BEG airport status
Bugarska Narodna skupština odbacila veto predsednika Radeva za kupovinu borbenih aviona F-16 Bugarska kupuje 8 F-16C i D Blok 70 za 1,256 milijardi dolara / Foto: Lockheed Martin

Bugarska Narodna skupština odbacila veto predsednika Radeva za kupovinu borbenih aviona F-16

Kako se i očekivalo, na sednici održanoj 26. jula, Narodna skupština Bugarske odbacila je veto predsednika Rumena Radeva uloženog oko nabavke borbenih aviona F-16 za Ratno vazduhoplovstvo Bugarske. Za odbacivanje veta glasalo je 128 dok je 73 bilo protiv a za potvrdu kupovine aviona bio je dovoljan 121 glas.

Bugarski vazduhoplovni portal Aeropres navodi da je rasprava trajala oko dva sata i da je bila oštrija nego nedelju dana ranije kada je prvobitno izglasana kupovina F-16 na koju je predsednik Radev uložio veto. Međutim skupština se ipak nije bavila razlozima zbog kojeg je predsednik uložio veto niti je raspravljano o pitanjima kojima je Radev obrazložio svoje neslaganje sa nabavkom.

Opozicija je uglavnom napadala uslove kupoprodajnog ugovora smatrajući ih neprofitabilnim za Bugarsku. Naglašeno je da ne postoji garancija da će ugovori biti ispoštiovani na vreme i u projektovanom budžetu, kao i da ne postoje mehanizmi za međunarodnu artbitražu već samo mogućnost tužbe u Sjedinjenim Državama. Deo opozicije je naveo da Radev ipak nije učinio dovoljno a način na koji je uložio veto je smatran političkim pozorištem i licemerjem. Ipak ugovor za F-16 nazvali su ponižavajućim i istovremeno podržali veto.

Iz vladajućih stranaka su ugovore sa SAD o nabavci F-16 branili objašnjenjima da su oni standardni i da su po njima avione kupovale i sve druge države, da je F-16 pravi avion za Bugarsku, da će njima biti zaštićeni strateški interesi kao i da će ovom nabavkom autoritet države biti povećan. Takođe Radev je optužen da je imao finansijske motive pri ulaganju veta, rečeno je da opozicija nije nudila pravu alternativu nabavci F-16 kao i da bi kupovina Gripena bila mnogo skuplja.

Predsednik Bugarske Rumen Radev ima pravo i na veto na izmene državnog budžeta a ministar odbrane Krasimir Karakačanov izjavio je da vlada planira da, ako ne bude predsednikovog veta, u naredniih pet dana prenese 2,2 milijarde leva (1,254 milijarde dolara) za ovu nabavku što, kako se navodi, neće uticati na druge vojne programe niti na povećanje plata vojnika.

Rok za podnošenje veta na izmene državnog budžeta je 2. avgust a nakon odbijanja veta za nabavku aviona predsednik je dužan da potpiše ratifikaciju ugovora koji će stupiti na snagu objavljivanjem u Državnom glasniku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

AL

Partijske birokrate objasnjavaju pilotu sta je „pravi avion“ za drzavu…..ala mi ovo zvuci poznato.
Umesto u svoju, ulozice u najrazvijeniju privredu na svetu milijardu i kusur(a na kraju dve). Svaka cast momci, sedi jedan.

Odgovori
ST

Zar posle svega treba neko da misli kako je Bugarska suverena zemlja koja odlucuje šta će da kupuje. Ili da je Bugarska partner Anerici.
Da te podsetim ameri su naredili bugarima da odustan od južnog toka iako im je on mogao donositi godišnju zaradu od 400m $. Onda su ameri stopirali remont bugarskih SU 25 preko sankcija Belorusiji. Znači sa jedne strane kupuješ preskupe F16 a dok oni stignu ostat ćeš bez 25 aviona SU 25 i ko zna koliko MIG 29 i onda kažeš kako jačaš svoju avijaciju i državu. Ko može da smatra da je ova nabavka sa ovako slabim paketom borbenog kompleta sposobna za nešto više od air policinga taj priča bajke a sa druge strane Bugarska je dospela sa ruske strane na prvi udar. Lep napredak nema šta. Bugarska sa ovom kupovinom nije dobila nikakvu zastitu jer ih rusi nisu ni nameravali napasti sad je već promenjena situacija. Nabavka F16 je obično prodavanje cigle od strane nasilnika tj. Amerike i taj reket ce se sa vremena na vreme ponavljati. I ne verujem da će se iko od bugarskih politicara materijalno okoristiti jer u psihologiji nasilnika nije da dele plen sa bilo kim.

IM

I tako su Bojko Borisov i ekipa maznuli debele pare…
U Bugarskoj ima jedna izreka: „Svaka drzava ima mafiju, ali samo u Bugarskoj mafija ima drzavu.“

Odgovori
Mi

Da li se zna išta o ugovorenim rokovima inspiruke i o količini ipreme i naoružanja od kad je spuštena cena na $1.2 milijarde?

Odgovori
Bu

In short a little bit of everything.But before I go into the details let me clarify something first. The initial figure of 1.673 billion $ was comprised of what we initially requested(which amounted to around 1.4 billion $) and a financial buffer of couple of millions of dollars. So we will start from 1.4 billion $ and „lower“ the price to 1.2 billion $(2.1 billion leva). And now is the answer of your question .
They start by removing ALL of components that covered the 24 (Mk 82) bombs to laser guided munitions. Which means NO to 15 GBU-49 Enhanced Paveway II components , NO to 15 GBU-54 Laser JDAM munitions and NO to 28 GBU-39 munitions. Next they lower the number of AN/AAQ-33 Sniper ATP containers from 4 to 2(what an idiots).
Lets move on to the Air -to -Air package. The number of AIM-120C-7 is reduce from 16 to 13( I personally don’t mind that because this are older generation, the AIM-120D in now in production and this is what we need to buy). Next is the AIM-9X from 24 to 12. The rails for air-to-air missiles LAU-129 are reduce from 48 to 26 (these are needed to attached the air-to-air under the wings) and finally the number of Head mounted displays (JHMCS II ) systems are reduce from 20 to 12(this is the bare minimum none left for spare).
Now that we are done with the weapons lets move on to other things.
The number of pilots send for training is reduced from 16 to 12 and the same goes for the mechanics from 75 to 65 ( bare in mind that when Poland buy 48 F-16 they send only 6 pilots for training why so little I don’t know.) The number of spare parts was also reduced how much I don’t know but the engines were reduced from 2 to just 1 that will be keep for spare. The entire FOB – Forward Operating Base
equipment was also removed from the package. The time table for delivery is 2023-2024. To everyone who wants to buy new F-16V (Croatians I know that you are watching) this is how you can lower the price for 8 NEW MULTIPURPOSE F-16V with some weapons from 1.4 to 1.2 billion $ + OFFSET. In Retrospect the multi purpose capabilities of the aircraft where preserved at the cost of the numbers of weapons. Also a lot is being done and is going to be done for the entire system(please look to this as a system not just an aircraft). Starting from creating new training center for PC-9 pilots with simulators and adding to it will be a new training center for F-16 pilots again with simulators and contracts were singed for maintenance for the PC-9 and the L-39 as well. The entire infrastructure of the airbase Graf Ignatievo will be gutted and new rebuild with most of the cost for that will be paid by USA. The whole price of 1.2 billion $ we will be paid tomorrow or by the end of the week.

Bu

Also forgot to say the first two aircraft will be available at 2022 but they will remain in US until the training is completed.

De

You certainly didn’t buy a whole combat system. You brought some planes with minimal stock of systems to enable training and maybe some airpolicing (QRF is minimum of 3 planes: 2 + 1 spare ) until aircraft start going out service.

I would say it was a waste of $1.2 billion especially as Bulgaria is not known for follow up investments to keep equipment operational (e.g. the lack of maintenance and supoort contracts for C-27J and AS532).

Bu

Contracts where recently signed for maintenance and some upgrade of the SU-25(http://www.aeropress-bg.com/articles/5857-%D0%B1%D1%8A%D0%B4%D0%B5%D1%89%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%81%D1%83-25) as well as the transport aircraft Spartan J-27 (http://www.aeropress-bg.com/news/bulgaria/5385-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0%D1%85%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80-%D0%B7%D0%B0-%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B4%D1%80%D1%8A%D0%B6%D0%BA%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-c-27j)and for the Mig 29 (http://www.aeropress-bg.com/news/bulgaria/5265-%D0%BC%D0%BE-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B4%D1%80%D1%8A%D0%B6%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%BC%D0%B8%D0%B3-29). As for the the F-16 it was calculated that for a 180 hours 140 on the aircraft and another 40 on a fling simulator (we we bought two ) around 350 mil. leva . This is for 16 aircraft (and around 32-34 pilots )and is not that much of a money. When we reach a budget of 2% (2.4 billion leva) this will not be a problem
And the AIM-9X is Block II. like I said look at it as a system(from the infrastructure to training center and the aircraft it self).

Bu

Also your source is incorrect if they claim that we have completely gave up on spare engines. This is simply not the case.

Mi

Thank you for detailed answer. Much appreciated! I take this all is from reliable sources. Maybe I will translate it and post some of it here in Serbian to make it easier on most readers.
In any case, I’m happy you guys are getting an airforce revival, but I can’t seem to see how and agree that it is a fair package. Ok, prices are high and that’s that. I wander how much nati countries would pay for same package but F-35 instead. It’s crazy.
But time of delivery is hard to grasp, it must be delayed on purpose. The immediate payment of full amount is very unusual. You said within days full $1.2Bl?

Still, I would love to find more details on Slovak aquisition of the same aircraft and compare the deal with yours. I know it’s 14 vs 8 but still in the long run you too will have to add more aircraft, missiles and systems.

Mi

By the way, what is the status of your Mig-29 fleet? Is overhaul already under way, or is it only bare minimum repairs? Where is work being done? Thanks.

De

The C-27 contract is a great example of Bulgarian government mismanagement – the original 5 year contract expired in March 2017 yet nothing was done to renew it in a timely manner and the aircraft ended up without support!

The deal for Su-25 overhauls is under question due to the Aircraft Repair Plant 552 being potentially covered under current sanctions.

https://bulgarianmilitary.com/2019/05/31/a-financial-problem-has-arisen-for-the-overhaul-of-the-bulgarians-su-25s/

The Bulgarian government ignored the military for years and even now the F-16 acquisition is still a poor one due to a pathetic weapons and systems package.

The money spent on F-16s probably should’ve been spent on upgrades for army and navy which are both in dire condition and airpolicing taken over by Greece.

8 F-16s does nothing for NATO nor does it enhance Bulgarian security. Well equipped army including ground based air defence and navy do (especially as NATO struggles getting any number of ships into the Black Sea due to Montreux Treaty).

Bu

For the F-35 it is a tricky question. I will start with the fact that not every country could just go and buy F- 35. There is a list of countries that are approved or could be approved from the USA that are potentially allowed to buy F- 35 should they chose so. Usually this include all countries that operate an American fighter but even then they have to get approved from the congress before they are allowed. For example Greece Poland and Romania where recently added to that list. Turkey which was a partner in the program was also allowed to buy F- 35 on a lower price ( 90 $ per aircraft but this is only for the plane) but after the perches of S-400 they are thrown out of the program and are not allowed to buy F -35.
he ones they received will remain in USA until further notice and all of the pilots and mechanics where told to go back to Turkey. We are not yet approved to buy F -35 but after yesterday with the approval of buying F -16 this is only a matter of time. The price varied but if you are a country which is part of the program then you can get it at a lower price (90 – 100$) per plane. If not they the price is higher. Belgium for example has recently buy 34 F – 35 for 6.5 billion $. This is just for two fighter squadrons. This is 191 176 470 millions $ for ONE aircraft and everything else they need for it(I don’t know what that include but it is not much). And keep in mind that they have F-16 so they don’t need to build infrastructure like us and they don’t need to buy weapons as well like we do. Also when I say infrastructure I mean airbase, ground equipment,training simulators, plan and control system for the flights, training officers for that system, hangars and parking lots plus some more things.
For the time of delivary, well the reason for this is that Lockheed Martin has opened a new F-16V Block 70 production line in Greenville, South Carolina the new home of F-16 production. The factory is new and will soon start operation plus we have Bahrain and Slovakia has orderd before us so that is why. We will buy 8 more aicraft probably around 2021-2022 this is the plan.
Now the diffrance between Slovakia deal and ours is the that we bought a Multirole fighter with offset and Slovakia bought only Air-to-Air fighter with NO offset. I don’t have any details about that deal yet.
As for the payment well when you go to purchase a new equipment(fighter, tanks, helicopters or what ever.) from the USA for the first time they request you to pay upfront becouse you don’t have a credit history. It is a standard procedure for EVERYONE.

Bu

The Mig-29 question. The agreement that was signed is for a maintenance and for a fixed yearly hours plus repairs on whatever components needed to be fixed. Under this agreement we will have to pay for a single hour 6250 euro and for every hour that is above the 1450 yearly hours that we have agreed upon we will have to pay 11 325 euro for a SINGLE HOUR and this price doesn’t include the overhaul of the engine, CSR and other units, as well as the supply of consumables for the MiG-29 to be completely operational.The cost of repairing the landing gear of 10 aircraft and repairing 13 K-36DM catapult seats is just over € 14.5 million. more than € 2.1 million for repairing single fighter units, including CSA-2 is just over € 2.8 million. Supply for single MiG-29 is just over € 3.8 million. The annual increase is 9%. All procedures will be made in Bulgaria and according to the agreement all 15 Mig-29 must be operational. As a result the number of available Migs has go up.
I think by the end of the year all will be operational

Bu

@ Dead1

The contract for the Spartan J27 was delayed for 90 days due to negotiations between the two sides and in the mean time the aircraft were still flying .
The deal with the Su-25 will happen don’t worry the money are already paid and a loophole was exploited to bypass the sanctions.

It is a standard procedure that when a country buy a equipment for the USA they open an account for that country which allow they to buy as much weapons as they wont at any time as long they can afforded.
As for the navy and the army don’t you worry we had already started two procedures for buying(building) two multipurpose corvettes for the navy and 150 APC(Piranha 5 most likely) for the army, both will cost around 2.3 billion leva.

And this is only this start. All three deals will be repeated again and also we are looking for tanks new 3D radars and IFV.

Bu

@ Miloš77
I am wondering what is the condition of your Soko J-22 and Soko G-4? How many are still in service and are you going to modernize them?
Also the date I am using is from a reliable sources so feel free to translated.

Al

@Mulgarian
J-22 is undergoing comprehensive modernization. The deadline mostly depends on the progress made in domestic guided weapons
and avionics development which is underway. H145m weapons integration kinda took the lead role recently, that will be finished soon. When all the subsystems get completed, expect a rapid integration with the J-22 fleet. When all that is done, G-4 will be next.
As far as numbers in service, one squadron of J-22 and under 10 G-4 as of right now.

Mi

@Bulgarian
Thanks for all the datailed info. Very informative!

As for our J-22 Oraos, they are in process of upgrade right now, although upgrade is sort of in development as well .. it is not publically known if it is finalised. There are at least 9 flying regularly over Serbia, and its still a beautiful sight to see. Those are the newest and best maintained ones. There are two more I believe being worked on and upgrades are being performed and tested on them. Two seat trainer is no more, and rear seat will be now a weapons officer. Here is latest word you can read more if you wish.
https://www.flightglobal.com/news/articles/serbia-outlines-orao-modernisation-programme-459456/

For G-4 Super Galeb I dont have any solid info other than it will remain as trainer primarily and seems to be waiting for similar upgrade of glass cockpit as J-22. But J-22 is in full swing of upgrades and is priority over G-4 according to our officials. Plan is to have and maintain a fleet of 12-18 upgraded Oraos for the next 10-15 years.

Bu

@Al-41F1 and @Miloš77 thanks for the information.

Al

Haha, pukli su…
Naplata autorskih prava za cd-ove ipak uzima svoj danak.

Odgovori
12

Jel ovo kraj F-16 sapunice ili nastavak sledi?

Odgovori
Kr

Nastavak slijedi u Hrvatskoj :)))

12

Au, Krunoslave, sad imamo problem. Jel onda ovo u Bugarskoj ono što zovu „spin-off“ ili ne? :D

De

Radev je pitao dobra pitanja ali nazalost to je za nista.

Bugarsko RV su se dokazali nesposobnim sto se tice odrzavanaja aviona I helikoptera u operativnom stanju. Narocito imaju probleme sa odrzavanjem zapadne opreme poput C-27J ili AS-532 Cougar.

A sad ce uvesti 8 novih borbenih aviona?!?

A izgleda da ce I paket naoruzanja biti puno manji:

https://obris.org/nato/radev-izgubio-bugarska-sve-blize-kupovini-f-16/

Izgleda da kupuju svega:

13 AIM-120 (umjesto 16)
12 AIM-9 (umjesto 24)
24 Mk 82 (kao po planu)
2 x Sniper nisanskih sistema (umjesto 4)
0 Small Diameter Bomb umjesto 30
0 setova za pretvaranje Mk 82 u GBU (umijesto oko 30).

0 rezervnih motora (umjesto 2)

Broj pilota je smanjen od 16 na 12 a broj tehnicara od 75 na 65.

Kupuje se I svega 26 LAU-129 umjesto 48. LAU-129 je sistem za lansiranje AIM-9/-120. Znaci umjesto da svaki F-16 moze 6 raketa (48/8 = 6), svaki ce moci 4 (sa dvije rezerve).

Tu je isti problem kao I sa AS532 ili C-27 – nedovoljno brojeva strojeva I nikakvi planovi za dugorocno odrzavanje.

Bugari u biti kupuju avione za paradu.

Odgovori
Ž

Може се рећи да је ова куповина права катастрофа.

Ту нема наоружања ни за један борбени комплет ракета ваздух-ваздух за свих 8 авиона.

А Ф-16В испаде скоро најскупљи амерички борбени авион на тржишту.

Цена од више од 150 милиона долара по авиону у овом случају нема никакво оправдање.

AL

Politicki iznudjena, finansijski neopravdana, losa nabavka. Kako god okrenes.
Za 150 mil po komadu, mogli su dobro naoruzane Gripene da uzmu. Nisam fan tog aviona, ali obzirom da je BG u EU i NATO, izbor je sasvim logican, sto je struka i potvrdila

BB

Zašto ja imam osjećaj da bugari neće vidjeti ni ovaj ogoljeni F-16?
Nemam nikakve informacije, samo osjećaj…

ID

Zamisli u Srbiji Narodna skupština odbaci odluku predsednika!
Kakva bi to konferecnija za štampu bila, a tej Pink,Informer,Alo,Studio B…

Odgovori
Na

ovu kupovinu treba posmatrati na drugi nacin:

1. Bugarska je blizu ruskim granicama,
2. u slucaju konflikta bice obucenih pilota i tehnicara
3. ako zatreba dve Galaksije ce lako prebaciti oruzije na aerodrome u Bugarskoj,
4. Rumunija uzima polovne F-16, sve ostalo isto, kao i Slovaci,
5. Poljaci su ovu fazu prosli, sada se orijentisu na F-35 zajedno sa Skandinavcima,
6. bolje kopneni aerodromi na stranoj teritoriji, nego sopstveni Nosaci,

radi se o proceni americke komande sta im se vise is-plati, da li sam u pravu nadam se necemo otkriti.

za male zemlje balkana najbolja opcija je polovan Mirage 2000-5/2000-9, a kroz 15 godina polovan Rafal
jer su Francuzi samostalniji od drugih

Odgovori
Cr

Ovaj ugao posmatranja je generalno OK, jedino mu nedostaje to što će u slučaju direktnog oružanog sukoba između NATO i Rusije prvo da nastradaju upravo ovi američki „nosači“ na trećim teritorijama. Ruski plan za takav scenario nije neka velika tajna – sve od Bugarske do Poljske se čisti balističkim raketama srednjeg dometa. Kakve bojeve glave će te rakete nositi zavisi od dosta faktora ali ako Rusi ne budu imali drugih opcija stavljaće nuklearke bez da trepnu.

Nisu pare ovde neki veliki problem. Pare se bacaju pa se bacaju, nekad na leteću gvožđuriju a nekad na druge pobačene projekte. Mnogo veći problem je što sa potpisivanjem ovog ugovora bugarska baza u kojoj će biti smešten ovaj kontingent F-16 svečano ulazi na ruski spisak (automatskih) ciljeva za prvu rundu nekonvencionalne razmene u slučaju rata sa NATO. Neko će reći da nema veze jer u toj slučaju svi isparavamo i ovako i onako, međutim postoje scenariji u kojima pečurkice niču samo duž istočnoevropske „tampon zone“ bez da se ulazi u konačnu ICBM razmenu. To je nešto što bi trebalo da bude jasno svakom stanovniku Bugarske, a bojim se da ta svest na ovim modernim „nosačima“ 21. veka nije baš na nekom zavidnom nivou…

Kr

Koliko su Francuzi samostalniji vidjelo se kada su zaustavili isporuku nosača helikoptera Rusiji. Ja isto favoriziram rafale, zbog kvalitete. I po komadu je vjerojatno jeftiniji od ovih bugarskih f16.
Btw, zanima me što domicilni čitatelji misle o dolasku Harčenka na mjesto ruskog veleposlanika u Beograd? Hrvatski mediji tvrde da je za Srbiju to još jače približavanje rusiji i odbacivanje EU. Iako ne vidim kako bilo koji veleposlanik može utjecati na politiku države.

12

„(…) za male zemlje balkana najbolja opcija je polovan Mirage 2000-5/2000-9, a kroz 15 godina polovan Rafal
jer su Francuzi samostalniji od drugih“

Jedna mala ispravka ovog dela komentara, Naredniče. Ovo je najbolja opcija po oceni jedne struke (vazduhoplovne), a još treba da se ispune i drugi aspekti (ekonomija i često zanemarivana spoljna politika)

Za sve ostalo – vrlo dobro!

AL

Gde da mi kupimo te Mirazeve 2000? Ko to prodaje? Bilo je prica da ce Emirati prodavati svoje, medjutim odlucili su se za kompletnu modernzaciju, ostali korisnici takodje planiraju da ih koriste dokle god je moguce. Polovni se trenutno nude samo F-16.
Jedina opcija sto se Evrope tice su novi Rafali. Svedjani nisu hteli ni ponudu da nam posalju, ne verujem da bi sad bilo drugacije, EF ne dolazi u obzir.
Mimo toga ostaju Rusija ili eventualno nesto iz Kine tipa JF-17 ili mozda cak i J-10.
No sada govoriti o lovackoj kompnenti nema smisla, to je reseno na neko vreme, a pod hitno treba zameniti trenazne avione ako mislimo da imamo bezbednu i kvalitetnu obuku

Mi

Ako nastavimo bliske odnose sa Francuzima kao u zadnje vreme i ovi nam daju dobru ponudu remontovan ih rafala za 10 godina, a Mig-35 ne zaživi nikako, ne vidim zašto ne Rafal. To se naravno mora poklopiti sa političkim stanjem i strategijom tada. Sve je moguće, Eto čak i F-16 za 150mil po komadu. Još uvek ne mogu da dodjem sebi od cene, paketa, i vremena isporuke, plaćanje odjednom…ludilo.

su

mirage 2000 se mogu dobiti kod Zubaks (to je onaj nas trgovac oruzjem koji je devedesetih u Hrvatsku dopremio veci dio sistema S300 pa mu nisu platili vec dali amerima

Nedavno je ponudio lokalnoj vladi 10+2 miraza 2000 sa 2000 sati naleta i posljednjim poboljsanjima za cca 135 miliona USD, na principu ja vam ih dokoturam, vi ih probate, ako vam se svidaju vi platite, ako ne nikom nista.

Naravno, nasa vlada nije bila zainteresirana. Nema gigi migi.

Mi

@Sused,
Toplo se nadam da HRZ neće ići ovim putem i proći kao Bugarska. Mislim da ovo treba uzeti kao ozbiljan primer šta može da se desi.
Pitanje je samo šta vam preostaje. Nejasno mi je da li je Gripen ispao iz konkursa? Koliko čitam na Obrisu, novi ugovor mora da se vodi isključivo između vlada dve države..

Al

@Milos77
kojim dobrim odnosima?
Stave zastavu Kosova u red saveznika velikog rata(‘ajde sto nisu postojali, nego su se cesto borili na strani Turaka i Bugara), onog teroristu i zlocinca u prvi red, zajedno sa recimo Angelom koja predstavlja neprijatelja bre, a Srbiju koja je igrala jednu od kljucnih uloga na „magarecu klupu“. Pa Kolinda je bila u prvom redu iako ta drzava tada nije ni postojala! Da ne pominjem sto drugog teroristu nisu hteli da isporuce Srbiji. Ne kazem ja da su za te odnose krivi oni, nego samo govorim cinjenice. Odnosi su losi, ne katastrofalni kao sa Britanijom, ali opet losi i na tome se mora raditi.
Ovo sto smo kupili par raketa ne znaci nista. Prodali su Sadamu nuklearni reaktor, u zamenu za veliki uvoz francuskih vozila, pa se ne moze reci da su bili „u dobrim odnosima“.
Ako budu prva velika zapadna drzava koja povuce priznanje Kosova(a postoje sanse), mozemo reci da smo „u dobrim odnosima“, no to nije ni bitno za kontekst nabavke, jer za kes, Francuzi prodaju bilo kome bilo sta, tako je oduvek bilo.
Bice tu jos jedno 10ak godina ozbiljnog rada, da bi se nas odnos sa tom zemljom vratio na neko „predjasnje“ stanje, a mozda nikada nece. Ipak su im crveni zabadali prst u oko kad god su stigli i to neko mora sad da plati.

Ed

@Miloš77
“ novi ugovor mora da se vodi isključivo između vlada dve države“
to je ostalo isto kao i kod prijasnjeg natjecaja, tj. ostaje nepromjenjeno u novom natjecaju:
1. ugovaranje na razini vlada (G2G)
2. trazi se sveobuhvatna ponuda
Glavna promjena je da avion mora biti proizveden od clanice NATO-a ili EU. A droga bitna promjena je da ce se odvojeno bodovati ponude za novi od ponuda za polovni avion, jer je u prijasnjem sve bilo u jednom bodovanju pa su automatski prednost imali polovni zbog ocjene financijskog dijela.

Be

Milose, ne da Hrvatska nece ici tim putem, Hrvatska nece uopce ici nijednim putem…….

Pa ovi u Hrvatskoj ni odglumiti kupovinu ne znaju a kamo li je sprovesti u djelo

Mi

Al-41F1
Nisam rekao niti mislio na dobre političke odnose oupšte, ..daleko od toga. Rekao sam „bliske odnose kao u zadnje vreme“ misleći na nove nabavke naoružanja Mistral i Airbus biznis. Ako se tako nastavi, i kojim slučajem odlučimo za avion zapadne proizvodnje, ima smisla da se uzme od Francuza mnogo više nego novo od amera recimo. Ustvari moja poenta je najvise bila usmerena protiv Miraza i u korist Rafala ako govorimo o pazaru kroz 10 godina sto je slucaj sa nasom LA.
Ipak, sve više sam ubedjen da ćemo kupiti Mig-35 makar i bili jedini kupci tog aviona na svetu. Ne računam Egipat još uvek.

Ni

@sused
Ti avioni koje je Zvonko Zubak nudio Hrvatskoj su vec prodati francuskoj kompaniji “Procor“. Inace, kad je Zubak ponudio te avione Hrvatskoj Mirazi su vec 2. meseca bili u vlasnistvu Procor-a…Teska muljacina!

https://www.theaviationgeekclub.com/brazil-sells-its-mirage-2000s-to-french-company-that-will-use-them-as-contracted-aggressors/

Vasa vlada je itekako bila zainteresovana za ove avione, koliko se secam uputili su Brazilu zahtev za vise informacija u vezi pomenutih aviona, nakon cega im je iz Brazila poruceno da su avioni vec prodati.

De

sused, nema nista od Zubakove ponude. 9 od tih 12 Mirage 2000 su vec prodani Frnacuskoj kompaniji ove godine a 1 je u Brazilskom muzeju. Znaci ostaje 2 za HRZ! A ti avioni su inace M2000C/B, ne M2000-5.

Ako zele Hrvati ili bilo ko drugi M2000C/B onda Francuska ima oko 40 povucenih Mirage 2000C/B. Ne znam u kakvom su stanju ovi avioni a Francuzi ih ne nude na prodaju. Moguce je da ih koriste za rezervne dijelove.

Inace je Mirage 2000 jako skup za odrzavanje. Zato ih je puno manji broj prodat nego F-16 u 1980-ima I 1990-ima. Cak Taiwan ima velike probleme sa odrzavanjem tih aviona a oni su jedan od najvecih kupaca (60 M2000-5) a I bogata zemlja.

Zato su glavnina drzava koje su kupile M2000 su ih kupili zbog politickih razloga. Taj avion je bio preskup I za Irak koji je bio u ratu sa Iranom ko je imao F-14. Iracani su ipak kupili mnogo vise jeftinjih Mirage F1.

Najboljaopcija za Balkan je i dalje JAS-39 Gripen ako bas zele odrzavati lovacke/air policing sposobosti. U realnosti mali brojevi aviona (8-14) ne sluze icemu u pravom ratu a jedu previse puno novca u miru sto znaci nema puno para za druge stvari za vojsku ili PVO ili mornaricu.

Al

@Al-41F1
Crveni nemaju nikakve veze u priči srpsko(jugoslovensko)- francuskih odnosa. Odnosi su otišli nadole posle Marsejskog antentata, kada se Jugoslavija oslobodila Francuskog uticaja i ušla u otvoreno prijateljske odnose sa Nemačkom, a potom i Italijom. Za takvo stanje možeš jedino da zahvališ Milanu Stojadinović, verovatno poslednjem sposobnom srpskom političaru u zadnjih 100 godina. Odnosi Francuske i posleratne Juge su nastavljeni tamo odakle se stalo pre rata, u prevodu ne baš visoko. Međusobni odnosi su porasli tokom rezolucije Infobiroa, ali potom opet pali tokom 60tih. Najdublju tački su dostigli 90tih, da bi pređašnje stanje bilo ponovo uspostavljeno posle 2000. U prevodu, vi već 90 nemamo nikakve „savezničke“ odnose sa Francuskom, mi već 90 godina nismo imali visoke i prijateljske odnose sa Francuskom.
Ono što nam ide trenutno u prilog je činjenica da je Francuska daleko spremnija na kompromisna rešenja na Balkanu, za razliku od Nemačke koja ironično insistira na nemenjaju granica i održavanju statusa quo.

Al

@Miloz77
Nismo se razumeli onda, moja krivica. Kao sto sam napisao, kod Francuza je takvo stanje, daj kes=dobijas opremu. Samo mi taj kes nemamo na zalost. Uz nabavku samih aviona, moralo bi komplet novo naoruzanje da se uzme(jako skupo), zatim da se osposobi trenazna kompnenta, ako ne i totalno zameni da bi se dostigao nivo kvalitetne obuke za totalno drugi tip aviona od onoga sto koristimo 30+ godina. Ali da, tehnicki on bi bio idealan. AESA radar, impresivno naoruzanje, zaista sirok spektar sposobnosti, mogao bi komotno da zameni MIg-29 i J-22. Za Mig-35 se slazem, mada ne treba iskljuciti Egipat i Indiju(29K), koje koristi jako slicnu varijantu tog aviona, a na tenderu u Indiji je jos uvek Mig-35 i RSK Mig nudi zaista impresivan paket.

@Aleksa Radojcic
Da stoji naravno, ali ne treba zaboraviti spoljnu politiku kraljevina koja je bila totalno po strani i republike koja se aktivno mesala u geopoliticke interese Francuske. MIslim da je to najvecu stetu napravilo sa njihove tacke gledista. Da ne pominjem neke licne stvari u vezi odnosa De Gola sa rukovodstvom i sl. to je vec preduboko u politici za ovaj portal. No, odnosi su losi, ali slazem se da postoje kapaciteti da budu mnogo bolji i za Nemacku se slazem, jedino sto bi u taj tabor dodao i Britaniju, a u kontekstu ovog protala i RV, od lovackih aviona, Francuska itekako ima sta da ponudi, ovo dvoje ne(EF nije proizvod vredan ikakvog razmatranja). Dok za helikoptere je napravljen pravi izbor sa H145m

Al

@Al-41F1
O, kraljevina nije bila nimalo nevina po pitanju nemešanja u francusku sferu interesa, koja je taba obuhvatala celokupnu istočnu Evropu. Otvorena neutralnost, pa čak i podrška Jugoslavije u Nemačkoj preratnoj ekspanziji po principu bolje oni, nego mi je za posledicu imala urušavanje Francuske sfere uticija u istočnoj Evropi i ne uspešan pokušaj Britanije da je kako tako održi u životu. Normalno, ne govorim da smo sad mi krivci za izbijanje DSR i da smo nešto drugačije odradili DSR se ne bi desio. Jednostavno, mi smo uradili ono što smo morali da uradimo u tom trenutku i ja da sam bio na mestu Stojadinovića, isto bi uradio. Ovu politiku kontre, može se reći, crveni su uzeli i podigli na sledeći nivo.

Kada gledamo danas situaciju u svetu i kod nas, treba shvatiti nekoliko stvari. Migrantska kriza, BREXIT, rast desnice, kriza EU, izbor Trampa nam čudnim sledom okolnosti idu na ruku po pitanju kosovskog problema (trenutno). Svi ovi događaji (osim izbora Trampa) su manje više uništili imidž i meku moć koju je EU imala do 2014. EU trenutno treba bila kakva pobeda bilo gde u svetu, koju mogu da uzmi i pokažu kao svoj veliki uspeh, čime bi povratili svoj ugled i imidž u politici. Odatle dolazi potreba da se pitanje Kosova reši što pre.
BREXIT nam je dao još jedan poklon u vidu UK. Mišljenje UK po pitanju Kosova je sad nebitno. U prevodu, Britanci su uspeli da izbace sami sebe iz cele kosovske priče, pošto je njihov uticaj većinski bio baziran na uticaju EU na ovom prostoru. Britancima će trebati minimalno 10 godina da se vrate na ovaj prostor sa bilo kakvim uticajem, koji bi im omogućio da utiču na naše živote.
Rast desnice je s druge strane primorao sve evropske političare da se primaknu desnici, u očajnoj borbi da izvuku koji još mandat.

Svi ovi problemi stvaraju ogroman pritisak na EU da se održi i povrati svoju moć. S obzirom da trenutno nijedan lider članice EU ne želi da postane umpaćen kao osoba koja je uništila EU, konsezus je da pitanje Kosova mora da se reši što pre i da zapadni Balkan mora u EU, po svaku cenu. Ono što se razlikuje je kako. Francuska želi kompromis (što nama više odgovara), a Nemačka traži rešenje bez promena granica št o je ne moguće i realno nam ne odgovara.
Ostale članice naginju više na Francusku stranu, ali se ne mešaju u sam proces. Kada još uzmemo u računicu da SAD, Rusiji i Kini ne odgovara rat na Balkanu, dolazi u situaciju da sve zavisi od toga ko će biti novi kancelar Nemačke i kakav će njegov/njen odnos biti po ovom pitanju.

A što se tiče MiG-35, on definitivno ima svoje potencijalno tržište. Pored Egipta i Indije, tu su i Irak, Iran, pa čak i Pakistan. Ima MiG veoma dosta potencijala da proda svoj avion.

Ni

@sused
Zubak je Hrvatskoj nudio 12. Miraza. Na linku koji si okacio vide se 2. Miraza. Gde je ostalih deset? Nevidljivi su?
Da si procitao tekst sa linka koji sam okacio iznad, video bi da je 9 od 12 Miraza prodato Procor-u dva meseca pre nego sto je Zubak Hrvatskoj ponudio 12. Miraza.
Od preostala tri Miraza jedan je zavrsio u Muzeju a dva stoje u nekom hangaru, i to su ova dva pored kojih se Zubak slika.
Kao sto vec rekoh teska muljacina, a papir trpi sve, mogao je Zubak na onom papiru napisati da nudi i 112 aviona ali sta mu vredi kad aviona nema pa nema.

Ni

@sused
A da si procitao do kraja clanak koji si okacio neke stvari bi ti bile jasnije. Ovde ti sve lepo pise, demantuje se i tvoju tvrdnju da Hrvatska nije bila zainteresovana za pomenute Miraze.

” U MORH-u ne žele službeno govoriti o ponudi za Mirage, kažu da će odluku prepustiti premijeru i predsjednici. Koliko se može saznati, djelatnici MORH-a obratili su se i Francuzima i Brazilcima radi provjere, te su zaključili da “sve nije baš tako kako Zubak kaže”.

De

Prodaja 9 Brazilskih Mirage 2000 kompaniji Procor:

https://theaviationgeekclub.com/brazil-sells-its-mirage-2000s-to-french-company-that-will-use-them-as-contracted-aggressors/

Slika bivseg Brazilskog Mirave 2000 broj u muzeju kod Rio De Janeiro (slike su iz 2014-e)

https://www.lowapproach.be/museums/brasil/brazilian-air-force-museum/

Znaci odakle ce Zubakov dobiti 12 bivsih Brazilskih Mirage 2000 kad je Brazil se vec rijesio 10 od tih aviona?

Spomenuo sam oko 40 Mirage 2000C/B sto je Francuska povukla. Saznao sam da su ti avioni u Chatuedun. Drze ih vani I mnogo su djelomicno rastavlljeni za dijelove (nekima su skinul I motore):

https://media.gettyimages.com/videos/chateaudun-air-base-aerial-view-centre-eureetloir-arrondissement-de-video-id526009964?s=640×640

http://img15.hostingpics.net/pics/859452Mirage2000CFrenchAirForce20ChateaudunAFB020613EPajaud.jpg

http://ojpictures.de/wp-content/uploads/2015/10/lfoc018_508.jpg

Znaci ako Hrvatska zeli bivse Francuske Mirage 2000 trebaju cekati da Francuzi povuku ostale Mirage 2000C/B/-5 kroz sljedecih 5-10 godina.

Za sad niko drugi ne prodaje Mirage 2000.

Br

Ima li neko izvor za zamerke koje je Radev predstavio parlamentu ili snimak rasprave

Odgovori
Gu

Zalim Bugare..bacili pare u Crno more…za tu lovu mogli su da uzmu Mig-35 i vise komada i sa vise opreme od tog zastarelog i praistoriskog F16.

Mi

Gus, nije to zastareo praistorijski avion, to je najmodernija varijanta na papiru danas. Nemoj brkati stvari. Mig-35 im nije opcija naravno, niti iko zna da li ce taj avion zaziveti. Ja bi se licno jos malo strpeo sto se Miga 35 tice. Za F-16V je bar zagarantovana buducnost proizvodne.
Ali ih oderase, ne vidjeno do sada.

Mi

Pošto su Južni tok Bugari zaustavili „svojom voljom“ uz asistenciju američkih prijatelja mislim da je ova nabvka cijena turskog toka, tipa ok možete graditi ali evo vam f16 pride a cijena je sitnica.

Odgovori
Br

Koji je razlog zasto je avijacija postala ovako skupa? Mozda nema ekonomije obima ali nedostatak traznje svakako tera kompanije da smanjuju cene

Odgovori
12

Brad, od osamdesetih u brojnoj vazduhoplovnoj literaturi (časopisi, enciklopedije, itd.) kao glavni razlog skupoće avijacije se navodi jedan razlog – inflacija (porast opšteg nivoa cena). Čak i kad je inflacija umerena (jednocifrena godišnja stopa), za avijaciju je i to mnogo…

Al

1. Moderan avion obuhvata sve vise pojedanacnih i kompleksnih pod-sistema
2. Trziste. Kada je potraznja tu, cena skace, kada niko ne kupuje avione, cena pada. Prosto
Neke stvari su pojeftinije, npr VV rakete.

ah

The cost of each MiG-21 was $2,900,000 when Russia began to produce the war planes in the late 1950s.

po inflation calculatoru to je 31.000.000 današnjih dolara

F-16A/B: US$14.6 million (1998 dollars)[1] 30 mil danasnjih usd
F-16C/D: US$18.8 million (1998 dollars)[1] 40 mil današnjih usd

Ai

Kako za koga je skupa. Za sirotinju sa Balkana i malo sire, svakako. Poenta je da je lovacka avijacija za male zemlje (pogotovo clanice Nato) prakticno nepotrebna. Generalno je tendencija u svetu smanjivanja broja aviona. Na to utice i vrlo skromna ponuda novih aviona i smanjen izbor, uz uslovljavanja velikog brata (primer Turske). Bugari su realno mogli da biraju izmedju F-16 i Gripena. Posto naravno istocna tehnika ne dolazi u obzir za njih, izabrali su bolju opciju, po meni. Cena je druga tema.
Ovo se naravno ne odnosi velike sile poput USA, Rusije, Kine i Indije.
Indijci su pre neki dan narucili 1000 raketa R-27 od Rusa za 200 mil.

Al

@Airboss
IAF i 400 R-77 pre par meseci.
Da su zemlje Balkana razmisljale na vreme, tamo pre 10 godina, mogle bi da imaju modernu nadzvucnu komponentu(kao npr. Madjarska). Sto duze cekas, postane sve skuplje

Al

@aha
Samo sto su ih mnogi dobijali za dzabe ili po zescem popustu u robnoj razmeni, ali toga vise nema uz izuzetke.
Sa Rusima se trenutno jos uvek moze dogovoriti, malo trgovina u rubljama, malo razmena dobara i dobijes avion jako jeftino. Ili ako si deo „kluba“ onda ti prodaju SU-30 za 25 miliona po komadu

Ž

Airboss

Цена од 218 милиона долара односи се само на ракете Р-27. И није набављено 1000.

Нека процењена цена ове ракете је око 700 хиљада долара. Наравно зависи од верзије јер није исто узети Р-27Р или ЕР или Р-27Т или ЕТ.

Ai

Zivojin,
Ok, mozda nije 1000, ali ce se raditi o 500-600 raketa sigurno. Posto se ne zna verzija rakete, ne moze se reci ni pojedinacna cena. A znamo i da cena zavisi od kolicine.
Poenta je bila da ozbiljne zemlje ozbiljno i kupuju.

12

Ma kako god da okreneš, koji god da je razlog, cena svih proizvoda avijacije ide samo u jednom pravcu – naviše. Bez obzira na popuste…

Ed

@aha
Ne znam odakle ta cijena za F-16A/B iz 1998.g. , ali zadnji proizvedeni su bili F-16 A/B Block 20 (Block 15 OCU) za Taiwan. Ugovoreno je, krajem 1992.g., 150 aviona za 6 milijardi USD, sto izađe 40 milijuna po komadu u paketu. To znači da je cijena golog aviona bila oko 30-35 milijuna USD a isporučeni su od 1997.g.

Odgovori
De

Ed, koliko razumijem, Tajvanski F-16A/B su u biti F-16AM/BM to jest slicno standard F-16C/D Block 50. Zbog politickih razloga nisu mogli kupiti nove F-16C/D.

Zadnji pravi F-16A/B-15OCU su napravljeni za Tajland pod programom Peace Naresuan III i isporuceni izmedu 1995 I 1996.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hehehe, slazem se sva velikom vecinom napisanog. Ponarucito sa onimm prvim komentarom o slici na vrhu. Takvih slika Rafala ima u zadnje vreme na T6 bas dosta, al vazno da se podsmevaju 40 godina starom MiGu 29. Što se šarenila tiče to ima svoje pluseve i minuse. Jedna od najvaznijih stvari je i mentalni pristuo…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Vladimir Zasto ne bi pogledali neke informacije o tome, o cemu pisete? Upravo Amerika je za sad imala najveci uspeh sa hipersonicnim bezmotornim bolidima koji i poticu iz americkog programa Global strike (to je ono sto lici na kljun patke), i imaju vise programa. 2013 su oborili rekord duzine leta tom spravom. Na toj tehnici…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22...

27. Nov 2024.Pogledaj