BEG airport status
Druga evropska mušterija: Mađarska kupuje brazilske srednje transportne avione KC-390 Mađarska će, nakon Portugalije, biti drugi strani korisnik aviona KC-390 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Druga evropska mušterija: Mađarska kupuje brazilske srednje transportne avione KC-390

Brazilska kompanija Embraer saopštila je 17. novembra da je istog dana sa vladom Mađarske potpisala ugovor o nabavci dva višenamenska transportna aviona nove generacije Embraer C-390 Millennium u konfiguraciji leteće cisterne koja nosi oznaku KC-390. Pored toga, ugovor obuhvata obuku pilota i tehničara kao i druge usluge i podrška a sve je to deo procesa jačanja kapaciteta mađarskih Odbrambenih snaga, posebno kada je u pitanju taktički vazdušni transport, pretakanje goriva u vazduhu, medicinska evakuacija kao i izvršavanje drugih zadataka od javnog značaja. Navedeno je i da je planirano da isporuke započnu 2023. godine.

– Nakon što su 2018. godine stečene sposobnosti transporta ljudstva, 2023-24. ćemo videti dolazak aviona KC-390 u Mađarsku, sposobnih da isporuče velike vojne terete u operativnom okruženju kao i pružanje usluga pretakanja goriva u vazduhu. Mi za mađarske Odbrambene snage nabavljamo višenamensku transportnu flotu da na suveren način, u nacionalnom okviru ispune najširi spektar zadataka – izjavio je vladin komesar odgovoran za razvoj odbrane Gáspár Maróth.

KC-390 za mađarske Odbrambene snage biće prvi u svetu sa jedinicom za intenzivnu negu u svojoj konfiguraciji / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

– Počastvovani smo što su nas mađarska vlada i mađarske Odbrambene snage izabrali kako bi obezbedili najnapredniji višenamenski transportni avion koji je dostupan na tržištu – izjavio je  predsednik i generalni direktor Embraer Defense & Security Jackson Schneider. On je dodao da je mađarska druga evropska nacija i NATO korisnik koji je izabrao C-390 Millennium, avion visokih sposobnosti koji nudi izvrsnu produktivnost kroz, u svojoj klasi, najbolju kombinaciju brzine, korisnog tereta i mogućnosti veoma brze promene konfiguracije u operacijama izvršavanja različitih zadataka.

 
KC-390 za mađarske Odbrambene snage biće prvi u svetu sa jedinicom za intenzivnu negu u svojoj konfiguraciji, neophodnom odlikom za izvođenje humanitarnih misija. Letelica u potpunosti ispunjava zahteve mađarskih Odbrambenih snaga, budući da može da izvodi različite vrste vojnih i civilnih misija uključijući humanitarnu podršku, medicinsku evakuaciju, traganje i spasavanje, transport tereta i trupa, precizno izbacivanje tereta, padobranske operacije i pretakanje goriva u vazduhu. Ovi KC-390 su u potpunosti NATO kompatibilni, ne samo u pogledu hardvera već takođe i što se tiče avionike i konfiguracije komunikacija. Pored toga, KC-390 ima sistem za punjenje gorivom u vazduhu (probe and drogue) koji omogućuje dopunjavanje goriva borbenim avionima JAS-39 Gripen RV Mađarske kao i drugim letelicama koje koriste istu tehnologiju.

C-390 Millennium je u potpunosti operativan i od prijema prvog aviona 2019. godine, RV Brazila je razmestilo ove avione u nekoliko kritičnih misija u Brazilu i inostranstvu uz visoku dostupnost letelica. Takođe, portugalska vlada potpisala je 2019. godine ugovor za nabavku 5 C-390 koji se trenutno nalaze na proizvodnoj liniji i biće u službi od 2023. godine.

Nabavkom KC-390 Mađarska je, sa zakašnjenjem od par godina, ispunila svoj plan nabavke transportnih aviona za svoje Ratno vazduhoplovstvo koji će zameniti avione An-26 povučenih iz naoružanja sredinom januara ove godine. Prethodno su krajem decembra 2017. godine nabavljena i dva polovna putnička aviona A319 a potom 2018. i dva poslovna aviona Falcon 7X.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ra

Treba li nama tako nesto? Za sta bi mi to koristili?

Odgovori
IC

Mađarska njime menja An-26. Mi imamo An-26 koje trebamo menjati. Zaključak je jasan. Avion je nov, ima pouzdane i proverene motore koji će uskoro moći kod nas u MTU da se repariraju. Problem je što je možda preskup za čisto vojnu upotrebu uz naše skromne finansijske mogućnost. Alternativno bi mogao da se koristi kao kargo avion i iznajmljuje zainteresovanim stranama te tako pokrije deo troškova upotrebe istog što ne bi bila loša ideja. A mogućnosti koje otvara ovakav avion su brojne dopuna goriva u vazduhu, HALO skokovi padobranaca, transport mirovnjaka, izvoz proizvoda namenske…

Wa

Не верујем да нам треба.Било би добро да нам Мађари поклоне Ан-26 као што су нам Белоруси дали МиГ-29,да их ремонтујемо и то је довољно за нас.Летео сам у Ан-26 са приштинског на нишки аеродром и остао ми је добар утисак.Једном сам га пунио керозином на сплитском аеродрому ,давно беше.

Ja

Jedan za 63cu padobransku,a drugi za mirovne operacije i drugi transport.

Al

@Rade

Pa da. Isto ko i Mađari, u načelu.

Ma

dva da zamenis anove.

Ma

@ ICE

Molim vas ne sirite dezinformacije sta ce moci da se radi kod nas u MTU. U pitanju je odrzavanje motorskih delova a ne motora u celini.

67

Nama ne treba.

Anovi su kod nas radili Samo tako. Mozemo 2 da remontujemo koja nam skapavaju brz razloga I da sa ukupno 3 odradjujemo dosta toga.

Ipak je 5-6 komada neki minimum. Zbog obuke pilota, rada sa padobrancima it’d….

Tek Kada njima uzmemo dusu (a to je provereno jako tesko) mozemo razmisljati o zameni. An je neunistiv, dokazano kod nas.

Br

@677.trae

Imamo jos pet Anova 26 koji ne lete.

Ra

Moze li u An-26 da stane neko vozilo ili samo ljudstvo i teret? Npr. moze li Zastava NTV da stane?

67

Od tih 5 Anova 2 mogu da se remontuju, 3 su otpisana.

St

Ma jok,nama je dobar i FAP 2022.

Sr

@Rade
NTV ne verujem da moze da stane zbog visine. Siguran sam da ni u C295M ne moze
Evo slucaj sa C295M, kao sto vidite i bez krova je tesno.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Polish_CASA-295M_%2820%29.jpg

C27 Spartan ima tovarni prostor visine 2.25m, a Zastava NTV je visoka 2.33m(to se moze resiti gumama/vesanjem itd.).
https://thumbs.dreamstime.com/b/c27j-spartan-joint-cargo-aircraft-15274796.jpg
Sto se vozila tice, to je mozda najbolji izbor u toj „klasi“ ako se uopste mogu isto klasifikovati.

Ik

Navodno je ovaj zrakoplov isplativi i ima bolje preformanse od C-130 Hercules-a ali je i 30% skuplji , jel ko imao usporedbe ova dva vojna cargo zrakoplova. Madjari imaju zanimljivu kombinaciju zracnih snaga Grippen-a & Embraer(naravno sve pod okom velikog brata Boenig-a)

DW

Mađari ozbiljno opremaju vojsku nema šta.

Odgovori
En

Madjarska vojska se bas temeljno i dobro oprema. Nadam se da ce to opremanje bar u nekoj meri pratiti i Srbija, naravno u skladu sa svojim ekonomskim mogucnostima. Madjarsku pritisne EU, a oni kao clan iste, uzmu i blokiraju budzet, a mi to ne mozemo i nas mogu na milion nacina da ucenjuju oko kupovine oruzja, npr. oko KiM, Republike Srpske, Crne Gore, pa cak i oko Preseva, Bujanovca i na kraju oko Rasko-Polimske oblasti…mogu da nas razvlace kao pitu i zato moramo da balansiramo i pazimo sta radimo….ali bitno je da se krenulo sa opremanjem

Odgovori
Gl

To što se Mađarska oprema vojno nama treba da bude izuzetno nebitno kao što nam je u bliskoj prošlosti bilo nebitno opremanje paravojnih formacija u bivšim SFRJ republikama i opremanje terorista na Kosovu. Takođe treba da tu činjenicu ignorišemo kao što smo ignorisali gomilanje NATO trupa u zemljama oko nas. Mađari su izuzetno miroljubiva nacija bez vojne istorije koja u grbu svoje države ima greškom ucrtanu Vojvodinu i čije stanovnike časti pasošima uveliko već poslednjih 10tak godina…
Sve u svemu, ne treba nam ništa jer nas niko neće da dira. Braniće nas Putin.

Ve

@Gliga,sa stanovista naoruzavanja sa ovim transportnim avionima Madjari ne dobijsju nista.Za cijenu ova dva aviona ima mnogo toga sto je prece nabaviti a sto utice na povecanje vojne moci.

Zo

@Gliga
Lepo receno. Trenutni dobri odnosi ne bi trebali da nas zavaraju. U Orbanovom uredu visi upravo ta mapa Madjarske sa celom Vojvodinom u sastavu. Taman da se gledimo s njima s jedne obale Dunava na drugu… ali slazem se. Odbranit ce nas tovariš Vanja. Eno Jermeni slave pobedu svaki dan u Erevanu.

Wa

Довољхо је само да у тим подручјима,наши ЕУ партнери им доставе наоружање и ни Руси нам не могу помоћи.Ево у Сирији ни руска авијација не може ништа повампиреној исламској држави,те им јуче у заседи у пустињи Дејр Езора / града који је у овом веку био најдуже опседнут терористима ИСИС-а/ убише бригадног генерала,команданта 137. бригаде САА и 5 младих поручника.

Re

Odg Gliga
Nasa vojska pazi na Madjare isto kao i na bilo koga drugog u nasem okruzenju. Nemoj ti da brines oko toga. Vojska ima tacne protokole po kojima radi, ne zanimaju ih trenutni politicki odnosi. Mnogo se ovde ljudi prave pametni, a pojma nemaju da u nasoj vojsci postoje ljudi koji na vrlo profesionalan i odgovoran nacin sve rade…

Sr

Slazem se sa Gligom! Pogodio je metu! Tek kad budemo dovoljno jaki i spremni da isamaramo sve oko nas …. tada ce biti mir i bicemo “ faktor sigurnosti “ , “ lider u regionu “ , samo moramo tiho i polako da jacamo! Imamo primere svuda, Jermenija, Ukrajina, Sirija, Izrael! Madjari prate program NATO, zato su vazne sposobnosti tankera i bolnice

Be

Dobar odabir madjara

Odgovori
Zo

Sta rade Madjari u zadnje dve godine s vojskom… milina za citati. A mi se širimo sa 6 ovog 6 onoga i „novim“ migovima ++++ generacija i beskrajnim jednocifrenim modernizacijama za koje ne znas gde pocinju a gde zavrsavaju. Mozda da probamo kupiti onaj An koji su izbacili iz sluzbe? Za ovaj koji mi koristimo izgleda ko svemirski brod jer nove transportne mozemo samo sanjati.

Odgovori
Bo

Ovi Madjari su mnogo ozbiljni sa ovim nabavkama !

Odgovori
Ig

I imaju teritorijalne pretenzije prema apsolutno svim državama s kojima graniče…

ma

E Madjari imaju ozbiljnog drzavnika koji zna da cuva svoju drzavu i naciju i da se ozbiljno priprema za svakakve scenarije na polju bezbednosti i koji ne dozvoljava da ga ucenjuju. A mi koga imamo na vrhu drzave???

Jale
Koje crne mirovne operacije?
Mi nismo u stanju da sacuvamo sopstvenu drzavu i sopstveni suverenitet a saljemo vojnike po belom svetu.
Pa jos i da finansiramo i avion za belosvetske operacije. Sta mi imamo od toga? Sem da se ulizujemo zapadnim mocnicima a nikakve vajde nema.

Odgovori
TT

Ni Madjarska vojska nije nista veca od nase, cak je i manja. Ova nova oprema samo zamenjuje staru sojvetsku, a Madjari su na to cekali duze nego mi, pogotovo ako se uzme u obzir da imaju 3 puta vecu ekonomiju.

da

Kako sad ozbiljni Madjari pa zar nije nas predsednik rekao da jacamo vojsku da smo naj u evropi po rastu sad da vidite kad izvadi sve te pare sto smo zaradili pa kupi 4 do 6 necega odma al za 2 do 3 godine najvise ima da se kupi jos puno toga i da pa vec smo prvi po necemu
Imacemo dve cevi za pusku po vojniku .
Zalosno

Odgovori
TT

Da, najbolje je bilo 1991.-2016. kada se nabavljalo samo tako, toliko se nabavljalo da prosto ne mogu da se setim bilo cega …
Vi ocigledno ne razumete da nema svrhe kupiti 24 Mi-35, na primer, i da vam 80% njih stoji na stajanci par godina jer nema pilota za njih. Kupovina 4-5 letelica za obuku u prvu ruku je krajnje logicna i ne razumem dokle cete dosadjivati o tome?

Mi

Kada budemo imali ekonomiju tri puta vecu onda mozemo da se merimo sa Madjarima, do tada nam je „glavni rival“ Hrvatska, koja ima ekonomiju iste velicine kao mi.

Vl

Madjarska ekonomija je tri puta veca od Srpske, odakle vam ideja da sa njima mozemo da se ravnamo i trkamo u naoruzanju?

da

Opet vi pominjete nista nije ulagano 16 god. pa to znaju svi ali zato vise nisu na vlasti zbog izdajnickog ponasanja i koruptivnog zar ne
Nego da pitamo ove sto su obecali kule i gradove i ponistenje briselskog sporazuma , borba protiv mafije itd. sta su oni uradili a da nije sminka pa skoro 10god. na vlasti sto nisu skolovali pilote u Rusiji na primer ako nemas aparate u prvih 6 god. pa onda kupis koliko ti treba nego nisu nista radili pa nisu 2 hangara renovirali do juce pa gde je tu plan i obnova vojske ovo je samo za skupljanje politickih poena niko nezeli jaku vojsku jel im gazde ne dozvoljavaju
potrosili su kad se sve podeli na 10 god . vlasti otprilike 100mil godisnje na opremanje a ostali?
i onda veci bdp veca drzava bla , bla ,izgovori a sutra pa mi smo naj u evropi
da li se neko seca kad je pre par god. on govorio kako napredujemo i bolji smo od mak, hrv . slo. itd a jedan novinar ga upita a rumunija i madjarska a on pa vece drzaaave vise stanovnika !!! A nekaze one prve sve manje Razumes tu manipulaciju narodom svakodnevnu.
Znaci nije bito sta oni prosli nisu uradili jer nisu tu vise , bitno je samo sta ovi rade jer su jos tu a koliko vidim bice jos!

da

Milan ,Vlada , pa ja o Hrvatima i pricam i to i jeste problem sta to imamo ozbiljnije i u vecoj kolicini od Hrvata , samo avione al to ce oni resiti za par godina i pobece nam svetlosnu god. jer ovaj nas nikad nece naruciti avion tipa Su 30 sm2.
Jer nesme shvati te to.

TT

daniel Pa sem MRAP vozila bukvalo sve, od tenkova, BVP, vojnika, PVO da ne pominjem koji oni prakticno i nemaju itd.. Neverovatno sta ljudi pisu i to na sajtu poput ovoga .. -.-

Mi

daniel Od HV posto vec pitas VS ima skoro 3 puta vise pripadnika, 4 puta vise tenkova, 5 puta vise borbenih vozila pesadije, samohodne artiljerije i MLRS 3 puta vise, duplo vise vucne, HV nema raketnu PVO VS ima 16 baterija, HV nema transportnu avijaciju VS ima, HV nema naoruzane BL VS ima, HV nema takticke bombardere i mlazne trenazne avione VS ima 3 eskadrile mlazne avijacije, okosnicu HRZ cini Mig-21 avion druge generacije i to par komada itd. itd.. Ono cega HV ima vise su transportni helikopteri 23, dok VS ima 17 i tockasi Patrija oko 120 komada, a i ta prednost nece trajati dugo. Ne razumem cemu tolika opsesija HV kada je ta vojska toliko manja da nema nikakvoga smisla porediti je sa VS?

Bu

@Milan Previše se zamarate „brojevima“, što Hrvatskoj uopće nije ni cilj. Možeš imati veliku vojsku, tehnološku ograničenu, ili malu ali tehnološki napredniju. Obje strategije imaju mane i prednosti. Da, Srbija ima veće brojeve od Hrvatske, dok Hrvatska ima tehnološku prednost.

Б

Vesko;kako ne dobijaju ništa,baš sa ovim avionima rješavaju pitanje transport(za velike terete,dopuna u vazduhu,potrebe padobranaca,u slučaju prirodnih katastrofa)itekako treba ovakav avion.

Odgovori
Sr

Obzirom da C/D Gripeni imaju sonde za dopunu gorivom u vazduhu, tanker/transport avion im svakako ima smisla. Takodje, unutar NATO operacija, avioni raznih zemalja cesto lete relativno daleko od svojih maticnih baza, sto sa ogranicenim doletom Gripena je tesko izvodljivo bez tankera.

Znao sam da ce se, kao i na svaku vest, povuci diskusija „nama ovo treba“. Ni jedan nas avion nema mogucnost dopune gorivom u vazduhu niti je ikada imao, a i spektar operacija unutar VaP nam je dosta ogranicen. Van njega se svede na odlazak u susedne zemlje na vojne vezbe jednom do dva puta godisnje. Potraznja za kargo transportom ove vrste gotovo da i ne postoji, za potrebe specijalne brigade i eventualnih transporta manjih razmera Antonovi su sasvim dovoljni. Cemu onda novi mlazni tanker/kargo avion u ovom trenutku!?

Kada i ako budemo zamenili borbene avione novim visenamenskim avionima, onda cemo razmisljati o prosirenju i dopunama sposobnosti u zavisnosti od potreba. Primera radi, ako bi kupili SU-30/35 tanker nam bukvalno nikada nece zatrebati samo kargo, a ako bi kupili Gripene, pogotov C/D, mozda i zatreba. Dakle, prvo to da resimo, pa da vidimo sta nam treba.

Sto se komercijalne strane kargo transporta tice, to najvise zavisi od privrede(ne racunajuci trenutnu pandemiju). Da li nasa privreda proizvodi dovoljno neke robe da li ta roba ima dobru poziciju na trzistu gde bi joj bilo isplativo voziti avionima konstantno i kakvi avioni su za to potrebni, a tu moze biti ogromnih razlika? Cisto radi ilustracije, ako bi izvozili, banalan primer, sveze maline u Japan, treba nam nesto sa velikim doletom i ovakav avion nema ni malo smisla.

Takodje uzmite u obzir jako bitnu stavku. Hrvatska izvozi mozda 17 milijardi godisnje, nek bude 20, Srbija ako dogura do 30 maksimalno, a Madjarska? 130 milijardi!

Odgovori
Wo

>> Takodje uzmite u obzir jako bitnu stavku. Hrvatska izvozi mozda 17 milijardi godisnje, nek bude 20, Srbija ako dogura do 30 maksimalno, a Madjarska? 130 milijardi!

Naravno, niko to ne uzimau obzir, sta god da se napise najbitnije pitanje je da li Srbija to treba da nabavi. Komentari su u stilu videla žaba da se konj potkiva pa i ona digla nogu…

Bi

Nešto bolje od starih An 26 ipak je bezbednost u pitanju da ne bude nova nesreća i onda ko je kriv. Ne možemo najskuplje ali ne moramo ni stare kante i An leti na 5000m samo ako se sećam dobro i ne može toliko da nosi.
Bolje onda da kupimo 2 -3bolja aviona ali polovna ili nove ,važno je da su za MUP naručili Super Pume. Vojsci treba zbog padobranaca i tereta itd.

Odgovori
TT

Ne razumem potrebu za H-225 u policiji, totalno bacanje novca. Daleko bolje da su nabavili jos 3-4 Mi-117 VS za taj novac .. -.-

al

@TT

Mnoge stvari ti izgleda ne razumes ;)

TT

Altec Ti mi se cinis kao sveznalica pa mi objasni, sta ce policiji veliki transportni helikopter, i to tri komada, dok ih vojska ima tek 8?

Br

TT

Za te pare se mogu nabaviti najmanje 7 Mi-17, H-225 je duplo skuplji, a na vise od 5 helikoptera se moze dobiti i mali popust. Plus sto se Mi-17 moze i naoruzati i nositi dodatni oklop, dok je ovaj cisto teretni helikopter. Suluda nabavka.

Br

TT

VS nema 8 transportnih helikoptera, vec 7. 5 novih 17V5 i dva prastara Mi-8T kjoji nece leteti jos dugo. Preostali Mi-171S nije u upotrebi vec par godina i ne zna se da li ce biti remontovan.

TT

Branko Jos gore onda ..

67

Kakva crna stara kanta? Da li znate sta je An sve odradjivao? Pa on je jedan od najpouzdanijih aviona u svojoj klasi. Leteo iznad svih propisanih ogranicenja. Najpouzdanija masina u nasem RV.

Pa sa njim smo 97. imali skoro mini akro grupu, sa tri AN-a krenemo iz Nisa pa onda levi stepen, desni stepen, strela, brisanjac…uvezbavali smo dan I noc, onda natovarimo 63. Padobransku I bude niska oblacnost za aeromiting pa Samo prebrisemo nisko i sve razmrdamo na zemlji :)

12

Svi gledaju da prošire radijus delovanja. Ovo ukazuje da im je ideja možda vezana ne samo za pružanje bezbednosnih usluga. Nego da i Madjari rade ono što pokušavaju Hrvati. Jadran je na umu Hrvatima sigurno, iskazana je želja za borbenim avionima koji nisu tu samo zarad policijskog posla već kako kažu da budu prave ratne mašine (koje potencijalno mogućnostima pokrivaju ne samo levant nego i ono iza). Izgleda da sve „brine“ Turska (brine je pod znacima navoda, jer se briga može interpetirati i kao prilika-bar je tako bilo sa poslednjim prodorom Osmanlija- ne nužno novo Nikopolje bez obzira što nema svete rimske imperije ali postoji EU) pa se traži mogućnost da se bude u što je boljoj poziciji za ulogu čuvara prostora-vrednosti. A tu je i potencijalno povlačenje SAD (mada u BiH i dalje drže vežbe). U svakom slučaju kako god NATO kao preživeli bude pristupio Turskoj za očekivati je da se promeni matrica i raspodela sile, jer Turska neće stati zbog snakcija ili bilo čega takvog. A pronaći sreću u bezbednosti sa evropljanima može da bude izazovnija za nas od Turaka. I na kraju što se tiče dolivanja goriva, niko ne želi da se bije blizu kuće, a kamo li u svojoj kući. Ukratko imati u dometu znači imati i značaja i pitati se ono oko barem nečeg (recimo biti partner EU oko Erdoganovih manevara u sredozemlju donelo bi neku privilegiju na mnogim drugim mestima kao i mogućnost za procvat kao recimo u vreme austrougarske to jest za nas doba Turaka- eto neke linije su opet tu). A ako mora, pa tuci se što dalje od kuće, to jest tamo gde su nestabilnosti i interesi za braniti gde god postoje i gde god se mogu proizvesti ili instalirati – definisanje okvira idealno uz nekakav proksi na terenu koji bi pomogao da taj okvir postane najpre većinsko vlasništvo, a onda i trajno. Nije baš sve u direktnim teritorijalnim pretenzijama, one su samo deo slagalice. Ali šta će da se radi ovde i čemu će to sve kupljeno da služi, stvarno zavisi od SAD.

Odgovori
B

Ko ce da se bije sa 12 Gripena, ili Hrvati sa 12 bilo kojih aviona, Bugari sa 8 i Rumuni sa 16, F-16. Bez vise stotina aviona po zemlji, njihova uloga u ratnjim dejstvima je nepostojeca. I zapadna Evropa i Rusija i Amerika, pa i Kina imaju i po vise hiljada borbenih letelica… A Turska je pretnja samo za okolne kvazi drzave. Hrvatska i Madjarska ce da brane Evropu od Turske… E svasta.

TT

Rumuni planiraju 48 F-16 ..

Br

TT

U pricu sa 48 aviona Rumuni su usli jos 2008. godine. Dogovor se konkretizovao negde 2015, a 17. primerak stize naredne godine. Dodatne nabavke jos nisu dogovorene, i tesko da ce ih na kraju biti 48. Ako ih i bude, tesko da ce to biti pre 2035, narocito ako se uzme u obzir predstojeca kriza i cinjenica da oni imaju i mornaricu, koju takodje modernizuju. A neophodni su im i tenkovi, haubice i vozila pesadije, trenutno su sve to prastari modeli kao T-55.

De

Madari zaista ozbiljni sto se tice obnove vojnih sposobnostima – KC390, Falcon 7X, A319, Zlin 242/143, H145M, H225M, NASAMS, PzH 2000, Leopard 2A4/2A7. Lynx, Bren 2, Skorpion Evo 3!

A sto je interesantno su price iz 2019-e gdje su Madzari govorili o F-35 kao zamiena za JAS-39, ciji ugovor sa Svedanima istice 2026-e.

https://nationalinterest.org/blog/buzz/hungary-may-buy-us-f-35-stealth-fighter-60587

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/203053/hungary-may-scrap-gripen-lease-over-war-of-words-_-report.html#:~:text=Hungary%20is%20considering%20scrapping%20its,news%20outlet%20Fria%20Tider%20reported.

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-06-20/visegrad4-seek-boost-their-air-power

A moguce su tu i vece brojke nego 14 sadasnjih JAS-39 . Kad Slovakia kupuje 14 F-16 Block 70 a Bugarska planira 16 F-16 Block 70, onda moguce da bogatija Madzarska sa agresivnijom vanjskom politikom kupi puno vise modernih aviona.

Odgovori
na

Madjarska je ozbiljno pocela da projektuje svoju ekonomsku u vojnu pa time i u politicku moc. Time stvara uslove za teznju svoje elite pa i velike vecine naroda da se vrati u granice pre pocetka prvog svetskog rata, te teznje postoje i kod dela elita u madjarskim zajednicama van madjarske, a one su najjace u Rumuniji, Slovackoj i Srbiji. Voleli bi oni da vide i Slavoniju i Baranju opet u Madjarskoj ali tamo gotovo i da nema madjarskog stanovnistva, zatim hrvati su tvrd orah, a i nemacki dobri saveznici, tako da se scenarijo povratka dela hrvatske teritorije u madjarsku nece desiti narednih sto godina, isto je i sa rumunskim i slovackim teritorijama iako tamo ima dosta madjara, sve su to neciji saveznici i clanovi EU. Jedino ko moze biti ugrozen, to je najslabiji madjarski sused, a to je Srbija i to u nekom vecem geopolitickom potresu ili kampanji svi protiv jednog poput one, poznate kao tzv. milosrdni andjeo ili one zvane aprilski rat 1941.godine, gde bi beogradski pasaluk osto da egzistira kao Srbija dok bi ostatak bio podeljen slicno kao i 1941. god. To bi se mozda desilo i 1999. godine ali Americi tada nije odgovarao duzi rat vec kratkotrajna vazdusna kampanja. Kopnena invazija bi trajala duze iz razloga spremnosti i morala vojske i naroda da se brani, kao i odnosa vojnih resursa tadasnje SRJ u odnosu na susede. Sadasnji odnos je mnogo gori po Srbiju iz razloga konstantnog neulaganja i propadanja vojske od 1990 do 2015. godine, i velikih ulaganja u vojsku nasih suseda izuzev ex JU zemalja. Tada smo raspolagali ogromnim JNA resursima, odnosno sredstvima u kopnenoj vojsci koji tada nisu bila toliko inferiorna kao danas. Ono sto je nabavljeno od 2015 do danas je dobar pocetak ali je na nivou uzorka, tako da jedna baterija Pancira u ratnim uslovima ne znaci nista, kao ni 4 MI35. Gubitak samo jednog orudja bi u nasem slucaju znacilo gubitak cetvrtine resursa, a gubitak dva bi znacilo prepolovljavanje i kraj borbene upotrebe. U ratu se to moze desiti u samo jednom danu ili jednom satu operacija, tako da bi gubitak jednog ili dva sredstva obesmislilo celu nabavku.
Sa druge strane jesno je da Srbija nema para za velike nabavke svega nam potrebnog, ali nama koji smo nestrucni deo javnosti a koji pratimo materiju, cini se da izostaje plan po kome bi se jedna po jedna sposobnost vojske dovodila na nivo koji u bi realnim ratnim uslovima bio efikasan. Stice se utisak da se razmislja ad hok i da se tako i vrse nabavke, malo ovoga pa malo onoga, a realna upotrebna vrednost sredstava u tom broju je nikakva. Nema informacija o planiranju dodatnih nabavki sredstava koje smo nabavili u tako malom broju, koje bi dale smisao ovima nabavkama na nivou uzorka, a za sta nisu potrebni neki ogromni finansijski resursi, a ni ljudski, pa bi jos jedna batrija Pancira, jos 6 bpl i jos 4 mi35 znacajno uticala na samu upotrebnu vrednost istih. Jedan srusen most vredi vise od svega sto sam naveo.
Sarenilo postojecih sredstava je veliko i za mnogo vecu zemlju od Srbije, kao da smo Indija.
Da ne bude samo kritika, ipak je vojska za poslednjih 5 godina dobila ono sto 25 godine pre toga nije mogla ni da sanja.

Na kraju da se vratim na temu, madjarskoj da ali Srbiji nije potreban vakav transportni avion, baem ne sada kada nam mnogo toga nedostaje a sto bi moglo da doprinese borbenoj gotovosti, ili ti operativnim sposobnostima koje za sada nemam ili su na niskom nivou. Ovaj avion je neborbeno sredstvo koje bi nam odvuklo znacajna sredstva koja se mogu upotrebiti na nesto orisnije, potrebnije i efikasnije u smislu odvracanja, kao i realne borbene upotrebe sto je primarni zadatak vojske.

Odgovori
St

VS da vidi, da sto pre budu svi ognjevi digitalizovani po jedinicama opremljeni sa raketama u dovoljnoj kolicini koje dostizu oko 40 km dometa i po mogucnosti da svaka brigada bude opremljena sa po divizionom Nora, u svakoj brigadi barem, po bataljon tenkova, da budu modernizovani sa tendecijom daljeg razvoja i opremanja u dovoljnoj kolicini sa BPL razlicitog namena. Ja iskreno bi voleo da isti takav avion imamo i u nasoj VS, ko sto neko rece, kad nije zauzet, nekaga rentiraju za kargo. U koliko vratimo sluzenje vojnog roka i nazad gradimo ratnu rezervu mozemo raci ponovo da je VS sila.

B

Dead1

Zaboravio si i 20 H145M, a vec imaju 14 Mi-17 i 8 Mi-24. Kao i MRAP vozila M-ATV, Cougar i Maxxpro, a pored toga imaju i preko 500 BTR-80, koji nisu za bacanje i 185 Mistrala. Nedostaju im jos samo visecevni lanseri.

Odgovori
Al

Ovakav tip aviona baš treba Srbiji, i bilo bi dobro da se orjentišemo ka nabavci istog. Odličan za tranasport ljudstva i tehnike. Za jedinoce sa posebnom namenom odličan. U svakom slučaju novo je novo i ovaj avion se dobro kotira. Uz pomenjenu vojnu doktrinu koja bi trebala više da se bazira na napadačkim karatkeristikama ovaj aparat ide uz nogu. Srbija samo morfa da gleda da nabavlja širok spektar naoružanja ali samo novog i isključivo novog. Ili da ne uvredim nikog, može i ruski avion ove klase ali samo da je nov. Dosta više sa rabljenom tehnikom. Koliko para imamo tako nam je ali neka odabir za te pare bude kvalitetan i nov. Pozdrav.

Odgovori

@Aleksandar
Dajte molim Vas neki primer, racionalan, prevoza ljudstva i tehnike ovim avionom za potrebe VS.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vlado na: [RAT U UKRAJINI] Tajna isporuka američkih raketa ATACMS, teška situacija ukrajinskih snaga na frontu

Na veliku zalost nekih americka pomoc je tu i potrajace ovaj krvavi rat ili svo jos jako dugo i sa tragicnim posledicama po obe drzave.

02. May 2024.Pogledaj

Igor na: Novi sistem raspoznavanja „svoj-tuđ“ prvi put uočen na avionima MiG-29SM+ srpskog RV i PVO

Da potpuno se slažem,prethodni moj komentar je baš na tu temu.. zamislite u datom trenutku transponder samo bude daljinski Ugašen

02. May 2024.Pogledaj

Igor na: Novi sistem raspoznavanja „svoj-tuđ“ prvi put uočen na avionima MiG-29SM+ srpskog RV i PVO

Jedino me brine koliko je zaštićen sistem, da li primerno proizvodjač može izvršiti nekontrolisane promene recimo u nekoj SVO, promeni parametre sa SVOJ na tudje?? Tj samo daljinski ugasi..

02. May 2024.Pogledaj

Batica na: Novi sistem raspoznavanja „svoj-tuđ“ prvi put uočen na avionima MiG-29SM+ srpskog RV i PVO

Okruzeni smo nato zemljama. Nemas bilo kakve mogucnosti izbora. Pogotovo sa prosloscu 90ih

02. May 2024.Pogledaj

Topčider na: Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

Non stop se vrti u krug jedno te isto, bukvalno je poprimio dogadjaj izgled vasara sa jednim te istim oruzjem koje se moze nabrojati na prste obe ruke...

02. May 2024.Pogledaj