Pripadnici RV i PVO se obučavaju na desantno-jurišnim helikopterima Mi-35M

27. jan 2020

Bugarska će remontovati 18 sovjetskih raketa vazduh-vazduh R-27R kojima će naoružati svoje MiG-ove 29

24. jan 2020

Bugarska raspisala tender vredan 12,66 miliona evra za nabavku 12 mini i dva mala bespilotna sistema

22. jan 2020

Srpski MiG-ovi 29 na nivou MiG-29M2? Da li je i koliko realno?

21. jan 2020

Hrvatska ponovo u procesu nabavke višenamenskih borbenih aviona

17. jan 2020

Piloti RV i PVO na letačkoj obuci na školskom avionu Lasta V-54

15. jan 2020

Obaranje ukrajinskog Boinga 737: Krivac nije nesposobni komadant PVO sistema već direktor civilnih vazduhoplovnih vlasti Irana

10. jan 2020

Novi hangari za helikoptere gradiće se na Batajnici i Lađevcima

9. jan 2020

Bosna i Hercegovina planira nabavku 9 helikoptera za 75 miliona evra, korisnici vojska, državne organizacije i entiteti

7. jan 2020

Politika: Srbiji će u 2020. godini biti isporučeni dodatni lovci MiG-29, sistemi PVO Pancir i bespilotne letelice CH-92A

6. jan 2020

Ruskoj vojsci isporučen prvi kompleks raketnog sistema PVO S-350 “Vitjaz“

27. dec 2019

Obilazak novog hangara na vojnom delu aerodroma u Nišu

24. dec 2019

Primopredaja prva 4 vojna helikoptera H145M za Mađarsku

23. dec 2019

Nikinci: Iz helikoptera H145M izvršeno gađanje domaćim naoružanjem

20. dec 2019

Bugarska Mornarica dobila helikopter AS365 N3+ Dauphin

19. dec 2019

Obeleženo 15 godina postojanja Udruženja nadzvučnih pilota „Ma 2+“

18. dec 2019

Češka potpisala ugovor za nabavku helikoptera UH-1Y i AH-1Z

16. dec 2019

[POSLEDNJA VEST] Bosna i Hercegovina nabavlja četiri helikoptera UH-1H-II

13. dec 2019

Udruženje pilota „Tigrovi“ promoviše poziv vojnog pilota po srednjim školama u Srbiji

12. dec 2019

[EKSKLUZIVNO] RV i PVO neće nabavljati inostrane školsko-borbene avione; Posle Orla 2.0 modernizuje se Supergaleb G-4

10. dec 2019
Kratka istorija upotrebe helikoptera Mi-24 u Severnoj Makedoniji
Makedonija je svoju flotu Mi-24 smanjila sa 12 primeraka na danas svega dva operativna helikoptera / Foto: Dragan Cvetić

Kratka istorija upotrebe helikoptera Mi-24 u Severnoj Makedoniji

Severna Makedonija je gnezdo danas jednog od borbeno najmoćnijih helikoptera – sovjetskog Mi-24V NATO oznake Hind-E. Vazduhoplovni entuzijasta Dragan Cvetić je imao sreće da prisustvuje noćnim trenažnim letovima koji su obavljeni oktobra ove godine u vazduhoplovnoj bazi Petrovec. Svoje odlične fotografije makedonskih Mi-24 dopunjuje kratkim pregledom njihove 18 godina duge istorije na nebu male balkanske nacije.

Mi-24 je ikona jurišnog helikoptera konstruisanog i proizvođenog u Rusiji. I dok je u Evropi, u bivšim članicama Varšavskog pakta, sve manje i manje operativnih letelica ovog tipa, jedna od poslednjih država koja koristi Mi-24 je Severna Makedonija i to u sastavu njene vojne Vazduhoplovne brigade koja je obično poznata kao makedonsko Ratno vazduhoplovstvo.

Makedonski Mi-24V Jasmin naoružan sa dva saćasta 32-cevna lansera UB-32-57 NRZ S-5 kalibra 57 mm / Foto: Dragan Cvetić

Mi-24 ima bogatu istoriju u Severnoj Makedoniji. Ovaj tip helikoptera ušao je u službu početkom 2001. godine izbijanjem sukoba koji je pokrenula albanska manjina. Prvi par polovnih helikoptera Mi-24V Hind-E nabavljeni su 23. marta 2001. godine i bili su isporučeni direktno iz ukrajinske misije KFOR-a (Kosovo Force) aktivnoj u susednoj južnoj srpskoj pokrajini Kosovo i Metohija. Oni su direktno preleteli u vazduhoplovnu bazu Petrovec u blizini Skoplja, čime su gotovo odmah ušli u operativnu upotrebu i borbene operacije sa mešovitim posadama koje su se sastojale od ukrajinskih instruktora i makedonskog letačkog osoblja.

Jedinica koja je koristila Mi-24 bila je 201. protivoklopna helikopterska eskadrila (201. pohe) a letelice su dobile taktičke serijske bojeve 201 i 202. Tokom rata koji je usledio, dodatnih 6 Mi-24V (serijski brojevi 203 do 208) je nabavljeno do sredine juna 2001. godine, dok su do kraja neprijateljstava u sastav makedonskog Ratnog vazduhoplovstva ušla još dva Mi-24V (209 i 210) i par Mi-24K Hind-G2 (211 i 212).

Modernizovana su svega 4 helikoptera, dva u prvoj fazi “Jasmin“ i dva u drugoj fazi “Aleksandar“ / Foto: Dragan Cvetić

Kada je rat završen sredinom avgusta 2001, vojska je započela proces svoje reorganizacije i odlučeno je da flota Mi-24V treba da prođe kroz obiman proces modernizacije. Jedan od glavnih razloga za modernizaciju je bio nedostatak sposobnosti Mi-24 za efikasnu, sigurnu i ubojitu upotrebu tokom noći. Renomirana izraelska firma Elbit Systems dobila je ugovor za osavremenjavanje helikoptera a helikopteri Mi-24V 209 i 210 su izabrani da budu prvi makedonski Mi-24 koji će proći modernizaciju.

Proces je započeo početkom 2004. godine prema projektu nazvanom ‘’Jasmin’’. Izraelski stručnjaci su raspoređeni na aerodrom Petrovec gde su započeli sa doradama odabranih Mi-24 kako bi ih pretvorili u platforme kompatibilne i sposobne za upotrebu NVG (Night Vision Goggles) a takođe opremljenim sistemom Aviator’s Night Vision Heads-Up Display (ANVIS/HUD) koji je razvila kompanija Elbit Systems.

Dva danas operativna helikoptera koji su modernizovani na nivo “Jasmin“ mogu da koriste i protivoklopne rakete, zanimljivo moderniji primerci koji su dovedeni na nivo “Aleksandar“ ne mogu / Foto: Dragan Cvetić

Do kraja 2005. godine par nemodernizovanih Mi-24V (201 i 205) vraćeni su sa generalnog remonta koji su prošlu u ukrajinskom državnom preduzeću vazduhoplovno remontni zavod AVIAKON Konotop. Ovi helikopteri dobili su novu tzv. ‘’splinter’’ kamuflažu koju je specijalno za upotrebu iznad domećeg terena razvilo Ratno vazduhoplovstvo. Kao prototipovi druge faze modernizacije koja je nazvana ‘’Aleksandar’’, ova dva helikoptera su pored opreme ‘’Jasmina’’ takođe dobili optoelektronski sistem treće generacije COMPASS (compact multi-purpose advanced stabilized system) montiran na boku prednjeg dela trupa, ispod kabine operatera naoružanja, koji je opemljen termovizijom, TV kamerom u boji sa kontinuiranim zumiranjem, infracrvenim daljinomerom i naprednim automatskim tragačem kao i naprednim integrisanim digitalnim sistemom HELICOM za komandovanje, kontrolu i upravljanje misijom koji je osmišljen da pilotima helikoptera omogući taktičku sliku u realnom vremenu i digitalnu pokrenu mapu za poboljšanje situacione svesti. Kao deo sistem HELICOM, svaka kabina je dobila dva prikazivača u boji dimenzija 150 x 200 mm, od kojih je jedan višenamenski prikazivač osetljiv na dodir (MFTD) dok je drugi običan višenamenski prikazivač (MFD).

Instalacija nove i teške opreme značilo je da se na helikopterima mora smanjiti masa, zajedno sa svojim instalacijama uklonjena je mogućnost korišćenja protivoklopnih vođenih raketa 9K113 Šturm (NATO oznaka AT-6 Spiral) kao i retko upotrebljavanog sistema za automatsko bombardovanje. Ovo je u drugoj fazi ostavilo makedonske modernizovane helikoptere Mi-24 bez mogućnosti da ispale vođene protivtenskovske rakete, nedostatak koji je trebao biti prevaziđen dodavanjem Elbitovog sistema za precizne napade STAR (Smart Tactical Advanced Rocket). Nažalost, zbog finansijskih ograničenja, ova nadogradnja naoružanja nikada nije zaživela.

Deo remontovanih i modernizovanih helikoptera imaju motore koji su dovedeni na nivo TV3-117VMA / Foto: Dragan Cvetić

U međuvremenu, do kraja 2007. godine dodatna dva Mi-24V (202 i 207) su prošli generalni remont u AVIAKON-u. Obojeni u sada već standarizovanu ‘’splinter’’ kamuflažu, ove letelice su dobile crno ofarbane kabine i zelena kabinska svetla, pored toga što su njihovi motori TV3-117VM nadograđeni na nivo  TV3-117VMA koji su pogodni za operacije na velikim nadmorskim visinama.

Završetkom druge faze procesa modernizacije, Ratno vazduhoplovstvo Makedonije dobilo je realno povećanje operativnih sposobnosti, bezbednosti letenja i zaista je ono transformisano u visokotehnološku preciznu udarnu silu sposobnu za razmeštanje i operacije u složenim meteo-uslovima, danju i noću. U narednih 10 godina, RV Makedonije koristilo je svoje Mi-24 sa velikim uspehom učestvujući na stranim i domaćim vežbama, istovremeno štiteći teritorijalni integritet i mir Republike Severne Makedonije.

Strategijski pregled odbrane Severne Makedonije predviđa upotrebu dva Mi-24V do oko 2025. godine / Foto: Dragan Cvetić

Trenutno operativno organizovana u preimenovanoj jedinici Skvadron na borbeni helikopteri ‘’“Nokjni Molnji“ (sbh, eskadrila borbenih helikoptera ‘’Noćni gromovi’’), flota Mi-24 Severne Makedonije oslanja se na dva operativna modernizovana helikoptera (209 i 210, nivo Jasmin) sa nadom da će uskoro dodatna četiri proći generalni remont, prateći nedavne i tekuće primere NATO članica, Bugarske, Mađarske, Češke i Poljske koje su odlučile da obnove i čak modernizuju svoje stare ali prilično sposobne jurišne helikoptere Mi-24.

Mađutim, ako se pročita nacionalni Strategijski pregled odbrane iz 2018. godine, sudbina helikoptera Mi-24 Severne Makedonije ostaje neizvesna jer prema tom pregledu dva operativna Mi-24V će biti zadržana u upotrebi do oko 2025. godine, dok se istovremeno predviđa ulaganje u flotu helikoptera Mi-8 i 17 za koje se očekuje da budu jezgro buduće Vazduhoplovne brigade, i da se u tu svrhu brigada eventualno proširi kroz prijem tri helikoptera Mi-17 i Mi-171 koji su sada u službi policijske Helikopterske jedinice specijalne namene.

Komentari

В

„Instalacija nove i teške opreme značilo je da se na helikopterima mora smanjiti masa, zajedno sa svojim instalacijama uklonjena je mogućnost korišćenja protivoklopnih vođenih raketa 9K113 Šturm (NATO oznaka AT-6 Spiral) kao i retko upotrebljavanog sistema za automatsko bombardovanje. Ovo je u drugoj fazi ostavilo makedonske modernizovane helikoptere Mi-24 bez mogućnosti da ispale vođene protivtenskovske rakete, nedostatak koji je trebao biti prevaziđen dodavanjem Elbitovog sistema za precizne napade STAR (Smart Tactical Advanced Rocket). “

Значи скинули су им постојећи систем за вођене ракете, да би им касније понудили могућност да купе и уграде нови систем са истом или сличном фунцијом. Ево, ја, кад се мало напрегнем, изгура ми IQ на 68-69, али могу да закључим:
1. Неко од Северно-Македонаца ;-) се добро омастио у овој „модернизацији“
2. „Пријатељи из НАТОа“ им помогли да се отарасе и оног мало што је вредело и на тај начин заштили себе (никад се не зна ;-) ) као и направили „вештачки баланс“ у користи оних који се боре против БЈРМ.

Odgovori
A

Radi se o potrebi, balansu i vremenu kad je radjena modernizacija. Ipak je bilo mozda bolje dobiti mogucnost dejstva u svim uslovima danju i nocu, nego samo danju bez obzira na gubitak vodjenih sredstava jer glavna pretnja ipak nisu bile moderne tenkovske brigade i neki „medjudrzavni“ sukob, nego teroristi/separatisti.

Danas je druga prica jer proizvodjac za nove MI-24 nudi to sve „u komadu“ iz fabrike.

Ž

А да нагласимо и да су тако модернизована само два хеликоптера, остали су могли да користе вођене ПО ракете.

K

Ima li ta priča sa smanjenjem mase uopšte smisla? Koliko znam Mi-24 može da ponese 8 vojnika sa opremom znači ima lufta skoro 800kg koje može poneti a retko kada do nikada su ga severnomakedonci koristili za prevoz vojnika. Drugo teritorija zemlje je jako mala da bi na Mi-24 povećanje mase imalo neki poseban uticaj na borbeni dolet u okviru očekivanih područja dejstva istog helija. Meni ovo liči na čist BS.

A

@Krokodil
Samo zato što nikad nisu koristili transportne kapacitete u praksi, ne znači da nisu hteli da ih zadrže. Jednostavno, nikad se ne zna kad će zatrebati.
Drugo i daleko najvažnije pitanje od spekulacije ko je omastio brke je, da li Makedonci uopšte imaju POVR Šturm u inventaru i ako imaju, da li su operativne? Ako je odgovor ne, onda ima svakog smisla skinuti instalacije za njihovu upotrebu, bar na delu helikoptera i instalirati daleko važnije sisteme za operacije noću. E sad je jedna totalno druga priča što taj deo nije urađen.

Ž

Krokodil

Морам Вас исправити, не каже се Северномакедонци него Македонци.

Држава се зове Северна Македонија али је народ остао македонски, језик такође македонски.

Aleksa Radojičić

Македонци су имали ракете Штурм а сумњам да су данас оперативне.

A

@Živojin Banković
Lepo za znati da su imali. Je su Makedonci imali neka gađanja sa Šturmovima u miru i ratu?

Ž

И једно и друго….

P

Sada su u NATO i baš ih briga za rakete!
Ako ih neko unutar NATO bude bušio, neće im pomoći ni 20 najnovijih Mi-35!

Odgovori
D

Makedonija nije u nato-u.

P

Ostala je samo formalna potvrda.

M

Alal vera za fotografije!Fenomenalne.

Odgovori
m

Bilo bi zanimljivo pročitati članak o MI24 u Hrvatskoj i akcijama koje su odradili u ratu. Znam da su stigli sumnjivim putevima (antonovi su slijetali na Krk pod cudim izgovorima, treniralo se u Varaždinu), da se letjelo sa Ruskim i Bjeloruskim pilotima/instrukturima (bio je tu i Sergej Pan) i da su odradili strasan posao ciscenjem neprijateljskih zemaljskih položaja. Teoretski ih je kupljeno 2+9kom? Navodno je jedan pao negdje u zapadnoj bosni? Poslije rata su bili preskupi za let/održavanje i dosta beskorisni u mirnodopskim uvjetima. Jasno da si Hr nemože priuštiti da plaća održavanje i sate naleta eskadrile tako specijalizirane tehnike, ali bar su mogli konzervirati najbolje primjerke umjesto da propadnu.

Odgovori
m

Baš sam pročitao tekst pilota Blažinića kako su sve korišteni MI-24. Zanimljivo da je bio jedan sa opremom za elektronsko osmatranje i termovizijom kojim su po noći u 40tak letova provocirali paljenje radara PVOa i KUBova kako bi označili njihove lokacije za Bljesak i Oluju.

Т

Ниje пао оборен je ватром са положаja ВРС има и фотки…

L

Nije oboren vec se desio kvar. Piloti su ga spustili kako su znali. Uredno se odsetali nakon toga dok nije po njih stigao auto. Fotke su od strane HV.

B

@Loki

Pa Loki, i izjave o pogodtku su „od strane“ pilota HV-a. Taj heli koji je srušen jeste bio oboren. To je bilo 8.septembra 1995. godine kod Mrkonjić Grada. Tačno je, HR mediji su prenijeli prvo da je zapeo za kablove dalekovoda?, pa da je u pitanju bio kvar, gubitak uzgona, mjenjač (ovako nešto, ne sjećam se precizno)- ali nije- oboren je. Pilot je bio Vlaho Marić, a kopilot Oliver Vanberger. Vlaho je više puta javno govorio o tome kako je oboren raketom. Na kraju krajeva lik drži helije u Dubrovniku, živ, zdrav- pitaj ga.

Evo ga njegov interviju za neke novine dole, pa pročitaj šta čovjek kaže:

https://www.dulist.hr/jedini-smo-odbacili-borbene-helikoptere/23345/

BTW, i sam pogled na heli i „prizemljivanje kako su znali“ ti govori dosta. Heli bio samo za odvući bagerom na otpad.

https://www.ekspres.net/wp-content/uploads/2017/11/02/mi-24-hv-2.jpg

Osim ovoga, treba da znaš da je i drugi heli iz maxove priče bio pogođen (onaj kojim je pilotirao Blažić, a Kapetanović bio operater prednje kabine). Ovo nisam vidio, ali navodno ih je našla „Praga“ i pogodila ispred prve kabine. Kapetanović je ranjen, a Blažić je uredno vratio heli u bazu. Vjerovatno ima neki registar ratnih vojnih invalida- provjeri da li je Kapetanović ranjen i kad. Još nešto da dodam- obzirom da je i ovo tabu-tema za sve ljude u HR. Postoji priča da su nakon rušenja Marića mjesto i olupinu obezbjedili momci iz US marinskog korpusa, te da je po olupinu došao CH-47 Chinook, koji ju je i vratio u Hrvatsku. Ja ovo nisam vidio, a kod vas je to apsolutna tabu-tema, jer navodno nikakbe saradnje ni prije, ni poslje, a pogotovo u toku „Oluje“ sa NATO snagama i amerikancima nije bilo. Ako neko od vas zna šta se tačno dogodilo, i da li se dogodilo ovo što se priča- bilo bi mi vrlo zanimljivo čuti- priča je zanimljiva. Samo bez propagande i priloga sa hrt-a, ako je moguće, nema potrebe za tim- to se desilo prije četvrt vijeka.

https://www.ekspres.net/wp-content/uploads/2017/11/02/mi-24-hv-2.jpg

m

Odlicna fotka srusenog i zanimljiva tema jer ima jako malo informacija o tome, lijepo je pronaci takve konkretne informacije.
I mislim da nam je svima dosta balkanskih prica „cuo sam da je netko vidio pa sam zakljucio“, bilo bi fenomenalno doci do ljudi koji su sudjelovali u tome (a ima ih jos) i napraviti clanak sa konkretnim podacima.

Т

Поздрав и посади са линка
https://aviation-safety.net/wikibase/76948
Излетело ми

Odgovori
T

Kakve veze ima helikopter SFOR a u BiH sa makedonskim Mi24?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend