Vazduhoplovni Samit Jugoistočne Evrope #SEAS18 neće imati samo temu o vojnim helikopterima. Biće organizovan i panel o civilnim vazduhoplovima ove vrste koji se koriste u različitim policijskim, medicinskim (Helicopter Emergency Medical Service – HEMS) i operacijama traganja i spasavanja (Search and Rescue – SAR).
Kao i na panelu o vojnim helikopterima i na ovom forumu biće prisutni predstavnici kompanije Erbas Helikopters koji će potencijalnim kupcima predstaviti moguća rešenja obnove helikopterske flote koja bi sigurno mogla doneti značajna poboljšanja kada su u pitanju sposobnosti raznih civilnih i državnih organizacija kojima su takvi vazduhoplovi neophodni.
Prisutne zvanice činiće i predstavnici Helikopterske eskadrile Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije, Helikopterskog Servisa Republike Srpske i Avio-helikopterske jedinice policije Crne Gore. Svim ovim pa i ostalim službama u našem regionu potrebna je modernizacija jer se često dešava da se određeni zadaci izvršavaju vazduhoplovima koji za to nisu adekvatno opremljeni. Do skora su se ovakve jedinice oslanjale isključivo na helikoptere koji su većinom nabavljeni još 70-tih i 80-tih godina prošlog veka.
Iskustva u korišćenju helikoptera različitih tipova i namena kao i u organizaciji aktivnosti iz oblasti kojima se bave, preneće nam predstavnik italijanske kompanije EliFriulia koja je maja meseca prošle godine u Šapcu na 10. Kongresu urgentne medicine Srbije, u okviru radionice „Standardni postupci helikopterskog transporta pacijenata“ prikazala svoj helikopter EC135T2+.
Hrvatska ima najsavremniju flotu
Obnova tehnike policijske helikopterske jedinice Hrvatske, za državu nije bio prioritet sve do 2013. godine a zatim je usledila nabavka letelica koje su među najmodernijim u regionu. Prvo je oktobra 2013. na upotrebu primljen jedan EC135P2+ (9A-HBA) koji je kupljen kao polovan a njegova cena je, zajedno s obukom i logistikom, iznosila 9 miliona evra. Taj primerak je, pre nego što je isporučen hrvatskoj policiji, od 2008. godine bio uskladišten, imao je svega 20 sati naleta a prvobitno je bio namenjen španskoj Civilnoj gardi. Ugovor za drugi EC135P2+ (9A-HBB) vredan skoro 6,9 miliona evra, potpisan je na dan promocije prvog helikoptera. I taj helikopter je takođe bio polovan a u odnosu na prvi je isporučen veoma brzo, već 28. novembra 2013.
Uz pomoć Evropske Unije a u skladu s naporima primene Šengenskog sporazuma, nabavljena su i dva dvomotorna višenamenska helikoptera AW139. Sa kompanijom Finmeccanica (sada Leonardo) hrvatsko Ministarstvo unutrašnjih poslova potpisalo je ugovor za prvi helikopter 17. februara 2015. godine. Ugovorom je bila obuhvaćena obuka 6 pilota i 13 tehničara a cena paketa je iznosila 16 miliona evra s PDV-om koji je platila hrvatska država. Helikopter koji je poneo registraciju 9A-HRP isporučen je 20. januara 2016. godine.
Helikopter je isporučen u konfiguraciji koja obuhvata infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere (FLIR) Star Safire 380 HDc poslednje generacije, sistem video linka sa visokom rezolucijom, svetla za potragu, dizalicu za spasavanje kao i kabinsku konzolu za planiranje misije. Helikopter se upotrebljava uglavnom za operacije kontrole granica koje uključuju i zadatke iznad akvatorija.
Ugovor za drugi AW139 (9A-HPH) potpisan je 30. decembra 2015., s PDV-om je plaćen 15.699.685 evra a isporučen je helikopterskoj jedinici hrvatskog MUP-a na helidromu Lučko kod Zagreba 28. juna 2016. godine. Dobijen je s nešto siromašnijom opremom ali ima sve instalacije za postavljanje svih sistema kojima je opremljen i prvi primerak.
Do nabavke dva EC135P2+ MUP Hrvatske raspolagao je s jednim višenamenskim helikopterom Agusta Bell AB-212 (registracije 9A-HBM), i po jednim lakim višenamenski helikopterom AB-206B (9A-HBC), Bell-206B-2 (9A-HBZ) i Bell-206B-3 “Jet Ranger“ (9A-HDB). Svi ovi helikopteri nabavljeni su još u vreme bivše Jugoslavije.
Makedonija sa borbeno najmoćnijim helikopterima
Helikopterska jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova Makedonije zanimljiva je po tome što među sličnim jedinicama na prostorima bivše Jugoslavije, u svom inventaru danas jedina ima srednje transportne helikoptere Mi-17. U floti se nalaze dva Mi-171 (registracije MAP-7710 i 7711) koji su krajem novembra 2008. nabavljeni za 20,4 miliona dolara preko litvanske firme Aviabaltika Aviation iz Kaunasa.
U upotrebi je i jedan Mi-17V-5 (MAP-7714) koji je, zajedno s drugim primerkom (MAP-7712) koji se srušio 10. jula 2014, naručen decembra 2008. godine. Helikopteri su plaćeni 21,7 miliona dolara a uvezeni su preko jedne finske kompanije. Februara 2016. makedonski Mi-17 bili su na pregledima sistema i motora i ispitivanju infracrvene opreme u Zrakoplovno-tehničkom centru iz Velike Gorice kod Zagreba. Svi radovi su odrađeni uz stručnu pomoć i saradnju posada i tehničkog sastava makedonske Helikopterske jedinice MUP-a.
Krajem decembra prošle godine našem portalu je iz Ministarstva odbrane Srbije potvrđeno da se na remontu u Vazduhoplovnom zavodu “Moma Stanojlović“ nalaze dva makedonska policijska Mi-17 za koje smo naknadno nezvanično saznali da su na aerodrom Batajnica sleteli još krajem novembra.
Helikopteri Mi-171 su bili namenjeni Iraku što se može zaključiti po maskirnoj šemi u koju su ofarbani a koja je identična onoj na istim takvim helikopterima iračke vojske. I njih su, kao i vojne Mi-8 i Mi-24 modernizovali Izraelci koji su im ugradili svoju elektronsku opremu i integrisali naoružanje. Dobili su infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere (FLIR), kabina je prilagođena upotrebi naočara za letenje u noćnim uslovima (NVG), imaju nove radio stanice i transpondere.
Osim standardnog ruskog naoružanja (lansere nevođenih raketnih zrna i kontejnere s topovima) mogu da nose i poluaktivno laserski vođene rakete STAR (Smart Tactical Advanced Rocket) kompanije Elbit Systems koje predstavljaju modifikaciju ruskih nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm.
Makedonska helikopterska jedinica MUP-a raspolaže s još tri helikoptera od kojih su dva još iz vremena SFRJ a to su srednji višenamenski Bell 212 (registracije MAP-7751, bio Z3-HHB i YU-HBP) i laki višenamenski AB-206B-2 (MAP-7750, bio YU-HBD, Z3-HHA). Krajem 90-tih nabavljen je i jedan višenamenski Bell 412EP (MAP-7752, bio Z3-HHC).
Bosna i Hercegovina i Crna Gora, oslonac na staru tehniku
U Bosni i Hercegovini oba entiteta imaju posebne policijske helikoptere. Trenutno mnogo bolje stoji Republika Srpska koja u svom Helikopterskom servisu ima 4 helikoptera dok Federacija Bosne i Hercegovine koristi samo jedan. Flotu u RS čini tri helikoptera Gazela iz bivše Vojske Republike Srpske i to HO-42 registracije E7-SHA (vojna ev. broj 12663, potom T9-SHA) zatim je tu HN-42M GAMA E7-AAB (imala vojni ev. broj 12809) i HN-45M GAMA E7-ABI (bivša vojna 12925).
Četvrti helikopter je Bell-206B-3 “Jet Ranger“ E7-SHB (bivše registracije N1086S, YU-HCO). Federalno Ministarstvo unutrašnjih poslova u Sarajevu poseduje samo jedan Bell-206B-3 E7-AHA (bivše registracije N20879, N411SB, TC-HNO, 9A-HAF, T9-HIB, T9-AHA).
Početkom oktobra 2017. objavljeno je da je Helikopterski servis Republike Srpske naručio jedan italijanski višenamenski helikopter Leonardo AW119 “Koala“ čija je vrednost, zajedno s obukom dva pilota, tri vazduhoplovna mehaničara i jednog vazduhoplovnog inženjera, 4,76 miliona evra. Osim za vazdušno-medicinski transport, zajedničke akcije s specijalnom jedinicom MUP-a RS i pomoć ugroženom stanovništvu prilikom elementarnih nepogoda, helikopter će se koristiti i za borbu protiv požara a za tu namenu biće opremljen protivpožarnim vedrom kapaciteta 1000 litara.
Što se tiče Crne Gore njena Avio-helikopterska jedinica još uvek koristi samo helikoptere nasleđene iz vremena bivše Jugoslavije. U inventaru se nalazi jedan laki višenamenski Bell-206A 4O-HAW (bivši YU-HAW), jedna Gazela SA-341G 4O-HFB (bivši vojni 12007, zatim 12613 a potom YU-HFB), višenamenski AB-212AM 4O-HCC (nekada YU-HCC) i jedan AB-412EP 4O-HEK (bivši YU-HEK).
Golub
Hvala na još jednom jako zanimljivo tekstu!
Pošto sam cepidlaka, ako mogu samo da primetim da je ispod poslednje slike pogrešno potpisan AB-412EP, a u stvari je AB-212AM (4O-HCC).
Pozdrav!
Živojin Banković
Hvala na ispravci.
Mr.D
Dok je bila prilika trebali smo uzeti bar jos 8 kiowa razoruzat ih i prenamjenit za nadzor kopnene granice i traganje…
Beduin
Ne razumjem ovo razoruzati ih.
Tko kaze kako moraju letjeti naoruzane svaki put?
Uostalom, zna se tko je nadlezan za koje zadaci.
Nadzor granica nije nadleznost MORHa, pa tako ni vojske.
U slucaju potrebe, Kiowe mogu „tragat“ uvijek za nekim ovcicama po Velebitu, Mosoru, Biokovu…….no, samo tragat. Izvlacenje, tj.spasavanje ce ipak morat prepustiti nekom drugom aparatu.
Mr.D
Htio skratiti… Uzet jos kiowa prebacit u mup i koristit za civilno policijske svrhe i potrebe! A kiowe hrz cuvati, paziti, koristiti i uvjezbavati za ono sto su namjenjene!
omniameamecumporto
Pustimo mi helikoptere .Ima policija modernu tehniku za nadzor granice. Ako zagusti Kiowe su tu odraditi će svoje . Usredotočimo
se mi sada na Barak jedva čekam službeno obračanje javnosti .
Zatim slijedi ratifikacija ugovora i urgento slanje naših ljudi na obuku,
kao potez broj jedan.
Beduin
Mr.D
to je besmisleno
Medo s mora
Spominjano je svojedobno da bi trebalo nabaviti najmanje 4 AW139, od kojih su 2 došla. Pitanje je je li ta ideja još aktualna i kada bi trebala doći preostala 2 komada?
Mr.D
Nebi li bilo bolje da su onda ec 135 opremili kamerama i ostalom opremom za nadzor a aw 139 za prijevoz od interventne pol., atj do spasavanja i izvlacenja? Jedini put kada sam vidio ec135 u akciji bio je za prijevoz politicara?
Mr.D
Medo pisalo se da ce biti sveukupno 6 do 8 aw139 ali nista pouzdano… Cinjenica je da mup-rh sve radi u tisini i malo se o tome zna dok ne sleti nesto kod nas! Ipak dosta toga fin. iz eu fondova i nema milelale kupuje se novo. Jedino pohvalno sto od plovila, helikoptera, vozila sve novo i vrhunska oprema! Nebi se zalio da i morh tako radi pa da nas iznenadi dobrim zrakoplivima, helićima, dronovima i sl.
Sadali
Samo da napomenem da je je jedan Bell 222 MUPa Bosne i Hercegovine pred pocetak rata odletio u Sloveniju i tamo ostao (slovenci ga ne zele vratiti navodno zbog troskova skladistenja iako su ga koristili citavo vrijeme) te jos jedan Bell 212 koji koristi Specijalna jedinica police Srbije (vidi se na njihovim promotivnim spotovima, odletio u Srbiju isto tako pocetkom rata zajedno sa Bell 206 koji je vracen prije par godina i koji sada koristi Federalni MUP a koji ste spomenuli u tekstu)
Živojin Banković
Хвала на информацијама. Ми смо се бавили тренутним инвентаром ХЈ региона али има свакако занимљивих детаља о хеликоптерских јединицама некадашњих југословенских република као и Савезног МУП-а.
RISOVIVRBASA
Hvala za tekst o Helikopterskom Servisu Republike Srpske. Veliki Pozdrav iz Banja Luke
Vlada
Šta se desilo sa jednim jedinim S-70 koji je bio u vlasništvu Vlade Srbije, ako se ne varam, i sa dva SA 365 koji su bili u vlasništvu MUP-a Srbije?
Živojin Banković
Хеликоптерска јединица МУП-а Србије користи један С-76 (не С-70).
Оба Делфина су продата.
Niko
AB 212, S-76B, SA341/342, 206B-3 i od sledeće godine H145M
Mrgud
SA-365 N Делфин, прелепа машина! jедан Делфин је завршио чак у Африку, продат је Того-у…за други немам појма где је завршио…
иначе једним од Делфина се бивши председник Слоба довезао на фамозни митинг 1989.године на Газиместану…
Živojin Banković
Мислим да је на Газиместану 1989. ипак био AB-212.
Други Делфин је на крају завршио у Немачкој, у фирми Rotorflug и носу регистрацију D-HAMV (ex YU-HCT, ПСУП Косово и Метохија).
У Тогоу је бивши YU-HCU (ПСУП Војводине), сада 5V-TTN.
Mrgud
заклео бих се да сам видео Делфина…мада колико је година прошло…а и опијен говором Великог Вође, више нисам сигуран!?
фала за инфо за овог другог Делфина и баш штета што одоше…прелепи су били а тек тај звук мотора, права музика за уши!
ivan1
Mrgude i ja bi se zakle da je bio Delfin!
Miki123
Postovani Zivojine,
postoji li mogucnost da u nekim od narednih clanaka citamo o zrakoplovima i helikopterima u regiji koji se koriste u gasenju pozara.
Hvala unaprijed.
Mr.D
Bravo Miki brdo dobrih tema za raspravu o protupozarnom zrakoplovstvu
Vilim
MUP Republike Hrvatske ima i jedan Robinson R22 Beta 9A-HAG
Dakle flota ima 9, a ne 8 helikoptera
Живојин
Тај хеликоптер се одавно не користи.