[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Nepoznata letelica iznad Valjeva, dežurni MiG-ovi 29 poslati da je presretnu

30. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci objasnili kako i zašto obaraju ruske hipersonične rakete, neuspešan ukrajinski napad na rusku Crnomorsku flotu, iznad Ukrajine se odvija “dog fajt“ dronova

30. mar 2024

Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

29. mar 2024

Tango Six organizuje 4. po redu Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu

28. mar 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

27. mar 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

26. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

22. mar 2024

U Hrvatskoj u maju aeromiting AirVG: Prilika da se prvi put javno vide hrvatski Rafali, poslednji put MiG-ovi 21

21. mar 2024

Rumunija nabavila južnokorejske PVO sisteme Chiron

20. mar 2024

AERO.bg: Bugarska najverovatnije kupuje Talesove vojne osmatračke radare

19. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napadi na Rusiju, pritisak ruskih snaga na ukrajinsku PVO, prva ovogodišnja vojna pomoć SAD Ukrajini

15. mar 2024
[REPORTAŽA] 60 godina od prvog leta Galeba G-2: Rođendan, druženje, letenje i vanredna posećenost
"Da sam znao da će biti ovoliko ljudi, obuka bih se." / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

[REPORTAŽA] 60 godina od prvog leta Galeba G-2: Rođendan, druženje, letenje i vanredna posećenost

Manifestaciju posvećenu obeležavanju 60 godina od prvog leta prototipa Galeba G-2 na aerodromu Ečka posetilo je, prema rečima organizatora, preko 250 ljudi. Kako se u subotu moglo čuti: kao na aero-mitingu a nije bio aero-miting.

Više od fly-ina, manje od aero-mitinga, #GalebDan više je nego uspeo ako se ceni prema možda i najbitnijem parametru – druženju. Na Ečkoj su se u subotu ponovo okupili prijatelji, entuzijasti, bivši letači, tehničari i radnici koji su u Mostaru ručno izrađivali prvi domaći mlazni školski avion. Organizatori, Udruženje letača Galeb, Aero-klub Galeb, Muzej vazduhoplovstva i aerodrom Ečka okupili su zaista impresivan broj ljudi. Prisutni su bili prijatelji i poštovaoci navedenih organizacija ali i članovi Udruženja Kurjaci sa Ušća, Udruženja pilota Tigrovi, Senki, letača-penzionera i linijskih pilota Srbije.

Nova baza aero-kluba Galeb na aerodromu Ečka / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Zvezda dana na zrenjaninskoj travi. Dostupan za letenje civilima, zaslužnim vojnim pilotima i svima onima koji su ga nekada leteli / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Zvanično najlepši aerodrom u Srbiji bio je domaćin događaju na tri stejdža. Gosti su sedeli u Eskadrila baru, na novoj platformi budućeg hangara Aero-kluba Galeb i na travnatoj stajanci koju su okupirali 100$ hamburger posetioci sa aerodroma 13. maj (pogledajte njihov interesantan video putovanja vazduhom do Ečke). Pored nekoliko ultra-lakih letelica svratila je jedna Seneka a leteo je i jedini klipni oldtajmer u letnom stanju, takođe restauratorski poduhvat subotnjih domaćina.

Platforma Aero-kluba Galeb i njihov montažni hangar bili su centralno mesto dešavanja. Ova lokacija, kako kažu iz aero-kluba, postepeno će postajati mini-muzej restauriranih aviona na otvorenom i zatvorenom. Planirano je da to bude stalna postavka, omaž jugoslovenskoj vojnoj vazduhoplovnoj industriji uz radionicu u kojoj će biti moguće praćenje restauratorskih radova. Kao u inostranstvu.

Prvi prototip „23001“. Olakšan za par mitraljeza, nedostaje reflektor ali i ostali sistemi. Plan je da se na avionu nastave radovi i da mu se motor (kojeg će takođe dobiti) povremeno na zemlji startuje / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Jedine ispravne reakcije kada letite u mlaznom vojnom školskom avionu jednostavno kao u generalnoj avijaciji. Dakle samo osmesi i oduševljenje / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Precizna Zlokasova rutina / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Kako je za Tango Six rekao Vladimir Bojović (intervju sa njim i ostalim interesantnim akterima pogledajte na kraju ovog posta) prvi prototip, serijskog broja 23001, oduvek je bio planiran za restauraciju. Na pozajmici od Muzeja vazduhoplovstva od 2008. godine nula-nula-jedan je bio prikazan javnosti kao plan 2011. godine da bi uz pomoć Udruženja letača Galeb i Vladimira Trifunovića pre tri meseca počela druga faza njegove restauracije. Treća faza predviđa, ako Bog da, kompletiranje sa Vajperom i dovođenje do punog izložbenog stanja ali samo na zemlji. Avion je previše vredan da bi ikad leteo, kažu dva Vladimira.

Okupljenima se obratio YU-YAE sa akro-zonom na propisanoj udaljenosti iznad glava kroz rutinu koja je bila milina za gledati. Pilot Dragan Zlokas precizno je prikazao većinu standardnih akro-manevara uz „pijani let“ i demonstraciju upravljivosti letelice na minimalnoj brzinu uz izvučenu konfiguraciju. Leteo je i Kraguj pod dirigentskom palicom iskusnog Mirka Anžela.

Gosti sa drugog aerodroma. Zemun-Polje ultra-laka kolonija / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Pravac: top of the loop / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Danas se avioni gledaju kroz ekrane kada ste pored aviona. Kako god. Bitno je da se uživa / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Kad smo kod letenja Galeba i iskusnih, organizatori su priredili posebnu atrakciju i povratak u prošlost nekadašnjem instruktoru na Gaši, pilotu Miletu Nižiću. Član prve akro-grupe na ovom avionu i opitni pilot koji je leteo treći prototip poleteo je u drugom sedištu u subotu posle 50 godina. Sa navršenih 80 godina života. Priču o njemu čitajte u četvrtak na Tango Six portalu.

Sedeći hangar party sa roštiljem (adekvatan zbog većinske seniorske atmosfere), tri izlaza Galeba, jedan Kraguja, pozdravljanje prijatelja na sve strane, deca na ramenima, rekordna posećenost, masovna prodaja Eskadrila majica. Jedna prelepa avijatičarska subota i pažnje vredan jubilej.

 
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mt

Одлично је било. Гомила познатих људи, добра организација и опуштена атмосфера.

Odgovori
Za

Prvi prototip Galeba je nosio oznaku G-1.

Drugi prototip G-2 je postao obrazac za serijsku proizvodnju i zato su i kasniji serijski primerci označavani kao G-2.

Odgovori
Up

Zna li se možda u kakvom je stanju primerak Galeb G3 ? Gledao sam pre neku godinu neke slike od njega, baš je bio rasčerupan, i tužno mi nekako izgledao. Nadam se da će i njega neko da sredi, pa makar bio izložen negde, da ga ljudi gledaju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs