Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

14. feb 2025

Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025

Još jedan korisnik nove generacije Albatrosa: Češkom centru za obuku isporučeni prvi avioni L-39NG “Skyfox“

4. feb 2025

Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

31. jan 2025

Erbas Helikopteri odustali od HEMS tendera u Sloveniji, na globalnom tržištu blizu 500 novih porudžbina

30. jan 2025

Predsednik Srbije otkrio da Ministarstvo unutrašnjih poslova poseduje anti-dron sistem ruske proizvodnje Repelent Patrol

29. jan 2025

Severna Makedonija dobija američku donaciju besposadnih sistema Raven i Puma

29. jan 2025

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024
Kako je srpsko RV i PVO reagovalo na incident sa mađarskim Aztekom i kako slični incidenti u realnom životu prolaze bez novih modernih PVO raketa
Radaristi i raketaši ne mogu vizuelno identifikovati nepoznatu pretnju u vazduhu. To je posao lovačkih aviona / Foto: potpukovnik Dejan Beda, Ministarstvo odbrane

Kako je srpsko RV i PVO reagovalo na incident sa mađarskim Aztekom i kako slični incidenti u realnom životu prolaze bez novih modernih PVO raketa

Kako su danas saopštila ministarstva odbrane Bugarske i Rumunije, civilni dvomotorni avion litvanske registracije (radi se o avionu Pajper Aztek LY-LOO) bio je presretnut od strane dežurnih borbenih aviona dve zemlje nakon neodazivanja radio-vezom kontoli letenja. Letelica je na kraju sletela u Bugarskoj.

Kako su za Tango Six kazali iz Ministarstva odbrane Srbije, avion ni u jednom trenutku nije ušao u vazdušni prostor Srbije iako je vojni sistem na čelu sa Operativnim centrom RV i PVO sve vreme, kako kažu, pratio situaciju.

Kako stoji u saopštenju rumunskog ministarstva odbrane, dvomotorni Aztek sa dvočlanom posadom je „na maloj visini“ leteo u vazdušnim prostorima Mađarske, Rumunije, Srbije i Bugarske. Navodi se da je letelica poletela u Mađarskoj i da je kroz Rumuniju letela na potezu Oradea – Caransebeș – Drobeta Turnu Severin i da „nije pokazivala opasne ili neprijateljske namere“. Pilot, navodi se u saopštenju, ni u jednom trenutku nije odgovarao na pozive radio-vezom niti nije reagovao na vizuelne signale tri različita para borbenih aviona koji su ga presreli.

Ažurirano: Kako prenose bugarski mediji avion litvanske registracije poleteo je iz Litvanije i sleteo na manji mađarski aerodrom gde je posada obavila tankovanje gorivom iz kanistera koje su sami nosili. Čim su službenici aerodroma ovo videli pozvali su policiju koja je stigla nakon što je avion poleteo i započeo bizarnu marš-rutu koje smo dole opisali:

– Prema trenutno raspoloživim podacima avion je poleteo u Mađarskoj oblasti Debrecen oko 17:30 časova bez da je imao odobren plan leta i bez da je uključio transponder. U vazdušnom prostoru Mađarske letelica je presretnuta od strane dva lovca mađarskog ratnog vazduhoplovstva JAS-39 Gripen u 17:38. Aztek nije odgovarao na radio i vizuelna upozorenja.

Letelica zatim u 17:49 ulazi u rumunski vazdušni prostor i dalje praćena od strane mađarskih lovaca, u skladu za prekograničnim sporazumom između Mađarske i Rumunije. U 17:58 mađarski lovci se vraćaju u bazu i avion biva presretnut od strane dva USAF-ova aviona F-16 koji se baziraju u 86. bazi Fetești. – stoji u saopštenju rumunskog ministarstva odbrane.

Letelica nije odgovarala ni Amerikancima, da bi u 18:36 bila predata rumunskom paru aviona F-16 i kako rumunsko ministarstvo odbrane navodi, oko 19:00 Aztek nakratko, kako kažu „u trajanju od 2 minuta“, ulazi u srpski vazdušni prostor „između Drobeta Turnu Severina i Korbova“.

– Oko 19:09 avion je ušao u vazdušni prostor Bugarske i njihove vlasti trenutno istražuju poslednju lokaciju sletanja letelice u ovoj zemlji. – završava se saopštenje rumunskog ministarstva odbrane.

Lovačka avijacija RV i PVO redovno prati avione stranih državnika i time (ali i drugim vežbama) održava trenažu potrebnu za misije „air policinga“ / Foto: potpukovnik Dejan Beda, Ministarstvo odbrane

Međutim, kako je srpsko ministarstvo odbrane danas kazalo za Tango Six, Aztek nije ušao u srpski vazdušni prostor. U danu nakon incidenta sva zvanična saopštenja su pominjala da je letelica marke Bičkraft, dva dana kasnije potvrđeno je da se radilo o Pajper Azteku. 

– Rumunska kontrola letenja izvestila je našu Кontrolu letenja, juče u 17:54 časova, da je u vazdušnom prostoru Rumunije vazduhoplov koji je izgubio radio vezu i da će biti podignuta dežurna jedinica lovačke avijacije Oružanih snaga Rumunije, u cilju presretanja vazduhoplova.

Po dobijanju informacije koordinator za kontrolu i zaštitu vazdušnog prostora Republike Srbije izvestio je Operativni centar Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane o nepoznatom vazduhoplovu. Dobijen je podatak da se radi o civilnom vazduhoplovu tipa Bičkraft.

Operativni centar RV i PVO je osim snaga koje su bile u operativnom radu, odmah uključio i ostale snage za osmatranje vazdušnog prostora.

Sve vreme situacija u vazdušnom prostoru je praćena od strane Operativnog centra RV i PVO i snaga za osmatranje vazdušnog prostora Republike Srbije, a vazduhoplov je leteo u vazdušnom prostoru Rumunije uz granicu, ka vazdušnom prostoru Bugarske.

Nije bilo povrede suvereniteta vazdušnog prostora Republike Srbije. – stoji u odgovoru Ministarstva odbrane Srbije našem portalu.

Realan život bez raketaša

Jučerašnji incident odličan je primer kako u miru i očekivanim incidentima sa civilnim avionima (nejavljanje kontroli letenja) funkcioniše sistem PVO Vojske Srbije koji nisu samo raketni i artiljerijski sistemi PVO.

PVO države počiva na konstantnim nadzorom koji obavljaju ljudstvo i tehnika službe VOJiN (Vazdušno osmatranje javljanje i navođenje). Oni svojim radarima i sinhronizacijom sa centralnim nervnim sistemom koji se zove Operativni centar RV i PVO, pružaju osnovne informacije o spornom cilju. Informacije koje, osim možda u tumačenjima visine i brzine cilja, ne mogu pružiti karakterizaciju pretnje.

Budući da skoro svi incidenti u miru potiču od civilnih letelica, Kontrola letenja Srbije i Crne Gore prva će dobiti uzbunu da neki pilot ili ignoriše radio-komunikaciju i/ili nije uključio transponder koji moraju aktivirati svi učesnici u avio-saobraćaju iznad određene visine. Kako se to pokazalo u ovom slučaju, koordinacija civilnih kontrola letenja uvežbana je i brza stvar i po prijemu prve informacije u SMATSA-i na scenu stupa oficir RV i PVO Vojske Srbije koji se takođe nalazi na dežurstvu u ovoj civilnoj instituciji i koji je zadužen da ovu informaciju prenese i događaj koordiniše sa Operativnim centrom RV i PVO koji aktivira ili lovačku avijaciju ili (gotovo nikad) artiljerijsko-raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva Vojske Srbije.

Bela boja ubojnih sredstava tradicionalni je izbor za vazduh-vazduh neutralizaciju / Foto: Dimitrije Ostojić

Kako se vidi iz ovog slučaja, sve zemlje u našem okruženju imaju sporazume po kojima mogu jedni drugima privremeno da „uleću“ u vazdušni prostor i te procedure vežbaju, kao na primer RV i PVO Vojske Srbije i ratno vazduhoplovstvo Rumunije, već godinama.

Operativni centar RV i PVO uzbunjuje vojnu organizaciju (načelnika Generalštaba) i aktivira dežurnu lovačku jedinicu na aerodormu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ kod Batajnice koja vizuelno identifikuje i karakterizuje cilj – nešto što PVO raketaši i artiljerci nisu u stanju da urade. Bitan segment cele priče, kako smo mogli da vidimo u ovom slučaju, predstavlja procena vođe para borbenih aviona odnosno opis pretnje. U velikoj većini slučajeva radi se o pilotu putničkog aviona koji je zaboravio da promeni radio-frekvenciju pri prelasku iz jednog centra kontrole letenja u drugi ili o nasumičnim bizarnostima koje nisu pretnja poput jučerašnjeg Aztek.

Sve i da se leteći objekt, kako se nije dogodilo u slučaju drona pre par meseci u Hrvatskoj, odredi za obaranje, to neće raditi novi raketni sistemi PVO (od skoro dramatično sposobniji) već će to, radi kontrole štete na zemlji i drugih specifičnih razloga, uraditi MiG-29. Prvi deo procedure je, ilustrovano Aztekom, kontakt radio-vezom, zatim mahanje krilima i korišćenje nepravilne svetlosne signalizacije (kako je to univerzalno propisano). Drugi deo, obaranje, dešava se kada ili ne vidite borbeni avion sa strane ili ga vidite kako oduzima gas i prelazi u vašu zadnju polusferu na bezbednu daljinu za dejstvo. Što se gotovo sigurno nikada neće dogoditi.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

De

Da neko od nas bednih prašinara ovako nešto izvede kolima jako bi obradovao i saobraćajnu policiju i sudiju za prekršaje, i presretanje i zaustavljanje bi izvela vlast bez problema, a posle zatvor, kazne, oduzimanje kola, a privilegovani leteći oblik života još imao i počasnu pratnju da parada bude otmenija…

Ko mi je kriv što ne umem da letim…

Odgovori
Ki

Sta…? Ne odazivas se policiji… Jure te kolima pod rotacijom i ne je.es ih dva posto… Masu sargarepom a ti i dalje vozis…. Pa izresetali bi te na trecoj krivini 😁….. U najmanju ruku bi te hapsili sajevci do zuba naoruzani ko najveceg kriminalca.
A evo neki ciko seo u avion, leti gde hoce, vozi koga hoce, lovci svih zemalja mu masu krilima, dozivaju ga, prelecu, presrecu, a on zapalio kohibu, stavio top-gun naocare i digo noge u kokpit… Ma nista to nije. Opusteno 🙄.
Aj dosta smesnih prica nego recite vi nama gospodo ko se vozio i koliko kilograma je preterao? 😁

Ki

I tako prodje tona kokaina sa nekim svetskim krimosom lagano u avionce i to uz pratnju lovaca svih zemalja gde vrse prelet 😁.
Da bude jos smesnije…. Na kraju se ne zna tacna lokacija sletanja… Jos se utvrdjuje 🤔

Odgovori
De

S obzirom na destinaciju sumnjam da će biti reperkusija, tj ako ih ne potraže iz Mađarske.

Re

Sviđa mi se što ljudi nisu glupi. Neko je stavio do znanja šta može i što ne i ko može i ko ne. Da se inrervenisalo verovatno bi nekom letila glava. Sreća je što u vojnoj komandi poštuje se hijerarhija pa imamo onog ko je uočio, šefa kojem je javio, pa je on izvestio dežurnog, koji je izvestio sledećeg, on onog najvećeg, pa je tu onda Aca koji je rekao što je rekao. Za to vreme čak i taj dvomotorac obiđe poznati svet.

Odgovori
Mi

„Nije pokazivao agresivne namere“ – a sta ako je kroz rupicu na letu u vidu aerosola rasipao novu varijantu korone sa smrtnoscu npr. 20-30% ?

Kako se to utvrdjuje? I nemojte reci da to nije moguce, da je teorija zavere, sto bi to neko radio …

PS: rekoh koronu jer nam je to pola pola u domenu teorija zavere a postoji …

Odgovori
Ap

Da nije tragicno, bilo bi smesno….cemu tolike pare, za nesto sto nikad neces upotrebiti……ovaj je mogao da preveze drogu, mogao je da preveze kidnapovanu osobu…iiiii?! Koja sprdnja!!! Pa ovo je za Mikijev zabavnik

Odgovori
De

A mogao je i da mu otkaze radio… ili je hteo da impresionira nekoga. Zbog toga se prati, pa se pripuca ispred nosa ako proba neko skretanje, pa se tek onda obara, nije to US of A pa da se prvo pripuca a posle ispituje, i da TV posle prosto konstatuje da je bilo rutinskog „odstrela iz predostroznosti“… The suspect ignored warnings and officers shot him -to u EU ne prolazi.

NK

Dobro je sto se ovo desilo, sad narko dileri znaju da su bezbedni. Mogu bez problema da prevoze internacionalno stotine kg supstanci uz pratnju vojnih aviona do neke livade na koju ce sleteti i isporuciti robu, a ovi odozgo ce im u znak pozdrava mahati krilima.

Ap

Pa druze oni ne znaju ni gde je sleteo…..a o impresijama….eto meni je impresionirao kako je preleteo, a ovi drugi su me impresionirali kako pojma nemaju! Ko u slucaju onog drona. Predji muko na drugoga

St

I ko zna koja mu je ovo tura do sad, nego su ga sad konacno videli.
Otvoreni Balkan u najboljem svetlu.

Pa

Znaci pogasim sva svetla na avionu i iskljucim stanicu i idem gde hocu pod pratnjom na maloj visini😂😂😂

Odgovori
De

To što su Amrami skupi a televizija lajava ne znači da ne mogu da doprate do aerodroma pa onda lagano otvore cenovnik sa kaznama. Dovoljna mu je naplata leta po tarifi koju propisuje proizvođač za sat eksploatacije F-16 i Gripena (naplata minimum 10 sati jer su previše raubovani dok su ga jurili, plus gorivo, pa dnevnica za pilote, dnevnica kontrolu leta, pa porez na sve to – ima da zapamti dok je živ, a još kad u’apse Bičkrafta dok se ne plate svi troškovi, pa stanarina, voda, hrana i veterinar za dvomotorca dok se ne plate troškovi presretanja 😂😂😂

Bolje bi mu bilo da je pripitomio nekog zmaja ili ukrao leteći tanjir Marsovcima.

10

Zasto nije podignut nas dezurni par migova dok je leteo uz nasu granicu sa rumunske strane, nego nam zvrndaju iznad gradova po ceo dan.

Odgovori
St

Dok mi pridjemo dovoljno blizu da ga potencijalno garjamo R-60 raketama, on je vec u sleteo. Sve ostlao ej skupo za ispaliti a i pitanje je koliki ih uopste imamo.

Pa

Te pomenute rakete remontujemo 100%, svako dezurstvo utice na ucestanost remonta.
A kod toga vec, zna li iko da navede slucaj obaranja malog sportskog aviona sa nekom vecom raketom, sto ispaljenom s aviona sto ispaljenom sa zemlje? Procitah da su kubanci obarali americke cesne sa r-60 sa mig-29…

Bi

U tekstu je sve lepo objašnjeno. Možda su sada malo drugačiji propisi, jer sam ja bio u JNA 1985 god. Stavvio bih akcent na sistem odlučivanja. Možda se promeninio na gore. Naime u moje vreme, nije bilo obaveštavanja komande od strane dežurnog oficira. Dežurstvo u podzemnom centru su vršili uz nas radarske poslužioce, četni, pukovski i divizijsli oficir. Ovaj poslednji je imao nadležnost OBARANJA bilo kog aviona, bez ikakve konsultacije, i bilo kakvog obaveštavanja nadležnih, kao što je da ne kažem šta, izjavljivao Vučić, kada je izjavio da „njega obaveštavaju, a onda on odlučije šta dalje??? Moram da kažem da je bubno, jer se upadi često dešavaju bez ikakve pompe, i šta bi to bilo kad bi svaki put trzali, ili noću budili predsednika države???!!! Ako ima tu želju, neka se dobrovoljno prijavi, ali mora imati pravi čin generala! Na divizijaskom generalu je odluka o postupcima u slučaju povrede vazdušnog prostora! Uglavmom podizanjem lovaca, a nije isključeno ni obaranje PVO raketama!!!

Odgovori
De

Kao da je avion ukraden ili čak i otet – sletao je usput i “na pumpu”, pa uredno pobegao policiji pred nosom, i već je otvoren predmet kod tužioca – ima jako zanimljiv članak na ne baš najboljem engleskom:

https://bulgaria.postsen.com/news/amp/11580

Odgovori
Ic

Lavrov?

Odgovori
De

Ti sa Lavrovom je teorija zavere par ekselans…

Ili su krimosi rešili da otvore liniju za transport praškastih tovara, ili se nekom svideo avion, pa pomislio da pošto je prilično polovan – samo nekih 60 godina stvar možda bude i zaboravljena a njemu ostane Bičkraft. Stvar nije rađena po nadahnuću, bilo je priprema – prvo su nosili gorivo u avionu, posle je dotični nađen zamaskiran – prekriven ciradom na napuštenom sportskom aerodromu – dakle, moguće je da su i neke leteće-konjokradice u pitanju. S obzirom na destinaciju ne bi me začudilo ni da se pročita da je avion u toku noći sam negde odleteo, npr Han Solo došao po svog Milenijumskog Sokola. 😂

Sr

Mislim da se suviše lako prelazi preko izjave da “ nije reagovao ni na vizuelna upozorenja “ sto je teško prevideti u vazduhu ! Koliko god nisko leteo ili sporo , tako da se tu krije još ponešto , možda neki putnik ?!?

Odgovori
Fe

& Sorry, ono o pozajmljivanju Bičkrafta je bio odgovor Icemanu. Snalažljivi koji znaju da voze pozajmljuju kola, a vidi se da ima i snalažljivih pilota…

Odgovori
lo

e ovo je pravi scenario za film ili neku seriju domace produkcije.
Ljudi sleteli izvadili svoje kanistere sa gorivom napunili gorivo i poleteli malo im lovci usput mahali i oni sleteli negde niko nezna gde jis ih traze au kakav bi to blikbaster bio pa onda serija ko po obicaju

Odgovori
De

Odmotava se klupko – ustanovljeno je da je avion promenio vlasnika pre par dana, litvanska registracija broj LY-LOO Pajpera PA-23-250, proizvedenog 1962-ge je istekla pre nekoliko godina, a prodavac, pilot i direktor Aero Parka “Nida” – Bronius Zaronskis se “ne seća” kome je prodao avion. Sve je već “zaboravio”, samo se seća da su kupci bili “neki stranci”, sa kojim se sporazumevao na Ruskom, a “sumnja” da su bili Rusi, Ukrajinci ili možda i Bugari. Sve je bilo ispisano na stranom jeziku, pa “ništa nije zapamtio”, ali glavno da je udaja Pajpera uspela u potpunosti.

Verovatno je rešeno da se Pajper provuče do Bugarske bez dodatnih troškova oko registracije i kojekakvih osiguranja, pa da se posle papirologija na miru rešava na domaćem terenu, u neobaveznoj atmosferi radne večere u nekoj manje upadljivoj kafani. Odličan plan, samo su premali Pajperovi rezervoari pokvarili opšti utisak – uspelo im je i da u Bugarskoj ne budu praćeni, nije isključeno da se uspostavio i kontakt sa nadležnima, da se ne raubuju dodatno i bugarski Migovi bez preke potrebe… Na žalost, stvar su pokvarili nadobudni Mađari, a i ćudljivi Pajper nije hteo da se strpi do Srbije nego tražio da ga poje na najnezgodnijem mestu.

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/1716324/mystery-aircraft-from-lithuania-triggers-security-alert-in-several-countries-crew-still-missing

Odgovori
Bi

Licno sam gledao na ekranu kada NATO borbeni avion iz pravca Tuzle prelece onaj deo gde se spajaju Srb i Cg, prelazi preko dele Srb ,dela Cg i posle zavrsava negde u Albaniji. Dezurni oficir je samo cekao da sve prodje , kao kad deca stave ruke na oci da ne gledaju, posle sklone i kazu… uf proslo je. E tako funkcionise sistem, cuti, samo da prodje. Tako je prosao i onaj dron do Hrvatske. A da ne pricamo onaj NATO dron
u martu 2018 sto je dosao do Smedereva i vratio se i nikom nista.

Odgovori
kn

Mislim da je ovo sramota VS! Udje ti tudj avion u teritoriju i NISTA! Jedino oprqvdanje je da nije leteo preko kruga 2, da je tu e onda…isto nista.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs