Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
[FOTO-REPORTAŽA] Tango Six u Bugarskoj: Obeleženo 110 godina vojne avijacije – glavne atrakcije letačkog programa i statičke izložbe sovjetski avioni, helikopteri i sistemi PVO
Jedino gde se trenutno u Evropi mogu videti jurišnici Su-25 je Bugarska / Foto: Uroš Mitrović

[FOTO-REPORTAŽA] Tango Six u Bugarskoj: Obeleženo 110 godina vojne avijacije – glavne atrakcije letačkog programa i statičke izložbe sovjetski avioni, helikopteri i sistemi PVO

Tango Six je tokom vikenda posetio Treću vazduhoplovnu bazu bugarskog Ratnog vazduhoplovstva Graf Ignjatijevo koja je u subotu 25. juna bila mesto održavanja, kako je zvanično najavljeno, ‘‘Otvorenog letačkog dana‘‘ upriličenog povodom značajnih jubileja, 110 godina bugarske vojne avijacije (za dan je uzet dan kada je izvršen prvi borbeni let) i 85 godina od dodela ratnih zastava vojnim avijacijskim jedinicama. Najveća ovogodišnja vazduhoplovna priredba u Bugarskoj bila je odlično organizovana, uz bogat letački program i statičku izložbu vojne tehnike, sa skoro svim tipovima aviona, helikoptera i sistema PVO sa kojima raspolaže bugarska vojska.

Bila je to jedinstvena prilika da se na jednom mestu vide još uvek operativni sovjetski tipovi vazduhoplova koji će, sasvim sigurno u narednih nekoliko godina nestati iz inventara zemalja članica NATO. Tu posebno treba istaći jurišni avion Su-25 (popularni Grač, zapadna oznaka Frogfoot) koga u Evropi, ako ne računamo Belorusiju i Ukrajinu, koristi još samo Bugarska. Ovoga puta se Su-25 mogao videti ne samo na statici, već i u letu, što je na našem kontinentu prava retkost i velika atrakcija. Nismo međutim uopšte videli desantno-jurišni helikopter Mi-24, moguće je da su dva preostala primerka koja su remontovana pre nekoliko godina, sada prizemljena i da više neće leteti.

Jedan od svega dva operativna bugarska Mi-17 / Foto: Uroš Mitrović
AS-532AL Cougar u varijanti za borbeno traganje i spasavanje (CSAR) / Foto: Uroš Mitrović
Graf Ignjatijevo je matična baza bugarskih lovaca MiG-29 / Foto: Uroš Mitrović

U letačkom programu, koji je već tradicionalno počeo preletom srednjeg transportnog helikoptera Mi-17 sa okačenom bugarskom zastavom, mogli smo da vidimo 13 aviona i 4 helikoptera, bugarski vazduhoplovci pokazali su kvalitetno letenje, dobru obučenost i letačko umeće. Moramo ipak istaći letenje posade srednjeg transportnog helikoptera Mi-17, pilota školskog aviona Zlin Z-242L i pilota lovaca MiG-29.

Desantiranje specijalaca prilikom prikaza borbenog traganja i spasavanja / Foto: Uroš Mitrović
Demonstracija gašenja požara / Foto: Uroš Mitrović

Osim što je Mi-17, zajedno sa srednjim višenamenskim helikopterom AS-532AL Cougar korišćen u izvođenju simulacije borbenog traganja i spasavanja (CSAR) kojom prilikom su iz Kuguara tehnikama rappel i fast rope desantirani pripadnici specijalnih snaga, solo nastup posade 17ce je bio neubičajno dinamičan i energičan za ovaj tip helikoptera. Osim toga, njegov let je bio jedan od onih koji su izvedeni bliže publici što je dodatno oduševilo prisutne, a zajedno sa AS-532AL izvedena je i simulacija gašenja požara protivpožarnim vedrima.

Drugi, prema mišljenju ekipe Tango Six portala koja je bila na licu mesta, najatraktivniji letački nastup bio je program koji su izveli piloti školskog aviona Zlin Z-242L Zevs, najnovijeg tipa letelice koja je uvedena u naoružanje RV Bugarske. Posada Zlina letela je kao da se nalazi na svetskom prvenstvu u akrobatskom letenju, izvodeći neverovatne manevre ovim odličnim češkim avionom.

Presretanje i prizemljenje uljeza koga je predstavljao transporter C-27J / Foto: Uroš Mitrović
Lovački par su, zanimljivo, činili dvosedi MiG-29UB / Foto: Uroš Mitrović

Lovački avioni MiG-29, čija je Graf Ignjatijevo matična baza, imali su čak tri izlaska, odnosno tri letačke tačke. Prva je bila prikaz presretanja i prizemljenja vazduhoplova koji je nenajavljeno ušao i leteo u bugarskom vazdušnom prostoru, uljeza je predstavljao taktički transportni avion C-27J Spartan. Interesantno da su na ovaj ‘‘zadatak‘‘ poletela dva dvoseda MiG-29UB opremljenih sa vežbovnim sredstvima UZR-60 koji su potom izveli i simulaciju bliske manevarske vazdušne borbe. Ono što je novost je da je jedan od dvoseda (ev. broj 14) na desnoj strani levog vertikalnog stabilizatora dobio portret prvog bugarskog vojnog pilota Radula Milkova. Treće pojavljivanje 29ke bio je odlična solo nastup jednoseda MiG-29A čiji je pilot, između ostalog, izveo i manevar ‘‘zvono‘‘.

Grači su doleteli iz vazduhoplovne baze Bezmer  / Foto: Uroš Mitrović
Interesantno detalj izvučene vazdušne kočnice / Foto: Uroš Mitrović
Bugarska je u Belorusji remontovala i modernizovala 8 Su-25, od kojih dva dvoseda Su-25UBK / Foto: Uroš Mitrović

Prosečan redovan posetilac aeromitinga sugurno bi imao dve zamerke na letački program, prvi je da je u pojedinim momentima pauza između letenja bila predugačka, čini se da program nije morao da traje čak tri sata, a druga zamerka je da su neki vazduhoplovi leteli prilično visoko i daleko od publike. Kao što smo već napomenuli, Bugarska je trenutno jedino mesto u Evropi gde se na zemlji i u vazduhu mogu videti operativni jurišni avioni Su-25. Iz matične baze Bezmer su za ovu priliku doletela dva aviona, po jedan jednosed Su-25K i dvosed Su-25UBK, nakon zajedničkog solidnog nastupa, posada dvoseda izvela je solo program. Interesantno je, a i na mnogim aeromitinzima uobičajno, da su nakon letačkog programa dva MiG-a 29, oba Su-25 kao i jedan C-27J parkirani na rulnoj stazi ispred publike. Njihove posade su pre nego što su zaustavili svoje letelice, pozdravili prisutne, a to je rađeno i u vazduhu kada je publika pozdravljana mahanjem krilima aviona ili određenim manevrima helikoptera.

Formacija L-39ZA i dva PC-9M / Foto: Uroš Mitrović
U inventaru RV BUgarske nalazi se 6 Bell 206B-3 Jet Ranger III / Foto: Uroš Mitrović
Još jedna retka letelica koja se može videti u Evropi, AS-365N3+ Dauphin 2 / Foto: Uroš Mitrović
Dva operativna transportera C-27J Spartan / Foto: Uroš Mitrović
Relativno skoro remontovani laki transporter L410UVP-E / Foto: Uroš Mitrović

Svoje solo nastupe imali su i piloti transportera C-27J, školsko-borbenog aviona L-39ZA Albatros, školskog aviona PC-9M, lakog višenamenskog helikoptera Bell 206B-3 Jet Ranger III kao i višenamenskog helikoptera AS-365N3+ Dauphin 2 bugarske Mornaričke avijacije koji se kao tip takođe vrlo retko može videti na evropskim pa i svetskim aeromitinzima i sličnim događajima. Pored solo nastupa videli smo i prelete formacija, jednu su činili L-39ZA i dva PC-9M (piloti su izveli i razdvajanje, L-39 je krenuo u penjanju, Pilatusi u levi i desni zaokret) potom drugu dva C-27J, treću dva laka transportera L410UVP-E Turbolet. U jednom Turboletu nalazili su se padobranci, njih 4 je iskočilo noseći zastavu Ratnog vazduhoplovstva Bugarske, nacionalnu zastavu Bugarske kao i zastave Evropske unije i NATO čime je letački program i završen.

Najnovija letelica RV Bugarske, školski avion Zlin 242L Zevs / Foto: Živojin Banković
Jedan od najstarijih aviona bugarskih vazduhoplovni snaga, laki transporter An-2TD / Foto: Živojin Banković
PC-12/45 koristi se prvenstveno za prevoz veoma važnih osoba / Foto: Živojin Banković
“Kill mark“ sa siluetom F-15 na jednom od izloženih MiG-ova 29  / Foto: Uroš Mitrović
Bugarska je od 1962. do 2015. godine koristila ukupno 226 MiG-ova 21 / Foto: Živojin Banković

Statička izložba bila je, kada je u pitanju broj tipova aviona i helikoptera bugarske vojne avijacije, nešto manje brojna. Prikazani su školski avioni Z-242L i PC-9M, jurišnik Su-25K Frogfoot-A, dva lovačka aviona MiG-29A Fulcrum-A (zanimljivo da je jedan na vertikalnom stabilizatoru imao tzv. ‘‘kill mark‘‘ sa siluetom aviona F-15, verovatno sa neke vežbe), laki transporteri An-2TD Colt i PC-12/45, mornarički višenamenski helikopter AS-565MB Panther i srednji transportni višenamenski helikoptera AS-532AL Cougar. Osim toga prikazan je i tip aviona koji je povučen iz naoružanja krajem 2015. godine, stajanku su krasila dva MiG-a 21, jednosed MiG-21bis Fishbed-N i dvosed MiG-21UM Mongol-B koji spolja izgledaju kao da su još uvek operativni.

F-16CM iz Avijana u novoj Have Glass V šemi farbanja / Foto: Živojin Banković
Prvenstvo za ulazak u kabine letelica imali su najmlađi / Foto: Živojin Banković
… u jurišnik Su-25K se ipak nije moglo ući / Foto: Živojin Banković

Jedini inostrani gosti bili su Amerikanci, iz Avijana su doletela dva višenamenska borbena aviona F-16CM Block 40 555. lovačke eskadrile ‘‘Triple Nickel‘‘, 31. lovačkog puka RV SAD koji su bili izloženi na statici. Jedan od aviona ofarban je u novu šemu Have Glass V, a prisustvo ovog tipa aviona je razumljivo jer je Bugarska jedan od novijih kupaca, za sada je naručeno 8 F-16C i D Block 70, prvi primerci bi trebali biti isporučeni 2024. godine. U skoro svaki tip letelice RV Bugarske se moglo ući, sedeti u kabini (to ipak nije moglo kada je u pitanju Su-25K) ili kod helikoptera i transportera ući u teretni deo, a prednost su naravno imali najmlađi posetioci.

Borbeno oruđe sistema PVO Osa-AKM / Foto: Živojin Banković
Bugarska PVO još uvek koristi Volhov / Foto: Živojin Banković
Impresivna raketa V-880E sistema PVO velikog dometa S-200VE Vega / Foto: Živojin Banković
Još jedan sistem PVO velikog dometa, S-300PMU / Foto: Živojin Banković
Osmatračko-akvizicijski radar tipa P-18 / Foto: Živojin Banković

Ljubitelji sistema PVO mogli su da iz neposrednje blizine razgledaju borbeno oruđe 9A33M3 samohodnog raketnog sistema malog dometa 9K33M3 Osa-AKM, transportno-utovarno vozilo PR-14AM raketnog sistema srednjeg dometa S-125M1 Neva-M1, transportno-utovarno vozilo 2T7M samohodnog raketnog sistema PVO srednjeg dometa 2K12 Kub-M1, transportno-utovarno vozilo PR-11DA raketnog sistema srednjeg dometa S-75M3 Volhov, a posebno su bili interesantni elementi sistema PVO velikog dometa S-200 i S-300 tj. kamion KrAZ 255V1 sa vučnim transportno-utovarnim vozilom 5T82M sa raketom V-880E (5V28E) raketnog sistema S-200VE Vega-E i samohodno transportno-lansirno oruđe 5P85DU raketnog sistema velikog dometa S-300PMU. Od sredstava vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja bio je izložen osmatrački radar P-18.

Turboventilatorski motor RD-33 / Foto: Živojin Banković
Izbacivo sedište KM-1M / Foto: Živojin Banković
N statici je bio izložen veliki broj mitraljeza, topova, vazduhoplovnih ubojnih sredstava / Foto: Živojin Banković
Rakete vazduh-vazduh koje su pre svega korišćene na MiG-u 21 / Foto: Uroš Mitrović

Statička izložba imala je i druge sadržaje, mogli su se vudeti turboventilatorski motor RD-33 koji je pogonska grupa MiG-a 29, potom turbomlazni motor R11F2S-300 koji se nalazi na avionu MiG-21, izbacivo sedište KM-1M sa MiG-a 21, mitraljezi i topovi aviona Tu-2, Jak-23, MiG-15, MiG-17, MiG-19, MiG-21, MiG-23, MiG-29, Su-22, 32-cevni saćasti lanser UB-32-57 nevođenih raketnih zrna S-5 kalibra 57 mm, 20-cevni saćasti lanser B-8M1 nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm, podvesni nosači za rakete vazduh-vazduh APU-470, APU-60, APU-73, APU-13, APU-13MT, rakete vazduh-vazduh RS-2US, R-3S, R-3R, R-13M, R-60MK, R-73E i R-27R1.

Na kraju da dodamo da su događaju prisustvovali bugarski predsednik Rumen Radev, ministar odbrane Dragomir Zakov i načelnik odbrane admiral Emil Eftimov. Ono što je još zanimljivo je da na ovoj manifestaciji pokrenuta donatorska kampanja ‘‘Očuvanje i restauracija relikvija bugarske avijacije‘‘ fondacije ‘‘Bugarsko ratno vazduhoplovstvo‘‘ koju podržavaju bugarske vojne vazduhoplovne snage.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

NK

A nemojte prikazivati ovaj killmark molim vas, slamate srca ovde pojedinim komentatorima…pa gde ta sovjetska kanta da obori najmocniji avion univerzuma, pa makar i na vezbi.

Odgovori
St

Eto kako je malo potrebno da covek bude srecan.

Ed

Iznimka koja potvrđuje pravilo da je Eagle nadmoćan

Ap

Ima i drugih primera vezbi, gde su kante oborile F15…. Pre desatak godina su-30mki vs F15, vezba Indijaca i Amera…na golo sto se kaze, bez avaksa itd…..

Va

I ja ću na svoju ladu da nalepim ferrari mark)) kuće on na mene

Sr

@NKvD @Aps
Na vezbama su Hawk i T38 “obarali” gomile mocnih aviona.

Pricao je Gonky kako se na jednoj vezbi provukao iza ledja T-38 i sam sa topom oborio njega i jos troje kolega u F/A-18. Ali h realnosti niko od korisnika F-15 ili slicnih aviona nece poslati svoje ljude u borbu bez najbolje moguce podrske.

Og

Mislim da ima jedna nepreciznost u tekstu. Kažete, jedino mesto u Evropi gde se može videti operativni Su 25 je Bugarska. Možda je to u EU, ali u Evropi možete videti i operativne Su 25 i u Rusiji i Belorusiji, ali u najvećoj meri u Ukrajini…

Odgovori
lj

Ove godine je 110 godina srpskog vojnog vazduhoplovstva a niko ne organizuje proslavu.

Ž

Ogorčeni

Мисли се на аеромитинге.

У Русији се на МАКС-у може видети само на статици.

ZT

110 година и никад jaче, манимо се аеромитинга….
https://www.armadainternational.com/2020/10/life-in-the-old-frog-yet/

NK

Koji covek? Pilot ovog Mig-a je sigurno bio srecan.

Edo,
Nadmocan, nego sta, samo jos da nadjemo bar priblizno ravnopravnu bitku u kojoj je ucestvovao.

Odgovori
St

Malo jednostrano to gledas. Sta mislis koliko taj „oboreni“ F-15 ima takvih killmark-ova sa vezbi? Ili je to nebitno? Bitno je da si ti sad nesto svima objasnio i ispao najpametniji jel da?

Zi

Nikada nece 4 F15, ili 4 F16 ici na 4 Mig 29. Oni u borbu ne idu bez odnosa 10 na 1 uz podrsku satelita i avaksa.

NK

Za ove sa jeftinijim ulaznicama ukratko da pojasnim…

1. Procitati moj prvi komentar vise puta, dok se ne shvati poenta.
2. Ja uopste ne dovodim u pitanje da F-15 ima gomilu killmark-ova iz „borbi“ sa inferiornim avionima – drzavama.
3. Titulu najpametnijeg i najduhovitijeg komentatora na T6 ti niko ne moze oduzeti.

Ap

Evo tema za urednistvo T6 da pronadje vezbe Indijaca i Amera, od pre 10ak godina, i da napise kakav je rezultat bio kad F15 nije imao AWAKS. Secam se da su Ameri sami pricali da su lose prosli….

Odgovori
ra

Odnos je bio mislim 3:1u korist Indijaca ima članak o toj vežbi u Aero magazinu čak je i komandant Američkih snaga u ovoj vežbi izjavio da bi njihova komanda trebala da uvidi da oni i nisu više tako superiorni u vazdušnim borbama

Ix

>> Evo tema za urednistvo T6

Uh kak ce se obradovati sto si im dao zadatak…

>> Secam se da su Ameri sami pricali

Pricali tebi u kafani ili imas neki izvor?

>> čak je i komandant Američkih snaga u ovoj vežbi izjavio da bi njihova komanda

A ti tu bio prisutan, cuo (i razumeo) i sad nam prenosis? Ili imas neki izvor?

Potpuno suplja prica…

Da
Sh

@Aps:
Evo i izveštaj sa Red Flag 2008. Iz prve ruke: https://www.youtube.com/watch?v=WKEa-R37PeU&list=PLA0CD1788F6D0A3AD

Ix

@SheikhZayeb

Super link, imaju dva dela, sto bi rekli „pametnom dosta“…

U linku sa theavionist-a se navodi relativiziraju, meni covek zvuci autenticno a navodi su konzistentni sa drugim izvorima.

Mi

Više sam očekivao od Bugara. Na mitingu kao da je vreme stalo u 1995 godinu. Nije ni čudo što nisu Ukrajini poslali ništa. Sao ovim novim nabavkama verujem da bi nas NATO više želeo u svojim redovima nego Bugare.

Odgovori
Mi

Bugari imaju jace RV i PVO od nas…Tek kada im budu stigli Viper bice jos jaci.Tkzv.braca Rusi su uvek naoruzavali Bugarsku da bi odrzavali tenziju izmedju Srbije i Bugarske.Gade mi se…

Ni

@Milos S
Bugarska nije Ukrajincima poslala ništa jer bi svaka vlada koja to pokusa pala vrlo brzo, Bugarski narod vecinski ima jako negativan odnos prema Ukrajincim i verovatno preko 80% nas Bugara podrzavamo Rusiju.

Pa

Naoruzavali….znaci nisu inali ni za sta sem za oruzje. Bedan standard da bi odrzavali tenziju. Tesko bas.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor