Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024
Tango Six svojim pisanjem uzrokovao vazduhoplovnu nesreću ukrajinskog Antonova 12?
Antonov 12BK UR-11316 kome je ovo moglo da se dogodi pre dve nedelje u Beogradu, odlučio je da izda svog pilota nakon sletanja dve nedelje kasnije u domovini / Foto: Tviter @UW_Observer

Tango Six svojim pisanjem uzrokovao vazduhoplovnu nesreću ukrajinskog Antonova 12?

Da me priličan broj čitalaca Tango Sixa ne podnosi zbog sarkazma znamo, da je bilo pitanje vremena kada ću navući nekome neku bedu na vrat (narodski rečeno: da ću izbaksuzirati) i to smo očekivali, ali da ću svojim tekstom prizvati jednu pravu vazduhoplovnu nesreću, recimo da je to novi momenat.

Međutim, nažalost, i to se dogodilo.

Nakon mog teksta u ponedeljak 27. juna, da je u prethodnu subotu došlo do lažne uzbune okoline Beograda zbog starog kargo aviona koji preterano dimi, isti taj avion, iste registracije (UR-11316) srušio se 8 dana kasnije, 2. jula, u Ukrajini nakon leta iz Turske, kako na Tviteru javljaju, usled tehničkih problema.

Moj prvobitni tekst bio je baziran na nekoliko izvora iz civilnog sistema traganja i spasavanja, dojavi klasičnih medija koje su zvali zabrinuti građani budući da su videli niskoleteći avion iz kojeg izlazi gust dim. Prizor je zabrinuo i „iskusnije“ posmatrače avione. Tekst na Tango Sixu privukao je i pažnju drugih medija.

Iznoseći detalje adekvatne reakcije nadležnih službi i konstatujući da se radi o staroj letelici, sa starim motorima koji emituju maksimum snage i maksimum sagorevanja budući da se radilo o poletanju, po ko zna koji put sam složio kratak informativan tekst, sa ekskluzivnim i proverenim informacijama. Deo privlačenja pažnje čitalaca svakako je bio naslov koji možda jeste zvučao preterano („Avion koji juče nije pao na Beograd…“) ali u isto vreme adekvatno budući da su mi klasični mediji kazali da ljudi prijavljuju pad aviona. Srećom tako nešto se nije dogodilo.

…tada. Dogodilo se 8 dana kasnije prilikom sletanja te iste letelice na aerodrom u zapadnoj Ukrajini.

Nema podataka šta je uzrokovalo nesreću. Kometari da se najverovatnije radi o tehničkoj neispravnosti nisu pouzdani. Kao što dobro znamo najčešći uzrok avio-nesreća je ljudski faktor ali imajući o kakvoj se letelici radi nije isključeno da je nakon nekoliko hiljada letova konačno došlo vreme da i ona u najkritičnoj fazi leta izneveri svoje pilote (moguće je da se radi o starom dobrom produžavanju nakon dodira piste usled otkaza nekog od sistema za zaustavljanje, što i ne mora često biti toliko strašno po letelicu). Nakon otpočinjanja ruske agresije na Ukrajinu nekoliko Antonova 12BK letelo je širom sveta i možda je pitanje vremena…

OK, neću konstatovati ništa više javno na ovu temu. Da ne prizovem ponovo sudbinu koja čini se, kao i velika većina bivše Jugoslavije, redovno čita Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ni

Svaki put kad napišete „nesreća“ profesorima na saobraćajnom fakultetu zaigra oko. Sreća nije relevantan faktor kako u avio tako ni u ostalim vidovima saobraćaja. Tužno je kad čak i jedan CINS i DCV koriste taj termin…

Odgovori
Pe

Nisam razmišljao do sada o tom terminu, u pravu ste.
Koji je ispravan termin?

Mi

*nezgoda…

Ne

Profesori saobracajnog fakulteta su dovoljno degradirali ovu zemlju stancujuci svoje „nesposobne“ studente koji prave haos svuda gde se pojave cast izuzecima neko ozbiljno treba da se zapita gde je nestao strucni kadar koji obucava mlade .

Ne

Koristi se termin: Nezgoda…
Ali koliko se sećam, u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima i dalje koriste Nesreća – pošto je termin odomaćen.
Tako da je nesreća zvaničan termin

Su

Mozda je nesreca ispravan termin. Nije nuzno da se odnosi na uzrok, razlog dogadjanja – nisu imali srece, vec na posledicu, osecaj posle tog dogadjaja – cini ljude nesrecnim.

Da

To što je naš narod zatucan i sujeveran, pa misli da je potrebno da se krsti kada vidi crkvu ili da neko nešto može da prizove, a zapravo je ta osoba učena da vidi stvari koje oni ne vide… To realno nije vaš problem.

Pe

Sreća je itekako relevantan faktor u saobraćaju. Bio li je jedan snimak gromade koja je sletela s litice sekund pre ili posle vozila koje je tuda prolazilo?
Vratimo se terminologiji. Kad niste sigurni šta je dobar pridev, probajte onaj suprotnog značenja. Tipičan primer, ozbiljne i neozbiljne povrede – ovde očigledno treba nešto drugo.
U našem slučaju, imamo nesreća-sreća i nezgoda-zgoda. Pošto su oba rešenja podjednako loša, nema razloga da se jednom daje prednost, i treba ići na ustaljeniji izraz. A profesori nek žmirkaju. Poslednji put su zaslužili platu dok je Tito bio živ.

Bi

Moj nastavnik srpskog jezika je insistirao da se paravi razlika jer nezgoda je gde nema poginulih, a nesreća je gde ima poginulih i/ili teško povređenih. @nepouzdani ZOBS poznaje termina: nezgoda (član 7, stav 82).

P.

U avijaciji je, kada ima žrtava, „katastrofa“. U suprotnom, verujem da je i „nesreća“ i „nezgoda“ prihvatljivo.

Bl

Nesreća je termin koji se prema zakonu o prometu koristi kada je posljedica nesretnog događaja s ljudskim žrtvama, dok je nezgoda nesretni događaj u kojem je nastala smao materijalan šteta. Biciklista je u pravu. Isto tako i u hrvatskom jeziku.

Nema mesta likovanju, nema mesta žaljenju, nema mesta ni ravnodušnosti (istinskim ljubiteljima avijacije)! Tekst od neki dan, uz minimalnu dozu humora, apsolutno realan! Sve i svja u svojim gabaritima!

Sr

Udes

De

Sto je najcrnje i ja sam prijavio na helmcastu da vidim avion koji jako dimi u prilazu pravac avala surcin u to vreme i iskreno sam mislio da ce biti bar prijave emergency a ono nista. Mislim da antonov vise ne radi odrzavanje jer za to ne postoje mogucnosti i da ove masine ce leteti do poslednjeg antonova.

Ma

Poštovani Petre to što ste ukazali na smanjenju plovidbenost predmetnog vazduhoplova se zove blagovremeno ukazivanje na mogućnost udesa ili ozbiljne nezgode sudeći po terminologiji CINS-a i za svaku je pohvalu! Ukazivali ste na to što može da se desi i na žalost se desilo. To se nikako ne zove baksuziranje već ovako kako je napred navedeno.

Odgovori
M

Slažem se sa vašim mišljenjem. Prema http://www.flightradar24.com avion registarske oznake UR-11316 je više puta sletio u Beograd u kritičnom periodu.

ev

Како год звали нешто, ради се о ризику за Српски Народ, као и за друге, ако то не апострофирате, а шта ћете апострофирати онда уопште, Хвала и на сарказму и цинизму, оно су хиперболични стилски елементи новинарства, који имају своје место. Ништа не дајте на моралистиче апостоле, политички коректног језика, ако смо код терминологије та врста језика се зове опсфускација чињеница!

Ne

I do sad su Vam tekstovi bili odlični kao i ovaj ,pošto je zemlja u ratu moguće je da je nivo održavanja zakazao na način knjižnog produžetka roka rada recimo za 20% pa se tehnika pobunila srećom bez ljudskih žrtava.

Odgovori
Dr

незгода (Incident) je догађај који није удес, а повезан је с летењем
ваздухоплова и има утицај или може да има утицај на безбедност лета;

озбиљна незгода (Serious Incident) је догађај који обухвата околности
које указују да је скоро дошло до удеса;

удес (Accident) ваздухоплова је догађај који је повезан с коришћењем
ваздухоплова и који се десио од укрцавања лица до искрцавања лица из
ваздухоплова, при чему је настала било која од следећих последица:
– смрт или тешка телесна повреда лица услед боравка у ваздухоплову,
директног контакта с делом ваздухоплова, укључујући и делове који су се одвојили
од ваздухоплова, или услед директне изложености издувном млазу млазног мотора,
изузев када су смрт или тешка телесна повреда последица природних узрока,
самоповређивања или су их проузроковала друга лица или кад је наступила смрт
или тешка телесна повреда слепих путника који су се скривали изван делова који
су на располагању путницима и посади;
– оштећење ваздухоплова, отказ његове структуре који негативно делује на
јачину структуре или карактеристике лета ваздухоплова или захтева већу оправку
или замену оштећене компоненте, изузев отказа или оштећења мотора (када је
оштећење ограничено на мотор, капотаже или агрегате) или оштећења елиса,
крајева крила, антена, гума, кочница, оплате, малих удубљења или пробоја у
оплати ваздухоплова;
– ваздухоплов је нестао или му није могуће прићи;

Ho

Svemu jednom dodje kraj , pa
i avionu ovoga tipa posle onoliko godina verne službe

Odgovori
Sa

Dragi Petre,

sad znaš kako je Aaronu Ramsey-ju… čim zabije gol, neka diktator ili poznata faca kihne…

Odgovori
Mi

Dobro Petre, umeš ti nekad da budeš i simpatičan, retko ti se omakne, ali da, desi se. Ipak, sve to na stranu, činjenica je da svoj posao odlično poznaješ i dobro ga radiš, na zadovoljstvo mnogih.

Odgovori
P

Čuo sam ga noćas kada je preleteo Belu Crkvu, odem na flightradar, An 12, leteo je ka Burgasu. Baš se čuo, nisam video na kojoj je tačno visini bio. I pre nas preletao, ovaj put se baš čuo.

Odgovori
Bu

Mislim da operiše ( operisao) na visinama od 5-6000m

Mi

Da, logicno je da medju svim strukturama drustva ima po neko ko voli vazduhoplovstvo, a time prati i TangoSix

Odgovori
Za

Nesreća…nezgoda….
Možda bi “ incident“ bio prigodan pridjev?

Odgovori
Iv

Ta opaska da te ne podnose zbog sarkazma a ubedljivo ste najcitaniji avio portal na nasem govornom podrucju govori o inteligenciji onog ko te ne podnosi osim ako to nije bila sala.
Elem u tom postu ste naveli sve realne cinjenice a obzirom da sam licno posmatrao taj avion dok je poletao imao sam utisak da ce pasti sigurno. Onakvo smece od aviona je moglo da napravi katastrofu sto je na kraju pitaj Boga kako izbegnuto ali ne razumem drzave koje dopustaju prelet a kamoli sletanje i poletanje takvog krsa. Ko je iz malo starijih generacija citao Alan Forda setice se Grunfovih aviona koji su bili vrhuski u odnosu na ovaj…

Mi

Nezgoda – u incidentu nije došlo do gubitka života

Udes – u incidentu jr došlo do gubitka života ili teških povreda.

Odgovori
Pe

Tu imamo ponovo istu dilemu:
Zgoda i nezgoda.

YP

Ne postoji dilema. Ispravno je nezgoda. Bar je tako prihvaćeno u domaćim stručnim krugovima.
Nesreća, incident i akcident su nešto drugo, treće i četvrto…
U krajnjem slučaju, incident bi bio događaj bez žrtava, sa materijalom štetom ili u najbližem slučaju „near miss“, dok bi akcident uključivao događaje sa žrtvama.

22

Ako je bez žrtava – udes, ako je sa žrtvama – katastrofa. Bar je tako zadnjih tridesetak godina u RV.

Ma

Definitivno su ta 2 termina u upotrebi Nezgoda i Udes. Evo možete proveriti na sajtu Cins-a; dovoljno je da pročitate svega nekoliko izveštaja i da se sami uverite. https://www.cins.gov.rs/nesrece-u-vazdusnom-saobracaju.php
Stoji ono što g-din Vojnović kaže da u tom slučaju nastaje dilema na relaciji zgoda-nezgoda, ali to je već tema za lektore Srpskog jezika.

Mi

Incident – bez ljudskih žrtava sa manjom materijalnom štetom. Nesreća – sa povređenima velikom materijalnom štetom. Katastrofa -mrtvi teško povređeni , totalna šteta. To je klasifikacija

Odgovori
Ma

Dobro si ti ove uvračao Petre, eno ga pade još jedan…

Odgovori
De

Ne razumem trosenje vremena na termine kada dogadjaj zasluzuje vise paznje ako se setimo onog proslog koji sreca nije pao po sred Beograda vec pored piste

Da

Vezano za taj let i slicne letove cargo aviona, kolika je mogucnost da je avion pretovaren odnosno preko MTOW? Posto se radi na divlje mislim da je takva mogucnost realna i zbog toga je avion peo jako sporo kako bi povecao brzinu…desavalo se cini mi se Aerosucr-u negde u latinskoj americi (ima ih na you tubu) poletali overwighted, mali ugao penjanja i sticali brzinu (imali su jetove b727 i b737) dok jedan 727 lepo nije uspeo da odlepi, zakacio perimeter ogradu i pao vrlo brzo posle toga…tada su ustsnovili da je debelo bio overweight…

Odgovori
Dr

Ne znam, nisam strucnjak za terminologiju ali ovaj nesrecni tip aviona AN – 12 uvek mi je izazivao osecaj nelagodnosti i neprijatnosti pri susretanju … Nezgodan u svakom pogledu od odrzavanja-pilotiranja-navigacije ova mukica je zasluzila odlazak u penziju krajem 80-tih pocetkom 90-tih kada je broj nezgoda/nesreca sa fatalnim ishodom presao brojku od 100.
Danas ih je ukupno 137. Skupa vise od 10% svih proizvedenih je narodski receno palo.
Uzimajuci u obzir olaksavajuce okolnosti : korisnici mahom siromasne zemlje, neuredjene poletno-sletne staze, losa vazduhoplovno – bezbednosna kultura, ratom i drugim nepogodama zahvacena podrucuja (udes YU-AID),veliki broj prevezenih tona razno-cega…itd … Ovaj avion je JEZIV.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs