Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025

Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

10. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

29. dec 2024

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024

[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024
Još jedna proizvodnja komponenti za enterijere civilnih aviona u Hrvatskoj: Otvoreno postrojenje austrijsko-kineskog FACC-a u Jakovlju
Feliks Baumgartner (krajnje levo) izveo je letački prikaz prilikom otvaranja postrojenja sa svojim Bo-105C helikopterom / Foto: FACC

Još jedna proizvodnja komponenti za enterijere civilnih aviona u Hrvatskoj: Otvoreno postrojenje austrijsko-kineskog FACC-a u Jakovlju

Austrijska kompanija za proizvodnju komponenata i sistema za civilnu avio-industriju FACC svečano je otvorila svoje postrojenje u Hrvatskoj u gradu Jakovlju, nedaleko od Zagreba. Otvaranju su prisustvovali predsednik Vlade Hrvatske Andrej Plenković i rukovodstvo austrijske kompanije koja je od 2009. godine u vlasništvu kineskog vazduhoplovno-industrijskog konglomerata AVIC.

FACC će, kako je saopštila kompanija, u Hrvatskoj proizvoditi komponente za enterijere kabina putničkih ali i poslovnih aviona. Na ceremoniji je istaknuto da kompanija planira da od sadašnjih 170, do 2025. godine dođe do 600 zaposlenih u Jakovlju.

Izgradnja postrojenja trajala je 10 meseci i hrvatska lokacija će biti šesta po redu u globalnom proizvodnom portfoliu kompanije.

– Odlična infrastruktura, blizina Zagreba, visokoobučeni stručnjaci, univerziteti u okolini sa specijalistima iz više oblasti i odlične logističke veze sa FACC korporativnom bazom i evropskim mušterijama glavni su razlozi zbog kojih smo izabrali Hrvatsku. – kazao je direktor kompanije Robert Mahtlinger, koji je iskoristio poznanstvo sa Feliksom Baumgartnerom koji je iz Austrije doleteo helikopterom i svečano otvorio postrojenje.

FACC je na ceremoniji otvaranja prikazao „autonomni avio-taksi“ EHANG 184. Proizvođač letelice (takođe kineska kompanija) EHang angažovala je FACC radi razvoja strukture, sertifikaciju i postprodajnu podršku / Foto: FACC

Kako su iz FACC-a istakli, faza 1 postrojenja koštala je 15 miliona evra i predstavlja najveću grinfild investiciju van Austrije za kompaniju. Postrojenje je izgrađeno modularno i dograđivaće se u još dve faze u budućnosti.

Mogla je i Srbija?

Pored državne subvencije od oko 6 miliona evra za zemljište, postrojenje za reparaciju delova turbomlaznih motora koje MTU u Novoj Pazovi gradi i koje ovih dana dobija prve obrise (zgrada je završena, sledeća faza je postavljanje mašina) predstavlja investiciju od 100 miliona evra. Srbija tako neće i dalje proizvoditi komponente i avio-delove (ako izuzmemo privatnu kompaniju Konelek koja proizvodi alate za proizvodnju za više kompanija, među kojima i Erbas) ali će kroz MTU imati svakako profitabilnijeg izvoznika u poređenju sa FACC-om.

FACC će u Hrvatskoj proizvoditi delove enterijera putničkih kabina za putničke i poslovne avione / Foto: FACC

Interesantno je da je kompanija koja se bavi proizvodnjom ključnih kompozitnih segmenata strukture za Erbasove i Boingove putničke avione iz Ujedinjenih Arapskih Emirata Strata projektovana uz pomoć austrijskog FACC-a koji je kupljen od strane AVIC-a 2009. godine što je tada predstavljalo prvu kupovinu nekog većeg globalnog vazduhoplovnog proizvođača od strane neke kineske kompanije. Strata je tada, kako je barem bio plan koji je tada komunicirao prvi potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić, bila u potrazi za izgradnjom još jednog postrojenja za proizvodnju delova strukture putničkih aviona van Emirata i Srbija je bila zainteresovana da se nametne kao lokacija. Strata je na kraju izabrala drugu lokaciju u Severnoj Africi.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ix

Uzas. Ti ce se Kinezi za koju godinu pokazati kao Rusi sto su pa ce biti „problema“ sa ovim i mnogim drugim znatno vecim „projektima“! Recimo kada za koju godinu napadnu Tajvan bice drz’ ne daj, sankcije itd…

Odgovori
Sr

@Ixylon
Znaci kad Austrijanci, kineskim param grade fabriku u Hrvatskoj, to je nekako povezano sa vidjenjem rata izmedju Ukrajine i Rusije?

Nista onda, nemoj se grejati na Putinov gas, ah da nemoj ni da kupujes nista sto se proizvodi u Nemackoj, posto jelte, rat, nepravda, ovo, ono…

Zo

Nijedan članak nisam pronašao u hrvatskim novinama :D U Srbiji bi se pisalo mjesec dana o tome. ehehhe

Odgovori
V-

Vec vidjeno….Enikon Aerospace

Iv

Mnogo vazna vest i bas bitno postrojenje, kao da proizvode svemirski brod

Ix

Pa sumnjam, premijer se pojavio, sigurno ce svi izvestiti, covek nema pametnija posla nego da se slika na otvaranju fabrike koja je kostala 15 miliona…

To

Pogledaj vijesti od subote…

Kr

U Hrvatskoj je vijest kada Ella Dvornik nateže gaćice. Inače iz vojnog resora nema nikakvih vijesti. Kao da je sve vojna tajna. Ako žele privući mlade ljude u vojsku onda moraju raditi na PRu

Ma

To ima veze sa stupnjem militarizacije društva, a Srbi su uvijek gajili afinitet prema vojsci pa se to trenutačno iskorištava u medijima jer je jačanje vojske dio propagande vlasti. Nije bezveze činjenica da su Srbi jako visoko na ljestvici po broju oružja na 100 stanovnika – “oduvijek” je oružje bila zanimljiva tema muškoj populaciji, a tako je i danas. U Hrvatskoj kult oružja nije tako izražen i puno manje ljudi (i u postotku) prati ili raspravlja o vojnoj tehnici i oružju.

Iv

Koncentrisati proizvodnju u neprijateljsku Kinu, uvoziti energente iz nepredvidive i poludele Rusije , pa ajd majstori ugusite proizvodnju hrane u Evropi i preselite je u Iran a posle kukajte recesija inflacija problemi obskrbe ….

Odgovori
Vl

Pozdrav. Ja bih nešto dodao. Startu je “dovodio” Dinkić kroz Mubadalu kao vlasnika iste. FACC je bio samo jedan od kontraktora u celom poslu, poprilično zbog iskustva jer su ugovori (Strati) već bili dodeljeni pre nego sto je izgradnja počela.

Odgovori
Pe

Pa to sam i napisao, oni su im maltene projektovali fabriku a poslovni deo smisla Strata priče je osiguran pre, pre svega na vetru narudžbina za Emirate i Etihad.

Mi

Bravo komsije!

Odgovori
Iv

Hahah

ma

Prva slika kao da je iz Alan Forda ispala:
1) Red Baron koji je tu slučajno (helicem dovezao direktora)
2) Direktor
3) Član partije koja plaća cijeli dernek
4/5) Dva lokalna šerifa

Odgovori
u�

Znate koliko je iznosi subvencija po radniku FACC-a od strane hrvatske države? Nula. A od koga je FACC dobio zemljište? Od nikoga, morali su ga kupit po komercijalnim cijenama. Barem onda subvencionirana struja/plin za FACC? Ništa.

Odgovori
Th

Verovatno ce sada morati iz Srbije uvozit radnike. Ta fabrika je
valjda deo sporazuma zbog peljeskog mosta.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs