Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
Prva zvanična reakcija Velike Britanije na moguću prodaju polovnih Tajfuna Srbiji
Hoće li se Srbija modernizovati svoje RV i PVO polovnim britanskim Tajfunima? / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prva zvanična reakcija Velike Britanije na moguću prodaju polovnih Tajfuna Srbiji

Nakon prvih zvaničnih potvrda da Srbija u svom razmatranju zanavljanja segmenta borbene avijacije RV i PVO pregovara i sa Velikom Britanijom oko polovnih Tajfuna, juče smo dobili i prvu zvaničnu reakciju kraljevstva na ovu vest. Odgovor, formalno, nije bio „ne“.

Nakon što je vest o pregovorima o potencijalnoj nabavci polovnih RAF-ovih Tajfuna bila plasirana Kuriru i Novostima (naglašavamo „plasirana“, budući da se takve intervencije rade bez potpisa novinara, kao „redakcijska vest“), nakon nekoliko dana potvrđena je i zvanično od strane ministra odbrane dr. Nebojše Stefanovića. Njegova potvrda došla je uz opasku da će se Daso vs. Eurofajter dilema ravnati pre svega kroz prizmu potentnosti ponuđenog paketa naoružanja. Dakle, moguće je, da je uvođenje Tajfuna u igru samo taktika pritiska na Daso.

Potvrda tvrdnji srpskog državnog vrha da pregovori postoje došla je juče i od Ujedinjenog Kraljevstva. Prilikom zasedanja parlamenta ove države jedna od poslanica pitala je Džeremija Kvina, zaduženog za materijalne resurse u britanskom Ministarstvu odbrane da li Velika Britanija stvarno pregovara sa Srbijom i da li pri tom pazi na interese kraljevstva, njegovih saveznika i srpskih suseda?

Odgovor Kvina na eksplicitno pitanje bio je uopšten, ilustrovao je standardnu proceduru prilikom zahteva drugih država da im Britanija proda naoružanje i vojnu opremu. On svakako nije negativno odgovorio na deo pitanja da li se pregovori uopšte vode.

Tango Six je već analizirao trenutno stanje RAF-ove Tajfun flote i mogućnosti za prodaju određenog broja letelica srpskom RV i PVO.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

sm

Moguće je da je taktika pritiska na Daso, ali je plasirano u trenutku kada VB raspoređuje te avione u Rumuniju i kada NATO raspoređuje 2000 vojnika u BiH, 1000 u Bugarsku i trenutku kada preko Hrvatske,BiH i Srbije vozom stiže naoružanje na KiM i kada VB šalje džaveline i NLAW teroristima na KiM. A svi znamo da para za 3 eskadrile nema, osoblja nema, a kerozin je Ruski. No ja se radujem otvaranju novih fabrika u Srbiji. Tenis,Kineska fabrika Čipova, Kineska fabrika letećih automobila, novi prelepi električni automobil iz Kragujevačke Zastave 2024. Jer to je naša budućnost za koju svi živimo i koja će nam generisati novac za održavanje aviona.

Odgovori
IT

Ето решења: на те летеће аутомобиле окачимо ракете в-в и в-з и имаћемо три пука ловачко-јуришне авијације! :)

PS

Fabrika čipova nikad nije razmatrana kao kineska. Arapi su vlasnici proizvodnih postrojenja AMD-a, te je sa njima i razgovarano. Samo što je stručno osoblje toliko retko da bi Srbija morala deceniju da ulaže pare u obrazovanje krajnje specifičnog kadra da bi moglo da dođe do otvaranja takve firme. To je vrlo ozbiljno pitanje gde u tom trenutku (pre 10 godina) verovatno niko nije mogao da zagrize toliko ulaganje. A jeste se razmatralo i zna se koji su naši državni fakulteti radili procene. Drugo, za tri eskadrile će biti pilota. Taman toliko ih i ima, naročito ako se uzme u obzir dinamika pristizanja i uvođenja u upotrebu. Neće nam sutra stići 3 eskadrile već će pristizanje pratiti i povlačenje postojećih aviona i preobuka. Kao uostalom i sa helikopterima, nijedan novopridošli nije ostao bez pilota a nismo ih baš malo ni uzeli do sada ;)

Vu

@smART Diler

Bojim se da vam te tvornice nece placati odrzavanje aviona. Jer place u tim tvornicama sufinancira srpska Vlada. Dakle sve sto ce se zaraditi ponovno ce se reinvestirati natrag za place radnika. Fiat je skoro otisao iz srbije, a da ne ode srpska Vlada je ulupala jos 48 milijuna EUR. A vecina stranih firmi dolazi u srbiju po tom modelu dok Vlada subencira radnike rade, a kada prestanu odlaze iz srbije.

Fe

@ smART Diler
Javelini I NLAW (tj Starstrreak) su bili za UK jedinicu u KFOR-u. Nisam siguran da bi U.S tek tako dozvolila da se bilo šta (prenosni PVO sistem naročito) da Kosovu, ume da dobije noge pa se odšeta sve do Iraka.
Čisto sumnjam da je u pitanju bilo šta ozbiljno sa UK, da se želi Eurofighter mogao bi pre da se kupi od Nemačke ili Španije, Engleska nam je oduvek naklonjena samo tako.
Perfidious Albion je već poznat širom sveta, to su mnogo pre nas zapazili i Nemci i Francuzi.

Б

I posle vise meseci rasprave po medijima i drustvenim mrezama da li kupiti Rafale i Typhoon, ispostavice se da nece biti kupljen ni jedan ni drugi. Na kraju ce biti kupljeni JF-17 Thunder.

Odgovori
Vu

Pa ako se radi o 3 eskadrile to bi mogla biti vrlo realna opcija JF-17 Block 3 za 3 eskadrile 1,8 milijardi USD. Logisticki bi se dio mogao nasloniti na postojecu infrastrukturu, a mogli bi koristiti i motore sa Mig-29. Jedino ne znam kako bi Vucic prezivio da komsije imaju bolji avion. 😉

Pe

Block3 ili cak sutrasnji Block 4… ja sam za j-10C ili J-16 uz rakete pl-15. Pa manje vise i vi to promovisete na svom kanalu!

OS

Za ekonomiju Srbije jedino održivo rešenje. Jednomotorac, jeftin u nabavci, jeftin u održavanju i eksploataciji, avion koji bi obezbedio dovoljan nalet i uvežbanost pilota. Blok 3 je verzija koja je trenutno aktuelna i ne zaostaje mnogo za najpotentnijim avionima 4 generacije.

Ma

12 J10C i 12 JF 17 Block 3 i bog da nas vidi.

Ni

„Da li Velika Britanija stvarno pregovara sa Srbijom i da li pri tom pazi na interese kraljevstva, njegovih saveznika i srpskih suseda“

Питање посланице све говори, да преведем за оне који не разумију: „Да ли ће Велика Британија ако испоручи авионе скинути са њих све осим мотора, и да ли ће Србији бити забрањено да лети близу својих граница како бука тих мотора не би лоше утицала на срчани ритам муслимана, шиптара, хрвата, а можда и Бугара.

Odgovori
pe

@Nixon Kumanovskim sporazumom iz juna 1999 jasno je odredjeno gde Srbija moze leteti, koji god avion imali.
Tvrdite da Srbija treba da potpise nov ugovor sa NATO ako kupi odredjen avion?Nema bas logike.

Ha

Kompleksno pitanje sigurno se skida sve što koristi Nato poput kriptovanog Link 16 sve ostalo dobija se bez problema. Samo za primjer Srbija bi mogla odbijenicu za recimo JF-17 ako sam dobro pročitao da koriste Britanska sjedala kao ostali zapadni avioni ponavljam ovo je samo jedna hipotetska situacija koja bi se mogla desiti kao i Argentini što se dešava od Faklandskog rata.

iv

Samo od Francuza Rafal i to je to. Kakvi Tajfuni, kakvi bakraci. Jedna eskadrila u Bg, druga u Nis, a migove u Kraljevo.

Odgovori
ev

Мислим да ће бити рафал, рафал и Еврофајтер су тотална финаскиска и техничка ноцна мора.

Odgovori
Zi

Mene licno vise interesuje, da li se vode i neki pregovori sa Kinom u vezi njihovih aviona. licno mislim da bi za bar duplo manje novce mogli kupiti dosta dobre avione od Kine. Racunajuci i njihov skolsko borbeni avion.

Odgovori
Ne

Zicer.Apsolutno se slažem vezano za kineske avione. Za duplo manje para bi dobili solidne avione. I to nove avione…Prvo ne znam otkud novac za rafale. Pa sad još i tajfuni i čemu ovo. Sem ako se neko ne ugrađuje. Ajde eskadrila rafala kao neki balans zapada ali dve eskadrile rafala i jedna tajfuna. Čemu to.. Još dve polovne… Pa mi polovne imamo migove. Zar nije logično kupovati novo pa makar pet pet al imaš novo. Slažem se sa vama i oko školskih aviona. Odličan bi izbor bio. Mada sve ovo uzalud pišemo. Jer ovo niko ne čita. Svakako verujem da smo u pravu. L15B fantastičan avion. I novo No vi i ja razmišljamo domaćinski a neko troši naš novac kako njemu odgovara

Pe

@Nenad Pa nije bas isto MiG-29 tehnologije SSSR 1970-ih, proizveden sa manje preciznom mehanikom-zbog cega ima vise puta kraci resurs motora, i avion najsavremenijih zemalja danasnjice, kao sto su Francuska i Britanija.To su dosta razlicite stvari.
Kina se za sada nije dokazala kao uspesni proizvodjac aviona, uglavnom koriste (nedozvoljenu) kopiju ruskog Su-27 i Su-30, ne znam zasto bi od njih kupovali.

Fe

UK i “prodaja oružja Srbiji”, mission impossible, osim ako nas ne smatraju za žrtvicu koju bi mogli da navuku da im još i plati za rashodovanu Tranšu 1…

Odgovori
Th

Kina je se dokazala kao pouzdan partner kroz izporuke FK-3.
Nisu u NATOu. Verovatno su se neki nadali da ce pobedid ona
fasista LePen i da ce Francuska napustit EU i NATO. Po meni
sada ostaje samo Kineski ili onaj Kinesko-Pakistanski avion.

Odgovori
Sr

@Thomas
Beograd ima saradnju za NR Kinom mnogo stariju od tog FK-3 i nekakvog “dokazivanja”.

Ali u ovom konkretno kontekstu nije bitno. “Dokazala” se i Rusija, pa vise ne mogu jer ne zavisi samo od njih.

Sa Kinom treba nastaviti projekat zeleznice, digitalizaciju, unapredjenje telekomunikacija, elektronike(pre svega specijalizacije, obrazovanje, proizvodnja) itd. Avione ostavi za neke druge dobavljace.

Bo

Thomas
Ako se kupuju 3 eskadrile, zasto ne i po eskadrila i Kineskog i Kinesko-Pakistanskog, i jedna Kinesko skolskoborbenog. I to glanc novih i mnogo jeftinije od polovnih zapadnih.

Ma

Rafale Srbija dobiva čim se obveže potpuno raskinuti s Rusijom, ali i Kinom, a Meteore, Scalp i slično naoružanje samo ako dodatno uđe u NATO.
Druga su vremena nakon 24.2. To znaju svi koji su realni.

SP

Po meni nije jasno zasto uzimamo britanske ili francuske avione, kad za te pare mozemo nabaviti visenamenske Chengdu j-20 poslednje generacije od brace Kineza I ne zavisiti od ovih koji vec pri nabavci aviona stite interese nasih potencijalnih neprijatelja, pa ako nihovi interesi nisu ugrozeni, e onda ajde da im prodamo avione.
Licno mislim da drzavni vrh Srbije se previse okrece zapadu jer znaju da ce nas Rusi prodati za Donnas (a kad u istoriji pa i nisu?) I da u
tom slucaju neminovan gubitak Kosova bar mozemo iskoristi da budemo blizi Evropi. Moje misljenje.
Inace je sigurnije kupiti od Kineza jer ce biti uvek obezbedjeni rezervni delovi,motori itd. Sa Evropom je uvek gadno, jer cemu god da se usprotivimo, oni ce to smatrati izdajom I zaustaviti nam borbenu avijaciju u zemlji maltene.
Daj Boze da gresim!

Odgovori
Le

Некако ми недостају коментари када се пише о британским авионима о транспарентности приликом куповине, „уградњи “ корупцији и сл.

Odgovori
Mi

Ja sam apsolutno za neki jednomotorac. Nazalost nema ih puno na tržištu. Jer svi ovi veliki dvomotorci su preskupi za nas, što za kupovinu a da ne govorimo odrzavanje. Ja sam iskreno navijao da hrvati kupe Rafal, ne zato što ih volim, naprotiv, nego da im taj Rafal iscijedi vojni proračun, što ce im se i desiti, sto je svima i jasno, sem sad niza komentatora na moje izlaganje. No nebitno. Vjerovatno bi nama najbolje legao Gripen, ne mora biti E/F, moze unapređeni C/D što Švedi pokušavaju da uvale. Ali s njima raditi je rizično plus što imaju dobar dio komponenti made in U. S. A.
Rusi nemaju šta da nam ponude u tom segmentu. Imaju Mig 29m/2 i Mig 35 (dvomotorci) koji su poprilično kompatibilni sa znanjem, rezervama oružija i dijelova što trenutno posjedujemo ali usljed trenutne krize ne znamo da li bi izbor istih bila pametna odluka.
Šta nam onda ostaje nego brat Si sa njihovim J10C. Ako je dobar pakistanskom ratnom vazduhoplostvu, onda je našem više nego sigurno. To je ionako polu vojno politički ekonomska odluka a ne treba zaboraviti šta je Kina i šta će tek predstavljati u budućnosti. Već smo kupili FK3, a siguran sam da bi nam kinezi drage volje napravili kao i kod FK3 napravili dobar popust.

Odgovori
V

Sad kad se još provuče i neka Super Hornet priča…

Odgovori
Ma

Nema puno realnih priča. Rusi više ne dolaze u obzir, a bilo koji zapadni avion znači pritisak na Srbiju da se jasno i nedvosmisleno odredi prema Rusiji i Kini. Zato i kineski avioni nisu neka opcija za Srbiju i što onda preostaje?

Dr

Nešto ne verujem u mogućnost nabavke F-18 Blok 70 ili eventualno 52 …… ko malo osluškuje politiku videće da od USAF letelica NEMA NIŠTA !!

П

Top Gun 3: Serbia

:)

Zu

Top Ganci 3 bi bio dosadan za gledanje, napucavanje glinenih golubova.

Ma

Rafale Srbija dobiva čim se obveže potpuno raskinuti s Rusijom, ali i Kinom, a Meteore, Scalp i slično naoružanje samo ako dodatno uđe u NATO.
Druga su vremena nakon 24.2. To znaju svi koji su realni.

Odgovori
Al

EF je muguće kupiti i od Italije, ili Španije,

Odgovori
Sr

Necu da zvucim kao da se Petru uvlacim u telesne otvore, ali stvarno bez T6 se ne moze nista kukturno i profesionalno procitati na ovu temu.

Kad skupis sve medije, theDrive i ostalo zajedno, otp. nemas ni pola T6. Samo navijaju, ljuju, se*u, fuj!

Sto je tesko napisati: bilo to i to, tad i tad, ovo se zna, ovo se ne zna? Kraj price.

Odgovori
Vl

Nikakva saradnja sa anglosaksoncima, bicemo ucenjivani kroz eksploataciju ovih aparata, kako naoruzanja tako i rezrvnih delova… Transa 1 je totalni promasaj za nabavku

Odgovori
Yo

Ništa ne uzimati pre nego naši iskusniji piloti ne sednu dvisede i uvere se da nije navikana priča u stilu „i na tarabu piše“…
Verovatno izmišljam rupu na saksiji – jer se to pretpostavljam inače radi – ali sam neupućeni laik pa ne može da škodi…
Ne sumnjam ja da se radi o dobrim aparatima, ali je previše navikana i zapadna tehnika u cilju prodaje i izbacivanja konkurencije…
Onolike fame o Javelinima i Stingerima – a Rusi ih izgleda sada imaju više na lageru nego NATO zemlje koje su ih slale Ukrajini – sudeći po alarmantnim tonovima koji od njih stižu kako su im štokovi previše ispražnjeni i za svoje potrebe, a Rusi se slikaju i u zarobljenim skladištima i sa gomilama toga…
Džaba i da pazarimo nešto papreno ako ne može da ugrize kako treba – tj. bez adekvatne municije – što od grabljivice pravi šotku za odstrel…

Odgovori
si

Americki strucnjaci smatraju da poljski MiG29 piloti jednostavno ne mogu da se obuce za F35. U pitanju su dva razlicita svijeta totalno suprotna jedan drugom. Koja je sansa da se hrvatski i srpski piloti prebace sa 50-70 stare tehnike na moderan francuski avion? Ili ce trebati odgojit novu generaciju pilota koji nikada nisu sjeli u MiG?

Odgovori
Pe

Svakako je bolje razmatrati vise mogucnosti, uporediti sve parametre i izabrati.I jedan i drugi avion bili bi prvi istinski avion 4 generacije u Srbiji, i ogroman kvalitetni skok u odnosu na prethodne avione jos sovjetskog porekla.

Odgovori
om

Ništa pusti snovi, Britanija je bila ta koja nije dala da poentirate poslije prvog svjetskog rata, iako ste bili na istoj strani a što se pak tiče Francuske ona je na liniji sa VB. Slabo učite iz povijesti.
Svi znamo šta se desilo u Sarajevu i kako je išao raspad AU . Političke prilike ne idu vam na ruku jer ste mnogo rusofilni.

Odgovori
Mi

Da bi bilo mira u kući,a posle nabavki iz Rusije,Kine i Francuske,za očekivati je kupovinu (gde će se odvojiti i najveći novac)vojne tehnike iz SAD.Verovatno neki tip aviona.
Tako da Vaš komentar može biti veoma blizu istine.

Odgovori
De

Od ovih zapadnih aviona bolji je i jeftiniji kineski J20. Neznam zašto Vučić vuče na preskupe zapadne avione?

Odgovori
PS

J-20 neće biti za izvoz dok ne naprave bolji avion pa im izvoz ne bude problem. Uostalom, ovo nije pitanje cene illi čega već pre svega politike. Nešto mora od jednih a nešto od drugih, a nešto je samo zbog cenjkanja. TAko da niko zaista ne zna šta će stići dok se zaista i ne ispregovara i proceni.

Dr

Na kraju neće biti ništa ako cijene energenata nastave rast.
A Tajfun je preskup za održavanje pa svako živ gleda ga se riješiti.
lp

Odgovori
Ki

Nadam se da nismo toliko glupi pa da uzimamo polovne EF trance 1 to niko ziv nece da kupi,jedino da kupimo svih 30 pa od njih da sklepamo 12 operativnih i onako su spremni 2025 sa pola resursa za kanibalisanje od strane UK.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs