Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025

EKSKLUZIVNO: RV i PVO Vojske Srbije na Batajnici ima petnaesti MiG-29

21. feb 2025

[IDEX 2025] Ministarstvo odbrane Srbije potpisalo Memorandum o razumevanju sa Talesom

20. feb 2025

[IDEX 2025] Proizvođač PVO sistema Pancir ekskluzivno za Tango Six: Srbija bi uz minimalne modifikacije i obuku mogla brzo da usvoji novi Pancir SMD-E

20. feb 2025

[IDEX 2025] Vreme je da menjamo nazive kineskih dronova u RV i PVO, izložena i planirajuća bomba FT-6

19. feb 2025

[IDEX 2025] Rusi su se vratili

18. feb 2025

[IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

17. feb 2025
Suhoj radi na razvoju prvog ruskog savremenog jednomotornog borbenog aviona
Mogući izgled prvog ruskog savremenog jednomotornog borbenog aviona

Suhoj radi na razvoju prvog ruskog savremenog jednomotornog borbenog aviona

Pozivajući se na neimenovan izvor iz ruske vazduholovne industrije, agencija TASS prenela je 26. maja da kompanija Suhoj razvija prvi savremeni ruski jednomotorni laki taktički lovac nadzvučne brzine i malog radarskog odraza.

Sagovornik TASS-a izjavio je Suhoj razvija avion sa poletnom masom od 18 tona, maksimalne brzine veće od dva maha, motore sa vektorisanim potiskom što će avionu dati supermanevarbilnost i poboljšane karakteristike prilikom poletanja i sletanja, a odnos potiska motora i mase aviona če biti najmanje jedan.

O tome da je državna korporacija Rosteh (u čijem sastavu se nalazi Suhoj) već samoinicijativno krenula sa razradom koncepcije „perspektivnog jednomotornog borbenog aviona u lakoj i srednjoj klasi“, saznali smo u decembru 2020. godine kada je to novinarima saopštio direktor korporacije Sergej Čemezov. On je tada izjavio da bi novi avion mogao biti univerzalna platforma, u pilotiranoj i bespilotnoj varijanti i da se razvoj finansira samostalno bez sredstava iz budžeta.

Kako je Rusija još 1998. godine iz naoružanja povukla sve jednomotorne borbene avione, i kako okosnicu njene taktičke avijacije danas čini familija borbenih aviona nastala na bazi dvomotornog lovačkog aviona za postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru Su-27, nije teško zaključiti da bi prvi ruski jednomotorni borbeni avion bio pre svega namenjen izvozu.

Kako bi se smanili troškovi i ubrzao razvoj, ‘’Suhoj’’ bi jednostavno mogao primeniti tehnologije koje su primenjene na dvomotornom višenamenskom borbenom avionu Su-57 kao i izviđačko-borbenoj letelici S-70. Osim konstruktivnih rešenja, materijala, elektronske opreme, naoružanja, novi avion bi mogao dobiti i motor Izdelije 30 koji se još uvek razvija za Su-57, čiji bi maksimalni potisak trebao da bude 180 kN sa dodatnim sagorevanjem.

Do sada je bilo poznato da je na prvom savremenom ruskom jednomotornom avionu radio opitno-konstruktorski biro ‘’MiG’’, projekat pod nazivom LMFS nikada nije realizovan. Sada vidimo da na razvoju takvog aviona radi ‘’Suhoj’’, dok  sa druge strane MiG već nekoliko godina razrađuje koncept novog dvomotornog lovca-presretača koji bi u budućnosti zamenio avione MiG-31.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ma

A da konačno prestanu sa planovima i razvojima te da se koncentriraju na proizvodnju nečeg novijeg od SU27?

Odgovori
Ni

SU57

ah

slazem se
uz svu ljubav prema njima mozemo jedino konsatirati da imaju puno maketa, a malo rezultata

Ruska krila budućnosti – „PAK-FA“ i „mig-41“
Finalna serija ruskog lovca pete generacije „PAK-FA“ je skoro završena, a testovi bi trebalo da budu okončani tokom ove godine, najavili su ruski vojni zvaničnici. Ruske vazdušne snage se nadaju da bi uskoro mogla da započne proizvodnja tih aviona, a prema najoptimističnijim planovima, to bi trebalo da bude 2017. godine. U razvoju je i „mig-41“.

sve bi bilo ok da ovaj tekst nije iz 2016. godine

Be

@max

Pa Su-57 je noviji od Su-27!

Ako ne udjemo u EU do 2030, a verovatno necemo, ovo ce biti nas novi borbeni avion koji ce naslediti Mig-29.

Br

@Beli
Od projekta do finalnog proizvoda spremnog za izvoz obicno prodje 20 godina… I to kada su u pitanju zapadni avioni.

Be

@Branko

Je li ti znaš u kojoj su oni fazi?

Ja se sećam da od T-50 nisu postojale ni slike dok nije bio prvi let 2011. Do tog momenta se samo nagadjalo kako izgleda. Od prvog leta do uvodjenja u vojsku je prošlo oko 9 godina.

Kao što je Zivojin ovde napisao, Suchoi će u ovom slučaju koristiti izkustva iz Su-57 i mozda čak neke delove i sisteme kao što je motor itd.

Zato me nebi čudilo kad bi prvi let bio 2025 a gotov proizvod bio spreman 2030. A mi ga onda kupili 2031/2032.

Mi

@Beli
Ti znas?
Da li znas koliko aviona Su-57 je UKUPNO proizvedeno? Ni za eskadrilu. Kada izbacimo one opitne primerke, jos ih je manje.
Uz to, Su-57 uopste nije avion 5 generacije, to je propao projekt, iz kojeg se povukla i Indija kao glavni finansijer tog projekta.
Rusija je planirala UKUPNO da proizvede svega 200 aviona Su-57, jer nema para za vise, a sada i ta brojka deluje kao naucna fantastika.
Dakle, Rusija nista novo nije sposobna ni za sebe da proizvede, a kamoli da prodaje.

Zato se malo informisi i mani se tih svojih pustih snova i iluzija.

Be

@Milos

Hvala Miloše. Sve si rekao o sebi i načinu kako razmišljaš i kako komuniciraš.

Bo

Milos
Nije avion pete generacije? Avion koji ima sve karakteristike aviona 5 generavije. Avion koji ima 4 radara, avion koji izvodi manevre, za koje jos nemaju ni imena za sve. Avio koji je pojam za manevarske sposobnosi za sve zapadne avione. Sta vrefi F35 sto se proizvodi, a ima toliko gresaka koje nikada nece biti otklonjene. Bolje kao SU 57 testirati i menjati, pa kao gotov proizvod krenuti u masovniju proizvodnju. Ti si poznat po neosnovanom pljuvanju, svega Ruskog.

le

Su57 je i pojam za svega 4 proizvedena aviona i na tom će se i stati.

ig

Krechet program ozivljava. Mali jednomotorni zvrk, radijusa dejstva oko 600-700km sa superkruzom 1.5-1.6 maha na tamo i 0.9 u povratku, sa opterećenjem na krilo u borbi ispod 250kg/m², 2 rakete V-V srednjeg i 2 malog dometa u trupu…Možda čak sa nekoliko OLS koji obezbeđuju 360º a potpuno bez radara…

Mali, vrlo pokretljiv, prikriven i pasivnog otkrivanja, optimiziran za udri i beži sa dobrim „turn-over“ karakteristikama, sa mogućnošću da na 500-600km odnese 2-4 pametna sredstva za gađanje ciljeva na zemlji, jeftin i lak za održavanje…Mig-21 5te generacije.

Rusi će za sebe verovatno ići na BPL/UCAV verziju, za male zemljice poput naše verzija sa pilotom nešto što se samo poželeti može.

Odgovori
ma

Jedini problem je da li će ikada početi serijska proizvodnja. Rusima je put od koncepta do serijske proizvodnje beskonačnog trajanja.
Npr Su57 je prije gotovo 30g bio u ovoj fazi ideje, a još će proći poprilično godina prije nego proizvedu serijsku izvoznu verziju.
Znači ovo ako se realizira možemo očekivati prvi izvoz 2055.g.

ig

@ max

Objektivnost Vam nije jača strana.

YF-22 je prvi let obavio 1990. F-22 je uveden u naoružanje 2005.

Prvi prototip PAK-FA poleteo je 2010.

Ko je ovde zapravo brži ?

Mi

@igor
Ono kada poklonik ruske vojske prica o objektivnosti.
Ljudi koji ubedjuju sebe i sve oko sebe kako je 14 000 americkih vojnih letelica manje od 4 000 ruskih i kako 20 nosaca aviona i helikoptera naspram jednog i nije neka prednost, dok je ruskih 60 milijardi budzeta vece od americkih 750 milijardi…
Da li zaista uporedjujes F-22 i Pak FA?!
F-22 je odavno u upotrebi, Pak FA je propao projekt koji ima nekoliko proizvedenih aviona i to je to.
Sto ne uporedis sa F-35, koliko njih ima, a koliko Su-57?
Pitaj Indijce sta kazu o projektu Pak FA koji su finansirali decenijama?
Hteli avion 5 generacije, dobili poluproizvod 4 generacije, koji ima radarsku odraz veci od Rafala, a o motoru da ne pricamo.
Sta to bese AESA rasar?!

ig

@ miloš

Vrlo olako deliš etikete što na kraju govori o tebi tj tvom mentalnom sklopu. . A argumenti su ti smešni. Da pitam induse ? Jel to beše ona svetska sila koja mrtve baca u reku, korumpirana kamarila koja od svega kupi po nešto da se svi ugrade ? hahaha. Decenijama ulažu u pak-fa? aha, al kad bi se zezali.
Sam sebe ukopavaš sa poređenjima budžeta, pa naravno da će bogatiji tj mnogo bogatiji da napravi više. Naročito kada ima i zagarantovane kupce. Što se razmetanja o karakteristikama SU-57 tiče moj savet ti je da ipak nešto malo naučiš pre nego rešiš da iskomentarišeš.

Na kraju, nije tema bila o količini nego o brzini razvoja, pokušaj da savladaš čitanje sa razumevanjem.

Sr

Radi se na konceptualnom sistemu… motor koji se ugradjuje u sve letelice uz male prerade, a i ostale komponente i sistemi su univerzalni i to ubrzava stvari. Biće brzo gotov ! Znaci ne 20 god već 5-7

Bo

Milos
Avin 4 generacije? Lupio si i ostao ziv. Rusi su shvatili da od nevidljivosti nema nista. Sa radarima velikog dometa na avionima otkrivaju bez problema nevidljive avione. A sta reci za Americki promasaj F35. Cak je i Izrael posle prve isporuke smanjio narudzbinu. Takodje i Velika Britanija. Mozda oni znaju nesto sto ti ne znas a tvrdis da znas.

Be

Malo baca na Boeingov koncept danasnjega F35

Odgovori
Li

Apsolutno, u stvari ja ne mogu da verujem da je ovaj crtez realan jer ogromni usisnik vazduha mi danas izgleda apsolutno nezamisliv, kako se tu planira kontrolisati radarski odraz? Takodje krila i trup ne formiraju zajedno aerodinamicku povsinu sto je jos od 80tih u SSSR jasno da je optimalno. Crtez lici realno na neki koncept nemackih aerospace inzinjera is 1944.

Al

Jel to kopija F35. Sad sam se razočarao. Rusi sad kopiraju Amere. Umesto da svoje doteraju do savršenstva oni neuspeli projekat F35 postavljaju kao dublera za uzimanje para. Sad mi je muka.

Odgovori
Be

I meni slici na Boeingovog takmaca, X32, na JSF natjecaju koji je kasnije polucio f35

ig

Liči iz ovog ugla. Spreman sam da se kladim da neće ni izbliza biti „debeljuškast“ kao X-32. Neće se skoro rusi odreći aerodinamike na uštrb nečega drugog.

Bl

Pa nije, repna sekcija se bitno razlikuje, ovaj ako ništa više liči na konkurenta od F-35 zbog jednog velikog uvodnika. Isti zakoni fizike važe i za jedne i za druge,a kada se tu dodaju i ograničenja koja stelt nosi sa sobom, nije ni čudo da rešenja ovliko liče.

le

Opet leteća cijev kao i MiG21

Pr

Slažem se da liči na X-32, kao i da neće biti toliko ,,bucmast“ ; )…
https://twitter.com/Ninja998998/status/1398937059742470148
https://twitter.com/StasSwanky/status/1341388791173541895

Zanimljiv mi je i trenutni kontekst na globalu gde se potencijalno pojavljuje američki jednomotorni F-36 Kingsnake (dalji razvoj i unapređenje F-16XL) kao prelazno rešenje između 4. generacije (sa dokazanim F-16) i 5. generacije (još uvek problematičnim F-35).
Mada, ne deluje mi dovoljno realno sem u slučaju da i Ameri dignu ruke od F-35 posle tolikog ulaganja.

Va

Kasno palenje koće to da uzme.kina indija imaju svoje.mozda prodaju nama i belirusiji

Odgovori
Ze

😂😂😂Niste ni 57 završili, a već Novi😂😂😭😭

Odgovori
ns

Ovo je avion pre svega za izvoz za zemlje koje nemogu da priuste sebi Su-57 a i da se popuni nisa u kojoj je F-35.

Sama cinjenica da KB Suhoj samostalno finansira razvoj govori da imaju potraznje za takvim avionom.

Ako preuzmu pored motora i vecinu sistema i podsistema sa Su-57 uz kompjuterski dizajn taj avion moze brzo da poleti 5-7 godina.

Mi

Ruskim tempom, prototip ovog aviona će prvi put poleteti 2035, testiranja će biti gotova 2050, serijska proizvodnja će kretati od ’50-te do ’60-te godne, a isporuka prvih izvoznih varijanti najranije 2070.
Dakle, taman da Migovima 35 koje ćemo kupiti 2040 izađu resursi.
:P

Odgovori
Mi

Miki:

Predji gradivo pre nego sto se podsmevaš

Eurofajter
Prvi let 1986 demonstrator..duug razvoj..
Prvi let konacnog proizvoda 1994
Prvi potpisan ugovor za serijsku proizvodnju 1998
Prvi serijski 2002\2003

X-35 prvi let 2001
F-35A 2006…
Ulazi u upotrebu 2016 kao ne dovršen proizvod, što je 10 (ili bolje reći 16 !) godina posle prvog leta ! Sva lova sveta i multinacionalni inzinjeri i fabrike tu ne pomazu!

To su gore sve multinacionalni programi!! Rusi i Francuzi razvijaju i proizvode sami kao USA F-22 ispod.

Su-57
Prvi let 2010
Ulazi u serijsku proizvodnju „sa kašnjenjem“ i nakon 2019/2020 godina.

Rafal
Prvi Let 1986
Promene, kriza ovo ono, pa modifikovan opet Prvi let 1991.
Ulazi u upotrebu jako poro (jos uvek) pocevsi od 2001.

F-22
1990 Prvi let prototipa..pa dug razvoj..
1997 Prvi let konačnog proizvoda F-22.
Serijska proizvodnja „low rate production“ tek početkom 2000tih.
To uz neogranicen budzet kao i F-35!

Li

Ma sve ok, samo sto je Su-57 proizveden u koliko operativnih primeraka? Nalazi se danas tamo gde je EF bio pre 25 godina. Poredite nesto sto ne moze da se poredi, ruske prototipove sa realnim vazduhoplovima. Cini se da je to manir ovog portala. Rusofilija bolest najmilija.

Mi

Pre bi se reklo da vi poredite ono što se ne moze bas porediti!
Koliko zemalja osim američkog F-22 je samostalno razvilo i uvelo u operativnu upotrebu avion 5te generacije? Kina i Rusija tek pocinju u zadnje vreme..

Ako je vama ovo što sam napisao Rusofilija onda kraj priče. Crno beli svet i tačka,a ? Čestitam.
A zbog ovog komentara ćete me prozvati jos i Kinofilom. 🙂
Bolje vam je da razmislite i proverite neke činjenice pre nego sto uskacete u kritike ili ismejavanje kao neki ovde.

Mi

@Liegestuhl Klappbar i Milos

Posle 11 godina od prvog leta F-22, F-35, Rafal, EF2000 koliko je komada istih uvedeno u operativnu upotrebu?

Kad već mora da vam se crta..

Mi

Miloš 77, uopšte se ne podsmevam. Taj avion zaista još jako dugo neće biti u upotrebi, da bi pričali o nabavci za Srbiju.

Ako je Suhoj sada najavio da radi na jednomotornom avionu, nečem potpuno novom što do sada nisu imali ni u najavi, uz jedan sumnjivi render lše rezolucije, znači da tako nešto operativno zaista neće leteti pre 2050.

Možda će motor biti iz SU57, možda i neka avionika, možda sada imaju CAD alate da rade brže, ali zmaj je od nule, aerodinamika od nule… Dovoljno da razvoj potraje.

Primeri koje dajete, i zapadni i Ruski to i potvrđuju. I svi zapadnjački do jednog jesu se jako dugo teglili, ali su na kraju ipak bili pre u upotrebi nego SU57 (za koji ćemo tek videti kada će ih zaista biti eto bar 50-ak komada u upotrebi).

Mi

Slažem se da neće biti spreman za pazar za Srbiju. To stoji. Ovde često neki komentatori skaču na PAK-FA program kako se razvija smešno sporo što nije slučaj ako se realnost iole uzme u obzir. Da se razvija po planu bili bi to rekordi u razviju i proizvodnji najmodernije generacije aviona napucan senzorima kao F-35 na na steroidima i to u prvom cugu.

Lično se nadam da neće biti MiG-35. Sledeći avion koji kupujemo za upotrebu od 2030-2060 treba da bude nešto zaista novo što MiG-35 sigurno nije.

T7

Pa bolje da su ovaj projekat poverili migu da ga vrate u zivot

Odgovori
Sl

Oni su sad jedan koncern pa su valjda raspodelili poslove,mada MiG najavljuje da radi na zameni za MiG 31.

Т

па и раде га заједно
https://youtu.be/TOMOXCs3GFE

Ro

Realno, ovaj projekt kasni najmanje jedno desetljeće.

Odgovori
Mi

Slažem se. Nisu mogli ranije ni da je bilo zelje. Danas vec da.

Kv

Ovo je nešto kao MiG-21 što je bio u svoje vreme, avion za manje i platežno slabije zemlje, čisto da mogu da se brane od američkog hegemonizma. Posle 29-ke, ovaj avion bi bio idealan za naš RV i PVO.

Odgovori
Li

Haha, pa odlucite da li je jednomotorni lovac razumna opcija ili nije? Obicno nije ali sad odjednom pocinje da bude jer su Rusi krenuli da prave u CAD-u modele. Ruski avioni su dvomotorni jer oni nemaju motor dovoljno pouzdan, efikasan i snazan da sam pogoni moderan lovac, sa svim sto taj mora da nosi, brze od zvuka…

Odgovori

@Liegestuhl Klappbar
Uopšte niste u pravu. Uporedite karakteristike familije F-100/F-110 motora koja pogoni recimo F-16 i familiju ruskih motora AL-31 i AL-41koja pogoni recimo kineski J-10 kao jednomotorni avion. Resurs je veći kod američkog motora i tu se prednost američkog motora završava.

Li

Ruska avionika, oruzije i ostalo je teze i vece od zapadnih zbog toga su ruski vazduhoplovi nesto veci i tezi pa im treba jaca pogonska grupa. Da Rusija nije bas na prvom mestu sto se motora tice to je valjda u medjuvremenu svima jasno, pogledajte kako „nepreduje“ rad na pogonskoj grupi SU-57. Naravno mi pricamo ovde o veoma visokom nivou u kome sa bukvlno nalazi 3-5 zamalja. dakle UK, USA i Francuska + Rusija i Kina koje pokusavaju da se prikljuce. Govorim o monokristalnim lopaticama turbina recimo.

zo

Na nekim drugim dostupnim fotografijama može se primetiti odstupanje od ruske škole aerodinamike, približavanje francuskom načinu razmišljanja i rešenja..ima delova koji nisu baš logični, ali zahtevaju kompjutersko upravljanje..motor koji razvija 180 kN nije lak izazov, ako ga urade onda bi amerikanci trebali biti malo zabrinuti, posebno ako bude dovoljno dugog veka upotrebe.

Odgovori
Li

motor koji razvija 180 kN nije lak izazov

trebace im 10+ godina za motor ako se obezbedi finansiranje

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor