Kako je danas saopšteno iz ruskog Ministarstva odbrane, sutra na teritoriji Republike Srbije počinje zajednička rusko-srpska taktička vazduhoplovna vežba “BARS-2018“. Na vežbi će, kao što je to bila praksa i do sada, učestvovati zajedničke posade ruskih Vazdušno-kosmičkih snaga i RV i PVO Vojske Srbije koje će leteti na lovačkim avionima MiG-29 i transportnim višenamenskim helikopterima Mi-8.
Vežba će biti realizovana u periodu od 1. do 5. oktobra i na njoj će biti upotrebljeno do 10 vazduhoplova RV i PVO Vojske Srbije. U sklopu vežbe, piloti lovačke avijacije izvršavaće zadatke presretanja ciljeva u vazduhu, izvoditi elemente vazdušne borbe, složene manevarske figure i taktičke udare na zemaljske ciljeve. Posade helikoptera uvežbavaće desantiranja kao i traganje i spasavanje – navodi se u saopštenju Ministarstva odbrane Rusije.

Zajednička vazduhoplovna vežba BARS (Братство Авиаторов России и Сербии) je sada već tradicionalna vežba koja je, počevši od 2015. izvođena svake godine. Ovo će biti četvrti BARS a do sada je gostovanje bilo naizmenično, prva vežba BARS-2015. održana je u Ruskoj Federaciji, potom su 2016. Rusi gostovali u Srbiji da bi prošle godine srpski piloti ponovo leteli iznad Rusije.
Ovakve aktivnosti bile su vrlo korisne za pilote RV i PVO Vojske Srbije s obzirom da su proteklih godina na vežbama BARS imali veliku priliku za usavršavanje, mnogo toga je naučeno od iskusnijih ruskih kolega i time je znatno podignut nivo obučenosti. Uglavnom su na uvežbavanjima učestvovale zajedničke rusko-srpske posade na vazduhoplovima koji se nalaze u upotrebi vojnih avijacija obe države.
Na lovačkim avionima MiG-29 (u Rusiji gotovo samo na dvosedima) obično su izvođeni razni složeni letački zadaci, različiti elementi borbenih dejstava kako na ciljeve u vazduhu, tako i na zemlji ponekad i uz primenu ubojnih sredstava. Posade srednjih višenamenskih transportnih helikoptera Mi-8 (Mi-17) uvežbavale su vatrena dejstva po ciljevima na zemlji, traganje i spasavanje (TiS), borbenog TiS kao i desantiranja.
Joca
Sjajna stvar za nase RV prvo vezba sa Rumunima pa Rusima. Raduje me sto je bars postao tradicijonalan, mada pretpostavljam da je za nase pilote veca korist kada je vezba u RF zbog veceg broja raspolozivih vazduhoplova i svakako terena koji pruza mnogo vece mogucnosti za razna uvezbavanja.
Aleksandar
Ja nisam avijaticar niti uopste iman veze sa avionima,ali sam ljubitelj,i posto nema teme o ovome sto pisem moram ovako,oprostite mi unapred,dakle,u jednoj od prica Suada Hamzica americki pilot ga pita“dali vi stvarno letite iznad mora sa jednomotorcima,to je veliki rizik“,pretpostavljam da je mislio na otkazivanje motora a nedostatak drugog je nemogucnost doleta do neke piste,a potraga ta pilotom na moru nocna mora.Nadam se da sam dobro zakljucio.E sad,ako je to zaista tako,zasto onda buducnost americke avijacije,f 35 ,je konstruisan sa samo jednim motorom,zar to nije rizican poduhvat koji podrazumeva obavezan gubitak aviona j slucaju otkaza motora,svi drugi koncepti novih aviona su dvomotorci.Moze li neko struzan malo da mi pomogne oko ove dileme…..hvala tango six,odlicni ste
Ivan
@Aleksandar
Odgovor laika je da za to postoji više razloga.
1. Kao što je i u istoj priči navedeno, motori su značajno napredovali od tada i dosta su pouzdaniji. Avioni imaju i veći nalet nego ranije pa je manja i šansa da se „zaglave“ iznad vode.
2. Dva motora znače i manje mesta i teži avion. Konkretno, F-35 koristi stealth tehnologiju što znači da oružje drži u trupu (može i na krilima ali to značajno degradira „nevidljivost“). Moralo je da se štedi na mestu i težini. Ipak, i sa jednim motorom on ima mogućnost superkrstarenja (nadzvučno krstarenje).
3. Takođe, F-35 je višenamenski avion, nije čistokrvni presretač, te se i ne očekuje da bude dugo u vazduhu (kao F-15 ili Su-27), da izvodi manevre bliske borbe (tzv. dogfight) niti da „ide daleko“ i dejstvuje.
4. Razvojem modernih (protivavionskih i radarskih) sistema, smanjuje se i potreba da se patrolira iznad mora u istoj meri kao i ranije.
5. SAR je dosta napredovao od Suadovog vremena.
6. Čitav koncept vazdušnog ratovanja se menja u smeru napada velikim brojem krstarećih raketa (zašto rizikovati četiri F-35 i četiri pilota na napad na npr. S-300 ako se isti sistem može zatrpati „jeftinim“ stand-off bombama ili krstarećim raketama) a dronovi su preuzeli veliki deo preciznih napada za koje su ranije korišćeni avioni. Znači, težište se pomera ka bespilotnim letelicama i raketama.
Ovo su moja laička razmišljanja, bilo bi lepo ako bi i neko stručniji dao komentar.
Što se BARS-a tiče, sjajna stvar za naše pilote i lepa prilika da se još malo „razgaze“ novi avioni.
Живојин
Мислим да су у америчкој Морнарици мало скептични поводом Ф-35Ц и његових могућности, и волели би да дбоју нешто боље. Постоје разраде пројекта двомоторног борбеног авиона 6. генерације који би заменио Супер Хорнет.
Т5
Да не буде забуне Живоjине таj нови авион мења Ф18E/Ф, преостале дино-
сауре у новом стелт јату, јер је посто-
јала одавно теорија да нису никад до-
расли томкетима како по квалитету
наоружања тако и маневра, значи њих
512. Сад ових преосталих 267 метузале-
ма Ф18А-Д мења у комбинованој улози
(демонстрације моћи) са чуданцетом
званим Ф35Ц😱. Гроулер ће можда још и најдуже опстати (заменио је препотоп-ског проулера) све дотле док опрема за ометање не буде тако минијатурна да може да стане у просечан авион е сад можда баш тај 6. генерације
Posetilac
Kakve su mogućnosti MiG-29UB tj. dvoseda za napad na zemaljske ciljeve, šta ima na raspolaganju za to i postoje li opcije za modernizaciju u tom smislu bez ugradnje radara u nos? Da li je to negde rađeno? Hvala unapred i pozdrav.
Живојин
Dvosed kao i jednosed može dejtvovati različitim vrstama nevođenih bombi i nevođenim raketnim zrnima. Kod nas su to S-8 kalibra 80 mm.
O modernizaciji pročitajte u našem tekstu.
https://tangosix.rs/2017/22/02/sve-varijante-moguce-modernizacije-srpskih-mig-ova-29/
Posetilac
To bi dakle bio MiG-29UBT, sa avionikom SMT-a, prava modernizacija od koristi.
Takvih 4-5 aviona bi bilo veoma korisno i za obuku.
Odlican tekst, hvala!