Aeromiting RIAT (Royal International Air Tatoo), koji se u bazi RAF Ferford (Glosteršir, Velika Britanija) poslednjih godina redovno održava svakog trećeg vikenda meseca jula, predstavlja najveći međunarodni vazduhoplovni događaj u svetu i gotovo nijedan drugi aeromiting se po brojnosti vazduhoplova, njihovoj raznovrsnosti, statičkoj izložbi i letačkom programu ne može meriti sa njim.
Ove godine RIAT je za tri dana posetilo rekordnih 185 hiljada ljudi, bila su prisutna čak 302 vazduhoplova iz 30 zemalja a njegovo održavanje je uveličala i stogodišnjica britanskih vazduhoplovnih snaga odnosno RAF-a.
Na licu mesta bio je i saradnik Tango Six portala, fotograf Branislav Milošević.
Air Tatoo je za mnoge u svetu pa i iz Evrope retka prilika da gotovo sve najsavremenije zapadne vojne avione i helikoptere vide na jednom mestu a takav je slučaj i sa mnogobrojnim oldtajmerima.
Sa druge strane domaćoj publici svakako su najzanimljiviji vazduhoplovi koje retko mogu da vide, pre svega to su avioni i helikopteri sovjetske odnosno ruske proizvodnje ali i oni koji dolaze iz nekih drugih zemalja.
Tako je ove godine jedna od zvezda statičke izložbe bio transportni avion Kawasaki C-2 japanske proizvodnje sa oznakama japanskih vazduhoplovnih snaga. Mnogima je podjednako zanimljiv bio, moglo bi se slobodno reći oldtajmer, laki transporter An-2 koji još uvek aktivno leti u RV Estonije.
Ipak osetio se nedostatak vazduhoplova iz istočne Evrope što je i razumljivo jer su se državama koje tradicionalno šalju svoje letelice na RIAT samo nedelju dana pred početak aeromitinga dogodili udesi, Poljskoj se srušio MiG-29 kojom prilikom je pilot poginuo a Rumuniji se takođe desila katastrofa sa MiG-om 21.
To je donekle nadomestilo prisustvo ukrajinskih lovaca Su-27 od kojih je jedan leteo a drugi bio na statici. Međutim, za one koji dobro znaju šta ovim avionom, pa i drugim avionima njegove familije mogu uraditi ruski piloti, nastup Ukrajinaca može biti sasvim prosečan.
Iz britanskog RAF-a su se potrudili da dostojno obeleže 100 godina postojanja. Ipak, kiša ih je sprečila da prvog dana izvedu veliki defile pa je za vikend publika videla skraćene verzije koje su predstavljale formacije devet Tajfuna u formaciji romb.
U istom defileu leteo je i britanski F-35B iz sastava 617. eskadrile čiji je pilot prikazao i atraktivno lebdenje ovim avionom. Letački program otvarali su posade akro-grupe ‘’Red Arrows’’ preletom preko publike uz ispuštanje dimnih tragova u boji zastave Velike Britanije.
Pilot RAF-ovog Tajfuna bio je veliko razočarenje (razočarenje je ponovljeno nekoliko dana kasnije u Hrvatskoj) jer se njegovo letenje svelo na svega nekoliko oštrih zaokreta sa motorima kojima je bilo uključeno dodatno sagorevanje. Sa druge strane britanska posada pokazala je iznenađujuću pokretljivost teškog transportera A400M Atlas što je oduševilo publiku.
Bilo je i vrlo interesantnih formacija, formiranjem jedne odata je počast čuvenoj eskadrili ‘’Dambusters’’, formaciju je vodila posada bombardera iz Drugog svetskog rata Lancaster koga su pratili po jedan F-35 i Tornado.
Odeljenje Battle of Britain Memorial Flight imalo je svoj nastup na avionima C-47, Lancaster, Spitfajer i Hariken. Američkom F-35 Heritage Demo Team koga obično čine lovac iz Drugog svetskog rata P-51 ‘’Mustang’’ i borbeni avion 5. generacije F-35A, ovoga puta se zbog obeležavanja 100. godina RAF-a u preletu priključio britanski Spitfajer. Zanimljiv je bio i nastup i mlaznih oldtajmera, u vazduhu su se mogla videti i dva Vampira.
Jedna od glavnih atrakcija na nebu iznad Ferforda bilo je prisustvo američkog strategijskog bombardera B-2 ‘’Spirit of New York’’ koji je u UK došao direktno iz svoje matične baze Vajtman u Misuriju, SAD. U preletu iznad aerodroma društvo su mu pravila dva lovca F-15.
Amerikanci koji retko gostuju po aeromitinzima u Evropi, naročito u srednjem i istočnom delu kontinenta, bili su sasvim solidno zastupljeni. U vazduhu se mogao videti i njihov konvertoplan CV-22B ‘’Osprey’’ koji je imao dinamičan nastup, dok je centralno mesto na statici dobio strategijski bombarder B-1B koji je stigao umesto najavljenog B-52H.
Jedno od glavnih razočarenja u letačkom programu bio je nastup posade italijanskog transportera C-27J ‘’Spartan’’ koja ovoga puta nije radila uzbudljive i neobične manevre za ovu klasu aviona – valjak, petlju i letenje ‘’na nož’’. Međutim, obraz RV Italije osvetlao je pilot EF-2000 koji je za razliku od svog britanskog kolege, izvukao maksimum iz svog aviona. Takođe, odličan nastup na koji je publika već naviknuta, imala je italijanska akro-grupa ‘’Frecce Tricolori’’ koja je i nagrađena.
Vrlo lep i zanimljivi letački program sa mnoštvom taktičkih manevara i zbijenim formacijama imao je francuski Couteau Delta team na dva Mirage-2000D.
Francuzi su poslali i specijalno ofarbani Rafale C koji je imao solo program dok su dva mornarička Rafala M simulirala operacije na nosaču aviona kao i blisku manevarsku vazdušnu borbu.
Veoma zastupljeni kako na zemlji tako i u vazduhu bili su borbeni avioni F-16 i F/A-18. Standardno dobri i atraktivni bili su demo timovi na F-16 iz Poljske, Grčke, Belgije i Turske. Poljski pilot pokazao je za ovaj tip aviona neobično kratko sletanje uz primenu kočećeg padobrana, Belgijanac je bio miljenik publike a za mnoge je spektakularan bio Solo Turk.
Švajcarski F/A-18 leteo je osim u solo nastupu i u formaciji sa akro-grupom PC-7 team, finski pilot Horneta je prvog dana aeromitinga nagrađen za najbolji displej dok je najinteresntnije izgledao kanadski F/A-18 koji je specijalno ofarban za ovogodišnju letačku sezonu.
Nastup finskog pilota obilovao je brisanjcima a Kanađanima se desio peh, avion u specijalnoj šemi farvbanja je oštećen pa je u nedelju leteo rezervni standardno ofarbani avion.
Od helikoptera koji su leteli treba istaći RAF-ov Chinook Display team čija je posada prikazala kretanje helikoptera Chinook po pisti na zadnjim točkovima i već ustaljeno mahanje publici nakon završenog nastupa.
Gus
A Rusa nema…
Dragan Marinkovic
Ne verujem da su ih organizatori mitinga pozvali.
Ironhide
Kakva je situacija oko odlaska za nas obične smrtnike? Da li postoji bilo kakva organizovana poseta, ili se svako snalazi za sebe? Pretpostavljam da uopšte nije jeftino i da je viza problem. A moje pitanje se odnosi i na aeromitinge u Francuskoj i Rusiji. Jel išao ko? Ja sledeće godine planiram na Airpower u Austriju. To nije bog zna kako teško otići.
Gus
U kom mjestu se odrzava Airpower?Ja sam u Austriji i volio bi to otici pogledati.Tamo mozda dolete Rusi,Austrija nije u Nato-u…
Živojin Banković
Airpower se održava u vazduhoplovnoj bazi Zeltweg.
http://www.airpower.gv.at/
Tango Six je bio tamo 2011. i 2016. i smatramod a je to jedan od najboljih aeromitinga u ovom delu Evrope.
https://tangosix.rs/2016/06/09/airpower-2016-vazduhoplovna-predstava-godine/
Dušmanin
Slike su FENOMENALNE! Svaka čast fotografu!
Ненад Перковић
Сјајна репортажа. Имам само једно питање : да ли је наше ваздухопловство икада учествовало на РИАТ-у? Под „наше“ мислим на Србију као и на СЦГ , СРЈ и СФРЈ.
Хвала унапред за одговор.
Branislav Milošević
Koliko ja znam, nisu učestvovali, ali uredno ih pozivaju svake godine
Dusan Jevtic
Eh kad bi pokazali TR-3B bilo bi super. Inace mlazni avioni su odavno prevazidjena tehnologia.
Krunoslav
C2 kawasaki mi djeluje fenomenalno. Prava je gužva u ponudi srednjih transportnih aviona. Kc-390, c2, a400m,c17… Težak zadatak za airbus. Mislim da će se korisnici a400 svesti na nekoliko europskih zemalja. Kao i EF na kraju krajeva.
Živojin Banković
C-17 ипак није средњи већ тешки транспортер.
Milivoj
Trebali smo mi da im posaljemo koju 29tku…
Niko
Mislis na kamionu radi statickog pokazivanja…..
Mr.D
Steta sto nema Rusa, Kineza i nas sa mig-21 u defileu sa oldtimerima!
Bane
Dobra reportaža, odlične fotografije, ali nije Gloučesteršajr, izgovara se Glosteršir. Ako mi ne verujete poslušajte na: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/En-gloucestershire.ogg
Živojin Banković
Хвала на исправци.