin baker umetaka za sediste, kupljeni neoriginalni , zamenski, koje je proizvela fabrika u mojkovcu, a nasa vojska ubedila rvipvo da su pouzdani, bez atestiranja na g-silu, ubrzanja itd….izmedju ostalog, taj ekslpoziv „lomi“ kicme nasim pilotima, ako niste znali…
pod 2: uzrok pada je ljudski faktor, neposredno greska pilota…a ko ce pozvati na odgovornost, zasto u vojsci lete piloti sa preko 40 godina zivotne dobi, kada se nekad u 42, 43 islo regularno u penziju…i to je tako stvarno i trebalo. molim nekog da prostudira, da izvuce podatak, koliko je pilota nastradalo ispod 40-te godine zivota…nema ih
pod 3: dok god je ovako inertan i komplikovan sistem nabavke rezervnih delova, bice i ovakvih slucajeva. na zalost, ne moze rvipvo da utice na nabavke, vec uvek neko umesto njih

d

Ako piropatroni fabrike Tara /pretpostavljam da je ona u pitanju/ nisu odgovarajući ili nisu atestirani odgovornost snosi RV i PVO a delimično i sami piloti jer pristaju da lete pod takvim uslovima.
Tara generalno ima probleme u proizvodnji. Malo malo pa se desi neki incident. Ako me pamet služi bilo je i nekih optužbi da sirovine uvoze na crno.
Starost pilota 100% ne utiče na njegove sposobnosti. VS ima problem sa prosekom godina pilota ali se nikako ne moze reci da lete nesposobni piloti. Svi piloti redovno prolaze lekarske preglede. Jedinobakobtu nema „švercovanja“ a ne bi smjelo da ima.
Problem proseka starosti je taj da sve manje ima mladih pilota. Tu dolazi do povećanja proseka. VS je potrebno godišnje barem 7/8 novih pilota. Ali je to sad drastično manje.

V

Sticajem okolnosti relativno dobro poznajem sisteme zaštite kvaliteta tj njihovu povezanost sa sistemima zaštite u složenim sistemima. Predpostavljam i da se koeficijenti sigurnosne rezerve koji su prisutni civilstvu, u specifičnim rodovima vojske (poput vazduhoplovstva) množe sa dodatnim stepenom, t.j. koeficijentima.
Tu nema mnogo eksperimentisanja niti izmišljanja. Postoje procedure i usvojene vrednosti za svaki segment. Izvođač i projektant kvalitet svojih radova potvrđuju svojim potpisom. To se isto odnosi i na službe kontrole proizvoda.
Dakle, vrlo je lako pronaći ko je zakazao.
Prosto, ne mogu da poverujem da su kupljene piro patrone ili bilo koji drugi vitalni deo koji nema potrebne sertifikate. Pre može biti da završna kontrola proizvoda kod proizvođača nije na potrebnom nivou. Ta kontola je sastavni deo planiranja proizvodnje, pa ako se pokaže da tu postoje nedoslednosti, javašluk ili lažiranja, zna se dalja procedura.
Ne želim ni da pomislim na mogućnost zaklanjanja i štićenja odgovornih t.j. svih onih koji čine ovakva krivična dela.
Ipak, i u takvim slučajevima postoje službe koje se bave sa rešavanjem tog problema.
A sada malo nagađanja i proizvoljnih zaključaka…
U nekom postu sam pročitao da se sigurnosne analize preživljavanja pilota zasnivaju na njihovim godinama života (25 do 35) i zdravstvenom stanju istih. Dobro, to su samo neki od aspekata…
Sa menjanjem nekih od posmatranih parametara (u našem slučaju povećanje godina strosti pilota) drastično se smanjuje mogućnost preživljavanja.
Nastradali pilot mi je vršnjak a preživeli je 8 godina mlađi. I sam osetim da moji mišići, kosti, zglobovi nisu isti kao pre 23 godine.
Naravno, starost pilota možda nije najbitnija za preživljavanje ali drastično povećava mogućnost nesreće.
Pa i u statistikama za proučavanje i određivanje učinka radne snage se pominje parametar starosti izvršioca na specifičnim poslovima i potreba usklađivanja.
Moguće je da je najveći problem u tome što aktivno lete piloti koji treba da su u penziji ili da u najboljem slučaju učestvuju u obuci mlade generacije.

Z

@Azerbaijan
Vest o pogibiji srpskog pilota a ti spominjes ulazak u nato???? Ispostovat cu ovaj sajt koji tako rado posecujem pa ti necu reci nista sto mi trenutno na umu.
A ova tragedija nece dovesti ni do kakvih promena ni u sistemu ni u nacinu razmisljanja, strategiji razvoja i odnosu drzave ali i same vojske prema RV. Koliko ljudi je poginulo u padu one osmice svi znamo. Da li iko odgovarao ili osetio makar moralnu odgovornost za taj dogadjaj svi znamo. Mi nemamo komandanta RV kao Bugari koji zbog katastrofalnog stanja njegovog roda podnese ostavku. Ovi stanu iza ministra ili predsednika i bez obzira kakvu glupost, koji stepen nepoznavanja materije ili poslusno klimaju glavama ili gledaju u zemlju dok najbolji od njih zbog toga u istoj sve cesce zavrsavaju.

Odgovori
9

starost aviona JESTE faktor, barem u našim uvjetima
Počinju odlaziti dijelovi koji nemaju propisan vremenski resurs nego se mijenjaju „po stanju“
puno malih sitnica koje prave probleme
održavanje postaje jaaaako skupo
siromašne zemlje tu štede jer se procjena može raditi više ili manje rigorozno
dokaz?
stare letjelice češće padaju u siromašnim zemljama nego u bogatim
a i jedni i drugi su „papirnato“ dobro održavani

Odgovori
M

садашњи НГШ, остаће упамћен по великом броју смртних случајева у редовима ВС…пешадинац који није мрднуо даље од прашине испод војничког кревета!

министар војни приликом обиласка повређеног пилота требало је да обуче његово вољено “заштитно техничко одело” у омиљеном црном дезену, сад је права прилика!

Александар Радић бије право у центар, свака му част!

Odgovori
M

Neće niko Dikovića da sluša; piloti su pre poletanja morali prvo na fiskulturu, pa onda malo strojevi korak, da malo pozelene, pa tek onda u avion. Kako Živak, pozeleneo čovek i ništa mu ne fali.
A nekad su, kad Komandant vazduhoplovstva dolazi u Generalštab, svi generali ustajali .
Pomozi Bože !

C

Zasto je drzavi bilo skupo kupiti 12 ili 24 jak 130 ili m346? Novo je novo. Naj obrazovaniji ljudi voze kante. Tuzno.

Odgovori
V

nemam nameru da ni jednog trenutka branim gn Dikovica, ali ovo sto je izjavio Radic je cisto ogledalo coveka bez trunke obraza i morala. Ovu tesku situaciju pokusava da zloupotrebi na svoj slucaj koji je cist kao suza i u kojoj se on blago receno izvukao. U svakoj ozbiljnijoj zemlji odgovarao bi krivicno. I nije tacno da su smenjeni ljudi, samo oni koji su neposredno ucestvovali u njegovim nelegalnom uvodjenju na aerodrom.

Odgovori
V

Radic je usao na glavnu kapiju,ne krijuci se i na poziv pilota i drugih,tako da se ne vidi kako je to njegovo hapsenje cisto kao suza.naprotiv.

V

Petre,

Odličan tekst! Skidam kapu!

Odgovori
M

Vise pilota pogibe za vreme naprednjacke vlasti nego NATO bombardovanja …

Odgovori
V

Nažalost je tako. Još bih dodao da ih je više ginulo za vreme druge vlasti. Ali nećemo o politici.

t

Nikoga ne branim ali nije bas tako, hajde da izbrojimo ako znate da brojite. Glupo je da na ovakvu tuznu vest objavljujete politicke pamflete. To ostavite za neku drugu stranicu.

d

zeleo bih samo da primetim da kod nas u udesima vojnih aviona obicno niko ili ne prezivi ili su tesko povredjeni…
I unazad ohoho…
I u stranim vazduhoplovstvima se desava da dodje do problema i da se piloti katapultiraju, i da obicno prilikom katapultiranja sa pilotima ne bude uglavnom ne bude vecih problema, a samo kod nas prilikom katapultiranja piloti redovno stradaju

Odgovori
Л

Катапултирање је ризично и у идеалним условима (апсолутно исправно седиште и сви системи од којих исправност седишта зависи, пилот у оптималним годинама 25-35 година и апсолутно здрав), а тај ризик се драматично повећава када нешто од овога није како треба у томе треба и тражити одговоре на питање зашто наши пилоти редовно страдају или имају изузетно тешке повреде при катапултирању. Код нас у ваздухопловству је све упитно почевши од технике и логистике, преко старости пилота до њиховог здравственог стања, о часовима налета да и не говоримо.

Т

7563 спасених према званичном податку Martin-Baker-a

e

Da, bas tako evo i u toj SAD nisu isto tako poginuli piloti. Barem nesto saznaj pre nego napises, delovace ozbiljnije da ne kazem pametnije… ups

N

Jučer je i Rusima pao avion na trenažnom letu, oba se katapultirala i preživjela.

A

Uđite u NATO kao i svi ostali u okolini i ne terajte više inat kad nemate s čim.

Odgovori
S

Što nagovaraš druge ? Idi sam gde ti je bolje.

G

Azerbaijane, kakav neprikladan i glup komentar!

G

Sto, dal ce oni da nam daju nove avione?

G

Stvarno glup komentar.

V

„Azerbaijan“ stvarno, ali stvarno ti je krajnje neukusan i bezobrazan komentar. Osnovna kultura mi ne dozvoljava da napišem nešto teže, a nije ni trenutak…

D

A ti pravac za Teheran ili Dzalalabad…tamo prosipaj „tekbir demokratiju“…

l

@Azerbaijan Bili smo okruženi i u prvom svjetskom ratu, pa smo tjerali inat, zato što za razliku od našeg okruženja, mi imamo obraz, i nikad’ ga nećemo ni izgubit. Budi mi pozdravljen.

V

@lazicdb bas smo super prosli zbog tog inata i u prvom i u drugom ratu.Inat je samo karta na koju bivsi komunisti sadasnje navodne patriote igraju da bi opravdali sulude ratove kojima su upropastili zemlju a da bi ocuvali vlast.

Z

Teranje inata je uvek glupo i na vlastitu štetu. Srbija je u 1.sv ratu izgubila trećinu muške populacije i izašla iz rata na strani pobednika samo jer su to dopustile sile Antante, pošto je praktično izgubila rat i vlada s vojskom napustila državu.
2.sv još gore, opet vlada pobegla van .
To su bila vremena kada rađalo puno dece pa su se i gubici donekle mogli nadoknaditi za par desetleća .
Danas da Srbija doživi takve gubitke to bi bio skoro pa kraj države i naroda sa ovom stopom nataliteta, i bez da ubrojimo migraciju, jer bi na prvi pucanj puno mladića pobeglo van.

Z

Hajde da za promenu budemo na istoj strani kao i komsije, pa kako njima tako i nama ( uvek su bolje prosli), a ne da strepimo od njih celo vreme i gledamo ih kao neprijatelje.

R

E bas zainat necemo u NATO kao svi vi drugi.

D

@Vik@Zoki_kg upravo tako. Inacenje, nazovi dostojanstvo, i da ne nabrajam dalje, su doveli Srbiju do svega ovoga. A nama ginu ljudi. Neka je laka zemlja poginulom pilotu. I hoce li neko da podnese ostavku? Npr ministar odbrane prvo.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Falcon na: Rumunija od Portugala kupuje još 5 borbenih aviona F-16

Dragane, "Glass cockpit" ima samo 5 komada MiG-35 (koje inače niko ne želi koliko su dobri) i MiG-29SMT. Mi nemamo ni jedan ni drugi. Te verzije sa vektorisanim potiscima, AESA radarima (?!?) i ostale koje si naveo nemaju veze sa serijskim MiG-29, a po najmanje sa našim verzijama koje sam komentarisao i uporedio sa F-16…

21. Jul 2018.Pogledaj

Falcon na: Rumunija od Portugala kupuje još 5 borbenih aviona F-16

MiG-29 (verzija koju mi imamo) ima nosivost ubojnih sredstava 3.000kg, F-16 oko 7.000kg. MiG je teži i tromiji od F-16, ima katastrofalno mali dolet, nikakvu avioniku i zastareo radar, čađavi motori ga vizuelno odaju na 20 i više kilometara, ima očajno nepreglednu kabinu (a kao idealan za dogfight?!) i nema Fly by Wire komande leta.…

21. Jul 2018.Pogledaj

Miroslav na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kreće li Turkish u otvaranje kompanija u regiji?

Alene, Napisali ste: ''Pa otvaraju novi aerodrom za 3 mjeseca. Ogromnog kapaciteta. Največi na svijetu, kapaciteta 150 milijuna putnika, uz mogućnost proširenja na 200 milijuna u idućim fazama'' I ja sam na to reagovao. Smetaju mi takva naklapanja. Imali smo takvih "najvecih na svetu" kroz istoriju mnogo puta. I ovde je prica podjednako besmislena -…

20. Jul 2018.Pogledaj

bora na: Paraglajding reprezentacija Srbije na 15. Evropskom prvenstvu u Portugalu u disciplini prelet

Hvala za ovu zajednicku fotografiju. Bravo za paraglajderiste BiH, Slovenije, Hrvatske i Srbije. Puno uspeha na Evropskom prvenstvu.

20. Jul 2018.Pogledaj

Ing.Srba Milovanov na: 40 godina od prvog leta Super Galeba

Ovaj tekst koji je vas portal dao krajnje strucno i sve obuhvatno odusevio me je jel i sam sam ovo znao.Sto se tice mordenizacije G4 ja u to verujem i znam da ce nasa drzava obezbediti sretstva Sto se tice tehnickog potencijala u ljustvu u to netreba sumnjati Ja licno sam zahvalan vama sto na…

20. Jul 2018.Pogledaj

Send this to a friend