Izveštavanje sa nedavno održanog 43. Državnog prvenstva u aero-reli letenju na aerodromu Ečka kod Zrenjanina dalo je Tango Sixu priliku da obavi flight test ili, ako ćemo iskreno, besplatno letenje sa ciljem isključivo ličnog uživanja zamaskirano kao profesionalno nepristrasno izveštavanje.
Priliku da isprobam nešto novo, mlado i izuzetno atraktivno (!) pružila nam je kompanija Magnus Aircraft. Njihova lepotica koju smo taj dan izveli gore zove se Fusion 212. Radi se o ultralajt (LSA) zmaju čiji je zmaj kompozitan, krilo kratko NACA profila „na opasno“, linije prelepe, preglednost iz kokpita korak je ka savršenom. Idejna koncepcija standardno nekomplikovana za ovu klasu letelica – dva sedišta, motor, kratka brza krila, dobar dolet i jednostavnost upotrebe.
Magnus aircraft
Dok na Ečkoj postoji nekoliko eksperimentala raznih generacija i njihovih živopisnih sudbina, gost iz Mađarske predstavljao je tog vikenda novi trend koji više nije ni nov ni trend. Ultralako letenje je, slobodno možemo konstatovati, decenijama prisutno u Srbiji i svako dete na ulici će vam odgovoriti na isti način: „Ako si mator, nemaštovit i bio si u pećini od devedesetih letećeš Cesne šezdesetih, ako si iole normalan i želiš da uživaš letećeš ultralako“.
Jedan od pet milijardi novih igrača u priči proizvodnje ultralakih letelica u Evropi zove se Magnus i kako je za Tango Six rekla direktorka budućeg predstavništva za Srbiju Dragana Kostadinović, plan je da naša zemlja bude centar operacija kompanije za region Balkana:
– Kompanija će nositi naziv Magnus Balkan. Trenutno smo u procesu registrovanja pravnog lica koje će biti glavna lokacija za poslovni razvoj, podršku budućim vlasnicima i druge aktivnosti za Srbiju i širi region.
Matična mađarska kompanija Magnus je multinacionalna kompanija sa sedištem u Pečuju i specijalizovani su za proizvodnju lakih sportskih letelica. Glavni proizvod koji smo danas prikazali letačkoj zajednici je Fusion 212, tu je i veća verzija 213 koja će uskoro ući u proces LSA sertifikacija po EASA pravilima. Kompanija trenutno ima oko 90 zaposlenih, među njima je i nekoliko iskusnih radnika iz Srbije. Imamo zastupnike prodaje širom sveta, u Italiji, Austiji, Sloveniji, Češkoj, Grčkoj i Poljskoj.
Pretprošle 2019. godine izgradili smo potpuno nov deo fabrike površine 5300 kvadratnih metara u Pečuju za proizvodnju kompozita gde se sada u potpunosti izrađuje prva Fusion porodica aviona. Radi se o „all in one“ kompaniji. Od inženjeringa, razvoja, proizvodnje i sklapanja.-
Dva jedan dva
Dok je epicentar planetarnog ubrzanja potpune i dramatične promomene paradigme „male avijacije“ trenutno u Sloveniji, Srbija je sada više nego navikla da svakih par meseci nauči novu, često istočnoevropsku marku lakih kompozita.
Magnus je predložio svog prvenca koji je jednostavan, brz i kao što sam već napomenuo izuzetno zabavan. Premium 212 je side-by-side dvosed, niskokrilac u potpunosti izrađen od kompozita sa prostranim kokpitom, odobren za akrobacije (ispravnije rečeno: demonstracije procedura izlaska iz nepravilnih položaja) u +6/-3 G envelopi. Avion ima ugrađen i „airframe recovery system“ iliti (raketno aktivirani) padobran za celu letelicu u slučaju vanrednih situacija. Nalazi se unutar gornjeg dela kapotaža između motora i strukture kabine. Za sve one nedovoljno obučene paničare koji su propustili lekcije o finesama, planiranju i najboljoj manevarskoj brzini – povučeš ručicu i preživljavaš.
Naš domaćin u kokpitu dvanaestice bio je Ištvan Farago, test i demo pilot kompanije. Na avionu koji smo leteli ima preko 400 sati iskustva i kaže da trenutno na tržištu ne postoji svestraniji, bezbedniji i zabavniji avion:
– Magnus 212 kao što možete videti ima izvanrednu preglednost. Piloti sede u dva sedišta koja smo namerno postavili pod neznatnim uglom. Kako zbog olakšavanja pri uticaju G sila na telo tako i zbog udobnosti.
Letelica ima dolet u zavisnosti od motora od 800 do 1000 kilometara, što su neka 4 sata autonomije. To je jedan od razloga zbog čega smo hteli da sedišta budu što udobnija.
Normalna brzina krstarenja iznosi 110 čvorova, potrošnja auto-benzina je 15 do 20 litara na sat vremena. Danas ćemo leteti u avionu sa motorom od 107 konjskih snaga, postoji opcija ugradnje i Rotaksa 912 sa karburatorom ili 915 sa direktnim ubrizgavanjem. Danas ćemo probati par osnovnih akrobatskih figura za koje nam, sa ovom snagom, ipak treba zalet. Jača verzija od 147 konjskih snaga je, naravno, druga priča. – priča nam Farago.
Letelica je sertifikovana širom planete. Od Amerike, Mađarske, Nemačke, Francuske. Kompanija promoviše 212 kao višenamensku rekreativnu mašinu za obuku, hamburgere od 100 evra, upset recovery trening i sve između. Ako se odlučite za akrobacije pomaže da ne morate nositi padobrane na leđima jer cela letelica ima svoj padobran.
– Izdvajamo se od konkurencije po čvrstoći konstrukcije koja je u potpunosti od kompozita. Krilo je, retko za ovu nišu, u potpunosti simetrično. Avionika se ugrađuje po želji kupca i prema nameni. Oba sedišta imaju paralelno funkcionalne komande. Hajde da probamo. – predlaže Ištvan.
Let
…do obližnje Ečkine zone po savršenom vremenu protiče zaista udobno. Sedišta su savršena i procena autora je da bi svako preživeo maksimalan dolet do, na primer, hrvatskog primorja. Jedina zamerka svakako je komplikovan ulazak, ne ide da se sedišta standardno gaze. Ali kao i sve što vredi, brzo uđete u isto.
Five point harness vas drži čvrsto, sloboda pokreta je tu a kontrole su standardno za klasu letelice jednostavne. Mala ručica gasa i palica. Ništa komplikovano.
Preglednost kokpita zaslužuje poseban pasus. Pleksi je ogroman i svašta vam pada na pamet kada ste čvrsto vezani u blago nazad tiltovana udobna sedišta. Od oštrih zaokreta do raznih evolucija pri kojima prirodno dižete i previše pomerate glavu (ako ste neiskusan letač ili putnik). U tim trenucima panning je spektakularan, utisak slobode pri kojem ste praktično „obukli“ letelicu je zaista nešto nekarakteristično za ultralajtove. Oni su zapravo uvek mali i skučeni. Što vam svakako daje lepše iskustvo letenja ali ne toliko udobnosti kao već prozivane kutije šezdesetih. Jedina dizajn stvar koja to može donekle eliminisati je svakako ogroman pleksi.
Palicu i regulator snage motora možete držati i sa par prstiju ne bi li folirali da znate šta radite. Jednostavno, odaziv je tu, zategnuto. Ma bombona.
Sledeću moguću nelagodu letačima može predstavljati visoka orijentacija kapotaža i kontrolne table iz ugla pilota u kombinaciji sa udobnim sedištima koje vas vuku dodatno na dole. Deluje već pri taksiranju da je preglednost pri sletanju loša i da je sreća da je preglednost odlična sa strane. Međutim, kao što sam iskusio prilikom Ištvanovog sletanja, ugao prilaza je dovoljan da odradite sva potrebna ravnanja i zaista nema panike da možda pri poslednjem nećete videti zemlju jer ste već na njoj.
Bombona.
Više informacija o Magnus letelicama možete pronaći na njihovom sajtu – https://www.magnusaircraft.com/
Nebad
Koliko košta?
Dusan Pavlovic
Imaš na sajtu proizvodjača konigurator opreme, sa najvećim paketom opreme( elektronika, instrumenti itd) i poslali su mi ponudu na mail 157.000 evra
letač u pokušaju
Da li autor zna dokle se stiglo u Srbiji (a i BiH) sa primjenom novih UL pravila MTOW 600 kg? Naime EASA je ostavila nacionalnim direkcijama mogućnost (ne i obavezu) da može da podigne ULL do 600 kg. Njemačka, Češka, ma većina EU zemalja je već odradila, Francuska je stala na 500- tinjak kg. Ja bih rado vidio neku SILA 600c u varijanti 912 i 915 ali mi se Mago nekako ućutao, sajt ostario itd…
Svaka čast na ovom testu i da uskoro još ih bude…