[REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

20. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

20. apr 2024

Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

19. apr 2024

Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Nepoznata letelica iznad Valjeva, dežurni MiG-ovi 29 poslati da je presretnu

30. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci objasnili kako i zašto obaraju ruske hipersonične rakete, neuspešan ukrajinski napad na rusku Crnomorsku flotu, iznad Ukrajine se odvija “dog fajt“ dronova

30. mar 2024

Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

29. mar 2024

Tango Six organizuje 4. po redu Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu

28. mar 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

27. mar 2024
Eurofajter Tajfun za Srbiju: Kako je jedina plaćena kampanja za novi višenamenski borbeni avion dočekala svojih 5 minuta
"High-alpha" performans italijanskog Tajfuna iznad Batajnice 2012. godine / Foto: Dušan Atlagić, Tango SIx

Eurofajter Tajfun za Srbiju: Kako je jedina plaćena kampanja za novi višenamenski borbeni avion dočekala svojih 5 minuta

Ni dva sata nakon naše jučerašnje analize mogućih izvora polovnih Rafala, Novosti i Kurir objavili su (u isto vreme, verovatno iz istih izvora) da Srbija pregovara za Ujedinjenim Kraljevstvom o kupovini 12 polovnih višenamenskih borbenih aviona Tajfun. Time je priča o tri eskadrile dobila novi momenat (koji smo juče stavili pod znak pitanja) u kojem se ipak ne razmišlja o 24 Rafala.

Budući da se u ovoj najnovijoj spekulaciji (koja nije potvrđena, barem ne do današnjeg TV obraćanja predsednika države u 11 časova) pominju polovni Tajfuni danas ćemo analizirati šta to Velika Britanija može da ponudi, koje verzije (Tranše) i još zanimljivije – vratićemo se u 2012. godinu i povezati kako su svi Zapadni proizvođači letelica koji su tada izdvojili neka sredstva za oglašavanje uspeli da nešto, 10 godina kasnije doduše, ipak da postignu.

Takođe, prisetićemo se i nastupa italijanskog ratnog vazduhoplovstva iznad Batajnice i kako je ovaj avion nekada bio i favorit, barem nekima, u srpskom RV i PVO.

Polovni Britanci?

Te 2012. godine Eurofajter konzorcijum je dao zadatak Italijanima da u Srbiji predstave EF-2000. Predstavili su ga „za sve pare“ / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Kada analiziramo koje avione EF-2000 bi Ujedinjeno Kraljevstvo moglo da proda Srbiji, do sada znamo da je Vlada ove države početkom septembra 2021. godine saopštila da planira da do 2025. godine iz upotrebe povuče 30 EF-2000 Tranše 1 kojima će tada u proseku ostati 57,6 procenata životnog veka zmaja (od 6000 sati naleta koliko je za taj tip propisao proizvođač).

Prve EF-2000 RAF je primio u naoružanje 18. decembra 2003. Prethodno je prvi serijski avion za britansko ratno vazduhoplovstvo poleteo 14. februara iste godine. Prva operativna eskadrila formirana je 31. marta 2006. godine, početna operatrivna sposobnost je postignuta jula 2007. godine a ukupno je nabavljeno 53 aviona u varijanti Tranše 1 (u RAF označeni kao Typhoon F2 koji su jednosedi i T1 koji su dvosedi).

Avioni Tranše 1 su u početnoj Blok 2 konfiguraciji imali samo osnovne lovačke sposobnosti, naoružani topom Mauser BK-27 kalibra 27 mm sa borbenim kompletom od 150 granata, infracrveno samonavođenim raketama vazduh-vazduh malog dometa AIM-9L/M Sidewinder i inercijalno i akrivno radarski samonavođenim raketama vazduh-vazduh srednjeg dometa AIM-120 AMRAAM.

Srbija i Tajfun? / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Kasnije su, u okviru modernizacije na nivo Block 5, što je uređano u programu Retrofit 2 (R2) pod kojim je postignuta puna operativna spoosobnost, integrisane inercijalno i infracrveno FPA (Focal Plane Array) vođene rakete vazduh-vazduh malog dometa AIM-132 ASRAAM kao i laserski vođene bombe (ali bez integracije nišansko-navigacijskog kontejnera).

Budući da nemamo više podataka, za sada možemo samo konstatovati da Srbija, ako zaista želi polovne Tajfune (što je jedna potpuno druga tema) u Britaniji ima opcije. RAF će svoju budućnost nastaviti u pravcu aviona F-35B i za sada nije poznato da je neka druga zemlja zainsteresovana za Tajfune Tranše 1. Opet, ako je srpsko Ministarstvo odbrane zaista ozbiljno u ovoj nameri.

„Eurofajter za Srbiju 2012. godine“

Eurofajter konzorcijum plasirao je u septembru 2012. godine A4 oglase lokalizovane na srpski jezik u Odbrani, Aeromagazinu i publikaciji o aero-mitingu Ministarstva odbrane

Drugi po kvalitetu ikad održan aero-miting na batajničkom aerodromu dogodio se 2. septembra 2012. godine. Tada je nekoliko Zapadnih i Istočnih ratnih vazduhoplovstava poslalo svoje borbene avione, transportere i helikoptere da pred, oko 150.000 tada prisutnih ljudi, prikažu svoja letačka umeća. To doba bilo je poslednje kada je RV i PVO zapravo obavilo neku vrstu svoje interne studije o tome koji su najbolji višenamenski borbenih avioni trenutno na tržištu. Tada su se kompanije nadmetale očekujući tender za nabavku a Rafal je bio favorit srpskih plavaca.

Interesantno je, posebno danas, konstatovati da su, tada samo tri kompanije koje proizvode letelice imale ozbiljniji tržišni nastup u Srbiji. Radi se Eurokopteru, delu Erbasa (danas preimenovanom u Erbas Helikopters), Kasidijanu (danas Erbas difens) i Eurofajter konzorcijumu. Sve tri kompanije bile su jedine koje su zakupile oglasni prostor u magazinima Odbrana, Aeromagazin i namenski izrađenoj publikaciji o aero-mitingu od strane Ministarstva odbrane.

Igrom slučaja, sudbine ili upornosti, Eurokopter i Kasidijan uspeli su Srbiji da prodaju svoje novoproizvedene letelice koje su tada reklamirali. Karma je na putu da povoljno pogleda čini se i Eurofajter. Sa razlikom da će ovaj konzorcijum biti uključen u moguću prodaju Srbiji tek u delu podrške i održavanja. Ista frustracija kao i kod kompanije MiG, koja je te 2012. godine bila voljna da Srbiji proda nešto „novo“ ali se godinama kasnije razočarala što je Srbija ipak dobila povol(j)ne 29-ke.

Podsetimo se kako je opitni pilot italijanskog ratnog vazduhoplovstva lomio svoju palicu iznad batajničkog betona:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Iv

Nemoj engleski treba prebacivati volan a onda nema sanse da se prodje tehnicki. :) Austrijanci nisu bas bili srecni sa njim koliko se secam .

Odgovori
Ci

Svako priča o njihovom gafu nabavke. Jednostavno promasaj koji se ne moze popraviti. Mislim da je isto tranche 1.

Dr

Jeste ista transa ali Austrijanci nisu radili modernizaciju . A i kupili su polovne Nemačke „gole“ Eurofightere .
Mislili su da ustede kao da su id vrcanske sorte takav avion su i dobili !

ab

Austrija ima tranche 1 block 5, to je finalna FOC verzija EF tranche 1 i to je to, taj vazduhoplov kakav je da je ima sposobnosti veće nego sto Austriji trebaju. Cena i probelmi sa odrzavanjem su prazne priče iz nepotvrdjenih izvora koje se papagajski ponavljaju po mreži

Sr

@about:blank
Spanija modernizuje svoje Trache1 avione. Verujem da se tu sto-sta moze uraditi. “Neisplativo” je verovatno zemljamama koje imaju najveci udeo u proizvodnji pa im se vise isplati narucivanje novih zbog zadrzavanja velikog broja strucnih radnih mesta, a i dosta se “vrati” kroz plate i porez.

Sam avion ko avion, dobar je, “kralj” two-circle, mada ja nisam neki fan takvih letnih karakteristika, ali EF to mnogo dobro pegla za svoje pilote, navodno ima najbolje G odelo na trzistu.

Ta vasa uverenja kako bi “pokosio” sve cime Rusi lete ja bas i ne delim, sa 35 bi se namucio, verovatno i dobio koji udarac, ali nije nista ni “losiji”. Sve je to vrhunsko i svakako bolje od nasih Migova, mada bi ja pre Rafal, ali sta god da bude(ako bude) je napredak.

Inace pre jedno pola godine je delegacija generalstaba bila u poseti britanskom M.O.D. Nije “rekla-kazala”.

ab

@Srbofil

According to Google: „As part of the upgrade, the company integrated Tranche 2 and Tranche 3 equipment on the aircraft, including a computer symbol generator, digital video and voice recorder, laser designator pod and maintenance data panel.“

Meni ovo ipak izgleda ne previse signifikantno. Ipak potvrdjuje da Tranche 1 uopste nije nefunkcionalan vazduhoplov kao sto ovde mnogi tvrde.

Sto se tice Rusa, ja sam licno veoma razocaran u sve aspekte njihove drzave i vojske, upravo nam demonstriraju organsku nesposobnost ali dobro… Dakle, Tranche 1 block 5 poseduje AIM 120, Pirate IRST i Pretorian DASS koji sa svojim spregnutim senzorima, elektronskim dejstvom, izbacivim radarskim diploima, vucnim mamcima izvesno predstavlja prevelik zalogaj za npr. Su-35 koji videli smo nije sposoban da se odupre ukrajinskoj PVO iz doba SSSR-a. Realno taj PVO ne bi imao nikakve sanse da obori jedan EF-2000 sa tako raznovrsnom gamom defanzivnih sposobnosti…

Sr

@about:blank
Ah sad da li je sposoban ili nije, ne bih znao. Buk nije ni malo naivan za bilo koji avion, pa bio on i F-35. Sami Ukrajinski piloti govore da im SU-35 zadaje ogromne probleme i da im ne mogu ama bas nista, no to nije bitno, svakako se ni ne odlucuje u tom smeru trenutno.

Setimo se samo da je F-16I(a ta I verzija je nadzidzana elektronikom vise nego prosecan Data Center) oboren od strane jos starije sirijske PVO sa S-200.

EF je u vazduhu potentan avion, ima odlicne kinematicke performanse, brz je, ima puno energije, sustained turn rate mu je trenutno najbolji. Naravno delta krila imaju svoje prednosti i mane, a protiv bilo kakve raketne PVO, ja se ne bi osecao bezbedno ni u jednom avionu, sto ce vam bilo koji pilot potvrditi, tako da sve i da drzava nabavi EF ili Rafal, ne treba ni jednu situaciju koja ukljucuje neke Neve ili Kubove shvatiti olako…al’ srecom nema drzava te aspiracije niti takve potencijalne protivnike.

Se

Lepoooo je to sve.
Rafal, Tajfun, modernizovane 29ke….U bliskijoj prošlosti, zbog stanja raspoloživosti lovaca, moralo se u pojedinim trenucima sa Orlovima čuvati nebo (eventualno presretanje isključivo navođenjem sa zemlje, i naravno samo sa topovima). Zato sve ovo zaista lepo zvuči….
Međutim, da li neko razmišlja kako će već dobro kvalitativno a i kvalitativno desetkovan VT kadar održavati toliko različitih vazduhoplova sa potpuno različitim čak i strategijama.
Ne znam…. Valjda neko razmišlja o tome?

ab

Smatram da Neva & Kub ne mogu nista protiv danasnjih modernih elektronskih dejstava zapadnih sredstava. Rusi su pokazali da su 30 godina iza. Ti sovjetski PVO sistemi samo slucajno mogu nesto napraviti ili da ih se ukljuci da privlace protivradarske rakete i zasicuju ratiste. Da sam pilot zabrinuo bi se ako bi me poslali da letim iznad nekog agilnog AESA radara i PVO-a sa aktivno vodjenim raketama.

