[POSLEDNJA VEST] Avion Vlade Crne Gore oštećen pri sletanju u Podgorici

28. sep 2021

[FLIGHT TEST] Leteli smo novi ultralajt: Magnus Fusion 212, mađarska višenamenska rekreativna mašina

27. sep 2021

Žene letači za svoju stariju koleginicu: Novinarka skočila padobranom iznad Subotice posle pauze od 57 godina

23. sep 2021

[POSAO] Prince Aviation zapošljava kopilote bez iskustva

22. sep 2021

[FOTO-REPORTAŽA] 43. Državno prvenstvo u aero-reli letenju

17. sep 2021

Pipistrel i Green Motion nastavljaju elektro-revoluciju: Prvi EASA sertifikovani električni punjač za avione (i automobile)

9. sep 2021

[NAJAVA] 43. prvenstvo Srbije u motornom aero-reli letenju

9. sep 2021

[REPORTAŽA] Održano 67. padobransko prvenstvo: Korać ponovo prvi, više od 300 skokova iz MUP-ovog helikoptera, praznik padobranstva na Ečkoj

23. avg 2021

[NAJAVA] 67. Otvoreno padobransko prvenstvo Srbije 21. i 22. avgusta na aerodromu Ečka

18. avg 2021

Aeroklub Valjevo i Ministarstvo odbrane besplatno obučavaju 6 pilota jedriličara

11. avg 2021

[NAJAVA] Državno prvenstvo i Fly-In Ultralakih letelica u Ćupriji

2. avg 2021

Aerodrom Ečka stao u odbranu čistog vazduha – zasađeno preko 60 prečišćivača vazduha na otvorenom

12. mar 2021

Komisija u BiH završila prvu fazu istrage pada srpskog Pajpera, CINS objavio nešto

20. jan 2021

Delimo kalendar aero-kluba „Galeb“

8. jan 2021

Nove informacije o udesu Pajpera srpske „STS Avijacije“ u Bosni i Hercegovini i problemi u odnosima dve države koji mogu produžiti istragu

17. dec 2020

AERO Fridrishafen održaće se na tradicionalan način u aprilu sledeće godine

16. dec 2020

Objavljen završni izveštaj udesa aviona Zlin 526F u kojem je poginuo Vladimir Bulat, CINS i dalje kasni sa izveštajima

16. dec 2020

[POSLEDNJA VEST] Avion STS Avijacije pao u Bosni i Hercegovini, oba člana posade poginula

10. dec 2020

Hrvatska sve bližna civilnoj HEMS službi: Objavljen plan za nabavku 3 nova višenamenska civilna helikoptera za podršku misijama Civilne Zaštite

19. nov 2020

[RECENZIJA] Leteli smo novi Microsoft Flight Simulator 2020

9. sep 2020
[FOTO REPORTAŽA] Novi rekord u srpskom motornom zmajarstvu: Prelet Tanargom 912 iz Podgorice do Beograda
Preletanje crnogorskog reljefa na rekordnom letu u najvišoj tački iznosilo je 2700 metara / Foto: Aleksandar Zubac

[FOTO REPORTAŽA] Novi rekord u srpskom motornom zmajarstvu: Prelet Tanargom 912 iz Podgorice do Beograda

Kada pričamo o vazduhoplovnim rekordima u Srbiji i regiji, pored paraglajdera i ponekad jedrilica, retko imamo priliku da čujemo za neki novi, pogotovo u motornom letenju. Silom prilika, Aleksandar Zubac, rekreativni avijatičar iz Beograda kupio je motorni zmaj u Crnoj Gori i izabrao da umesto transporta drumom svoju letelicu preleti do letelišta „13. Maj“ pored Zemun Polja. Tako je postavio rekord u daljini preleta unutar srpske ultralake zajednice, pre svega u delu njenih osnivača – zmajara.

Kako je Zubac ispričao za Tango Six, ideja o preletu nastala je iz potrebe da se zmaj preleti iz Podgorice do Beograda budući da je u Crnoj Gori kupljen. Reč je o motornom zmaju Tanarg 912, pogonjenim Rotax motorom, sa Bionix krilom. Kako vlasnik za njega kaže, radi se o Poršeu u svetu motornih zmajeva:

– Let od Podgorice do Beograda motornim zmajem do sada nikada nije obavljen, ovo je prvi put. Dan za poletanje sam birao strpljivo, čekao sam idealne meteorološke uslove tako da sam bio siguran u let koji mi i nije delovao nemoguće i predaleko kako mi je većina pilota sugerisala. Air Creation zmajevi, a posebno Tanarg 912, idealni su za dalje prelete i ono što je jako bitno, imaju balistički padobran za slučaj loma krila ili prestanka rada motora što mi je bilo ključno za brdovite predele Crne Gore. – počinje Aleksandar priču o svom preletu za naš portal i nastavlja:

– Let je, naravno, bio u potpunosti legalan, sve je bilo najavljeno, od opreme smo imali radio stanicu i transponder. Leteli smo na bezbednoj najavljenoj visini a tokom leta smo, ja i moja drugarica koja mi je pravila društvo, preskočili čak i vrhove od 2500 metara visine. Najviša tačka tokom leta bila je do 2700 metara, prosečna brzina (ground speed) bila je oko 120 kilometara na čas. Za navigaciju sam koristio SkyDemon na dva telefona za svaki slučaj, ukoliko se jedan iz bilo kog razloga pokvari. –

Ovakva vrsta preleta ali i bilo koje letenje zmajem najudobnije je u jutarnjim časovima kada još nema nejednakog isijavanja toplote iz zemljišta ispod – popularne „termike“ / Foto: Aleksandar Zubac
Pogled iz motornog zmaja tokom leta bolji je od pogleda kroz prozor putničkog aviona. Em prozora nema, em si veoma blizu svemu što posmatraš / Foto: Aleksandar Zubac
„Ako sam sa nekim zmajem bio siguran za ovakav let onda je to Tanarg 912.“ / Foto: Aleksandar Zubac

Aleksandar je aerodrom Ponikve iskoristio kao tačku međusletanja mada je, kako kaže za naš portal, imao dovoljno goriva da mu ruta od Podgorice do Beograda bude „non-stop“. Aerodromi Srbije pobrinuli su se da obezbede pasošku i carinsku kontrolu na Ponikvama nakon prethodne najave.

Još jedan aerodrom u Srbiji koji se može koristiti kao međunarodna tačka ulaska za formalno potrebne kontrole pasoša i prtljaga. Naravno, uz prethodnu najavu / Foto: Aleksandar Zubac
Jedna od prekretnih tačaka, aerodrom „Nikola Tesla“, pre sletanja na „13. maj“ pored Zemun Polja / Foto: Aleksandar Zubac

Aleksandar se letenjem bavi pet godina, poseduje dozvole za paraglajding, motorni zmaj, avion, žirokopter i helikopter. Na svim pomenutim letelicama, kako kaže, ukupno ima oko 1000 sati letenja.

Komentari

m

Svaka čast…

Odgovori
N

Bravo!

Odgovori
S

Rekord, avantura i doživljaj za pamćenje, sve u jednom letu! Bravo za pilota, ai i saputnicu!

Odgovori
R

Bravo

Odgovori
A

Vive la France!

U Francuskoj su izmedju 30 i 40.000

Izmedju solidnog 911 i ovoga, bogme, težak izbor

Odgovori
A

Fenomenalno! Bravo za pilota.

Svet bi bio lepše mesto uz više ovakvih vesti :)

Odgovori
M

Samo lepo, ništa spektakularno .
Nekad su naši jedriličari preletali veće distance, bez motora , a danas je i ovo veliko .

Odgovori
t

lepo,plavo nebo momak
pozdrav Djordje

Odgovori
Z

Svaka mu dala…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend