BEG airport status
LYBE 2112:30 Z VRB°01KT CAVOK 26/10 Q1022 NOSIG=
Zvanično potvrđeno: Republika Srpska kupuje VIP avion Cessna Citation CJ4 Avion Cessna Citation CJ1+ Vlade Republike Srpske nabavljen 2008. za 4,87 miliona dolara / Foto: bljesak.info

Zvanično potvrđeno: Republika Srpska kupuje VIP avion Cessna Citation CJ4

Bosanskohercegovački poslovni portal CAPITAL preneo je pre dva dana potvrdu premijera Republike Srpske Radovana Viškovića da Srpska nabavlja novi avion za prevoz veoma važnih ličnosti Cessna Citation CJ4 vredan skoro 10,6 miliona američkih dolara sa PDV-om.

O nabavci ovog aviona su, kako navodi CAPITAL, predsednica i premijer Republike Srpske govorili istog dana u Zalužanima na promociji Jedinice žandarmerije MUP-a Srpske. Tom prilikom predsednica Željka Cvijanović nije želela da govori o detaljima nabavke i rekla da će javnost biti upoznata kada sve bude u proceduri.

Premijer Višković je objasnio da je avion koji RS trenutno poseduje (Cessna Citation CJ1+, prim. Aut.) pre oko mesec dana prizemljen pošto su zbog kvara na tom tipu, svi avioni u svetu prestali da lete.

– Došao je nalog da sve Cessne tog tipa budu prizemljene. Naš avion oko dva meseca nije leteo, u tom vremenu smo koristili tuđi avion, iznajmljivali smo i pravili ogromne troškove za Republiku Srpsku. Neznajući kada ćemo dobiti ponovo dozvolu za let našeg aviona, i ona može biti uskraćena kad god neko drugi donese odluku, mi smo razmotrili mogućnost nabavke novog, uz mogućnost zamene staro za novo. Na osnovu procene koju su uradili iz Cessne, nismo bili zadovoljni kako su procenili naš avion i doneli smo odluku da idemo u nabavku, da kompletan iznos finansiramo iz budžeta – pojasnio je Višković.

On je dodao da će po dolasku novog aviona, postojeći avion biti prodat na licitaciji.

– Smatramo da ćemo tako dobiti više nego da smo išli u zamenu i doplatu. Sve je urađeno sa standardima, ekonomski posmatrano, a iduće godine ističe garantni rok za naš avion, morao bi ići u redovan servis, koji bi bio preko 1,5 miliona evra. Kada saberete servis i koliko košta stari avion, donijeli smo odluku da uz doplatu, koja nije beznačajna, a nije ni velika, možemo da dobijemo novi avion i time smanjimo troškove – rekao je Višković.

Autor teksta primećuje da Višković ipak nije objasnio koliko bi servis postojećeg aviona koštao i na koliko je procenjen uz podsećanje da je 2008. godine kada je kupljen, plaćen 4,87 miliona američkih dolara. Portal dalje opisuje novi Citation CJ4 za koga navodi da spada u kategoriju lakih aviona koji može da preveze do 10 putnika na dužim letovima.

CAPITAL je 23. septembra otkrio da bi nabavka aviona, koji je naručen u sivoj boji, kao što je i avion koji već poseduje Srpska, trebala bude realizovana u idućih mesec dana. Avion u novembru stiže na banjalučki aerodrom, gde mu je već rezervisan hangar. Obzirom da avion stiže uskoro, trebalo bi da je Cessni već uplaćen depozit od 1,4 miliona dolara.

Komentari

B

Zanimljivo da Cessna samo tako prizemlji jedan tip aviona, a onda, iako je u garantnom roku (gdje bi trebali o svom trošku da otklone kvar/nedostatak u najbržem mogućem roku), oni odugovlače sa popravkama, a u varijanti „staro-za-novo“ spuštaju cijenu korištenih letjelica, vjerovatno računajući da će se veliki broj korisnika odlučiti za takav aranžman, jer im je hitno potrebna letna sposobnost. Jako podla i ucjenjivačka politika kompanije.

Pošto je i avion Vlade Srbije u fazi raspada i gromovi ga udaraju, Srpska i Srbija su trebale uzeti u paketu 2 aviona od Embreara – neki Legacy 500 sa većim doletom (5500km) i brojem mjesta za Srbiju, i manji Phenom 300E (3600km) za Srpsku. To bi bilo ukupno oko $30mil, ali bi bili mirni narednih 20 godina, i ne bi sa kriminalcima imali posla. Takođe, unutarnja obrada, koju Embrear radi, je za tri stepenika iznad onog što Cessna radi!

Odgovori
B

Srbija je vec kupila nov avion… Pod velom tajne, naravno.

s

Treba dodati da je CJ4 vec jedno vreme bio prizemljen, dok se razmatra prosirenje AD za ceo model CJ1-4.
Time je upitna potreba uzimanja istog ili slicnog modela…

A

ja da sam predsednik, lobirao bi za dobar Falcon 900 ;) Ako se bas ima para onda novi 8x

B

@Branko, koji avion je uzela Srbija?
@slavke, upravo tako,…koja je poenta uzimati opet od istog proizvođača i to isti model, koji se na svakom koraku pokazuje kao nepouzdan u eksploataciji.
@Al-41F1, da,…$45mil falkonče! :) …ovaj Embraerov model Phenom 300E je fino prodavan model, ali bi za Srbiju ipak bio premalen i zbog broja mjesta i zbog doleta.

B

@Branko, sad vidim da je Srbija prošle godine uzela polovan Legacy 600, što je odličan izbor – još kad bi ovi u Srpskoj odustali od Cessne, ali izgleda da je to gotov posao.

D

Srbija je pre oko godinu dana kupila polovan Embraer Legacy 600, registracija YU-SRB.

A
B

Zanimljivo je da ti poredis dva proizvodjaca i modela koji se ne mogu porediti…
Cessna je medju biznis avionima isto sto i opel medju automobilima.. Narodni (avion za malo plice dzepove).
Bilo ko sa dubokim dzepom ce kupiti Falkona, Gulfstream-a.
Oni koji uzimaju BBJ su posebna sorta.
Tako da naravno da je bolje kupiti Legasija.. Jer sigurno bi pre kupio S klasu od Insignije.
Ali dzep se najvise pita.

O

BojanB Srbija je nabavila Embraer Legacy 600.

R
B

Hvala svima za linkove,…nisam ispratio tu nabavku Legacy 600, kad se desila.
@Bizz, zašto misliš da se recimo Cessna Citation CJ4, koju je izgleda kupila Vlada Srpske za $10,6 mil, ne može porediti sa Embrearovim Phenom 300E? Phenom 300 je prodan u preko 500 primjeraka do sada, a cijena mu je, iako nešto manji kapacitetom, skoro ista kao CJ4 (oko $9,5 mil + PDV), samo što je evidentno pouzdaniji u eksploataciji od čitave Citation serije (juče je upravo Sreten Ilić govorio o silnim problemima, koje su imali sa modelom CJ1+, i njegovim održavanjem). Uz to, za iste novce su mogli dobiti upravo avion te više klase, o kojoj govoriš. Ovde je vjerovatno presudila naviknutost pilota na Cessnu, jer nema više pilota na raspolaganju. :)

B

@BojanB…. Pre svega mislim da ce ga kupiti po jeftinijoj ceni od navedene, zato sto su vec korisnici Cessne. Jer za tu cenu moze da se nabavi i novi XLS+… Nije to bas tako kao sto pise.
Pre svega ce ga kupiti kao sto si naveo zbog vec stecenog iskustva sa Cessnom.
Ako bi se odlucili za kupovinu Embraera to donosi dodatne troskove u vidu obuke za pilote, mehanicare, rezervne delove, servis u eu (koji nije ni malo jeftin), dok sa Cessnom bi mozda morali da prodju neku doobuku, a svakako vec u Srbiji imaju kvalitetan ovlasceni servis za Cessnu koji im dodatno smanjuje troskove odrzavanja.

J

https://jdasolutions.aero/blog/cross-jurisdiction-aircraft-grounding-done-properly/
U pitanju saavioni sa naknadno ugrađenim vingletima. Nije ih prizemljila Cessna nego vazduhoplovne vlasti.

M

Ako ce se koristiti kao kod nas povremeno za hitni prijevoz organa, bolesne djece i koristit ce vlada za svoje potrebe kao sto svaka normalna drzava mora imati za vlastite potrebe… Bravo susjedi

Odgovori
m

da, političari putuju po celom svetu, posla preko glave….
pa da poludržava ima stanovnika manje nego Beograd!!!!!!!!

J

Sto se tice R.Srpske ovo je sasvim dovojlno jer gde Dodik moze da leti osim u Srbiju i ponekad u Rusiju.

Odgovori
A

Do Srbije mu je dosta i helikopter. Valjda im treba avion, sta ja znam….

d

Kao i obično kod nas na Balkanu kupuje se a ivon da bi se političari vozikali. Niti ima potrebe za ovim niti je obrazloženje pije vodu.

Odgovori
M

Cessna je svakako najprodavaniji Vip avion na Svetu i ima ih najvise Takodje je i za odrzavanje daleko najeftiniji a i u Beogradu postoji servis koji je ovlascen da odrzava Cessnine avione kako klipne tako i mlazne zapravo sve tipove Cessni u Vip verziji To je veliki benefit za vlasnike sa ovih prostora Uostalom u Srbiji ima oko dvadeset takvih Vip Cessni razlicitih modela i svi se tu odrzavaju Tako da ima smisla sto je takva odluka donesena Moramo znati kad god se menja uz doplatu staro za novo prodavci drasticno daju malu cenuTo je poznato u svetu U svakom slucaju se radujem sto ce Republika Srpska imati nov avion

Odgovori
5

Ма добро, премијерово објашњење је лаичко, иако је по занимању магистар саобраћаја :)

Моја претпоставка је да иду опет на Цесну јер је лиценцирана за операције са само једним пилотом. Ако ме памћење служи, у Ваздухопловном сервису Републике Српске пилот, копилот, стјуардеса, диспечер и директор је једна једина особа – Сретен Илић.
Ма како рад Ваздухопловног сервиса и набавке везане за њега били обавијени велом тајне и под већим утицајем политике него струке, претпосатваљам да у Српској ипак постоје стручњаци који су овај одабир некаквом математиком оправдали. А мени, као љубитељу ваздухопловства, је драго да се набављају нове летјелице.

Ако је неко упућен, може ли ми објаснити да ли је на „старом“ авиону већ рађена замјена мотора? Када је авион тек представљен, мотори су били сиве боје, као и цијели авион, а касније су добили боју слонове кости. Зна ли неко зашто? Стари авион је овај из 2008., онај из 1980. је очигледно прастари и штета што нема неки музеј да се тамо смјести.

Odgovori
B

Mislim da CJ4 nije single pilot….

Z

…evo ovde članak na tu temu:
https://lat.rtrs.tv/vijesti/vijest.php?id=352120

B

Ispravka i izvinjenje… Jeste single pilot

5

Ма нема потребе за извињењем, ни ја нисам био сигуран, али сам претпоставио да би то могао бити један од повода, а други је, као што си горе у коментарима написао, бржа и једноставнија преобука јединог пилота на нови тип…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Aleksandar na: Objavljen tender za linije od javnog značaja sa aerodroma Morava do Beča i Soluna: Izdvojeno 5,7 miliona evra za avion od minimum 70 sedišta

Znaci opet namesten konkurs za AirSerbia, kao i za Nis. Dobra ideja za pumpanje para, pa ce opet da kazu kako je profitabilna kompanija. Sramota!

21. Oct 2019.Pogledaj

Racunovodja na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Alene upravo ste potvrdili da nemate nikakvo racunovodstveno obrazovanje, iskustvo i sertifikate. Zato su vase finansijske analize pogresne. Drzite se avio tehnike a revizorske analize prepustite profesionalcima. Ovim završavamo ovu i svaku dalju komunikaciju.

21. Oct 2019.Pogledaj

Zt777 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Gospodine MJ Kapa dole!!! Iliti što bi rekao Mija Aleksić u Maratoncima: "E tako se to radi!"

21. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend