BEG airport status
LYBE 1720:00 Z 040°02KT CAVOK 17/11 Q1018 NOSIG=
Prikaz naoružanja i vojne opreme u Vojnotehničkom institutu: Zanimljivosti vezane za RV i PVO, premijera domaćeg naoružanja za H145M Prvi put prikazano je domaće naoružanje za helikoptere H145M / Foto: Jovo Mamula, Ministarstvo odbrane

Prikaz naoružanja i vojne opreme u Vojnotehničkom institutu: Zanimljivosti vezane za RV i PVO, premijera domaćeg naoružanja za H145M

U petak 11. januara u Vojnotehničkom institutu u Žarkovu organizovan je prikaz naoružanja i vojne opreme kome su prisustvovali ministar odbrane Aleksandar Vulin, načelnik Generalštaba Vojske Srbije general-potpukovnik Milan Mojsilović i između ostalih v.d. pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović. Skoro sva nova prikazana sredstva su već uvedena u jedinice Vojske Srbije ili se nalaze u završnoj fazi ispitivanja. VTI je tako u kratkom vremenskom periodu dobio dva obilaska od strane državnih zvaničnika. Predsednik Srbije obišao je ovu instituciju prošlog avgusta.

Ministar odbrane je u obraćanju medijima prilikom prošlonedeljne posete izjavio da je 2018. godina u tehničkom smislu bila možda i najbolja godina u novijoj istoriji Srbije naglasivši da je u naoružanje Vojske Srbije uvedeno 29 različitih sistema i to uporedio sa 2009. godinom kao do tada najboljom godinom kada je uvedeno, kako je naveo, svega 8 novih sredstava.

Instrument tabla koja bi trebalo da bude primenjana u modernizaciji jurišnika Orao / Foto: Novica Andrić
Deo opreme za Orla 2.0. Navigacijski displej / Foto: Novica Andrić

Takođe, ministar je rekao da je prošle godine u VTI zaposleno 50 mladih inženjera i da je zadržano 45 onih koji su već otišli u penziju kako se “ne bi dopustilo da njihovo znanje negde ode i ne bude korišćeno baš u VTI“. Vulin je dodao i da će ove godine VTI primiti još 75 mladih inženjera.

Vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-200 i VRVZ-24 / Foto: Jovo Mamula, Ministarstvo odbrane
Teleoptikova televizijska glava za samonavođenje kalibra 200 mm / Foto: Novica Andrić

Pomoćnik ministra dr. Nenad Miloradović rekao je da je ono što je prikazano pokazuje kako Ministarstvo odbrane, VTI i odbrambena industrija Srbije napreduje u ostvarivanju svojih misija i zadataka:

– Imamo jako obiman zadatak, da opremimo Vojsku Srbije da bi dostigla odgovarajuće sposobnosti, odnosno da nadoknadi nedostajuće sposobnosti za jako kratko vreme. Stručnjaci Vojske Srbije, Generalštaba i Ministarstva odbrane ustanovili su 90 različitih sistema naoružanja kojima ona treba da se opremi u srednjoročnom periodu. Od toga 76 treba da budu sistemi domaćeg razvoja, proizvod domaće pameti i domaće odbrambene industrije. Razvoj svakog sistema, pogotovo složenih, je jako dug i kompleksan proces koji i kod bogatijih zemalja traje 14, 15 pa i 20 godina za najsloženije sisteme – izjavio je Miloradović.

Modernizovani raketni PVO sistem Kub-M / Foto: Jovo Mamula, Ministarstvo odbrane
Modernizovani radar P-40 / Foto: Novica Andrić

Prisutni su u obilasku VTI mogli videti više od 40 različitih sistema naoružanja i vojne opreme među kojima su najznačajniji borbeno oklopno vozilo Lazar 3, osnova borbenog oklopnog vozila M16 Miloš, samohodna haubica Nora B-52, terensko vozilo FAP 2832, modernizovani višecevni lanser raketa LRSV Oganj, daljinski upravljiva besposadna platforma Mali Miloš, daljinski upravljana borbena stanica, samozaštitni ometač ROSZ 1, komplet lične opreme, komplet zaštitne balističke opreme M-17 i različite rakete, municija i upaljači.

Novi lanser L80-07 namenjen za naoružanje helikoptera H145M / Foto: Novica Andrić
Simulator lansiranja raketnih zrna iz lansera L80-07 / Foto: Novica Andrić
Kontejner sa mitraljezom kalibra 12,7 mm kojim će takođe biti naoružani helikopteri H145M / Foto: Novica Andrić

Od sredstava namenjenih Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani prikazani su modernizovani raketni sistem PVO Kub-M, radar P-40, artiljerijsko-raketni sistem PASARS-16, instrument tabla, naoružanje i druga oprema namenjena modernizaciji jurišnog aviona Orao i bespilotna letelica Pegaz sa ubojnim sredstvima.

Premijeru je imalo domaće naoružanje za helikoptere H145M među kojima su bili sedmocevni lanser sa oznakom L80-07 za nevođena raketna zrna S-8 kalibra 80 mm i kontejner sa jednocevnim mitraljezom kalibra 12,7 mm koji je izveden iz sličnog sistema kojim mogu biti naoružani helikopteri Mi-8 i 17.

Bespilotna letelica Pegaz sa malogabaritnim raketama vazduh-zemlja / Foto: Novica Andrić

Interesantno je bilo i izlaganje potporučnika Tamare Šević koja već dve godine radi u Sektoru za elektronske sisteme Vojnotehničkog instituta. Ona je izrazila zadovoljstvo što je sa još nekoliko kolega dobila priliku da posle završene Vojne akademije dobije postavljenje u tu naučnu ustanovu. Njen posao takođe je vezan za RV i PVO.

– Odmah na početku smo imali priliku da radimo na vrlo zahtevnim projektima i zadovoljstvo da učimo od kolega koji imaju već puno iskustva i koji su nam preneli svoja znanja – rekla je potporučnik Šević koja radi na usavršavanju radara ’’Žirafa’’ i na usavršavanju protivavionskog sistema Bofors L70 odnosno na izradi novog prijemnika podataka o cilju koji je namenjem da digitalno-bežičnim putem primi podatke o cilju sa radara Žirafa i da usmerava top.

Komentari

P

Bravo Zivojine! Vec neko vrijeme cekam da vidim prikaz na ovu temu.
Naravno osim navodjena generalnih podataka ne znamo detalje, ali prikazano je za svaki respekt.
Svidja mi se ova kombinacija raketa na KUB-M, bilo bi zanimljivo znati da li je prikazani sistem bio na nekim bojevim gadjanjima (pretpostavljam da jeste). Bas me zanima kako su se pokazale ove hibridne rakete RLN-IC ili koje su vec (pretpostavljam da je ona u sredini prilagodjena ‘starija verzija’ R-73)…ma masa tema za diskusiju :).
Vazno je da se sve uspesno uvodi u upotrebu!

Odgovori
Ž

Мислим да приказани Куб-М није уведен у наоружање.

Такође немамо информација да је до сада било опитних лансирања ракета RLN-IC са система ПАСАРС.

Y

Uf Perice, optimizam je lep ali u ovom slučaju verujem ni malo opravdan. Taj „nabudženi“ Kub je tvorevina svima nam drage fabrike prototipova ZDRP i nema baš mnogo veze sa mozgom. Verujem da su ga samo dovukli za slikanje i da VTI nema sa tim ništa.
Evo samo mala preporuka: pogledajte kako izgleda lansiranje rakete Kub-a pa obratite pažnju kako ogromna količina vrelih gasova izlazi velikom brzinom iz motora rakete. E sad zamislite šta se desi sa osetljivom optikom i elektronikom u GSN ovih V-V raketa koje su nakalemljene na lanser kada pored nje protutnji takva zver sa leve ili desne strane lansera. Ukratko zaključak je da ovaj „sistem“ nije nikada ni bio pravljen da se uvede u naoružanje ili barem testira, već je prosto maketa za predizborne vašare.
Korišćenje V-V raketa u PVO sistema kratkog dometa je dobra ideja i prisutna je kod nekoliko vrlo ozbiljnih sistema ali se to ne radi ovako. Za tako nešto potreban je ozbiljan pristup, izrada lansera (po mogućstvu kontejnerskog tipa), radar za osmatranje, optronika sa termovizijom za pasivnu detekciju ciljeva, sistem za upravljanje vatrom, sistem za komandovanje, da se osmisli cela baterija i način kako funkcioniše i kako različiti delovi sistema komuniciraju i sl.
Sve se to može, i sve to već ozbiljnije države po svetu rade, ali ovo što je prikazano nije ni blizu tome. Ovo vam je najobičnija politička propaganda i to ona najjeftinija.

P

Yrraf

Pitam zato sto mi je ovo interesantan pristup, i zapravo vec je bilo testiranja. Naime prva ideja uportrebi v-v raket u varijanti z-v je stara preko 30tak godina jos iz vremena JNA,radio je VTI na prvim pristupima. Ponovo je reciklirana krajem 90tih, da bi se rakete pojavile na pragi ’99 i bilo je nekoliko lansiranja. Nije se pokazalo efikasnim (bilo je problema u zahvatu cilja) jer trebalo je dodatno razraditiu GSN i buster block itd…Cak je bio i broj AERO.magazina koji je detaljnije predstavio i analizirao citav koncept. Zapravo to je prva varijanta RLN-IC…
Ono sto je novo ovde je u kombinaciji sa originalnim KUB-om. Vas komentar za kontejnere stoji, ali mislim da je neko to vec analizirao…ne znam..kao sto reko masa detalja za diskusiju! :)

A

Lepo skinuli oznake i zalepili ostampani papir na ovom Thrustmaster Hotas Warthog throttle kontroloru i stiku. :)

Ja isti koristim za DCS, nadam se da nece da ga ugradjuju u stvarni avion samo, inace jadni nasi piloti.

Odgovori
P

Barem je među najboljima u svojoj klasi ; )
Nemam para za te skupe igračke, pa se i ne zanimam mnogo za njih ali kad ovi iz Teleoptika reše da ih rashoduju možda i budu povoljnije prilike ako ih ne odnesu kući klincima!
Letos sam se slatko nasmejao identičnom Duletovom zapažanju…
videti u komentarima…
https://tangosix.rs/2018/09/07/avionika-za-orao-2-0-prikazana-prilikom-obilaska-fabrike-teleoptik-ziroskopi/

Kad može Yugoimport SDPR da ima u ponudi avion koji se ne proizvodi tridesetak godina, mogu i ovi da plasiraju igračke (i to vrhunske ;)

r

Ма џојстик је врх има на интернету видео клипови ликова који су одрадили читаве кабине које су потпуно у функцији за DCS симулацију могли су ови да их позову да добију који савет за ову кабину Орла.

B

Poštovani, ne zamjerite ako je pitanje naivno- nisu mi poznati suptilni detalji integracije elektronske avionike na letjelice, jednostavno moram da pitam:

Dakle- Pomenuti džojstik je vjerna replika palice koja se nalazi na avionu američke vojske A-10C? Ista izgleda ovako:

https://medium.com/@coderm11/thrustmaster-hotas-warthog-review-competition-what-competition-c286e08ba269

Kako sam shvatio- sama palica treba da se poveže na vrh metalne kontrolne prečke letjelice, slično kako je to prikazano i na slici, a dugmad na palici dalje na elektronski sistem letjelice (da joj se pridodaju realne funkcije). Egronomija palice i bezbjednost korištenja je već potvrđena realnom uporebom u jurišniku američke vojske- predpostavimo da je dobra. Mikroprekidači i materijal od kojeg je palica napravljena su kvalitetni, nekolicina od vas kaže i da ju ima. Nagib letjelice i komadna aerodinamičkim površinama ostaje mehanička- nema FBW. Dakle…radi se o korištenju vrha palice i mikroprekidača. Šta je toliki problem sa ovim? Radi se o vjeroj replici. Realno- u teleoptiku mogu da naprave metalnu palicu sa dugmićima, ali vjerovatno nebi bila egronomski tako dobra kao ova- to se valjda možemo složiti- ne bave se ljudi time. Pogledajte palice naših letjelica…na G-4, naprimjer:

https://www.airliners.net/photo/Serbia-Air-Force/Soko-G-4-Super-Galeb/1654064/L

Ili na „Orlu“:
https://www.flight-manuals-online.com/product/soko-j-22-orao/

Možemo da iskoristimo ove postojeće. Da li su bolje? Šta bi trebalo da se uradi? Da kontaktiramo Fairchild Republic ili Northop Grumman da nam izradi 15 palica? Kako treba da se uradi, šta je ispravan protokol?

М

…то онда значи да ће пилотска палица у Орлу 2.0 бити по угледу на америчке авионе односно копија пилотске палице А-10!? :)))

бојим се да ћемо морати да сачекамо „14, 15 па и 20 година“ да то сазнамо, како рече Милорадовић… :)))

бојим се да је ово изборна година па отуда и овa инфлација пројеката!!!

m

Poštovani Banjaluka,
Kad se u nekom zaokretu od 5-6G budeš uhvatio za plastičnu gejmersku palicu i istu polomio – ostaje ti samo da se istog momenta uhvatiš za jednu drugu stvar, ali sumnjam da će to biti od bilo kakve pomoći u realnim uslovima.
Sa željom da se to nikad ne desi,

Puno pozdrava.

A

Palica i throttle control su sami po sebi vrlo dobrog kvaliteta, izradjeni su od neke mesavine metala i vema su solidne konstrukcije, ali za unutar kuce. Ja moje imam nesto vise od godine i odlicno me sluze za Flaming Cliffs.

Ne znam kolika bi trajnost bila kada bi se ugradilo ovako nesto u kabinu stvarnog Orla sobzirom na g opterecenja, plus to sto bi morali sve da rastave i ponovo sastave na masini staroj 30 godina. Ponovo, ne znam ako je to uopste i moguce jer ovo je pre svega skupa igracka a ne stvarna vojna oprema.

Isto tako, ne znam ako je dozvoljeno koristiti tudji produkt za ovakav marketing jer je ovo replika A10 opreme, a dzojstik je sigurno patentiran, medjutim kako su prekrili TACNA mesta gde se nalaze plocice sa oznakom proizvodjaca i modela, ne bih bio iznenadjen nicim.

Ovo me sve podseca na onaj debakl sa Iranskim lovcem, gde u demonstraciji pilot jedva sedi u kabini, sa nogama savijenim do grudi. :D

T

@milan
znaci, pilotska palica se projektuje za 5-8g, to je najoptereceniji deo na avionu?

B

@millan
Milane, nema potrebe za tim- vulgaran može biti svako. Pitanje je tehničko, namjenjeno nekome ko zna, ili ljudima koji imaju Hotas Warthog kod kuće. Stvar je bila 500 dolara kada je izašla, teška je tri kile i sva je od metala. Odobrena REPLIKA sa A-10. Zato i pitam. Upravljačku šipku sa J-22 nećeš polomiti pri 5-6G, pa nebi trebalo ni vrh palice, koji je takav kakav je i u A-10. Ovdje je samo rječ o robusnosti mikroprekidača, površine su metalne. Ali eto, kad ste se već javili i pominjete „realne uslove“- U realnim uslovima, da ste na čelu VTI i treba vam ova komponenta za letjelicu koja je namjenjena za bezbjednu upotrebu u svojoj vojsci (nije izvozni proizvod i na kraju je proizvodnog životnog ciklusa)- rješili biste ovo bolje kako? Kažite ako znate, nije mi poznato kako to ide?

P

Ne bih se slozio…pilotska palica se vjerovatno nece posebno mijenjati puno ili mozda nimalo, ne znam…ali taj ‘dzojstik’ je vise za operisanje sa senzorima, navodjenje raketa i sl… i ko kaze da ce biti bas taj..ne zaboravite da je ‘Orao 2.0’ zamisljeno da bude prvenstveno dvosjed sa operaterom oruzja…

V

Millane kralju ODLIČAN i jasan odgovor!!! ;-)

T

Palica, tj dizajn iste je s pocetka mlazne ere. Vidi kabinu t33…

S

Ovde ne vidim nista novo osim lansera za H-145M. Neka me neko ispravi, ali ova prikazana verzija Buk-M nije ni predvidjena za Vojsku Srbije, vec je prikazna verzija SDPR za izvoz (samo ne znam kome).

Jedno te isto se vrti vec 20 godina. Vojski Srbije treba 20 godina da modernizuje nesto sto je staro vec 40 godina. I opet nista od toga nije uvedeno u naoruzanje, niti ima neke koristi od toga. Pojma nemam cemu sluzi Milos. Lazar u vec 3 verziji je dosao do cifre od 6 komada, a nejasna mi je i Nora. Da li Srbija „uvodi“ u naoruzanje Noru ili Aleksandra ?

Od svega sto nasa vojska „razvija“, jedinu upotrebnu vrednost poseduje Lazar 3 (ipak to nije neka napredna tehnologija) i moguca modifikacija Orla 2 (s’ obzirom da nemamo nameru da nabavljamo nove jurisne avione).

Cela nasa vojna industrija je isforsirana prica, koja pravi prototipove sistema koji nikom ne trebaju (joj da ne gresim dusu za Kuvajt), a sav nas izvoz se svodi na izvoz municije, pusaka i pistolja.

Nista napredno (osim Alasa, ne znam zasto to ne uvedemo ?) nismo napravili, a modifikacije su puko bacanje para na vec dokazano neperspektivne sisteme.

Vojsci Srbije je potrebna kompletna zamena PVO sistema, potrebna je nabavka veceg broja helikoptera (pa pola Afrike ima dalekooooo vise Mi 24 aviona), potrebna je masovna proizvodnja Lazara, potrebne su nabavke nove modernije ili polovne vojne tehnike. Zaista su mi smesne nadogradnje Buk-a, neka sitna unapredjenja matorih radara, kacenja raketa V-V i na Buk i na smesni PASARS.

Izgleda da Srbija od Boforsa ne ume bolje. Nista mi nismo naucili 1999, ama bas nista. Sami pravimo kamione, kamione i kamione.

Odgovori
E

Srbija nema Buk već je to Kub.
Što se tiče ulaganja u PVO, treba uzeti u obzir da Albanija i Bosna uopšte nemaju ratnu avijacija, dok je Hrvatska na nivou partizanske eskadrile iz 2 svetskog rata.
Samim tim ne vidim potrebu za ulaganjem, jer za ostalim zemljama u okruženju nemamo nikakvih konflikta, dok na rat sa Amerima ne treba ni pomisljati jer nemamo nikakvih šansi.

S

Napravio sam 2 greske u kucanju, zurio sam. Mislio sam na KuB i na helikopter mi 24 (ne avion). Izvinjenje.

S

Mi ne treba da baziramo nasu vojsku po nasim ex Yu susedima. Bez obzira sto Hrvatska nema avijaciju, oni ce kupiti ovaj ili onaj F 16. Pritom, ne verujem da ce se desiti direktna konfrotacija, ali nista nije nemoguce u buducnosti. Po toj logici ni Madjarskoj ne trebaju Gripeni, moderni helikopteri, a Bugarskoj ne treba S 300 i Rumuniji ne trebaju silni F 16 avioni, jer nemaju sanse protiv Rusije. Niko nema sanse protiv Rusije ili USA. No PVO jedne zemlje je prva meta napada i ubedljivo najveci faktor odvracanja. Da napomenem da je Izrael uvek planirao i imao u rezervi faktor vazdusnih udara na Iran i Siriju. Isto kao sto je USA imala zelju da udari S. Koreju. No u prakticno jednoj godini, Iran se domogao S 300, iako je vec imao solidan PVO. Sirija je nabavila S 300. Severna Koreja je napravila kopiju S300 po imenu KN-06. Rezultat ? Nijedna od 3 zemlje vise nema pretnje iz vazduha. Nije njihov PVO neunistiv, nego su potencijalni gubici agresora veliki. Nikome ne prija kad mu obore borbeni avion. Cak i mocna Izraleska avijacija mora 5x da razmisli da pokusa da dejstvuje u dubini teritorije. Pvo je faktor odvracanja. S’ obzirom da „nas niko ne voli u okruzenju nesto posebno“ i s’ obzirom da nam se broj stanovnika dramaticno smanjuje, da imamo i Republiku Srpsku, te da vucemo i KiM, nama he itekako potrebna upravo jaka PVO, zbog Nato pakta. Bio mit ili ne, nijedna zemlja sa ozbiljnom PVO odbranom nikada nije napadnuta. Lakse je i vojsci na zemlji da dejstvuje, ako je mirno nebo. Vojska Srbije mora bukvalno da potpuno promeni PVO odbranu, a ove KuB i Neve da ostavi u rezervi kao neku dopunu. Mislim ukoliko ne zelimo da imamo normalnu vojsku kao sto ne zele Cg, Makedonija, Slovenija itd, nama onda ne treba ni kopnena komponenta i 300 tenkova…

N

Ekonomista a kakve to mozebiti da imate sukobe sa Bosnom? Ili nekim drugim susjedima? Niti jedan od susjeda nema pretenzije da napdne Srbiju bilo avijacijom kopnenim ili bilo kakvim putem. Mozda ti nesto znas da Srbija sprema ili?

E

Nama je vojna tehnika bill do ovih skromih sistema ,instituti, kadrovi,Industrija bila do skoro potpuno devastirana! Time da pocnemo…..sada polako idemo ka opravku….ja ceo tekst citam tako…. to je sustina…sustina je da kod god je to radio vidno nije uspeo! Pa podsitem po podsistem….mala modifikacija ,Pa kadrovi Koje opet krecu…pa po Koje veca nabavka,….polako uvodjenje( koje je dosta opsirno) od 1992 do 2019 je puno stete napraljeno….trajace ovim Tempom jos 20 godina da budemo svojim resursima i proizvodima u upotrebi konacno sve zadovoljni! U vojnoj tehnici je kontinuitet i ciklusi sve.

T

Vojska ima nekoliko Nore i naručili su 18 aleksandar i ni jedna vojska u svetu ne otkriva sve što imaju.

I

„Pomoćnik ministra dr. Nenad Miloradović rekao je da je ono što je prikazano pokazuje kako Ministarstvo odbrane, VTI i odbrambena industrija Srbije napreduje u ostvarivanju svojih misija i zadataka“

Nevidjene gluposti i mazanje ociju. Vece nebuloze ne videh odavno…pogotovo tabla za Orla sa kvadrantom gasa i pratecim displejima. Nisu ovi biseri ni procitali zahteve i standardizaciju a kamo li videli nesto od toga slicno.

Kako se blamiramo to je strasno…

Odgovori
A

Inžinjer, struka se ne može „mazati“, za široke narodne mase, željne „vrhunskih dometa“ vlasti, ovo je „bombona“. Za one koji išta znaju, kontra marketing i blamaža. Dotični gospodin „maže“ i šefa, čini mi se.

I

Sto ‘no kaze tetka u selu: „Usrase i sefa i stanicu“

T

digitalizovana ‘mecka’, prefarban kontejner 12.7 I (novi?) lanser…
sve ostalo(ovde slikama prikazano) je jos na dugackom stapu.
I njihov razvoj verovatno ne ide preko noci(gde i testirati?)
kvalitetnije uvezivanje ‘zirafa’ – bofors + ic rakete….
idemo orao 2.0….

B

@Inzinjer
„Vece nebuloze ne videh odavno…pogotovo tabla za Orla sa kvadrantom gasa i pratecim displejima…“

Poštovani, molim Vas možete li malo da mi pojasnite? Tabla za orla sa kvadrantom gasa? Nisam inžinjer aeronautike pa su mi tehnički nazivi komponenti prilično nepoznati. O kojem djelu se radi i šta nije uredu sa tablom? Nešto vezano za elektroniku? Šta je kvadrant gasa?

n

nista novo jedino se nadam da ce modernizovati mig 29 sa novijim radarom i raketama veceg dometa od 100 km

Odgovori
А

Па ново ти је наоружање за H145M.

B

Plan je da se to uradi: radar sa dometom 120km ali rakete nece imati taj domet.

V

Beli, radar i rakete se uvek usklađuju po radiusu osmatranja i dometu.
U suprotnom je gubljenje novca kupiti jednu ili drugu komponentu ako nisu međusobno usklađeni dometi i karakteristike.

p

Mi ce mo..testiramo..imamo u planu…bice…i kad bude kad ono yugo pretvoren u podmornicu,najnapredniji u svojoj klasi tehnolosko cudo.
Unapredjijemo eeeeej kub ,pasars..pa to i iz mizeja izbacili odavno i u papua novoj gvineji o orlu 2 da i ne pricam unapredjen paraglajder moš mislit tehnoloskog napredka…pa zasto onda nebi i yugo u podmornicu..udarna vest unapredjijemo zirafu..to isto i Palmina zirafa vidi kao i ova unapredjena…razumem nema se para,al to ne znaci sad udri lupetaj tropaj..sramota bre

Odgovori
S

Pravi lideri u regionu, se ozbiljno bave vojskom kao mi. Vec zamisljam Pasars Terminatore kako rasparaju nebo sa Mig 21 raketama i rasteruju oblake. Odlican protivgradni sistem ! Jos ima i kabinu ! Da ne pokisnes ! Eto lakse je razvijati Pasars nego kupiti par Tor sistema. Nema sta vojska nam je 4. sila u Evropi – po gluposti. Pravimo silom neupotrebljive stvari, koje pritom cak i da valjaju ne mozemo da masovno proizvodimo (tipa 2 lazara godisnje), a da stvar bude smesnija hvalimo se rekordnim izvozom vojne opreme, a sve sto izvozimo su puske, pistolji i municija. Jos nijedna zemlja nije kupila nista iz naseg „proizvodnog programa“, niti „ponudjenih modifikacija“ koju daje SDPR. Koliko samo tu para ode u prazno. Doduse da ne gresim dusu izvezli smo par Nori, taman da pokrijemk troskove brukanja po raznim sajmovima.

Ž

Није баш извезено само пар самоходних Нора – Кенија, Бангладеш и Мјанмар су купили, према различитим подацима, 72-90 примерака.

Ту је и податак да је Кипар наручио 24 Норе Б-52.

B

Dakle jedino sto valja i sto se kupuje (Nora), ne uvodimo u naoruzanje.

Ž

Ima ova mečka sa radarom da nadživi I Srbiju….

Odgovori
S

Izgleda. Puni smo zivotinja, zirafa, mecki, orlova, galebova..

B

Budi te sretni sto nema nista novo.

Treba se koncentrisati na ovo sta je u razvoju… da se to vec jednom zavrsi i uvede u VS. …a ne trositi energiju na opet nesto novo.

Mozda je i to razlog sto nema „nista novo“. ;-)

Odgovori
B

Pegaz ceka na kinesku tehnologiju:
kuglu/senzore za izvidjanje i mozda sistem za upravljanje bespilotnih letelica na vecim daljinama koji je otporan na ometanje.

Odgovori
S

A mi smo to u stanju da skinemo sa novih kineskih cuda i sami to proizvedemo reverse inzenjeringom ? Pa 25 godina „nadogradnje“ i onda eksponat na nivou Sumadije…

P

I ja cijenim da je u pitanju sistem za upravljanje bespilotnim letjelicamaono sto je trenutni izazov kod Pegaza. Odmah sam tipovao da je komunikacioni zasticeni link glavnio tehnicki izazov jos kad je se prvi put spomenuo Pegaz. Mozda je to jos jedna od oblasti gdje zatrazena ‘Kineska asistencija’ sto je i OK.
Takodje ne treba izgubiti i zvida da je prethodnih godina dosta tehnickog kadra napustilo VTI pa je mozda i sve posledica diskontinuiteta. Vrijeme ce pokazati!

N

Koliko gvožđurije sunce ti… Kad vidim PASARS sve mi je jasno, znači oni džihadisti u Siriji sklope u garaži efikasnije i vizuelno privlačnije vozilo. Ima onaj serijal kad Indijac uzme neko staro auto pa napravi od njega super-auto od dijelova sa otpada, pri tom sve radi odoka, čekićem i brusilicom, siječe i vari, bez plana. Razlika između njega i stručnjaka koji su radili PASARS je što on napravi vizuelno dopadljivo vozilo. Znači ovo je sramota.

Odgovori
S

Slazem se. Posebno mi se dopada turanje Mig 21 raketa na sisteme „KuB-M“ i „Pasars“. Ovo me podseca na onaj film sa Sekilom O Nilom i onim otpadom. Nakacili zastarela i prekobrojna sredstva na sasiju i umislili da ce da skidaju helikoptere i niskoletece avione :D Mene je iskreno bio blam kad su prvo put pokazali „Terminatora“. A tek sam umro od smeha citajuci inostrane komentare na stranim vojnim portalima i YT kanalima. Doslovno su nas uporedili sa pustinjskim talibanima i GLA frakcijom iz C&C – Generals :D

5

Šone brate, šone, Nešo je nekako … :)

I šta kažeš internet ratniče, da li bi ti znao promijeniti to dugme enteta, koje se izlizalo od nesuvislih komentara? Reci mi… mrziš li samo sebe ili i svijet oko sebe?

M

Čovek je iz Bangladeša (Leepu Nizamuddin Awlia), nekada istočni Pakistan i vrhunski je majstor svog zanata, imajući u vidu da koristi osnovne alate za oblikovanje metala. Zamislite da za nekoga ko se oseća kao Hrvat nazovete Srbinom ili obrnuto.

P

Po meni je sramota tako samo kritikovati bez dubljeg ulazenja u problematiku. BTW koliko prosjecno ‘zivi dzihadisticki pasars’. :):)
Ideja samohodnog Boforsa potice jos iz JNA, dobra iskustva sa istim topom tokom rata (najmanje dva herijera su oborena boforsom kod gorazda ’94, bez onih sto su pali u more su navodno zbog tehnickog kvara), i da se za relativno mala ulaganja dobije nesto novo je opravdano. Imam mnogo na ovu temu ali ….vrijeme pred nama ce vrlo brzo pokazati!

O

Perice,

Otkad su 2 Herijera pala kod Goražda? Oboreni Boforsom?
Neće biti. Jedan FRS1 (XZ498) je oboren i to , menščini, Strelom. Nije Bofors ništa oborio tokom rata u BiH. V i PVOVRS je obaralo NATO avione KUB-om (F-16C), Strelom (Herijera) i Iglom (Miraž 2000N). E sad bilo je aviona i helikoptera ARBiH i HV oborenih cijevnom PVO.

P

Oddball

Ti podaci koje navodis su podaci koje je Nato priznao zvanicno, ja kazem doduse vise po sjecanju kako je bilo. Provjeri podatke V i PVO RS, bio je i nekadasnji komandant 155 raketne brigade VRS kod Lazanskog u emisiji koji navodi druge brojke. A i ja znam nesto sto cega sam bio ‘svjedok’ ali nije za ovu diskusiju. Btw mislim da je Nato je vece gubitke imao 94te nego 95 iznad RS…

I

Kad i gde su bili ti silni konkursi za inzenjere? Bojim se da su se uhlebili ne bas mnogo kvalitetni kadrovi.

Odgovori
A

Citam komentare i mislim se…pa najbolje bi bilo da se ne proizvodi nista,nego da se sve kupuje.Dezurni kriticari koji su voljni da zasuku rukave i pomognu svojoj zemlji znanjem da se podigne iz visegodisnjeg unistavanja neka daju predlog tamo gde treba ako su stvarno dobronamerni.Moje misljenje je da je ovo dobar put za nasu namensku,nesto se desava,fabrike rade,neko prima platu i porodicu hrani.Bice nesto od svega ovoga,nije na nivou americkih proizvoda ali nacice se trziste i za ovo nase.Znaci manje kritikovanja nego pohvalite neciji trud i ako ste stvarno dobronamerni dajte vas predlog kako vi mislite da bi trebalo da se nesto uradi.Neko ovo ko treba sve cita i mozda dobije ideju upravo od vas i na taj nacin date svoj doprinos svojoj zemlji.Hvala

Odgovori
M

Konacno normalan komentar. Potpisujem.

П

Пријатељу мало је добронамерних.Читам ове нестрећне коментаре и не могу да верујем колико ми искомплексираних људи и људи са комплексом ниже вредности имамо.Не треба рећи њихова имена,њих је лако препознати по њиховим коментарима.Смем сву имовину да ставим у опкладу, да већина нема благе везе о војној техници ,осим онога што чују у рекла -казала дискусуијама на друштвеним мрежама.Јер сам коментар о одређеној делатности вам показује њихово не знање.Поздрав!

Y

Prvi mačići se u vodu bacaju – a možda i ne… Nebitno..
Bitno da se posle dužeg vremena upumpavaju stručni kadrovi i pare u znatno većoj meri nego ranije – i to će dati rezultate.
Nama je od egzistencijalnog značaja da oblast vojske i njene industrije učinimo profitabilnim – a to je mnogo lakše i moguće u manjim okvirima poput naših – i to ne sme biti mesto političkih proseravanja…
Dobro je i to da se radi na projektima bez-ljudskih, daljinski ili samostalno upravljanih sistema i sl. zamene uvoza svojim proizvodima i jedino time se hvata korak sa 21. vekom.
Sve ostalo će biti onoliko dobro koliko je prvenstveno municija koju koristi efikasna i precizna.
Dobro je i to što se najpre modernizuje ono što ima smisla pre usvajanja novih proizvoda, a ukoliko se ugrađuje fušeraj – logično je da se tome odupru i obaveste javnost oni kojima je glava zbog toga u torbi.
Ono što je potencijalni problem je nedostatak „vizije“ kako bi moglo izgledati asimetrično bojište 21. veka – ali je to problem i drugih mnogo većih vojski – Isis na gomili frontova izdrža duže od Hitlera na 2…
Istorija ne bi ni postojala da je logistika i statistika presudna – ima nečeg i u ljudima…

Odgovori
v

Brzo ce ti kadrovi da daju otkaze i odu…male plate, nestrucnost, manjak svega, nesposobni ljudi na vodecim mestima…to su problemi…

Odgovori
O

Nego, pitanje za navigacijske displeje u „Orlu“. Da lih zaista radi „Teleoptik“ ili je riječ o prepakovanim beloruskim ?

Odgovori
P

Najvjerovatnije su bjeloruski iz Vitebska, a konfigurisani i integrisani u Teleoptiku. Sto bi bilo logicno. Nema smisla pokretati nikakvu maloserijdku proizvodnju u Teleoptiku.

P

Pogledajte onaj video o Orlu 2.0 na ovom portalu, imate objasnjenje o displejima potvrdjuje moj odgovor.
Inace obratite paznju i na pilotsku palicu i onda pogledajte komentare dole…nema dalje _:).

v

Yrraf a koliko to drzava u svijetu proizvodi ozbiljne pvo sisteme?Koliko su te drzave bogatije od Srbije i tehnicki i tehnoloski razvijenije od nje?

Odgovori
m

Pitanje je kada ce sve to biti u operativnoj upotrebi???

Odgovori
P

Ako sam razumio dobro sve bas sve bi trebalo biti operativno 2021, znaci 90 sistema uvedeno u upotrebu do 2021.

P

Evo par zanimljivosti od Miloradovica iznijetim u emisiji Pravac od prije nedelju dana:
Prikazane rakete Kosava 1i 2 uz snimke sa poligona i TTpodatke ..vrlo napredno sredstvo artiljeije..uz detalje modernizovanog ognja, radara P300..itd..vrlo respektivno.
Tacno je da ce zavrsetsk projekat Pegaz tehnoloski pomoci kinezi!
4 Mig-29 iz Belorusije stizu remontovani, i modernizovani do prvog stepena modernizacije, avansi za to su placeni i ugovor potpisan.
Treca faza modernizacije pocinje uskoro i obuhvata nove radare NNS novu opremu i ubojna sredstva v-v i z-z!. Nije ulazio u detalje dublje.

Odgovori
B

Meni je Perice puno srce bilo kada pukovnik Popović kaže: „Moram Vam reći da smo dobili prvog potporučnika pilota na MiG-29- a to nije bilo nikad“. Bravo, neka guraju samo.

P

Vaistinu je tako …samo naprijed!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nebojsa na: Država donela odluku o proglašenju linija Kraljevo-Beč i Kraljevo-Solun za linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju

Nemogu da razumem ko ce da leti za Solun zasto ne uvedete liniju iz Ciriha pa ljudi moji znate vi koliko ima nasih radnika iz Pazara Raske rozaja Kraljeva Kragujevca Cacka I T D koi rade u Svajcarskoj i vi uvodite mrtve linije Pozdrav

17. Oct 2019.Pogledaj

Frutek na: tportal: Hrvatski MUP nabavlja nove bespilotne letelice

Ovo je mup a ne morh....promašena usporedba, ali ako te to veseli uživaj

17. Oct 2019.Pogledaj

Paqe na: Srbiji isporučeni vojni helikopteri Mi-17V-5, stigao i još jedan H145M

@Mig-29 President-S je izvozna oznaka za odgovarajucu verziju Vitebska.

17. Oct 2019.Pogledaj

Brad na: Srbiji isporučeni vojni helikopteri Mi-17V-5, stigao i još jedan H145M

Sputnikov sagornik tvrdi da ce se nabavljati 2-4 godisnje preneseno je i u samom tekstu ovde Izgred jel Srbija ima realne potrebe za iznad 12 Mi-17? Ili je to luksuz pored Mi-35M i H145M?

17. Oct 2019.Pogledaj

Brad na: Srbiji isporučeni vojni helikopteri Mi-17V-5, stigao i još jedan H145M

Sta ce nam realno naoruzani Mi-17, pogotovo pored Mi-35M? Za samozastitu 80 mm je previse. Aj da razumem da punu eskadrilu jurisnjaka necemo imati narednih 5 godina ali opremati skoro svaki sa NRZ jeste glupo. Mada treba ih drzati u slucaju da ih je lako skunuti PS jel neko zna zasto je President tolko skup?…

17. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend