Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo objavilo je sredinom decembra tendersku dokumentaciju za nabavku višenamenskog helikoptera sa pratećom opremom. Objavljivanje tendera je nastavak procesa uspostavljanja Helikopterske jedinice ovog kantona Federacije Bosne i Hercegovine i kupovine njene prve letelice. Takođe je deo napora Vlade Federacije BiH u obezbeđivanju vazduhoplova koji će se koristiti za zaštitu i spasavanje ljudi i materijalnih dobara, i plana objavljenog početkom oktobra prošle godine u kome se navodi nabavka dva aviona Air Tractor, kao i dva helikoptera.
Iako do sada zvanično nije bilo poznato koji tip helikoptera bi mogao nabavljen za MUP Kantona Sarajevo, Tango Six je još prošle godine došao do saznanja da će to biti američki Bell 412, a naš portal je preneo i informaciju da se tražio helikopter za prevoz minimalno 10 ljudi, kao i da je budžet za nabavku bio 12,77 miliona evra.

Sada se u tenderskoj dokumentaciji spominje da je procenjena vrednost javne nabavke nešto preko 14,2 miliona evra bez PDV-a. Ovim dokumentom definisani su svi uslovi i zahtevi nabavke, kao i taktičko-tehničke karakteristike helikoptera koji se želi kupiti. Javno otvaranje ponuda održaće se 19. januara 2023. godine., rok važenja ponude je 90 dana od trenutka isteka roka za prijem.
Osim helikoptera sa pratećom i dodatnom opremom, ugovorom će biti obuhvaćena i obuka 11 pripadnika Helikopterske jedinice i to obuka dve posade, operatora spoljašnje dizalice i 6 pripadnika tehničke službe. Rok isporuke helikoptera ne može biti duži od 24 meseca od dana potpisivanja ugovora, a u okviru pomenutog vremenskog roka ponuđač treba da definiše rok isporuke. Ukoliko u isporuci bude kašnjenja, ponuđač je dužan da plati kaznu koji za svaki dan kašnjenja iznosi 0,1 posto od vrednosti ugovorene robe, s tim što ukupan iznos kazne ne može biti preko 10 procenata vrednosti ugovora. Potrebno je da garantni rok bude tri godine ili 2.000 sati naleta, šta prvo istekne.
Helikopter mora biti dvomotoran, novoproizveden (navodi se datum proizvodnje 1. jul 2022. godine ili kasnije), mora zadovoljavati Kategorije A i B prema EASA i imati EASA Tipski sertifikat, a uz helikopter mora biti isporučena kompletna dokumentacija. Letelica sa obe strane transportne kabine mora imati bočna klizna vrata sa korisnom širinom od najmanje 900 mm, broj putničkih sedišta mora biti najmanje 13, pod putničke kabine treba biti takav da se na njega može postaviti radna stanica optoelektronskog sistema ili oprema za medicinski transport, a helikopter mora imati udvojene komande leta i 4-osni autopilot.

Maksimalna masa pri poletanju letelice se mora kretati od 3.750 kg do 7.200 kg, prečnik nosećeg rotora veći ili jednak 14,5 m, stajni trap može biti sa skijama ili točkovima uz dodatne ploče za sletanje (tzv. Slump Pads) i sa najvećim mogućim klirensom. Najveća trajna snaga motora, kada rade oba motora mora biti veća ili jednaka 550 kW, a kada jedan motor ne radi veća ili jednaka 700 kW. Rezervoar za gorivo mora imati kapacitet od 900 litara upotrebljivog goriva, glavni prenosnik sistema prenosa snage mora imati mogućnost rada u trajanju od 30 minuta u slučaju rada bez ulja.
Od dodatne opreme tu su optoelektronski sistem sa laserskim obeleživačem, reflektor, spoljašnja dizalica maksimalne nosivosti veće ili jednake 245 kg sa dužinom kabla većom ili jednakom 80 m, spoljašnji izvlačeći uređaj za spuštanje desanta, meteo radar, uređaj za traženje i lociranje položaja mobilnog telefona, spoljašnji zvučnik sa sirenom, kuka za nošenje podvesnog tereta nosivosti veće ili jednake 1.500 kg, a uz helikopter treba isporučiti i sistem za gašenje požara kapaciteta ne manjeg od 900 litara.