Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024
[FOTO REPORTAŽA] Novi rekord u srpskom motornom zmajarstvu: Prelet Tanargom 912 iz Podgorice do Beograda
Preletanje crnogorskog reljefa na rekordnom letu u najvišoj tački iznosilo je 2700 metara / Foto: Aleksandar Zubac

[FOTO REPORTAŽA] Novi rekord u srpskom motornom zmajarstvu: Prelet Tanargom 912 iz Podgorice do Beograda

Kada pričamo o vazduhoplovnim rekordima u Srbiji i regiji, pored paraglajdera i ponekad jedrilica, retko imamo priliku da čujemo za neki novi, pogotovo u motornom letenju. Silom prilika, Aleksandar Zubac, rekreativni avijatičar iz Beograda kupio je motorni zmaj u Crnoj Gori i izabrao da umesto transporta drumom svoju letelicu preleti do letelišta „13. Maj“ pored Zemun Polja. Tako je postavio rekord u daljini preleta unutar srpske ultralake zajednice, pre svega u delu njenih osnivača – zmajara.

Kako je Zubac ispričao za Tango Six, ideja o preletu nastala je iz potrebe da se zmaj preleti iz Podgorice do Beograda budući da je u Crnoj Gori kupljen. Reč je o motornom zmaju Tanarg 912, pogonjenim Rotax motorom, sa Bionix krilom. Kako vlasnik za njega kaže, radi se o Poršeu u svetu motornih zmajeva:

– Let od Podgorice do Beograda motornim zmajem do sada nikada nije obavljen, ovo je prvi put. Dan za poletanje sam birao strpljivo, čekao sam idealne meteorološke uslove tako da sam bio siguran u let koji mi i nije delovao nemoguće i predaleko kako mi je većina pilota sugerisala. Air Creation zmajevi, a posebno Tanarg 912, idealni su za dalje prelete i ono što je jako bitno, imaju balistički padobran za slučaj loma krila ili prestanka rada motora što mi je bilo ključno za brdovite predele Crne Gore. – počinje Aleksandar priču o svom preletu za naš portal i nastavlja:

– Let je, naravno, bio u potpunosti legalan, sve je bilo najavljeno, od opreme smo imali radio stanicu i transponder. Leteli smo na bezbednoj najavljenoj visini a tokom leta smo, ja i moja drugarica koja mi je pravila društvo, preskočili čak i vrhove od 2500 metara visine. Najviša tačka tokom leta bila je do 2700 metara, prosečna brzina (ground speed) bila je oko 120 kilometara na čas. Za navigaciju sam koristio SkyDemon na dva telefona za svaki slučaj, ukoliko se jedan iz bilo kog razloga pokvari. –

Ovakva vrsta preleta ali i bilo koje letenje zmajem najudobnije je u jutarnjim časovima kada još nema nejednakog isijavanja toplote iz zemljišta ispod – popularne „termike“ / Foto: Aleksandar Zubac
Pogled iz motornog zmaja tokom leta bolji je od pogleda kroz prozor putničkog aviona. Em prozora nema, em si veoma blizu svemu što posmatraš / Foto: Aleksandar Zubac
„Ako sam sa nekim zmajem bio siguran za ovakav let onda je to Tanarg 912.“ / Foto: Aleksandar Zubac

Aleksandar je aerodrom Ponikve iskoristio kao tačku međusletanja mada je, kako kaže za naš portal, imao dovoljno goriva da mu ruta od Podgorice do Beograda bude „non-stop“. Aerodromi Srbije pobrinuli su se da obezbede pasošku i carinsku kontrolu na Ponikvama nakon prethodne najave.

Još jedan aerodrom u Srbiji koji se može koristiti kao međunarodna tačka ulaska za formalno potrebne kontrole pasoša i prtljaga. Naravno, uz prethodnu najavu / Foto: Aleksandar Zubac
Jedna od prekretnih tačaka, aerodrom „Nikola Tesla“, pre sletanja na „13. maj“ pored Zemun Polja / Foto: Aleksandar Zubac

Aleksandar se letenjem bavi pet godina, poseduje dozvole za paraglajding, motorni zmaj, avion, žirokopter i helikopter. Na svim pomenutim letelicama, kako kaže, ukupno ima oko 1000 sati letenja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mi

Svaka čast…

Odgovori
Ni

Bravo!

Odgovori
Sl

Rekord, avantura i doživljaj za pamćenje, sve u jednom letu! Bravo za pilota, ai i saputnicu!

Odgovori
Re

Bravo

Odgovori
Am

Vive la France!

U Francuskoj su izmedju 30 i 40.000

Izmedju solidnog 911 i ovoga, bogme, težak izbor

Odgovori
An

Fenomenalno! Bravo za pilota.

Svet bi bio lepše mesto uz više ovakvih vesti :)

Odgovori
Mi

Samo lepo, ništa spektakularno .
Nekad su naši jedriličari preletali veće distance, bez motora , a danas je i ovo veliko .

Odgovori
to

lepo,plavo nebo momak
pozdrav Djordje

Odgovori
Zd

Svaka mu dala…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs