CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

17. sep 2021

[ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

16. sep 2021

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija nabavlja Kornet, Pancir S1M, kineske bespilotne letelice CH-95, dodatne helikoptere H145M i Talesove laserski vođene rakete vazduh-zemlja

15. sep 2021

[NAJAVA]: Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije 15. septembra organizuju Taktičko-tehnički zbor na Ušću

13. sep 2021

Šabla 2021: “Pogođene sve mete predviđene za uništenje“

13. sep 2021

Svečanost promocije novih oficira Vojske Srbije: Do sada najveće učešće letelica RV i PVO

10. sep 2021

Armiji SAD isporučen prvi helikopter UH-72B

9. sep 2021

Protivvazduhoplovni raketni sistem Antej-2500: Izvozna verzija sistema S-300VM

9. sep 2021

Defile povodom Dana nezavisnosti Severne Makedonije: Delimičan uvid u makedonska policijska i vojna sredstva

8. sep 2021

Vazduhoplovna vežba “Šabla-2021“: Srpski MiG-ovi 29 stigli u Bugarsku

6. sep 2021

Naredne nedelje RV i PVO Vojske Srbije ponovo u Bugarskoj, učestvuju lovačka avijacija i jedinice za protivvazduhoplovna dejstva

3. sep 2021

[FOTOREPORTAŽA] Kečkemet-2021: Mađari ponovo pokazali kako se organizuje aeromiting

1. sep 2021

Bugarska započela proces nabavke još 8 borbenih aviona F-16

27. avg 2021

Srpsko ratno vazduhoplovsto posle pauze od sedam godina ponovo učestvuje na inostranom aero-mitingu

24. avg 2021

Utva prvi put učestvovala na aero-mitingu u inostranstvu sa Sovom: „Napravili smo baš ekonomičan avion, zar ne?“

24. avg 2021

[VIDEO] Srušio se prototip ruskog vojnog transportnog aviona IL-112V kod Moskve, nema preživelih

17. avg 2021

[POSTANI PILOT] Upis nove klase 15. septembra: Aeroklub „Zrenjanin“ zove sve koji su zainteresovani da postanu Sportski Piloti

12. avg 2021

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija kupuje 2 helikoptera Ka-32

11. avg 2021

[POSLEDNJA VEST] Kiparski medij: Srbija pregovara sa Kiprom o kupovini 11 borbenih helikoptera Mi-35P

9. avg 2021

Novi zapadni avioni u Ratnom vazduhoplovstvu Turkmenistana

9. avg 2021
[REPORTAŽA] 60 godina od prvog leta Galeba G-2: Rođendan, druženje, letenje i vanredna posećenost
"Da sam znao da će biti ovoliko ljudi, obuka bih se." / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

[REPORTAŽA] 60 godina od prvog leta Galeba G-2: Rođendan, druženje, letenje i vanredna posećenost

Manifestaciju posvećenu obeležavanju 60 godina od prvog leta prototipa Galeba G-2 na aerodromu Ečka posetilo je, prema rečima organizatora, preko 250 ljudi. Kako se u subotu moglo čuti: kao na aero-mitingu a nije bio aero-miting.

Više od fly-ina, manje od aero-mitinga, #GalebDan više je nego uspeo ako se ceni prema možda i najbitnijem parametru – druženju. Na Ečkoj su se u subotu ponovo okupili prijatelji, entuzijasti, bivši letači, tehničari i radnici koji su u Mostaru ručno izrađivali prvi domaći mlazni školski avion. Organizatori, Udruženje letača Galeb, Aero-klub Galeb, Muzej vazduhoplovstva i aerodrom Ečka okupili su zaista impresivan broj ljudi. Prisutni su bili prijatelji i poštovaoci navedenih organizacija ali i članovi Udruženja Kurjaci sa Ušća, Udruženja pilota Tigrovi, Senki, letača-penzionera i linijskih pilota Srbije.

Nova baza aero-kluba Galeb na aerodromu Ečka / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Zvezda dana na zrenjaninskoj travi. Dostupan za letenje civilima, zaslužnim vojnim pilotima i svima onima koji su ga nekada leteli / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Zvanično najlepši aerodrom u Srbiji bio je domaćin događaju na tri stejdža. Gosti su sedeli u Eskadrila baru, na novoj platformi budućeg hangara Aero-kluba Galeb i na travnatoj stajanci koju su okupirali 100$ hamburger posetioci sa aerodroma 13. maj (pogledajte njihov interesantan video putovanja vazduhom do Ečke). Pored nekoliko ultra-lakih letelica svratila je jedna Seneka a leteo je i jedini klipni oldtajmer u letnom stanju, takođe restauratorski poduhvat subotnjih domaćina.

Platforma Aero-kluba Galeb i njihov montažni hangar bili su centralno mesto dešavanja. Ova lokacija, kako kažu iz aero-kluba, postepeno će postajati mini-muzej restauriranih aviona na otvorenom i zatvorenom. Planirano je da to bude stalna postavka, omaž jugoslovenskoj vojnoj vazduhoplovnoj industriji uz radionicu u kojoj će biti moguće praćenje restauratorskih radova. Kao u inostranstvu.

Prvi prototip „23001“. Olakšan za par mitraljeza, nedostaje reflektor ali i ostali sistemi. Plan je da se na avionu nastave radovi i da mu se motor (kojeg će takođe dobiti) povremeno na zemlji startuje / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Jedine ispravne reakcije kada letite u mlaznom vojnom školskom avionu jednostavno kao u generalnoj avijaciji. Dakle samo osmesi i oduševljenje / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Precizna Zlokasova rutina / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Kako je za Tango Six rekao Vladimir Bojović (intervju sa njim i ostalim interesantnim akterima pogledajte na kraju ovog posta) prvi prototip, serijskog broja 23001, oduvek je bio planiran za restauraciju. Na pozajmici od Muzeja vazduhoplovstva od 2008. godine nula-nula-jedan je bio prikazan javnosti kao plan 2011. godine da bi uz pomoć Udruženja letača Galeb i Vladimira Trifunovića pre tri meseca počela druga faza njegove restauracije. Treća faza predviđa, ako Bog da, kompletiranje sa Vajperom i dovođenje do punog izložbenog stanja ali samo na zemlji. Avion je previše vredan da bi ikad leteo, kažu dva Vladimira.

Okupljenima se obratio YU-YAE sa akro-zonom na propisanoj udaljenosti iznad glava kroz rutinu koja je bila milina za gledati. Pilot Dragan Zlokas precizno je prikazao većinu standardnih akro-manevara uz „pijani let“ i demonstraciju upravljivosti letelice na minimalnoj brzinu uz izvučenu konfiguraciju. Leteo je i Kraguj pod dirigentskom palicom iskusnog Mirka Anžela.

Gosti sa drugog aerodroma. Zemun-Polje ultra-laka kolonija / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Pravac: top of the loop / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Danas se avioni gledaju kroz ekrane kada ste pored aviona. Kako god. Bitno je da se uživa / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Kad smo kod letenja Galeba i iskusnih, organizatori su priredili posebnu atrakciju i povratak u prošlost nekadašnjem instruktoru na Gaši, pilotu Miletu Nižiću. Član prve akro-grupe na ovom avionu i opitni pilot koji je leteo treći prototip poleteo je u drugom sedištu u subotu posle 50 godina. Sa navršenih 80 godina života. Priču o njemu čitajte u četvrtak na Tango Six portalu.

Sedeći hangar party sa roštiljem (adekvatan zbog većinske seniorske atmosfere), tri izlaza Galeba, jedan Kraguja, pozdravljanje prijatelja na sve strane, deca na ramenima, rekordna posećenost, masovna prodaja Eskadrila majica. Jedna prelepa avijatičarska subota i pažnje vredan jubilej.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

m

Одлично је било. Гомила познатих људи, добра организација и опуштена атмосфера.

Odgovori
Z

Prvi prototip Galeba je nosio oznaku G-1.

Drugi prototip G-2 je postao obrazac za serijsku proizvodnju i zato su i kasniji serijski primerci označavani kao G-2.

Odgovori
U

Zna li se možda u kakvom je stanju primerak Galeb G3 ? Gledao sam pre neku godinu neke slike od njega, baš je bio rasčerupan, i tužno mi nekako izgledao. Nadam se da će i njega neko da sredi, pa makar bio izložen negde, da ga ljudi gledaju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend