BEG airport status
RV i PVO Vojske Srbije ponovo dobija izviđačku eskadrilu? Izviđači IJ-22 ''Orao'' odavno ne lete / Foto: Aleksandar Milošević

RV i PVO Vojske Srbije ponovo dobija izviđačku eskadrilu?

U ovoj godini formacijski sastav Vojske Srbije pretrpeće određene promene, najveće od perioda 2006-2007. a detaljniju analizu o ovoj temi mogli smo da pročitamo na portalu Balkanska bezbednosna mreža u petak 14. februara. Tekst se bavi novim jedinicama kao i pitanjem njihovog brojnog stanja a navedene su sve već najavljene, obavljene ali i moguće izmene u VS.

Najveće promene doživeće naravno Kopnena vojska a nama svakako najinteresantnije informacije vezane su za Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu odnosno mogućnost da RV i PVO dobije novu eskadrilu. Takođe, zanimljiv je podatak i gde će biti raspoređeni artiljerijsko-raketni sistemi PVO Pancir čija se isporuka očekuje već tokom ove nedelje.

Ideja je da se za prijem kineskih bespilotnih letelica ponovo formira 353. iae / Foto: Michael Jerdev

Kako se navodi, zbog prijema bespilotnih letelica iz Kine, sada postoji ideja da bi nakon 15-tak godina ponovo mogla biti oformljena 353. izviđačka avijacijska eskadrila, jedinica koja je ugašena 2006. godine a od nje su tada stvorena dva izviđačka avijacijska odeljenja. Na Batajnici je bilo stacionirano 1. izviđačko avijacijsko odeljenje a u Lađevcima 2. izviđačko avijacijsko odeljenje.

Što se tiče Pancira, Balkanska bezbednosna mreža piše da njihov dolazak neće usloviti formiranje novih jedinica jer će, kako je navedeno, baterija ovih artiljerijsko-raketnih PVO sistema popuniti 1. raketni divizion 250. raketne brigade za protivvazduhoplovna dejstva.

Istorija nekadašnje 353. izviđačke avijacijske eskadrile (iae) počinje 1966. kada je ova jedinica formirana u okviru 97. avijacijskog puka na aerodromu Ortiješ kod Mostara. Kasnije je ovaj puk postao avijacijska brigada za podršku Ratne mornarice a prvi avioni 353. iae bili su izviđači RF-84G ‘’Thunderjet’’ (dorađeni F-84G) koji su korišćeni do 1973. kada je eskadrila dobila izviđače IJ-21 ‘’Jastreb’’. Od 1982. godine eskadrila koristi izviđače IJ-22 ‘’Orao’’ kao i dvosede INJ-22.

Jastrebovi se na kratko vraćaju u sastav eskadrile u periodu 1992-1994 a to su bili avioni bivše 354. iae koja se spojila odnosno utopila u 353. iae nakon njenog dolaska maja 1992. iz Mostara na aerodrom Lađevci gde je ušla u sastav 98. avijacijske brigade. Maja 1997. godine 353. iae dobija svoje 3. izviđačko avijacijsko odeljenje (kasnije 1. iao) koje se formira gašenjem 352. iae i u sastav eskadrile ulaze izviđači MiG-21R i MiG-21M kao i dvosedi MiG-21UM.

Poslednji supersonični izviđač MiG-21M prizemljen je 2006. godine / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Avioni MiG-21R korišćeni su sve do 2003. godine kada su penzionisani dok su izviđački Orlovi, iako u sastavu 2. iao od 2007. godine prestali da lete još u prvoj polovini te decenije. Takođe jedini MiG-21M prizemljen je 2006. godine ali su od 2005. u eskadrili bila i dva dorađena aviona MiG-21bis kojima je međutim, usled potrebe za lovcima, ubrzo vraćena prvobitna namena.

353. eskadrila je rasformirana 2006. godine a od nje je na MiG-ovima 21 formirano 1. izviđačko avijacijsko odeljenje (iao) u sastavu 204. avijacijske baze na Batajnici i 2. izviđačko avijacijsko odeljenje na Orlovima koje je od 2007. bilo u sastavu 98. avijacijske baze na Lađevcima. Oba iao su vrlo brzo ostala bez operativne tehnike i nestala su iz formacije posle svega par godina.

Eskadrila je učestvovala u borbenim dejstvima iznad bivše Jugoslavije u periodu 1991-1992 kao i iznad Kosova i Metohije 1998. Interesantno da je 1966. godine ova jedinica imala simbol jelena a sredinom 90-tih je dobila naziv ‘’Sokolovi’’. U literaturi se može naći i podatak da je eskadrila nastavljala tradicije 184. izviđačkog avijacijskog puka koji je formiran 12. februara 1952. a taj datum je uzet i za Dan 353. iae.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ja

Zna li se sta ce se od tehnike nalaziti u eskadrili,osim bespilotnih letilica?

Odgovori
Jo

Znači li to da se broj ljudstva u Vojsci Srbije povećao, konkretno u RV i PVO-u ? Ili znači da će iz drugih formacija da prebacuju ljudstvo?
Naravno , pitam se i otkuda sad imamo i avione za to?
Jesu li u pitanju kupovina opreme , remont nekoe opreme kojam je još u inventaru ili imamo u rezervi konzerviranu opremu (nadam se ne kao one mučene Orlove oko Muzeja ).

Odgovori
Jo

…remont neke opreme koja nam je još u invevtaru…(he moja školo)

Jovan Munitlak
„Naravno , pitam se i otkuda sad imamo i avione za to?“
Ispod slike pise:
„Ideja je da se za prijem kineskih bespilotnih letelica ponovo formira 353. iae“
Gde ce ljude nabaviti? To ne znam. nema ih ni za ovo sto imamo od tehnike.

Ž

Ескадрила би требала бити опремљена само беспилотним летелицама.

Jo

Hvala g.Bankoviću . Pretpostavljao sam da je to ta priča sa bespilotnim letelicama ali bolje pitati nego praznu S(300)lamu mlatiti.

Jo

Paqe
Istina , ja sam po refleksu očekivao i i avione sa ljudskopm posadom. Ko zna , navijam za tu ideju svejedno kako se upravlja letaćom mašinom.

Mi

Počinje sve više da mi se svidja ta CH-92.
Biće to super BPL za naše potrebe!
Jedva čekam da pristignu i da se malo bolje predstave.

Odgovori
Ar

A sto ne koriste srpske bespilotne letelice NT161, koje su bile predstavljene u emisiji Dozvolite? https://youtu.be/BNcGRH5V1kg
Meni deluju kao pravo resenje za potrebe nase vojske, a pri tome domace su proizvodnje.
Izgleda da su svi ovi poslovi samo dobro razradjeni nacini da se unistava nasa vojska i drzava, a uzimaju pare od provizija.

Al

@Arhangel
CH-92 se nabavlja zajedno sa transferom tehnologije koja nam nedostaje za završetak domaćeg Pegaza koja je namenjena za Vojsku Srbije.
NT-161 jeste domaća, ali da li ispunjava potrebe i tehničke zahteve VS?
Po čemu CH-92 i Pegaz sa svojim sposobnostima uništavaju vojsku i državu?

Mi

Ko kaže da ne koriste sve što imaju sposobno da leti? Takodje, potrebna nam je kineska pomoć za dalji razvoj naših.
CH-92 je daleko razvijenija igračka.

Što se trpanja para tiče, uvek bilo, uvek biće. I na istoku i na zapadu.

Ž

Питање какаве ТТЗ је поставила војска, ова летелица има скромније карактеристике од Пегаза и кинеске ЦХ-92А.

Jo

Nešto mi pada na pamet da vojska nije jedina koja bi imala dosta korist od raznih bespilotnih letilica , dronova i ostalih daljinski upravljivih čuda.
Vatrogascna služa , GSS pa i neki vid hitne medicinske dostave i slično.
Može se tu tražiti mesto za NT161 ako već nije odgovarajući za vojsku.

Vi

@Jovan

Uganda je razvila dobru mrežu transporta krvi bespilotnim letelicama (ne ovog tipa doduše) ali svakako mogu i druge službe da se „ovajde“ o njih.

Ba

@Aleksa Radojičic
A sto nt161 ne zadovoljava, na osnovu cega si to zakljucio… pogledaj emisiju dozvolite… covek sve lepo objasnio. Nadzor kopnene zone bezbednosti, npr licno smatram neophodnim. Meni deluje sto puta bolje od kineza, a kao sto vidis bazirano na zapadnoj tehnologiji i razvijeno u domacoj firmi.
Kinezi ko kinezi su uvek copy paste…a ako pregledas zapadnu stampu videces da te ch uav emirati izbacuju iz upotrebe… vti projekti bumbar, vrabac i taj pegaz su za opravdavanje trosenja para. Zanimljiva je tvrdnja Pegaz koji je namenjen za nasu vojsku :) ko ga je namenio po kojim ttz nezgrapna skalamerija u eri minijaturizacije opreme i povecanja trajanja leta :D kada bude gotovo mocice da parira izraelskom pioneeru iz 90tih :D

Br

Kad je vec 8 godina u planu famozna modernizacija Orlova (na koju je do sad potrosena polovina eskadrile Jakova, bez rezultata), moze li se nesto uraditi i od tih izvidjackih? A ako nam nisu potrebni izvidjacki Orlovi, mogu li se oni preraditi u standardne borbene jednosede ili u skolske dvosede (koji se navodno sada modernizuju. Na slikama ovi izvidjacki izgledaju sto puta bolje od one smejurije iz muzeja…
A Orbiteri koje imamo vise od 10god.? Pa nisu li oni izvidjaci? Kako tek sad dobijamo izvidjacke letelice?
I sta je sa malim Vrapcem? Jel razvoj jos u toku ili se odustalo? Vidim da su ga skinuli sa Wiki stranice naseg naoruzanja, koju inace uredjuje neko iz vojske, ko prati primetio je da se uvek bar nedelju dana updejtuje pre nego sto izadje neka vest.
A onaj pseudo satelit??
A pricalo se i da se avion Sila moze prepraviti u BPL kao oni mali slovenacki sto ih kupila Indija?

Odgovori
Yr

Orlovi izviđači su aparati iz prve serije Orlova i verujem da je njihov životni vek debelo istekao i da nema nikakvih šansi za reaktivaciju.

š

@Branko- prikoči. Jedini problem razvoja bespilotnih letilica u vojsci Srbije je razvoj pouzdanog komunikacionog linka sa velikim dometom (tipa 160 do 350 kilometara i više) kojim može da se sa bezbedne daljine upravljati letilicom a da nam je „protivnik“ ne preuzme i prizemlji u svoje dvorište. To je 》》transfer znanja iz Kine koji je kupljen 《《 . Fizička izgradnja ,naglašavam ,ČAK I MLAZNE BESPILOTNE LETILICE velikog dometa za naše inžinjere je mačiji kašalj ! Mi možemo fizički da konstruišemo i bolje letilice čak i od Global Howka ali smo tanki u gle čuda Teslinoj naj jačoj disciplini u radio kontroli takve letilice . To je paradigma. Ako nemaš kontrolu nad tom letilicom za koga je praviš? Ona poleti,Amerikanci je preuzmu i prizemlje u svoju bazu?

A Wiki stranice uredjuju svi koji to hoće . Izmedju ostalog i ja. Informacije na Wiki nikad ne idu pre zvanične objave. Znači kad ga vidiš na Wiki već je pre toga neko to zvanično objavio. Ponešto široko rasprostranjeni mediji i ne prenesu uopšte ,tako da se tebi čini samo da je ranije objavljeno .

pe

Da je potroseno para kao za pola eskadrile JAK-130 (usput totalno los izbor za nas avion u odnosu cena/poerformanse, na trzistu ima boljih koji pruzaju daleko vise za isti ili mani novac kao sto je npr. JL-9G) do sada bi bili zavrseno i to za vise do deset orlova, ovako sa trosenjem trica i kucina sve se oduzilo, za male pare se gleda postici mnogo a to nije lako i ne moze tako brzo.

Kada bi drzava dresila kesu malo vise islo bi brze ovako i ovo je dobra brzina sa parama koje se odvajaju direktno samo za tu namenu…

Za pola eskadrile JAK-130(ako je eksadrila 18 aviona) moras odmah da odvojis sto milki dolara a ovo do sada sa Orlom nije utroseno sve skupa vise od milion dolara direktno na radove na njemu.

Br

Mislio sam na minimalnu eskadrilu od 12 letelica i Jak sam naveo tek onako, JL-9 je definitivno bolji. A puno para je potroseno na nista u to budi siguran. Igracemo se sa modernizacijama Orlova i G4 jos desetak godina bez ikakvih rezultata… Osim trosenje para…

Br

A Wiki stranicu uredjuje neko iz ministrstva u to budi siguran. U jednom tenutku je nestalo sa stranice sve iz rezerve nase vojske, kada je bila afera oko prodaje T55 pre par godina i nakon price o tome na ovim stranicama, nesto iz rezerve se vratilo na stranicu ali sa daleko manjim brijkama na stanju… A nesto je skroz nestalo i dalje, kao lanseri Plamen iz rezerve…

š

@Branko- na Wiki se pravi profil isto kao na fejsbuku ili bilo kojoj drugoj mreži i možeš i sam da menjaš informacije ako navedeš tačan izvor (referencu) gde si pročitao to što menjaš. Wikipedija nije pouzdan izvor informacija. Onaj ko ima više izmena ima viši „čin“ na Wiki i može onima sa manjim „činom“ da briše izmene. Više preciznih informacija ima na Engleskoj vikipediji nego na Srpskoj .

Ti

Od 1.10.1966g. do1979g.bio sam pripadnik(pilot-izviđač Jelen 17) 353.iae.Eskadrila je bila namenjena za kontrolu pomorskih komunikacija,praćenje pom. sastava VI flote SAD i 5.Sredozemne eskadre SSSR koje su povremeno ulazile u jadransko more.Mi smo pripadali pomorskoj avijaciji sa još 3 eskadrile iz 97.abr.Do 73g. imali smo RF-84G,IJ-21 Jastreb a kasnije IJ-22 Orao.Bio bih presrećan da se ime te čuvene jedinice pojavi ponovo na nebu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

@Observer Malo je to neozbiljna izjava kada znamo da u Srbiji, Makedoniji, Bugarskoj itd. lete MI-8 koji su po 40 godina stari.

03. Oct 2024.Pogledaj

Radovan na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

Kuguar ima ozbiljne probleme, to je opšte poznato. Uostalom broj proizvedenih Mi17 i Kuguara dovoljno govori šta je bolje. To što neko NATO dekretom odlučuje šta mora da se kupi ne govori da je to dobar proizvod.

03. Oct 2024.Pogledaj

markus1463 na: Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

Svaka čast Kompaniji "Prince Aviation" na svemu što su postigli i što postavljaju nove standarde u avio industriji, barem kada je u pitanju Jugoistočna Evropa, ako ne i šire. Kompanija "Prince Aviation" je ponos Srbije! Hvala T 6 na sjajnoj reportaži i nenadmašnom izveštavanju!

03. Oct 2024.Pogledaj

Perko na: Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

U pitanju su lenjost i nesnalaženje a ne uništavanje bilo čega. Ako vam je za "utehu", Narodni muzej, jedno od najvažnijih institucija ove države, je otvoren posle 15 godina raznih "rekonstrukcija" kada se mlatila prazna slama i "razmatrali projekti" i prave rekonstrukcije koja je bila od 2014. do 2018. Ovo je ništa. U oba slučaja…

03. Oct 2024.Pogledaj