Ministar odbrane Rumunije Mihaj Fifor izjavio je u petak 13. jula da će njegova zemlja nabaviti još 5 višenamenskih borbenih aviona F-16 od Portugala. Bugarski vazduhoplovni portal Aeropress preneo je istog dana da je Fifor saopštio da je rumunska delegacija nedavno boravila u Portugaliji i da je tada postignut načelni sporazum o kupovini 5 F-16 i to četiri jednoseda i jedan dvosed.
Rumunski ministar precizirao je i da će detalji oko ovog posla, kao što je krajnja cena nabavke, biti tek definisani a do kraja ove godine sve podrobnosti sporazuma će biti predmet daljih pregovora sa portugalskom stranom nakon čega će sve dogovoreno biti predato na odobrenje vladi i parlamentu Rumunije.
Iako Fifor nije precizirao o kakvim avionima se radi, pretpostavlja se da je reč o korišćenim F-16 varijante Block 15 i to iz Sjedinjenih Država, koji bi u portugalskom remontom zavodu OGMA bili remontovani i dorađeni na standard MLU (Mid Life Update) po istom principu kao i prvih 12 rumunskih aviona. Takođe pretpostavlja se da bi na osnovu dosadašnje dinamike radova, Rumunija ove avione dobila negde nakon 2021. godine.
Ministar je rekao i da vlada nije odustala od planova da se nabavi veća količina od 36 F-16 kao i da se oko toga i dalje vode pregovori sa SAD, Grčkom i Izraelom. Prethodno je u maju ove godine Fifor izjavio da će zamena MiG-ova 21 u RV Rumunije avionima F-16 biti realizovana u dve faze, u prvoj bi se nabavila četiri aviona kako bi se kompletirala jedna eskadrila a da bi se u drуgoj fazi nabavilo čak 36 primeraka.
Do sada smo iz Rumunije imali nekoliko verzija nabavki borbenih aviona F-16 pa se prema tome još uvek ne može utvrditi i zaključiti da li vlada ove zemlje ima konačan uokviren plan oko čitavog posla.
Bilo je najavljivano da će pored 12 već nabavljenih aviona, biti kupljeno još 20 komada, ili da će njihov ukupan broj biti 36 ili 48 aviona. Pre ove poslednje vesti o kupovini još 5 F-16 imali smo i najavu da će pored 4 aviona u prvoj fazi biti kupljeno još 36 aviona što bi broj F-16 u Rumuniji dovelo do 52 primerka.
Vujadin
Zasto mi ne kupimo od Madjarske njihove Mig29 koji nisu uopste stari pa remontujemo? Cena bi bila povoljna jer ih nitko nece. Uz ove ruske i beloruske bi sila na Balkanu onda bili.
Živojin Banković
Ти авиони су стари 25 година а стоје на отвореном већ скоро 8 година. Мађарска је већ два пута покушала да их прода, није било заинтересованих.
Avioni ne lete sami
Prvo pitanje, imamo li mi:
– pilote koji bi ih leteli?
– tehnicare koji bi ih odrzavali ?
– para za rezervne delove?
– para za nesto najbanalnije kao sto je gorivo za te avione?
Mi ni za ovih 10 koje sada imamo nemamo para cak ni za gorivo za njih, a o pilotima i tehincarima da ni ne govorimo.
Leon
A koliko sam čuo nemaju ni saglasnost Rusije za tako nešto
AL-41F1
Od Madjara jedino za delove, sto svakako ima smisla….Sto se tice 29ki, verovatno od Slovacke kad ih budu menjali za skoro kupljene F-16ke, eventualno i od Poljaka. Srbija trenutno nema bas pilota za ozbiljan broj 29ki, a ako se nesto ne promeni na VA, nece ih ni biti. Zdravstveni pravilnik ostao isti od 1974. ako se ne varam….800 mil. evra ode samo na subvencije godisnje, tako da bi se lako iskesiralo za jos 20 matorih 29ki, kroz par faza, samo dzabe ako nema ko da ih odrzava i da leti u njima, to je glavni problem koji se, sve i da imamo para, ne moze samo parama resiti
Falcon
Sila na Balkanu sa MiG-29?! Teško, tu „titulu“ će ipak nositi Hrvatska kada im stignu F-16 Barak, po svim karakteristikama bolji, uspešniji, efikasniji, svestraniji i u borbi dokazaniji avion. Realno MiG-29 nije ni pre 30 godina bio pretnja za F-16C (bilo koji Block). S obzirom da je u 29-ki i dan danas skoro ista „elektronika“ kao 80-ih (ako se tako może nazvati cockpit krcat skazaljkama i tranzistorima) dok je sa druge strane Falcon prošao kroz značajan update kompletne avionike. Daleko smo mi od bilo kakve sile, posebno vojne…
Markus 1463
@ Vujadin i @Falcon Teško da bilo ko može da bude sila na Balkanu sa svega jednom eskadrilom kojih god aviona (bilo da ta eksadrila broji 12, 14 ili 16 aviona!). Sile na Balkanu su, kao što je to lepo primetio Tetreb 95 Grška i Turska. Ako neka nacija hoće da bude sila, onda mora da ima više od 200 višenamenskih aviona kao što to imaju Turska i Grčka! E sad, koje je jače od ta dva RV teško je reći, i po broju aviona i po obuci su tu negde. Otežavajuća okolnost za HAF (Hellenic Air Force) je što mora da brani Kipar sa kojim faktički ima zajedničku odbrambenu strategiju, a najbliža avio baza je na Kritu koji je udaljen 700 km od Kipra.
@ Avioni ne lete sami- to su suštinski važna pitanja, a odgovori su:
– piloti su na obuci u Rusiji, uskoro treba još jedan broj pilota da se pošalje na obuku,
– tehničari su isto već na obuci, a zajedno sa pilotima ide još jedna grupa tehničara na obuku,
– Već je stigao dobar stok rezervnih delova, sasvim dovoljno za nesmetano održavanje narednih godina,
– para za veći nalet od dosadašnjeg naleta tj za gorivo ima, odnosno obezbeđene su.
Vukovarac
@ Vujadin
To sa Madarskim Mig-29 se i meni cini ok posao. Ako se od tih 22 Mig-29 ne moze sklepati bar jedna eskadrila od 12 Mig-29 onda barem zarezervne dijelove kada bi se uzelo bili bi mirni. Jer mislim da je njihova cijena oko 20 mil USD za svih 22 komada, a vijerojatno bi se mogli dobiti i za manje novaca.
Ovo sa Slovackom ne bi bilo losa ideja, samo pitanje bi li Stbija imala novaca za te Mig-29 i kolika bi bila njihova cijena. Jer SRV minimalno 24 zrakoplova i barem 6 dvosijeda. Lako za pilote uvijek ima ljudi kojima novac nije toliko bitan.
Vukovarac
@ Markus 1463
A nije bas tako prvo moras znati koliki je taj region u kojem su oni sila?! Da li je to od Šida do Leskovca ili mozda malo i sire ali sasvim sigurno taj “region” nije bas nesto veliki.
Hakan
Ljudi Hrvatska je bila jako blizu da kupi te Mađarske migove negdje 2012 uz ruski offset 100% za nekih 200 milki sa modernizaciom na BM verziju čak bi i jedan pilot bio osposobljen za astronauta u Rusiji sve je palo u vodu kad je Uncle Sam rekao big NO-NO i sve palo u vodu.
Beduin
Hrvatska nikad nije razmatrala tu opciju…..
Iako je ista bila nudjena.
mateus
Tesko da ce Rumunija doci do cifre 36 lovaca F16. Citam ovih dana naslovne strane- dolazi Lukasenko krajem godine i donosi 4 Mig29. ???.
Mr.D
Hoće, cak i više!
Joca
Zanima me sta ce za 15 god. kad ti avioni budu zastareli, da li ce imati para da ih menjaju sa f35, posto f16, vise nece biti u proizvodnji. Znam za garancije Amera o mogucnosti duzeg koriscenja tih aviona, ali za 15g. oni ce imati gotovo 50 to je isuvise staro. Rumunija nesumljivo postaje Balkanska sila, to nije sporno, ali mislim da su imali kapaciteta da pored eskadr.polovnih koju vec imaju uzmu i eskad.novih poput Slovacke.
radovanovic
Па можда ће након 15 година купити Block 70 од неке државе која их буде мењала за нове летелице неког другог типа или ће до тада Румуни бити економски јаки па их замене новим авионима видећемо
Joca
Tesko da za 15g. mogu da ih menjaju za esk.polovnih block 70, prvo ne zna se koliko ce ih biti uopste proizvedeno do tada posto se nece proizvoditi za Ameriku vec samo za izvoz, drugo niko ne bi prodavao avion star 15g. on tada nije polovan nego gotovo nov, cak sta vise avion je u svojoj drugoj deceniji je najpotentniji za koriscenje.
MitsuHonda
Pusti ti Rumuniju, oni svoju vojsku modenizuju uveliko u svim sferama nego sta cemo mi za 10 godina kad se Migovi 29 raspadnu. Rumuni uzimaju borbene helikoptere iz SAD, Patriot PAC3, Airbus helikoptere, proizvodice po licenci švajcarska borbena vozila Pirana a pregovaraju i o licenci za novu austrijsku pušku. Šta ćemo mi koji nemamo nikakvu vojnu industriju?
omniameamecumporto
Rumunji pregovaraju i sa Hrvatima za vhs-2 čisto za informaciju
radovanovic
Joca@. Да у праву си али ако их буду куповале богате Арапске земље није немогуће да их након тих 15 година понуде на продају знамо сви колико Арапи улажу у наоружање и авијацију и да увек купују само ново и најсавременије навео сам Block70 али ту су још и Block50,52i60 који ће након поменутог времена бити нешто млађи него ови Румунски сада па уз неки пакет модернизације могу бити погодни за државе које су се опремиле оваквим типом авиона али све у своје време ;-)
Hakan
Joco po ugovoru koji bi Hrvatska trebala potpisati sa Izraelom jedna od stavki je doživotna podrška za Barake koji se kupe od njih kako ove tako i eventualno buduće + bez ikakvih ograničenja za kupovinu izraelskog naoružanja.
Crni
A jel Portugal proizvodjač?Čuo sam da su ih razgazili za broj veće.Ako im je do aluminijuma,bolje da uzmu Boing.
Doksat
Koliko to F-16 -ica ima Portugal kad ih tako lako rasprodaje
Tedy
They only upgrade them to MLU. US is the source.
Tedy
Viper. One step ahead. AH-1Z.
https://m.adevarul.ro/news/eveniment/video-elicopterele-atac-ah-1z-viper-cele-transport-uh-1y-venom-mai-facut-pas-armata-romana-performante-cele-45-aparate-1_5b507f61df52022f7568ad18/index.html
Dragan Dubonjac
@Falcon … bojim se da nisi čuo za reč „modernizacija“ . RUSI NE KORISTE „BLOK“ Nazive već nazive u Brojkama i M kao dodatnu modernizaciju.
PRIMER : MiG 29 njegov prvi update je 29C pa zatim CM pa je rađen Vectorisanje potiska koja je dobila naziv CMT gde t“T“ označava i dodatak za dopunu goriva u vazduhu.
Uvođenjem boljeg radara (AESA kod Rusa je to „Žhuk“ sa faziranom rešetkom) tzv. CLASS cockpit i dovođenje letelice u funkciju multifunkcionalnosti dobio je i novo ime ( broj ) MiG 35.
Iza ove modernizacije dolazi sasvim nova letelica iz Mikojana Grujeviča tzv Lovac 6 Generacije sa brzinama u Hyperzvučnom područiju neki već sad daju ime MiG 41 a koji će „nik“ stvarno nositi niko nezna….
Zato vas molim da ne pišete jojekakve nebuloze !
Nenad
Auuu 6. generacija, CLASS cockpit, fazirane rešetke…odoše Rusi na Mars sa tim avionom…
Kakav nonsens od posta
Милош77
Аии Драгане ал си га сложио. Улепшао си ми дан 😅
Dragan Dubonjac
@Nenad mislim da sarkazam ne stoji. Iz bar dva razloga .
1. Ja nigde nisam napisao da je MiG 35
Letelica 6 Generacije.
2. Rusi su prvi poslali sondu na mars pre NATO Amer
Juco
@Dragan Dubonjac
Rusi tek sad riješavaju probleme sa motorima 5 generacije, 13 godina kasne za Amerikancima. Radi toga je ova priča sa migom 6 generacije nebuloza. Koliko narudžbi ima za jedini Ruski lovac 5 generacije?
Falcon
Dragane, „Glass cockpit“ ima samo 5 komada MiG-35 (koje inače niko ne želi koliko su dobri) i MiG-29SMT. Mi nemamo ni jedan ni drugi. Te verzije sa vektorisanim potiscima, AESA radarima (?!?) i ostale koje si naveo nemaju veze sa serijskim MiG-29, a po najmanje sa našim verzijama koje sam komentarisao i uporedio sa F-16 Barak. Stojim iza toga da je Barak kompletniji i efikasniji avion – kako za v-v dejstva tako i za v-z dejstva, gde je 29-ka posebno zaostala i impotentna. Moj stav je baziran na uporednim taktičko-tehničim podacima dve letelice kao i na istoriji borbene upotrebe. Ako imaš neki konkretan TT podatak ili primer iz borbe koji govori suprotno, molim te podeli sa ga nama?
Милош77
Кад би наши мигови били модернизовани на најбољи степен данас могућ као рецимо eгипатски новодошли М или индијски опет неби имали АЕSA радар али би евентуално могли да се пореде са Барациma које је Хрватска изабрала. У много чему би били бољи али и обрнуто. Али то би било преџкупо за нас и неће се десити. Далеко је Миг-29М од модернизације коју ће наши добити. Ако буду уопште модернизовани како се ми надамо!
Што се тиче 6-те генерације Миг.. то је данас чисто фантазурање. Пета са Су-57 још није ни кренула у серијску производњу, и неће тако брзо. Касни доста за западном сто се увођења у употребу тиче бар. О шестој Г можемо само да паламутимо.
Tetreb 95
Tesko da ce iko od suseda(Rumunija,Hrvatska)pa i Srbija biti Balkanska sila,Tu titulu nose Grci,posle njih Turci.
Vukovarac
@Tetreb95
U pravu si mi se razbacujemo velikim rijecima a imamo po edkadrilu.
Gus
Bravo Rumuni.Sa 50 F-16 ste vi regionalna sila na Balkanu a ne ovi nasi sa 10 Migova-29.
Petar
@Nenad Poštovani Nenade , a i svi oni koji nedovoljno uvažavaju domete ruske avijacije… Postojao je sredinom 90 – ih u Rusiji projekat aviona jak – 141. Kako je tada u Rusiji bila katastrofalna situacija, konstrukcioni biro Jakovljev nemogaše da dovede razvoj do kraja iako je prototip već ispitivan u letu. Tu situaciju iskoristiše pametni iz Lockid Martina, te otkupiše kompletnu dokumentaciju za tričavih (nisam 100% siguran) 380 000 000, 00 dolara. I eto nama danas izuzetnog aviona F 35. Ovo što sam napisao je manje poznato široj javnosti, ali može lako da se proveri jer nije nikakva tajna.
Živojin Banković
Петре
Није тачно да је Ф-35 копија Јак-141 али је тачно да је Локид Мартин дошао до документације за руски авион.
И написали сте наравно погрешно, није реч о стотинама милиона долара већ о стотинама хиљада.
Božidar Maslać
@Petar Poštovani Nenade i Petre Lokid Martin je kupio dokumentaciju za Jak-141 jer je taj avion imao odlično rešenje za vertikalno sletanje i poletanje. Trebao je da zameni neuspešni jak-38 (Sovjetski Harijer). Zbog teške situacije devedesetih Jak je prodao znanje za mali novac.
U svakom slučaju F35 koristi rešenje ruskih/sovjetskih stručnjaka za verziju sa vertikalnim poletanjem i sletanjem. Rusko rešenje se pokazalo superiornim u odnosu na domaće Boingovo i Lokid Martin je dobrim delom i zbog tog rešenja pobedio na konkursu za „posao veka“. Kada gledate američke emisije na tu temu to obično ne pominju.
Јф
Фалкон ај ти сад објасни по чему су хрватски авиони који су већ учествовали у борбеним дејствима бољи од наших, не нису бољи јер познајем пар пилота на МИГ-у 29 који има веће маневарске способности и бржи је од Ф16 а са жук радаром и новим ракетама мноооого бољи…
MitsuHonda
A gde je taj Žuk radar i nove rakete? Koliko znam naši MiG-29 neće proći nikakvu modernizaciju i prilikom isporuke je izvađena sva bolja ruska oprema kako bi ih spustili na verziju A/B. F-16 s druge strane ima bolje manevarske sposobnosti, može se koristiti za dejstva po zemaljskim ciljevima i dvosedi su takođe borbeno sposobni što znači da će Srbija imati 7 aviona a Hrvatska 12.
omniameamecumporto
JF šta ti napriča, nitko živ ne zna kako će ti vaši migovi na kraju izgledati. Čovjeće pa oni će imati samo 8oo sati resursa i to kada se dovedu u red . Kada su došli iz Rusije bili su nizašta. Barak je ozbiljna mašina i MiG-29 može izvoditi akrobacije na vašarima i tamo možda impresionirati nekoga. Barak je digitalizirana mašina koja je ćak i prejaka za naše potrebe i mogućnosti. Stvarno kakvi bakrači pa ni Ameri nemaju bolje ako gledamo taj nivo modernizacije. Dvosjed je pak kompletna i još moćnija mašina sa hrpom elektronike za sajber ratovanje iliti elektronsko ometanje i drugi se pilot samo time bavi. Nemojte molim više uspoređivati MiG-29 i Barak jer dotični se nikada i nikako ne može preurediti i unaprijediti kako bi dostigao Baraka i točka.
Joca
MitsuHonda prvo nasi avioni ce proci kroz modernizaciju. Drugo gde si ti video ugovor po kojem Hrv nabavlja rakete v-v i v-z. Trece sta mislis koliko ce Hrvatima trebati da predju sa druge na cetvrtu gen. i kada ce svih 12 biti operativno i koliko ce tada imati godina. Cetvrto i kljucno, aj sve na stranu, ali ako ti F16 ima bolje manevarske sposobnosti od 29-tke onda sa tobom svaki razgovor o avijaciji prestaje.
omniameamecumporto
Joca, mi dobijamo i trenažere ,koji mogu simulirati sve moguće i nemoguće situacije u zraku. Sve ono što bi bilo možda riskantno ili preskupo izvoditi u zraku,piloti će isprobati i uvježbati na simulatorima. Izraelci će se pobrinuti da sve ono što je potrebno prenesu našim pilotima a naši su do sada uvijek bili dobri učenici. Uostalom poslat ćemo tamo najbolje što imamo. Mi planiramo letjeti 2020 i ne sumnjam da će tako i biti. Što se pak tiće manevarskih sposobnosti pa nismo u 2. svjetskom ratu i ona fora pazi metak , Mirko- hvala Slavko. Nemojmo se toliko paliti na te manevarske sposobnosti ,jer danas to gotovo ne znači ništa. Dobar osmatrački još bolji nišanski radar, sofi-raketa i to ti je to, naravno uz mogučnost elektronskog ometanja kojega se Barak ne treba postidjeti.
MitsuHonda
@joca
Daj mi jedan dokaz da ce nasi Migovi proci modernizaciju. Mozda na svetog Trifuna. Od zvanicnika se moglo cuti samo o remontu i dovođenju na postojeci standard. Sudeci po brzini radova prvi MiG-29 nece poleteti pre 2020. Sa ocajnim v-v projektilima kakve posedujemo ti avioni nemaju sta traziti na nebu jer ce postati glineni golubovi za F-16.
Brad
Jel vi stvarno mislite da ce vucic preziveti zo da hrvati imaju jacu avijaciju? Zato ce se ici na modernizaciju sem toga piloti moraju biti utrenirani na nakrednim stvarcicama (BVR borba, zemlja-vazduh operacije) da bi 2030 mogli u da uzmemo nekog savremenog lovca tj nemoramo ali ce tranzicija sa mig-29 biti mnogo laksa i dosta stvari ce moci da se prenese na nove avione. Sem toga u cenu od najavljenih 185 mil ulazi i modernizacija. Ako su hrvati mogli dati 500 miliona mozemo i mi tolko. Nemora sve da bude tacno potpisano odmah da bi do toga i doslo (secam se kad je cak i bilo ljudi koji su sumljali da ce avioni jos i doci)
Beduin
Autosugestija cuda cini
Dragan Dubonjac
Znači ovako !
Ministar Odbrane je lepo izjavio da će sve donirane Letelica posle unifikacije proći update na SD standard.
Siguran sam da za naše usloveuslove ne treba bolja letelica od MiG 29.
Joca
Honda ajmo ovako, bar sto puta je receno da postoje 3 faze, od kojih treca podrazumeva podizanje ns standard 4+. I ono najbitnije nikada nisam govirio da je Mig29 najbolji avion, vec da je za nas najbolje resenje. Razlog je prost dugo je u naoruzanju, poznat je a njegov naslednik 35 bice nama pristupacan.
Da bolje je kada kupujes polovno kupiti nesto poznato za sta nije potrebno dugo upoznavanje, nego da uzmes avion 4.gen koji je star 30g koga ti prvi put vidis, koji ce kada njime ovladas imati skoro 40 i sta cemo onda.
Srbija ce verovatno u buducnosti moci da prijusti mig35 u fullu po ceni od 50mil po komada, ali ce Hrv jako tesko moci da izdvoji 120+ mil za nov Viper ili F35. Da ne zaboravimo da ruska najskuplja raketa kosta koliko americka najeftinija, sto nije zanemarljivo. Doskolovavanje pilota u Rusiji kosta 1.5 mil u Americi 6 mil.
Izmedju klipnog aviona i lovca mora da postoji neki most, kod nas je on jos uvek g4, koji je u Hrv?
Nemojte molim vas da se na F moze sa Pilatusa i simulatora.
Kada nama odu galebovi, mnogo je opet realnije da mozemo da priustimo jak ili jl9, koje je resenje za Hrv a da je pristupacno.
I na kraju avijaciju je nemoguce razdvojiti od pvo, koliko je realan s300 u Srb ili buk, pancir, a koliko Patriot u Hrv?
I da se vratim sa stanovista nase zemlje Mig je najbolje resenje ne mora nuzno da bude najbolji avion. Kada bi mi ponudili da biram eskad. Jf 17 ili npr F22 izabrao bi ovo prvo zato sto bi to mogli da eksplatisemo, a ovo drugo bi mogli samo da gledamo.
omniameamecumporto
Joca, da ti odgovorim. Hrvati će letjeti već 2020, svi zrakoplovi biti će u Hrvatskoj do 2022. Zrakoplovi su već modernizirani, treba samo odraditi neke protokole vezane uz NATO standarde. i naravno SLEP remont za osiguranje životnog vijeka za 3000 sati i to je to.
Do tada će biti izgrađena i infrastruktura i logistika sa remontnim zavodom. Zato mi nije jasno što ti znači koliko će oni biti stari kada stignu. Znamo koliko će biti stari, znamo kada će svi stići i znamo da će imati 3000 sati naleta pred sobom. Nama dosta. Sada se uobličava ugovor i dorađuju finese , ali to ti je uglavno to i šta ima nejasno. Glupo mi je više po sto puta govoriti ali mantra izgleda ima moć.
MitsuHonda
Hrvatska nabavkom zapadne vojne opreme obezbedjuje sebi sigurne investicije u civilnom i vojnom sektoru i povecava svoj medjunarodni ugled dok Srbija nabavkom ruske opreme moze da ocekuje jedino sankcije i da bude stavljena na neku crnu listu. Poljska i Ceska kao clanice EU su dosta blize sankcijama i za mnogo manje stvari.
Juco
@Joca
Apsolutno se slažem da je mig29 trenutno najbolje riješenje za Srbiju. Ostalo manje više.
Šta se tiče Hrvatske, obuka je uključena u cijenu i dio će biti u Izraelu, a dio u Hrvatskoj. Detalji obuke nisu objavljeni, ali će vjerojatno biti po Izraelskom modelu, moguće da se dio prijelaza između klipnog i lovca odradi u Izraelu. Ne brinem previše o tome, pošto je vođeno računa o svemu, sigurno je i o obuci. Prva 2 dolaze za 2 godine, a svi bi trebali biti uvedeni do 2022.g., znači za 4 godine usporedno bi trebala ići i obuka pilota.
Pošto nismo u ratu, cijena raketa je manje bitna. Srbija u slučaju sukoba sa NATO-om nema mogućnost dopreme raketa do Srbije.
PVO ? Normalno da Patriot nije realan. S300 za Srbiju možda je, ali nitko ni me spominje Patriot već Izraelske sustave koji su isto jako dobri, a cijenom realno riješenje za Hrvatsku.
Na kraju, tko kaže da će Hrvatska kupovati nove Vipere ili F35. Prvi se kad dođe do potrebe za zamjenom Baraka niti neće proizvoditi, pa neće biti novih, ali će biti rabljenih i Vipera i F35-ica. Nažalost i Srbija i Hrvatska je osuđena da kupuje rabljeno.
Joca
Omniameamecumporto druze ti ne shvatas sustinu koju ti pricam. Da Hrvati ce leteti 2020 ok, ali koliko Hrvata, tj.pilota 6,7 koliko imaju u proseku god. 35+ u tim godinama karijera lovca pilota se polako zavrsava a ne pocinje. Do 2022 Hrv ce na raspolaganju imati svih 12 eFova i u najboljem slucaju 12 pilota starih skoro 40 godina, kada oni nagrebu bar 200h naleta da bi bili borbeno sposobni odose u penziju. Ok dodju novi, da li ce operativnost svih 12 aviona biti takva da omoguci njihovo skolovanje? Pride, oni idu sa klipnog na mlaznjaka! Ne zaboravi to. Ali ajde recimo da se odskoluje druga generacija, dobijes 12 novih pilota i sacekas njihovih 27,28 god i 200,300h naleta da dostignu borbenu potentnost, koliko u tom sl.avioni imaju god. 50??? Da li Hrv ima 120 mil da placa po komadu njihovu zamenu?
I Srb i Hrv imaju po 7,8 sposobnih pilota, samo sto su u Srbiji oni piloti aviona 4.gen, Koliko Hrv ima pilota sa barem jednim satom samostalnog leta na avionu 4.gen nijednog, i proci ce puno vrena dok se to promeni, kao sto ce proci i u Rumuniji.
Sve da je F bolji od Miga, F nije isti u rukama Amera, Jevreja i Hrvata, kao sto Mig nije isti kada ga koristimo mi Rusi ili Indusi.
Prednost Srbije je u tome sto ima tradiciju koriscenja aviona gen4 kakvu takvu, struku kojoj koliko toliko to nije novo, a to se ne moze kompezovati sa dobrom voljom i 500 mil. Da ne dodje do zabune ja se slazem da je Hrv napravila svoj veliki iskorak, kvantni skok, ali da je to hvatanje boga za bradu samo zato sto je to F, daleko od toga.
Koko
@Joca
Da te citiram:
Nemojte molim vas da se na F moze sa Pilatusa i simulatora.
Kada nama odu galebovi, mnogo je opet realnije da mozemo da priustimo jak ili jl9, koje je resenje za Hrv a da je pristupacno.
………………
Tu si dosta u pravu, iako mislim da su danas neka druga vremena gdje je to dosta izvedivo, ako se stvar dobro organizira. Pogledaj samo u biznisu, pogotovo u realnom sektoru, nešto što su prije samo 10-15 godina radile tri osobe, danas mora jedna, za jednu plaću.
Sad bi bilo OK od „buraza“ Amera, kad smo im se već tako uvukli, da nam kao finalistima Svjetskog prvenstva u Rusiji poklone barem pola eskadrile A-10, da im vadimo preostale resurse na puno manjim brzinama od F-16 bar do 2030 i popunimo taj međuprostor… :)
Vukovarac
Srbija nije dobila te avione nego ih je platila i platila je unifikaciju što Mig izvodi u Momi jer kako piše na njihovim stranicama to se može obavljati i u zemlju korisniku. Mijenjaju se samo navigacijska svijetla, radio uređaji i sitna elektornika. Sve drugo ostaje isto i ne mijenja se.
Uspoređivati Mig-29 i F-16 Barak je u najmanju ruku nepristojno Barak je digitalni zrakoplov koji je već prošao par modernizacija i nadogradnji i uz to je višenamjenski zrakoplov, a Mig-29 je analogni lovac sa lošim radarom. Jedino gdje je Mig-29 bolji od F-16 bilo kojeg bloka je Dogfight, a tko bi pametan uz takav radar na F-16 i BVB rakete išao u Dogfight sa bilo kojim zrakoplovom to se rješava čim se na radaru pojavi i ide se dalje.
Netko je spomenuo da nemamo školski mlazni zrakoplov, da to je možda problem, ali mi smo dokazali da i bez njega možemo jer imamo kvalitetne kadete pilote za koje koliko vidim nema nemoguće misije. A uostalom i kompletna Akrogupa je otišla u Oman za tjedan ili dva na nekome mitingu je letjela nova Akrogrupa. A ako će nedostatak školskoga mlaznoga zrakoplova predstavljati problem onda će se za 210 mil EUR kupiti recimo 6 M-346 ili 12 L-159 ALCA za 145 mil EUR ili u najgorem slučaju ćemo platiti nekome zrakoplostvu da piloti kod njih odrade preobuku i dobro najmanji je to problem.
Netko je naveo da nećemo imati rakete za BVB dragi moj to je bio jedan od uvjeta i zato je i FT-50 Golden Eagle otpao iz natjecanja. Još si malo potraži po netu imaš sve objavljeno što će sve HRZ-u doći uz Barake i još spomenuti simulator sa kojim se mogu planirati i akcije ne samo trenažni letovi.
Što se tiče PZO sustava Patriot je već lagano zastario, a HRZ već pregovara za sustave manjeg dometa. Kroz par godina će se riješiti i sustavi većega dometa ide se sustavno.
Što se tiče prelaska na zrakoplov 5 generacije mislim da će on za 20-30 godina biti dostupniji jer već iduće godine cijena F-35 pada na 85 mil USD.
A ne zaboravim ministra Vulina i njegovog vrhovnog komadanta pa vrlo jednostavno će oni riješiti to da budu opet sila u „regionu“ fino će na papiru pored 14 dopisati jednu 0 i imati će 140 zrakoplova i biti će opet sila ;-)
omniameamecumporto
Joca, slažem se s tobom da je taj prelazak jedino problem, ali sam siguran da nije nerješiv. Ako će trebati pilotima osigurati to iskustvo na školskim nadzvučnim zrakoplovima dodat ćemo valjda i tu stavku u ugovoru , pa gdje je tu problem .Jednom moramo početi i odlučili smo stvoriti respektabilno zrakoplovstvo u skladu sa našim mogućnostima. Ponavljam opet ako ne bude respektabilno onda nam niti ne treba.
Respektabilno znači da stvarno bude garant sigurnosti i odvračanja .
Beduin
Nema tu problema s prelaskom.
Ako su mogli s PC9 na 21cu…….moci ce i na 16cu.
Nisam pobirnik takvog sustava, ali je izvediv.
Tim vise sto ce 2 full scale simulatora biti na raspolaganju.
Naravno kako nije isto, ali nece odmoci.
Falcon
MiG-29 (verzija koju mi imamo) ima nosivost ubojnih sredstava 3.000kg, F-16 oko 7.000kg. MiG je teži i tromiji od F-16, ima katastrofalno mali dolet, nikakvu avioniku i zastareo radar, čađavi motori ga vizuelno odaju na 20 i više kilometara, ima očajno nepreglednu kabinu (a kao idealan za dogfight?!) i nema Fly by Wire komande leta. Mit o superiornim manevarskim karakteristikama 29-ke je izrađen na vašarima i aeromitinzima sa manevrom „zvono“ i donekle verzijom „kobre“ kojim su Rusi (u nedostatku bilo kog drugog argumenta) hteli da pokažu šta samo njihovi avioni mogu. Pored toga što su dva navedena manevra taktički neupotrebljiva u borbi i veoma opasna za pilota koji ih izvodi, zapadni avioni ih takođe mogu izvesti. Ako bi nekim čudom MiG-29 uspeo da priđe F-16 (opet po nerealnom scenariju „sreli se na livadi Falcon i Fulcrum da se biju 1:1“) pilot Falcona bi veoma lako parirao 29-ki, upravo zahvaljujući preciznim FBW komandama leta, boljom preglednošću iz kabine i odličnim HMCS sistemom na kacigi. Zakopan duboko u trup 29-ke, slep u zoni od 8 do 4 sati, držeći u rukama zastarele i spore hidraulične komande leta, pilot u MiG-u bi morao jedno oko da drži na kazaljki za gorivo a drugim da traži Falcona. Trenutno najmodernije serijske 29-ke koje samo donekle mogu da pariraju Falconu i Hornetu su MiG-29SMT i indijska verzija MiG-29UPG kojih sve ukupno ima oko 100 komada na celom svetu. Mi te varijante nemamo. Pozdravi tvoje drugare i reci im da beže glavom bez obzira ako ikada u borbi nalete na Falcona (ne daj Bože da se to ikada desi više)…
Djekson
A jednog je Ronaldo potpisao
Tako da ce Srecni Rumun leteti sa inicijalima CR7
Veki
Zašto Rumuni još ne lete na F-16 ? Evo jedan zanimljiv link.
https://www.defender.hr/naslovnica-izdvojeno/zasto-rumunjsko-ratno-zrakoplovstvo-ne-koristi-f-16-umjesto-starih-i-opasnih-mig-21-lancer/
Živojin Banković
Наравно да Румуни лете на Ф-16 али их има само 12 и МиГ-ови 21 морају да буду у употреби још пар година.
Tedy
They fly it quite a lot. Today is the aviation day and the F-16 will fly together with the F-15.
https://m.adevarul.ro/news/eveniment/avioane-f-16-fortelor-aeriene-romane–f-15-eagle-americane-zboara-deasupra-capitalei-ceremoniile-ziua-aviatiei-restrictii-circulatie-1_5b506fe3df52022f7568293b/index.html
The F-16 also participate in NATO Saber Guardian 2017 exercises.
They do not do police because they are not fully operational yet. This is a very different situation.
mateus
Juco Rusi kasne sa motorom 5 generacije ali imace neka modernija resenja od motora na F22. Su57 moci ce da krstari bez forsaza sa 1600kmh. Rusko MO najverovatnije potpisace ugovor za kupovinu 12 lovaca SU57. Mig41 je na stolu i u fazi je projektovanja. Imace brzinu od 4500kmh. Planira se da moze leteti i u blizem kosmosu. Ne sumnjam da ce to ruska nauka uspeti da uradi naravno ako bude dovoljno para za taj projekat. I pored jakih sankcija Rusija uspeva da i dalje proizvodi mocna oruzja. Imaju zastrasujuce projekte na papiru samo to treba realizovati od podmornica do kosmicke opreme. Amiri imaju para preko glave za to ali problem je kod njih sasvim druge prirode srecom za ostatak planete. Uskoro se naoruzava TU22m3 raketama Kinzal. Velike manevarske sposobnosti borbenih aviona uvek ce imati veliku ulogu u borbama u vazduhu ma ko sta govorio, ne presudnu da ne bude zabune. Buducnost borbenih aviona je velika brzina, velika manevarska sposobnost, stealth, vestacka inteligencija, elektronsko ratovanje, postavljanje lasera na letece platforme, mogucnost letenja kosmosom. Ameri su najdalje otisli trenutno sa nevidljivom tehnologijom ali ne toliko da ostale dve
sile ne mogu da ih stignu ili prestignu. Mig29 u poluprecniku 20km je skoro nepobediv. Simulacije borbe F16 i Mig29 imali su Nemci gde pilot Mig29 kaze da je redovno izlazio kao pobednik. Grci i Turci su najvece vojne sile Turska i ekonomski, pa jos kada nabave S400 prevazici ce Grcku. Mi danas mozemo da se merimo u vazduhoplovstvu sa Africkim zemljama u srcu Evrope, jer smo na to spali zahvaljujuci nasoj mudroj pameti.
Tedy
MiG-29 was unbeatable in the 20 km range, before the Aim-9x and JHMCS.
Juco
Nitko ne spori bolje manevarske sposobnosti Ruskih lovaca u uvjetima bliske borbe,ali do takvih situacija u realnim uvjetima rata teško da će doći jer Ameri baziraju vojnu doktrinu na sasvim drugom principu.
1. Jasno je da sa narudžbom od 12 SU57 projekt nije održiv. Ako netko već ima naručeno preko 2000 komada, ti sa 12 nisi isplativ nikako.
2. Možda si u pravu da će Ruski motor biti bolji od Američkih, ali to je sve još na biti, a Ameri imaju motor pete generacije već jaaaako dugo.
3. Nedavno vijest da će Njemačka sa Francuzima ići na razvoj lovca šeste generacije, imaju puno više para od Rusa, zdraviju i jaču ekonomiju, o Amerima da ne pričamo.
4. Slažem se da Rusi imaju odlična riješenja i vrhunske stručnjake, problem je da nemaju financije da drže korak. Ako jedini Ruski lovac pete generacije nije financijski isplativ,koliko je realno govoriti o lovcu šeste generacije? Mislim, možemo govoriti, ali kao i kod Njemačko-Francuskog govorimo o ideji i nacrtima, s tim da Nijemci i Francuzi imaju i sredstva za ostvariti tu ideju.
Beduin
mateus….
nije li tako SSSR propao?
mateus
Nemci i Francuzi nece moci dalje od 5te generacije lovaca za narednih 30 i vise godina. Koja crna 6ta generacija bez obzira sto imaju vise para od Rusije. Francuzi su krajnjim naporima dosli do realizacije projekta zvanog Rafale. Da li Nemacka moze odrzavati celu flotu EF u potpuno ispravnom stanju. Kako ce resiti stealth program kada gotovo imaju malo iskustva u tom delu tehnologije. Za 45god. oni ce tek imati lovca 5te generacije. A pored svega sve manje je ljubavi izmedju USA i EU jedino ih jos nato odrzava na okupu. Hteli bi da kopiraju Rusiju gde bi jedan lovac sa pilotom komandovao sa 10tak drugih lovaca sa vestackom inteligencijom tj. dronovima ali to je tesko izvodljivo za te dve drzave iako ekonomski su u znatno boljoj poziciji. A tu ideju je Rusija prva razradila o toj vrsti bespilotnih lovaca. Mig35s nije vise lovac samo za dogfight vec ce to biti lovac vrlo nezgodan za svakog protivnika 4plus plus generacije ukljucujuci tu i F35, jedino bi F22 bio u prednosti na vecim daljinama. Rusija mora do 2030god. da menja Mig31 i za to vreme mora da nadje adekvatnu njegovu zamenu zato sam ubedjen da ce projekat Mig41 uspeti, njegov prvi let se ocekuje sredinom 20ih god u krajnjem slucaju krajem 20ih. Otkud to da se rusima ne isplati SU57. Ne treba zaboraviti da F35 ne finansiraju samo ameri vec vise ekonomski jakih drzava dok na drugoj strani Rusija je sama. Indijci bi hteli i jare i pare, e to ne moze.
Juco
Već sam napisao, narudžba od 12 komada ,sve je rečeno. Već su objavljivani članci da se odustaje od projekta i ide na razvoj lovca šeste generacije, koliko je tu istine vrijeme će pokazati. Inače bio u Varaždinu odličan program, šteta što je kiša rastjerala dosta ljudi.
Možda si u pravu, možda Francuzi/Nijemci nikad ne naprave ni lovac pete generacije. Poanta je u tome da sa financijske strane prvi Ruski lovac nema budućnost, a još se čeka motor pete generacije tako da mi šesta generacija izgleda još jaaaaako daleko. Šta se tiče mig35 koliko ih je proizvedeno i kada su uvedeni u službu? Malo previše si fasciniran i malo previše dižeš u visine projekte i ideje. Mig35 nije stealth i unatoč AESA radaru ostavlja puno veći trag i stoga nemože biti opasnost za F35. U najboljem slučaju radi se o rangu Vipera,što naravno nije loše, ali opet se vraćamo na broj proizvedenih….
Nitko ne spori da Rusi imaju odlične projekte, najveći problem je financijski i ne isključujem da ako dođe do daljnjeg udaljavanja SAD-a i EU, recimo Njemačka i Francuska razviju sa Rusima lovac šeste generacije, opet šanse za to nisu velike,ali postoje.
Burki
U kakvom su stanju Portugalski F-16 ? Bolji of Grčke ? Baš me zanima. Probati ću naći tu informaciju.
0viking0
Portugal ima redom puno starije F-16ice. Grcki najstariji modeli su jos uvijek puno noviji od portugalskih. Najnoviji Grcki su veoma dobri avioni kakve niti Ameri nemaju.
mateus
Za Mig35 i F35 ne kazem to ja vec i sami strucni krugovi u USA. Sami ameri kazu da je F16 bolji od F35. SU57 i Mig35 pocinje proizvodnju sledece godine. Ko kaze da ce se odustati od SU57? Naisao si na krive clanke. Nista ja ne dizem u visine vec samo odgovaram na necije poluistine. Tvrdis da jos nema motor SU57 a motor je uradjen i nalazi se na samom avionu gde se vrse zavrsna ispitivanja. @Beduin Mozes propasti samo jednom nikako dva puta. To je bila drzava na potpuno drugim principima pa samim tim je bila neodrziva sa takvim uredjenjem. Nemoj se sekirati previse oko toga.
Juco
Istina za vrijeme faze ispitivanja F35, kad se nailazilo na brojne greške neki su govorili da je F16 bolji avion. Razlog su bile silne greške. Sad kad su greške otklonjene sigurno tako nešto nećeš čuti.
Uopće da ne ulazimo više u raspravu o mig35, jasno je da kad ga konačno počnu proizvoditi bit će ranjiv jer nema stealth karakteristike ako se s druge strane nađe lovac pete generacije. Radi se o poboljšanom mig29 pa kao što sam rekao može biti konkurencija viperu, ne F35-icama.
Šta se tiče SU57 brine premali broj narudžaba za tako skup projekat. Beduin ti je samo htio reći da Rusija nije u mogućnosti voditi trku u naoružanju sa puno bogatijim zapadom, nije pamet u pitanju, već financije.
Mayer
Ja sam imao priliku proletos da vidim na ILA u Berlinu F-16 uzivo i avion je neverovatno kompaktan i izgleda stvarno super. Bio je tu izmedju ostalih F-15, F-35 i mislim poljski Mig-29 na kome su likovi ladno hodali odnosno lezali na trupu i slikali se. Nemam pojma da li to uopste igra neku ulogu u vazduhu ali Mig-29 u odnosu na F-16 izgleda iz blizine kao da su ga iskovali cekicem u seoskoj kovacnici. Pre dve godine, isto tamo, poljski Mig-29 je imao tacku i toliko dimio da je to bilo prosto neverovatno. Kao da ima parne masine. Inace, zao mi je sto nisam uspeo da udjem u kokpit makete F-35 u prirodnoj velicini, red je bio dugacak 50 metara…