Ma

@ about blank Isto tako su smatrali i američki generali da Neva / Kub ne mogu ništa njihovim avionima tokom bombardovanja 1999.godine pa su se posle nekoliko dana razuverili, a realno VJ nije imala ni delić onoga što je imala Ukrajina na početku sukova. Imate li predstavu šta je 30 diviziona S 300 PT i 15 diviziona BUk sistema? To nisu najnovija sredstva, ima savršenijih, ali su i dalje jako upotrebljivo. Za eliminaciju tih PVo sredstava su upotrebljeni Su 30, SU34, SU 35 i jako su bili uspešni. Naravno prosto je nemoguće u sukobu takvog intenziteta da nanosite gubtike, a da nemate sopstvenih gubitaka. Ukrajinska PVO je bila najjača u EVropi, pobogu čoveče, najjača i šta su uradili, oborili nekoliko aviona i helikoptrera? Da li mislite da bi možda Patriot bio upotrebljiviji u Ukrajini? Sistem koji pokriva po azimutu 90%, znači potrebna su 4 SLO da bi se pokrilo svih 360 stepeni po azimutu! Rusi imaju najbolje PVO sisteme na Svetu i toga su svesni Nato generali. Naravno smatrajte šta hoćete, Vaša stvar, ali budite makar malo realniji u tome šta iznosite.

ab

>> Isto tako su smatrali i američki generali da Neva / Kub ne mogu ništa njihovim avionima tokom bombardovanja 1999.

I nisu bili u pravu? koliko su izgubili aviona?

Ja se nalazim u godini 2022 a vi mi dolazite sa 1999. jer vi razumete poentu, ti radari ostali isti od 70tih a elektronska dejstva se razvijaju. Kub Neva i dalje tvrdim ne mogu nista ali recimo FK-3 je druga prica!

Sr

@about:blank
Vi podrazumevate da sve funkcionise kako treba 24/7 i da nema nekih nepredvidjenih situacija, ali to skoro nikad nije tako u vojnoj avijaciji, pogotovo u borbenim uslovima. Prosto crkne radar, ometac itd. mnogo cesce nego sto bi vi smatrali da je normalno.

B

Da bi ste protiv elektronski delovali na nesto, to nesto mora da ima elektroniku u sebi. Mana i prednost Neve i Kub, s tim da sa novijim radarima skromnijih mogucnosti tj. dometa 25-30 km po daljini, dometa istog ili slicnog sa raketama sistema, u mnogome moze ograniciti ranjivost u smislu otkrivanja i dejstva protiv radarskih raketa neprijatelja.
Sa radio vezom sa dugometnim radarskim stanicama postaje „stelt“ zaseda za neprijateljske avione.

Sr

@B
Nemaju ti sistemi domet 25-30km zato sto nivoi izracenog signala su mali, nego zato sto imaju veliki unutrasnji sum i slabe kapacitete obrade signala, dakle onaj „povratni“ deo.

Otp. vi ste zamislili da taj radarski signal putuje 25-30km i nema ga vise, a nije tako, druga strana ga „pokupi“ mnogo dalje.

Nacin na koji oni modulisu signal, vrse beam forming i kasnije ga obradjuju jeste mnogo podlozno modernim sistemima ometanja, gotovo su i nemocni, ali nije uvek to na raspolaganju, niti sve funkcionise. PVO sredstvo zasede, uvek opasna stvar makar bila i zastarela, samo ne treba ni previse ocekivati od tako starih sistema.

ab

>> Da bi ste protiv elektronski delovali na nesto, to nesto mora da ima elektroniku u sebi.

Mislim da niste razumeli sustinu elektronskih dejstava, tu se uglavnom radi o „delovanju“ u tzv. elekotromagnetnom spektru a ne po „kutiji“ u kojoj je zapakovana neka elektronika :-).

Vama i ostalima preporucijem studiranje strucne literature, recimo https://www.geo.uzh.ch/microsite/rsl-documents/research/SARlab/GMTILiterature/PDF/Skolnik90.pdf

Radi se o nekih 800 strana ali mozete preskociti uvodna poglavlja ;-).

Mi

Apsolutno,nemaju “ plivajuci,“ „NATO,“ kod koji ih identifikuje kao “ prijatljske,“ pa su pred svako poletanje dva americka oficira za vezu,zvali stab da traze kod za taj dan. Naravno uz nadoknadu,zbog cega su Austrianci piz…i. I jedva cekaju da ga se rese,ako vec nisu.

du

Ako sam dobro razumeo, imali bi polovne Tajfune i Migove i nove Rafale?
Ma nema nam ravnih na ovoj planeti

Odgovori
М

Не. Мигови остају до 2030. Мало пре тога ће кренути да долазе нови авиони а мигови повлаче како им истиче ресурс. Можда у једном тренутку се поклопе али крајњи циљ је изгледа 24 рафала или 24 рафала + 12 тајфуна или 12 рафала (где би они били више намењени за ловачко-бомбадерске задатке) и 12 тајфуна (који би били чисти ловци), као што данас имамо орлове и мигове (с тим да мигови добијају изгледа опрему и за дејство по циљевима на земљи чиме и они постају ловци-бомбардери).

St

Egipat ima Migove, Miraze, Rafale i F-16, a recimo Indija vozi Rafale, Miraze, Migove u dve varijante, jaguar, Suhoj i loklano proizvedeni Tejas.
Tako da jos uvek nismo najgori.

Ta

@stojko

Egipat ima 80 miliona stanovnika, Indija milijardu, da ne pricam koliko su puta vece drzave u pitanju i koliki vazdusni prostor treba da brane. I koliko su veci izdaci za vojsku i koliko je veci broj pripadnika oruzanih snaga(samim tim i tehnicara). Nasi nemaju dovoljno tehnicara ni za 29-ke(ne tako davno ni akumulatore nisu mogli naci u skladistu), a kamoli za 3 eskadrile razlicitih tipova aviona od kojih za 2 tipa nikakvo iskustvo u odrzavanju nemaju(ovo sa 29-kama se desilo nakon 30 godina iskustva u odrzavanju tog tipa aviona). Tako da, najgori smo bez dileme ako se ovo ostvari. Cista politicka, uslovljena, kupovina bez ikakvog rezona. Nama treba bar 3 eskadrile, ali jednog tipa letelice. Nikako 3 tipa. Najbolje bi bilo Gripen da se uzme, 2 eksadrile polovnih(C i D) i jedna novih(E i F), pa kasnije da se dokupe E i F. Rafali su preskupi za nas, o Tajfunima necu ni da govorim. F-ovi su takodje preskupi, Bugarima ce odrati kozu s ledja, a i s njima bi i iluziju nezavisnosti izgubili. A Mig-35 i Su-33/35 ocigledno nisu ipak na tom nivou(koliko god bih ja voleo da jesu), a i nisu namenjeni za nas(pre svega zbog prevelikog RCS), nego za neke drzave koje mnogo vecu teritoriju imaju i mnogo vise eskadrila. Iskreno se nadam da nece kupiti i Eurofighter i Rafal, i navijam za Gripen, sada kad su Hrvati odjavili Svedjane, a Rumuni i Bugari nabavljaju od SAD, mozda imamo sanse.

Mi

@Stojko Da ali mi nismo Egipat koji je ogromna zemlja i koji imaju ogromnu vojsku,mi prosto nemamo resurse,a na kraju ni finaski nam to ne bi bas lako palo,jer niko od njih nije Rus koji ce ti dati skoro za dzabe,zna se da tamo i nesto vremesno(20 godina) vec kosta poprilicno.Koliko nam jos pilota treba,ljudstva,obuka,preobuka itd.Nama treba unifikacija naoruzanja,a to sto rade,nabavljaju od svih po malo,ce napraviti katastrofu u logistici i svemu na sta takva tehnicka sarolikost utice.Ili cemo nastaviti Ruse(koji doduse trenutno nemaju nesto idealno za nas) ili idemo na zapad,i nema nazad narednih 30 godina mozda i vise.

Ro

@Stojko
Egipat 100 miliona ljudi, Indija 1,35 milijarde ljudi i Srbija u istoj rečenici.
Jel treba nacrtati da se shvati poenta ili se i dalje zafrkavamo sa zdravim razumom ?

Dr

@Robert

Naravno da nije moguce porediti srpsko RV sa egipatskim i indijskim, ali ne znam zasto se hvatate za broj stanovnika. Koliko stanovnika ima Grcka i Izrael pa imaju RV kakvo nemaju drzave od 100-200 mil. stanovnika.
Ili Iran i Brazil imaju 80/200 mil. stanovnika pa nemaju ni blizu mocno RV kao neke zemlje od 10-15 mil. stanovnika.

Ta

@Drina
Grcku bi Turska odavno pregazila da nemaju RV kakvo imaju. I opet isti ti Grci su do skora imali 2 tipa lovackih aviona(Miraz i F-16), kratko ce se Miraz i Rafal preklapati, a onda Miraz povlace skroz. Mi em nemamo direktnu pretnju kao Grci, em za te koji bi nama bili pretnja(NATO) ne bi bilo dovoljno ni 100 lovackih aviona da imamo. I jos jedna stvar, Grcka, cak i sa ovakvim dugovima ima 4,5 milijardi vojni budzet, a mi nesto ispod 1 milijarde, zbog svih tih stvari se ne mozemo porediti.

Jo

@Taske
Pre desetak godina, Srbija je poslala Šveđanima zahtev za demonstraciju Gripena. Nisu se udostojili na pošalju ni kurtoazno „no thank you letter“. (Amerikanci bi iz poslovne pristojnosti odgovorili i da pitaš za nosač aviona na Dunavu!) Švedska ne zaslužuje da proda avione Srbiji, završena priča. Previše morališu. Svaka nabavka avona je politička odluka i investicije te veličine trebaju da donesu i neku političku korist. Švedska je previše nebitna na svetskoj političkoj sceni da bi se od nje mogla imati neka korist. Konačno, nabavka Gripena bi trebala da prođe kroz američki Kongres, baš kao i nabavke F-16. Srbija bi na kraju dobila taj Gripen (baš kao što bi dobila i F-16), ali bi to bilo razvlačenje i maltretiranje.

Ro

@Drina
Pa dragi kolega, navodim broj stanovnika kao jedan od pouzdanijih indikatora veličine jedne države, nije savršen ali uglavnom skoro uvijek ukazuje na ekonomsku moć. Ajde molim te samo malo progulgaj koliki BDP imaju te zemlje i kako se tu uklapa Srbija. Grčka i Izrael su dobri primjeri za GDP jer prva ima planetarnu popularnost za pojam zaduženosti a druga zemlja već 40 godina uživa bogate dotacije USA upravo za vojni budžet. Srbija ima daleko boljih pandana u Eu s kojim može derivirati logičnije komparacije (iz ovog odmah isključujem HR, da ne budem pristran), kao npr. CZ, SK, DK, PT…Pozdrav

Dr

@Robert

Srbija je ovde nebitna, ne poredim uopste Srbiju ni sa jednom od tih drzava vec odgovaram na tvoj prvi komentar.

Kao sto rekoh, broj stanovnika ne igra kljucnu ulogu kada je rec o RV.
Naveo sam primer Izraela i Grcke na jednoj strani, i Irana i Brazila na drugoj strani i populaciju te cetiri drzave. Jasno nam je obojici da je izraelsko RV daleko ispred iranskog ili brazilskog bez obzira na populaciju.

Cak ni GDP nije od kljucnog znacaja (uporedi GDP Brazila sa izraelskim GDP-om, pa onda uporedi RV te dve drzave). Da ne poredim sad africke drzave tipa JAR ili Nigerija.

Dakle, sta vredi populacija od 100-200mil. stanovnika ili veci GDP ako ne ulazes dovoljno u svoje RV.

@Taske

RV sa 100 aviona, sa razvijenom infrastrukturom, obucenim letackim kadrom (a ne pilotima sa malim naletom) itd. itekako predstavlja ozbiljnu pretnju za bilo koga. Ne kazem da bi mogli stati na crtu Americi, ali smesno je reci da 100 aviona (i sve sto ide uz to) ne znaci nista.
Problem je sto Srbija nema nista od toga, niti ulaze dovoljno u razvoj svog RV, s toga nema smisla porediti srpsko RV sa drzavama koje itekako ulazu u svoja RV.

ni

Daj Boze ali treba znati da je jedan od najskupljih borbenih aviona sto se tice odrzavanja . Da li je moguce modernizovati EF na transu 2?

Odgovori
Mi

Ma kakvi crni Tajfuni ljudi.. ni u jednoj varijanti, ni u snu.

Ro

EF je odavno sahranjen baš zbog toga što nema nikakav ili katastrofalan potencijal rasta.
Takvi multinacionalni projekti tako i trebaju završiti kad se već od crtaće table većina vremena svodi na kompromise između više zemalja.

ab

>> EF je odavno sahranjen baš zbog toga što nema nikakav ili katastrofalan potencijal rasta.

Jel tako? A sta cemo s tim sto je Nemacka narucila da li 40 a Spanija 15 komada? Ukupno se dakle radi 55 eviona u okviru Tranche 4, unapredjuju se radari itd.

Kakva besmislica, imati toliko različitih tipova. Jedino ako će Kinezi i jednog dana Rusi, da nas plaćaju da na vežbama budemo agresorske snage.

Odgovori
pe

@Boža M Ali Rusi za 10-15 godina ce imati slabiji avijaciju od Srbije, a tek nece imati para da nam plate bilo sta.

St

Znate li uopšte koliko različitih tipova vazduhoplova trenutno poseduje RV i PVO Srbije?
Mislim da znate otprilike.
U Batajnici samo u 252.štae ima trenutno „Super Galeb G-4“ (dve varijante N-62 i N-62T), „Utva-75“ i „Lasta“, i za sve njih ima dovoljno tehničara i pilota (koji u većini imaju preobuku i za „Orla“). U 101.lae trenutno su pet različitih tipova MiG-29 (9.12A, 9.12B, 9.13, 9.51A i 9.51B), takođe ima dovoljno tehničara i pilota (skoro svi imaju preobuku i za MiG-21).
U Kraljevu je 241.lbae sa tri tipa „Orlova“ i „Super Galeb G-4“.
Tako da što se tiče održavanja dve eskadrile „Rafala“ i jedne eskadrile „Tajfuna“, to bi bilo samo olakšanje u odnosu na trenutno stanje.
Ako država odluči da kupi te tri eskadrile, njih će imati ko da opslužuje nemojte se oko toga sekirati. A ispravnost i upotrebljivost istih zavisiće samo od količine novca odvojenog za nabavku rezervnih delova.

Fe

Kakva crna “Tranša 1”?!

Bez Captor E radara (Tranša 4 ili ekvivalentnog upgradea na taj nivo – ako je tako nešto uopšte izvodljivo) da se nisu usudili ni da pomisle da nam nešto uvaljuju – ni “M” od Meteora sa Tranšom 1, a AMRAAM U.S ne prodaje ni svim članicama NATO…

Mehanički skeniran radar, i to ona prva, pre-release verzija…

A tek manevarske sposobnosti i agilnost – još samo da sme da se uporedi sa Su-35, Su-57 da ne i pominjemo, pa odnos cena/mogućnosti, “komentara bez”…

Nadajmo se najboljem.

Odgovori
St

Oba Su-57 su bolja od svih Eurofajtera.

pe

Dobro ste rekli-Su 57 i ne moze da se pominje kad i ne postoji-do sankcija na sve elektronske komponente 2022 napravljeno je 3 komada, a sad vise nece moci da prave nista dalje od Su-27 nivoa 1991.

Mi

Najmanje 15 SU-57 je napravljeno. Kompletan avion i sve komponente su napravili Rusi, tako da ne treba brinuti o daljem razvoju, svakako imaju Kinu ako nešto zatreba.

An

Najviše bi volio da uzmete Rafale.. Iz jednog razloga, uzimanje takvih sistema, ti si jednostavno strateški vezan sljedečih 30 godina, za onog ko ti je prodao.
Kud češ bolje, nego da Srbija i Hrvatska, budu vezani za Francuze, i da ovisimo o njima hoće li nam prodati rakete i slično.
Znači, nema teorije da se pobijemo 😄
Ipak, zbog trenutne političke pozicije Srbije, sumnjam da će vam prodati i Rafale i Tajfune. Možda teško osakaćene, i uz velike uvjete, a gotovo sigurno uz duuuugo čekanje. Isto kao za primanje u EU. Hoćemo, „ALI“…. Nikad oni ne odbijaju jasno i glasno. Vjerovatno će tražiti neke strateške garancije, ne prodaju oni ništa bez odobrenja NATOa. A mislim da će okretanje od Rusa biti glavni uvjet… Vidjet ćemo.. Rekoh, najviše bi volio da uzmete Rafale, iako za nove treba čekati ohoho dugo, ali možda bi se moglo pronači polovne, iako je potražnja za njima sad luda.. Hrvatska je u zadnji trenutak potpisala ugovor, danas bi cijena bila sigurno 50% veča, ako bi ih i nabavili uopče…

Pe

@Miks Po zvanicnim podatcima, do sad je napravljeno 3(tri) Su-57 u serijskoj proizvodnji, i pre toga 9 protitipova koji su svi razliciti, i pravljeni radi ispitivanja razlicitih sistema.
Buduci da je Su-57 najsavremeniji avion, direktno zavisi od inostranih delova (Evropa,Koreja,Tajvan) na koje su 2022 udarene sankcije.
Da li Kina ima takav isti nivo, daleko nije sigurno, a i da ima-pa nece dati Rusima, nego staviti u kineske avione 5 generacije.
Su-57 je oduvek bio PR projekat, kojim se mazala javna slika „napredne tehnologije Rusije“, a u stvari je vojska pokradena, i zaostala tehnoloski.
Posledice gledamo u Ukrajini-ode im“Moskva“ sa 500 zrtava ukrajinskim raketama…

ab

>> Po zvanicnim podatcima, do sad je napravljeno 3(tri) Su-57 u serijskoj proizvodnji

Ma da, ja cenim i dalje eksperimentalni primerci! No vidite kako to ide kod Srba, EF-2000 i njegova inicijalna Tranche 1 su ovde svima „kanta“, nezavrseni, jedan komentator bi radije leteo na metli itd. Sa druge strane imamo taj Su-57 koji je kobajagi, ako cemo verovati putinovom ministarstvu istine, spreman ima evo vec 3 godine…

kr

Podseca li Tajfun na Mig Ye8.
Ili haluciniram.

Odgovori
Al

Pa USSR je uvijek krao od zapada ;-) EF je ukrao dosta od Ye8 (nesudjeni Mig 23).

Gl

Ovo više zvuči kao obavezan harač i želja VB da se otarase nekih kanti nego smislen plan opremanja RV Srbije.
Nadam se da je ovo samo novinarska patka. Što reče @Duka polovni Tajfuni, polovni MiGovi i novi Rafali …. nema nam ravnih.
Kad pobrkaju akumulatore ovi u magacinu pa biće hit :)

Odgovori
Kr

Ok, nakon Rafala, ovo mi je sad potvrda da se iznose potpune gluposti i dezinformacije. Možda se plasira zbog ispitivanja javnog mišljenja? U kojem smjeru vanjske politike ići i sl.? Kako god. Da se razumijemo, nema tu zavisti, imajte tri eskadrile f15 što se mene tiče.
Ali da će Boris Johnson Srbiji prodati EF? Pa nema teoretski šanse. Daj budite objektivni gdje ste i što ste. Odabrali ste u vanjskoj politici podršku Rusiji, imali ste svoje razloge i ok. Al to vuče svoje posljedice. Trenutno je Rusija agresor, a VB nakon SADa najveći donator oružja Ukrajini. Dakle ovo su stvarno mokri snovi Ace, Vulina i ne znam koga još.
A ostalo, ako već pokušavate doci do EF onda su jedino Britanski na dostojnoj razini. Moje skromno mišljenje da Rafale nudi više za manju cijenu. Iako je EF top zrakoplov.

Odgovori
St

Klasicno zamlacivanje naroda i javnosti, dok inflacija prelazi dvocifrene brojeve. Naravno neko je drugi kriv, kriza u ukrajini, djilas tajkun, batinasi u crnim Skodama….a nije to, to se nije desilo, boji smo od Hrvata iako su oni u eu i NATO. Mile dodik srbski lider pod udarom nepravednih sankcija, sta je 60-70 firmi sa rodjacima i prijateljima koje izvlace pare na neka ostrva.

pe

@krunoslav Slazem se sa Vama da je verovatno u pitanju priprema javnog mnenja za neumitnu promenu spoljne politike.“Vecernje novosti“ su desnicarska novina, prakticno kopiraju clanke RT i Sputnika.I sad odjednom ovo!?
Srbija je pogresno procenila dogadjaje u stilu „Rusi ce za tili cas zauzeti Ukrajinu pa se nagoditi sa zapadom“, i nasa zemlja 90% ekonomski vezana za EU, ostaje neuskladjena i u opasnosti od konfrontacije sa EU.
Juce je u Beogradu prosla predstava „Ljubavi,ime ti je Rusija“, dok ceo svet gleda prizore ubijenih ukrajinskih civila sa vezanim rukama na ledjima.
Da li ce vlast dovesti Srbiju u nezavidnu poziciju diplomatskog rata sa EU saznacemo uskoro.

Vi

Možda srpski migovi 29 uz još svašta završe u Ukrajini, uz zamjenu/popust na BoJoove Typhoone?

Kakav bi to spektakl bio.

М

„Odabrali ste u vanjskoj politici podršku Rusiji, imali ste svoje razloge i ok.“

Nismo.

Al

Krunoslav
Da postoji veliki znak pitanja oko spremnosti VB da Srbiji proda polovne avione. Domen SF ali Amerikanci mogu da budu ta treća strana. Srbija pregovara sa zapadom oko prelaska njenog naj savremenijeg vida vojske na njihove standarde što me upućuje na jedno, da će zapad napraviti takav otklon i napraviti posao sa Srbijom samo da se otkačio Rusa. Sa parama koje bi dali za ta 24 Rafala može se napraviti četiri eskadrile Su30 bez da te voli glava. Ovu igru Zapad neće prepustiti slučaju. Britanci su hladni, prema Amerima imamo averziju jedino Francuzi prolaze kao opcija. Francuzi ili Rusi. Da vidimo.

Bo

Za pare se i države prodaju prijatelju,a kamoli polovni avioni. Pre svega kad “moraš” kupiti nove.

Le

Изгледа да уз дужно поштовање не познајеш Британску политику. Укратко не “ не постоје пријатељи и непријатељи постоји само Британски интереси“.

Ve

Krunoslav@
Podsmejavaliste se da nema šanse da nam stigne PVO sistem iz Kine u vreme konflikta pa stigo i to ceo svet video.Poenta je u to me da Srbija ima nezavisnost moderne države već 150 godine i odlično zna kako se preživljava u crno-sivim vremenima.Mi od Francuske kupujemo oružje već 140 godina u manjoj ili većoj meri u Kraljevini Yugoslaviji postojale su dve fabrike aviona i obe su izgradjene u saradnji sa Francuzima u SFRJ Novi avion koji je treba biti Supersonični avion na bazi Rafala sa jednim motorom radjen je u saradnji sa francuzima.Pobedom Makrona a još bolje ako pobedi Lepen već na jesen potpisuje se ugovor o nabavci Rafala.A vi živite u iluzijama da se za nešto pitate i da bilo šta možete da sprečite.

Kr

A kakav bi interes bio VB da proda Srbiji EF? Da vam nebi još dali i popust? Ti misliš da će vama VB podilaziti nebi li Vučića navukli na prozapadnu politiku? Ma daj. Prije će Aco puzati na koljenima (to mu nije problem), uvesti sankcije Rusiji, priznati Kosovo…i tek onda, možeš se nadati kupnji EF.

Ro

@Aleksandar
Prilično realan scenario, no ipak bi tu stavio znak pitanja kad je rije o Su-30 ili bilo što iz Rusije. Da, Amerikanci bi sigurno nešto ponudili Srbiji da otkači Rusiju, ali i prije ovog sranja u Ukrajini oni vrlo otvoreno prijete da Srbija ne kupuje rusko oružje. Sad to više ne moraju ni spominjati jer se, osim u slučaju globalne razmjene bojnih glava, Rusi sa ili bez pomoći Kine vraćaju tamo gdje su bili 2000. godine (sasvim je realno da ćemo se i mi na ovim prostorima također vratiti malo unatrag).
VB je zadnja zemlja od koje bi Srbija mogla očekivati bilo kakve benefite nakon eventualne transakcije za avione. Prije bih rekao da će Vučić dozvoliti inspekciju FK-3 Amerilkancima nego da prođe EF.

Al

Robert
Slažem se sa tobom jel smo igubili to vreme. Ni tamo ni ovamo. Naveo sam kupovinu SU 30 ali pre donacije aviona MiG 29 od Rusije i Ukrajine. Da je Srbija tad kupila ovu vrstu aviona, priča bi bila zaokružena. Tad bi i drugi dobavljači sa Zapada gledali na taj kolač, a sad smo u šah-mat poziciji. U svakom slučaju ako su ovo zadnji dani realno nije nam više ništa i potrebno.

Zu

Novi dan, nova nafaka.

Odgovori
Ma

Au majko moja da li je ovo realno?! Voleo bih da je 1.april i da se neko neumesno šalio. Ako se sve ovo ostvari, biće to najveća logistička mora ikada. Ko uveže Fk3, Pancir S1, Neve, Kubove, Pasarase sa eskadrilom Rafala, Eurofigher-a i 29tki SM treba mu odmah dati Nobelovu nagradu, ali odmah! Eurofighter tranch 1 je preskup avion za održavanje, relativno skromnih mogućnosti. Austrijanci barem tako kažu za njega, a oni imaju sada već dosta ikustva u održavanju istog.

Odgovori
B

Objektivno i Eurofajter i Rafal, kako kazu sami proizvodjaci dizajnirani su namerno da budu aerodinamicki nestabilni radi povecanja agilnosti i manevarskih sposobnosti, dobar deo elektronske opreme (racunari) razvijani su da bi mogli pouzdano leteti. MiG 29 je prirodno po dizajinu agilniji avion a da ne pricamo o Sukhoi familiji sa vektorskim potiskom. Ako bas zelimo elektroniku ne samo iz razloga da bi mogli da letimo onda je MiG 35 resenje. Uvek se setim zapadne tehnike i elektronike, led ekrana kad su otkrili da smrzavaju na ekstremno niskim temperaturama.

TT

Rafal FR4 je znatno napredniji avion od Miga-35.

B

Po cemu je napredniji? MiG 35 je u pravom smislu reci novi avion, novi dizajin.

CATEGORY DASSAULT RAFALE MIG-35 FULCRUM F

Maneuverability 9.3/10 9.6/10 (3D Thrust)
Rate of Climb max. 300 m/s – 60k ft/min max. 330 m/s – 68k ft/min
Thrust/Weight 1.13 1.14
Service Ceiling 17 km – 55k ft 17 km – 57k ft
Speed 2.00 Mach 2.25 Mach
Fuel Economy0.70 km/l – 1.65 NM/gallon0.44 km/l – 1.01NM/gallon
Unit Cost 130.000.000 USD 55.000.000 USD

BVR (Beyond Visual Range) Ratings

CATEGORY DASSAULT RAFALE MIG-35 FULCRUM F
BVR AAM missile MBDA Meteor AA-12 Adder (R77 Vympel)
AAM origin NATO Russia
Year in 2013 in 1998
Range (mile) 62 99
Range (km) 100 160
Speed (mph) 2640 2970
Speed (km/h) 4248 4779
Radar Thales RBE2-AA Phazotron Zhuk AE AESA
Radar overall rating excellent very good
BVR Technology 85% 83%
BVR Def. Tech. 85% 80%
RCS – Radar Cross Section 0.5-2.0 0.5-2.0

Dogfight (close to medium range) Ratings

CATEGORY DASSAULT RAFALE MIG-35 FULCRUM F
Cannon GIAT 30M/719B GSh-30-1
Caliber (mm) 30 mm 30 mm
Rate of Fire (rpm) 2500 rpm 1800 rpm
Muzzle Velocity 1025 m/s 860 m/s
Size Point 10%-30% 20% 20%
Maneuverability 9.3 9,6
Thrust/Weight Ratio 1,13 1,14
AAM (first) MBDA MICA AA-11 Archer
Operational range 0.2 – 50 km 0.3 – 40 km
AAM (second) R.550 MAGIC II AA-8 Aphid
Operational range 0.3 – 15 km 0.1 – 8 km
Dogfight Rating 76% 92%

Sr

@B
Objektivno, Mig-35 onakav kakav se proizvodi je na tehnoloskom nivou C/D Horneta iz 90ih i ni zeru bolje. Radar, motori, materijali, aerodnamika, malte-ne sve isto kao stari Hornet.

B

Ne znam za Horneta C/D, ali MiG 35 ima radar dometa 200 km i moze da prati 30 ciljeva istovremeno, sa R77 dometa 160 km maksimalno ga koristi. U bliskoj borbi retko koji avion ima bolje performanse.
3 na 1 za iste novce od kupovine do eksploatacije.

Pe

@B Ako ni u cemu, Raffale je napredniji od MiG-35 jer se proizvodi, prodaje u stotinama, i leti, a MiG-35 ne, i postoji samo u manje od 10 primeraka za PR.
Cak ruska vojska nikad nije kupila taj projekat.Sad-posle novih sankcija na uvoz bilo cega sto moze da se stavi u avion-MiG-35 je i definitivno ostao samo predlog projekta koji nikada nece biti ostvaren-za sta licno smatram da je steta, ali sami su krivi.

Pe

A kada je bio prvi po kvalitetu aeromiting na Bataji? :)

Odgovori
Mi

Mozda se misli na onaj kad je bio SU30. Meni iskreno je taj 2012. bio najbolji. Tajfun je odvalio u generalnoj probi. Ja ljudi u zivotu nisam video onako brzo uradjeni valjak. Generalno taj avion je kao Ferarri. Ekskluzivan, pun snage, pojava, prelep…. ali vecina ljudi kad kupuje onda kupuje glavom a ne srcem. E tako bih ja uradio i uzeo Rafal na kraju.

Dr

Verovatno se misli na 1997 kad je bilo nekoliko stotina hiljada ljudi. Prikazani SU 30 Miraže2000 (ako se dobro sećam), mislim i f-16

Br

Za 8-10 godina, kada treba menjati migove, a i ranije, mi cemo imati toliki dug i ziveti u takvoj nemastini da ce mozda moci da se nabavi polovni J-10, naravno jedna eskadrila. Rafali i to cak 24 lii EF su price za malu decu…

Odgovori
TT

Zasto bi to tako bilo?

Gb

Sta fali J10B?
Pozdrav iz daleke ali bratske Kine!

V

Što bi na tečnom francuskom rekao Delboy, bonnet de douche.

Biti će zabavno pratiti medijske manevre oko nabavke borbenih aviona u Srbiji, za koju sam siguran da će se svakako ostvariti i to možda čak i brže nego u Hrvatskoj. E sad, što će stići, od koga, koliko i po kojoj cijeni, to sjedam u fotelju, uzimam kokice i čips i sa zadovoljstvom pratim izjave, medijska nagađanja te ponajviše komentare znalaca. Sretno u shoppingu, tražite popuste, pazite na pokvarenu robu i programirane rokove trajanja.

Odgovori
De

Zemljače, pa imamo ministre Delboja i Rodnija tako da iznenaďenja u svakom pogledu su moguća.
ps. 99% neće biti ništa, skupo a i šta će nam.

De

spremimo kokice. Na zalost zivimo u „uzbidljivim“ vremenima.

Odgovori
De

@522

ovo je placanje reketa i nista drugo. koji god da se avion kupi sa zapada, to je placanje reket. Sve drzave u Evropi su mnogo vecim dugovima od nas, pa se opet smatraju prosperitetnim i slobodnim.

Nemojte se ljutiti ali nakon redovnog posla i prekovremenog imam pravo na moje kokice i Cirkus adrija u medijima.

Al

Najgora moguca opcija od svih.

Ako nas gospodar vec zeli da se okrene zapadu (sto podrzavam) i ako za to moraju da se plate ogromne cifre, po mom misljenju bolje je imati Rafal kao zamena za 29-tke + M346 FA kao zamena za Orlove. Dve eskadrile Rafala + Eurofajter ili po jedna eskadrila je glupost zbog ogromnih dodatnih troskova.

Mada je moguce da je ovo samo taktika malo da spusti cena Rafalu.

Odgovori
da

Ovo sad već postaje travestija.
1. Novi Rafalli 2. Polovni Rafalli 3. Eurofighter 4. Kupovina 20 američkih „bombardera“ Red Hawk najavljenih 2020.?
A niđe taktičko-tehničke studije o potrebama srpske avijacije; tendera; mješovito civilne-vojne komisije za odluku; financijske konstrukcije itd. itd. I sve to dok se zbiva europski rat , a Srbiji se prijeti ozbiljnim sankcijama. Pa na sve to, Srbija kao jedina zemlja u Europi kupuje od Kine oružje, a Kina drži ljestve Rusiji. Jel ima itko ozbiljan da proguta bilo koju od ovih priča o nabavi zapadnog aviona?

Odgovori
zo

Ima studija sa TTZ i druga prateća dokumenta – ne sekiraj se … nije baš sve tako naopako.

Ni

@darac
A ti znas da nema nikakve ozbiljne studije? Pa Vučić ne bi ni znao za Rafal da mu ga neko ne predloži, toliko o tome da samo jedan čovek odlučuje. I koje su to sankcije jeli?

da

A što je sa kupovinom 20 američkih „bombardera“ Red Hawk najavljenih 2020.? To smo zaboravili? Kao što će te i ovo za 10 dana.

Odgovori
Gr

Nadam se, da od toga nista. Tranche 1 je vrlo ogranicen za nadogradnju i predstavlja slepu ulicu. Isti primer je kod Grippena c/d. Moze se ugraditi neki bolji radar ali je problem sto je punokrvni lovac in nema mogucnost napada po tlu, ima, ali ograniceno.
Da ne kazem sta kazu Austrijanci koji jih imaju 15. Kazu da je to bio najveci promasaj u modernoj Austriji. Ako to kaze drzava sa ozbiljnim financijama, onda….
Skup je to avion za odrzavanje. Italijani isto zele da se jih rese i zamene sa f35.
Iako dobrih karakteristika, to nije avion za buducnost RV, nego bacanje para i nocna mora za odrzavanje.

Odgovori
Ne

Vidim da pocinjemo da razmisljamo kao Arapi, kupovina pola-pola iako nije idealna, ima smisla. Promena vlasti i odnosa sa zemljom koja nam je prodala avione ne bi znacilo da bi nam celo vazduhoplovstvo bilo prizemljeno. Sta me brine je to da ako bi nabavili EF, to bi vrlo verovatno bilo od Austrije, znam da clanak kaze da pregovaramo sa Englezima, sto verujem da moramo u svakom slucaju ako hocemo da kupimo EF. Problem je to da ne samo sto su Austrijski EF stari 15-20 godina, nego i to sto su prve, najosnovnije varijante… Nadam se da se nece opredeliti za tu opciju i da ce ili izabrati neku bolju varijantu ako su se bas odlucili za EF. Ja mislim da bi nama odgovarao i Super Hornet, posto stalno pricaju kako hoce da odrze nasu bombardersku avijaciju zivom.

Odgovori
Al

Mi hoćemo, izgleda, da se zakačimo za francuze. Zagrljaj sa Makronom pa koncesija na aerodrom, izgradnja metroa, Mistrali i sad Rafali novi i polovni. Pitanje za bolje poznavaoce: može li se desiti da umesto polovnih
Tajfuna kupimo Mirage 2000-9 od Emirata. I sa njima imamo kombinacije.

Odgovori
Mi

Uz Rafala to bi bila odlična kombinacija. UAE miraži dele dosta tehnologije sa rafalom takodje i koriste isto naoružanje. Što pojednostavljuje održavanje kupovinu raketa delova obuku,…… A da se uporedjuju orao ,G4, sa miražom iz UAE ne vredi ni pričati. Koliko su ih nadogradili pitanje je dali im i ove sada 29ke mogu na crtu izaći.

Iv

Čist promašaj,stvarno ne znam kakvu bi upotrebu imalo 12 tajfuna bilo koje izvedbe.Najbolje za nas je 12 Rafala + 12 Migova SM.Ostalo sve u PVO, i škosle avione skrcati

VR

Logično razmišljanje, da li i donosioci odluka tako razmišljaju videćemo. To bi, možda, bilo najbolje rešenje. Ovi što pominju MIG 29SM neka pogledaju vesti. Neće se moći ni održavati postojeće nabavljeno od ruske tehnike, a nabavki neće biti. I da može Migove ni slučajno. Ruski krš treba zaboraviti. I to na duže vreme. To i nije loše.
Ono što je najtužnije ništa što se nabavi ne može osigurati odbranu od onih kojima smo okruženi. A, da će da košta i da bi se svašta moglo uraditi sa tim novcem nema sumnje. Za air policing je preskupo. Za više od toga nedovoljno.

Р

Главно је питање, одакле паре и за Рафале и Тајфуне? У говнима смо до гуше у дуговима, или се то понављају 50-те прошлог века када смо и на политичкој вољи добили Сејброве, Тандерџетове и Т-33, када смо се охладили према совјетима тада.

Odgovori
Jo

O kakvim dugovima do guše govoriš? Dug Srbije u odnosu na GDP je manji od većine država u okruženju.

Ni

I ja sam do pre par godina tripovao kako drzave nemaju novca i onda dodje korona virus i Srbija ladno podeli 600 miliona evra građanima u leto 2020 pa prošle godine još 600, pa u nekplikp navrata po 20-30€ pomoć. Mislim da se spominjalo da Srbija ima oko 20 milijardi € rezervi.

fi

@Nikola: to je sve finansirano iz budzetskog deficita, dakle duga. Srbija ima neto devizne rezerve od oko 11,5 milijardi. Te pare nisu budzetske i sluze za druge svrhe, npr. od pocetka godine je narodna banka potrosila 2,1 milijardu za odrzavanje kursa dinara.

Zo

@Ранђа26
Главно је питање, одакле паре и за Рафале и Тајфуне?

Odgovor je : vrlo vjerovatno je da ih nema , ali kako AV želi jaku Srbiju kupit će iz budžeta tj na kredit
Međutim tu postoji jedan “mali“ problem .
Cijena 1 eskadrile novih F4R Rafala = cca 2,5 milijardi eura + 1 eskadrila polovnih F3R Rafala = 1 milijarda + cca 0,5 milijardi kamata za kredit od 10 godina ( vjerujem da bi to Francuska odobrila Srbiji )

To ispada 4 milijarde eura za 10 godina tj 400 miliona eura godišnje

Kada se tome doda trošak eksploatacije za 24 zrakoplova i 36 pilota x 120h naleta godišnje x cca 20000 eura po satu dobije se 86 400 000 eura godišnje dodatnog troška , znači cca 500 miliona godišnje samo za Rv Srbije
To je sav onaj novac iznad budžeta Ministarstva vojske RS koji Srbija misli potrošiti godišnje , pa je pitanje da li je to isplativo , sve potrošiti na RV i to u idučih 10 godina ?
Ako se umjesto polovnih Rafala nabave polovni Tajfuni sve je bitno skuplje , sigurno za još 500 miliona eura

@Fido

@Nikola: to je sve finansirano iz budzetskog deficita, dakle duga. Srbija ima neto devizne rezerve od oko 11,5 milijardi. Te pare nisu budzetske i sluze za druge svrhe, npr. od pocetka godine je narodna banka potrosila 2,1 milijardu za odrzavanje kursa dinara.

HR ima preko 20 milijardi eura ( mislim 21-23 mlrd eura ) deviznih rezervi pa nikom u RH ne pada na pamet da “zagrabi“ u devizne rezerve i kupi “poneku eskadrilu“
Moj je dojam da ljudi u Srbiji misle da se tim novcem može u kupovinu kako tko hoće. A i svaki kredit povećava budžetski deficit ( koji imaju i RH i SRB ali se HR jeftinije zadužuje )

Ako nakon 5 godina AV izgubi vlast u SRB iduća vlada bi se mogla suočiti sa njegovom zaostavštinom u velikim troškovima i nedospjelim kreditima.
To se može pokriti jedino velikim privrednim rastom ( koji je AV izgleda uračunao u kupnju ) , ali što ako to izostane ?
Ako ne bude 7-8 % , nego samo 2-3%

Ono što nabavljate ( za RV ) nabavljate na svjetskom tržištu i tu inflacija ne pomaže , kako neki na TS misle , nego naprotiv

da

U ovom trenutku , UK Srbiji može jedino da ponudi sankcije.

Odgovori
Yo

Verivatno će nakon polovne uslediti i nova verzija Tajfuna.
U svetlu kolapsa pvo-a u N. Karabahu i naročito Ukrajini – rv postaje prva violina u odbrani neba – što je dosad ipak pripadalo pvo-u.
Ne treba da iznenadi ako kraj decenije dočekamo sa 2 eskadrile Rafala + 2 eskadrile Tajfuna (1 polovna) koji su više lovački raspoloženi, ali bi onda valjalo zatražiti i pristup tj. učešće u FCAS programu koji prijektuje avion koji treba da zameni navedene „ptičice“ oko 2050. godine.
Ima ovo i diplomatske konotacije u smislu pridobijanja još jedne stalne članice SB OUN „za našu stvar“ – što je mudro.
Posle frke u Ukrajini, pa i nemačke najave o ulaganju 100 mlrd € u vojne nabavke – za iole pametne nema više jeftine odbrane.
Najskuplje je ono što ne radi posao…

Odgovori
Pe

@Yoda o cemu govorite, Rusi slobodno lete samo u Donbassu, gde ih pokriva ruski PVO jos od 2014.
Cak mesec i po dana od pocetka propale kopnene invazije na Ukrajinu. bombarderi Tu-160 i td samo smeju da ispale rakete sa teritorije Rusije i Belorusije, i jos nijednom nisu usli u Ukrajinu da bombarduju klasicnim bombama
A sad Ukrajina ima i novi S-300, pored svih mogucih prenosnih sistema, i dobice jos mnogo toga.

@Petrovic Dusan Taj novi slovacki S300 je vec unisten i nije rekla kazala. Postoje fotografije i na njemu se vidi da je slovacki a ne ukrajinski po izgledu kanistera za rakete. Mada vi u to necete poverovati jer su po vama Rusi najgori na svetu u svemu. Slozicu se da Rusi retko lete u Zapadnom delu Ukrajine, ali to nema nikakve veze sa pokrivanjem S400 vec sa ogromnim brojem dobrih sistema pvo koje je Ukrajina vec imala. Da smo mi imali sve to 1999 NATO nas ne bi ni napao. Eto, Rusi su se usudili da napadnu zemlju medju prvih pet do sedam u svetu i drugom u Evropi po jacini PVO. Mada su optimisticno tvrdili da su ga skoro unistili vec na picetku iako to nije tacno.

Ne

@Yoda ti si izlicitirao do sada najviše eskadrila i to 4 (2 x Rafal, 2x EF). Ima li ko da nudi više? Ali da napomenem da si par eskadrila školsko/borbeno/trenažnih mlažnjaka zaboravio

Fe

@Petrovic Dusan
Čak i Pentagon konstatuje činjenicu života da su Rusi uspostavili prevlast u vazduhu, i da sistematskim uništavanjem PVO sada kreću i na potpunu dominaciju. Air Supremacy imaju, a toliko je i NATO postigao ‘99-te.
Oseća se po situaciji na terenu i to malo više nego što su neki mislili… Cele ukrajinske jedinice su počele da se javno “dopisuju” sa državom i nadređenima, “otvorena pisma” na fejsbuku su jako ohrabrujuća…. Ničije navijanje ne pomaže…

Ni

Imala je Dušane pošto je taj S300 divizion uništen kod Nikolajeva pre 3 dana, i nije bio nov već zastareliji i slabiji od S300 koje je Ukrajina već posedovala pre rata.

De

Taj slovacki S300 nije unisten. Sama Slovacka je demantovala rusku propagandu.

De

Tako Rusi imaju zracnu prevlast da Zelenskom strani drzavnici u Kijev dolaze i to vozom!

ab

>> Zelenskom strani drzavnici u Kijev dolaze i to vozom!

Pa da, Rusi sve osvojise a u Kijevu svaki dan imate neku stranu delegaciju. Kapiram da bi let bio previse riskantan, cak i da ukrajinci imaju full prevlast u svom VAP-u, sto objektivno nije moguce (ali nemaju je ni ruske svemirsko kosmicke snage).

NK

Deki,

Sta insinuiras, da Rusi treba da gadjaju putnicki voz? Pa nisu oni NATO prijatelju.

pe

@boza M @nikola @feline
Kao sto vidimo,danas je Ukrajina potopila jedan od svega 3 broda od 200 metara koje ima Rusija.
A vase zelje da verujete ruskoj propagandi samo govore o nedostatku kritickog misljenja, dovoljno je pogledati vase komentare iz februara, marta…

Pa

Meraci duzine…
Rusija je pokazala da i sa dosta manjih brodova.moze izvesti raketni udar. Koja je bila uloga Moskve u Crnom moru, sem sto je bila najveci brod i jedan od tri takva u mornarici? Koliko ‘Darka’ operise ovde?

ab

>> Koja je bila uloga Moskve u Crnom moru, sem sto je bila najveci brod

Bila je flagship crnomorske flote i posedovala je mornaricki S-300 kojim je stitila sebe i potencijalno druga plovila battle group-e! AKo to vama nije nista onda zaista ne vredi da pricamo dalje!

Br

prvo logisticki skup poduhvat, sa orla da se prelazi na Tajfun i to prastaru verziju, kako neko pomenu nema sanse da dobijemo AMRAM projektile. logisticki je bolje uzetu polovne Rafale mada ja ne znam ni odakle nam pare za tako skupe igracke, sacekati godinu bez zurbe da se razvije politicka scena u evropi dotle se zatvoriti u misiju rupu i klimati glavom bez akcije. Uzimanje bilo kojeg NATO aviona vuce politicke konsekvence mogucnost ucjena… Tako nas je Gering zavrnuo za 26 aviona 1941 koje nikada nisu isporucili. Diapazon ucjena se otvara mada ako ce veliki vodja da prizna KiM onda aferim. Odmah i u NATO i kraj price. Vidimo se nekog novog 27.Marta

Odgovori
ab

>> prastaru verziju

Poslednji isprucen 2008. zaista prastara verzija.

pe

@Branko Jovanovic Sve ste pomesali, NATO je savez koji sluzi za odbranu clanica, i sasvim im je lepo i bez Srba.Niti nas zovu, niti se boje Srbije.
A „zastareo“ Vam je Eurofighter, zato „Orao“-koji nikad nije probio zvuk-je „moderan“.

@Petrović Dušan

Sa Orlom je probijen zvučni zid, a to je prvi i verovatno jedini uradio pilot Marjan Jelen, osamdeset i neke.

ab

>> A „zastareo“ Vam je Eurofighter

Zamislite, ne valja im EF Tranche 1 a gule Orlove i lete na Mig-29 nabudzenih u Belorusiji nepoznatih sposobnosti, koji su kostali 250 miliona i moraju sad da se menjaju. To je kao da kazete da ne valja BMW iz 2008 godine, bolja je Lada Samara iz 1990.

Mene bi bio blam biti tako uobrazen a ne imati nikakve rezultate iza sebe…

Ig

Ja sam za još jedan paket pvo za Srbiju i nama ništa drugo ne treba. Naša teritorija je smešno mala da bi nam trebali avioni. Sa dobrim automobilom pređeš je za 4 sata…

Odgovori
TT

PvO je beskoristan bez snaznog RVa.

sr

@Igor Singapore je jos manji pa ima 300+ letelica. samo F15 40 komada. Od ekonomske snage zavisi kolika ti je avijacija ne od geografske velicine zemlje.

NN

PVO bez RV je kao tenk bez pesadije

ab

>> Singapore je jos manji pa ima 300+ letelica.

Singapur ima izlaz na more, nalazi se na veoma vaznom plovnom putu i saveznik je USA. Velika vecina tih vazduhoplova nalaze se u USA gde im takodje lete/treniraju piloti. Kao sto vidite nije to bas tako jednostavno biti drzava grad i imati tolike avione, prosto ne ide bez „specijalnog aranzmana“…

Ph

Preporučujem da kupimo:
1. 6 EF-2000 Tranche 1
2. 6 Rafala
3. 4 MiG-29 i 3 MiG-35
4. 2 i po komada F-35
5. Pet Gripena
6. Dva J-10B i dva J-10C
7. Jedan Su-57
8. Po 3 komada Su-30 i Su-35, po mogućnosti različitih varijanti
9. Tri i jednu četvrtinu JF-17
10. Onaj mockup Su-75, da se nađe
11. Po jedan Hornet i jedan Super Hornet

Pored toga Orlove modernizovati 3 komada opremom iz Teleoptika, 2 opremom od Leonarda, dva opremom od Rusa i jedan opremom od Kineza. G-4 neka leti kakav je bio uvek, što menjati kad valja.
Osim toga bespilotne 6 kom. CH92, 6 kom Ch95, 6 komada TB-2, 1 Orlan, 1 Predator, 1 Falco, 1 Akinci, 2 Hermesa 900. Pitati Amere za Global Hawk, nakon gore nabrojanih kupovina, možda nas ozbiljno shvate, ko će ga znati. I naravno antigravitaciona kapsula i warp pogon iz prdc.

Odgovori
pe

@Phoenix Slazem se, ali mislim da nije realno kupiti 2, 1/2 F-35, naterace nas da uzmemo tri, mada taj avion po misljenju vecinski ne valja, i ne leti.
No, verujem da ce nas vesti predsednik ugovoriti i tu polovinu F-35.Samo da je na cirilici sve…

Le

Prema izracunu Jane’s defense iz 2012.g. ovo je trosak sata leta za;

JAS-39 Gripen: 4.700 dolara

F-16 Block 40/50: 7.000 dolara

Rafale: 16.500 dolara

Eurofighter: 18.000 dolara

F-18 E/F: 24.400 dolara

F-35: 31.000 dolara

ab

Leni

Mozda gresim ali potpuno je nerealan tako nizak sat kod Gripen-a kada se zna da se radi o vazduhoplovu proizvedenom u hoemopatskim kolicinama koji je shodno tome skup pio definiciji. Iz istih razloga sumnajm da Rafale moze biti povoljniji od EF i mislim da su troskovi za F-35 od pre 10 godina nisu vise aktuelni…

pe

@Leni ocekujem izjavu u „Novostima“ da Srbija kupuje pola F-35 te ce cena casa leta biti svega 15500$, sto je najjeftinije od svih zemalja koje koriste F-35.

Šta je mudro i pametno? Imao si prilike da ovde na Tango six vidiš kako ozbiljne države vrše nabavku novih aviona. Kod nas se sve svodi na varjantu ja tebi ti meni + bogom dana vojna tajna :) . Mi nemamo novac kojim bi bilo koga privukli na našu stranu. Sve u svemu jedna velika budalaština koja će mnogo da nas košta a neće imati pozitivnog efekta na odbranu zemlje jer je kod nas vojska naopako postavljena.

Odgovori
Ra

U kom to svemiru smo u stanju održavati dve eskadrile preskupih sviona?

Odgovori
Sl

Pre nekih 3 godine sam citao clanak o austrijskim Eurofighterima, da je jedan od vecih problema bio sat leta, jer nisu u Nato pa su za svaki let morali placati za pristup gps i nekim drugim sistemima koje kad si u Nato dobijas besplatno. Ovako su imali trosak cca 50hiljada eur po satu/ letu ne secam se najbolje po avionu. Ne mogu da nadjem clanak pa ako ima redakcija neki info o tome. Naravno ukoliko postoji ovakav problem, verovatno bi postojao i za Rafale, ili problem uopste ne postoji?

Odgovori
Sl

Inace , mislim da je Rafale stvarno pun pogodak kao avion i stvarno bi bilo odlicno da ga nase RV nabavi.

ab

Ja se secam verzije te EF GPS price u kojoj su navodno austrijanci zaboravili da traze „kodove“ za satelitsku navigaciju pa kada su se setili i kontaktirali nekoga u USA ovi bili u fazonu „ko ste vi uopste i zar niste u NATO“.

Treba uzeti sa rezervom, u Austriji je bilo toliko otpora nabavci EF a potom i mnogo korupcije oko toga da su kurzirale najrazlicitije price i svako je pokusavao da se profilira na toj temi…

ab

„Vojni GPS“ vise ne postoji, preciznost je ista za vojne i civilne aplikacije i moze se povecati ili koristenjem dve frekfencije ili ako se ide preko nekog zemaljskog sistema za poboljsanje preciznosti tako da ja iskreno ne verujem da je sat leta skup zbog cene GPS-a!

MB

Transu 1 nikako. Svi korisnici su ga proglasili kao neperspektivan.
Mislim da su ga i Italijani nudili Bugarima, plus iskustva Austrije.
Ako se razgovara o njima bilo bi najbolje da budu bar u Transi 2 sa Captor-M radarom ukoliko sam ja razumeo dobro da Transa 1 nema ni Captor-M.
Lep avion, kao i Rafal, a sad nisam kompetentan da dajem ocene, samo bih voleo da sta god se uzme stvarno vredi i bude adekvatno opremljeno i naoruzano, jer smo u suprotnom bacili milijarde u vodu. A svakako se nadajmo da nikada nista od oruzja koje se kupuje necemo morati da upotrebimo. Treba imati, treba jacati u sklopu sa mogucnostima, ali se ne zanositi ratovima, posebno sa NATO.

Odgovori
S_

Za par dana iz frižidera ima da skoči i F-35

ab

Trance 1 ima drugaciju arhitekturu avionike i hardver a takodje i radar drugacije izvedbe. Stara arhitektura je cini u danasnje vreme nepodesnom (preskupo, predugo traje) za bilo kakav standardni apdejt ili buduce unapredjenje. Sve zvanicne incijative/programi moernizacije Eurofajtera polaze od nove racunarske arhitekture uvedene u Trance 2. Tranche 1 je inicijalno bila planirana za upoznavanje sa novom letelicom i tek unapredjenjem na Block 5 standard EF postize FOC. Ona verovatno nudi sve sto zemlji kao Srbija moze biti potrebno (poslednji avioni isporuceni 2008, sumnjam da ce Srbija nabavljati Mateore i Tauruse) ali kako ste rekli ipak nije „perspektivna“…

Sh

Iskustvo Austrije ne treba uzimati kao relevantno, jer su Austrijanci manijakalno štedeli na svojim oružanim snagama. I kupili su Eurofightere sa figom u džepu.

ab

@SheikhZayeb

Upravo tako, primer Austrije je ignorancija i korupcija sa kojim EF kao vazduhoplov zaista nema nikakve veze. Trance 1 block 5 ima kapacitete o kojima recimo ruski vazduhoplovi tipa SU-30 mogu samo sanjati i ako je po izjavama odredjenih britanskih avijaticara apsolutno inferiorna u odnosu na Trance 2+

Vl

Koja mesavina, jos da kupimo svedski, kineski i korejski avion i buckuris ce da bude vrhunski.

Odgovori
zo

Kada je sleteo talijan sa avionom 2012.g – avion je bio pravi hit ..a onda problemi oko njega, procureo na sve strane da smo morali poturiti limenu bačvu da ne isprlja stajanu..posle toga problemi sa kočećim padobranom, pa usledio zahtev da ga ubacimo u hangar – jedva ga provukli zbog visine repa..mala anegdota i prvi susret s njim.
Inače, moćno izgleda, dobra kabina i avionika, moćni motori, ali složio bih se s mišljenjem da je preskup i komplikovan za eksploataciju…bilo bi problema s njim poprilično sa stanovišta logistike.
U konačnom, sve je stvar kakav se ugovor napravi, to je posebna priča.

Odgovori

Sećam se te priče sa curenjem ulja. I f16 je imao neki problem čini mi se. A rusi sa mig 29 odleteli nazad bez ikakvih problema.

Bo

UK vodi neprijateljsku politiku prema Srbiji nekih 200 godina. Zar ima ljudi koji misle da će se nabavkom polovnih aviona bez perspektive za veliki novac nešto značajno promeniti u njihovoj spoljnoj politici? Zar mislite da će bilo koja država koja nam proda 1-2 eskadrile zbog toga promeniti spoljnu politiku? Kupovina aviona sa zapada je veliki rizik, posebno od zemalja poput UK ili US. Naše vazduhoplovstvo, a generalno i vojne snage i ekonomija, treba da idu ka *diverzifikaciji*, kako bi bili manje zavisni i podložni sankcijama od zapadnih prijatelja. Pored svega toga 2 ili 3 eskadrile previše koštaju u nabavci i eksploataciji, to je ogromna dužnička omča i ucenjivački štap za Srbiju. Lično mislim da je bolje nabaviti 1 eskadrilu nekakvih aviona koji nisu preskupi za eksploataciju i novac koncentrisati na dalje jačanje PVO i EIPED kapaciteta i razvoj domaće vojne industrije.

Odgovori
pe

@Bojan A kakvu politiku je od 1914-2000 vodila Nemacka ka Srbiji?
Svakako znacajno vise neprojateljsku nego Engleska, saveznik u 2 svetska rata.
napomena: Nemacka okupira Srbiju: 1.sv rat, 2 sv rat, prva priznala nezavisnost Hrvatske,ucestvovala u ratu 1999
Danas je Nemacka najveci investitor u Srbiju.
A u Srbiji ljudi najvise cene nemacku autoindustriju.

Re

Dali iko može da objasni predsedniku da mu ovo nije dedovina koju je dobio u nasledstvo. Kako je jednom gospodin Ford dao odgovor na pitanje koji je najbolji auto, on je rekao novi. Tako jeftinije možemo kupiti novi mig 35, koji naši mehaničari i piloti poznaju odlično. Zapadu se nećemo dodvoriti osim ako ne uradimo kolektivno samoubistvo. Njima treba Srbija bez Srba. Sve što uradi je pogrešno, a ako služi ovoj zemlji i ovom narodu neka se ne glupira i nabavi Rusko. Ne zato što je Rusko nego što je najbolje i najpovoljnije. Koliko znači englezima govori i činjenica da nikad nije pozvan kod kraljice.

Odgovori
DW

Kakav crni Tajfun?!? To bi samo kompletan idiot mogao sa izabere za novi avion. Pitanje i da li bi ti Rafali koji se najavljuju bili naoružani Meteorima s obzirom da raketu proizvodi više država. Da se ja pitam kupio bih i 12 kineskih J-10C, pa da i dalje sedimo na četiri stuba.

Odgovori
Va

Uzimaj sve šta moze na teku a polako sa to plaćanje, jos podmornicu da uzmemo i na moravu

Odgovori
Mi

Nisu ni do kolena ruskim ni po ceni ni po manevarskim sposobnostima a razmislite koliko bi kostala preobuka kompletnog kadra i prateca oprema

Odgovori
Jo

Avioni koje Britanci povlače će završiti u Ukrajini, a ne u Srbiji. Ukrajina će dobiti finansijsku pomoć koju će upotrebiti za kupovinu ovih aviona. Win-win.

Odgovori
Fe

Kakvo zavrsavanje u Ukrajini? Cime da odu tamo, gde? A tek „Transa 1“, nedovrseni Eurofighter, samo moze da pomogne Suhojima da proknjize jos po koju recku. Prva verzija je (izgleda iz politickih razloga) usla u serijsku proizvodnju bez obzira sto je avion bio 100% nedovrsen i nespreman za uopotrebu. Nije cudo da hoce da ga se otarase, i to tek kad su mu propisno izvadili mast, prvih 3000 sati leta je taman posluzio za obuku pilotima RAF pre prelaska na upotrebljive varijante – sve verzije pre pojave radara Captor M su ispod svakog minimuma…

Bolje 2 eskadrile novih Rafala, nego 1 polovnih polu-Eurofightera, misliti o tome ;)

ab

>> A tek „Transa 1“, nedovrseni Eurofighter

Transa 1 block 5 FOC Eurofighter koji bi pokidao sve sto Rusija leti iznad Ukrajine!

Mi

Ne verujem da će biti išta od ovih tajfuna svi su u osnovnoj verziji i moraju na ozbiljnu modernizaciju. Ne verujem da će se ponovo upustiti u takvu glupost. Za modernizaciju ,remont ,prevoz,dodatno naoružanje,rezervne delove + dve godine čekanja, dali smo novca koliko košta 10 novih SU30 i koji bi trajali bar do 2040……..

Odgovori
19

Imam neki los predosjecaj u vezi britanaca.
OK za Rafale iako mi je nekako u dusi zao sto ne uzimamo avione od Rusa. Ali treba razumjeti i nove okolnosti i uzimati sto je najbolje za Srbiju.

Odgovori
MR

jedna, ne tako smešna disgresija…šta vama govori o tome, da predsednik jedne države nabavke za vojsku objavljuje u stilu evo šta vam je ćika kupio. Dali Srbija uopšte ima neku strategiju razvoja vojske? Ove nabavke u zadnje vreme sve više pokazuju, da se okreče ka ofanzivnom naoružanju, to ne miriši na dobro. U normalnim zemljama, civilna sfera trasira vojno-politički put, a ne vojska, niti jedan predsednik. Sama nabavka je onda stvar struke, financija i javnosti. U primeru Srbije, ni jedan od uslova nije poštivan. Sve je u cilju promocije, na račun sveg ostalog.

Odgovori
Ma

Pa slabo pratite ovu oblast ocigledno. Evo na primer Nemacka(moze se reci da je ozbiljna zemlja) je preko noci ponostila sve analize i prethodne strategije i kupila avion za koji je predhodno rekla da joj ne odgovara. Sto se tice ofanzivnog oruzija, proucite npr Poljsku, Ukrainu, Rumuniju, Grcku, Hrvatsku, Svedsku itd itd. Srbija ne radi bas nista neuobicajeno pogotovo uzimajuci u obzir da ima potencijal svoje odbrambene industrije.

ma

@Maki baš suprotno. Za Ukrajinu ne znam, ali sve ostale navedene zemlje su odradile studije i natječaje. U nijednoj nije vožd samo rekao šta je kupljeno. Njemačka je drugo vagala šta će, ali F35 je uvijek bio u igri. Putin je samo pomogao da se izbor ubrza.

ab

>> ta vama govori o tome, da predsednik jedne države nabavke za vojsku objavljuje u stilu evo šta vam je ćika kupio.

Govori nam da on svoje podanike smatra za infantilnu masu koju svakodnevno treba zabavljati bajkama o nekakvim gigantskim projektima u kojima treba se ogleda nova snaga otadzbine a koje nam je sve on licno obezbedio itd.

Da

Zašto bi neko uopšte uzimao u razmatranje nabavku ovako sofisticirane opreme od države koja se dokazala kao jedan od najvećih neprijatelja Srbije i iz dana u dan to dokazuje, potpuno je neverovatno čak i diskutovati o tome.

Odgovori
pe

@Danijel A tek svi ovo izdajnici koji voze B’MW, Audi,Mercedes-pa Nemacka je dva puta okupirala Srbiju, i cinila najteze ratne zlocine protiv Srba.
Odoh odmah УАЗ da kupim!Da, motor treba generalku posle 70hiljada km, ali Rusi su.Onih 1000 zena sto su 1944 silovali u Srbiji za samo nedelju dana, pa se Tito zalio Staljinu, nema veze.Nemci su gori.

В

Zato „pravedni zapad“ nema nikakvu moralnu dilemu kada treba da se greje na gas ili voze ti isti BMW, Mecke ili Audije na naftu „mrskog neprijaterla“ Rusije.
I ta bi sa tim sankcijama na Ruski gas i naftu….nuklearno gorivo? Nema?
E jbg….

pe

@Воја Танкосић Verovatno ne znate da je jos SSSR prodavao i gas o naftu zapadu oduvek, jer Rusija prosto nema druge prihode posto ne prave nista konkurentno.Dakle-Rusi ili prodaju svoje prirodne resurse ili gladuju.

ik

Vidim da svi što se tiče Eurofighter-a govore o britanskim. A šta je sa nemačkim?
Naš predsednik ima jednako dobre odnose sa Nemačkom i Velikom Britanijom.
Kod Nemaca bi se možda moglo nabaviti nešto savremenije od Transhe 1.
Pogotovu što oni sada ulažu u F-35.
Takođe smo dobri sa Italijanima, a skoro smo naručili transportne avione od Španaca. I jedni i drugi imaju Eurofighter-e, mogli bi da sredimo nešto sa njima za polovne Transhe 2, a da istovremeno naručimo nove Transhe-3.
Tako bi kao i za Rafale dobili eskadrilu polovnih na kojima bi mogli da izvršimo osavremenjavanje da budu približni Transhe-3 (ukoliko procenimo da je to potrebno) i jednu eskadrilu novih Transhe-3.
Od kada postoji RV, uvek je lako pretvoriti dobrog lovca u jurišnika ili višenamenski avion, obrnuto nikada nije bilo moguće.
Takođe, kada nešto od starta pravite da bude šegrt svega i majstor ničega, onda obično dobijete nešto osrednje za sve uloge za koje je namenjeno.
Opet, kod nas dolazi MTU. Sa druge strane, sa Rafale-om bi se mogla dobiti mogućnost obnavljanja vlastite vazduhoplovne industrije, kroz u početku proizvodnju delova, a kasnije bi svašta bilo moguće. Isto potencira, možda čak i u većoj meri, dolazak MTU.
Po meni su obe opcije realne, pri čemu mislim da je Eurofighter tek u Transhe-3 dostigao puni kapacitet, i da je u toj tranši najzad dostigao pune kapacitete. Kao takav je bolje rešenje od Rafale-a, čak i FR4.
Ako stvarno ima para, kako kažu i predsednik i većina ljudi iz vlade, to nas stavlja na slatke muke. A i one koji bi da nam nešto prodaju. Jer, ako nešto stvarno možemo da platimo, onda možemo i da tražimo najbolje uslove od svih strana sa kojima pregovaramo, pogotovu što se tiče offset-a.
Pri tome stoji i treća varijanta (mada ja lično mislim da ih ima više), koja bi donela manji broj vi[enamenskih aviona, a veći broj školsko-borbenih.
Tako da ja ne bih odbacio ni jednu mogućnost, već bih iskoristio šansu da ako ima para za iste ispregovaramo što bolje rešenje za što manje para, ili što bolje rešenje koje ne mora biti za manje para, ali mora sadržati neverovatno dobar offset. I pri tome imam u vidu ne samo dve spominjane ponude, već možda u većoj meri tu treću varijantu. Ako se odlučimo za nju, a ovamo imamo moguće benefite i na političkom planu sa prve dve opcije, onda treća varijanta ili mora biti finansijski bezobrazno dobra, ili sa bezobrazno dobrim offset-om. Uključujući i licence za određene stvari.
Sa druge strane, u vreme prelaska na slede’u generaciju aviona, kupovina 4 ili 4+ je bacanje para. Avioni ‘e biti yastareli jo[ u trenutku kada ih uvedemo u naoružanje. Možda će ovaj rat malo usporiti stvari, ali do punog prelaska na petu generaciju dolazi najkasnie za 10 godina.
Ako postoje rešenja za premošćavanje, a tu bih njaviše gledao neke ponude iz te treće varijante, da li višenamenskih lovaca, da li školsko borbenih, napravila bi se varijanta da se omogući dobar nalet na jeftinijim avionima sa približno istim mogućnostima kao sa višenamenskim koje pominju. A onda za deset godina kada se situacija u potpunosti raščisti sa petom generacijom (koji su projekti preživeli i dovedeni do serijske proizvodnje), kupiti petu generaciju. I pripremati se ne brzi prelazak na pestu, koja če stiči daleko brže nego što mislimo. Nešto mi se javlja da će peta obezvredeti samu sebe, odnosno svoju svrhu.

Odgovori
ab

Niko vam nece dati polovan Trance 2+ jer imaju mnogo preostalog resursa a moguce ih je bez problema unapredjivati do kraja eksploatacije! Takodje izvesno je produzenje resursa kada za to dodje vreme.

UK bi dali samo Trance 1 gde na pojedinim avionima ima i 50% ili vise preostalog resursa. Ako bi dali block 5 vazduhoplov kome je ostalo 3000+ sati za recimo 20 miliona to mozda i nije los deal… naravno cela ova prica je potpuna fantazija

de

Rafali + Gripeni umesto Jurofajtera.

Odgovori
Ni

Uz ove Rafale najbolja i najrealnija varijanta bi bio J10c, J10b ima ruski motor i to ce biti problem verovatno sada, Kini nece uvoditi sankcije bar jos 30 godina ako sve bude po planu u USA. Eurofajter je pravljen sa ciljem da izvrsi dominaciju nad EU finansijskim fondovima, za Srbiju bi to bio cist promasaj, Englezi hoce da se otarase EU naseledja i odatle ova prica ima realno utemeljenje, Francuska se udaljuje od NATO-a i zbog toga ce bez pardona prodati svoju opremu Srbiji. Evo i Nemci uzese f35 za kes!

Odgovori
Fe

Nužno je imati bar dva tipa aviona – jedan za napad na zemaljske ciljeve i sposoban da vrši prodore nad neprijateljsku teritoriju, i lovačke avione za pratnju multirole/strike avijacije, nine isto multirole primarno lovac i multirole primarno strike fighter…

Sama PVO je bitna, ali bez avijacije da je brani od niskoletećih helikoptera, dronova i tačkaste PVO – za krstareće rakete nema mnogo šanse za preživljavanje – jurišni helikopteri u letu nad krošnjama drveća vrlo brzo saseku sve što nema automatske topove da ih drži na razdaljini. Jedna od pametnijih ideja je modernizacija KUB-a FM CW radarima za osmatranje niskoletećih aviona, ali treba nama masa takvih radara i sistema sa raketama – i sa IC i sa radarskim navođenjem – Ka-52 su takve probleme PVO-u zadali kao da im nisu tenkovi primarna meta neo baš PVO – ne bi ih Kina kupovala da nisu pravi Aligatori… Sačekaćemo mi malo, dok se ne ugrade iskustva iz Ukrajine, a i prenesu rešenja sa Apača “zaboravljenih” u Kabulu…

Ovo što UK “nudi” je van svake pameti – oni sami kažu: “nisam dovoljno bogat da bih kupovao jeftino”…

Odgovori
Zv

Pa ako Francuska kao vojna velesila kaže da je za te zadatke dovoljan 1 tip aviona,rafal.Zasto je po vama nužno imati 2 tipa aviona,dve različite arhitekture,2 tipa naoružanja,2 tipa različito od svega…?

Fe

@ Zvrk
Francuska i UK nisu uopšte prave velesile – to su “me too Powers” – samo se šlepuju uz U.S of A – kad god su posle II Sv Rata nastupale solo ishod je bio poražavajući – osim Foklanda – UK je uspela da zadrži Foklande jer U.S ne dozvoljava nikom iz Južne Amerike da postane makar i minijaturna regionalna sila (u duhu Monroove Doktrine – smatra celu Južnu Ameriku za svoj feud, ne dozvoljava prodore spoljnih sila niti nastanak neke lokalne), a hunta je inače i započela rat ne bi li nekako skrenula pažnju sa nerešivih ozbiljnih unutrašnjih problema…

Sam iznos vojnog budžeta u $ ili € ne znači previše (retko ko od najjačih bilo šta uvozi – osim UK američke avione i rakete – ni balističke na podmornicama nisu njihove😉) a kad se porede procenti bruto proizvoda u PPP onda se dobije mnogo drugačija slika od one kakva se ovde podrazumeva. Inače, liste i indeksi na kojima su zemlje bez nuklearnog oružja ispred onih koje ga dokazano imaju (a i interkontinentalne rakete) ili gde se avioni broje po komadu i sabiraju lovci i kanaderi mogu da se obese mačku o rep – čista fantazija, npr Japan i Južna Koreja protv nuklearnog arsenala Severne – bez komentara, videlo se već ‘45-te…

Ro

@Feline
Želiš reći da je tehnološka superiornost Japana i Južne Koreje, trenutna raspoloživost stručne radne snage, industrijske baze i obilja u standardu prosječnog Južnokoreanca i Japanca nebitan faktor u definiciji vojne moći tih zemalja u odnosu na Sjevernu Koreju ? Imaš li neku barem grubu ideju u kojem bi roku te 2 zemlje zasebno, da to smatraju strateškim ciljem, bez pomoći Amera prepišale sve dosad poznate nuklearne ofenzivne kapacitete Sjeverne Koreje ?

ab

Koliko standard i budzet jedne sile „nista ne znace“ (nego samo milioni tona gvozdja po vojnim skladistima i parade na dan pobede) vidimo u „specijalnoj vojnoj akciji“ i borbenom moralu njenih slavnih ucesnika :-))).

De

Od britanaca ih ne bih kupio makar morali na metlama da letimo!

Odgovori
đ

ni neprijatelju ne bih poželio EF tranche 1

Odgovori
Lu

Ok, ovo sve više liči na lovačke priče a ne na lovačku avijaciju.

Odgovori
ik

Eurofighter Transhe2 je vrlo moguća opcija zato što neki u EU žele da naruče još Transhe 3 aviona. Dobili bi avione sa 0 sati leta, a uvalili bi najlošije primerke Transhe 2 koje imaju (prevedeno na srpski, one na kojima se najviše letelo) i to za dobre pare, dovoljno dobre da im se ne isplati njihovo osavremenjavanje.
Sada se postavlja pitanje gde smo tu mi? Za koje će nam babe zdravlja to?
Jebi ga, i takvi bi imali više resursa nego pojedini avioni drugih proizvođača koji se nude.
Da budemo jasni, s obzirom da se u ovom trenutku (čitaj narednih 10-15 godina) obavlja smena generacija, ja bih, da me neko pita i da nema rata u Ukrajini, uzeo polovne MiG-29SMT sa što manje naleta neposredno od Rusa, i sa njima premostio ostatak vremena do trenutka kada treba da odaberemo avion pete generacije. I pošto imamo dovoljno svega onoga čega nemamo dovoljno za prelazak na drugi avion, isprsio bi se za poveću kupovinu polovnih, praktično bi pokupio Rusima sve novije koje imaju na lageru. I sa tim bih gurao dok se situacija sa petom generacijom ne rasčisti (ko živ, a ko mrtav, odnosno ko sa simboličnom proizvodnjom ko sa masovnom). I još bih se častio dodatnim kupovinama za PVOI, jer bi i sa tim koštalo manje i od Rafalle i od Eurofighter-a.
A onda bih prešao na avion pete generacije, barem što se lovačkih eskadrila tiče (gađao bih najmanje dve sa po 16 aviona).
Ali, imamo rat koji imamo, i šta tu možemo osim da se okrenemo ne onome što je trenutno najbolje po nas, nego onome što možemo da nabavimo i platimo, i da nam to na kraju dođe, a ne da nas lelemudi iz okruženja zajebavaju oko transporta.
Pri tome i odugovlačenje dok se neke stvari ne rasčiste nije loša opcija. Pregovaramo sa svima, a ne potpisujemo ni sa kim. Pa kada se trenutna kriza smiri, ohlade se glave (dođe nova zima, a rezervi nafte, uglja i gasa nigde), odradimo posao.

Odgovori
Re

Ovo su teske budalastine. Ako kupe bilo sta osim SU-35, bice jasno da je kompletan drzavni i vojni vrh korumpiran i nesposoban.

Odgovori
Ik

Slušam Sretu Malinovića u gostovanju na N1, i ne znam da li da se smejem ili da plačem.
Čovek mrtav hladan upoređuje taktički radijus Rafale-a sa tri dopunska rezervoara sa 5070l goriva sa taktičkim radijusom golog EF-2000. Pa ovaj može 1800km, a EF-2000 700km.
To što može EF-2000, može i Orao sa određenim podvešavanjem i odgovarajućim profilima leta, kaže naš general.
Pri tome EF-2000 sa tri dopunska rezervoara sa 3000l ima taktički radijus 1400km. Koliki je taktički radijus sa dva, i koliki je sa dva tzv. „conformal fule tanks“ od po 1500l nisam našao. Pretpostavljam da zbog manjeg otpora vazduha konfiguracije sa CFT-a dolet sa njima nešto veći.
Pri tome je dolet EF-2000 za nekih 100km veći.
Kako neko njegovog stepena stručnosti može da napravi takvu grešku?
Ja mislim da ne može, osim ako lobira za francuze.
Pri tome mu ne pada na pamet da objasni ljudima šta Rafale opterećen sa tri dopunska rezervoara goriva može da uradi u poređenju sa čistim Rafale-om. Isto važi i za EF-2000, šta može sa tri normalna dopunska rezervoara od po 1000l, šta sa dva normalna dopunska rezervoara sa po 1000l, šta sa dva cft od po 1500l, a šta u čistoj konfiguraciji, opterećen samo sa ubs.
Ako nam se stručna javnost ovako ponaša, šta treba onda da rade političari?
Mada je i on u međuvremenu postao političar.
Posle ovoga što je odvalio i ostao živ, stvarno ne znam šta da mislim. Ni o njemu, ni o zemlji, ni o svima nama generalno.
Što bi rekao poručnik Veca u filmu Marš na Drinu, „Ode sve u majčinu“.

Odgovori
ab

>> Čovek mrtav hladan upoređuje taktički radijus Rafale-a sa tri dopunska rezervoara sa 5070l goriva sa taktičkim radijusom golog EF-2000. Pa ovaj može 1800km, a EF-2000 700km.

To svi rade nonstop, imate ovde redovno komentare vezane za nedostatan radijus F-35 gde se ovaj poredi sa vazduhoplovima na kojima i levo i desno vise kante/rezervoari, rakete i kontejneri na sve strane. Takodje niko ne uzima u obzir namenu, vrstu misije i njenu konfiguraciju.

Mozda je komentatora prosto smaralo da ulazi u detalje na N1…

Sr

@Ikim @about:blank
Profa je radio post diplomske u Francuskoj, verujem da bi mu Rafal bio draza opcija(to je samo moja pretpostavka).

Ako cemo realno, Rafal je jeftiniji i logisticki lanac mu je mnogo manje slozen. Sto se letenja tice, vise je one-circle ptica(dakle slicnije 29kama), nesto je sporiji i za sad ima prednost u tehnologiji radara i mozda mozemo reci da ima prednost u VZ jer je od starta za istu projektovan. EF je poceo i dugo bio klasican air-dominance fighter, pravljen je da sto brze dostigne veliku visinu, sto vecu energiju prenese na BVR projektil, posle postao i multi-role, ima dobar radar iako nije AESA.

Ali to je sve na papiru, u praksi ima milion varijabli, to su moderni avioni(za razliku od trenutnih) i vise je pitanje sta bi nama kao drzavi odgovaralo, manje koliko je sam avion dobar. Cena, odrzavanje, potrebno ulaganje, rokovi isporuke, uslovi dila, politika, sta dobavljaci kazu, sta bi vojska zelela itd. i najvaznije obuka. Pilot sa 1000h i vise medjunarodnih vezbi sa bojevim gadjanjem u „slabijem“ avionu je daleko opasniji nego pilot sa 60h bez iskustva ikakvog u „jacem“.

ab

Pogledao sam gostovanje na N1, uzas, red uvlacenja vodji, red realpolitike, malo relativiziranja „specijalne vojne operacije“. Highlights: EF ne valja nista, skupo odrzavanje, rekao mu licno zamenik komandanta cuvene vazduhoplovne i vojne sila Austrije. Rafale ima vazduh zemlja sposobnosti a EF nema. Njime mozemo dosegnuti do Amerike. FK-3 ne treba da se umrezava nego ce se njime prosto komandovati (valjda telefonom) – incijativa na taktickom nivou, tako smo srusili F-177 (obavezno napomenuti u svim prilikama, kao Bitka na Kosovu).

Fe

Problemi Rafale/Meteor izgleda da nisu previše poznati, ali, kako stoje stvari, Meteor je integrisan na Rafale tek 2021-ve, takođe, ozbiljno je pitanje da li Francuska može samostalno da ga proizvodi, a iako ga proizvodi, da li može da ga proda bez odobrenja MDBA – projekat je uglavnom nemačko-engleski, i ko zna ko sve treba da se složi kod prodaje…
Inače, u linku mogu da se nadu i mnoge kritike na račun Rafale-a, npr preslabi motori i ne baš prevelika brzina niti ubrzanje – attack aircraft, sa dodatim karakteristikama lovca… Za V-V su F-15EX, Eurofighter i Su-35S sigurno bolje rešenje. Inače, ko misli da F-35 “rešava baš sve probleme” bi mogao da se zapita – zbog čega U.S of A onda proizvode F-15EX?
Za nas bi bio odličan Rafale, ali nov, sa Meteorima, jer nemamo strike-fighter/interdictortor, niti bilo šta drugo za duboke prodore i napade ozbiljnim standoff oružjem, ali za PVO lovca ili air-dominance fighter nije baš skrojen…
https://militarywatchmagazine.com/article/rafale-american-inputs-needed

Odgovori
Ik

Taj komentator nije bilo ko, pa da može ili ne može da ga mrzi da objasni šta upoređuje.
Sećam se još jedne rečenice, „ovde upoređujemo taktički radijus, ako pogledamo dolet, Rafale može do Amerike“.
Ako je i od Sretena Malinovića, brate mnogo je.
Ok, sviđa ti se više Rafale, razumem te u potpunosti. Pogotovu što si pilot jurišnog aviona, a jurišne mogućnosti Rafale-a su do izlaska Eurofighter-a Transhe 3A bile bolje, posle izlaska verzije 3B lošije od Eurofighter-a.
Ali to što ti se više sviđa ti ne daje pravo da u lobiranju sereš ko foka i blatiš uniformu, godine iskustva i ugled koji imaš među svojim kolegama. Pa makar si u međuvremenu postao političar.
To što si bivši pilot jurišnog aviona ti opet ne daje za pravo da kolege pilote lovačke avijacije ostaviš sa nečim što je u vazdušnoj borbi van vizuelnog dometa inferiornije. Integracijom AESA radara i Meteor-a Eurofighter
postaje definitivno bolje rešenje u BVR od Rafale-a, i to niko ne može da ospori. Jednostavno, sa istom raketom može da zahvati cilj, lansira i pogodi dalje. A nama je do sada to bila rak rana vazduhoplovstva.
Prema tome, ako je i od njega, previše je.
Uz svo dužno poštovanje njegovom liku i delu.
A upravo sam zbog poštovanja prema njegovom liku i delu sve ovo toliko razoćaralo.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor