BEG airport status
U Srbiju stigla prva dva MiG-a 29 iz Belorusije, krenule isporuke dodatne količine izviđačko-oklopnih vozila Tri donirana beloruska 9.13 su proizvedena 1987. a jedan 1988. godine / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

U Srbiju stigla prva dva MiG-a 29 iz Belorusije, krenule isporuke dodatne količine izviđačko-oklopnih vozila

Ministar odbrane dr. Nebojša Stefanović potvrdio je u subotu 17. aprila, gostujući u Dnevniku Radio-televizije Srbije, da su iz Belorusije u Srbiju stigla dva remontovana lovačka aviona MiG-29. On je pojasnio da su avioni transportovani u rasklopljenom stanju i da će u narednom periodu biti u sastavu RV i PVO. Osim toga, kako Tango Six saznaje, pre nekoliko dana ponovo su krenule isporuke oklopne tehnike koje je Rusija donirala Srbiji.

Prekjuče se na Flajtradaru mogao pratiti let teškog transportnog aviona An-124 ’’Ruslan’’ registracije UR-82009 ukrajinske kompanije Antonov Airlines koji je leteo od beloruske vazduhoplovne baze Baranoviči (gde se nalazi 558. remontni zavod u kome je izvršen remont srpskih 29-ki) do vojnog aerodroma ’’Pukovnik-pilot Milenko Pavlović’’ u Batajnici.

Podsetimo, ministar Stefanović je početkom februara ove godine, u intervjuu za Politiku rekao da će MiG-ovi iz Belorusije stići tokom proleća kao i da će modernizacija MiG-ova 29 koja se obavlja u Srbiji biti gotova u junu. Međutim, već krajem istog meseca u izjavi za Tanjug on je izjavio da će sva 4 aviona koje remontuje beloruski zavod biti isporučena krajem maja ili početkom juna a da će osavremenjavanje aviona koje se odvija na Batajnici biti gotovo tokom ove godine.

Belorusija je Srbiji donirala 4 jednoseda varijante 9.13, njihova primopredaja izvršena je 25. februara 2019. godine a tri dana ranije je započet njihov generalni remont i modernizacija koje je Srbija platila. Kako Tango Six saznaje, bivši beloruski avioni su najverovatnije dovedeni na nivo SD na kome su 2008. i 2011. prilikom opšte opravke dovedena 4 MiG-a 29 (peti avion se srušio 2009.) nasleđena od SFRJ, kao što je slučaj i sa 6 primeraka iz ruske donacije koji su taj proces prošli u periodu 2017-2019.

Zvanično smo do sada mogli da vidimo da je proces modernizacije na nivo približan verziji MiG-29SM započeo oktobra prošle godine. Osavremenjavanje obuhvata doradu radara, sistema za upravljanje vatrom, unapređenje sistema za protivelektronska dejstva, integraciju savremenijih raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa, kao i vođenih vazduhoplovnih ubojnih sredstava vazduh-zemlja. Takođe, za potrebe obuke biće dorađen i simulator letenja.

Srbija će tako imati eskadrilu višenamenskih borbenih aviona, 11 jednoseda i tri dvoseda. Najbrojniji među njima su avioni verzije 9.13, tri primerkq koje je donirala Rusija imaju evidencijske brojeve 18201, 18202 i 18203, a kako saznajemo letelice iz Belorusije nastaviće taj niz tj. imaće ev. brojeve 18204, 18205, 18206 i 18207.

Na Flajtradaru su se od prošlog ponedeljka mogli pratiti i letovi aviona Il-76TD ruske kompanije Aviakon Citotrans na linijama Moskva-Batajnica i Anapa-Batajnica, koji su, kako nezvanično saznajemo, prevozili izviđačko-oklopne automobile BRDM-2MS. Rusija je Srbiji donirala 30 ovakvih vozila, 10 je isporučeno 2019. a ostatak se očekuje tokom ove godine kada bi trebalo da stigne i preostalih 19 tenkova T-72B1MS (11 je isporučeno prošle godine).

Današnji let Il-76TD sa oklopnom tehnikom možete pratiti ovde.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

I

Znaci moci ce da lete jos celih 6 i 7 godina, pa u presu. Dobar posao.

Odgovori
Ž

Igor

Постоји могућност да се то продужи за још 5 година.

S

Pa to i jeste plan za narednih 10 godina,dok se ne izabere novi avion.

P

Pa zar nije smisao posla u Belorusiji bio i da im produze vijek upotrebe?? Oni prakticno i nisu koristeni 20 tak godina…nego su bili konzervirani.

B

Vecina ce leteti do 2035, ovako ili onako…. A prvi par novih tesko da cemo videti do tada… Nema dovoljno pilota ni sada, a bice ih sve manje.

B

Branko
Piloti se skoluju i bice ih dovoljno. Nemoj brinuti o tome.
Igor
Zasto tako cinicno. Letece deset godina, dok ne iskolujemo pilote, i ocuvamo dovoljan sat naleta, kao i izvrsimo naprednu obuku, a onda na nove avione. Samo da te podsetim Rumunski F16 su stariji od nasih Migova.

V

Branko nemoj da lupas gluposti imamo dovoljno pilota od 2016 god je obuceno u Rusiji 14 mladih pilota i tu je obuka platila Rusija ne znam zasto plujute tako po svojoj vojsci i zemlju cemu autosovinizam?!

s

@Branko
Ako se pogleda odnos jednoseda i dvoseda, realno se ide na obuku i obnovu letackog kadra. Idealno bi bilo 4 dvoseda i 10 jednoseda, ali mislim da bi to moglo da utice na dovoljnu operativnu raspolozivost jednoseda (podsecam da dvosedi nisu potpuno borbeno operativni)
U suprotnom, 1-2 dvoseda bi bilo dovoljno na 14 letelica.
Ko je bio u vojsci i razume sistem (da kazemo – odskolovao se), sve je shvatio cim je cuo odnos jednoseda i dvoseda, ko nije – sta da mu radimo…
Sa druge strane, ovi avioni mogu realno da lete do sredine 2030-tih, a pri tome, preobuka sa Mig29 na Mig29M2 ili sada Mig35 je 6-24 meseca, zavisno od prethodnog znanja i operativnih zadataka i zaduzenja letackog i tehnickog sastava. Ima se dovoljno vremena da se izabere, nabavi i stavi u operativnu upotrebu adekvatan naslednik Migova29.
Istovremeno, ako se pogledaju dimenzije hangara i ostalih objekata, Srbija moze da nabavi samo avione tipa Mig35 i slicnih dimenzija (Mig29 ima d17.4xs11.4xv4.7m, F18 17.1×12.3×4.7m, F16 15.1×10.0x4.9m ili Gripen 14.1×8.4×4.5m, dok na primer Su30 ima 21.9×14.7×6.4m, a Su35 21.9×15.3×5.9m). Mig35 je na 17.3×12.0x4.7m…

S

Igore ako imas bolje resenje za taj novac (180 mil.$ zajedno sa naoruzanjem), molim te podeli to sa nama.

B

Sve zemlje imaju manjak vojnih pilota, pa tako i Srbija sa najmanjim platama i najgorim uslovima rada i beneficijama… Trenutno ih imamo koliko-toliko jer ima jos dosta pilota pred penzijom, ali neminovno ce se javiti manjak i to je opste poznata cinjenica. Nikakav „autosovinizam“ sta god to znacilo u ovom kontekstu.

T

Branko 10 godina je relativno puno vremena, ako se fokus stavi na skolovanje novih pilota taj problem bi se mogao resiti do nabavke novog LA.

I

10-12 godina a onda se prelazi na mig-35

Ž

Ivica

Немојте бити толико сигурни, ми не знамо да ли ће за 10-12 година МиГ-35 бити у производњи.

То важи и за многе друге типове савремених вишенаменских борбених авиона.

K

Kf 21 ovaj juznokorejski superavion, sto da ne. Ako je ondonezija sa 1,5 milijardi usla u projekat sto i srbija nebi usla sa istom kolicinom novca.
Pazi dobili su za te pare odredjenu kolicinu aviona sigurno vise od dve eskadrile, usli su u posao proizvodnje delova za isti avion sto bi nama odgovaralo jer razvijamo sopstvenu ekonomiju. Koreanci su americki saveznici to je u geopolitickom smislu dobro za Srbiju,. A taj avion ce biti verovatno sam vrh lovacke aviacije.

da li ima vesti o nabavci RVV-SD?

Odgovori
0

Nismo nabavili RVV-SD vec RVV-AE sa smanjenim dometom. SD ima 110km domet a AE 80-90.

D

Taman dok se prištedi za SU-34 i Su-35. Zapadne avione ionako nema smisla nabavljati jer oni neće „raditi“ protiv neprijatelja (što zbog IFF, što zbog backdoor-ova), već samo protiv naših prijatelja Rusije i Kine i možda afričkih zemalja, zar ne?

Odgovori
O

Nema od tog nista, ovi ce leteti jos dobrih 30 godina, jos kad krediti stignu na naplatu bice zanimljivo.

S

SU-34? Ozbiljno? Bas ne vidim kombinaciju u kojoj bi Srbiji on bio koristan.

B

Obren
Ovi ce leteti jos 10 godina, a posle toga dolaze glanc novi i to ne manje od 14-16 komada. Sta ce biti zanimljivo za kredite? Ceo svet uzima kredite. Ali mi nikada nece biti jasno zasto ti i takvi kao ti pljuju po svemu sto Srbija uradi ili nabavi.

T

Obren Ne mogu da lete 30 godina posto im radni resurs istice do 2028-30, zavisno od aviona. Novi avion se mora nabaviti do tada.

D

@Sasha
Kako Su-34 ne bi bio koristan? Pa nijedna ozbiljna zemlja ne ratuje samo u svom dvorištu, nego zaustavlja neprijatelja u njegovom – treba sutra, kad neprijatelj bude u haosu i kad budemo imali saveznike a ne sami protiv svih, dobaciti do Avijana ili Ramštajna npr.

S

Su-34 i Su-35 su pre svega preveliki avioni za nasu teritoriju, a Su-34 kao bombarder nam stvarno ne treba. Bice taman ako budemo uzeli MiG-35

v

SU 34? Sta ce nam to?

J

Da li su migovi modernizovani ,ili samo remontovani.Iz teksta, nisam mogao da zakljucim, da li im tek sledi modernizacija kod nas,uporedo sa vec zapocetom modernizacijom, ili je kod ovih sve to vec uradjeno?

Odgovori
Ž

Jarić T Živadin

“bivši beloruski avioni su najverovatnije dovedeni na nivo SD“

Дакле тек им следи модернизација.

O

Za novce koji su ulozeni dobilo se najvise sto se moglo, jos ako je u paket usao i izbiljan broj savremenih raketa vv srednjeg dometa i vođenih raketa vz i vm moglo bi se reci da smo super prosli. Pominjala se cifra od oko 230 miliona evra za sve tri faze modernizacije i remonta 14 aviona MiG-29 i nabavku raketa. Rimuni su dali mnogo vise za njihovih 17 aviona iste starosti, naravno modernizovanih na dosta visi nivo od nasih i sa vecim resursima, ali to su opet stari avioni. Bugari su opet uzeli nove aparate, ali je i cifra ozbiljna, mada mislim da ni malo nisu pogresili, uzevsi dokazanu platformu u najmodernijoj verziji, ali to odgovara njima koji su u NATO-u, pitanje je sta odgovara nama.
Srbiji bi za zamenu ovih Migova najvise odgovarao potentan, a u istu ruku jeftin za eksploataciju i održavanje jednomotorni čisto borbeni avion ( nikakvi skolsko borbeni ne dolaze u obzir jer to bi bilo bacanje para). Problem je sto zapadni proizvođači ne dolaze u obzir jer nam ne bi prodali, a i avioni nisu jeftini.
Naravno da bi ovde vecina, kao i ja volela da vide derivate familije Su27 u ozbiljnom broju ali mislim da to nije realno, jedino ako nam BDP u narednih 7 godina skoci bar trostruko.
Iznecu neko svoje laičko razmisljanje u kom pravcu bi trebao da ide posao oko zamene tri tipa mlaznih vazduhoplova koje ce RV da koristi do prve polovine tridesetih godina 21 veka.
S obzirom da ce polovinom tridesetih godina svi aparati kojim s raspolazemo izaci iz upotrebe, a neki i dosta ranije, potrebno je sto pre krenuti u nabavku novih aparata.
Svi se slazu da je potebno smanjiti mlaznu aviaciju na dva tipa.
U javnosti se sve svelo na opciju Jak 130 + MIG-35 po jedna eskadrila. Neka druga opcija je Boing-saab TX 7 + neki zapadni borbeni (F-16 ili Gripen) opet po jedna eskadrila.
Ne slazem se ni sa jednom, ali ko me pita, ne pitaju se bojim se i neki mnogo strucniji, ali podsecam, razmisljam na glas.
Kvantitet je nesto sto je i te kako bitno u smislu odvracanja od agresije, mozete imati 6 aparata F22 ali to svakako nece biti sredstvo odvraćanja, kao ni jedna od gore pomeutih opcija sa po jednom borbenom i jos jednom vise skolskom nego borbenom eskadrilom.
Ja sam za opciju J10 ili Su30 jedna eskadrila (12komada) i dve eskadrile JF-17 (block 3 ce tada biti aktuelan) i u te dve eskadrile oko 8 dvoseda i to je to. Lastu zameniti ozbiljnim klipnim skolskim avionom boljih performansi (komada 6-8). Za iste ili manje pare ste dobili tri borbene eskadrile koje imaju vecu borbenu vrednost od gore navedenih kombinacija.
E,sad tu ima ljudi poput gospodina Srbofila koji ce reci da je resurs motora ili tehnoloski iskorak ili logistika mnogo vazniji od borbene vrednosti i to je legitimno misljenje jednog logisticara. Ali kada dodje do upotrebe mnogo je vaznije sta s konkretnim aparatom i njegovim ukupnim brojem mozete da uradite, nego koliko sati resursa ima do sledećeg remonta. A najvaznije je da imate ozbiljan broj borbenih platformi kao sredstvo odvraćanja tako da do upotrebe i ne dođe. Buduci sukobi ce trajati do dva meseca, vise od toga Srbija ne moze da izdrzi u ratu bo bilo kom parametru. Pa za dva meseca rata nije bitan međuremontni interval nego sta sve možeš da upotrebis u vremenu koje ti je na raspolaganju da ostvaris ratne ciljeve.
Sva gospoda pacifisti koja se gnusaju reci rat, koji se inače Srbiji ponavlja na otprilike tri decenije, neka menjaju portal, ovaj se bavi vojnom aviacijom a ona sluzi zna se čemu.
Ovo je moje skromno mišljenje, voleo bih da se u diskusiju uključujući neko kompetentniji da da svoj predlog i da iznese kritičko mišljenje o mom razmisljanju.

Odgovori
N

Sta moze da ponudi neki drugi vojno/skoliski avion sa klipnim motorom vise od laste i koji je to avion? A da to ima rezona iz pozicije da vec imamo Lastu. Sto se tice buducnosti lovacke avijacije, Srbiji je Ruska tehnika najdostupnija i najracionalnija sve dok nismo u nekom NATOu, sve do momenta kad dronovi neizbezno preuzmu i taj segment avijacije.

B

Rumunski F16 nisu modernizovani na neki mnogo visi nivo. Oni su u rangu sa ovim nasim posle modernizacije. U necemu bolji u necemu losiji. I oni su u proseku stariji za 5 godina od nasih. Slozio bih sw da bi trebalo vise od jedne eskadrile, ali pitanje je koliko je to realno. Mada sve vojske, osim mozda Kine i Indije, idu na smanjenje broja letilica. Da li je to razlog sto je sve manjibroj pilota, zbog nezainteresovanosti, ili nesposobnosti kandidata, to ne znam. Prvi Izrael ide na smanjenje broja, pa i sama Amerika i Engleska, jer to vidimo po narucenim novim ili po tome sto smanjuju broj vec narucenih.

M

Odlično razmišljanje stav koji imate je ono što nam treba i što realno ova zemlja mora da realizuje za svoja krila…
Isuviše dugo su ljudi partizanski nastrojeni gurali priču o skolsko borbenoj aviaciji a kada je trebalo takvi vazduhoplovi nisu ni jedno ni drugo.
Tri eskadrile su prava mera…sada imamo i alternativne piste na autoputeva što znači mnogo veću zilavost vazduhoplovstva…

O

Drugi, brzi, jači klipni avion od laste bi bio potreban u konceptu koji sam izneo jer bi prelazak sa laste na dvosed JF-17 bio veliki skok. Takvih aviona ima na tržištu. Nama bi posao zavrsilo 6-7 aparata.

G

Moje neko viđenje je donekle slično. S tim što bih ja Galeba i Orla zamenio sa dve varijante istog aviona. Dakle jedna eskadrila trenažna, a druga napadna. Npr T 50/Fa 50 ili L 15a/L 15b. Za tu količinu bi mogli dobiti značajan ofset, ako ne i licencu za domaću proizvodnju tih letelica, što bi bio vrhunski ekonomski potez. Što se tiče lovca i moj favorit je J 10, mada ni KC 31 možda ne bude prevelik zalogaj za zagristi (ako ga fo tad privedu kraju).

S

Mnogo volim ovo teoretisanje u zemlji u kojoj je veliki vojni uspeh bio kupovina 4 nova helikoptera.
Sta misls da li ce se kupiti dve tri eskadrile nekih modernih aviona plus obuka osoblja plus ostala oprema za par milijardica?
Naravno da nece, vec cemo nastaviti sa stap i kanap tehnologijom sve dok bude moglo, a par milijardica ce se uloziti u velike infrastrukturne projekte jer se na njima najlakse uzimau pare a da niko ne vidi, a lepi su i za predizborna otvaranja.

Ž

Bob

Румунски авиони јесу модернизовани, одговарају Блоку 52.

Плус добили су да могу да лете 20 година или 4000-4500 сати налета.

B

Živojin Banković
Koliko je meni poznato na blok 52 je modernizovana samo kabina, a ne ceo avion. Vecina ostalog, pa i radar je ostao na nivou Blok20.

Ž

Bob

У оквиру модернизације MLU предвиђена је и модернизација радара.

А румунски авиони су произведени 1983-84. као Блок 15.

P

@Bob

Rumunjski F-16 su na razini Block 20 MLU M5.2R koji su razina nekadašnjih Block 52 nakon CCIP-a. Nakon što se dovedu na novu razinu M6.5R biti će na razini malo nižoj od Block 72 Viper. Nedostaje im samo AESA radar.

z

Nije konačna cena remonta i nabavke naoružanja za MiG-29 oko 230 mil dolara…računaj dvostruko više..rakete v-v i vođeni projektili v-z su poprilično skupi. i da ne brkamo, nema ništa od izlaska na nivo generacije 4.

Z

Sve je to tanko rodjaci…

Odgovori
M

Mora se uzeti u obzir da posle MiG-29 mi prelazimo na skroz drugaciji nov avion u svakom mogucem slucaju osim ako se uzme MiG-35. Al ajd recimo da neće biti 35ica.
MOramo imati u vidu pod jedan da ce se uzimati avion koji treba da nam traje uz modernizacije barem 25 godina. Krenite samo od toga!

Budimo realni kad vec spominjemo Kineske avione. Za deset-12 godina ce JF-17 Blok3 biti 15 godina stara varijanta tog aviona. Dakle aktuelna varijanta Blok4 je zegarantovana, ako ne i ranije, jer ..pa govrimo oKinezima..jel! Kod njih nema stagniranja na tom polju.

Veca je verovatnoca da ce mozda da bude FC-31 ili J-10C+ako budemo kupovali od Kineza nesto novo sto bi nam trajalo bar bar četvrt veka.

Ja stvarno ne vidim nikakvu svrhu u Jak-130 za Srbiju. Sta treba da rade za nas osim da skoluju pilote. Nisu nikakav borbeni avion u odnosu na sta smo imali do sada! Jedino ima smisla ako se kupe recimo Su-30/35 sto se nikad nece desiti! Tako da..ne trebaju nam.

Ako Kinezi ili MiG-35(paket 2030+) ne budu izabrani, onda se nadam da ce biti Francuz kao najsamostalniji proizvodjač. Ne trebaju nam skupi zapadni avioni sa americkim motorima i americkim naoruzanjem jer nam nikad ne bi prodali ono sto nam je potrebno.

Odgovori
G

Možda do tad bude uveden u upotrebu Jak 131.

S

@MIlos77
Kupovina aviona je ipak politicka odluka, a politicka klima u Srbiji nije dovoljno stabilna da mozemo tvrditi sta bi okvirno bio realistican pravac razvoja.

Sa tehnicke strane, svi novi avioni trenutno, pa i Mig-35 se drasticno razlikuju od 29SM/SM. Komande leta, upravljanje motorima, sigurnosni sistemi, senzorika, nacin upotrebe itd. Jedino sto su kod Miga-35 okviri bliske borbe malte ne isti, pa tu ne treba neko prilagodjavanje filozofije borbe, mada se to sad sve svelo na „one-circe“ i „jamming the WES“ zbog modernih raketa kratkog dometa.

M

„politicka klima u Srbiji nije dovoljno stabilna da mozemo tvrditi sta bi okvirno bio realistican pravac razvoja.“

Slazem se u potpunsti, ali da li mozemo da zamislimo scenario mnogo drugaciji od danasnjeg za 5-10 godina kada treba pazariti (platiti!)? Mozda manjkam mašte ali ne vidim kako bi ikad kupili od amerike a da nismo clanica NATO pakta. Pa recimo i da za 4-5 godina skroz promenimo odnose sa Ruisjom i Kinom, i da im okrenemo ledja. Recimo da za 10 godina udjemo jednom nogom u NATO (ili skroz), Zasto bi Srbija onda kupovala novu eskadrilu Aviona uopste? Da ne bi zatvorili LA, ili da bi se branila….i to od koga? Od komsijskih eskadrila iz NATO? Kakvog smisla ima nasa buduca LA za NATO pakt? Jedino da mozemo sami sebe da branimo ako nismo u NATO paktu. I da dodje do tog dana gde se NATO pakt rasklima do te mere da je za nas ne pravi razliku da li smo u njemu ili nismo, nece nam bas dobro biti da zavisimo od americke opreme koju oni mogu da saseku preko noci.

Ne kazem to kao neka teorija zavere, nego kao realnost jer USA arhitekturu svoje vojne masinerije odavno pravi upravo za takvu fleksibilnost. Danas jesi, sutra nisi po volji njihove aktuelne administracije. Sve vise ce da bude tako. Kad je ruska, francuska, kineska oprema u pitanju nije takav slucaj.

S

@Milos77
Ja ne vidim situaciju u kojoj bi iko od velikih sila zbog nas se provlacio kroz neke pravne vratolomije da nam dostavi bilo sta.
Mi smo pravno obavezani na neke stvari posle Dejtona, Kumanovskog sporazuma, rez. SBNU1244 i ovog poslednjeg sporazuma sa NATO iz cini mi se 2016. Zasto mi moramo svasta, a ovi drugi ne? Pa zato sto smo mi drzavi, a oni nisu.

Kada su nam uvedene sankcije ’92/3 niko se nije ni ponudio ni razmatrao da nam doturi bilo sta od opreme. Svasta smo mi culi ovde od ljudi koji vole vise tudje drzave i nacije od svoje, kako je nama nudjeno, samo sto ne pomenu nuklearno naoruzanje 90ih ali „Slobo nije hteo“, sto je kontra prici sve jednog zvanicnika Jugoslavije(a i ovih posle) koji kazu suprotno i rekao bih da je ta prica „nudjeno nam je“ totalna fabrikacija. Ja bi pre nasima verovao nego strancima koliko god bili „bliski“. Sta je zakljucak? Pa nama su vec ti „drugi“ treci i cetvrti ukidali tehnicku podrsku za vojsku jer se nikome ne isplati da ulazi u bilo kakav politicki konflikt sa SAD zbog Srbije i tako ce uvek biti.

Da, slazem se, druge okolnosti, ali i nama su druge, mnogo teze okolnosti jer su oko nas zemlje koje ovog puta imaju veoma vazne medjunarodne obaveze od kojih ne nameravaju da odustanu iz svojih egsitencijalnih interesa. Ako mene pitate, ja smatram da bi, od koga god kupili avione, u slucaju neke krize koja ukljucuje vodece zapadne sile, te avione mogli da odrzavamo iskljucivo samostalno i onoliko dugo koliko imamo delova za njih i rezerve goriva, ni dan vise, tako da je sasvim svejedno sa te strane. Jedini slucaj kada bi nam se totalno „gledalo kroz prste“ je kada bi bili na strani Grcke u nekom konfliktu protiv Turaka sa svojim skromnim doprinosima, a veliki odlucili da se mnogo ne mesaju(sto je malo verovatno). Ono sto jeste tacno, je sto nabavka od zemalja mimo SAD ne trazi provlacenje kroz kongres i isla bi brze, sto nam moze praviti problem jos uvek, ali mimo toga, ne daje ama bas nikakve garancije.

U principu, ja smatram da mi ne mozemo uci u NATO, niti da trebamo, niti da moramo posle ovog poslednjeg sporazuma, niti da moramo ikome ikakva „ledja“ da okrecemo, to je nonsens. Ali ako SAD od sada pa na dalje pravi najsiru strategiju konfrotnacije sa Kinom na svim poljima, mislim da se mi moramo drzati te igre sto dalje! Sa Rusima imamo tradicionalnu saradnju, pa i ok, to ocekuju. Francuzi? Ja sam uvek za to, samo da li mi imamo para(to slabo ili nikako)? Englezi? Ok ‘ajd da vidimo. Svedjani i/ili Korejanci? Mozemo probati uz dozvolu ujka Sema. I za kraj, mislim da neke buduce vlasti zbog koncenzusa u javnosti nece dozvoliti da se ugasi u potpunosti borbena komponenta RV ali da ce sigurno biti nekih kompromisa. Cije proizvodnje ce biti ta tehnika, to ne znam, znam samo da na zalost nece biti kineske jer bi to bio pogresan geopoliticki signal, iako budimo iskreni, to bi nam najvise i odgovaralo finansijski.

Sreca je sto ovde desvanja kao tada sa takvim okvirima nece biti, jer je previse investiranog stranog kapitala i interesa(a jos je na cekanju). Takodje niko u Evropi ne zeli bilo kakvo talasanje unutar kontinenta, a da na isto ne utice odmah(sto po prirodi stvari iskljucuje istocnu Ukrajinu, ali nista mimo nje).

M

Nisam ni mislio na doturanje nicega niodkoga u slucaju rata ili krize/blokda/sankcija. Govorim o americkoj vojnoj masineriji koja je jako zahtevna u svakom pogledu (od motora preko softvera pa do oblaka/loud-a na koji se sve vise sistema oslanjaju bas zbog vece kontrole nad svim korisnicima. To je meni normalno od strane amera, i tako ce sve vise biti. To je stil koji oni vole i prvi guraju u svetu.
Ali zato si pod njihovom voljom 101% i posle pazara. Mogu recimo da onesposobe sisteme koji su samostalni i da jednostavno ne mozes da koristis avion ili režime radara pa ti avion koi si platio 80,000000 dolara postaje stkolski avion u najbolju ruku. To Rusi , Kinezi pa ni Francuzi nece raditi jer ih bas briga za nasih 12-16 aviona. Ameri hoće jer su oprezniji i jako striktni.
Uz to njihovi 10,000-20,000 sati operativnsti aviona nisu realnost kad je upitanju neka ne bogata zemlja, i u praksi treba jako visok i skup nivo odrzavanja non stop. Ponarucito motori koji su na zalost i u Gripenima i u Koreanskim novim avionima.

USA i Kina se odavno svadjaju i sada su malo zesci, ali nije to nista. Cak i da se zapuca onako u ogranicenom obimu konflikta, brzo ce da to da se smiri i vrati na svima neophodnu normu. Para vrti tamo gde nuklearke ne smeju! A ja lično ne verujem da ikog u americi od politicara boli dupe ako Srbija kupi 12-16 Aviona od Kine. Niti je to neki signal srpske nevoljnosti da saradjujemo sa zapadom, niti time postajemo opasni u regionu, niti nista. Ja tako mislim. Isto ako kupimo MiG-35. Sitna smo mi i nesvrstana riba da bi jedna manja eskadrila nekog naljutilia, uskratila finansijski, a kamoli ugrozila

S

@Milos77
Da je Srbija neka nebitna drzava u Aziji ili Africi, svakako. Nabavka tih aviona u ovom trenutku bi se percipirala kao ulazak kineske vojne strukture u Evropu “na mala vrata”, a Evropa je njihovo podrucje. Ne zelimo tu ulogu!

Ja sam svakako za JF-17, ali proslo je vreme za to. Otkotrljalo se sve predaleko.

M

Pa bitni smo Kinezima ali ne toliko zapadnim zemljama. Stabilan Balkan je evropi vazniji nego da se mi pridruimo natu. Natu vise vredimo da smo sami, izolovani i da nismo u paktu sa kruzenjem nego ovako kao ostrvo. Sta bi bilo da smo svi u paktu. Samo bi se otvorile nove ideje i nove varijante unutrasnjeg konflikta ponarucito na Balkanu. Mnogo je stabilnije drzati nas van pakta a tretirati nas ovako kako sad rade gde smo kao i uvek nesvrstani. Kina opet ne moze da stvara nikakav veci uticaj u nasem regionu ili evropi zahvaljujuci nama. Moze malo li nista ozbiljno. Ili se varam.

Voleo bih da cujem vase misljenje zasto je Evropi i Kini bitna Srbija.

Sto se aviona tice, ima jedna ideja za naslednika JF-17 jednomotorni isto ali umesto klasicnih cilindricnih linija trupa ima ravne povrsine slicno kao FC-31. Znaci peta generacija JF-17 ili jednomotorni malo manji FC-31. Tako nesto fali na trzistu i ja mislim da je najbolje za zamenu nasih aviona u sledecoj deceniji.
Zamenio bi i Orla2, i Galeba G4, i MiG-29.

Ova slika je samo maketa te ideje koju je napravio neki entuzijasta.
https://n.sinaimg.cn/mil/crawl/178/w550h428/20181229/g_9a-hqwsysz0349886.jpg

S

@Milos77
Srbija je poslednja „relevantna“ zemlja u kontinentalnoj Evropi gde Kina i Rusija mogu imati neki politicki pa i vojni uticaj. Finanijski Kina investira vise u Nemacku nego u celu istocnu Evropu zajedno, ali tamo ne mogu postavljati uslove za svoje kredite i traziti poslove ni uticaj. Sto se EU tice, ne zele problem u svojoj kuci, a ni u dvoristu, to je sve.

Bilo bi vrhunski kada bi Amerikanci razmisljali tako kao vi, ali ne razmisljaju. Kako se percipiramo je bitnije od toga kakvi smo u stvarnosti. Ne treba nam takvo kockanje jer ga ne mozemo priustiti.

D

Milos77 i Srbofil,

Licno mislim da buduci Srpski lovac ovisi na odgovor na dva pitanja:
1. Koliko Srbija zeli da ude u EU,
2. Kakvi ce biti odnosi izmedu EU i Kine/Rusije.

Ako Srbija zaista zeli u EU a osi izmedu zapada (EU, SAD) i istoka (Kina, Rusija) se nastave pogorsavati, onda Srbija nemoze da kupi Kineske ili Ruske lovce zbog politickih razoga.

Znaci 2030 Srbija mora kupovati zapadno (ili polovne krseve ala 40-50 godina stari F-16 ili skupe nove avione).

Ako se odnosi izmedu zapada/EU sa istokom poboljsaju ili Srbiju manje interesira ulazak u EU, onda su Kineski i Ruski avioni politicki moguci.

m

OSOJ
Zbog čega JF-17 obrazlozite njegovu ulogu u našem RV?

Odgovori
O

Ponavljam moje razmisljanje je u skladu sa mojim stepenom informisanosti i znanja o vojnoj aviaciji, dakle laičko, zato sam i molio za komentar kompetentnih.
JF-17 je u startu jeftina platforma sa otvorenom arhitekturom, sto znaci da bi bar u teoriji mogao da ponese ruske rakete koje sada kupujemo za Mig-29 a kojima nece isteci svi resursi do nabavkenovih aviona. U perspektivi bi mogao da nosi i nase rakete vz ukoliko ih razvijemo. Ima solidan radar. Motor je na bazi motora sa Mig-29, dakle poznata mašina. Jednomotorac, sto znači jeftin za eksploataciju i jednostavan za odrzavanje. Kod nas bi zamenio Orla u lovačkobombarderskoj ulozi, a u dvosednoj varijanti i galeba u segmentu napredne letacke i borbene obuke pilota. Dopunio bi i potentniju lovačku platformu u nekim zadacima lovačke zaštite i airpolisinga.
Dakle dosta toga za relativno male pare što bi znacilo i u relativno zadovoljavajućoj količini. Jf-17 sigurno nije savršen avion, ali siromasnijim zemljama i te kako zavrsava mnoge zadatke, multirol za male pare, neuporedivo manje para od F-16 block70. Čak mislim da je odnos cena kvalitet na stani JF-17. Naravno da je jedan na jedan F-16 daleko bolji ali zato kvantitet nadoknađuje kvalitet.

M

SM…Znači za air-police narednih 9 godina, i za ništa drugo. Koliko para, toliko muzike…

Odgovori
T

Svakako znatno sposobniji avion od verzija koje smo do sada imali.

B

Miki
To je maksimum za ove pare koje smo dali. Mnogo je bolje nego da smo prosli kao Hrvati. A i sada umesto lovca imamo visenamenski avion, na kome mozemo iskolovati nove pilote, na kome se mogu sticati nova znanja, i ostvariti solidan sat naleta za nase pilote, do prelaska na neki nov avin. A to je i najbitnije sada jer smo sacuvali RV i povecali broj pilota, a sve je to bilo ugrozeno i pred gasenjem do pre par godina.

J

Svasta…

Odgovori
J

Bilo kako bilo u svakom slucaju bolji smo vise puta u onosu na period pre 5-6 godina.

Odgovori
A

Što se tiče novca pojedini komentari stoje na mestu, što se tiče stanja tehnike i to stoji, manjak pilota proističe iz pada populacije što je za nas Srbe jako zabrinjavajuće ali jednu stvar nemojte da radite a to je da ne pljujete po svojoj otadžbini. Mi nemamo drugu kuću sem ove. Kakva takva je i naša je, i na nama je da se brinemo o njoj. Kad izgubimo kuću postajemo beskućnici…. Pa stvorite sebi sliku po nekom nesretniku koga gledate svaki dan samo što u tom slučaju ima da svi delimo istu sudbinu. Ovo je prelaz i nesumljam da u dogledno vreme na nečiju radost i na nečiju žalost Srbija će imati adekvatnu, novu opremu sa kojom će zauzeti svoje pravo mesto. Pratite situaciju. Ništa u životu se ne događa slučajno. Pozdrav mojoj braći Srbima.

Odgovori
M

A sta ako je taj beskucnik nekim slucajem Srbin, iznevereni patriota? Svako moze da ode i sebi nadje drugu „kucu“ nije to neka drama bas tolika, pitanje je da li zelimo da zivimo u civilizovanoj drzavi ili ne. Na niciju zalost nece biti par avioncica, nemojte se oko toga sekirati.

B

Maki
Kazes iznevereni patriota. A sta bi ti uradio da si bio na vlasti pre par godina, kada smo imali samo jedan ispravan MIG29, a nemas para. Da li bi se zaduzio do guse i novac umesto u bolnice puteve, dao za jednu eskadrilu novih aviona, ili bi odustao od svega i ugasio RV. Ovo je nametnuto i jedino resenje koje smo mogli da uradimo, a uz to i najeftinije.

v

Manjak pilota proistice prvenstveno iz trenutnih uslova koji se pilotima pruzaju, tj koji su se pruzali u zadnjih 15-20 godina. Eto, Izrael je manji od Srbije, pa nesto ne vidim da imaju problem sa pilotima. Dakle, plati ljude kako prilici, stvori im uslove. Programer, pilot u civilstvu mogu zaraditi vise, a tu su samo dva zanimanja. Do tada, tako nam je kako nam je. Imamo parlament pun neradnika, javna preduzeca sve glomaznija …. tu racionalizovati troskove i eto novca. Potencijalni pilot je prvenstveno covek koji izdrzava sebe i svoju porodicu, dok ne bude kvalitetnih uslova, nece ni pilota biti u vecem broju.

G

Zna li neko koliko odprilike traje obuka borbenoh pilota za Mig 29 ? Zanima me kako to tacno ide i koliko kosta, negde sam procitao da obuka jednog americkog pilota kosta oko milion dolara je li bas toliko i koliko kosta obuka za nase Migove ?

Odgovori
L

5.6 miliona dolara za F-16, nešto preko 10 miliona za F-22. Milion košta naš pilot za MiG-29, ako ne i više

z

Sa rusima se i može donekle povoljno trgovati…sa kinezima je to potpuno druga priča.

a

Prvo da navedem da otpocetka ove transakcije tvrdim da je ovo dobra prica za to para sto je izdvojeno. Ovde ima mnogo vise muzike nego sto smo dali para. Problem je kad se krene divaniti da je ovo novo, najjace u regionu, da smo sad sila i slicno… Ovo je dobar dil da se premosti do nekih boljih dana, da radi pos’o, cuva nebo, skoluje pilote i odrzava LA. Nista veliko vise od toga (kao sto ne bi bilo ni da su bilo koji drugi avioni u pitanju)

Drugo, za dezurne patriotske duzebriznike: Ako neko kritikuje neke odluke, nekog ministra pa i samog preCednika (citaj vrhovnog komandanta) to ne znaci da on nije patriota, da pljuje po drzavi, otadzbini, rodnoj grudi… Kriticko misljenje je svuda dobrodoslo osim kod nas. Nebitno da li ima utemeljenja ili nema. Ne znaci da su vece patriote oni koji prizeljkuju puk SU 35 od onih koji vicu: sta ce nam lovacki avioni… Prosto imaju drugacije vizije razvoja i zastite otadzbine…

Opet ovi sto ovaj dil omalovazavaju su ipak samo sa druge strane ograde od onih koji su tvrdili da „ce avioni biti 4++, na nivou M, M2, da ce imati radar Zuk M3?!“ i slicno. Ovi drugi su zvanicnici ove drzave: ambasador, ministar i predsednik a oni prvi ipak samo internet komentatori. A ispadne da su podjednako ekstremi i nerealni…

Ako ovaj dil bude pratilo ekonomsko jacanje drzave, povecanje plata pripadnicima vojske, poboljsanje uslova za njihov rad, ovo je dobra osnova za dalje…

Odgovori
P

Nije mi jasno zašto rastavljaju avione koji dolaze iz zemlje udaljene 1000km???Amerikanci su poslali F14 u Iran u preletu…

Odgovori
G

Zato sto je izmedju nase i njihove teritorije NATO. I nijedna NATO zemlja nema zelje da joj Beloruski borbeni avion tutnji preko gradova :)

V

Gliga
Pa naši Mig-ovi 29 su leteli iznad Rumunije i Bugarske na vežbama i nije bilo problema…

L

@vlad

Pročitajte šta ste napisali – „na vežbama“. Bili su pozvani, dobili papire i dozvole. Pride, Srbija je jednom nogom u NATO paktu, kroz Partnerstvo za mir.

D

Možda da ima ulogu lakog višenamenskog aviona koji bi na zadatke leteo zajedno sa većim avionom (recimo 4 Jf 17 u paru sa dva veća aviona J 10 c ili mig 35 koji bi se međusobno dopunjavati i koji bi ih u određenim situacijama i štitili). A možda i konfiguraciju opreme i naoružanja JF 17usmeriti više (ali ne potpuno) na zadatke vazduh – zemlja.) Dakle, dobar avion, duplo jeftiniji od najboljih višenamenskih aviona, a sa njima u paru opasan. Plus, za sami air policing i više nego dobar, a jeftiniji i u satu naleta i održavanju. Ne znam samo da li može vršiti i ulogu naprednog školsko-borbenog aviona? To bi onda stvarno bilo odlično, pogotovo što mu je motor sličan (ili isti?) onom na migu 35, što značajno olakšava logistiku, a i smanjuje troškove. Mada, ja nisam baš neki stručnjak za temu, šta vi ostali mislite o tome?

Odgovori
E

Migu se „u zube ne gleda“ ali sta je ovo??? Izgledaju kao da su proveli 20 godina u cuvenom muzeju na Surcinu, dakle na vetrometini. Da li su ovo zaista slike tih modernizovaih primeraka ili je neko prosto uzeo par fotografija Mig-29 iz arhive i stavio ih u tekst?

Odgovori
S

Rekao bih da je delimicno skinuta beloruska sema i oznake i da ce se kod nas farbati u nasu. Izgledali su oni lose i kad su bili novi, filozofija fabrike prosto.

Ž

Elastični oblak

Белоруски авиони нису модернизовани, доведени су на ниво СД.

Прва фотографија у тексту је са примопредаје 25. фебруара 2019. године. И да, авиони јесу били ускладиштени, на отвореном.

https://tangosix.rs/2019/25/02/u-belorusiji-izvrsena-primopredaja-4-lovca-mig-29-isporuka-srbiji-najverovatnije-do-kraja-godine/

Друга фотографија је са пробног лета, авион још неофарбан.

C

@Živojin Banković- Kako to mislite nisu modernizovani samo su dovedeni na nivo SD?! Bili su na nivou Izdelije 9.13 a sada su najverovatnije dovedeni na nivo SD, pa to je blago modernizovano, al opet je modernizovano, avioni su bolji i svakako imaju mogućnosti koje nisu imali, to je suština modernizacije.

Ž

Crni

Да, то је у суштини нека “мала модернизација“.

Вероватно не би било смисла да су авиони остали на нивоу 9.13.

Али нису доведени на стандард БМ или СМ. Дакле тек предстоји обимнија модернизација.

E

Pa bar da oko uziva ako vec modernizacija nije sasvim full, recimo da izgledaju kao slovacki. Ovako, pravi soviet chic. Koliko kosta farbanje jednog vojnog aviona? Mozda bi mogli da skupimo kintu za jedan primerak…

Ž

Elastični oblak

Два авиона која су стигла су офарбана, и то врло лепо.

A

kuda dalje srpskom RV, a već danas o tome treba misliti jer su 29-ke u otprilike zadnjoj deceniji resursa. kada se govori o modernizaciji RV ne može bez PVO-a, sistem bi se trebao posmatrati integralno – nabavke sistema tre-baju da obezbede integralni sistem, od sistema EI, REB, sistema GBAD, do borbenih aviona i helikoptera, i na-ravno sisteme za borbu protiv dronova i bpl

Odgovori
D

To je interesantno pitanje.

Licno mislim da je moguce da ce MiG-29 biti zadnji nadzvucni lovac u Srpskoj povijesti.

1. Srbija nema novca za moderne zapadne avione ala Rafale ili Eurofighter ili cak F-16 Blk 70, a kamo li za F-35 ili nesto modernije poput BAe Tempest ili FCAS.

Glavnina aviona 4e generacije se vjerovatno nece proizvoditi nakon 2030e kad Srbija ide naruciti nove avione.

2. MiG-35 nema buducnost. Rusija ne proizvodi MiG-35 u ikakvim brojevima. Dok Srbija naruci nove avione, MiG-35 ce vjerovatno biti van proizvodnje.

3. Srbija nemoze da prijusti Su-57.

4. Ne zna se da li ce Su-30/35 biti u proizvodnji kad Srbija ide kupiti avione 2030-e.

5. Ako Srbija kupi Ruske avione, tu je rizik Americkih a i moguce Evropskih sankcija ili problema sa integriacijom u Evropskoj Zajednici.

6. Kineski avioni isto postavljaju politicke probleme sa SAD/Evropi. A isto take moguce je da ce i J-10 i JF-17 biti van proizvdnje 2030e.

7. Vise ne postoje velike zalihe polovnih aviona zato sto cak velike zemlje poput Amerike kupuju manje brojeve i cesto koriste avione 40 godina.

Ж

Dead1

Тако се мислило да Србија нема новца ни за ово што је од 2016. године набављено не само за РВ и ПВО него и за КоВ.

Потрошено је преко милијарду евра, а има назнака да ће се набавке наставити.

Тако да не бих ја тако лако давао оцену да Србија неће имати новца за вишенаменске борбене авионе у периоду 2025-2030.

Плус постоји могућност да Србија наручи авионе баш у поменутом периоду 2025-2030. када ће још увек у производњи бити авиони 4. генерације.

Немојте бити тако сигурни да Србија не може да приушти Су-57…. :)

m

@Dead1 Kako su se pokazali rafali u Hrvatskoj? Mi cemo da kupimo sta nam se hoce i od koga hocemo, jer tako smo u mogucnosti :)

A

Dead1
Ja kad sam napisao da postoje neki kojima nije u prilogu da vide jačanje srpske vojske ovim komentarom se i potvrđuje. Tvoje kalkulacije su proizvod straha, zavisti i mržnje. Jel si ti siguran da se upravo sada u nekoj fabrici u rusiji nesklapa kompletna eskadrila SU30 i da će ista u datom momentu biti isporučena Srbiji. Jel misliš da i ako Srbija nije članica NATO saveza nije kadra da nabavi odgovarajući aparat i od strane same alijanse. I to nov. Mislim da se polako sklapa mozaik ko je ko na ovim prostorima. Problema uvek ima, nikad nas nisu ni napuštali ali polako u svojoj kući rešavamo. Ovi drugi što nisu kadri…. Nisu nikad ni mogli jel su sve dobili na tacni. Srbi su sve svojom krvlju platili i za sebe i za sve druge. Sad kad svako ima svoju kuću i svoj krov neka čuva ako je sposoban. Naša Srbija se budi a posle sna obavezno moraš da se protegneš. Samo napred Srbijo.

D

@Dead1

Kupice Srbija nove avione u to budite sigurni.
Da nije tako ne bi potrosili par stotina miliona na MiG-29, koji su prelazno resenje, vec bi odmah stavili kljuc u bravu na nadzvucnu komponentu RV.
Ovako su uzeti MiG-29 da se premosti tih 10-ak godina, da piloti imaju na cemu da lete i da se obucavaju. Jednom recju da se ne izgubi kontinuitet do nabavke novog aviona, kao sto se desilo vama.

A te price, koje cesto slusam, kako Srbija nema novca, kako jedemo korenje i koru od drveta i odvajamo od gladnih usta da bi nabavili naoruzanje okacite macku o rep.
Pogledajte rebalans budzeta za ovu godinu, vojni budzet povecan za 44%, a na nabavke naoruzanja i vojne opreme potrosice se 600. miliona ove godine.
A Hrvatska, koja pliva u parama ali kad bi se zezali, ove godine nabavlja jednu borbenu stanicu za Patrie i jedan Zlin.

Ostalo ne bih komentarisao, vidi se da ste i sami svesni da ce Srbija nabaviti nove avione, pa se tesite da ce nam neko uvesti sankcije ako pokusamo da nabavimo nove avione.

D

Aleksandar, pa kakva mrznja? Ja mislim da je najvjerovatnije da ce i Hrvatska ugasiti lovacku aviaciju nakon sto MiG-21 se povuce 2023-24e. Da li je to mrznja?

Sto se tice proizvodnje Su-30, e pa zna se sta se proizovidi u KnAAPO i Irukut!

Pitanje novca je u biti pitanje politicke volje. Naprimjer Austrija je puno bogatija zemlja nego Balkanske pa ipak jedva moze da odrzava eskadrilu Eurofighter. Da je tu politicka volja moga bi Austrija lagano da kupi i odrzava 100 F-35!

Drina,

Ta novac je sitnis ako uzmes u obzir koliko dobro opremljena i dobro odrzana moderna vojna oprema kosta. Bugarska kupila 8 skoro nenaourazana F-16 pa je to kostalo preko milijardu Americkih dolara.

Srbija ima srece da su Rusi i Belorusi donirali stare MiG-29-ke. Da nisu, danas bi pricali o kako ce Srbija izgubiti lovacku aviaciju.

Sjetimo se da su planovi za kupovinu MiG-29M/M2 propali.

madpal,

Hrvati nisu nista ni kupili a kako to cesto odgadjaju tu prodaju, vjerovatno nece nista ni kupiti. Sjetimo se da postoji relativno novi ugovor da Madzari mogu cuvati Hrvatsko nebo. To je vjerovatno pravi plan, a ne kupovina novih aviona koja nigdje ne ide.

Ja se tu ne pravim ni veliki Hrvat niti veliki Srbin. Moje nebo cuva oko 96 aviona F/A-18/F-35 sa podrskom E-7 AWACS, EA-18G i KC-30 MRTT.

A

Dead1
Vidi ovako to što ti upoređuješ jednu Austrija sa Srbijom nema nikakvog smisla. Uporedi samo jednu činjenicu, koliko puta je Beograd rušen i paljen a koliko drugi Rim „Beč“. Nama Srbima ta zapadna ljubav je donela veliko stradanje. Ako neko ima puno pravo i potrebu da se naoruža to je Srbija. A ta priča o doglednom gašenju RV to su samo puste želje. Neznam šta si po nacionalnosti a i nije me briga tako da možeš da stojiš po strani i gledaš. Više nismo na istom putu tako da nemorate više da se brinete za nas. I u pravu si za jednu stvar. Vi ste dobili suverenitet koji ste odmah dali drugome tako nemoj da se ljutiš na toliki broj NATO aviona što si napomenuo, pa to je njihovo nebo, nije vaše. Samo prestanite više da se brinete i bavite sa nama, gledajte sebe. I još nešto, Srbija je među prvih pet evropskih država tog perioda imala svoju eskadrilu koju je među prvima i operativno upotrebila i imaće je ubuduće. To je moja Srbija.

D

Aleksandar, slazem se da je Hrvatska kao i ostatak istocnih evrospkih zemalja prodao suvrenitet NATO i EU. A skoro citava Evropa je predala odbranu Americi (iako Amerika sve manje zeli da stiti Evropu).

Sto se tice lovacke aviacije, ja neman ikakve ideje sto se tice nacionalizma. Ja samo vidim da u Evropi propadaju i vojske i RV i da se novac gura sve vise u socijalnu pomoc.

A i Srpski RV je na istom putu. Srbija je imala 4 lovacke eskadrile 1999-e. Sada ima samo jednu, a nisu izgubili sve Mig-21 u ratu – i danas se vidi na Google Earth kako trule preko 20 MiG-21 na Batanjici. Broj jurisnika je isto tako pao drasticno.

Znaci Srpsko RV se puno smanjuje. Da je tu neke volje mogla bi biti i veca i bolje opremljena. Mogli su se i kupiti dodatni brojevi MiG-29 vec odavno.

Ali prave politicke volje nema – Srbija je dobila 10 MiG-29 kao donacija. Da nije bilo donacija i dalje bi bilo 4 MiG-29.

Pitajte se da li ce Srpska vlada htjetit kupiti nove avione nakon 2025 ili 30-e? A sjetimo se da ovo nije ni jeftino ni jednostavno – tu treba puno love i puno planiranja. Finska planira zamijeniti F/A-18 od 2025-e a to su poceli vec 2015 (a to mala drzava sa 4 milijona stanovnika pa ima 62 F-18 koje zele zamijeniti sa slicnim brojevima) .

(Smanjuje se i Hrvatsko RV – sa dvije eskadrile MiG-21 na jedva jednu a ne mislim da ce cak ta preziviti nakon 2025-e).

Kao sto sam rekao, moje nebo brani RAAF – smijesno je da za vrijeme hladnog rata, Australsko RV je cak bio mali naspram Evropskih. A sada je ogromno sa cak 96 borbenih aviona (isti broj kao i u 1960-80-ima).

Ja se i ne smatram Hrvatom. Roden i odgojen kao Jugosloven.

D

Aleksandar:

„Srbija je među prvih pet evropskih država tog perioda imala svoju eskadrilu koju je među prvima i operativno upotrebila “

Zaboravio komentar na ovo:

Nazalost povijest nista i ne znaci.

Jedna mornarica na istocnom Jadranu je bila prva da kupi mehanicki torpedo. Cak je prva tvornica torpedo bila u Rijeci. Ta mornarica je i razvila podmornicke snage a imala je i bojne brodove i krstarice. A i Kraljevina Jugoslavije i narocito SFRJ su odrzavali podmornice i druge (slabije) snage i ipak mogli napraviti zivot opasan za Talijane ili druge agresore.

Danas je Jadran Talijankso jezero. Istocne Jadranske mornaricka sila je spala na skoro nista – 5 RTOP od koje su dvije neispravne a cije rakete su zastarjele i isticu 2023-24. Ostatak je par patrolnih brodova od koji Slovenski je problematican a Crno Gorski nisu operativni (Kotor VPBR se prodaju).

Postoji svega jedan mali minolovac (KM-51 Korcula) na citavom podrucju bivse Jugoslavije (iako NATO zahtjeva da saveznici moraju odrzavati luke ciste od mina).

Podmornice, protiv podmornicke snage, srednja i dalekometna protiv avionska odbrana a kamo li veci brodovi i ne postoje.

Znaci povijest ne vazi za ista i sta je bilo u povijesti ne znaci da ce to biti i u buducnosti. To znaci i za Srpsko i Hrvatsko RV.

M

Šta ste skočili, pa pola ljudi u Srbiji bi napisalo isto sto i Dead1 u tom postu. Ja tu ne osetim nikakvu mrznju. Samo dosta ne realnosti. Na primer nemogucnost pazara novih dobrih aviona, i gubljenje nadzvucne avijacije.

@Dead1, kako to mislite da cemo mozda imati novu LA ali ne supersonične avione?
To nema nikakvog smisla. Pa nećemo kupiti valda nove LA avione ali da su podzvučni. Moguće je da će sledeci avion biti nešto sporiji od MiG-29 ali sigurno ne sporiji od F-35 na primer :-)! Da se podsetimo, mnogi moderni 4+ i 5 generacije su sporiji u svemu od MiG-29!!

Drugo, sigurno ne mislite da ćemo ugasiti LA sada kada smo ulozili novca i vremena kako Drina već reče u izgradnju novog tehničkog kadra i novih pilota da lete 14 sveže remontovanih i u procesu modernizacije MiG-29-ki. To nije sitnica nego veliki korak preparacije za novu generaciju pilota i aviona.
Posle takve avanture izgradnje skoro od nule i modernizacije LA sigurno ne gasimo borbenu avijaciju, to je svima jasno.
Pitanje ostaje šta kupujemo.

Slažem se da je rano nagadjati i da su sledećih 10-15 godina prelomne što se tiče koje generacije aviona pazariš. Velike tehnološke promene slede, tako da polovni avioni sa starijom opremom verovatno neće dolaziti u obzir. Praktično govoreci bacanje para. Drugim recima danas u 2021 vise vredi MiG-29 nego danasnji Rafal ili Gripen u 2041, ili mozda isto.
Takodje nema smisla uzimati nista iz kategorije polovnih Flankera. To su avioni za veće zemlje koje imaju malo vise od par aerodroma.

U jednu stvar sam prilično uveren. Politička scena se neće značajno promeniti za 5-8 godina kad treba da se pazari. Para će biti nadajmo se ako se nastavi bar ovako kao u zadnjih nekoliko godina, to je sigurno! Verujem da ako se odnosi ne pogorsaju, pazaricemo nesto iz Kine. Hrvatska ce najverovatnije pazariti F-16 Blok70 u malim količinama kao i Bugarska osim ako se zbog brzine isporuke (i cene ) ne kupi nesto polovno, a posle sto pre modernizuje na Blok70.

M

Živojin Banković Kakva sklopocija, jadan onaj ko sedne u to ccc..

Odgovori
l

KOliko sam ja razumeo ova cetiri komada su trebala da dodju modernizovana na beloruski standard tako se barem pisalo.
Kako god bilo opet je nacinjen neki pomak u odnosu na prethodno stanje e sad koliko ce leteti i ispuniti sate videcemo zavisi to od mnogo faktora

Odgovori
Ž

lordsirgiga

О томе се говорило још 2017. годинје али то наравно није било реално.

Јер нема логике да имамо и МиГ-29СМ и МиГ-29БМ, већ да сви авиони буду на истом или приближно истом стандарду (пошто имамо и 9.12 и 9.13 а ту су и двоседи 9.51).

n

Da li znamo na kraju koliko je kostala nabavka ovoh 14 migova?
230 miliona je bila prica bez nabavke u Belorusiji tj za 4 srpskih+7 ruskih+delovi, oruzje i modernizacija.

Odgovori
m

Te sklopocije su najverovatnije oborile dva F15c 99te godine koji su završili u brdima Bosne i Hercegovine. Istina će izaći na videlo kad tad makar čekali još 20 ili 50 godina. To će saznati neke buduće generacije.

Odgovori
m

Kako godine prolaze ispast će da su ameri izgubili sve eskadrile a MIG29 je suvereno vladao nad američkim nebom. Nema do srpskih mitova.

M

I meni je JF17 odlicna opcija za nase RV. Racionalno resenje a piloti bi sigurno imali bolji nalet nego sa nekim dvomotornim avionom. Ko vise leti i vezba sigurno je i korisniji u svakom mogucem zadatku. Koliko je godina trebalo da se samo rasveta na Batajnici potpuno popravi posle bombardovanja a sad se polemise koliko kojih naj naj eskadrila.

Odgovori
Y

Imamo da „premostimo“ i sačuvamo taj segment avijacije, a sad odmah u potragu ili razvoj za novo rešenje za period posle 2025/26…
Da mislimo malo i na one koji će leteti, a ne prvenstveno na resurs u stilu – kako od babe napraviti devojku…
Mig 29 je i nabavljan svojevremeno kao privremeno rešenje još pre 30+ godina i krajnje je vreme da ga zameni nešto adekvatno za 21. vek…
Obzirom na višegodišnje rokove isporuke čak i malih količina, jasno je da se u planiranje, odabir/razvoj nove grabljivice mora krenuti odmah…

Odgovori
P

Bravo za Srbiju , moju …našu voljenu.

Cesto citam na ovom uvazenom sajtu kritike upucene Drzavi Srbiji na racun nabavke/kupovine vojne opreme i tehnike.

Gde su ti ljudi bili tokom vladavine prethodne garniture?!
Vojska je tada namerno unistavana.

Ovo danas je druga prica . Nikada nije dovoljno ulagati u Vojsku , jer to je oslonac Drzave.

Podrzite svoju zemlju u svemu, to je obaveza .

Lep pozdrav!

Odgovori
V

Koja predhodna garnitura? Pa ova garnitura je još malo 10 godina tu. Avijacija je bila u problemu i pre 6-7 godina. Pa prethodna garnitura je menjana zbog lošeg rada. Šta je tu sporno?
Možda ste mislili na garnituru Cvetković-Maček?

m

Uh,sad će opet o rezanju i topljenju Strela i tenkova. A taman sam mislio da smo to apsolvirali. Kupljeni Migovi, od naših para, vlast je to samo sprovela, da je sreće da je kupljeno više, ne nužno aviona.
Dajte , dosta više sa tom političkom nekrofilijom, pa leš se raspadne skroz za 10 godina a kamoli propala partija u Srbiji. I šta sad, treba da ih uramimo za to što rade posao za koji su se kandidovali?
Mnogo smo mi bogat narod, čim se ovoliko od nas i dalje krade.
Što reče Vladimir, koja garnitura? I jel mora svaki tekst na portalu u komentarima da ima „garnituru“ i sadašnju i bivšu?

M

Sledeći avion koji Srbija nabavlja biće Rafa za jedno 5-7 godina.Rusi su pod sankcijama posebno avio sektor a koliko znam naši neće kupovati opremu pod sankcijama a tome je i rukovodstvo jednom prilikom obrazlagalo jedina alternativa jeste Evropa i to Francuska.Amerikanci sigurno neće prodati a i naši nisu zainteresovani da kupe od njih.

Odgovori
D

Rafale je zaista skupa ptica i da se kupi i za odrzavanje.

Steta sto Francuzi ne proizvode nesto jeftinije. Svijetu zaista treba modernizirana verzija Mirage III ili F1.

N

С обзиром да ће ови авиони летити наредних 10так година, можда чак и до 2035. године има смисла размислити о искораку, набавци Су 57Е ако за то буде пара. Све остало куповати је враћање уназад. Америчку и западну технологију не помињем јер нам не вјерују, а ни ми њима (што је мање битно). Могућност да га угаси док је у хангару није никаква СФ прича.
Куповину корејског или нпр. јапанског авиона не треба узимати у обзир јер за такве продаје САД мора дати сагласност. Једини релативно независтан авион од англо-саксонаца је Рафал али узимајући у обзир да је Француска учествовала у бомбардовању 1999 и активно гурала шиптаре од њих не би ништа купио, треба имати и мало поноса. Кинези, Ф31 или ко зна шта ће бити до 2035…
Углавном, због тога што нас запад види као потенцијалне непријатеље, понављам нажалост, од њих не треба куповати ништа што је од стратешке важности.

Odgovori
L

Možda je vreme da mi od Zapada napravimo saveznike?

Ili ćemo večito biti „mala Rusija“ na koju ni Rusija ne gleda kao na bilo šta osim eto, slovenske braće koju je tapka po glavi, zarad sopstvenih interesa.

I

Zanimljivo je da ni Informer nema ekskluzivne snimke aviona. Valjda će biti ofarbani isto kao neki od postojećih šema.
Neka se i to kompletira, a priča o modernizaciji je trula od starta. Dok se sve to završi, oni će biti za otpad. Ovo je prelazno rešenje da se potkrpi. Šta će ih, da li će i kada ih zameniti nebesa znaju.
Bilo bi ih dobro valjano iskoristiti dok mogu da lete, da se novi piloti uvežbavaju i po moćnosti da izbegavaju prelete preko naseljenih mesta.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

VS S4 Како знате да наши хеликоптери Ми-35М неће добити бољу електронску заштиту? Или да то неће имати евентуално додатни примерци? На кипарским хеликоптерима су ти системи застарели. Кипар на својим Ми-35П нема ПОВР Вихр, већ Штурм-В и Атаке.

16. Oct 2021.Pogledaj

VS S4 na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

Naravno da je bolje uzeti nove MI-35 helikoptere ,to uopste nije sporno .Kada je rec o kipariskim MI-24P ne vidim da je neko primetio da imaju bolju elektronsku zastitu helikoptera ,od nasih MI-35M,generalno gledano ukupno bolju zastitu . Takodje pored svojih limita top 30mm ima mnogo bolji ucinak na cilju od topa 23mm na MI-35M.Takodje…

16. Oct 2021.Pogledaj

Živojin Banković na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

Jordan Тешко да би 4-8 Ми-35М и још толико Ми-17В-5 утицало да нам се уведу санкције. Не кошта све то баш толико. А фабрика где се производи Ми-35М још увек за тај тип хеликоптера има наруџбине из иностранства.

16. Oct 2021.Pogledaj

Srbofil na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

@Jordan Nikakve koristi mi SDPR nema od te kompenzacije, samo kes je dobar. Drugo, da bi potpali pod sankcije, moramo potrositi vise od milijardu dolara, toliko helikoptera necemo kupovati sigurno. Mi-35M nije neka "najsavremenija" masina kao Ka-52 ili AH-64 pa da toliko planine novca.

16. Oct 2021.Pogledaj

Send this to a friend