[RECENZIJA] Leteli smo novi Microsoft Flight Simulator 2020

9. sep 2020

[FOTO REPORTAŽA] Novi rekord u srpskom motornom zmajarstvu: Prelet Tanargom 912 iz Podgorice do Beograda

8. sep 2020

DCV inicirao rešenje problema niskoletećih letelica u rezervatu Uvac

11. avg 2020

Pipistrel i švajcarska kompanija Green Motion žele da naprave univerzalne punjače za električne avione, plaćanje struje aplikacijom

21. jul 2020

[NAJAVA] Takmičenje pilota „Memorijal pilot Mihaijlo Petrović“ u subotu 4. jula na aerodromu Trstenik

19. jun 2020

Slovenci ponovo dominiraju: EASA dodelila prvi tip sertifikat na svetu za avion sa kompletno električnim pogonom Pipistrelovom Velis Electru

11. jun 2020

Udes Cesne 172 kod aerodroma „Davidovac“ blizu Paraćina, Glavni istražitelj započinje istragu

6. sep 2019

[POSAO] Prince Aviation zapošljava nove instruktore

23. avg 2019

[NAJAVA] Drugi „fly-in“ na aerodromu Ćuprija u subotu

7. avg 2019

Glavni istražitelj: Zlin je kod Ečke udario u zemlju pod uglom od 85 stepeni, brzinom od 280 kilometara na čas

25. jul 2019

[POSLEDNJA VEST] Udes aviona na aerodromu „Ečka“ kod Zrenjanina, pilot poginuo

18. jul 2019

Četvrto mesto za Beoavia studente na takmičenju u Grčkoj u konkurenciji od 50 timova

17. jul 2019

Prvi let letelice TL18 studentskog tima Beoavia

11. jul 2019

Milutin Milunov novi upravnik Pilotske akademije u Vršcu

27. jun 2019

[NAJAVA] Novi datum Red Bull Flugtaga – 30. jun na Adi Ciganliji

26. jun 2019

Održan Memorijalni turnir „Pilot Mihailo Petrović“ na aerodromu Rudine

26. jun 2019

[NAJAVA] Predavanja o obradi satelitskih podataka i njihovom korišćenju u borbi protiv klimatskih promena i zagađenja životne sredine 26. juna u Beogradu

24. jun 2019

[NAJAVA] Još dva dana do Red Bull Flugtaga na Adi Ciganliji: Više od 30 takmičarskih ekipa, Sletanje The Flying Bulls BO-105 akrobatskog helikoptera i nastup Red Bull Sky Diving tima

21. jun 2019

Crna Gora ponovo pokreće edukativnu kampanju za bezbednu i legalnu upotrebu dronova

11. jun 2019

[NAJAVA] Memorijalni turnir „Pilot Mihailo Petrović“ na aerodromu Rudine

28. maj 2019
[FOTO REPORTAŽA] Novi rekord u srpskom motornom zmajarstvu: Prelet Tanargom 912 iz Podgorice do Beograda
Preletanje crnogorskog reljefa na rekordnom letu u najvišoj tački iznosilo je 2700 metara / Foto: Aleksandar Zubac

[FOTO REPORTAŽA] Novi rekord u srpskom motornom zmajarstvu: Prelet Tanargom 912 iz Podgorice do Beograda

Kada pričamo o vazduhoplovnim rekordima u Srbiji i regiji, pored paraglajdera i ponekad jedrilica, retko imamo priliku da čujemo za neki novi, pogotovo u motornom letenju. Silom prilika, Aleksandar Zubac, rekreativni avijatičar iz Beograda kupio je motorni zmaj u Crnoj Gori i izabrao da umesto transporta drumom svoju letelicu preleti do letelišta „13. Maj“ pored Zemun Polja. Tako je postavio rekord u daljini preleta unutar srpske ultralake zajednice, pre svega u delu njenih osnivača – zmajara.

Kako je Zubac ispričao za Tango Six, ideja o preletu nastala je iz potrebe da se zmaj preleti iz Podgorice do Beograda budući da je u Crnoj Gori kupljen. Reč je o motornom zmaju Tanarg 912, pogonjenim Rotax motorom, sa Bionix krilom. Kako vlasnik za njega kaže, radi se o Poršeu u svetu motornih zmajeva:

– Let od Podgorice do Beograda motornim zmajem do sada nikada nije obavljen, ovo je prvi put. Dan za poletanje sam birao strpljivo, čekao sam idealne meteorološke uslove tako da sam bio siguran u let koji mi i nije delovao nemoguće i predaleko kako mi je većina pilota sugerisala. Air Creation zmajevi, a posebno Tanarg 912, idealni su za dalje prelete i ono što je jako bitno, imaju balistički padobran za slučaj loma krila ili prestanka rada motora što mi je bilo ključno za brdovite predele Crne Gore. – počinje Aleksandar priču o svom preletu za naš portal i nastavlja:

– Let je, naravno, bio u potpunosti legalan, sve je bilo najavljeno, od opreme smo imali radio stanicu i transponder. Leteli smo na bezbednoj najavljenoj visini a tokom leta smo, ja i moja drugarica koja mi je pravila društvo, preskočili čak i vrhove od 2500 metara visine. Najviša tačka tokom leta bila je do 2700 metara, prosečna brzina (ground speed) bila je oko 120 kilometara na čas. Za navigaciju sam koristio SkyDemon na dva telefona za svaki slučaj, ukoliko se jedan iz bilo kog razloga pokvari. –

Ovakva vrsta preleta ali i bilo koje letenje zmajem najudobnije je u jutarnjim časovima kada još nema nejednakog isijavanja toplote iz zemljišta ispod – popularne „termike“ / Foto: Aleksandar Zubac
Pogled iz motornog zmaja tokom leta bolji je od pogleda kroz prozor putničkog aviona. Em prozora nema, em si veoma blizu svemu što posmatraš / Foto: Aleksandar Zubac
„Ako sam sa nekim zmajem bio siguran za ovakav let onda je to Tanarg 912.“ / Foto: Aleksandar Zubac

Aleksandar je aerodrom Ponikve iskoristio kao tačku međusletanja mada je, kako kaže za naš portal, imao dovoljno goriva da mu ruta od Podgorice do Beograda bude „non-stop“. Aerodromi Srbije pobrinuli su se da obezbede pasošku i carinsku kontrolu na Ponikvama nakon prethodne najave.

Još jedan aerodrom u Srbiji koji se može koristiti kao međunarodna tačka ulaska za formalno potrebne kontrole pasoša i prtljaga. Naravno, uz prethodnu najavu / Foto: Aleksandar Zubac
Jedna od prekretnih tačaka, aerodrom „Nikola Tesla“, pre sletanja na „13. maj“ pored Zemun Polja / Foto: Aleksandar Zubac

Aleksandar se letenjem bavi pet godina, poseduje dozvole za paraglajding, motorni zmaj, avion, žirokopter i helikopter. Na svim pomenutim letelicama, kako kaže, ukupno ima oko 1000 sati letenja.

Komentari

m

Svaka čast…

Odgovori
N

Bravo!

Odgovori
S

Rekord, avantura i doživljaj za pamćenje, sve u jednom letu! Bravo za pilota, ai i saputnicu!

Odgovori
R

Bravo

Odgovori
A

Vive la France!

U Francuskoj su izmedju 30 i 40.000

Izmedju solidnog 911 i ovoga, bogme, težak izbor

Odgovori
A

Fenomenalno! Bravo za pilota.

Svet bi bio lepše mesto uz više ovakvih vesti :)

Odgovori
M

Samo lepo, ništa spektakularno .
Nekad su naši jedriličari preletali veće distance, bez motora , a danas je i ovo veliko .

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend