Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
Francuskim vazduhoplovnim i svemirskim snagama na ispitivanje isporučen prvi Rafal F4
Dolazak prvog Rafala B F4 u vazduhoplovnu bazu Mont de Marsan, 2. mart 2023. / Foto: Armée de l'air et de l'espace

Francuskim vazduhoplovnim i svemirskim snagama na ispitivanje isporučen prvi Rafal F4

Francuske vazduhoplovne i svemirske snage objavile su prošle nedelje na svom Tviter nalogu da je 2. marta u vojni centar za vazduhoplovnu ekspertizu (Centre d’expertise aérienne militaire), u vazduhoplovnој bazi BA 118 Mont-de-Marsan, isporučen prvi višenamenski borbeni avion Rafal modernizovan na nivo F4 (F4.1). Na osnovu objavljenih fotografija vidi se da je u pitanju dvosed Rafal B na kome će vojska izvršiti neophodna ispitivanja, u prvoj fazi će biti proverene operativne sposobnosti, tokom druge faze će ova varijanta u potpunosti biti spremna za uvođenje u operativnu upotrebu.

Razvoj varijante F4 pokrenut je januara 2019. godine, letna ispitivanja počela su maja 2021. godine. Planirano je da svi postojeći francuski Rafali (verzije B, C i M) koji su do februara 2022. dovedeni na nivo F3R, budu dorađeni na standard F4 koji je podeljen na dva segmenta, F4.1 i F4.2. Prvi pre svega podrazumeva modernizaciju radara, integraciju prikazivača na kacigi pilota (HMD) Thales Scorpion, novi infracrveni senzor za traganje i praćenje (IRST), nove kabinske višenamenske prikazivače većih dimenzija i integraciju novih vazduhoplovnih ubojnih sredstava poput bombe AASM 1000.

Kod standarda F4.2 veća pažnja biće posvećena daljem povećanju mogućnosti umrežavanja Rafala, biće dodata tri nova sistema koji će pomoći u prikupljanju i deljenju informacija sa drugim platformama. Varijanta F4.2 će takođe imati dodatno poboljšan radar, unapređeni nišansko-navigacijski sistem TALIOS, kao i mogućnosti sistema za elektronsko ratovanje. Osim toga biće integrisana nova generacija rakete vazduh-vazduh MICA NG čiji je razvoj u toku i čije uvođenje u naoružanje se očekuje 2027. godine.

Ujedinjeni Arapski Emirati naručili su 80 Rafala F4 verzije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Još neka od unapređenja verzije F4 tzv. 3D lokalizacija, odnosno mogućnost da se pasivnim sistemom otkriju ciljevi u vazduhu, tu je potom novi datalink za prenos podataka između letelice i raketa koji će pilotu omogućiti promenu putanje lansirane rakete a biće povećana verovatnoću pogotka. Uz to, biće moguće da drugi Rafal koji se nalazi u formaciji bude povezan sa lansiranom raketom i utiče na njeno navođenje.

U međuvremenu, ministarstvo odbrane Francuske je 2022. godine najavilo da će ove godine naručiti 42 aviona Rafal F4, nabavka će biti podeljena na dve tranše, prvih 12 će biti zamena za avione koje će francuske vazduhoplovne i svemirske snage predati Hrvatskoj, dok će ostalih 30 delimično zameniti avione Miraž-2000. Isporuke ovih aviona trebalo bi da budu realizovane u periodu 2027-2030. Pre toga prve Rafale F4 dobiće 2026. Ujedinjeni Arapski Emirati koji su naručili 80 aviona.

Bilo je planirano da francuke vazduhoplovne i svemirske snage ove godine dobiju 13 Rafala. Nije međutim nemoguće da taj broj, zbog rata u Ukrajini, bude i veći. Daso nastoji da poveća proizvodnju, sa do sada maksimalnih oko 24-25 aviona godišnje, na bar 36 primeraka godišnje. Francuska vojska je 29. decembra 2022. dobila svoj prvi Rafal nakon više od 4 godine pauze. Iako se situacija pravda problemima sa finansiranjem verovatnije se radi o davanju prednosti inostranim narudžbinama. Isporučeni avion je deo četvrte tranše od 60 aviona koja je naručena još 2009. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mu

To vas englezi vuku za nos. To je Tornado za nosač aviona. Komplicirano krilo s promjenjivom geometrijom je zamijenjeno deltom. Dodan je sistem za nadopunu gorivom u zraku i avion je smršavio. Dizajnirala ga moja susjeda Faye Reagan. Sexy zar ne ? Ima guzu, cice, pun paket. Samo da mu ne procuri hidraulika.

Odgovori
St

Znaci avion je isti kao Tornado samo ima drugaciji trup, krila, rep, avioniku i elektroniku, motor i naoruzanje? A jos ako ima i hidraukiku, pa ja to ne bih kupio, kupio bih nesto bez hidarulike, elektronike i plivajuceg zamajca, rekao mi majstor da to ne valja.

Mi

Ovde je samo pitanje koju verziju mi pregovaramo? Sa kojom opremom i naoruzanjem sa cime cemo umrezavati te avione (Rafale) i po kojoj ceni?

Go

Isti tornado samo je sve francusko
OMG

Mu

Nije Gorane francusko već su se Srbi i Englezi dogovorili da prevare Hrvate. Hrvatska će platiti avion, a onda će se izmislti razlog da se oni ne isporuče. Pritom će MIG-ovima isteći resursi i Hrvatska će ostati bez kontrole zračnog prostora. Englezi očigledno imaju još jednu klasu nosača aviona za koju nitko ne zna. Slična se situacija dogodila prije WW2 s Spitfire-om.

mi

@ Mile onaj stari nema kod njih sad bi malo ovo , malo ono, samo možeš pregovarati o naoružanju a verzija je ta koja je ponuđena pa ti biraj, cijena se zna za svaku verziju

А

Имаш добар документарац о томе како су Французи одјебали остале Европљане и какао је настао Рафал, најбољи авион данашњице.

en

Video sam realnu maketu 1:1 francuskog lovca šeste generacije.
Let prvog prototipa se očekuje 2026-te.
Francuska je zemlja sa najačom visokom tehnologijom na planeti.

Odgovori
Re

Ako Makron ne povuce zakon o penzionom sistemu nece imati ko da popravlja ono sto imaju ,à za nove …..

М

Француска је мала маца за израел што се технологије тиче🤷

Ic

Treba Srbija kupiti Rafale verziju F4.2 ipak su Francuzi sto se tice tehnologije vazduhoplovstva jedni od najboljih u svetu.Jeste da su skuplji avioni ali vrede za sve pare i sluzice narednih 40 godina Srbiju,plus dve drzave imaju idealne odnose i uvek su prijateljski raspolozene sa visu saradnju…

Odgovori
Ma

Odakle će Vučić naći naći 3+ milijardi eura za 12 novih Rafala F4.2 ???

Th

@Maverick
Verovatno od Kineza. Pre ili kasnije ce se odkopavat Lithium.
Treba jos nac sredstva za dodatna 12 zapadna aviona. Ne razumem
samo zasto se oce 2 razlicita aviona. Britanci ce se resit svoji Typhoona kod Ukrainaca. Onda bolje ostat kod Franzusa.

Fe

@ Maverick

Biće i dve eskadrile, samo polako.

Nj

Malo od zdravstva, malo od skolstva, malo od mirovinskog sustava, a onda malo veci pdv na kruh i mlijeko… a narod nek se gladan ponosi s 12 letecih kanti i neka glasa opet za njega. On kao gradi puteve i autoputeve.. kao da se u drugim drzavama ne gradi… samo sveti i nebeski Vucic gradi…

Pe

@Njofra
Upravo tako. Ne pamtim ovolika poskupljenja svakodnevnih namirnica u Srbiji kao 2022-2023.A plate mizerno uvecane, potpuno ne u skladu sa rastom cena, za svega 60-70€.
I umesto najbolje zastite-a to je dobar odnos sa susedima-raspiruju mrznju ka svima i hoce skupe avione…kao da je to nesto pomoglo ikada.

Fe

@Thomas

Tu se debelo slažem, mnogo je bolje tipizirati nego kupovati samo dve eskadrile dva različita tipa aviona., pa još jedna polovna (i to ona čisto lovačka), pa se kao šlag na tortu na njih hvata samo AIM-120 za koji je 100% sigurno da od prodaje Srbiji nema ništa. Ko zna, možda su VTI i Miloradović ubedili AV da mogu da integrišu R-77 na Eurofighter u domaćoj radinosti? :))))) Uostalom, kad može AGM-88 na MiG-29 mora da nekako može i R-77-1 na Eurofighter, ima aktivnu glavu za samonavođenje, nema potrebe da se baš toliko temeljno uparuje sa radarom kao neka poluaktivna.

Ma

1. Vi ste u fazi:. „Alo Daso, koliko bi koštalo eskadrila F4?
SA je potpisala ugovor, sa spremnim parama, pa če čekati minimum 10 godina dok ne dobije prve.
A vi sanjate kao za par godina će se to završiti.. iako je i slijepcu jasno, da biste potpisali ugovor, vjerovatno su na stolu mnogi politički uvjeti koji čekaju potpis, da ne govorim da prvo Francuzi moraju svoje potrebe namiriti, pa tek onda več potpisane ugovore, puni su narudžbi za desetlječa proizvodnje, moraju digniti proizvodnju na maximalno da ne bi plačali penale. I pitanje je hoće li uspjeti, več žrtvuju vlastite avione da ispoštuju strane narudžbe. To znači, da njima trenutno novi ugovori i nisu potrebni, i da će iči s maksimalnom cijenom, pa ko voli nek izvoli. Kupnja Rafala od Francuza sljedečih minimalno 20+ godina za Srbiju je nemoguća misija. Ja ću gol u sred Beograda da prošetam ako uopče ugovor potpišete u tih 20 god, a kamoli da ih dobijete.
Priča za malu djecu, al previše jeftina. Tajfuni također bajka, al ajde, bar bi prolazila kao priča. Srbija ako misli krenuti u ozbiljnu nabavu aviona, to bi bilo vijest o pregovorima s Kinom, možda Korejom.

ev

Нагласак , ако се ф.4.2. Може добити за Србију до неке 2030 је да је то 3-4 Мрд до тада са Аеродромом, пратећим Објектима, итд. Мислим да то нема смисла чак и да се повољним кредитом то све успе платити. За надвор ваздушног простора и не дај боже…..
Авион је одличан али пре- скуп укупно гледајући, појешће сувише расположивог Буджета колики год да јесте, недостајаће превише за друге стваре.

Gl

Ako se ne varam ovaj ce moci da nosi americki bunker buster GBU 28 koji samo f15E strike eagle i jedna varijanta superhorneta moze.Mislim da sam prosle godine procitao

Odgovori
Br

Jel to znaci da ce Hrvatska avione dobiti tek 2027, ili ce ih Francuzi poslati pre obezbedjene zamene?

Odgovori
Li

Hrvatska prve aviona dobiva krajem ove ili početkom iduće godine.Do 2025. preostale.Piloti i tehničarima HRZa su več u Francuskoj na obuci.
Hrvati su odlično prošli jer za 1 mld dobivaju eskadrilu F3R ,simulatorima,paket naoružanja. Za sve ostale ćete su otišle u nebo ,a rokovi isporuke predugi. Nije to samo u Rafala več i F 16 Blk 70.

Jo

Francuska ce Hrvatskoj isporučiti barem 8 komada Rafale F3-R tijekom 2024 godine…ostali 4 tjekom 2025 godine.

Bu

Ne znači. Dolaze prema ugovoru.

Г

Da sumiram: prvi let 1986, uveden u naoruzanje 2001, a prvi strani kupac 2015.
Francuska ne moze sama da iznese 5. ili 6. generaciju. Zato se treba vezati za nekog ko vec ima 5. generaciju i ima resursa za 6.

Odgovori
Da

Da nije bilo pada sssr-a bio bi on uveden već 90-ih. Ovako nije bilo ni želje, niti volje za brzanjem.

To

Ako ovako nastave mi ćemo dobiti rafal tek iduće decenije, tad otprilike ističe radni vek i migova i orlova.

Odgovori
da

Ako se ne varam, letni resursi za 29-tke istječu 2027. Ako se sutra potpiše ugovor za nabavu Rafalla, mogu li oni teoretski biti proizvedeni i isporučeni do tada?

Odgovori
Sr

@darac
Na prvom ističu 2027. s tim što su prebačeni na održavanje po stanju i generalno su malo leteli, tako da bi i neko vreme posle toga sigurno mogli da lete.

Primera radi, 18101 je imao manje od 1000h do 2010. kada je prizemljen, a tek 2018. je ponovo osposobljen, 18102 je remontovan 2011 i resursi su mu isticali 2021(dakle nakon remonta 2031), a 18201 je odmah nakon donacije poslat nazad u Rusiju na generalni remont. Beloruski 9-13 su stigli remontovani 2021. dakle resursi ističu 2031.

Znači do 2031. bi trebao postići minimum IOC sa novim(ili bar novijim) avionima.

Gr

Letenje tih aviona je sigurnosni rizik jer rusima ne moze da se veruje u pogledu kvaliteta izvodjenja projekta, dakle produzenja zivotnog veka itd. Da li vi zaista verujete da su se oni polomili da to odrade kako treba?

Mi

Tačno tako, i po tome iz jednog ugla ne bi trebalo previše žuriti kako sam ovde vise puta pominjao najvise zbog razvoja novihbtehnoloskih trendova i konkurencije. Nego sačekati i napraviti odluku 2025-2026. Dostava bi bila recimo 2028-2030te sto bi omogucilo prelazK i punu operativnu sposobnost do 2031.
Samo jedn stvar. Ako danas narucimo 16 Rafala F4 ili 12-F4 plus 12 TA-50 ili T7 ušparalibi enormno jer bi nas kostali daleko manje nego da ih kupimo u 2026. Mozd i celu milijaRdu$ maNje.

De

@Miloš 77
Kakav T7? Kakav TA-50? Prvi čisto američki proizvod od njih ćemo dobiti – ništa. Drugi sa američkim motorom i naoružanjem i britanskim izbacivim sedištem. Znači i od njega ništa. U prevodu duplo golo!
Prodaja aviona je pre svega politika. Nije to uđeš u ko u auto salon, i dajte mi novog Golfa za keš!

А

@Great sturgeon

А основ за ту тврдњу је кој тачно? Истом логиком можемо да кажемо ко нама обећава да ће Французи нама лепо одрадити Рафала…

Ba

Vidim pojedini se pitaju kako ce SRB platiti eskadrilu. Pa gospodo raspitajte se koliki je budget SRB i odvojite od toga 3 %.

Odgovori
18

@Bambuca
Republički budžet Srbije je 15.7 milijardi, vi mislite na BDP. Nemojte deliti finanijske savete.

Ni

Pa taj budget nije dovoljan za sve potrebne rashode.

Sl

Budžet SRB je oko 13 milijardi EUR. Valjda si mislio na BDP. BDP je oko 60 milijardi EUR. BDP nije keš, nego vrijednost svega što se ostvari u godini dana, uključujući i žetvu i proizvodnju struje. U Covid godini 2020., kada je budžet SRB bio oko 12.5 milijardi EUR, deficit je bio oko 4 milijarde EUR. Dakle Srbiji je falila trećina para u budžetu, pa se dodatno zaduživala (Izvor NBS). Nije pitanje kako će SRB platiti Rafale jer ih može teoretski dobiti na kredit od 20 godina, nego kako će Vučić nači pare da vrati skoro 5 milijardi EUR koji mu dospijevaju ove godine, a ovo posljednje zaduživanje Srbije je bilo po kamati od 7.5%. Za tvoju informaciju budžet Hrvatske (duplo maje države) je oko 24 milijarde EUR, pa je opet Rafale platila praktično iz fondova EU. Plenković je sa Makronom ispregovarao Covid pomoć Hrvatskoj za 2 milijarde Evra više nego su drugi dobili i od tuda pare za Rafale, jer iz budžeta to nema šanse.

Th

Vec je postalo dosadno sa tim Rafaliman. Za jednog platiti 200 milliona
Evra. Sta moze bolje od jednog JF-17 ? Izgubi jednog i cekaj deceniju na
novog. Koliko dugo bi opstali u borbi ?
Alo bre. Preko 3 milliarde za 12-14 aviona. A onda dobijes avion sa pola
elektronike i bez raketa. Samo da je novi i bolji od Hrvatskog. Ko mala
ljubomorna deca.
Za te pare mozes dobit 3 puta vise aviona. Neprijatelj mora se borit sa
3 puta vise aviona koji nose i ukupno 3 puta vise raketa.

Odgovori
Th

Za Hrvatsku je bilo bolje da su uzeli malo starije F-16 Block 50+.
Mozes vezbat sa Amerikanciman. Ako zatreba Ameri bi kacile svoje
rakete i bombe na Hrvatske. To vredi i za delove. Nebi se ni trebalo
dvosede za obuku. Obuku nek rade oni.

U ratu bi zamena dosla od Amerikanaca. Uzput i cela logistika.

Do sada samo dobar posa za Franzusku. Tako je Hrvatska samo
platila zbog politike. I to jako skupo.

А

@Thomas

Докле ће људи овде провлачити идеју о међукомшијском мерењу оне ствари при куповини авиона, када се зна да је Рафал био српски фаворит пре скоро деценију и по.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor