BEG airport status
Policijski helikopteri regiona, preko potrebna obnova i modernizacija Helikopterski servis Republike Srpske preuzeo je od bivše Vojske Republike Srspke helikoptere Gazela / Foto: HS RS

Policijski helikopteri regiona, preko potrebna obnova i modernizacija

Vazduhoplovni Samit Jugoistočne Evrope #SEAS18 neće imati samo temu o vojnim helikopterima. Biće organizovan i panel o civilnim vazduhoplovima ove vrste koji se koriste u različitim policijskim, medicinskim (Helicopter Emergency Medical Service – HEMS) i operacijama traganja i spasavanja (Search and Rescue – SAR).

Kao i na panelu o vojnim helikopterima i na ovom forumu biće prisutni predstavnici kompanije Erbas Helikopters koji će potencijalnim kupcima predstaviti moguća rešenja obnove helikopterske flote koja bi sigurno mogla doneti značajna poboljšanja kada su u pitanju sposobnosti raznih civilnih i državnih organizacija kojima su takvi vazduhoplovi neophodni.

Najsavremeniji helikopter u regionu, hrvatski AW139 / Foto: Boran Pivčić

Prisutne zvanice činiće i predstavnici Helikopterske eskadrile Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije, Helikopterskog Servisa Republike Srpske i Avio-helikopterske jedinice policije Crne Gore. Svim ovim pa i ostalim službama u našem regionu potrebna je modernizacija jer se često dešava da se određeni zadaci izvršavaju vazduhoplovima koji za to nisu adekvatno opremljeni. Do skora su se ovakve jedinice oslanjale isključivo na helikoptere koji su većinom nabavljeni još 70-tih i 80-tih godina prošlog veka.

Iskustva u korišćenju helikoptera različitih tipova i namena kao i u organizaciji aktivnosti iz oblasti kojima se bave, preneće nam predstavnik italijanske kompanije EliFriulia koja je maja meseca prošle godine u Šapcu na 10. Kongresu urgentne medicine Srbije, u okviru radionice „Standardni postupci helikopterskog transporta pacijenata“ prikazala svoj helikopter EC135T2+.

Hrvatska ima najsavremniju flotu

Obnova tehnike policijske helikopterske jedinice Hrvatske, za državu nije bio prioritet sve do 2013. godine a zatim je usledila nabavka letelica koje su među najmodernijim u regionu. Prvo je oktobra 2013. na upotrebu primljen jedan EC135P2+ (9A-HBA) koji je kupljen kao polovan a njegova cena je, zajedno s obukom i logistikom, iznosila 9 miliona evra. Taj primerak je, pre nego što je isporučen hrvatskoj policiji, od 2008. godine bio uskladišten, imao je svega 20 sati naleta a prvobitno je bio namenjen španskoj Civilnoj gardi. Ugovor za drugi EC135P2+ (9A-HBB) vredan skoro 6,9 miliona evra, potpisan je na dan promocije prvog helikoptera. I taj helikopter je takođe bio polovan a u odnosu na prvi je isporučen veoma brzo, već 28. novembra 2013.

Helikopteri EC-135P2+ i AW139 MUP-a Hrvatske / Foto: Boraan Pivčić

Uz pomoć Evropske Unije a u skladu s naporima primene Šengenskog sporazuma, nabavljena su i dva dvomotorna višenamenska helikoptera AW139. Sa kompanijom Finmeccanica (sada Leonardo) hrvatsko Ministarstvo unutrašnjih poslova potpisalo je ugovor za prvi helikopter 17. februara 2015. godine. Ugovorom je bila obuhvaćena obuka 6 pilota i 13 tehničara a cena paketa je iznosila 16 miliona evra s PDV-om koji je platila hrvatska država. Helikopter koji je poneo registraciju 9A-HRP isporučen je 20. januara 2016. godine.

Helikopter je isporučen u konfiguraciji koja obuhvata infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere (FLIR) Star Safire 380 HDc poslednje generacije, sistem video linka sa visokom rezolucijom, svetla za potragu, dizalicu za spasavanje kao i kabinsku konzolu za planiranje misije. Helikopter se upotrebljava uglavnom za operacije kontrole granica koje uključuju i zadatke iznad akvatorija.

Unutrašnjost hrvatskog helikoptera AW139 / Foto: Boran Pivčić

Ugovor za drugi AW139 (9A-HPH) potpisan je 30. decembra 2015., s PDV-om je plaćen 15.699.685 evra a isporučen je helikopterskoj jedinici hrvatskog MUP-a na helidromu Lučko kod Zagreba 28. juna 2016. godine. Dobijen je s nešto siromašnijom opremom ali ima sve instalacije za postavljanje svih sistema kojima je opremljen i prvi primerak.

Do nabavke dva EC135P2+ MUP Hrvatske raspolagao je s jednim višenamenskim helikopterom Agusta Bell AB-212 (registracije 9A-HBM), i po jednim lakim višenamenski helikopterom AB-206B (9A-HBC), Bell-206B-2 (9A-HBZ) i Bell-206B-3 “Jet Ranger“ (9A-HDB). Svi ovi helikopteri nabavljeni su još u vreme bivše Jugoslavije.

Makedonija sa borbeno najmoćnijim helikopterima

Helikopterska jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova Makedonije zanimljiva je po tome što među sličnim jedinicama na prostorima bivše Jugoslavije, u svom inventaru danas jedina ima srednje transportne helikoptere Mi-17. U floti se nalaze dva Mi-171 (registracije MAP-7710 i 7711) koji su krajem novembra 2008. nabavljeni za 20,4 miliona dolara preko litvanske firme Aviabaltika Aviation iz Kaunasa.

U upotrebi je i jedan Mi-17V-5 (MAP-7714) koji je, zajedno s drugim primerkom (MAP-7712) koji se srušio 10. jula 2014, naručen decembra 2008. godine. Helikopteri su plaćeni 21,7 miliona dolara a uvezeni su preko jedne finske kompanije. Februara 2016. makedonski Mi-17 bili su na pregledima sistema i motora i ispitivanju infracrvene opreme u Zrakoplovno-tehničkom centru iz Velike Gorice kod Zagreba. Svi radovi su odrađeni uz stručnu pomoć i saradnju posada i tehničkog sastava makedonske Helikopterske jedinice MUP-a.

Jedini policijski srednji transportno-borbeni helikopter na ovim prostotima, makedonski Mi-171. / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Krajem decembra prošle godine našem portalu je iz Ministarstva odbrane Srbije potvrđeno da se na remontu u Vazduhoplovnom zavodu “Moma Stanojlović“ nalaze dva makedonska policijska Mi-17 za koje smo naknadno nezvanično saznali da su na aerodrom Batajnica sleteli još krajem novembra.

Helikopteri Mi-171 su bili namenjeni Iraku što se može zaključiti po maskirnoj šemi u koju su ofarbani a koja je identična onoj na istim takvim helikopterima iračke vojske. I njih su, kao i vojne Mi-8 i Mi-24 modernizovali Izraelci koji su im ugradili svoju elektronsku opremu i integrisali naoružanje. Dobili su infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere (FLIR), kabina je prilagođena upotrebi naočara za letenje u noćnim uslovima (NVG), imaju nove radio stanice i transpondere.

Makedonski višenamenski Bell 412 / Foto: Dragan Cvetić

Osim standardnog ruskog naoružanja (lansere nevođenih raketnih zrna i kontejnere s topovima) mogu da nose i poluaktivno laserski vođene rakete STAR (Smart Tactical Advanced Rocket) kompanije Elbit Systems koje predstavljaju modifikaciju ruskih nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm.

Makedonska helikopterska jedinica MUP-a raspolaže s još tri helikoptera od kojih su dva još iz vremena SFRJ a to su srednji višenamenski Bell 212 (registracije MAP-7751, bio Z3-HHB i YU-HBP) i laki višenamenski  AB-206B-2 (MAP-7750, bio YU-HBD, Z3-HHA). Krajem 90-tih nabavljen je i jedan višenamenski Bell 412EP (MAP-7752, bio Z3-HHC).

Bosna i Hercegovina i Crna Gora, oslonac na staru tehniku

U Bosni i Hercegovini oba entiteta imaju posebne policijske helikoptere. Trenutno mnogo bolje stoji Republika Srpska koja u svom Helikopterskom servisu ima 4 helikoptera dok Federacija Bosne i Hercegovine koristi samo jedan. Flotu u RS čini tri helikoptera Gazela iz bivše Vojske Republike Srpske i to HO-42 registracije E7-SHA (vojna ev. broj 12663, potom T9-SHA) zatim je tu HN-42M GAMA E7-AAB (imala vojni ev. broj 12809) i HN-45M GAMA E7-ABI (bivša vojna 12925).

Četvrti helikopter je Bell-206B-3 “Jet Ranger“ E7-SHB (bivše registracije N1086S, YU-HCO). Federalno Ministarstvo unutrašnjih poslova u Sarajevu poseduje samo jedan Bell-206B-3 E7-AHA (bivše registracije N20879, N411SB, TC-HNO, 9A-HAF, T9-HIB, T9-AHA).

Republika Srpska poseduje jedan Bell-206B-3 / Foto: Helikopterski servis RS

Početkom oktobra 2017. objavljeno je da je Helikopterski servis Republike Srpske naručio jedan italijanski višenamenski helikopter Leonardo AW119 “Koala“ čija je vrednost, zajedno s obukom dva pilota, tri vazduhoplovna mehaničara i jednog vazduhoplovnog inženjera, 4,76 miliona evra. Osim za  vazdušno-medicinski transport, zajedničke akcije s specijalnom jedinicom MUP-a RS i pomoć ugroženom stanovništvu prilikom elementarnih nepogoda, helikopter će se koristiti i za borbu protiv požara a za tu namenu biće opremljen protivpožarnim vedrom kapaciteta 1000 litara.

AB-212AM Avio-helikopterske jedinice Crne Gore / Foto:  Svetozar Jokanović

Što se tiče Crne Gore njena Avio-helikopterska jedinica još uvek koristi samo helikoptere nasleđene iz vremena bivše Jugoslavije. U inventaru se nalazi jedan laki višenamenski Bell-206A 4O-HAW (bivši YU-HAW), jedna Gazela SA-341G 4O-HFB (bivši vojni 12007, zatim 12613 a potom YU-HFB), višenamenski AB-212AM 4O-HCC (nekada YU-HCC) i jedan AB-412EP 4O-HEK (bivši YU-HEK).

Komentari

G

Hvala na još jednom jako zanimljivo tekstu!

Pošto sam cepidlaka, ako mogu samo da primetim da je ispod poslednje slike pogrešno potpisan AB-412EP, a u stvari je AB-212AM (4O-HCC).

Pozdrav!

Odgovori
Ž

Hvala na ispravci.

M

Dok je bila prilika trebali smo uzeti bar jos 8 kiowa razoruzat ih i prenamjenit za nadzor kopnene granice i traganje…

Odgovori
B

Ne razumjem ovo razoruzati ih.
Tko kaze kako moraju letjeti naoruzane svaki put?
Uostalom, zna se tko je nadlezan za koje zadaci.
Nadzor granica nije nadleznost MORHa, pa tako ni vojske.
U slucaju potrebe, Kiowe mogu „tragat“ uvijek za nekim ovcicama po Velebitu, Mosoru, Biokovu…….no, samo tragat. Izvlacenje, tj.spasavanje ce ipak morat prepustiti nekom drugom aparatu.

M

Htio skratiti… Uzet jos kiowa prebacit u mup i koristit za civilno policijske svrhe i potrebe! A kiowe hrz cuvati, paziti, koristiti i uvjezbavati za ono sto su namjenjene!

o

Pustimo mi helikoptere .Ima policija modernu tehniku za nadzor granice. Ako zagusti Kiowe su tu odraditi će svoje . Usredotočimo
se mi sada na Barak jedva čekam službeno obračanje javnosti .
Zatim slijedi ratifikacija ugovora i urgento slanje naših ljudi na obuku,
kao potez broj jedan.

B

Mr.D
to je besmisleno

M

Spominjano je svojedobno da bi trebalo nabaviti najmanje 4 AW139, od kojih su 2 došla. Pitanje je je li ta ideja još aktualna i kada bi trebala doći preostala 2 komada?

M

Nebi li bilo bolje da su onda ec 135 opremili kamerama i ostalom opremom za nadzor a aw 139 za prijevoz od interventne pol., atj do spasavanja i izvlacenja? Jedini put kada sam vidio ec135 u akciji bio je za prijevoz politicara?

M

Medo pisalo se da ce biti sveukupno 6 do 8 aw139 ali nista pouzdano… Cinjenica je da mup-rh sve radi u tisini i malo se o tome zna dok ne sleti nesto kod nas! Ipak dosta toga fin. iz eu fondova i nema milelale kupuje se novo. Jedino pohvalno sto od plovila, helikoptera, vozila sve novo i vrhunska oprema! Nebi se zalio da i morh tako radi pa da nas iznenadi dobrim zrakoplivima, helićima, dronovima i sl.

S

Samo da napomenem da je je jedan Bell 222 MUPa Bosne i Hercegovine pred pocetak rata odletio u Sloveniju i tamo ostao (slovenci ga ne zele vratiti navodno zbog troskova skladistenja iako su ga koristili citavo vrijeme) te jos jedan Bell 212 koji koristi Specijalna jedinica police Srbije (vidi se na njihovim promotivnim spotovima, odletio u Srbiju isto tako pocetkom rata zajedno sa Bell 206 koji je vracen prije par godina i koji sada koristi Federalni MUP a koji ste spomenuli u tekstu)

Odgovori
Ž

Хвала на информацијама. Ми смо се бавили тренутним инвентаром ХЈ региона али има свакако занимљивих детаља о хеликоптерских јединицама некадашњих југословенских република као и Савезног МУП-а.

R

Hvala za tekst o Helikopterskom Servisu Republike Srpske. Veliki Pozdrav iz Banja Luke

Odgovori
V

Šta se desilo sa jednim jedinim S-70 koji je bio u vlasništvu Vlade Srbije, ako se ne varam, i sa dva SA 365 koji su bili u vlasništvu MUP-a Srbije?

Odgovori
Ž

Хеликоптерска јединица МУП-а Србије користи један С-76 (не С-70).

Оба Делфина су продата.

N

AB 212, S-76B, SA341/342, 206B-3 i od sledeće godine H145M

M

SA-365 N Делфин, прелепа машина! jедан Делфин је завршио чак у Африку, продат је Того-у…за други немам појма где је завршио…

иначе једним од Делфина се бивши председник Слоба довезао на фамозни митинг 1989.године на Газиместану…

Ž

Мислим да је на Газиместану 1989. ипак био AB-212.

Други Делфин је на крају завршио у Немачкој, у фирми Rotorflug и носу регистрацију D-HAMV (ex YU-HCT, ПСУП Косово и Метохија).

У Тогоу је бивши YU-HCU (ПСУП Војводине), сада 5V-TTN.

M

заклео бих се да сам видео Делфина…мада колико је година прошло…а и опијен говором Великог Вође, више нисам сигуран!?

фала за инфо за овог другог Делфина и баш штета што одоше…прелепи су били а тек тај звук мотора, права музика за уши!

i

Mrgude i ja bi se zakle da je bio Delfin!

M

Postovani Zivojine,
postoji li mogucnost da u nekim od narednih clanaka citamo o zrakoplovima i helikopterima u regiji koji se koriste u gasenju pozara.
Hvala unaprijed.

Odgovori
M

Bravo Miki brdo dobrih tema za raspravu o protupozarnom zrakoplovstvu

V

MUP Republike Hrvatske ima i jedan Robinson R22 Beta 9A-HAG

Dakle flota ima 9, a ne 8 helikoptera

Odgovori
Ж

Тај хеликоптер се одавно не користи.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Steppenwolf na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

Naravno bolje i pametnije 4 nova i ista (kao prethodna) nego gomila krsa za ciju samo reaktivaciju (ne modernizaciju) treba 100 miliona...tj kao 4 nova. Ako vec hoce da se kupuje polovna oprema, bolje da su to tenkovi i slicno.

17. Oct 2021.Pogledaj

Fishbed na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Srbija nabavlja još Erbasovih H145M helikoptera, svi se dižu na HForce 3 nivo, potvrđena nabavka transportnih aviona, ulazi se u viši nivo industrijske saradnje

@ Drina Po običaju pišeš nešto što nije istina. Ne mogu se izjednačavati kojekakvi youtuberi i dokoličari koji komentiraju na facebooku s medjima koji izravno utječu na kreiranje javnog mnijenja. Evo recimo ovako nešto na ovoj razini ne možeš vidjet nigdje izvan Srbije: https://www.kurir.rs/vesti/politika/3786655/region-prokljucao-zbog-mocnog-lazanskog Na žalost ovo nije incident kod njih, nego pravilo. I na…

16. Oct 2021.Pogledaj

Živojin Banković na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

VS S4 Како знате да наши хеликоптери Ми-35М неће добити бољу електронску заштиту? Или да то неће имати евентуално додатни примерци? На кипарским хеликоптерима су ти системи застарели. Кипар на својим Ми-35П нема ПОВР Вихр, већ Штурм-В и Атаке.

16. Oct 2021.Pogledaj

VS S4 na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

Naravno da je bolje uzeti nove MI-35 helikoptere ,to uopste nije sporno .Kada je rec o kipariskim MI-24P ne vidim da je neko primetio da imaju bolju elektronsku zastitu helikoptera ,od nasih MI-35M,generalno gledano ukupno bolju zastitu . Takodje pored svojih limita top 30mm ima mnogo bolji ucinak na cilju od topa 23mm na MI-35M.Takodje…

16. Oct 2021.Pogledaj

Send this to a friend