BEG airport status
Češka potpisala ugovor za nabavku helikoptera UH-1Y i AH-1Z 8 UH-1Y i 4 AH-1Z Češka će platiti 650 miliona dolara bez PDV-a / Foto: Bell Helicopter

Češka potpisala ugovor za nabavku helikoptera UH-1Y i AH-1Z

Ministarstvo odbrane Češke saopštilo je da je u četvrtak 12. decembra u Pentagonu, prilikom sastanka češke i američke delegacije koje su predvodili ministri odbane Lubomir Metnar i Mark Espero, između SAD i Češke potpisan ugovor o nabavci 8 višenamenskih helikoptera UH-1Y Venom i 4 borbena helikoptera AH-1Z Viper za potrebe češkog Ratnog vazduhoplovstva.

Američki predlog međuvladinog sporazuma Češka je prihvatila u obliku razmene pisama ponude i prihvatanja (LOA – Letter of Acceptance), vrednost helikoptera je 650 miliona dolara bez PDV-a, to će se otplaćivati do 2024. godine a kako je izjavio češki ministar odbrane Lubomir Metnar, dobijena je cena koju plaća američka vojska. On je rekao da će helikopteri biti u službi češke vojske do kraja 2023. godine.

U cenu je osim helikoptera, uračunata i početna obuka pilotskog i tehničkog osoblja, rezervni delovi, različita oprema, simulator za obuku kao i naoružanje i municija. Ono što je češki ministar istakao je da je traženo da u ovom programu snažno učestvuju češke firme, zahtevano je da to bude u vrednosti 30 procenata ukupnog ugovora a, kako je izjavio Metnar, dobijeno je i više od toga. Kako je saopšteno sporazumi između proizvođača helikoptera Bell-a i čeških kompanija LOM Praha, VTÚ, Ray Service, Aero Vodochody i VR Group već su potpisani.

Američki State Department odobrio je prodaju helikoptera UH-1Y Češkoj još oktobra 2017. godine, tada je planirana nabavka 12 ovakvih helikoptera a u igri se tada spominjao i italijanski AW139M. Međutim februara 2018. tender je, kako je zvanično saopšteno, poništen kako bi se redefinisale specifikacije za odabir novog tipa helikoptra. Ipak smatra se da je tome doprinelo i to što tada novoizabrana vlada nije imala dovoljno vremena da donese plan finanijske podrške projektu.

Postupak kupovine ponovo je pokrenut početkom ove godine a pojedini češki mediji objavili su da se sigurno kupuje helikopter američke proizvodnje i da je najverovatnije da je favorit Black Hawk. Juna ove godine SAD su zvanično ponudile 12 helikoptera UH-60M za 570 miliona dolara i 8 UH-1Y i 4 AH-1Z za 630 miliona dolara. Češka je avgusta meseca donela odluku da se nabave UH-1Y i AH-1Z, 12 kupljenih helikoptera se smatraju samo prvom etapom nabavke jer postoje planovi da se kupi ukupno 30-35 letelica koje bi u češkoj vojsci zamenile ruske transportne Mi-8 i Mi-17 kao i desantno-jurišne Mi-35.

Češka je postala prvi strani kupac helikoptera UH-1Y Venom koji se proizvodi od 2007. godine a jedini dosadašnji korisnik jesu američki Marinski korpusi (USMC) koji su poslednji od 160 naručenih helikoptera dobili aprila 2018. godine. Kada je u pitanju AH-1Z Viper, Češka je treći strani naručilac ovog tipa helikoptera. Prvi je 2015-2016. to postao Pakistan koji je naručio 12 primeraka ali mu, zbog obustavljanja vojne pomoći SAD, helikopteri za sada nisu isporučeni i uskladišteni su. 2018. godine 12 AH-1Z naručio je i Bahrein sa rokom isporuke 2022-2023. USMC je 2006, kada je počela proizvodnja AH-1Z naručila 255 helikoptera od kojih 218 novoproizvedenih i 37 primeraka verzije AH-1W dovedenih na nivo AH-1Z. Helikopteri UH-1Y i AH-1Z su strukturno identična 85 procenata.

Komentari

д

Ово је чист рекет 12 хеликоптера 650 милона ,UH-1Y цена око 25 милиона,AH-1Z цена око 30 милиона у збиру 320 милиона за шта дају још 330 ?

Odgovori
Ž

Бахреин је потписао уговор за 12 AH-1Z за који је наведено да је процењен на 911,4 милиона долара.

У том послу објављено је почетком ове године да је Бел добио уговор за производњу тих хеликоптера у вредности од 240 милиона долара.

Посебно се наплаћују мотори, додатна електронска опрема, логистичка подршка, обука летног и техничког састава, наоружање, муниција, документација и све друго везано за набавку летелица.

д

Па и то са Бахреином је такође рекет, један опскуран режим у коме сунитска мањина терорише шитску већину, нема избора , нема слободе говора и слободних медија али ништа није проблем ако се плати коме треба.

B

Eh, kad bi barem mene netko tako terorizirao kako Bahreinska kraljevska obitelj terorizira svoje podanike……..no, nisam te srece.

No, ne mogu se pozaliti

P

@ дане Ocigledno smatrate da je savremena vojna oprema najjaceg proizvodjaca oruzja na svetu nesto jeftino.Ne znam odakle Vam takvo ubedjenje.Neko mora platiti radnike na sat,sirovine,i jos zaraditi.

L

Rezervni dijelovi, motori, naoružanje + tehnička podrška nekoliko godina te školovanje pilota i tehničara je također u cijeni. Naoružanje (Hellfire posebno) je poprilično skupo i diže cijenu drastično.

B

Da boma.
Jerbo, ti su zahtijevali da se zabrani ovo

https://youtu.be/PG1r335oHH8

д

Beduin њима није до забаве јер их има 2/3 а немају никакав утицај на политику и економију.

g

zanimljiv izbor za cesku armiju, rekao bih ispravan, radi se o de facto istim helikopterima osim sto je Viper teska jurisna masina, ono sto americku ponudu cini uvek veoma atraktivnom jeste ukljucenje domacih kompanija u spisak dobavljaca, iako sam fan AW helikoptera, Cesi su pokazali da su majstori u preopremanju armije.

Odgovori
L

то што наводиш да си фан AW је потврда твог надимка у наслову твог поста. AW су одлични хеликоптери када само читаш он њима, а тотално другачији када радиш са/на њима…..

A

Samo 4 jurišna helikoptera, pa to je premalo, barem 2-3 eskadrile bi trebale. Normalne zemlje ne kupuju tako malo. Sramota, bolje da nisu ništa ni kupovali.

Odgovori
Ž

Чешка тренутно има у инвентару 15 Ми-35 и 19 Ми-8/17. Постоје планови за куповину 30-35 нових хеликоптера, дакле 12 није коначан број.

A

Aha, razumem. Znači kad se kupuje novi tip helikoptera normalno je da se isprva kupe samo četiri komada, pa kad se uvežbaju piloti onda se kupi još.

B

Ne.
Nego kupis taman toliko da ovo postojece iscjedis do kraja a da pritom imas spremno sve za prelazak na ono drugo.

Ž

Зависи од потреба, планираног укупног броја летелица, буџета, могућности произвођача, стања са кадром.

A

Pojedini češki Mi-35 nisu ni blizu isceđivanja. Koliko se sećam neke su dobijali još 2005. godine. Uz to dosta su aktivni u Avganistanu na obuci njihovih pilota na Mi-35. Još dugo će da lete kod njih i ruski i američki helikopteri.

Ž

Треба сачекати и видети да ли ће Чеси ремонтовати Ми-35, наводно постоје планови да их користе до 2030.

K

To ja zovem posao. Neka se ovi moji amateri u hrvatskoj malo zamisle. U nabavu se krenulo početkom godine. Krajem iste (dakle ne desetljeće nego 1 godina) potpisan je ugovor. Jel itko od primata u moćnoj hrvatskoj vojsci uspijeva to pročitati!? Dali će obris obraditi temu? Zar se gospoda na Obrisu boje komentara na inače vrlo dobrom portalu. Radije bi pisao tamo, ali ovdje se susreće ista zainteresirana populacija. I uz to možete obraditi i izjavu ministra od prošli tjedan da taj tjedan šalju zahtjeve odabranim državama za ponude. Naravno to se nije desilo. Po ne znam koji put. Već sam pisao da se za takve stvari NE RADE natječaji tipa asfaltiranja ceste. Već ponude i direktna nabava. Neki me tada nisu razumjeli. Već je to prozvano korupcijom. Možda im je sada malo jasnije. Molim susjede u srbiji da naprave jedan dobar naslov o uspješnosti hrvatske nabave pa da se svi zajedno nasmijemo.

Odgovori
M

Da je pameti…. Rashodovane milke24 zamjeniti sa 8 do 10 Vipera, mil8 sa 16ak Venoma i kada dođe vrijeme 171 zamjeniti sa BlekHokDo bi reko ugroza

I

Kruno,
Ne moze nasa ekonomija se nositi sa ovakvom poslovnom akvizicijom, tako da ovakvi tipovi helikoptera kod nas mogu doci u obzir jedino ako su stari po 20 do 25 godina(nazalost)

E

Definitivno to bolje odraduju od HR, ali ipak oni ovu temu vucu od 2015 godine kad su raspisali prvi RFI za helikoptere…
Ne bih se slozio s vama da nema dobrih nabava u HR, nabave 16 kom OH-58D Kiowa Warrior i ova zadnja (iako tek djelomicna) UH-60M Blackhawk su jako dobre nabave.
S druge strane prvi pokusaj nabave borbenih aviona, iako je islo generalno dobrim putem, je katastrofalno odraden jer odredeni dio ukljucenih ili nije dorastao ili imaju problema s razumjevanjem teksta…

K

Ikar, ne govorim o strojevima. Već o načinu rada i razmišljanja. Nedostatku inicijative i neefikasnosti. Možda je grubo ali alergičan sam na takve neradnike. ja sam sebe nebi mogao pogledati u ogledalo da sam takva ljenčina. Što je sada izlika? Da radimo kao druge europske zemlje? Evo dokaza da nije tako. Da smo transparentni? Evo ministar opet uhvaćen u laži. Bolje onda da šute i on i onaj njegov sef, nego da se tako blamiraju iz dana u dan i vrijeđaju normalnim ljudima inteligenciju.

C

pomalo je glupo porediti balkanske države sa češkom.. česi generalno gledano najuspješnij slovanski narod.. pogledajmo malo istoriju.. ko nam je prije 150 godina pravijo pruge..tunele i tvornice ..češki inžinjeri su bili pojam kvalitete i u austro-ugarskoj monarhiji. .tehnička kultura je na zavidnom nivoju.. da ne duljim priču.. gdje su bili česi 1991, a gdje slovenci ;) pogledajte bdp.. itd itd itd– moramo mi još puno pure pojesti da dostignemo čehe

K

Za kiowe i uh-60 se nije radila javna nabava po kriteriju najbolja cijena najbolji ponuditelj. Prvi doniran, a potonji jednostavno kupljen. Javnost nije ni znala da se dokupljuju još dva. Najjednostavnije rješenje.

M

Vrlo pametna, mudra odluka!! Češka bi trebala i nama biti uzor od zrakoplovstva do KoV!!

Odgovori
д

Чешка је у историји увек имала одлично опремљењу војску и 1938 и 1968 ,међутим никада ту војску нису били спремни да употребе. Тако да пошто је капитулација њихова војна доктрина ова набавка ,а и све друге је бесмислена

A

Ne mozete porediti Cesku i HR. Odnos je proporcionalno kao Srbija i Rumunija npr.
Na zalost, mi(RS i HR) smo jos uvek daleko od toga. Cisto ilustracije radi, kada bi Ceska htela izdvajati za vojsku kao Grcka(sto sa njihovim finansijama nije nemoguce), vojni budzet bi im se mogao okarakterisati kao blizu naseg republickog! (mislim na RS).
Da ne govorimo o tome da su oni centralna Evropa, a mi Balkan(faktor rizika neuporedivo veci, razume se).

E

Da, odlicna kombinacija i dobra odluka buduci da zele zadrzati cistu jurisnu komponentu u helikopterskoj avijaciji. Bolje kombinacije nema…
Moram napomenuti da je ipak ceskoj znatno lakse odluciti se na ovakve nabave nego je to u HR, buduci de im je ukupni BDP 4 puta veci nego u HR,tj. po glavi stanovnika 55% veci, a posljedicno tome i proracun za obranu im je 3 puta veci nego u HR (>2750 Mil. USD).
Dakle neka nam budu primjer kako se vodi ekonomija tj. drzava, pa ce se i druge potrebe moci puno lakse i kvelitetnije rijesavati i kod nas. Kako u HR tako i u SRB.

P

@ дане Po povodu istorije Češke, nije tačno da nisu hteli da upotrebe, već je 1938 Minhenskim dogovorom medjunarodna zajednica predala Nemackoj deo Cehoslovacke u kom su se nalazila odbrambena utvrdjenja (Sudetenland) tako da i nisu imali izbora.
A kada je nekoliko meseci kasnije Nemacka prekrsila sve odredbe, i okupirala ostatak Cehoslovacke, niko nije mrdnuo prstom.
I Cesi u Slovaci su se borili protiv Nemaca i izveli ubistvo Raynarda Heydricha, jednog od najvecih zlocinaca u istoriji i to u sred 1942, kad je jos Nemacka bila mocna(za sta su ubijene stotine civila).
1968 ih je okupirao SSSR, kao nuklearna sila i jedno 1000 puta veci.Te price o „odsustvu hrabrosti“ su neosnovane,ako malo znate istoriju.

m

Kad malo bolje razmisliš, dolaziš do pitanja protiv koga su namenjeni ova četiri borbena, antioklopna helikoptera. Nalaze se u Natou, a jedino mogu da jurišaju na istok, gde su potencijalni protivnici Belorusija i Rusija. Čini se poveliki zalogaj za helikoptere. Sukob niskog inteziteta sa te dve zemlje nije realan. U slučaju oklopnog prodora sa istoka, ne bi im puno pomogli, obzirom na potencijal protivnika. Sve u svemu kupovina radi kupovine.

Odgovori
J

Niko ne kaže da će Česi stati na ova 4 helikoptera. Verovatno će konačan broj biti 2-3 puta veći. Ovi helikopteri ne moraju da jurišaju, mogu efikasno i da brane. Potencijalni napadač jeste velik i moćan, pa šta da rade? Da se ne brane? Dodatna stvar je učešće u NATO misijama, umesto da pošalju 2 čete pešadije sa vozilima, poslaće 2 helikoptera.

m

Bolje bi bilo da su uložili sredstva u f35 avione, kao što planiraju Poljaci. Ovi helikopteri su ikebana,ali skupa. Jednostavno, harač mora da se plati, ako želiš pod kišobran. Realno, nisu nikakava pretnja ni sredstvo odvraćanja. Što se riče misija Natoa, onda su overkill za neke indijance.

D

Jordan, ako imas svega 4 helikoptera I posaljes 2 u NATO misiju, onda vjerovatno nemas niti jedan helikopter operativan za skolovanje!

Da li ce biti jos UH-1Y/AH-1Z se ne zna. Istocna Evropa se nije dokazala da se bas drzi bilo kakvih planova sto se tice vojne investicije. Mozda Kupe jos AH-1/UH-1, mozda Kupe nesto Evropsko a mozda ne Kupe vise ista.

д

mr Sve u svemu kupovina radi kupovine. Све у свему класично плаћање рекета и ништа више.

E

@дане
„kupovina radi kupovine“?
A kako bi po vama drzava trebala zamjeniti helikoptere koji izlaze iz upotrebe 2025-26.g.?
Cekati da ostane bez i jednog? Da nema nikakav kadar spreman za novi model?
Ili ipak ovako kako to rade cesi, uvoditi postepeno nove i pripremati kadar prije potpune zamjene. Dakle najnoviji helikopteri u ceskoj su Mi-35 i Mi-171sh nabavljeni prebijanjem duga bivseg SSSR-a. Zadnji Mi-171sh je isporucen 2005, a Mi-35 pocetkom 2006. Tada je planirano koristenje istih 20 g. nakon cega ce biti zamjenjeni novim „NATO“ helikopterom, dakle do 2026.g. Ovi Bell-ovi stizu zakljucno do 2023.g. i do 2025 bi trebali u potpunosti uvedeni u upotrebu, a u medjuvremenu bi cesi trebali kupiti jos 15-20 komada…

P

@Ed Iz nekog razloga ljudi smatraju da je kupovina kvalitetne vojne opreme savremen proizvodnje uz kompletnu postprodajnu uslugu „reket’.
Jedino mogu ovo da objasnim kao zavist,jer Srbija ne moze nista ni priblizno da kupi, niti ce uskoro moci.

д

Ed прво измишли непостојећу руску опасност (колико је реално да Русија нападне било коју земљу чланицу НАТО-а ) па дигнеш дреку да војни трошкови морају да се повећају на 2% БДП, па уведеш санкције на Руску технику која је реално једини конкурент и онда лепо продајеш оружје по ценама од које отпадају уши. Разумем када купујеш авион и прелазиш са руска технике на америчку има много трошкова ( треба да се изгради одховарајућа аеродромска инфраструктура , наоружање за авионе је доста скупље и сл.) најскупља ставак од наоружања за AH-1Z је AGM-114 Hellfire у зависноси од модела цена је од 25000 до 100000 и AIM-9 од 50 -80 000 , потпуно га наоружаш отприлике за 2 милиона,купи дупли комплет наоружања то је 4 милиона по хеликоптеру. Али по овој рачуници један хеликоптер дође око 54 милиона са тим да за UH-1Y не набављаш оружје, тако да је kompletnu postprodajnu uslugu скупља од самог хеликоптера.Вероватно морају да купе и резервне моторе и гомилу других ствари које им у овом тренутку нису потребне. А реалнио нити је AH-1Z замена за Ми 35 нитиј је UH-1Y замена за Ми-171за више пара добијеш мање и још мораш да будеш захавалан шта је то ако није рекет.јedino mogu ovo da objasnim kao zavist,jer Srbija ne moze nista ni priblizno da kupi, niti ce uskoro moci. завист према коме према чесима , због чега , некада су их јахали руси , а сада их јашу американци ,а сутра ће да их јаше неко трећи.

A

@Petrovic Dusan
Ne mora najsavremenija oprema da bude uvek preskupa. Odlican primer su nasi H145M(koji se „savremeniji“ od oba ova helikoptera).
No, govorimo o drugih okvirima. Za pocetak nemamo taj offset od 30%

B

Dane,
Imas malo iskrivljen nacin gledanja.
Da, sovjeti su ih jahali (btw, beskonacno hvala drugu Titu sto nas je uspio iscupati iz njihovih ralja)….no, s amerima uce trcati.
I ide im jako dobro….i njima i poljacima i slovacima i madjarima…..svima onima sto su ne tako davno u jugu s ceznjom gledali ide poprilicno dobro.

Hoces nahraniti gladnoga? Daj mu hranu
Hoces spasiti gladnoga? Nauci ga loviti!

A koliko je ruska opasnost stvarna……pitaj gruzijce ili armence.
Po mojem misljenju postoji, ali je precjenjena.

д

Beduin s amerima uce trcati. тренинге им лепо наплаћују.
I ide im jako dobro….i njima i poljacima i slovacima i madjarima увек им је ишло боље него нама на балкану , чак и под гвозденом завесом нисмо били ништа бољи од њих мислим у индустриској производњи и технологијама , били смо бољи у стандарду али на основу задуживања и дознака из иностранства пошто смо у другој половини 60-тих отворили границе и тако решили незапосленост. Због живота који су провели у њиховој верзији комунизма они немају носталгију за тим временом , која се непрестано развија код нас , сви се сећају „доброг живота под титом“ мало се радило. ишло се преко синдиката на море , храна била јефтина, дели се станови за џабе ,вечни регерси и разлике , ефективни рад у току дан испод три сата и сл.A koliko je ruska opasnost stvarna……pitaj gruzijce ili armence. Да није Русије питање је шта би уопште било са Јерменијом , руси им испоручују оружје који они никако не могу да купе , имају војну базу у јерменији и руска војска чува јерменску границу са турском и држи Азербејџан на поводцу. Што се тиче Грузије прилично пропала држава од петорице председника од 1992 бар двојица су били психијатриски случајеви, имали су грађански рат , побуну војске и свашта нешто. Економија им је наслоњена на русију, ( ко је у западној европи чуо за грузиска вина и ко из западне европе планира да иде на одмор у грузију) 500,000 хиљада грузијаца ради у русији и још огроман број и живи у русији из периода ссср. Највећа опасност за Грузију је њихова сопствена глупост.Њихово понашање према русији је сулудо то би било исто када би хрватска одлучила да се конфронтира са немачком у којој ради огромна хрватска заједница и одакле долази огроман број туриста на јадран, чисто лудило.

P

Preskupo i precenjeno, reketaški ali verovatno ova kupovina ima i svojih benefita za državu Češku, a ne samo za zainteresovane pojedince. Ipak verovatno ce i UH-60 nabaviti malo kasnije jer UH-1Y baš i nije neka direktna zamena za Mi-8/17, kao ni UH-1Z za Mi-24. Drugim rečima sa ruskih magaraca na preskup konje, ali verovatno da postoji neka računica koja se na kraju isplati.

Odgovori
B

Računica sigurno postoji… Ko zna ko se sve uplusao…

a

Nije njima lako.. Koje bacanje para jbt zivot.
Iako je taj helikopter izuzetno dobar, pogotovo ove najmodernije varijante, ta cifra je prosto smesna.

Odgovori
B

Za ne povjerovati 🤔
Jedna Ceska, racionalna i razvijena zemlja….pa da tako baca novce 🤔

Ili, mozda ipak jako dobro znaju sto rade 🤔

S

Nisam strucnjak za cesku armiju, ali komentarisacu svoje oci. Po meni najlepsi jurisni helikopter je upravo Bell AH-1Z Viper. Fantasticno izgleda, a i kad je nastao izgledao je kao letelica ispred svog vremena. Koliko je ruska raketna tehnika ispred svetske, toliko je americka vazdusna masinerija. Prosto sam fasciniran lepotom americkih letelica, kako aviona, tako jos vise helikoptera. Po meni on deluje kao zestoki ubica tenkova sudeci po naoruzanju koje moze da ponese i s obzirom na agilnost u letu.

Odgovori
A

Mi28 je lepsi i mocnije izgleda,a i bolji je.Pa ti sad vidi.A i pitao bih strucne,koja je bolja kombinacija helikoptera,ova Ceska ili nasa sa mi17 i mi35m

P

@ Sladjan za Vasu informaciju,sve rekorde u raketnoj tehnologiji drze rakete Americke proizvodnje, do danas neprevazidjene.

A

@Aca
Zbog embarga, EU zemlje ne mogu uvoziti vojnu opremu iz RF, tako da Cesi nisu prosto imali tu opciju za sada. S druge strane, Mi-17 i Mi-35M su dosta teze, mocnije i opste drugacije koncipirane masine(narocito AH-1 u odnosu na MI-35), nisu ista klasa tako da se ne mogu porediti.
Koja je bolja kombinacija? Pa Cesima sigurno ova koju su odabrali zbog specificnosti. Nama definitivno nasa, bar jos 20 godina dok se politicka klima u SAD malo ne promeni.

D

@Petrovic Dusan

Ko o cemu, Dusan o Americi.
Sta vrede nekakvi rekordi kada pobegnes iz Vijetnama glavom bez obzira, a pre toga izgubis 10.000 letelica i ko zna koliko oklopa, vojnika itd. Ili napadnes Irak i Afganistan, zaglibis se 16. godina, potrosis preko 6. biliona dolara i na kraju sednes za sto i pregovaras sa Talibanima.

д

Sladjan deluje kao zestoki ubica tenkova од 2010 у наоружању нисам чуо да је убио било који тенк за сво то време, а ратовало се поприлично.
Prosto sam fasciniran lepotom americkih letelica AH-1 је модернизовни AH-1 SuperCobra далеко од тога да је леп изгледа крхо и ломљиво ,личи на инсекта, апач делује много лепше ,јаче и компактније.

P

@Drina Niste osporili moj komentar o dostignucima u raketnoj tehnologiji, vec prelazite na drugu temu koja nema veze sa tim.

D

@Petrovic Dusan

Rusi su tata-mata sto se tice raketne tehnologije. Dovoljno je pomenuti Topolj-m, Iskander, Bulavu, Sinjevu, Sarmat, Cirkon, Kinzal, PVO sisteme itd. Njihova raketna tehnologija je najmanje deceniju ispred americke i nato uopste.
Evo samo jedan primer. Interkontinentalna balisticka raketa Sinjeva u oktobru 2008. ispaljena je sa podmornice Tula. Tada je postavljen i svetski rekord u duzini leta jedne interk. rakete (11424km). Raketa je ispaljena iz Brancovog mora i pogodila je cilja sa 100% preciznoscu na potpuno drugom kraju sveta u tihom okeanu negde oko Ekvatora. Za Ameriku to je nedostizno.
Kolika je razlika izmedju ruske raketne tehnologije i americke mozda najbolje svedoci ruski S-400 u odnosu na americki Patriot. S-400 u operativnu upotrebu ulazi za 5. minuta, operativni plafon dejstva je na visini do 40km, minimalni operativni plafon dejstva je na visini od 10 metara ( prosle godine testirali S-500, raketa pogodila metu na udaljenosti od 480km cime su oborili rekord). Na drugoj strani Patriot je cak 6. puta sporiji od S-400. Minimalni plafon gadjanja je 60 metara, u operativnu upotrebu ulazi tek za pola sata po postavljanju na platoforme za lansiranje a do tada moze biti 50 puta unisten. Pored toga Patriot radarsku antenu ima na prikolici i nema mogucnost obrtanja, tako da mu je pokrivenost samo 120. stepeni.

Rusi su uveli u upotrebu citav niz novih raketa, medju njima i rakete nove generacije nesto sto Amerika nece imati bar narednih 10 godina ( po procenama samih americkih vojnih strucnjaka), interkontinentalne, rakete srednjeg dometa, krstarece rakete itd. Na drugoj strani Amerika nije u stanju da modernizuje ni svoj vec odavno zastareli nuklearni potencijal, novac su obezbedili ali sa modernizacijoj jos nisu krenuli.
Vama verovatno nista ne znaci ni izjava bivseg americkog ministra odbrane (izjavu dao dok je bio na duznosti ministra odbrane) Roberta Gejtsa koji je rekao: Da Amerika pod hitno mora krenuti sa modernizacijom svog nuklearnog arsenala, kao odgovor na modernizaciju ruskog i kineskog nuklearnog potencijala, te uvodjenje u upotrebu novih raketa u rusku/kinesku armiju. Od te izjave proslo je dosta vremena, a Amerika jos nije krenula u modernizaciju svog nuk. potencijala. Sigurno je Robert Gejts pricao kojestarije,on nije upucen da Amerika ima sve naj naj i da drzi sve rekorde u raketnoj tehnologiji, kao sto ste upuceni vi Dusane…

A

AH-1Z ima bas kul kokpit. Jel ulaze i Hellfire u ovaj paket?

Odgovori
E

Izgelda da idu, ali samo pocetni paket:
„…and fourteen (14) AGM-114 Hellfire missiles…“

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/czech-republic-ah-1z-attack-helicopters

A

Ok za pocetak. Samo malo skupo…..
Misljenja sam da bi EU zemlje, ukoliko je moguce, trebale birati „EU“ opremu, ali sta je tu je. Kad se Evropa ne moze dogovoriti, onda vlada SAD.

E

Postoji i jedan bitan, a ovdje ne spomenut razlog, u ceskoj je i evropski centar za odrzavanje „Bell Textron Prague“. Npr. u istom su sastavljani i testirani crnogorski Bell 412.
https://www.bellflight.com/support/maintenance/europe-service-center
Tako da, ako bi kupovala u EU, ceska bi vise izgubila nego dobila. EU ne funkcionira tako da bi ogranicenje na kupovinu iz EU bio dobrobit za sve clanice.
Cifre u DSCA objavama, tj. odobrenjima kongresa nikad nisu jednake onima u ugovorima. DSCA trazi odobrenja za vece iznose da nebi doslo do komplikacija i da bi se imalo „mjesta“ za kasnija eventualna ustimavanja/promjene bez potrebe ponovnog pokretanja postupka i za jedan USD prekoracenja (dok manje nije problem). To smo vidjeli u mnogo slucajeva do sad, npr. Slovacka F-16V, DSCA=2.91 milijardi USD, a ugovor=1.8 milijardi USD.

Ž

Кад смо већ код тога, у Чешкој се налази и ремонтни завод који има дугорочни уговор са компанијом Сикорски за склапање и одржавање хеликоптера.

B

Dalo bi se zakljuciti kako Cesi jako dobro znaju sto rade.

A

@Beduin
Da ne znaju, ne bi imali 250 milijardi BDP na 10 mil stanovnika

V

Beduin
AL-41F1
Baš je upravo tako. Češka ima izuzetnu tehničku i industrisku tradiciju. Škoda je 6 proizvođač automobila (po starosti) u svetu. Pravili su i svoje tenkove. Najjači industrijski gigant Austrougarske je bila upravo Škoda.
Nisu Nemci glupi pa su prvo njih osvojili. Trebala im je ta industrija i njeni kapaciteti i tehnologije.

A

@Vlad
Problem je sto ovde stariji ljudi, misle da je ono sto su videli za vreme odmora u Cehoslovackoj iza gvozdene zavese, njihovo „de facto“ stanje, a ne shvataju da za to nisu krivi Cesi nego Sovjeti i da to nije bio maksimum njihovog potencijala.

Oni su uvek bili napredniji od nas, samo su ih komunisti u tom periodu devastirali, a pojedini i dalje misle kako smo mi jos uvek pametniji, razvijeniji, a da su oni glupi i ne znaju sta rade, pa eto mi cemo da im objasnimo. Ako ovako nastavimo, ni Afrikancima necemo imati sta da pokazemo…..

g

Nenormalno skupo,12 helikoptera 650 mil.dolara.Amerikanci svoju vojnu opremu precenjuju i naplačuju preskupo.Ali to je cena biti u Natou.

Odgovori
E

to nije cijena samo za 8 +4 helikoptera nego i za sve ostalo sto je potrebno za uvesti u upotrebu i odrzavati nove letjelice. Da li je puno novca, jeste.

S

Ja zaista ne znam kako ljudi ovde odlucuju sta je skupo ? Ako je nesto skupo – onda to ne kupis. Pa nisu to igracke. To je vrhunac tehnologije. Nisu svi smesni kao mi, pa da mole za donacije, pa onda se svi pitamo sta smo to kupili, sta dobili, sta uradili, da li je avion 4 generacije, da li je 4+ ili mix 4+ i 4++, da li kad predsednik kaze da smo kupili 1 pancir, je to jedan komad, 1 baterija, 1 divizion, a i eto kupili smo 4 Mi 35 koji u principu nisu losi, pa nas predsednik odvali glupost – mi vise necemo nabavljati opremu. Mislim da je i strucnjak Radic rekao da je nabavka 4 helikoptera smesna i da ne sluzi nicemu, cak je rekao da je nabavka 1 baterije totalno smesna i za paradu. Neke isto tako siromasne zemlje rade nabavke mnogo ozbiljnije sa punim setom opreme, rezervnim delovima a ne kao mi. Nama je sve skupo, a ovi uzaludni putevi koji se prave da bi narod mislio da se nesto radi, od kredita, su nam izuzetno potrebni. Posebno onaj za CG i Pristinu ili Sarajevo. I bez obzira koliko da mrzim NATO, clanice NATO rade nabavke daleko bolje i tacno se zna sta i kako. A ne kao nas predsednik na TV izjavi „vise od 10 miliona, manje od 20 miliona, ali tu kao Eirbas“, a 10 sekundi pre toga „pojma nemam“. Kod njih je sve transparentno i nebavlja se u banalnim kolicinama. Kladim se da ce ceska nabaviti mnogo vise tih Vipera. To nije neozbiljna drzava kakva je Srbija.

S

edit : „ne nabavlja“, „Ceska“. Brzo kucanje sa telefona

P

@gaston Niste dobro procitali tekst, komentator ispod je naveo sta sve ulazi u ovu sumu, dakle, daleko nije u pitanju samo 12 helikoptera.

V

Odlično je ovo uvaljivanje preskupe, a suštinski nepotrebne tehnike „NATO saveznicima“. Srbija je morala deklarativno odustati od nabavke jače PVO (vjerovatno u dogovoru sa američkim „neprijateljima“), dok SAD ne plasiraju svoju robu Bugarima, Rumunima i nama u Hrvatskoj, i dok se ovi po ministarstvima ne ugrade, uporno se pozivajući na „transparentnost“ nabavki. :) I taman kad slete šesnaestice po $180mil po komadu, Srbija će objaviti da je već odavno kupila S-400, a onda će se svi u okolini zapitati, šta su sve mogli uraditi sa tolikim milijardama dolara, umjesto što su kupovali potpuno beskorisnu avijaciju po trostrukim cijenama. Ispašće Bosna najpametnija. :D

Odgovori
A

Ako se da verovati tvojoj proceni,ispasce da je Srbija najpametnija🤔

P

@Vlado Ocigledno je po vama nabavka najkvalitetnijih aviona na svetu (Bugarska) kao i savrsenih helikoptera (Ceska) „ugradjivanje“.
Vas stav samo potvrdjuje nepoznavanje kako funkcionisu zapadne zemlje.
Pored toga, jasno je izjvavio covek koji odlucuje da Srbija nikada nece kupiti S-300/ili S-400 iz prakticnih, a i finansijskih razloga.

v

Imenjace, kad mi budemo kupili S400, ja cu postati novi Marsal. I jedno i drugo ce se desiti 30-og februara sledece godine.

S

@Petrovic Dusan
Dusane, cak i meni kao nekome ko vise drzi zapadnu stranu ne imponuje toliko velicanje zapadne tehnike, iako se zna da zapad ima prednost jedino u vazduhoplovnoj industriji, F-16V koje nabavlja Bugarska su daleko od najboljih ili najkvalitetnijih na svetu. Uzgred Rusija je 80ih u raketnoj tehnologiji bila skoro 50 godina ispred Amerike, da je americka raketna tehnologija toliko mocnija kao sto tvrdite onda NASA nikad ne bi nabavljala ruske pa cak i ukrajinske motore za svoje svemirske letove.

S

Postoji li neka studija ili razmatranje zašto je sva, a posebno vazduhoplovna tehnika toliko poskupela par zadnjih decenija? I ako u obzir uzmemo inflaciju i skupe nove tehnologije (i pre dve decenije bilo je tada novih i skupih tehnologija) ipak pedesetak miliona po helikopteru deluje nestvarno. Primećujem da se uz cenu uvek navodi da je to „paket“ koji uključuje obuku, rezervne delove, podršku, kao da ranije je neko nabavljao letelice bez ičega.

Odgovori
A

Vrlo jednostavno, globalno velika potraznja zbog dotrajalosti, a ujedno zivimo u periodu jeftinog kreditiranja tako da drzave/kompanije relativno olako trose novac. Racunajte ako se u proslosti nesto nabavilo u otprilike isto vreme(recimo 80ih kada su se masovno uvodili avioni 4. gen), u isto vreme ce morati i da se zameni(recimo sada).

Nov F-16, 2009(kada je Poljska kupovala) je bio znatno jeftiniji nego danas(Slovacka, Bugarska…) jer nije bila tolika potraznja za novim avionima, a zbog svetske ekonomske krize retko koja drzava je htela da trosi novac na skupu vojnu opremu.
Cini mi se da talas tih apsurdnih cifara su pokrenule arapske zemlje, a ujedno se i poklopili sa ostrijom politikom SAD-a prema Evropskim saveznicima i eto nas tu gde jesmo.

J

„In the year 2054, the entire defense budget will purchase just one aircraft. This aircraft will have to be shared by the Air Force and Navy 3-1/2 days each per week except for leap year, when it will be made available to the Marines for the extra day.“ (Norman R. Augustine, potražite na Wikipediji o kome se radi jer bi bila dugačka lista njegovih položaja)
Kada je inflacija u pitanju, ono što je pre 20 godina koštalo 1 milion dolara, danas košta 1,54 miliona. Postoje tabele na internetu, lako je izračunati.
Drugi razlog je da sam proizvod vremenom postaje daleko kompleksniji. Samim tim delovi koji se ugrađuju postaju skuplji.
Treće, kompleksniji proizvod zahteva više naučno-istraživačkog rada i poslova na projektovanju. Sve te troškove na kraju treba podmiriti iz prodaje aviona. Što je broj aviona koji se proizvedu manji, učešće tih troškova u ceni finalnog proizvoda raste. Npr. „flyaway“ (bez razvoja, održavanja itd.) cena F-22 je bila 150 miliona, 180 u današnjim parama. Cena proizvodnje (average production cost) koja uključuje razvoj proizvoda je bila 250 miliona, 300 miliona u današnjim parama. Kada se na to dodaju predviđeni troškovi održavanja tokom životnog veka ovog aviona dobije se ukupna cena (average total cost) koja za ovaj avion iznosi oko 345 miliona dolara, odnosno 415 miliona u današnjim parama. Ovaj avion je proizveden u nešto manje od 200 primeraka. Da je proizvedeno 400 aviona, cena proizvodnje ne bi bila 250 nego manje od 200 miliona.
Na sve ovo treba dodati cene naoružanja, koje isto tako rastu. AIM-7 Sparrow je koštao 125 hiljada, a AIM-120 AMRAAM u najmodernijoj verziji okjo 2 miliona.

Letelice su nekada imale kraći očekivani životni vek i proizvodile se u ogromnim serijama. Zato su cene (posebno u SSSR) bile navođene kao „flyway“.

E

Inflacija, sve veca kompleksnost i aviona i opreme koja trazi puno veca ulaganja za razvoj, veci zahtjevi i ocekivane sposobnosti.
F-16 iz 1979.g. i danas na prvu identicno izgleda, ali taj stari je bio laki dnevni lovac sposoban samo za blisku borbu, a ovaj danasnji je visenamjenski borbeni avion tj. puno vise. Sto je ostalo isto? Samo prvi dio imena (F-16) sve ostalo, ali bas sve je promjenjeno. prvi F-16 su imali ocekivani vijek trajanja 4000 sati, danasnji imaju 12000 sati,…
Iako nije primjereno usporedivati automobile i avione, ali za pojednostavljenje: Golf iz 1975.g. je kostao 3000 USD, Golf danas je 22000 USD pa na vise…

A

@AL-41F1

Mislim da nije stvar u velikoj potražnji. Da je potražnja velika, pravile bi se velike serije, i onda bi jedinična cena bila niža.

Kao što su rekli Jordan i Ed, vojna oprema postaje sve kompleksnija i komplikovanija za razvoj, pa time i skuplja. A baš zato što se ne prave velike serije, cena pojedinačnog aparata ide na gore.

Amerikanci su nekada za svoje siromašnije saveznike pravili jeftinije proizvode (npr. F-5) sada to više ne rade i gledaju da svima uvale top tj. skup proizvod kako bi dodatna proizvodnja oborila njihove troškove (jer ni oni više ne kupuju u količinima kao u hladnom ratu).

A

@Andrija
U poredjenju sa hladnoratovskim periodom naravno ne, ali u odnosu na 90te i sredinu 2000ih kad niko nije kupovao, svakako jeste drasticno povecanja potraznja. Pogledajte samo bliskoistocne zemlje koliko su trosile na odbranu tada, a koje sad milijarde izdajaju godisnje, zatim celu istocnu Evropu koja je usla u NATO i posledicno barem preuzela obavezu tehnickog opremanja sa zapada(Gripen Madjaska, Ceska, F16 Slovacka, Bugarska, Poljska, helikopteri itd….)

o

Jako dobri helikopteri, ali 8 za 650 milion. ufff, „bagatela“.

Odgovori
B

8 i jos 4….

Citati s razumjevanjem

E

@oxo
ne 8, nego 12, iz teksta:
„između SAD i Češke potpisan ugovor o nabavci 8 višenamenskih helikoptera UH-1Y Venom i 4 borbena helikoptera AH-1Z Viper za potrebe češkog Ratnog vazduhoplovstva.“

Cijena nije samo za letjelice:
„U cenu je osim helikoptera, uračunata i početna obuka pilotskog i tehničkog osoblja, rezervni delovi, različita oprema, simulator za obuku kao i naoružanje i municija. “

I sto u tekstu nije spomenuto, po DSCA:
„U.S. Government and contractor representatives to participate in program and technical reviews plus training and maintenance support in country, on a temporary basis, for a period of twenty-four (24) months. It will also require three (3) contractor representatives to reside in country for a period of two (2) years to support this program.“

A 30% toga novca, uz prenos znanja i tehnologije, ostaje u Ceskoj:
„Ono što je češki ministar istakao je da je traženo da u ovom programu snažno učestvuju češke firme, zahtevano je da to bude u vrednosti 30 procenata ukupnog ugovora a, kako je izjavio Metnar, dobijeno je i više od toga.“

D

Sada ce nasi internet strucnjaci objasniti česima koji su 100 godina ispred nas, kako je ovo loša kupovina ;)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Fotograf na: „Niko nije rekao neću“ civilna verzija: Er Srbija JU002 vraća se u Beograd do 20 časova sa medicinskom opremom i stručnjacima iz Kine

Da si u pravi sve druge zemlje bi radile bas tako kao sto ti govoris. Ali ne, mnoge rade bas suprotno! Ako imaju svoje avione, bilo vece kao Er Srbija, bilo manje kao Madjarska, one ih salju do Kine ako mogu. Repetitio est mater studiorum, evo ti jos jedan primer dok ne naucis: 5 putnickih…

27. Mar 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Letove ima samo šest aerodroma regije

Nikako se ne slažem. Ali nikako. Povezanost za niz kriznih službi sada jest presudna. Još uvijek je gomila ljudi koja treba evakuaciju (ovako je jednostavnije, brže, efikasnije i jeftinije). Zar mislite da su ad hoc charteri koje radi Air Serbia za Srbiju, Wizz za Makedoniju, Montenegro za Crnu Goru manje rizični?

26. Mar 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Letove ima samo šest aerodroma regije

Fluktuacija vojnih osoba jest velika zato što ih niz ima zadatke u NATO-u koje moraju potom prenositi u stožerne strukture u domovinu, preko implementacije, edukacije, standardizacije, koordinacije... to je trajan i za Hrvasku kao mlađu članicu ubrzan postupak lovljenja priključka. Uz sjedište NATO, ACO i SHAP, u Bruxellesu je još i sjedište Europske unije, a…

26. Mar 2020.Pogledaj

Send this to a friend