[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
[EKSKLUZIVNO] Prvi detalji i opis karakteristika: Prišli smo većini vozila u sastavu jedne baterije PVO sistema FK-3
Nakon više nedelja tajnosti u subotu je medijima bilo dozvoljeno da priđu većini vozila koje čine bateriju PVO sistema FK-3 / Foto: Dimitrije Ostojić, dimitrijeostojic.com

[EKSKLUZIVNO] Prvi detalji i opis karakteristika: Prišli smo većini vozila u sastavu jedne baterije PVO sistema FK-3

Svakako najveća zvezda prikaza borbenih sposobnosti Vojske Srbije Štit 2022 (Tango Six reportažu o statici pročitajte ovde, o dinamici ovde), koji se održao na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na Batajnici, bio je raketni sistem PVO FK-3, kineske proizvodnje.

Tango Six je u više tekstova već pisao o ovom raketnom sistemu PVO i trudili smo se da u svakom tekstu bude nešto novo za čitaoce. U ovom trenutku, kada je sistem već stigao u našu zemlju i nakon održanog prikaza Štit 2022, nudimo do sada najkompletniju sliku i opis našeg novog čuvara neba – raketnog sistema PVO FK-3.

Prema najavama iz Ministarstva odbrane, za potrebe PVO Vojske Srbije, nabavljene su 4 raketne baterije FK-3, koje će, opet po izjavama nadležnih iz Ministarstva odbrane, biti u sastavu jednog raketnog diviziona i to 2. Rd iz sastava 250. Raketne brigade PVO.

Nije poznato koliko je ukupno sredstava do sada stiglo. Danas ćemo, u pogledu sadržaja i broja, tumačiti ono što smo u subotu mogli da vidimo – a to je tehnički sastav jedne raketne baterije FK-3.

Od čega se sastoji raketna baterija FK-3?

Prva komponenta koju treba pomenuti, obzirom na važnost kod posedanja novog vatrenog položaja je Kolimatorska stanica, smeštena na vozilu 6×6, a koja se izdvaja među ostalim komponentama sistema po visokom jarbolu na kome se nalaze antene. Stanica služi za kalibraciju položaja i za proveru komunikacije između rakete u letu i radara za praćenje ciljeva i navođenje raketa, slanjem simuliranog signala. Stanica se postavlja na 200-300 metara od radara, kod posedanja novog vatrenog položaja.

Krajnje levo je Kolimatorska stanica, desno su vozila za transport i pretovar raketa sa kranom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Osmatrački radar JSG-100, dometa 240 km, osnovni je izvor informacija o stanju u vazdušnom prostoru raketne baterije. Namenjen je za osmatranje vazdušnog prostora i pravovremenu detekciju i otkrivanje nadolazećih pretnji. Prema dostupnim podacima, radar može samostalno otkriti do 100 ciljeva jednovremeno.  Radar ima svoju Pokretnu stanicu za napajanje na točkaškoj šasiji 6×6.

Osmatrački radar JSG-100 i pokretna stanica napajanja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Sva vozila su registrovana što znači da su zvanično uvedena u službu Vojske Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Radar za navođenje raketa H-200, sa oznakom RV (Radar Vehicle), namenjen je za zahvat i praćenje ciljeva i za navođenje raketa. Može se reći da je ovaj radar srce sistema FK-3.

Širina dijagrama po azimutu je 90° (po 45° levo i desno od bisektrise antene), po elevaciji 70°, dometa oko 180 km. Antena se rotira 360° po azimutu bez ograničenja.  Prati precizno do 6 ciljeva i na njih vodi do 12 raketa istovremeno, plus istovremeno obrađuje još preko 30 ciljeva na nivou tragova. Radar je u mogućnosti da prati ciljeve u krugu od 360 stepeni (uz sektorski rad) i na visinama do 27 km. Na radar se uvezuje 3 do 6 lansera sa po 4 rakete u kontejnerima. Na Štitu 2022, prikazano je uvezivanje 4 lansera.

Radar za praćenje ciljeva i navođenje raketa ima sledeće namene:
– otkrivanje, praćenje i  određivanje pripadnosti cilja
– gađanje do 6 ciljeva sa do 12 raketa jednovremeno
– blagovremeno slanje komandi i informacija ka raketama
– osvetljavanje ciljeva i raketa

Radar sadrži nekoliko tehnika za borbu protiv smetnji, a opremljen je i sistemom za automatsku nivelaciju, samopozicioniranje i samoorijentaciju. Napaja se pomoću Pokretne stanice za napajanje (agregat) na šasiji 6×6.

Radar se sastoji iz sledećih komponenti i sistema:
– antensko-fiderni sistem
– prijemni sistem
– sistem za digitalnu obradu signala
– upravljačka jedinica
– prijemni sistem za osmatranje
– uređaj za napanje
– servo sistem
– rashladni uređaj
– vozna šasija 8×8

Masa radara iznosi oko 32 tone.

Radar za praćenje ciljeva i navođenje raketa H-200 / Foto: Dimitrije Ostojić

Osmatračkim radarom JSG-100 i Radarom za praćenje ciljeva i navođenje raketa RV, upravlja se daljinskim putem iz Komandnog vozila CCV (Communication and Control Vehicle). Dakle, posade oba radara, imaju zadatak da radare dovezu na položaj, prevedu u borbeni poredak i uključe u rad. Upravljanje radarima i kompletnom baterijom vrši se iz ove CCV Stanice koja se takođe nalazi na točkaškoj šasiji 6×6. Stanica može upravljati komponentama baterije (radari i lansirna vozila) putem žične veze na daljinama do 300 metara ili putem bežične veze na daljinama do čak 1000 metara.

Namena Komandnog vozila CCV:

– daljinsko upravljanje napajanjem i slanje govornih komandi na borbena vozila
– blagovremeni prijem borbenih komandi i naređenja od pretpostavljene komande u realnom vremenu
– sposobnost prijema i korišćenja informacija  o situaciji u VaP-u koje su poslate od drugih izvora
– blagovremeni prikaz informacija o situaciji u VaP-u i raketama, podsistemima upravljačkog vozila i vozila za lansiranje raketa
– izveštavanje pretpostavljene komande o kompletnoj situaciji u vazduhu i rezultatima gađanja
– obrada podataka, upravljanje vatrom, izračunavanje momenta lansiranja, susreta, kontrola leta rakete, ocean rezultata gađanja
– obuka pojedinaca i posluge
– kontrola funkcionisanja vozila za lansiranje raketa i procesa lansiranja

Deo unutrašnjosti komandnog vozila / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Komandno vozilo CCV sastoji se od upravljačke kabine i šasije. Upravljačka kabina sadrži niz konzola na kojima su ugrađeni pokazivači:
– situacije u VaP-u
– zone lansiranja
– komandni displej
– displej za osmatranje
– displej za praćenje
– uređaji za komunikaciju
– uređaji za obradu informacija

Broj prikazivanih ciljeva iznosi do 100, dok je broj ciljeva na praćenju-indikovanih do 16. Mogućnost finog praćenja do 6 ciljeva jednovremeno. Kapacitet gađanja ciljeva iznosi do 6 ciljeva sa do 12 raketa. Masa Komandnog vozila CCV iznosi oko 18 tona. Stanica se napaja iz Pokretne stanica za napajanje (agregat) na točkaškoj šasiji 6×6.

Pokretni agregati za napajanje radara RV i komandnog vozila CCV, u daljini je vozilo za logistiku SPV / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

U bateriji FK-3 Vojske Srbije, nalaze se 4 samohodna Lansirna Vozila pod oznakom MLV (Missile Launch Vehicle). Lansirna vozila su platforme za lansiranje raketa. Vrše proveru i obezbeđuju napajanje raketama pre lansiranja i vrše lansiranje raketa. Takođe, obavljaju i zadatke prevoženja do 4 rakete u kontejnerima. Opremljena su sistemom za automatsku nivelaciju, samopozicioniranje i samoorijentaciju.

Lansirno vozilo se sastoji od sledećih komponenti sistema:
– uređaj za lansiranje
– sistem za upravljanje vatrom
– sistem za podizanje kontejnera
– uređaj za napajanje
– komunikacioni sistem
– vozna šasija 8×8

Rakete se mogu lansirati sa Lansirnog vozila u krugu od 360 stepeni po azimutu, pod  stalnim uglom elevacije od 60 stepeni, usmeravajući se brzinom od 20 stepeni po sekundi po azimutu. Radi se dakle o lansiraju kosim startom, a ne vertikalno.
(Slika 5)
U sastavu raketne baterije videli smo i 2 Vozila za transport i pretovar raketa sa kranom, kao i 2 Vozila logistike SPV (Spare Parts Vehicle).

Vozilo za transport i pretovar raketa sa kranom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prema tome, sastav raketne baterije FK-3 u punom sastavu čini 15 vozila, od kojih vozila za transport i pretovar raketa i vozila logistike ne zauzimaju svoja mesta na vatrenom položaju već u pozadini, u očekujućem reonu ili drugoj poziciji razmeštaja, sa koje mogu brzo po potrebi intervenisati sa pretovarom dodatnih raketa ili sa dovoženjem rezervnih delova, alata i pribora u slučajeva potrebe za brzim otklanjanjem kvarova na licu mesta.

Što se tiče navođenja raketa, nismo čuli niti saznali ništa novo, pa možemo ponoviti u najkraćim crtama da se rakete navode kombinovanim sistemom radio-komandnog navođenja i “vođenja kroz projektil TVM”. Na daljinama kraćim od maksimalnih, prema nekim izvorima do 75 km, primenjuje se pun komandni sistem navođenja, u kome radar za navođenje raketa prati i rakete i ciljeve i na osnovu razlike u koordinatama formira i šalje upravljačke komande raketama u letu. U drugoj sekvenci navođenja, do 100 km, u okolnostima bez ometanja, omogućava raketi da signale radara za navođenje sa zemlje koji su se reflektovali od cilja i koji su primljeni na prijemnicima RGS (radarske glave za samonavođenje) rakete, pošalju nazad ka radaru za navođenje raketa na zemlji. Radar za navođenje raketa na zemlji, poseduje računare veće snage i bolje mogućnosti kalkulacije parametara u odnosu na raketu i u stanju je da formira kvalitetniji paket upravljačkih komandi, koje se onda šalju na raketu u letu. Ukoliko dođe do ometanja radara za navođenje raketa na zemlji u toku leta rakete ka cilju, u tolikoj meri da on više ne može formirati i slati upravljačke pakete ka raketi, radar će poslati raketi komandu da pređe u režim klasičnog poluaktivnog radarskog samonavođenja.

Pancir će, takođe mobilan, biti zaštita sistemu FK-3 / Foto: Dimitrije Ostojić

Tokom trajanja prikaza Štit 2022, mogli smo čuti od zvaničnika Ministarstva odbrane da se predviđa zajednički integrisani rad sa raketno-topovskim sistemima Pancir S1 koji će, pored ostalog, biti zaduženi za odbranu  sistema FK-3 od precizno vođene municije manjih odraznih površina, ali i drugih ciljeva.

Raduje i saznanje da su naše posade uspešno završile obuku u Kini i da su tokom bojevih vežbovnih gađanja, pogodile ciljeve na daljinama do čak 97 km, što je najmanje 3-4 puta na većim daljinama nego ikada ranije i gotovo do potpunog maksimuma mogućnosti ovog sistema, koja iznosi do 100 km po daljini.

Poklon predsedniku Srbije od 250. brigade – maketa sistema FK-3 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na kraju, kao neki zaključak, možemo sam ponoviti ono što smo pisali i ranije, a to je da je raketni sistem PVO FK-3 ubedljivo najznačajnije pojačanje protivvazduhoplovnog sistema naše zemlje, prvo uopšte od sredine 80-tih godina prošlog veka i da će, zajedno sa Pancirima, modernizovanim Nevama i Kubovima, PASARS-ima i drugim artiljerijsko-raketnim sistemima PVO, a sve pod budnim okom radara naše službe VOJiN poput AN/TPS-70, S-600 i nadamo se uskoro i novih radara GM-400 i GM-200, činiti kičmu srpske protivvazduhoplovne odbrane još dugi niz godina.

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista.

Zoran je koautor knjige „Nebeski štit sa zemlje – Samohodni raketni sistem 2K12 Kub/Kvadrat“ i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku.

Komentari

s

Moj predlog za dalje opremanje je HQ-9B (ili S-400 ako se steknu uslovi ) i topovi SA-2. U avijaciji bi voleo da vidim L-15 kao LIFT avion i FC-31 kao šlag na torti jer je avion 5.generacije. Slažem se da se kupi i Rafal i da to bude tri eskadrile. Jasno je da će Kineski Y-20 ponovo biti u Srbiji jer ovo svakako nije 4 baterije. U ratnom rasporedu bi zadaci Pancira i Fk-3 verovatno bili zaštita Brigada (jedna baterija FK -3 mu dođe na jednu brigadu ,a mešovita brigada neka sačeka HQ-9B) . Dakle PVO kišobran Srbije je trenutno FK-3,Pancir S-1,KuB, Neva i topovi Pasars 40mm kao i Mistral rakete, igla, šilo i Strela S-10. Zgodno. Čestitam braćo i sestre Srbi i Srpkinje, nek nam pravilno i časno služi. Živeli.

Odgovori
e

Nestrpljiv sam dok ne stignu sve 4 baterije.I nacin dopremanja mi je bio impresivan.
Pitanje za dobronamerne, koliku povrsinu nase zemlje efektivno 4 baterije mogu da pokriju?

P

Zaboravio si i par Type004 nosaca aviona

G

Prepelica za mesec dva izlai type 003,imace elektromagnetni katapult iduce godine 004 koji ce imati nuklearni pogon.BTW vec su 2 razaraca type 055 nova zasla iz dajlana.Inace po protivbrodskim sposobnostima je bolji od arleigh burke klase a o tikonderogi da ne pricam

m

moj predlog za dalje opremanje je izgradnja novih skola i vrtica, kanalizacione mreze i postorjenja za preradu otpadnih voda u beogradu te davanje normalnih plata nastavnom i zdravstvenom kadru, vojsci i policiji!

V

@Marko
Imali smo periode kada nije ulagano u vojsku. Nešto se ne sećam da je tada cvetala gradnja škola, vrtića i kanalizacionih mreža.
Za plate imate pravo.
Ovo je specijalizovani portal i komentatori nisu botovi već ljudi koji se itekako razumeju u avijaciju.
Imajto to na umu kada pišete komentare.

B

Izvozna verzija Hq 9B ima domet 120km inace ima maksimalan domet 200km. Oni imaju i Hq 22B domet 200km i uskoro dolazi C verzija domet 250km . Onda je bolje kupiti Evropski SAMP/T koji je nama nudjen jer on ima rakete aktivnim radarskim vodjenjem domet 120km i IC raketu domet 40km i nova raketa da bi lakse oborile balisticke rakete.

S

Da li će sve 4 baterije biti u Beogradu ili je moguće da budu raspoređene po jedna baterihj u većim gradovima ili vojnim centrima?

Odgovori
S

Nije moguce deljenje zato sto pise u tekstu sta cini jednu bateriju! Kako su naveli kupili smo jedan divizion, a on se sastoji iz cetiri baterije, a jedna baterija se sastoji iz 15 vozila navedenih u tekstu. Vrv ce jedna baterija cuvati Bgd, druga NS, treca Nis i cetvrta Kraljevo.

M

Pa ovo bi bio neki zakljucak… poenta je da nema smisla razlagati resurse tako po vecoj teritoriji, jer vatrena moc ima smisla samo ako je koncentrisana jer u suprotnom svaki sitem bez obzira na prezicnost/kvalitet je lako neutralisati metodom zasicenja.
Jadnostavno govoreci, ako bi ti sistemi/baterije bili razdvojeni, oni agresori zbog kojih je taj sistem i kupljen, znaci u kontekstu adekvatnog protivnika za dati sistem, bi taj isti sistem neutralisasi u prvih par sati ako bi on bio aktivan a ne skriven negde.
PVO zastita, taktitka, mogucnosti i performasne su jako kompleksna stvar kad zadjes u detalje. Na primer, taj sistem moze pogoditi cilj na 100km koji ne pokusava „aktivno“ da se brani (manevrom, ometanjem sta god….) ali ako je u pitanju agilan lovac, recimo F-16, niko takav cilj nece pogoditi na 100km, 50-60 km je realan maks domet za tako nesto. Na 100 km ce biti pogodjen transportni avion, veliki dron, c2 (comand and control) avion, znaci velik i spor cilj ili manji ali jako statican (ne manevrisuci).
Kad to uzmes u obzir, pre ce biti da je potrebno 3 baterije ovo tipa samo za odbranu Beograda, kao minimum.
To takodje jasno govori da je potrebno jos minimum 4 baterije za zastitu kljucnih lokacija u Srbiji.
Mnogi ovde pominju Nis, ali zadnji put kada sam prolazio pored Nisa video sam brda na 3 strane samo je Zapadni u Zapad-Jug pravac malo otvorenija dolina, sta mislis odakle ce krstarece rakete doci i koliko ce vremena imati FK-3 da reaguje kad se one pojave jasno na radaru na samo 7,8 km od grada, za Nis je Pancir idelana, i slican sitem, znaci precizan ali i brz pre svega. Beograd je u tom smislu zahvalniji za odbranu.

M

I da, da ne zaboravim. Takodje treba uzeti u obzir da je ovo dosta mobilan sistem i to je jedna od njegovih kljucnih prednosti.
Sto znaci da taktika negove upotrebe i njegov cilj moze biti razlicit u mirnodopskim i ratnim uslovima.
U mirnodopskim uslovima bi imalo smisla rasiriti njegove delove po Srbiji da bi se dobila veca pokrivensti ali i onda treba imati u vidu sta je to tacno potrebno zasititi, ipak, ako bomba/raketa padne u sred nicega, koga je to i briga, zna se gde su stvari koje se sitite i odakle im se moze efektivno prici.
U ratnim uslovima bilo kakva prica o razlaganju sredstava ne pije vodu, vatrena moc mora biti koncentrisana, to je imperativ.
A obzirom da je sistem dosta mobila, on se pred ratno stanje moze premestiti radi prelaska na nove polozaje i „novu ulogu“ tako reci.

B

Odlican sistem. Bravo za nasu vojsku.

Odgovori
J

Čitam kao omađijan..bravo Zorane…bravo i hvala.

Odgovori
M

Mnogo dobro izgleda u nasim bojama za razliku od onih drecavo plavih kineskih kamuflaža :-)

Drago mi je sto se i lanseri rotiraju 360° dok je vozilo parkirano. U tom slucaju jos bolje nego vertikalno (hladno) lansiranje. Domet je stvarno preko potreban za nasu zemlju i nesto sto nam je debelo falilo 99te. Veliki doprinos efektu odvracanja!

Ako 15 vozila čini jednu bateriju, a 18 kineskih aviona je sletelo, onda pretpostavljam da jos 3 baterije tek treba da stignu.

Odgovori
N

Dva vozila po avionu, e sad, pitanje je koliko je kompleta naručeno…uglavnom računica kaže da bi trebalo bar još 20 do 30 letova.

M

Upravo to sa okretanjem lansera sam i ja primetio. Pitanje za Zorana posto vlada materijom 1/1, da li je ovo bolje ili ipak sistem kada raketa stoji pod uglom od 90 stepeni i ispaljuje se vetikalno? U svakom slucaju kvantni skok za srpski PVO.

Z

@Milan Kosanović

Što se tiče načina lansiranja, svakako je brža reakcija sistema kod sistema sa vertikalnim lansiranjem, jer rakete možeš lansirati bilo gde po azimutu, ne gubeći vreme na rotaciju lansera.

Ovde se lanseri okreću brzinom od 20 stepeni po sekundi, što bi značilo maksimalno 9 sekundi za rotaciju, a recimo u proseku 4-5 sekundi. Suštinski, sistem bi trebao raditi u svom sektoru, pa je onda i brzina reakcije niža (cca 2 sekunde).

Prednost kosog lansiranja je što ti se ne može desiti, kao kod hladnog vertikalnog lansiranja, da ti se raketa nakon katapulta iz lansirnog kontejnera „vrati nazad“ na lansirno oruđe jer se nije pokrenuo raketni motor i na taj način detonira i uništi i preostale rakete i sam lanser.
Videli smo nekoliko takvih slučajeva kod sistema iz porodice S-300P.

B

@Nixon

Ukoliko je bilo 18 aviona, a 15 vozila ima u bateriji, dok su neki letovi verovatno imali po dva vozila u sebi, onda je ili stiglo vise od jedne baterije, ili je isporucen i znacajniji broj raketa.

V

Karakteristike nišanskog radar su takve da prednosti hladnog starta ne bi došle do izražaja, šta više, niša ne bi značile. Sa druge strane, održavanje i čuvanje takvih raketa je daleko složenije od ovih, tako da je za sada ovo najoprimalnije rešenje.

б

Одлична куповина, да добро служи у миру! А макета са хладним стартом чисто да заголица машту за даље набавке! ;)

Odgovori
B

Kupljena samo jedna baterija. Toliko od političara i divizionu.

Odgovori
M

Odakle ti to znaš? Veruješ samo ono što vidiš na izložbi?
Koliko je kupljeno, uplaćeno i dopremljeno su tri različite stvari.

B

Kupljene su 4 baterije.

S

Pa čekaj kad neka zemlja kupi 100 aviona jel oni bivaju isporučeni jedan za drugim ili postoji neki vremenski razmak koji može i da bude nekoliko godina od prvog do zadnjeg aviona?

Z

?!? Druže čitaš li ti tekst? Lepo ti čovek reče da su kupljene 4 baterije.

L

Напредак, прво је било није купљено предизборна обећања, кинеско смеће, неће сада стићи не могу транспортовати, сад смо дошли до једне батерије. Шта је следеће? Само две, три …макете итд без краја до краја :)

M

Nema šta respektabilna igračka.Pokazalo se da nam je Kina i više nego prijatelj jedini koji nas nizašta ne ucenjuju, gledaju da nam na svakakav način pomognu na obostranu korist.Sećam se da su tokom rata 1999 god. stalno ismjaavali Kinu kako je ona slaba i ne može da nam pomogne posle 23 godine oni su ekonomska sila broj jedan.Održati ove veze sa Kinom po svaku cenu.

Odgovori
D

Meni su ovi naši FK-3 prelepi.
U ovoj šemi bojenja veoma liče na s-300 ili s-400, pa mi nekako samim tim deluju moćno, a pritom izgleda da ne zaostaju uopšte od s-300 PMU1, naprotiv

Odgovori
P

Mislim da su po navodjenu i tehnologiji radara ispred PMU-1.

P

Ja mislim da smo mi kupili samo ovu jednu bateriju, a da su politicari u neznanju ili namerno svako lansirno orudje proglasili za bateriju. Citam sada sve vesti o tome i izjave i sve mi se cini da je to to sto je bilo na Batajnici od FK3. Narocito izjava peCednika da nismo mogli da gadjamo nista a sada mozemo osam ciljeva od jednom sa po dve rakete mi govori da ne postoje druge baterije jer onda bi rekao da mozemo da gadjamo 32 cilja sa po dve rakete da je 4 baterije stiglo. Posle toga je rekao i da se nema vise para i da ne sme da se ugrozi budzet. Ako neko misli da gresim gde su ostale tri baterije?

Odgovori
A

Kupili smo 4 baterije i 200 raketa. To je pored ovog clanka navedeno na vise mesta. E sad, ako ti ne verujes, to je tvoj problem.
Mi nekako imamo obicaj da nista ne verujemo dok nam neko ne pokaze pa i tad smo skepticni. Takav smo narod.
I normalno uvek je u tudjega tatka pogolema …

M

Razumem ja sve i ono “ verujem samo ocima“, ali ljudi, dajte malo razumevanja. Najmocniji PVO je kupljen i stigao je ceo ili delimicno. Hocete da vam komandant licno dodje na vrata i pokaze sve crno na belo. Koliko sebi dajemo pravo na sve, pa to je smejurija.

Vece je pitanje kako cemo dobiti vec uplacene Pancire S1M!

F

Treba pored Pancira kupiti i odgovarajući broj sistema FK-1000 (pandan Panciru) kratkog dometa za odbranu baterija većeg dometa i bitnih objekata. Dva različita sistema se bitno teže ometaju ili “prevare” nekim taktičkim trikovima nego jedan. Bolje i koristiti i po 4 rakete za jedan cilj pa ga sigurno oboriti nego biti non-stop pod bombama. Što veći procenat oborenih napadačkih aviona na početku to će pre druga strana da odustane od bombardovanja.
Možda je čak bolje prebaciti Pancire u zaštitu jedinica na maršu – može da dejstvuje i iz pokreta, a (budući) FK-1000 koristiti umrežen sa FK-3, i nadajmo se, HQ-9B i S-400/500.
U bilo kom budućem ratu će pored aviona biti i napada rojevima dronova i napadima salvama krstarećih i balističkih raketa, bolje spreman nego poražen.

Odgovori
G

Ma samo df 17 21 i 26 od kineza,nista drugo,ako ne daj Boze ponovo zaratimo sa NATOom sa tim rakrtama mogli bi da unistimo AEGIS offshore u rumuniji i koju Tikonderogu i Atrli Burka u jadranu spicimo,takodje okolne aerodorme da gadjamo

Т

Тотална је глупост куповати систем који је настао као дериват Панцира и т још са топовима различитог калибра, као да купујеш дачију и реноа…

Da, FK-1000, Kinezi su na sajmu prikazali i FK-2000, a imaju komentari gde se spominje njihov sistem kratkog i srednjeg dometa LY-70 kao odlična dopuna za FK-3. 😁

N

@Prepelica Potpuno isto sam pomislio :))) A kad maštamo, evo mog dream teama:
Dassault Rafale*36
Mig 29 SM*14 (do isteka resursa)
Su 35s*16 (umesto Migova)
Su 34*16 (ozbiljan lovac-bombarder)
T50*36
Casa C295*16
Y20*4

Odgovori
M

Imam jedno pitanje, pošto vidim da se govori o tome koliko je baterija stiglo i koliko je naručeno.
Pošto, koliko sam ja razumeo, jedna baterija se sastoji iz 15 vozila ( izvinjavam se svima ako grešim, nisam ekspert, samo ljubitelj ove tematike), da li to znači da je u onm velikom transportnom avionu moglo da stane samo jedno vozilo?
Hvala na odgovoru.

Odgovori
V

Ne,samo dva vozila

m

Može li iz FK-3 koji sad imamo da se lansiraju i rakete dometa 170 km koje imaju Kinezi na svojoj verziji ovog sistema?

Odgovori
s

Naravno da moze ali treba da se izvrse neke izmene! Kinezi testiraju verziju gde je domet 250km! Mozda jednog dana i nasi budu modernizovani u toj varijanti kad budu to dozvolili kinezi! E sad da li je njemu domet 100km kako kazu za javnost ili po mom nekom misljenju i veci i ide do 150km u idealnim uslovima! Mislim da je bitno za nas sto nam ovako moderan sistem cuva nebo i da se nadamo da ce biti vise baterija!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend