BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Povratak dvosedog MiG-a 21: “Balalajka“ ponovo na nebu Srbije Najmlađi MiG-21, uveden u registar JRV 26. decembra 1986. / Foto: Žarko Skoko

[POSLEDNJA VEST] Povratak dvosedog MiG-a 21: “Balalajka“ ponovo na nebu Srbije

Kako Tango Six saznaje, danas je nakon pauze od oko dve godine, sa batajničkog vojnog aerodroma ponovo poleteo MiG-21 RV i PVO Vojske Srbije. U pitanju je dvosed MiG-21UM (NL-16, evidencijskog broja 16185) najmlađi MiG-21 kojeg je decembra 1986. nabavila bivša Jugoslavija. Remontovan je 2016. godine u Vazudhoplovnom zavodu “Moma Stanojlović“ i najverovatnije bi mogao ostati u upotrebi do 2026.

Prilikom prošlogodišnjeg obeležavanja Dana avijacije, komandant 204. vazduhoplovne brigade general Željko Bilić izjavio je da su “MiG-ovi 21 još uvek u funkciji i da će to biti do 2025. godine“. Od septembra 2015. kada je zbog isteka već produženih resursa i životnog veka prizemljen poslednji jednosed MiG-21bis, RV i PVO je koristilo samo tri dvoseda od kojih je jedan (16178) prema Podregionalnom sporazumu o kontroli naoružanja u drugoj polovini 90-tih godina bio razoružan.

Usled nedostatka dovoljnog broja lovačkih aviona, na preostala dva MiG-21UM (16180 i 16185) su početkom 2016. godine integrisane infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-60MK i oni su između ostalog korišćeni u dežurnoj jedinici sistema PVO države. Međutim u naredne dve godine ovi avioni su prestali da lete.

Pored toga što će Srbija početkom 2021. godine imati 14 lovaca MiG-29 koji će u narednoj deceniji biti jedan od oslonaca srpske PVO, odlučeno je, kako saznajemo, da se u stroj vrate dva NL-16 za koje još uvek postoji iskusan i sposoban kadar, kako što se tiče pilota tako i što se tiče tehničkog sastava.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Br

K’o nov.

Odgovori
Ma

Ništa mu ne fali…

Al

Pa i Hrvatska i dalje koristi Mig-21, iako je u NATO, pa i Rumunija takodje. Sto ne bi i Srbija koristila iste !!!!
Zadovoljan i srecan sto lete dok im ne istekne zivotni vek – naravno !!!

Ma

Sorry ali rumunski su migovi nesto sasvim drugacije. Mislim iscitajte sta je o tome ovde komentarisano u zadnjih par godina pre nego sto krenete da docirate! O Hrvatskim migovima me realno (u odnosu na klasicnu srpsku pricu) bas briga. Hvala.

Ur

Volim ovu pticu pa makar bila i za prikazivanje na mitinzima!!!! BRAVO

Ž

Treba sve iskoristiti a ne bacati.Eskadrila modernizovanih na nivo Mig-21-93 sa novim radarom,opremom,novim raketama je bolja nego modernizovani Orao i ako i njega treba naravno modernizirati.

Al

@Žile
Rusi više ne nude modernizaciju MiG-21, tako da modernizacija istih više nije moguća.

Ž

Kad sam rekao modernizacija na nivo mig-21-93 imao sam u vidu samo kao pirmer,ako Rusija više to ne radi,to bi idealno bilo odraditi samostalno(ako je realno)kao što je Kina od mig-21 stvorila sasvim novi avion JL-9.Znači novi radar,rakete,oprema.U svakom slučaju mig-21 je bolja platforma za modernizaciju nego Orao zbog motora.

Pa

Da uspemo ubaciti u njega letni kompjuter, INS (trebao bi biti neki slican za orla napravljen) i 1 MFD, novu vezu, bolji nisan….puna kapa

AL

@Zile
Meni se cini da je kod Orla znacajnije razvijanje i mogucnost integracije tih sistema u domacoj izvedbi(barem jednim delom), nego to sto ce biti od same platforme?

Kr

Da sam ovo pročitao pre 40 godina bila bi odlična vest, da sam pročitao pre 30 godina bila bi dobra vest a pošto čitam sada vest spada pod verovali ili ne.

Pe

U igri je naravno igra klanova…Kao sto su mladi samuraji ubijali svoje ucitelje tako su i ljude koji lete ovi pticu , mladi i priskolovani poloti ostavljali da izumru…Cim bi seli u 29ku odmah bi najveci problem bio kako da skenjamo ove sa dvaeskeceva..Te nema para nema delova nema remonta….Smejurija..Drago mi je da je ptica ponovo na nebu i da piloti mogu napokon leteti..

Odgovori
Č

Ako planiraju da ga koriste kao magnet za publiku i atrakciju uz muziku iz poslednjeg Mohikanca onda podržavam. Ovako sa dolaskom 29ki potpuno je izgubio svoju svrhu koju je imao u našem RV novi se piloti na njemu sigurno neće obučavati.

Odgovori
M,

Moze da komentarise ko sta hoce, ali rusi imaju 300 komada u rezervi ko nibi migivi 21 svake vrste. Sto znaci da valjaju.

Be

Koristiće se ova dva primerka za trenažu, uvežbavanje određenih taktičkih postupaka prilikom presretanja, gde će imati ulogu „uljeza“, itd…

Svakako korisno, i neka se lepe vesti u vezi našeg RV i PVO i dalje nastave.

Odgovori
Mi

Tako je, verovatno osnovna, početna mlazna trenaža da bi se prištedeli resursi i troškovi 29ki, plus izigravanje uljeza, a eventulano i neke ograničene izviđačko borbene radnje za napad na zemlji i u vazduhu kao rezervana para. Sve u svemu ne zvuči loše….

Pa

miso mig 21 je katastrofalan u za borbu vazduh-zemlja

Ma

Totalni nonsens, letenje na tom avionu nema nikakve realne veze sa upotrebom i letenjem operativnih, modernih aviona. Recimo ekstremno zahtevan za pilotiranje, pri tome nepostojeca elektronika & oruzije – dakle nista da se uvezbava na sta moderni lovacki piloti treba da bude verziran. To je avion za neke 50godisnjake da lete nezveze o trosku drzave ili entuzijaste koji imaju para ali za mlade pilote, realno katastrofa. Lici na matori rakijski kazan sa krilima i motorom.

De

Meni se cini da su ovi avioni su ocigledno za odrzavanje broj satova leta.

Ovo nije nista cudno. U proslosti su mnogo zapadnih lovackih jedinica imale trenazne avione poput CM-170 ili T-33 za odrzavanje letnih satova.

A i danas USAF jedinice opremljene sa F-22, B-2 i U-2 imaju Northrop T-38 za ovu svrhu.

Inace T-38 je originalan avion od cega je razvijen F-5A/B Freedom Fighter, laki borbeni avion iz 1960-ih!

en

Bez starca nema udarca… :-)

Odgovori
Ma

:-) Yeah, potpuno se slazem nako mislite na ove Migove 29 koje smo dobili na poklon za 200 miliona. Ovaj Mig 21 je jednostavno bio i te daleke 1986 prilican retrofuturisticki artefakt. Mozete misliti kakve su otpad drzave bile taj Sovjetski Savaz i SFRJ kada su trgovale ovakvim otpadom :-). Avion izgleda fabricki kao brod sa veoma preciznim varenjem :-).

AL

@Mayer
Zavisi sa cime iz tog perioda ga poredite. Tada se prodavao i Mirage III recimo koji je po svemu(osim doletu) bio znatno losiji avion od 21Bis, narocito aerodinamicki. Veliki indukovani otpor, ne bas stabilan na raznim visinama i brzinama, slabasnog motora u odnosu na masu, losije VV rakete itd.

Ali ako cemo da se poredimo sa zemljama u okruzenju, gotovo sve okolne zemlje su imali mocnije i tehnoloski bolje opremljeno RV i PVO od nas zbog clanstva u Varsavskom paktu i NATO.

Jugoslaviji je tada prosao grejs period za kredite, pa je i za ocekivati da ne prati bas „poslednje trendove“ opremanja najskupljeg roda vojske(ako ne racunamo ozbiljnu mornaricu za „projekciju sile“ koja opet mora imati veliki broj aviona). Mozda su i trampili nesto za ove keceve, brasno, kukuruz i tako te stvari ;)

Mi

A bre Mayeru al ga sad odvali. Pa zar moramo pljuvati po drzavama i avionima ko god da su? A ne razumete kada i zašto diskutujemo nedostatke najskupljih aviona danasnjice.
Nista nije falilo MiG-21UM osamdesetih za trenazu u svojoj klasi. Nisu svi imali MiG-29, F-16, i lepe Miraže2000!

MiG-21 je bio okosnica supersonicnih presretanja sedamdesetih i osamdesetih kad se navode sa zemlje za odbranu zemlje, a avioni trece generacije svih tipova i zemalja su prpali od njih itekako! Pogledajte samo dokle su F-5, F-104, F-4 , Miraz 3 leteli pre zamene avionima 4 generacije! MiG-21 je itekako bio surova opasnost za te tipove u upotrebi sirom sveta! Avione cetvrte generacije je tada imao retko ko i to u ogranicenim kolicinama. Sta vise to je tek krnulo u vecim brojkama u kasnijim Osamdesem, i oni su morali da brinu o malo većim Suhojima i Migovima od 21ce.

St

@Miloš77
Nesto nisam siguran da je Mig21 bio strah i trepet za zapadne avione.
Pogledajte malo odnose oborenih aviona u VIjetnamu, iransko-irackom ratu, izraelsko-arapskim ratovima,

Ma

Ipak je avion isporucen ne bas tako davno u drugoj polovini 80tih, a kako mu je dizajn/koncepcija realno iz kasnih pedesetih, otuda moj komentar. Ja sumnjam da je sat leta na ovome ekvivalentan satu letenja na Mig-29 i to je to. To vam je kao da trenirate na F1 bolidu iz sezdesetih, pa onda vozite trku sad za vikend na ovogodisnjem modelu. E sad, ako ce neki mladji/stariji piloti biti emotivno zadovoljeni prilikom da lete na legendarnom lovcu iz hladnog rata onda ajd, ok. Slazem se. Kad vec ne moze da im se da adekvatna plata za ono sto rade…

SFRJ je imala ogroman klirinski dug prema SSSR-u i cudno je da su osamdesetih i dalje kupovali i leteli ove avione. Taj dug je jedino i mogao da se naplati u robi pa ako se nije cuvalo za energente, ostaju jedino lade, moskvici, zaporosci, beluga kavijar i oruzije sto je moglu da se uzme u kompenzaciju.

Ma

>> SFRJ je imala ogroman klirinski dug prema SSSR-u

Naravno, bilo je upravo suprotno!

Al

@Stojko
Milion puta, obična statistika bez konteksta je ništa, tj. u toj tematici treba daleko više od običnog pogleda. MiG-21 kao lovac je sasvim odličan avion u svoje vreme u poređenju sa drugim lovcima druge i treće generacije. Druga stvar su korisnici istih i obuka koja se sprovodila za te iste avione. Tako da kod korisnika MiG-21 imate jedne Indijce i Vijetnamce, verovatno najbolje pilote na ovom avionu, a potom imate Arape koji su se pijan plota držali sovjetske doktrine do poslednje reči i kada god bi se javile ideje o improvizaciji one bi neretko bile sputavane.

Mi

@Meyer
Jeste, mogli su da kupe i MiG-23 početkom osamdesetih umesto Bis-a. To bi kao bio bolji avion ali isto kao sto je EF2000 bolji od Gripena za Hrvatsku ili nas danas recimo. Lično mislim da je bila odlična odluka što nisu. MiG-29 je ionako bio na vidiku i imalo se para za to.

UM dvosed je bio jedini i to odličan trener za Bis, pa i generalno za supersonicne nalete.
Sa obziron na broj MiG-21 koji je stara Juga imala pocetkom osamdesetih, imalo je smisla obnoviti ih najmodernijim varijantama za i trenerima. To ustvari i nije bio neki veliki broj novopristiglig 21ca 80tih. Tebali su da služe do sredine 90tih dok MiG-29 i Novi Avion ne preuzmu tu ulogu.

@Stojko
Nisam ni ja baš siguran da je MiG-21 išta manje opasan od neprijateljskih aviona iz ratova koje ste spomenuli.

Ik

Mislim da najbolju obradu i modernizaciju za MiG-21 je napravila Americka firma(Draken International) koja radi support & training za USA AF i French AF. Zrakoplov je modernizovan do te razine da moze ravnopravno parirati(bar donekle) zrakoplovima 4-te generacije.
http://www.drakenintl.com/catalog/aircraft-inventory/mikoyan-mig-21bis-probe-equipped

Ž

Ikar

Иако на сајту стоји да ова компанија употребљава МиГ-21 у реалности то није случај.

И није извршена никаква модернизација, најбоље модернизације су израелска МиГ-21-2000, МиГ-21 LanceR као и руска МиГ-21-93 на основу које су осавремењени индијски авиони са ознаком MiG-21bisUPG Bison.

Pe

Lepa vest !

Odgovori
re

Sad kad krene priča po tabloidima kako su oni bivši uništavali i topili u Smederevu, a evo mi sad vraćamo sve ono što oni nisu stigli da unište.

Odgovori
Be

@resurs

Pa biće i u pravu ako to kazu.

Mi

Nisam siguran da li je ovo dobra ili loša vest. Ustvari zbunjen sam jer se iz članka izvlači zaključak da lete ponovo jer još uvek postoji kadar za tu generaciju aviona. Ponovo nema obrazloženja zašto su nam toliko važna ta dva MiG-21. Malo više o tome bi bilo interesantno pročitati da ne nagadjamo previše.
Zar nemamo manjak ljudstva kad su MiG-29 u pitanju. Ne da su oni mnogo noviji zmajevi, ali su definitivno vredniji vremena i preobuke ljudstva na njih
Da li je glavni razlog oživljavanja MiG-21UM da opet bude prelazni avion izmedju Galeba i MiG-29 ili nešto drugo? Šta bi radili što se obuke mladih pilota tičeda da 21ce nisu u letnom stanju?

Odgovori
Ž

Сигруно сте свесни да нису сви пилоти МиГ-ова 21 способни да лете на МиГ-у 29. А још увек их има.

Наравно да не морате имати МиГ-21УМ да би се прешло са Г-4 на МиГ-29.

Mi

@Zivojin
Naravno, govorio sam o tehnicarima. Ne verujem da imamo mladih pilota MiG-21 koji nisu do sada presli na 29ke.
Po tome onda ispada da se vracaju u upotrebu da bi stariji piloti nastavili da lete.
UM je je stari trenazni avion beskoristan u za ratne akcije pored ostalih koje imamo. Moje pitanje je kakva je danas glavna korist ulagati u tako stari zmaj druge generacije supersonicnih aviona. Nigde se ne spominje njihova uloga do 2025.

Ž

Главно је да има пилота да их лете и техничара да их одржавају.

Поред 14 МиГ-29 какву улогу могу имати два МиГ-21УМ?

Mi

Lepo je sto lete opet, i ako se ima mogucnosti za to, neka se srede i odrzavaju maksimalno. Licno bih voleo da lete jos 50 godina kao leteći klasici u tip top stanju. Sposobnih ljudi sa željom za to sigurno imamo.
Samo mi ta 2025 godina nije jasna, jer po tome izgleda da izvlacimo iz njih maksimum kao da su vojsci preko potrebni.

An

Da li je možda stvar u tome da postoje 2 aviona za air policing u periodu kada se 29ke modernizuju, i pilot obučavaju na modernizovanim avionima?

Ma

>> Nisam siguran da li je ovo dobra ili loša vest.

Losa je vest Milose, i ja vam se izvinjavam sto moram to da kazem. Radi se o opasnim krsevima koji kostaju da ih se leti a ne doprinose ni najmanje borbenoj gotovosti. Eventuano gerijatrijska avijacija moze da profitira od toga.

Mi

@Andrija
Ne bih se brinuo da ćemo zbog modernizacije imati nedostatak lovaca za vazdušnu paru. Sigurno se neće svi odjednom modernizovati, ako se svi uopšte i modernizuju!

Trenaža i iskustvo supersoničnih letova po nižoj ceni po satu od 29ke ima smisla. Zmaj je ustvari samo godinu dve dana stariji on dvoseda 29ke.

Mi

@Mayer
Slažem se. Toplo se nadam da nam nisu potrebni za vojsku i trenažu nego čisto za održavanje klasičnog oldtajmera u letnom stanju jer se može.

Ra

Ne budite naivni, Vučić je najavio u drugoj polovini godine najveće vazduhoplovne manevre od raspada SFRJ i da će biti prikazano sve šta Srbija posjeduje.
Ovi migovi 21 su tu samo da podebljaju utisak masovnosti za priprostog glasača koji ne razlikuje mig 21 od F22.

Ma

>> Vučić je najavio u drugoj polovini godine najveće vazduhoplovne manevre od raspada SFRJ

Ozbiljno? Ah, pa to onda sve objasnjava…

>> Ovi migovi 21 su tu samo da podebljaju utisak masovnosti za priprostog glasača koji ne razlikuje mig 21 od F22.

F-22 osim toga ima 136 nedostataka 1. klase a ovi migovi nemaju ni jedan.

Al

@Rade
Ja ne znam šta vi pričate. Manite se politike, jer ovde ima pre svega stručnih razloga. Zahtevi za pilota MiG-21 i MiG-29 su drugačiji, te ne mogu svi piloti MiG-21 preći na MiG-29, ako uzmemo da su ostali isti zahtevi za pilote 5-G sa anti-G odelom za MiG-21, a 7-G bez anti-G odela (9-G sa anti-G odelom) za MiG-29, kakvi su bili prilikom uvođenja MiG-29 u RV, a ne postoji razlog zašto bi se menjali. Kada još dodamo starost letačkog kadra na MiG-21, dostupnost tehnike i njenu relativnu upotrebljivost, komadant RViPVO sa svim pravom može da traži da se ovi avioni održe u upotrebi što duže moguće, jer za to ima uslove.

Ma

>> Ja ne znam šta vi pričate. Manite se politike, jer ovde ima pre svega stručnih razloga.

Ja sam u medjuvremenu uveren da su razlozi koa sto je @Rade naveo politicko/medijsko/marketinske prirode!

Al

@Mayer
A možda bi ste mogli u međuvremenu da se uverite da su prve informacije da će MiG-21UM leteti do 2025. godine potekle iz članka u Odbrani sa osobom (zaboravio ime) iz ministartstva ili RViPVO još prošle godine, tj. pre nego što je iko pominjao buduće manevre. Tako da mi već godinu dana znamo da će MiG-21 leteti bar još pola decenija kod nas, tj. bar bi većina trebalo da zna, ali sada odjednom svima ova već poznata vest dolazi ko da je iz vedrog neba pala. Tako da ne Mayer, razlozi nisu „najveći manevri u Srba u režiji AV“, već stručni razlozi RViPVO Srbije.

AL

@Mayer
Znate da se po pitanju ovakvih stvari i tema ja uvek slazem sa vama, ali mislim da ovaj put niste u pravu.

Ti avioni su u resursu, delova ima, gorivo nikad jeftinije, a piloti i mehanicari bi svakako primali platu leteli-ne leteli, ne kosta nas nista posebno. Jos ovako imamo zasigurno jos 2 aviona za „airpolice“, ako se „faza 3“ na 29kama iz nekog razloga produzi(vremenski). Nek odsluze to jos malo i zasluzena penzija.

Ba

@Aleksa Radojičić, Апок

Zašto se truditi zlonamjernima objašnjavati osnovne stvari, kada će sve što se kaže biti ionako izvrnuto naglavačke i prikazano onako kako njima odgovara? Kao da je Bilić nešto posebno rekao prošle godine kada je pomenuta 2025- godina kao krajnja godina službe za ove letjelice? To se zna, poznat podatak. Avioni su održavani, sat leta ovih letjelica košta manje nego sat leta 29-ki i tu se završava priča o „koštanju“, „kuda ide moj porez“ i „ulaganju u krševe“.

Normalan čovjek može samo da se smije cinicima koji podrugljivo pitaju za „turističke letove“, a sami bi na takvom „letu“ samo „turistički“ povraćali u masku odmah nakon uzletanja ove ptice. Ja lično smatram da MiG-21 nema nikakvu operativnu budućnost, i naravno, ljudi iz Vojske to znaju, tako je i planirano, ali šta sada? Trebamo da pobacamo tih par dvosjeda, iako su potpuno ispravni i letni, samo zato što su stari model? Pa tih par aviona nam je bila slamka spasa prije samo par godina.

Osim ovoga, mnogi ne znaju, ali Sirija je bila zainteresovana da pokupuje kompletnu našu stajanku 21-čeva. Volio bih da se to završi tako, ali na kraju će vjerovatno uzeti egipatske. Jasni politi;ki i prakti;ni razlozi. Njima ne smeta što je naš „Bis“ odjavljen prije 5 godina po papirima. Znaju da je kod nas održavan i da može da poleti. Znaju da je mnogo bolji od njihovih, znaju da imaju manje sati, da se uz minimalna ulaganja mogu sasvim bezbjedno letjeti, a svakako kanibalizovati u manji broj potpuno ispravnih letjelica.

Ovo poslednje važi, naravno, za ulaganja „ispod stola“- niko više „kroz papire“ ne radi održavanje za MiG-21. Ipak Sirija je shvatila da za cijenu jednog savremenog aviona može da dođe do dvije pune eskadrile letjelica koje koristi za bombardovanje ciljeva na svojoj teritoriji vrlo jeftino, vrlo jeftinim sredstvima. Njima je ovaj avion rat iznio. To što su naši ljudi ozbiljni i ne žele pilote da stavljaju u nešto što po je po papirima van „roka trajanja“ je sasvim ok i naša stvar- u Siriji „bis“ koji je trebalo da ide u staro gvožđe 2014. godine ima dvije borbene misije dnevno, danas, 6 godina kasnije.

Uz sve navedeno, iako ja sam zaista nisam ljubitelj 21-ce, vidi se po komentarima da mnogi ljudi jesu i da će im biti drago da vide njihov prelet u oktobru. Kada je to već tako, ljudi koji će ih letjeti trebaju da naprave nekoliko letova, vježbaju, mehaničari koji ih održavaju trebaju da budu detaljni i pažljivi…dakle sve normalne stvari u jednoj normalnoj organizaciji. Toliko.

Mi

@AL-41F1

Po čemu rezonujete da bi MiG-21 ikad ponovo zamenili 10-14 MiG-29 za air policing? Imamo 3 dvoseda koja se verovatno nikad neće modernizovati i pakuju top, plus IC rakete. U najgorem slučaju oni će obavljati tu privremenu ulogu mada sam ja 101 posto siguran da će naši jednosedi biti na modernizaciji u bar 2 ture a ne svi odjednom.

Ba
Ye

Da li to znači da ćemo imati 3 Mig 21UB u upotrebi? Koliko je jeftinije(cena po času naleta) uvoditi pilote u osnovnu trenažu na Mig 21ub u odnosu na mig 29 ub.
Koliko bi koštao remont i upgrade preostalih jednoseda Mig 21 bis na standard 97, gde bi imao sposobnost nošenja svega što nosi sadašnje naše dvadesetdevetke. Kao i cena po času naleta za modernizovanog mig 21-93.
I da li je moguće za te kečeve vršiti održavanje po stanju?
Molim da daju odgovore oni koji se razumeju u tematku, odgovor to je kanta nije odgovor, bar objasni zašto tako smstraš.

Odgovori
Ž

На трећем МиГ-21УМ су истекли ресурси а и животни век.

Руси се одавно више не баве МиГ-ом 21, стога данас није могуће добити руску модернизацију тог авиона.

Нуђено је пре 7 година али сада је то поптуно нереално и нерационално. Најмлађи једноседи су стари 37 година.

Као што смо навели, наши МиГ-21бис су приземљени пре скоро 5 година, највероватније више неће полетети.

Br

Ne, u upotrebi ostaju 2 komada MiG-21UM, da bi kadar koji nije u stanju da predje na MiG-29, ili jednostavno nije pametno da prelaze zbog starosne dobi, leteo jos malo, i da bi se iskoristili preostali resursi na tim avionima. Avioni MiG-21bis, su otpisani (verovatno definitivno), posto se odustalo od njihove modernizacije kada su ih ljudi iz RSK MIG pregledali i nece biti modernizacije na standard MiG-21-93, posto jedini avioni koji su zaziveli na tom ili slicnom nivou su MiG-21 Bison, iz RVa Indije.

Vl

Živojine, koliko imamo Mig-ova 21 bis i koja su godišta zmajeva u pitanju?
Da li Izraelci imaju još u ponudi modernizaciju tih aviona?
I još jedno pitanje nevezano za Mig 21…
Da li se zna status Orlova koji su izvučeni iz muzeja (da li su prošli pregled)?

Pa

Indijci i dalje mogu da naprave nesto od bis-a

Ž

Vlad

На Батајници 21 МиГ-21бис произведених између 1977-1983.

Нико се у свету више не бави модернизацијом МиГ-а 21, последње што су радили јесу Румуни, ремонт и модернизација мањег обима на авионима РВ МОзамбика. То је било пре 5-6 година.

Pavle

Не могу Индијци ништа јер је то руска дорада и модернизација. У Индији ће летети још 4 године.

Mi

Da rezimiramo:
* MiG21 UM ne omogucava prelaz na MiG29, nemoze da se koristi za obuku pilota 29- ki.
* Koliko je u RV Srbije jos aktivnih pilota MiG- a 21? Mislim da oni mogu da se prebroje na prste jedne ruke. Za njih, da bi oni imali trenaz, letacki dodatak, iz zaborava izvuci dvosedog UM-a, realno, nema smisla.
* Da li taj avion ili par njih, kako se prica, ima uopste bilo kakvu borbenu upotrebljivost danas? Sumnjam! Bez radara, elektronike koja bi pomogla pilotu, to je jednostavno „sportski nadzvucni avion“.
* Da li uopste vredi trositi novac na jos jedan promasen projekat, dovodjenje u letno stanje MiG-a 21 UM, ili par njih?
Dosta je gluposti sto je „struka“ procenila da vredi modernizovati Orla!
* Da li je sledeci potez „struke“ modernizacija i dovodjenje u letno stanje Jastrebova i Galebova koji cuce po dvoristima skola i cekaju trenutak da postanu zvezde RV Srbije?
* Mozda bi komandant RV i PVO uz pomoc ministra vojnog i „vrhovnog komandanta“ mogao nama vazduhoplovnim entuzijastima da objasni svrhu ovog poteza.

Ma

>> Da rezimiramo:

Vas rezime se cini apsolutno korektan. „Struka“ je postala druga rec za netransparentnost, kao da mi koji nismo iz „struke“ nemamo tehnicko i organizaciono obrazovanje, znajne i iskustvo pa ne mozemo da ocenimo sta ima smisla sa sta ne…

Al

@Mayer
Ta ista „stručna“ javnost je uspela da sasvim solidan srednji tenk Šerman pretvori u najloši tenk DSR (da se prosto zapitate šta su inženjeri radili tada i kako je taj tenk uopšte prošao testiranja) na preko 20 godina pomoću paušalnih priča posada i retko korišćenih i loše protumačenih izveštaja korisnika (čuvena priča o lakoj zapaljivosti, iako je broj izgorelih tenkova M4 po prikupljenoj statistici isti kao i za druge tenkove iz DSR). I ta priča je opstala sve do pre nekoliko godina, kada su Čiftan i drugi istraživači prošli kroz vojne arhive i konačno dobili realnu sliku o Šermanu, sasvim solidnom i verovatnom najboljem tenku za rat koji je vodila Vojska SAD. I ovakve priče nisu izuzetak, one su pravilo (npr. kompletno ne razumevanje kako je stvarno primenjivano Naređenja 277).

Tako da ne, više puta se u praksi pokazalo da šira javnost nema pre svega sva potrebna znanja i informacije da oceni da li nešto ima smisla ili ne, te ona obično pribegava zdravorazumskih objašnjenjima koja su često daleko od istine.

@Mile Tranzicija

MiG-21UM se ne izvlače iz zaborava, oni su remontovani i produženi su im resursi pre 5 godina i aktivno su korišćeni sve do dolaska MiG-29, a ostalo im je još resursa. Pilota ima, tehničara ima, aviona ima, rezervnih delova ima, njihovo povlačenje sada bez iskorišćavanja njihovih resursa bi bilo doslovno bacanje novca, jer što smo ih onda vraćali u život na prvom mestu, da bi leteli dve i po godine? MiG-21 su često korišćeni u obuci vazdušne borbe i PVO odbrane, što da ih ne iskoristimo još malo, bez ikakvih većih ulaganja.

Ž

Mile Tranzicija

Пилота који лете на МиГ-21 има много више него што мислите.

Aleksa Radojičić

Само један НЛ-16 је ремонтован 2016, то је примерак произведен 1986. Други је ремонтован 2011. а година производње је 1981.

Dz

Pravo da vam kažem, mene je ova vest obradovala. Kao dete prvi ,,brzi“ avion koji sam čuo i video bio je MIG 21. Još uvek pamtim tu buku na rulnici. Šalu na stranu, mislim da u tehničko tehnološkom smislu (radar,zmaj,naoružanje, namerno ne navodim motor) oni nemaju mogućnost za neku borbenu upotrebu. Medjutim, ako su u resursu, zašto nemati ovakvu pticu na nebu? Na šta sve se daju sredstva,mislim da časovi naleta nisu preskupi za njihovu upotrebu. Možda je moj komentar subjektivan, jer ja dva’eskeca prosto volim. Pozz

Odgovori
Be

Tko ovlada 21com, taj moze na sve.
Ako je ostalo sta zivota u vasim UBovima, obvezatno to u zrak i na njima selektirati tko je za 29ku a tko nije.

Odgovori
Al

Jedva čekam da ga čujem iznad sebe. Jeste da ga odavno nismo čuli, ali nisam zaboravio njegov zvuk… :)

Odgovori
do

po meni ne bi bilo lose da se obnove bar nekoliko migova 21… kako bis tako i dvosedih… Dobro bi dosli kao „agresori“ a pogotovo za dezurni par.. jeftiniji su za taj zadatak od 29ki a i kolko znam da su i brzi za pokretanje i presretanje u zadacima air policinga

Odgovori
Kr

Odlično…da povadimo što iz muzeja što sa otpada Galeba, Jastreba, Sokola i Lastu pa opštenarodno veselje. Ja bio osnovac gledao sa Kališa avio mitinge i dvadesetkečeve sad prešao 50. i zar još da ih gledam. Dal da se smejem ili da plačem? Nisam cinik samo sam realan. Otvorite se aman milijardu USD i pazarite ono šta treba, koj će vam leševi na nebu, svet da nam se smeje!

Odgovori
Me

Otvori se pa kupi recimo Porse 911…..
Ili otori se pa iznajmi avion samo za sebe kad ides na letovanje….
Letis na onom sto imas i sto mozes odrzavati…..I clanice velike Nato alianse pa jos koriste Mig-21,Su-22 itd!

Al

@Kreket
Ko nam se smeje? Većina Evrope guli avione iz poslednjih godina Hladnog rata, Ameri guraju C-130 i B-52 stare 50 godina. Sličnih primera širom sveta.

St

Jao kako divna vest!!! Jedva cekam da vidim 16185 na sledecem otvorenom danu na Batajnici ili slikama spotera!!! Jedna od najlepsih kamuflaza!😊

Odgovori
Du

Ako vec moze da se iskoristi – neka se iskoristi, za sve namene za koje moze. Daleko, daleko je jeftiniji sat leta u odnosu na MiG-29…barem duplo. Neka je sa srecom, da odrade posao do kraja, sve do 2025.

Odgovori
Lo

pitanje za Zivojina:
Kako se moze doci do zmajeva tih Mig-21 Bis prevashodno 17162 znam da je preleteo sa pristine posle bombardovanja , da li bi mogao da se raspitas molio bih te greota da bude unisten jedan od 8 komada koji su preleteli, a to ih sigurno ceka

Odgovori
R-

Lepe vesti. Kao trenazer moze da posluzi.

Odgovori
Mi

Živojine, koja je namera i namena ovog događaja? Šta dobijamo sa ta 2-3 aviona Mig 21, objektivno i to nešto košta, lepo je ako imamo sredstava, ali šta je suština, trenaža sati naleta, izigravanje mamca za pvo i LAE? kažite nam o čemu se radi da se ti avioni koriste još 5-6 godina? Molim za tumačenje.

Odgovori
Al

NOVO……. Samo sa novim letelicama da se pohvalite. Ovo je samo za slikanje i ništa više. Lepa vest ima da bude kad nas iznenadite sa kompletnom novo eskadrilom. Ovo je bezpotrebno.

Odgovori
Ra

Sećam se dolaska tog MiG-a ev.br. 16185,u garantnom roku ga je održavao inženjer iz Tbilisija Ilija Megunišvili,divan čovek,radio sam sa njim kao oficir za vezu,kako vreme leti…

Odgovori
Zo

Kakve pauze? Pa aparat je bio otpisan , kao i onaj orao iz muzeja. Zašto onda ne uzmu u obzir i one galebove i jastrebove iz muzeja, kad već idemo unazad…

Odgovori
de

Ako nešto može da leti ne vidim razloga zašto bi se prizemljavao. Svu tehniku treba koristiti do krajnjih mogućnosti.
Možda je glupo, ali bih pitao šta nedostaje avionima MIG21 koji su modernizovani po poslednjoj „modi“? Ne vidim razloga ni zašto su ih se Rusi odrekli. Avion MIG 21 koji je full modernizovan može da služi kao air police avion. A mnogostruko je jeftiniji od drugih aviona. Da ima više časova resursa neko bi se potrudio da osmisli i bolju modernizaciju. Mali, robustan, brz avion, još ako bi se u proizvodnju dodali kompozitni materijali… mogao bi još da potegne.

Odgovori
AL

Bisove ne mozemo remontovati i odrzavati posto za iste nismo nikada bili sertifikvani, verovatno jer su oni nabavljeni pocetkom 80ih kao „prelazno resenje“, sada vec jedno od mnogih sa takvim imenom. Zato od njih nece biti nista(niti to sada ima smisla), dok UM smo mogli u zemlji odrzavati(ovo demonstrira koliko je vazno ovladati odrzavanjem vazduhoplova koje imate u inventaru). Do relativno nedavno smo fakticki imali samo 2 aktivna lovacka aviona, sada cemo uskoro imati 11(i tri trenazna), tako da ova 2-3 UM sigurno pomazu pri obuci i dostizanju sati naleta. Nije idealno, ali sta jeste?

Da li je ovo racionalno ili nije, nemam pojma iskreno. Da ce lepo biti videti opet keceve na nebu, zasigurno hoce(barem meni). Avion koji je „lepo ruzan“ na svoj poseban nacin.

Odgovori
Ž

AL-41F1

МиГ-ови 21бис јесу били ремонтовани код нас, последња два 2004. и 2005. године.

Није у томе проблем већ у продужењу животног века, то на МиГ-21УМ смо могли да радимо.

Ma

AL-41F1 Sećam se razgovora sa čovekom iz Mome po pitanju remontovanja tog aviona 16185, isti avion je bio na remontu 5,5 godina, verovali ili ne (2011-2016)! Ako je to tačno i ako je tačno, a verujem da jeste, da ima dovoljno rez.delova za UM, ne vidim razloga da se povlače iz naoružanja, jer što reče Beduin, ko ovlada 21-jedinicom taj može da leti na svakom avionu. Korisni će biti u obuci i selekciji pilota, a realno dosta je ekonomičnija obuka na UM nego na 9.51 i 9.51B. takođe bi bila šteta povlačiti ih iz naoružanja kad su im već produženi resursi i kad su se ljudi u Momi toliko pomučili oko remonta.

Ma

>> Da ce lepo biti videti opet keceve na nebu, zasigurno hoce(barem meni). Avion koji je „lepo ruzan“ na svoj poseban nacin.

Zasto ne ponude turisticke letove ovim dvosedom? Takodje mi padaju na pamet oderdjene marketinske radnje pred izbore koje bi mogle da se organizuju. Jedan moj poznanik poseduje originalnu kacigu koju je kupio u Moskvi krejam devedesetih na ulici (prema njegovim recima na buvljaku ali nije bila jeftina). Kuriozitet je da je on ponekad nosi kad se mopedom vozi kroz grad.

lj

Gledao sam 1996. i 1998. godine MiG-21U u niskom letu, isao je brzo, njegov zvuk je bio pištav i od njega su me bolele bubne opne, a jurila ga je para migova 29. Kasnije sam saznao da je to bila vezba u kojoj su dvadesetdevetke uvezbavale borbu protiv krstarecih projektila u niskom letu. Dvosedi MiG-21 koga sam video „glumio“ je krstareci projektil.

Odgovori
Zo

Nekada su svakodnevno leteli iznad Zemuna i Dunava. Potpuno smo se navikli na njih. Pamtim aeromiting sedamdesetih kada je cela eskadrila u brišućem letu i savršenom poretku preletela publiku nenajavljeno i iz neočekivanog pravca. Neopisivo.

Fi

Dobra vest koliki ce mu bit radar

Odgovori
De

MiG-21UM nema radar. To je trenazni avion.

Ni

Nije lose za potencijal i perspektivu Srpske avijacije, 16 nadzvucnih aviona u vazduhu sledecih 5 godina, od cega oko 1/3 trenaznih…

Odgovori
ke

Možda je ovo priznanje da su migovi29 preskupi za dežurnu paru i srpski vojni budžet, pa će opet jevtine 21-ice preuzeti tu ulogu.

Odgovori
ve

A mozda je preporuka da je JF 17 najbolji izbor za RV Srbije,jos blok 3 koji ce imati BVR sposobnosti.Ovaj tip aviona je Mig 21 danasnjice.

Al

@keno
Nije. Povlačenjem MiG-21 ostaju piloti koji ne mogu da pređu na MiG-29. Vraćanjem UM, daje im se nešto na čemu će moći da lete, a mogu poslužiti i za obuku pilota MiG-29 u vazdušnoj borbi itd.

ke

Meni je to ne racionalno trošenje resursa.
Imamo 14 MiGova 29, mig 21 je povučen iz upotrebe i sada se vraćaju samo da bi trošili materijalne resurse i zapošljavali pilote koji nemaju budućnost.
Nigde logike.

Al

@keno
Mogu se koristiti za obuku u vazdušnoj borbi MiG-29 i u obuci PVO odbrane. Drugo, njihovo vraćanje ne traži ogromna ulaganja, te je sasvim racionalna. Eto, po vama su sada piloti suvišni i bolje ih je u penziju oterati, a kada god se priča o budućnosti RViPVO odmah drvlje i kamenje zašto nema više pilota…

Ja

Trebamo ga ostaviti u letnom stanju cisto zbog atrakcije.

Odgovori
ID

Prvo da kažem da je najlepši ostao za kraj. Baš mu stoji ova šema.
Treba ih iskoristiti do kraja, bez sumanutih preleta preko naseljenih mesta. Meni argument da je zastareo ne stoji, svi ratni avioni su nam muzejski eskponati. Dužina remonta u Momi govori sama za sebe i tako je za svaki remont.
Kada, definitivno, budu završili službu trebalo bi organizovati prelet preko cele Srbije i da se avion dostojno isprati. Sve to lepo dokumentovati. MiG21 je stvarno deo srpske vazduhoplovne istorije. Avion koji nam je bio i uzdanica, a devedesetih i neprijatelj.

Odgovori
Ba

Logika većine komentatora ovdje na portalu: „Mig-21 je za muzej- E nije, Mig-21 je cool“.

Logika ljudi iz Vojske:

„Imamo praznog hoda do polovine jula, ajde da dovedemo u red i dvije letjelice koje su nam u resursu i za koje imamo osposobljene pilote, jer nije u redu da sredstvo i ljudi koji stoje učestvuju u programu na vježbi u oktobru, a bilo bi dobro da učestvuju.“

To je sve. Promišlja se o ovome kao da se u najmanju ruku ponovo nabavlja eskadrila 21-ca. Ljudi vježbaju i održavaju opremu- to im je posao.

Odgovori
А

@Banja Luka – Раније је помињано враћање 21 у службу, пре него што се поменула вежба. Ако пилоти за МиГ-29 имају корист од летења на 21, одлично. Ако ће да лети стара гарда, онда чему све то кад војска не може да употреби тај авион и те људе за било шта?

Jo

Slažem se.

So

Logika vecine komentara je antivučićev stav a ne neko realno očekivanje. Misle da žive u Švajcarskoj a ne u Srbiji. Obično kad iznesu stav to je iz ličnih pobuda a ne iz kolektivističkog dobra. Realno mi RV i PVO pre 5 godina nismo imali a sad ćemo ga bar sigurno imati do 2030. Da su oni stari ostali na vlasti u protekloj deceniji realno da li bi danas imali RV i PVO?!

AL

@Sotir
U principu RV je spaseno zbog kontakta ljudi iz naseg generalstaba sa svojim kolegama iz RF, pa onda ruske vlasti koje su dale „zeleno svetlo“. Nasa vlast je to samo „odobrila“ kad su vec dovedeni pred svrsen cin i javnosti nagovesteno da nam rusi spremaju donaciju. Nemaju oni tu nikakvu zaslugu.

Gde imaju zaslugu je u odobravanju sredstava za nabavku H145m sa SAR i MEDEVAC opremom koji su nam bili preko potrebni.

Treba biti objektivan, slazem se.

Ma

>> a bilo bi dobro da učestvuju

Bilo bi dobro da ucestvuju u najavljenoj propagandnoj vojnoj vezbi da bi rezim iz tog dogadjaja mogao za sebe izvuci maksimalan medijski profit?

So

AL-41F1 stvarno verujes da GS samostalno pregovara bilo gde bez znanja MO i Vlade? Stvarno verujes da MiG29, Mi 17, Mi 35 i Pancir nisu dogovoreni na najvisem drzavnom nivou Vucic-Putin? Stvarno verujes da mistral nije dogovoren na najvisem dravnm nivou Vucic-Makron prosle godne?

Ma

>> U principu RV je spaseno zbog kontakta ljudi iz naseg generalstaba sa svojim kolegama iz RF

Vi smatrate da je bio veliki problem dogovoriti posao sa RF u kome vi njma placate 180 miliona da oni vama (kobajagi) ustupe odredjen broj letelica planiranih za otpis (ili da kazemo ovako: cija se upotreba njima ne isplati) i da ih modernizuju na nivo da mogu da lete sa dve raketice kratkog dometa za air policing? Pri tome se za domacu upotrebu cela stvar maksimalno naduva sve do neke imaginarne 4++ generacije. Pa to vam je kao kad udjete u samoposlugu sa parama u novcaniku i kupite sve sto vam treba. Kao, ej Sergej privjet, ja sam… kako ko, pa Pera, iz Srbije… Da, da, taj. E ako bi mogao da mi ucinis uslugu, ma imam neki 200 miliona dolara pa ne znam gde bi dobio 5-6 aviona, imas ti? Imas, e super. Sta? Ma samo da mogu da polete, ja cu ovde da ispricam kako je to poklon i kako cemo biti najveca sila u regionu centralnog zap. Balkana…

AL

@Sotir
Proucite malo odnose RS i RF u poslednjih nekoliko godina i generalno promenu u spoljnoj politici Srbije. Nije niko pregovarao zapravo, Rusi su to nasima predlozili, zaista je tako jednostavno. Panciri,MI-35 to je vec plod promene odnosa nase 2 zemlje, pre svega malo aktivnija politika Rusije da nas zadrzi u svojoj interesnoj sferi ili makar u „neutralnosti“. Nista komplikovano za razumeti.

@Mayer
Modernizacija je zapravo nasa ideja, ne njihova. Nama su avioni svakako falili, remont bi svejedno platili ako mislimo da imamo LA, jeftinije nista ne bi mogli nabaviti, ali ni blizu(bez milijardu nista). Rusi izvoze milijarde dolara vojne opreme i vojni budzet im je veci od naseg BDP(i to znatno). Taj dil sa remontom i omanjom modernizacijom je njima sica i nemojte uopste misliti da im to znaci nesto specijalno finansijski.

Ali da, radi se pre svega o prezentovanju Rusije kao saveznika koji „misli na Srbiju i na kojeg Srbija moze da racuna“(sto u neku ruku i jeste tacno u ovom trenutku, hteli mi to da priznamo ili ne, naravno uvek sa debelim interesom). Jos kad su nasi provalili da je naoruzanje vrhunska propaganda….zato i imamo te parade svako malo.

Prethodna vlast je stvarno zaboravila na VS, a kad su se i bavili njome, pravili su samo stetu, tako da ovo sad sto je u principu smesno(u kontekstu velicine samih nabavki), je docekano kao neki „preporod“ iako i dalje fale fundamentalne stvari(cizme, tusevi, grejanje, plate, mogucnost napredovanja, prateca oprema). Samo zamaptite, lako je dobiti neciju „podrsku“ jeftino, ako ga je prethodni malte ne ponizio. Razumete? Naravno sve treba posmatrati u kontekstu, ali govorimo ipak o subjektivnim osecajima, a politika i moc su percipiranje stvarnosti, a ne i sama stvarnost.

So

Mayer Naravno da jeste veliki problem, jer Srbija je jedna od retkih koja ima takvu geostratešku poziciju da danas može da kupuje ili dobija i od Istoka i Zapada (Rusija, EU, Kina i SAD). Vecina NATO članica nije to u mogućnost. Male zemlje poput Srbije koje su članice NATO moraju dobro da reše kesu za polovnu tehniku a kamoli za novu, a usmerene su samo na zapadnu tehniku. Stari da su ostala u prosloj deceniji na vlasti imali bi probleme danas u RV i PVO kao Hrvati. Na Zapadu bi opremanje jedne LE kostalo celu milijardu. Čovek ako godinama nema auto pa posle kupi ili dobije naravno da je u boljoj poziciji. Ovo je prelazno rešenje i ako se uporedi sa cenom H145 koju smo platili mislim da smo dobro prosli sto se tiče LE. Ako misle da mogu da dobiju političke poene na ovome, neka koriste, nije to za sekiraciju. Bolje je nego što je bilo u RV i PVO. Znam da su u RV i PVO zadovljniji nego pre i svesni da ne živmo u Švici.

Ž

Mayer

Могли су Руси да кажу да немају да нам донирају 6 МиГ-ова 29. И шта би онда радили?

А зарадиће пре свега њихова ваздухоплова индустрија.

Заборављате шта иде у тих 185 милиона евра, то и није неки новац ако би ти авиони били доведени на ниво МиГ-29СМ.

Поновићу овде шта је све планирано за тај новац, па процените да ли је и та сума довољна. За мене је то мало.

Дакле:
– предизвозна припрема авиона
– њихов транспорт
– генерални ремонт једног авиона (18201)
– ремонт мотора на авионима као и из резерве (ресурс је мањи него ресурс змаја авиона као и неких других система)
– продужење животног века (на 6 руских + 4 постојећа авиона)
– прелазак на одржавање по стању
– довођење руских авиона на ниво постојећих (дакле ниво приближан МиГ-29СД)
– ремонти мањих обима на 9 авиона
– набавка резервних делова (можете их купити за 10, 20, 50, 100 милиона долара)
– набавка земаљске и испитне опреме
– модернизација једноседа на ниво приближан МиГ-29СМ
– одговарајућа модернизација двоседа
– набавка наоружања (ако ће бити СМ, онда нпр. Р-77, КАБ-500Кр, Х-29Т, једна Р-77 кошта око милион долара, једна Р-73 око 400 хиљада, једна Р-27 око 700 хиљада, да напоменем да нам је набавка наоружања потребна и ако не буду СМ али је ипак најављено да ће бити на том нивоу)
– побољшање инфраструктуре

Навео сам оквирне цене за ракете ваздух-ваздух, само за по један борбени комплет за једноседе, од нпр две Р-77 и 4 Р-73 за шта је потребно преко 25 милиона долара.

А Ви мислите на крају да је 185 милиона евра превише за донацију 6 авиона и сређивање постојећа 4 примерка? Мислим да је то баш мало, поготову ако би се набавила солидна количина УБС и резервних делова.

Zo

Dva aviona više za naše vazduhoplovstvo. Uz veliko iskustvo naših pilota,ljudi na održavanju i velikog broja rezervnih delova za ovaj avion. Sigurno mnogo manja cena sata letenja u odnosu na Mig 29. A naši piloti lete. I naši avioni brane naše nebo. Danas kada su mnoga vazduhoplovstva slična našem na ivici opstanka ili su predala odbranu svog vazdušnog prostora svojim „prijateljima“. Svaki ovakav događaj je veliki uspeh i dobar posao. Do nekih boljih vremena.
Uz to prelepo je videti „matorog“ da se vratio. Još će on nama valjati.

Odgovori
Br

Javljam se dobrovoljno i bez ikakvih obaveza da ga upotrbljavam ko kraja resursa,sa svojim skromnim znanjem!!!!!!

Odgovori
Mi

Posto se vracaju u sluzbu , bilo bi dobro da pored postojecih R-60 mogu ponjeti i izvidjacki kontejner tako da se mogu korititi u tri svrhe , trenaza, izvidjanje i nadzor vazdusnog prostora.

Odgovori
А

@Banja Luka – Раније је помињано враћање 21 у службу, пре него што се поменула вежба. Ако пилоти за МиГ-29 имају корист од летења на 21, одлично. Ако ће да лети стара гарда, онда чему све то кад војска не може да употреби тај авион и те људе за било шта?

Odgovori
Jo

Podržavam… ako mogu da lete bezbedno i ako ih imamo kao takve – sigurno da mogu imati neku ulogu. Ako ništa drugo – više letenja – bolje sveukupno stanje… ja volim da ih gledam iznad Zrenjanina… Pre desetak dana dve vezane petlje u vertikalnoj ravni 29ka… noću… :)

Odgovori
Ja

Mozda neke starije generacije u koju spadam i ja znaju sta je zvuk miga 21,davao nam je samopouzdanje u naj tezim situacijama.Zato opet kazem ovaj poslednji primerak trebamo ostaviti da leti jos godinam iza nas. Po meni to bi trebala da preuzme TOC.

Odgovori
AL

@Banja Luka
Bukvalno. Mada pomaze da se postignu sati naleta svakako, mehanicari da imaju posla, a ne kosta nas nista specijalno. Jedna zanimljivost, samo piloti „prve klase“ na avionu Mig-21 su mogli preci na 29, a to je znacilo(ako nisam brojke pobrkao), barem 700h naleta na 21 i uspesno izvrsenje svih zadataka u svim vremenskim uslovima danju i nocu(ovo poslednje se mora shvatiti u kontekstu tog vremena)

@vesko
JF-17 od starta ima BVR sposobnosti. Block III ce imati AESA radar prvenstveno i ako se ne varam dopunu goriva u vazduhu i vrsice protiv brodske misije. To je isti zmaj, samo bolja avionika. Slazem se da bi nama skroz odgovarao.

@Zivojin
Mislio sam da se u remont i odrzavanje racuna i mogucnost produzenja resursa, trebao sam precizirati. Znam da je onomad uradjena i odredjena oprema za dijagnostiku u domacoj izvedbi. Secam se slike „trole“ sa nekakvim kompjuterom na njoj, dosta napredno izgleda za svoje vreme. Vi sigurno znate sta je to tacno.

@Mayer
Ma ko ce time da se bavi. Kako uopste izgleda polisa osiguranja civilnog lica za tako nesto? Ni jedna osiguravajuci kuca u drzavi na to ne bi pristala, da ne idemo dalje u pravne probleme, izmene zakona. To kosta vise nego bilo kakva zarada od letova.

Odgovori
ve

AL-41F a koje BVR rakete pored kineskih PL 15 moze da nosi JF-17?Idu li na njega ruske ili rakete zapadne proizvodnje?

Ž

AL-41F1

За прелазак на МиГ-29 није био услов да се има бар 700 већ бар 300 сати налета на МиГ-у 21. После је то смањено.

AL

@Zivojin
300h je bas malo. To bi u ozbiljnim RV trebalo za dve godine da se ispuni.

@vesko
JF-17 koriste PL-12/SD-10.

Proizvodjac navodi „otvorenu arhitekturu“ SUV, sto znaci mogucnost inegracije drugog naoruzanja, samo pitanje je koliko je izvodljiva softverska kalibracija i povezivanje ruskih ili zapadnih radarskih raketa sa kineskim radarom(standardi komunikacije)? Mozda gresim, ne znam.

Npr. Indija kad je razvijala svoje VV rakete Astra, koristili su uvozne ruske seeker-e, nedavno su poceli svoje da proizvode, ali koliko sam ja shvatio, po modelu ruskih.

VZ sredstva i IR rakete drugih proizvodjaca zasigurno se mogu integrisati, bez vecih problema(indijski Mirage-2000 imaju integrisane R-73 i izraelske bombe). Obecavaju te SD-10, ne bih se ja brinuo mnogo sa njima u naoruzanju. Jedino sto bi def. hteo R-73 umesto bilo koje rakete kratkog dometa ukljucujuci aim-9x

Mi

@AL-41F1

,,300h je bas malo. To bi u ozbiljnim RV trebalo za dve godine da se ispuni.“

Nisam kvalifikovan da tvrdim, ali ne bih se složio.
300 sati na MiG-21 se čini dosta iskustva za prelazak na MiG-29. Nauceno je do tada sta treba i 2-3 godine iskustva treba nastaviti iskustvom na slicnoj ali novijoj i boljoj letelici. Po meni ima logike.

AL

@Milos77
Svako ce vam prvi reci da za prelazak sa mlaznog skolskog aviona, na avion 4.generacije, Mig-21 izmedju je potpuno besmislen, jer je znatno tezi za letenje. Samo ne radi se o tome, nego o shvatanju da je „300h“ dovoljno da neko bude „prva klasa“ u bilo cemu, a to su upravo bili najbolji piloti koje je SFRJ imala i u koje je ulozila najvise novca i vremena i nisu uoste bili tek dve-tri godine u LA, nego mnogo vise.

Ne kazem da su ti ljudi „losi“, taman posla, verujem da su medju najtalentovanijim pilotima na svetu iskreno, samo hocu da ilustrujem kako mi ozbiljna ulaganja u trening i obuku zapravo nikad nismo ni imali. Ako se dobro secam prosek je bio nekih 60-70h godisnje u SFRJ? U VS je jedno vreme pao na cak 20h! Pa imate situaciju da pilot u Rusiji od 28 god. ima duplo vise naleta nego njegov kolega u Srbiji od 50 godina i 30 god. karijere iza sebe. Moramo to dici na preko 100h godisnje minimum.

Ž

AL-41F1

Не, 300 сати на МиГ-21 никако ниеј мало ако се узму у обзир његов ресурс као и просечно трајање лета на том типу. То је налет за негде 5-6 година и то да се лети сасвим солидно.

Go

Питање које се само по себи наметнуло објављивањем овог чланка је питање обуке пилота односно тренажног авиона на коме би се обука изводила. Замоли бих господина Живојина за мишљење о кинеском авиону ФТЦ-2000Г, о њему се писало у пар чланака, овде на порталу. С обзиром да се он у РВ Кине, које је прилично разноврсно, користи као школски авион (што ако ништа друго оно бар претпоставља да је реч о квалитетном авиону у том смислу), да ли би овај авион могао бити добро решење за нас као тренажни авион? Колико сам схватио, реч је о деривату авиона МИГ 21 са којим наши пилоти и техничари имају доста искуства, а постоје и солидни ресурси везано за одржавање, а апарат сам по себи није скуп (у смислу да га можемо приуштити). Ја са задовољством годинама пратим овај портал а ово је први пут да се оглашавам, ово је питање једног заљубљеника у авијацију и извињавам се унапред ако сам нешто лупио (с обзиром да се овде могу прочитати коментари на овом пољу веома стручних особа).

Odgovori
Br

Bilo je puno reci o tome, po Miloradovicu, nije u planu nabavka novih skolsko-borbenih aviona, vec modernizacija Galeba, koja bi trebalo da krene nakon modernizacije Orla, stara prica koja jos uvek stoji u mestu.

Ma

Ja za taj JL-9 avion nisam znao, kao neki apdejtovani Mig-21, ima bolje manevarske karakteristike (na ustrb max brzine) i napravljen je prostor za elektroniku i radar. U zavisnosti od cene nabavke i troskova eksploatacije moguce da je prava stvar za air policing.

AL

Zivojin sigurno ima taj podatak, ali mislim da FTC-2000 konkretno ima resurs od svega 3.500h. Uz to, tu su i cesti remonti karakteristicki za sovjetski dizajn tog vremena(na cemu se i bazira). Ok bolji je od Orla, ali cemu davati velike pare na to?

Nama treba moderan jednomotorni, FBW avion, velikog resursa, male cene letnog sata, sa digitalnom avionikom, snimacem svih parametara leta, pracenjem stanja aviona u realnom vremenu i sposobnoscu kvalitetne digitalne simulacije svih mogucih borbenih zadataka, da bi podigli bezbednost i kvalitet obuke na novi nivo, a smanjili cenu i potrebno ljudstvo za odrzavanje. Ako tu dodamo nadzvucnu brzinu i dobar radar solid-state tehnologije, dobijamo zaista neuporedivo na kvalitetu i „borbenoj gotovosti“. I ni slucajno Jak-130. To bi bio najveci promasaj jos od nabavke Miga-21 umesto F-5.

Ž

AL-41F1

У 1961. години је за СФРЈ била реална набавка МиГ-21 а не Ф-5.

Јак-130 је за мале државе компромис, за нас авион који би заменио Г-4 и Орла.

AL

@Zivojin
Ispravite me ako gresim, ali zar nije delegacija opitnih pilota letela na F-5 i Mig-21? Suad Hamzic je rekao kako je F-5 mnogo pitomiji za letenje i da je bio njegov izbor. Ostaje se zakljuciti da su Migovi kupljeni politicki(posle ’48 nismo trebali ni Ambasadu SSSR da imamo, kamoli da kupujemo naoruzanje od njih).

Vidite ovako, Rusija pored Jak-130 ne izbacuje L-39, a Italija koja proizvodi M-346 uvodi novi jednomotorni M-345
https://www.leonardocompany.com/en/products/m-345
Neki dan je bas prosao jednu od sertifikacija. Kako je onda dvomotorni skolski avion dobar izbor za nas?

Ako cemo imati avione bez radara, nadzvucne brzine i radarskih raketa, onda neka to bude avion klase G-4(tipa Hawk ili pre M-345), zbog cene eksploatacije. Ako cemo vec uzimati veci, tezi, skuplji avion, bolje da potrosimo dodatan novac pa da to bude avion upotrebljiv i u borbene svrhe tj. LIFT(cemu danas sluze stari F-5E u nekim drzavama), poput FA-50 (apro po toga, bas nedavno videh da je JF-17B gotov i isporucuje se prva serija).

Vase znanje o vazduhoplovstvu daleko prevazilazi moje, samo kada logicki razmisljam, ne vidim sta ce nama Jak-130? Ako imate vremena objasnite mi. Ok kao da zameni „Orla“, ali od te klase aviona u pravom medjudrzavnom konfiktu, svakako nema nikakve vajde. Bolje onda jeftinija opcija ili borbeno upotrebljiva, to „izmedju“ nikako inace smo opet SRJ, 150 aviona, od toga 14 ima radar i radarske rakete, glupo zaista.

Al

@AL-31F1

Ključno pitanje je da li avioni klase Super Tukano spadaju u ograničenje od 150 aviona. Ako ne, imati takve avione nije uopšte loša ideja, pogotovo u kombinaciji sa aviona klase FA-50. JaK-130 po meni nije dobra zamena za G-4 i J-22 Orao, pogotovo ne u našem slučaju, osim ako Rusi ne naprave modernizovanu verziju bolje opremljenu za lake lovačke zadatke i podršku.

Ako se ne varam, RViPVO JNA nikad nije ozbiljno planirala da kupi F-5 kao zamenu za MiG-21. Jedino je razmatrana nabavka izviđačke verzije F-5, ali to nije otišlo daleko.

Ž

AL-41F1

Покојни Суад Хамзић је на Ф-5 летео 1980. године када је СФРЈ разматрала набавку извиђача RF-5E.

Јесте слажем се да Јак-130 није идеалан да замени Г-4 или било који једномоторни школско-борбени авион али навео сам Вам да би то био компромис јер ми желимо да уједно заменимо и Орла.

Да ли ће до тога доћи не знам, знам само шта се разматра. За сада остајемо на Г-4 и Орлу чија модернизација је најављена а на Орлу је као што занмо модернизација у току. Ако све буде у реду са тим пословима онда ће ти авиони летети и знатно после 2030. године.

AL

@Zivojin
Znaci 1980. je bio poslednji voz za prelazak na zap. tehniku(da ne racunamo kasnije Miraze za kojeg def. nismo imali novca ’86)

Po meni Jak-130 je los izbor, jer ne pruza mogucnost upotrebe kao laki lovacki avion, a opet je skuplji i tezi za odrzavanje od klasicnih trenaznih mlaznih aviona. Tako da bi najradije voleo da zamenimo G-4 i Orla avionom klase FA-50/JF-17B. Ako pak ne budemo imali novca za tako nesto, onda bolje klasican trenazer, a Orlove i tu komponetnu u penziju(svakako CAS mnogo bolje vrse MI-35M, a imacemo i naoruzane BPL uskoro za neke precizne „stand-off“ operacije).

Ž

AL-41F1

Не, није 1980. била, задњи воз за прелазак на западну технику јер је била планирана набавка само извиђача RF-5E и то вероватно једне ескадриле.

Да ли Г-4 и орлови данас пружају могућност лаког ловачког авиона?

Будимо реални, FA-50 и JF-17B можда јесу могућа замена за Орла али то нису авиони који су замена за Г-4. А и скупљи су од Јака 130.

Ако нове авионе за замену Г-4 и Орла будемо набављали око или после 2030. можда до тада видимо Јак-130 са радаром (већ постоји БАРС-130) и јачим моторима. Наравно говоримо о томе да Србија и даље политички и војно буде ослоњена на Русију.

AL

@Zivojin
Svajcarci sa Pilatusa prelaze na F-5, pa na F/A-18, USAF sa texana na T-38(uskoro T-7). Sto bi nasima bio problem da kupimo/napravimo turbo-prop i sa njega da se prelazi odmah na JF-17B ili T-50/FA-50?
Skuplje jeste, ali je borbeno upotrebljivo i povecava drasticno sigurnost zemlje.

Ako je cena problem? Onda lepo penzionisemo jurisnike, kupimo M-345 ili Hawk, a CAS nek rade MI-35M, za napade na ciljeve na zemlji su svakako tu i dronovi.

Ne vidim cemu to insistiranje da zamenimo Orla podjednako borbeno nesposobnim avionom kome treba sigurnost prevalsti u vazdusnom prostoru koju jedna eskadrila lovaca Mig-29 ili u buducnosti Mig-35 nece moci da osigura? Sto bi bacali pare?

Br

Nego, zar nije neko ‘vazan’ rekao kako se ‘leteci sanduk’ povlaci iz upotrebe? Ili sam nesto pomesao…

Odgovori
ve

Zivojine da li Jak 130 ima slicne karakteristike kao Orao kada je u pitanju profil leta nisko-nisko-nisko?Piloti Orla kazu da je ovaj avion lako jpravljiv na malim brzinama,da dobro slusa komande pilota i da je upravo u tom segmentu pokazao nsjvecu upotrebnu vrijednost.Jak 130 je svakako brzi,moze da nosi vise naoruzanja od Orla pa je po meni jedino u ovom dijelu pitanje da li koze da zamjeni Orla uspjesno.

ID

@Branko
Jeste nego šta.
Sad će postati „zaslužni veteran“.
U suštini je bilo bez smisla povući iz upotrebe tek remontovan avion.

Ni

Treba resurse iskoristiti do kraja, dobro ce doci i pilotima da dobiju jos vise trenaze i iskustva prije nego predju na migove 29.

Odgovori
Du

Joooj napretka prvo Orlovi pa sad kečevi čekamo na Jastrebove i Galebove. Možda se u međuvremenu opet neko smiluje pa nam za debele pare pokloni i svoje muzealne primjerke.

Odgovori
As

Pa dajte ih nama ako ih vi nećete, naši mogu poletit jedino u otpad nakon remonta vrsnih ukrainskih stručnjaka.

Odgovori
VO

Ovaj je pao

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj