Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024

Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024
[ANALIZA] Makron i Vučić navodno pričali o Rafalima: Neponovljiv tajming za Francusku i svrstavanje Srbije sa Istoka na Zapad
Daso sada ima 86 narudžbina za nove avione, tu je još 122 aviona u ugovorima koji tek treba da stupe na snagu / Foto: Daso

[ANALIZA] Makron i Vučić navodno pričali o Rafalima: Neponovljiv tajming za Francusku i svrstavanje Srbije sa Istoka na Zapad

Uprkos najvećem oružanom konfliktu na evropskom kontinentu u poslednjih nekoliko decenija, ili bolje rečeno, inspirisani svim negativnim aspektima invazije Rusije na Ukrajinu, državno rukovodstvo Srbije, po svemu sudeći, intenzivira pregovore o budućnosti svog RV i PVO, njegove modernizacije i bitnije o diversifikaciji izvora snabdevanja u sve više politički-bezbednosno podeljenom svetu.

Dnevni list Danas preneo je u ponedeljak 7. marta da je prilikom telefonskog razgovora francuskog predsednika Emanuela Makrona i srpskog predsednika Aleksandra Vučića povodom rata u Ukrajini između ostalog bilo reči i o, kako izvori Danasa tvrde, nabavci „cele eskadrile“ višenamenskih borbenih aviona Rafal.

Srbija nije uvela sankcije Rusiji ali će, kako smo analizirali prvog dana rata, svakako doživeti, u najmanju ruku, odlaganja isporuka nekoliko već plaćenih i naručenih vazduhoplova, protivvazduhoplovnih sistema i druge opreme. Dve nedelje kasnije nazire se epilog koji najverovatnije neće imati mnogo veze sa eventualnim uspehom ili neuspehom ruskog vojnog poduhvata. Epilog rata, sve i da Rusi uspešno ostvare svaku zacrtanu stavku svog konačnog cilja svakako će biti političko-ekonomska izolacija ruskog državnog rukovodstva, ruskih državnih kompanija i, sasvim moguće, ruskih kompanija koje proizvode naoružanje i vojnu opremu. Srbija i dalje u takvom scenariju ne mora uvoditi sankcije Rusiji ali poslovanje sa ruskim kompanijama koje se nalaze u režimu sankcija može biti zabranjeno.

Daso se sa Emiratima patio još od 2006. godine. Srbija ima priliku da, uz Hrvatsku, bude mali i jednostavan klijent / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Do sada nezabeležene investicije u zanavljanje borbene tehnike Vojske Srbije svakako su i pre rata u Ukrajini bile primer diversifikovanih  nabavki sa gotovo svih strana sveta osim možda južne hemisfere i konkretnije Sjedinjenih Američkih Država. Nastavak ove politike u kontekstu do sada najdrastičnije zapadne anatemizacije Rusije svkako će biti ne samo nabavka nove tehnike već i iznuđena rešenja u pogledu održavanja sovijetski i ruski proizvedenih platformi – ukoliko izolacije ove zemlje potraje.

France to the rescue

Ukoliko je Makron zaista iskoristio priliku najveće zabeležene depresije srpskog državnog vrha usled istorijski visokih cena gotovo svih strateških roba na planeti, onda je to svakako početak trenda. Trenda ujedinjena Evropske Unije i NATO zemalja u kontekstu odbrambene politike i takođe nezabeleženo velikih izdvajanja kako za svoje domaće vojne, tako i NATO potrebe (famoznih 2% BDP izdvajanja za odbranu).

Francuska se izgleda pozicionira na vreme u Srbiji koja još treba konačno da se odluči – da li će nabavljati najbitnije borbene sisteme od zemalja u čiji političko-ekonomski savez već godinama kuka da želi da uđe ili će nastaviti da kupuje od udaljene zemlje koja je preko noći postala najomraženija i uskoro najizolovanija na planeti a od čije nas fizičke dostupnosti deli vojni savez u koji ne želimo da uđemo.

Tango Six je bio prvi srpski medij koji je još u novembru prošle godine, iz francuskih izvora, saznao da Srbija želi da nabavi višenamenske borbene avione Rafal. Da li zbog činjenice da je to trenutno najkvalitetnije rešenje koje je zauzelo i prvu poziciju u poslednjoj stručnoj analizi srpskog RV i PVO van uticaja Ministarstva odbrane još 2012. godine ili zbog toga što moramo uzeti isto ili za nijansu bolje od Hrvata, nije poznato. Poznato je da je veći broj izjava kako predsednika, tako i ministra odbrane otkrio da se razmišlja o dodatnoj kupovini vazduhoplova od Francuske.

Nakon još jedne ozbiljnije vazduhoplovne nabavke sa Zapada koja je bila u pregovorima još od druge polovine prošle godine, drugi set nabavki biće javno predstavljen za najkasnije dva meseca. Radi se o kupovini Erbasovih helikoptra H215 Super Puma koji se, za razliku od prvonaručenih helikoptera H145M koji se proizvode u Nemačkoj, proizvode na jugu Francuske u gradu Marinjan, lokaciji koja projektuje i proizvodi najviše proizvoda Erbas Helikoptersa.

Potencijalna nabavka Rafala bila bi najveći tehnološko-industrijski skok ovog segmenta srpskog vazduhoplovstva u njegovoj istoriji / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ne treba zaboraviti ni da je, nakon nekoliko godina pregovora, Srbija kupila moderne portabl protivavionske rakete iz Fancuske i da je RV i PVO, nakon srpske civilne avijacije, na putu da takođe postane korisnik francuskih radara. Da ne pominjemo da će, takođe u civilnom segmentu, Vazduhoplovna akademija kupovati učila za Erbas program, takođe iz Francuske.

Ima li većeg cilja jedne od vodećih EU zemalja da baš u ovom trenutku prevede Srbiju na Zapadnu odbrambenu vodenicu, imajući u vidu da će Srbija silom, kad-tad, morati da uskladi svoju spoljnu i odbrambenu politiku sa EU u koju, podsećamo, želi da uđe već decenijama. Ima li većeg strateškog cilja Srbije da se dugoročno veže za ključnu članicu NATO-a, nuklearnu silu sa stalnom stolicom u Savetu bezbednosti i zemlju u čijem je vlasništvu najveći srpski aerodrom i koja će uskoro učestvovati u finansiranju i izgradnji beogradskog metroa? Ako razmišljamo usko-vazduhoplovno, potencijalna nabavka Rafala bila bi najveći tehnološko-industrijski skok ovog segmenta srpskog vazduhoplovstva u njegovoj istoriji a ako razmišljamo politički – makar će jedna članica NATO-a odbijati da nas bombarduje i uništava srpsku infrastrukturu u njenom vlasništvu ako opet, iz nekog razloga, dođemo na tapet.

Šta kaže proizvođač?

Po svemu sudeći Srbija neće nužno morati da čeka predugo, jednom kada se konačno odluči za kupovinu novih Rafala.

To nam govori godišnji izveštaj o poslovnim rezultatima za 2021. godinu kompanije Daso koji je u petak 4. marta predstavio predsedavajući i generalni direktor kompanije Erik Trapije.

Najznačajnija vest je da će sredinom ove decenije godišnja proizvodnja Rafala biti povećana sa planirana dva na tri aviona mesečno, što je direktna posledica nedavnih značajnih izvoznih uspeha. Podsetimo, krajem prošle i početkom ove godine UAE i Indonezija su naručili 80 odnosno 42 aviona, sa naglaskom da ovi ugovori još nisu stupili na snagu.

Džejns, za razliku od Tango Sixa, zna kako da pravi kratke i efektne naslove

Zbog toga su u izveštaju za prošlu godinu prikazani samo potvrđeni ugovori koji obuhvataju 31 avion za Egipat, 12 za Francusku i 6 za Grčku. Tako je na kraju godine Daso imao narudžbine za ukupno 86 aviona od kojih 46 za izvoz, a 40 za ratno vazduhoplovstvo Francuske. Osim toga izneseni su i podaci o isporučenim avionima: 2021. godine 25 Rafala je isporučeno Indiji i Kataru.

Kako je još navedeno, ove godine se očekuje proizvodnja samo 13 Rafala koje će dobiti Indija i Egipat. Grčka bi uskoro trebala da potpiše ugovor za još 6 novoproizvedenih aviona, Francuska 2023. godine najverovatnije potpisuje ugovor za dodatna 42 primerka koji bi počeli da se isporučuju od 2027. godine.

Avioni za Egipat i Indoneziju će biti isporučivani narednih godina kada bi se dostigao vrhunac proizvodnje dok bi prvi Rafali za UAE trebali biti isporučeni ne pre 2026. Trapije je izjavio da će kompanija, i pored velikog broja naručenih aviona, biti sposobna da, čak i u bliskoj budućnosti, primi i dodatne narudžbine.

Makron: Da vas upišemo?

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Zu

Čisto nagađanje i puste želje, ali ako su Francuzi povećali kapacitete proizvodnje jedino još trebate skupiti 2.5 milijardi EUR i čekati svoj red.

Odgovori
St

Sta je 2 ipo milijarde danas. jedan kreditčić kod Turske, Azerbejdžana ili brata Sija, po jako povoljnim uslovima, plus par stotina miliončića za posrednike.

Mi

@Zulum sasvim izvesno da će tako i biti. Deo avijacije je svakako već zapadne proizvodnje. Novi radari za VS su francuski, instalacije na aerodromima sistem VOJIN …….to sve je zapadne proizvodnje.Fk3 kineski (bliži je patriotu nego s300) ,Mistral……. Realno je da će se uzeti Rafal u ovoj situaciji ,medjutim sigurno je da se ne mora žuriti sa tim. Ovi mig 29 će potrajati do 2030 a sigurno je da Srbija neće ulaziti u nikakve sukobe . U svetlu rata u Ukrajini vidi se kolika količina oružja ,ljudi,novca,opreme ,……je potrebna da bi se vodio rat a to Srbija jednostavno nema!!! Na T6 sam pročitao jedno dobro zapažanje pa ću citirati,, Srbija se na Balkanu može od svakog odbraniti a bude li nekog napala to joj je i kraj.“ Pa će se sigurno voditi i takva politika.

Ve

Zastonje za drzavu koja ima vojni budzet od 2 milijarde evra problem da kupi 12 modernih aviona?

Be

@Zulum Malo manje od 2.5 milijarde. Negdje oko 2.2 – 2.3 milijarde eura za jednu novu eskadrilu. Da li je moguće ? Naravno, uz zaduživanje države, npr. kod Kine sa „specijalnim prijateljskim“ kamatama od 3%. Samo postoji jedan problem, gdje se svi i Europi i Americi sjećaju da je prošli puta ( 90s ) Srbija predala ( prodala ) zapadnu tehnologiju Rusiji i Kini, a takve stvari se rijetko kada zaboravljaju u svijetu. Avioni nisu rakete, helikopteri, itd. Ipak su to „kompleksniji“ sistemi.

MO

@Beduinko
Pa i Francuska je digla kinesku mornaricu iz kamenog doba i opremila je modernim digitalnim sonarima za podmornice, Thales im je prodao odlicnu termalnu kameru za Sosna-U blok na T-90 tenkovima, a i dva Mistrala su im planirali transferirat doslovno do pred samo izbijanje sukoba u Donbasu 2014. g.

Pa, eto nitko iz NATO saveza ne predbacuje njima da distribuiraju zapadnu tehnologiju Rusiji i Kini, a oni nisu „neutralni“ kao Srbija.

19

Ima li sta novo za fk 3?jel stigao sa pegazima sredinom februara ili se ipak odlaze isporuka?

Dr

Neko nije bas razumeo zasto je Aerodrom “ Nikola Tesla“ iznajmljen na 25 godina Francuzima i iz kojih su razloga dobili izgradnju Metroa u Beogradu.
evo zasto danas se sve otkrilo i vidimo zasto je podignut Vojni Budzet u narednih 5 Godina , dakle da svima bude jasno koji procitaju moj komentar , onih 500Miliona € dodatnih para u narednih 5 godina taman pokriva tu eskadrilu RAFALE R4F . izgleda da je Srbija kupila mir preko Airbusa za narednih 10 godina , ko se seca izjave americkih izaslanika – da Srbija moze da kupi Avione i od neke druge strane nemora to biti amerika-!

TT

Zulum Ta suma nije toliko visoka koliko ljudima zvuci, posebno sto se to isplacuje u ratama.

Zu

Kinezi su dobili posao izgradnje Metroa, a Francuzi opremanja. Nema tu neke računice. Netko dobije offset, a netko još da svoje u koncesiju. Amerikanci su imali super izjave; ako su nam F-16 skupi da kupimo Cessne.

Ma

@ Zulum

Nije samo cijena od oko 2,5 milijardi za operativnu upotrebu problem. Te love Srbija trenutačno nema, osim ako neće totalno zapostaviti ostale grane vojske, ali teoretski se može zadužiti.

Veći problem za narudžbu je red čekanja. Francuzi su zbog nedavnog interesa napravili planove za povećenje proizvodnje, ali to je bilo prije rata u Ukrajini. Sad su svi najavili ogromna ulaganja u vojske. Francuzi zato neće nabaviti 40-ak novih Rafala kako su planirali nego će znatno ojačati svoje snage upravo tim avionom. Očekuje se i pojačan interes postojećih korisnika za dodatnim količinama, kao i finalizacija ugovora s onim zemljama koje su se već odlučile za taj avion (da netko poput Srbije ne uleti ispred reda). Srpska teoretska narudža zato neće doći na red do isteka resursa MIG29 koji će imati problem održati operativnost do predviđđenog roka. Na kraju će Srbija morati izabrati neki avion koji je dostupan i primjeren, a da ne kažem priuštiv.

Moj prijedlog je progutati ponos, potpuno skinuti gaće pred zapadom i pitati Amere za F-35. Možda bi i jednom dozvolili da se Kosovo vrati Srbiji…

Dr

@Marko vidi Srbi nikad nisu skidali gace , pa mislim da ni ovaj put nece . sto se tice Francuza to ce biti samo jos jedan posao kao sto je bio i onaj sa Metroom ili Aerodromom „Nikola Tesla“ .
Napisao bih jos nesto ali hajde biticu kulturan . Marko tice se onog skidanja gaca i ponosa koji si pomenuo a zeleo sam pomenuti izvesne drzave, koje su pevale izvesne pesme kojih su se i oni kojima su bile namenjene stideli. a ti citaj izmedju redova !

Ap

Nikakva kupovina sa Zapada, preskupa sklopocija, kao i sve sto stize sa zapada. Nerealna cene, a moze da ga skine sta bilo. Najbolja varijanta je da se napravi dronovska avijacija, to je buducnost, zasto bi placali obuku pilota, i svaki put kad poleti mi da se molimo da se vrati, ovako u bunker podizu se dronovi, pa resavaj situaciju! Generalno mnogo bolje i efikasnije. Gubitkom aviona ne gubi se samo apart, vec i covek koji upravlja sa njim, mozda i moze da se vrati, ali psihologija je cudo. Investirati u domacu industriju, razvoj vestacke inteligencije, formirati eskadrile dronova, u zavisnosti za sta su pa krenuti dalje!

Odgovori
YP

A da i tenkove zamenimo motorizovanom traktorsko-poljoprivrednom mehanizacijom by IMT?
Dronovska avijacija? Možda za 50 godina.

St

A piloti dronova se ne obucavaju, rode se obuceni?
I jos uvek ne postoji dron koji nosi rakete vazduh vazduh, ili mozda postoji?

Pr

Tokoeee bre. Zato svi nosimo ruske mobilne telefone, vozimo ruske automobile i tako dalje…

Du

#Aps
Kazete: „najbolja varijanta je da se napravi dronovska avijacija jer je to budućnost“
Da dronovska avijacija će biti budućnost, ali trenutno u ovom vremenu to je još uvek na dugom štapu i dobro ćemo se nacekati da naoružani dronovi postanu okosnica i udarna pesnica bilo kog rv-a.
Trenutno naoružani dronovi ne mogu da zamene ni borbene helikoptere a kamoli lovačku avijaciju, naoružani dronovi nisu dovoljni ni za airpolising a kamoli za neku ozbiljniju namenu lovačke avijacije.
Mislim da su u ovom trenutku Rafali najbolje rešenje za nas, jesu papreno skupi ali svakako najbolje moguce resenje

Dr

Dronovska avijacija nam ide tako dobro da Pegaza razvijamo evo 12 godina(ako ne racunamo projekat razvoja drona s pocetka 2000tih iz kog je izasao pegaz), i jos uvek nismo stigli do kraja, a i ne bi smo da nismo platili kinezima.
Pri tome je to jako mali dron, sa ogranicenim performansama, sa raketama v-z od 5 kila.
A sta mislis koliko bi nam godina decenija vekova trebalo da napravimo veliki dron, sa mlaznim motorom, koji ima radar i sposoban je da nosi rakete v-v, odnosno nesto sto danas niko na svetu nema?

mi

Kako da ne poštovani Apse i Zelenski vidi da je budućnost u dronovima zato toliko očajnički traži donaciju aviona.
Sve ima svoju primenu i svoje mesto i u miru i u sukobima, ne sumnjam da će avioni još dugo dugo čuvati poziciju neophodnog sredstva.

Mi

@Aps
Razumes se u avijaciju i ratnu doktrinu kao moj sin od 7 godina.Pa Rafal F4 ti je jedan od najboljih aviona na svetu.U rangu je najboljih americkih i ruskih aviona.Od ruskih je bolji jer je elektronski napredniji,ima AESA radar koji Rusija ne moze da razvije.Rafal je najbolje resenje za Srbiju.

Mi

Kao bivši pilot MIG 21,znam dobro kao mu zvče motori (unikatno),danas i jučer iznad HR neba nisu R-25 motori,nego nešto poput 6 kompresora u jednoj sobi!

So

mislim da je totalno promasena misao da nas neće bombardovati ako dođe do nekog ponovnog sukoba!

Odgovori
Ni

Tekst je mucan za citanje, ovoliko navlacenje za zapad i zapadnu tehniku a protiv rusa nisam ocekivao.
Govori se o nekakvom potencijalnom bombardovanju Srbije u kojem Francuska nece ucestvovati samo zato jer smo kupili eskadrilu aviona od njih.
Obrisite komentar slobodno, ionako to radite sa svim komentarima koji vam se ne svidjaju.

Odgovori
Pe

Ne brišemo glupe komentare.

YP

Ako Rusi u skorije vreme ne izbiju negde do Banata, biće zaokret na zapad, hteo ti to ili ne. Mada je naš daleki rođak dobar dok je daleko. Ne znam da li bi isto tako bio dobar da nam postane prvi komšija.

Zu

„Francuska nece ucestvovati“

Bombardirali su Libiju kojoj su prije toga prodali 110 komada Mirage 5 i 38 komada Mirage F-1.

Pe

I to je tačno. To je bilo samo mišljenje. Može da bude, ne mora da znači.

NK

Evo jos jedan glup komentar.
U nedavnom gostovanju na tv Prva, jasno se videlo koji stav zauzima Petar. Zapad i Nato > Rusija. Sto je skroz legitimno. Ima pravo na svoje misljenje.

A sto se tice konkretno aviona, i ja sam vise za Rafal nego za bilo koji ruski, nevezano za trenutnu situaciju.

Fa

@ Nikola

Slobodno napravi svoj portal „Crvena Petokraka & avioni kamenog doba“ pa tamo slinavi o Rusima i njihovoj tehnici.

@ NKVD

U pravu si, ima pravo na svoje mišljenje a ima i istomišljenike.

Bi

@ Petar Vojinovic … Care!🤣🤣🤣🤣

Ni

Srbi, prodali ste veru za večeru

Odgovori
V-

Moram.kazat kako gluplje postapalice od ove ja nepoznam

Ci

Kako reče jedan pametan čovek pre neki dan… Situacija u kojoj je 80% Rusa protiv rata sa Ukrajinom, a 80% Srba podržava taj isti rat, dovoljno govori na kom smo dnu kao narod… A to što mislite da Rusi više vole Srbe od Ukrajinaca, koje zovu braćom… To je već ozbiljna zabluda…

Ni

@Nikopolje
Kako bre? Pa Srbi su uvek bili pro-zapadni, uvek se borili uz zapad i njegove interese. Jel znaš da u Bugarskoj dosta ljudi misli da su Srbi katolici?

St

@Nikola
ja sam sve ubedjeniji da 60% Srba i ne zna gde je Bugarska tako da smo na istom.

iv

Kamo srece da smo kroz istoriju pametniji i proracunatiji bili. Danas bi nam drzava ohohohoho bila veca i imali bi 20 miliona stanovnika. Posto smo mi najveci neprijatelji sami sebi, onda obicno idemo glavom kroz zid. Da se razumemo, ja sam za vojnu neutralnost. Da nas nisu bombardovali, onda bi to druga pesma bila.Ali ne mozemo mi biti veci Rusi od Rusa i ratovati po Balkanu, samo da bi se paznja skrenula na nas. Tako je uvek kroz istoriju bilo. Mi uletimo, vezemo snage za nas , a oni malo pripomognu. Ko je citao o Prvom srpskom ustanku, on zna. Vise su oni koristi od nas imali. Ili 41. kad smo zarad SSSR i Engleza navukli bombe Nemacke na sebe i to dzabe.

Ve

Bombe 1941nismo navikli zbog SSSR,nego zbog Britanaca koji su ocajnicki pokusavali da otvore jos jedan front na kojem bi bili angazovani Njemci kako bi se smanjio pritisak na njih. Sa stanovista vojne strategije to je potpuno ispravno ali ako vec nekome obecas vojnu pomoc onda mu je i pruzis. Kad je bilo ocito da ce Hitler krenuti na KJ Britanci su na trazenu vojnu pomoc samo rekli da nisu u mogucnosti.Jedini istinski i pravi saveznik kojeg je Srbija imala kroz istoriju bila je Crna Gora.Na zalost arogancijom kralja Aleksandra 1918 pljunuli ste se na to saveznistvo.Rusi su mnogo veci saveznik Srbiji kroz istoriju od Francuza ili Engleza i o tome treba povesti racuna.Ukrajinci su na to sto ih Rusi smatraju bracom odgovorili prijetnjom da ce uci u NATO i pominjucu razvoj nuklearnog oruzja i tosve nakon 8 godina izivljavanja nad proruskim stanovnicima Donbasa i Luganjska.80% Rusa mozda ne podrzava akciju u Ukrajini ali sasvim sigurno ne znaju ni sta bi bile posljedice za Rusiju da je pustila NATO na svoju najduzu kopnenu granicu u Evropi i uz svoje teritorijalne vode u Crnom moru.

Ig

A danasnju Rusiju vode sve sami vernici, pravoslavni. Carska Rusija je imala taj famozni BDP pocetkom 20.-tog veka veci od SAD i Nemacke zajedno, onda jednim specijalnim vozom im stize drug Lenjin. Elem, danasnja Rusija ima (imala pre ovoga) BDP na nivou 80% Teksasa, pri cemu „patriote“ ruske imaju u privatnom vlasnistvu preko 800 milijardi dolara. I kad je malo zadrmalo u ove zadnje dve godine, ajd malo da vidimo oko spoljnih neprijatelja kakva je situacija.
p.s. Ne znam koliki treba da bude neciji IQ pa da mu je sada jasno da od Rusije ni sraf za vojsku necemo moci da dobijemo narednih ko zna koliko godina, decenija i da cemo u narednim godinama polako da prizemljujemo avione i koristimo kao donore delova i krpimo. Rafal bi za nas bio premija, jer bi nam u protivnom jedino preostalo da nabavimo i ispitujemo pouzdanost kineskih kopija.

Pe

@Vesko Po Ustavu NATO je nemoguce primiti u NATO zemlju koja ima teritorijalne probleme kao Ukrajina sa Krimom i Donbasom.
Agresije Rusije nema nikakve veze sa NATO.Dok god Rusija ima drugi najveci arsenal nuklearnog oruzja na svetu, NATO ni Ukrajina nisu opasnost za Rusiju.
Osim toga, na istoj udaljenosti po km Rusije kao sto je Ukrajine su vec od 2004 NATO drzave (Latvija, Estonija,Litvanija) i nije se nista dogodilo.
Rusija je napala Ukrajinu sa ciljem okupacije teritorije i prisvajanja tudje zemlje.Prica o „NATO“ i „nacistima“ je i zamisljena jer ne mogu javno reci“mi napadamo da bi okupirali i preuzeli tudju zemlju“.

Ig

@Vesko
Izvinjavam Vam se unapred, ali trebalo bi malo da proucite pravu istoriju, umesto komunistickih falsifikata. Kako to da su Britanci bas Srbe podigli da otvore front, koji front, o cemu pricate. Do jeseni 44.-e na citavom Balkanu poginulo manje od 5000 Nemaca, drzali su ovde trecepozivce. Citav 6. lovacki puk je imao nameru da preleti u Grcku nakon potpisivanja pristupanja trojnom paktu i da se odande bori protih Hitlera. Fino iscitas ratne dnevnike oficira iz tog doba i vidis kakvo je raspolozenje bilo u citavom narodu, e to onda malo potpomognu i iskoriste tako neki spolja, ali bez kriticne mase toga ne moze da bude. Elem, upravo SSSR je nakon iznenadnog napada od njihovog saveznika Hitlera napravio ovde gradjanski rat i lepo nas udesio do danasnjih dana. Sovjetski Savez nije Rusija, Staljin nije bio Rus vec Gruzin, ovi njihovi naslednici-ucenici nisu nikakvi Rusi vec…

Ve

@Igore a ko je poslao taj voz sa Lenjinom u Rusiju?Prijatelji ili neprijatelji Rusije?

do

Rusi Srbe koriste za svoje ciljeve od 1 Srpskog ustanka… naloze Srbe da odvuku Turke… nakon toga Rusi i Turci se pomire a Srbi…. znate vec…

Srbija je okruzena NATO zemljama… to nije stvar ljubavi nego cistog opstanka.. Neutralnost ali naslonjena na NATO…kao sto je Svedska i Finska.. to je jedini put…
Avijaciju i PVO je u ovim novonastalim situacijama nemoguce razvijati i odrzavati sa Rusima.. Kina ??? Pa zar i Kinezi ne nameravaju napraviti slicnu stvar na Tajvanu?? Eto kupimo na primer J10 – a Kinezi napadnu Tajvan, sankcije i izolacija Kine… Kako cemo odrzavati te avione? Da ne govorimo o ekonomskoj izolaciji okruzenja u kom zivimo???
Najracionalniji stav Srbije mozda i jeste neki prisni odnos sa Francuskom… Ona ima od opreme sve sto nam treba… eskadrila Rafala, pa makar i polovnih, da nam srede Galebove i Orlove ( nudjeno nam pre 10-12 godina ) kao neki offset, helikopteri.. mozda od PVO neka eksportna verzija NASAMS-a i teraj…
dakle vojno neutralni ali naslonjeni na NATO kao Svedska i Finska, sa prisnim odnosima sa Francuskom ( Realno -izmedju 2sv rata to sa njima i nije bilo tako lose ).. Sa Rusijom i Kinom ostati prijatelj ali na distanci.. ukoliko se stvari smire…

molio bih da ovo objavite

Ig

@Vesko to nije pitanje za mene, ja sam bio prilicno jasan. To je pitanje za Ruse koji i danas nose crvenu zvezdu, cuvaju balsamovanog Lenjina i proglasavaju dozivotne predsednike.

Br

Totalne sankcije nad Kinom, cak i kad bi bile izvodljive, nikada se nece desiti. Ogroman broj neophodnih komponenti za skoro sve se proizvodi samo, ili uglavnom u Kini. Izolacija Kine bi unistila zapadnu ekonomiju, tesko da ce se to desiti.

Go

Svaka čast za autora teksta koliki je rusofob,
Mogu da mu pozavide i ovi iz Azov bataljona.

Odgovori
Bc

@Goran
Истина!

Pe

@Goran Rusija je upravo objavila nacionalizaciju imovine firmi koje nece vise raditi u Rusiji (od Macdonaldsa so Mercedesa i donjeg vesa).
To prakticno znaci da ce drzava Rusija zapleniti neprodate Mercedes i td.
Sta mislite kakve ce biti posledice?
Posle ubistva hiljada civila u neselektovnom bombardovanju naseljenih civilnih gradova u Ukrajini ruske politicare ceka samo Haag.

V-

Gorane, da li je Putin Rusija?
Da li je Rusija Putin?

Ajd malo, rijesi se tog podcasta….

Rusija i Rusi nikad nikome problem nisu predstavljali.

No, Rusija pod Putnim je ogroman problem.

Putin mora otici….a otjerati ce ga sami Rusi

д

Rusija i Rusi nikad nikome problem nisu predstavljali.Представљају проблем , на пример Јелцинова русија није представљала проблем ,већ им је и била забавна да терају шале са пијаним јелцином, држава која је у општем расули и нереду ,која је плате наставницима и државним службеницима исплаћивала у толет папиру и вотки ,није уопште предтављала проблем.Руси када воде своју политику и захтевају равноправан статус у међународној арени представљају проблем.

Zu

Baš slušam Lavrova: „Ne planiramo napasti druge zemlje. Nismo napali ni Ukrajinu.“ A prvi april je za 20 dana…

Г

@ПеДу
Па? Запад је то већ све урадио Русима у својим државама. Румунија национализовала Гаспромову имовину и шта онда? Рус да седи и да гледа…
То није акција, то је реакција на тренутну ситуацију. Ал добро навикли смо од тебе овде на селективну употребу информација.

Te

Grga
Could you put a reliable link to your assumptions?
Are you sure about you’re saying?

Te

Grga
If you are not able to, it means this is a missinformation and those in charge of the T6 shoud take measures. I guess.

Br

@Dusan

Pa valjda je i Amerika i NATO u svojim silnim ratovima po citavom svetu, barem nekad nacinila neki zlocin, pa nikada nijedan americki oficir ili predsednik nije bio cak ni optuzen za ratne zlocine, da ne pricamo o sankcijama… Ili su bas sve njihove vojne akcije i zrtve bile uvek i u potpunosti opravdane? Selektivna pravda samo produbljuje sukobe, pa sve ovo se i desava jer Amerika nikada nije bila kaznjena. Sankcije i sudjenja za ratne zlocine i Rusima i Amerikancima i Britancima i Francuzima i Kinezima ili nikome.

Pe

@Branko
U Rusiji govorimo o direktnoj odgovornosti drzave za:
1/vodjenje agresivnog rata sa ciljem okupacije suverene drzave 2/neselektivno bombardovanje civilnih gradova.
Zbog ovoga su vodjeni postupci u Nirnbergu protiv vodja Hilterove Nemacke.dakle, ne protiv obicnih vojnika koji su sluzili vojsku,ili generala, vec samo rotiv onih koji su;
a/ vrsili licno ratne zlocine.
b/doneli naredbe koje su kriminalne u sustini

U toku ratova u Iraku i Avganistanu Americi su osudjeni na duge zatvorske kazne vojnici za koje je dokazano da su pocinili zlocine.

Pa

De navedi jednog americkog vojnika da je osudjen sto je ubijao ili silovao po Avganistanu ili bilo kojoj zemlji gde su americki vojnici bili, npr Japan. Trolovanje kao smisao disanja. I u pravu si, u redu je. Nirnberg….gde si se zaleteo

Pe

@pavle evo prvi za 10sek pretrage na google: https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2011/sep/24/us-soldier-jailed-afghan-civilians
Ali svesno ignorisete sustinu: Amerika nije naredila gadjanje civilnih objekata nevodjenim bombama, kao Rusi sto sada rade.I mi smo svedoci, da, bilo je gresaka ali u veoma malom procentu za 78 dana u SRJ.
Amerika nije bez ikakvog razloga napala nikoga.Irak i Avganistan-jer je u Nju Jorku i Vasingtonu ubijeno 4000 ljudi, to nasi komentatori precutuju.

Te

Grga
Applying fines is an usual practice to regulate the economy in a democratic country. This does not mean nationalization. So your first statement is not true. Best regards.

Br

@Dusan

Ja zivim u Nisu u naselju Trosarina i na moju kucu je pala ’99 kasetna bomba, i ne samo na moju, ostecene su na stotine kuca i poginulo je na desetine ljudi, u pitanju je naselje u predgradju gde nema cak ni zgrada, samo stambene kuce i nista vise, bombe su pale u sred bela dana, dakle nije greska.. To je bez ikakve sumnje ratni zlocin. A kasetne su padale i u samom centru Nisa kod pijace i glavne autobuske stanice, gde takodje nema nikavih strateskih ciljeva, ubijali su namerno civile… Kako bi ste vi to objasnili? Da li je to ratni zlocin ili nije? Da li neko treba da odgovara zbog toga ili ne treba?

Br

@Dusan

Pustite obicne vojnike, pricamo o odgovornosti same drzave, dakle visoki oficiri i predsednici drzava. SR Jugoslavija je takodje bila suverena drzava, Irak i Libija takodje. Za Irak su pricali, ali na kraju nisu nasli nikakve programe za biolosko oruzje, a o Jugoslaviji i Libiji da i ne pricamo, jednostavno su nas sravnili sa zemljom jer se drzave naseg tipa nisu uklapale u njihove planove. Ili sta da kazemo za Izrael koji godinama strpka teritoriju susedne suverene drzave, cak su i napravili zid u duzini od 700km, najvecu gradjevinu nakon kineskog zida i nikom nista, cak vecina ljudi ne zna ni da to uopste postoji, mediji o tome ne pisu… Na sudu su trebali zavrsiti generali i predsednici, a ne par vojnika. Agresija na Jugoslaviju je izvrsena mimo Un-a i Saveta bezbednosti, pa cak i mimo americkog kongresa. Pandorinu kutiju nije otvorila Rusija, vec Amerika. Ovo je ruski rat, ali je „made in America“.

Br

@Dusan

Leto gospodnje 2020.
Glasanje za rezoluciju UN kojim se osuđuje glorifikacija nacizma, neonacizma…
Slobodno pročešljajte sličicu, bacite pogled i na uzdržane, ne samo na ove dve koje su glasale protiv.

Inace protiv su glasali samo USA i Ukrajina, pa onda izguglaj malo o Azov bataljonu, o njihovim simbolima i o optuzbama od strane UN-a i izraelskih udruzenja…

Podatke mozete naci na sajtu UN, a evo ovde na brzinu:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=5278074518889935&set=a.353825631314873

Г

@ПеДу
Кад је то Колин Пауел или било ко из тадашње администрације одговарао за лажни повод за 2. инвазију на Ирак подсети ме молим те?

Б

Само Су-30СМ(2) као браћа Белоруси, са што бољом опремом

Ко шиша санкције

Odgovori
Du

U vidu geopoliticke pozicije Srbije i opste svetske situacije. Jedan pozitivan moguci ishod svega ovoga je prelazak RVa na Airbusov helikopterski i avionski program. Rafali za avijaciju i Super pume za teski helikopterski transport.

Odgovori
iv

Sad kad pojedini mediji objave, kako ce nam uskoro duzi biti od hrvatskog. Doduse i trnenuto je, a onda ce ovi da dobiju francusku vijagru i da se malo nabudze. Onda mi pojacavamo dozu i opet bracu prestizemo.
Ja ne znam koja je poenta ove jedne eskadrile osim air-policing? Evo, imala je Ukrajina oko 60-70 operativnih, pa ode sve za dve sedmice, a 9 puta je veca od Srbije. Kakav bre sukob sa NATO, to ne sme ni da nam padne na pamet vise, iovako smo na ivici bioloskog nestanka. Opet ponavljam, bolje imati manju drzavu, sa minimalnim kriminalom i korupcijom i jako ekonomijom, nego ratovati za neke teritorije i biti izolovan od ostataka sveta. Rusima svaka cast, ali nisu se ni oni pretrgli nama da pomognu 99-te. Ne znam zasto, ali se bojim da ce nas prodati u smislu podrske za Kosovo, ako im se samo ukaze prilika da se smanje sankcije i prizna medjunarodno Krim pod njihovom kontrolom. Sto se kaze, use i svoje kljuse, vreme je da jednom u istoriji gledamo iskljucivo sebe.

Odgovori
Š

Ukrajinska avijacija uglavnom je netaknuta te i dalje izvršava borbene zadaće.

iv

Da, da se primetiti kako izvrsava zadatke. Isto ko i nasi Mig 21 st su izvrsavali 1999.

ma

@Štrumfgoda Ukrajinska avijacija skoro da vise ne postoji, niti PVO. 90% iste je unisteno, zato mole za malo migova od zapada iako to nista nece promeniti. To je samo trik da preko te isporuke aviona uvuku jos neke zemlje u sukob sa Rusima.

Š

Postoje i avijacija i PZO. Djeluju i dalje. Na zapadu Ukrajine sve je netaknuto. Rusi avionima ne idu zapadnije od Kijeva, Ukrajinci avionima ne idu istočnije od Kijeva. I to je to.

In unrelated news, danas Rusima srušen još jedan SU-25SM, RF-91969, „crveni 10“. Bajraktar također mlatnuo još jedan BUK.

Ni

Ima tu pomalo istine. Pojavila se neka informacija da su Rusi danas oborili još jedan ukro Su-27 u vazdušnoj borbi. Moguće da su Ukri deo avijacije uspeli da sačuvaju i da to poleće sa nekih improvizovanih aerodroma sa zapada zemlje.

Mi

Otreznite se ljudi !
Šta će nama i Hrvatima ti naduvani Rafali . Za zaštitu vazdušnog prostora u miru – ni toliko , ni takvi . U ratu – i boljih je malo . Pojmite samo šta se pametno i korisno , za te milijarde , može uraditi u našim zemljama .
Sve mi ovo liči na onu : e neću ‘leba jesti , al’ ću ga imati .
Pomozi nam Bože .

Pe

@ivkos @madpal Zanimljivo da svetski poznati eksperti o avijaciji misle drugacije od Vas https://www.thedrive.com/the-war-zone/44634/after-an-abysmal-start-heres-how-russias-application-of-airpower-in-ukraine-could-evolve
Ako ne citate engleski, jednim dugmetom na kompu ili telefonu moze se prevesti ceo tekst.

St

Francuzi su bili na aerodromu Batajnica pre mesec dana. Gledali su tehničke mogućnosti za prijem i upotrebu Rafala sa tog aerodroma. Avioni ukoliko se kupe biće primljeni u 252.štae.

Odgovori
Mi

Meni je zanimljivo razmisljanje o tome kako treba potrositi 2 milijarde na 12 aviona, a pri tome su svi ostali rodovi vojske s aopremom u 1988. godini.
Ne mozemo da sklopimo 10 poluprosecnih trasnportera godisnje,i to uglavnom od uvoznih delova, vozimo tenkove iz 80tih godina , jer ne mozemo da ih modernizujemo, imamo PVO kojim mozemo da branimo eventualno Trg Nkole Pasica 13 sa blizom okolinom, ali cemo da potrosimo 2 milijarde na nesto realno nepotrebno. Ali shvatam, bolje odjednom uzeti 10% od 2 milijarde nego po 10% na mnogo malih poslica.

Odgovori
iv

Nazalost u pravu ste. Ja bas jutros citam clanak. Opet idu izbori i opet prica o mocnom Lazaru 3. Po ko zna koji put u poslednjih 10 godina. Navodi se naravno opet mitraljez 12.7 i slicno. Daj bre ljudi, dokle vise te parole i price za malu decu? Cemu laganje samih sebe? Nesporno je da ima napretka, nesporno je da smo nabavili 21 nov helic i kupili jos 10 tak. To je sve lepo, za pohvalu. Ali pominjati te izlizane projekte, od izbora do izbora je smesno. Ne daj boze rata, pa kad zaskripi i onda se ispostavi da imamo citavih 3 Lazara na primer. Smesno. Prestanimo vise da preuvelicvamo stvari i ajmo da se reformisemo i napravimo funkcionalnu drzavu. Ja sam malo istrazivao, pa onda citam te hvalospeve o Putinu, kao podigao Rusiju. Podigao samo ologarhe. Ej bre, zemlja sa onlikim rezervama gasa i nafte, a vecina stanovnistva nema prikljucak na gas u 21. veku. Umesto da delu benzin i naftu, bar svojima za tipa 20-30 dinara (ekvivalent) ili dzabe kao Libija, oni soptvenom narodu naplacuju. I naravno te pare se iznose i kupuju jahte i vile u San Trope. I posle se cude sto ih niko ne uvazava . Tolika zemlja mora da ima jak IT sektor, proizvodnju od igle do lokomotive. Ali boze moj, sto bi oni sami cip pravili, kad je lepse kupiti na Tajvanu, ugraditi se i preprodati sopstvenoj drzavi, kes posle izneti u luksemburg i kupiti 10 jahti i vozati macke i organizovati zurke. Pogledajte Kinu. Nema ni trecinu resursa kao Rusija, a kako se izdigla.

Pe

@ivkos Dosta tacno ste opisali Rusiju kao sto je znam.Uvek sam se pitao dokle ce to trajati i koliko ce izdrzati zemlja neodgovorno ponasanje ….Ogromno je i ne mogu sve da uniste, ali se trude.

Ne

Problem je sto nemas nista izmedju 29ke i Rafala. Imas grupu proizvodjaca koji nam ne bi nista prodali (Grippen, F16 itd) zbog politike, postoji kinesko-pakistanska proizvodnja koja je prodala nesto Mjanmaru i Nigeriji, ali je upitan kvalitet, mogucnost isporuke, podrska itd. Tu se prica zavrsava barem povodom nase nabavke.

Dr

@Nenad
Problem je u tome sto mi sve tempiramo za pred izbore. Nas veliki vodja ili nema ili ne slusa svoje savetnike, ili sto je verovatnije, oni pricaju ono sto im on kaze.
Sad smo tempirali FK3 za mart, kad ono puce u Ukrajini i ostadosmo bez FK3, a ostadosmo i bez Pancira, Mi-17, Mi-35 i ko zna jos cega.
A dvanaesto predstavljanje poluproizvoda Lazara, PASARS-a i Milosa kojih imamo 15 u naoruzanju vise ne moze da donese glasove, a ni nase fabrike ne mogu da ih naprave.
Ako se sad krene, naci ce se i avioni do sledecih izbora, pa makar i kineski. Cela njihova vojska plus jos dosta zemalja Azije i Afrike koristi samo kineske avione i helikoptere, nije moguce da su bas toliko losi.

Bo

Dosta se prica o Lazarima, a vecina nema pojma nista o njima. Novi Lazar osim slicnih gabarita, i motora nema nikakve veze sa starim Lazarom. Nema 12,7 vec 30 mm. Oklop je jaci i ima kupolu sa topom od 30mm. Stalno se pominju 12,7 mm kako je to slabo i slicno. Cisto radi poredjenja Hrvati od 126 Patrija koje imaju, polovina nema nikakvo naoruzanje na sebi!?!, cak ni 7,62mm, a ostatak, 12,7 i samo 3 od planiranih 8 top od 30mm. Amfibije koje imaju njih 40, su lakse od standardnih za 4,1 tonu i one imaju slabiji oklop i od starog Lazara.Sve ostalo su price nekih jutjubera i netacni podaci.

Zu

Bobi koliko je ono nabavljeno Kongsberg Protector, a koliko Elbit UT30Mk2?

Izbaci nenaoružane uljeze: BOV-P30L / BOV-P12,7 / BOV-ABG / BOV-ZP / BOV-San / BOV-Log

St

@Boban
Da li novi Lazar kao i stari ima americki motor i menjac, nezavisno vesanje iz irske, pancirne limove iz Slovenije, bogtepita ciju elektroniku unutra, kocioni sistem, upravljacki….keramicke ploce made in izrale a mozda su gume iz Pirota, a jos mu je plos sto je na njega montirana ruska kupola sa topom 30mm.

Mi

@Boban
Te izmene izmedju serija Lazara se zovu unifikacija jel da, i posebno raduju logisticare. Koliko vozila toliko razlicitih rezervnih delova i kalibara municije. ali je bitno da su skoro svi delovi uvozni.

Zu

„Cisto radi poredjenja Hrvati od 126 Patrija koje imaju, polovina nema nikakvo naoruzanje na sebi!?“

initial purchase of 7–8 in 2008 and full contract in 2010 for 115+ (two batches of 57 and 58 stations, delivered in 2011 and 2013)

https://en.wikipedia.org/wiki/Protector_RWS

7+57+58=?

Bo

Ima gomila slika sa Patrijama, gde se moze videti gomila bez naoruzanja. A Wikipedija nije nikakav dokaz. Hrvatska ih ima tacno 126. Ni jednu ni vise ni manje. A to sto se koriste strani delovi, je nesto sasvim normalno. Ni jedan sistem nije 100% napravljen u zemlji proizvodjaca. Ako mislite da je to tako lako, zasto ih ne prave svi? Ovde je samo izliv ljubomore i nista vise.

om

Srbi veći Rusi od samih Rusa.
Koliko ste izbjeglica primili, čitajte što se događa sa Ukrajinskim izbjeglicama u Srbiji. U Hrvatskoj kao i u Europi na hiljade.
Pa ako već podržavate rusku operaciju kako ju zovete što su izbjeglice krive. Ne nikako se Putinu ne treba zamjeriti.
Europa gleda i komentira.
Ako mislite na zapad onda iskreno reći da je Putin agresor ponašati se kao što Europa i svijet ponaša.
Što god da se desi Putin više nikada neće biti isti.
Odlučite više …….živite u Europi, niste Azijati,ruski narod ne gotivi ništa više vas nego nas….

Odgovori
iv

Jeste, sigurno nasi stoje na granici i tuku izbeglice.Doduse to mi je vec negde poznato, drugi su to vec radili. Nisu ljudi blesavi da se dovlace do Srbije, kad imaju pre toga Ruminiju, Slovacku i Madjarsku, a i Nemacka je blizu. Sta to mi imamo da ponudimo vise od drugih zemalja? Ako je spasavanje glave, nabrojao sam gde to vec ima, ako je naseljavanje u pitanju, buducnost i potraga posla, ide se dalje na zapad.Nece sigurno srecu na Balkanu traziti. Nema potrbe politizivani temu na stvarima koje nisu za politizaciju. Ja razumem vas interes, niko van ne brani, ali pricati kako smo mi odgovorni za ovo i ono i kako se uvlacimo nekome…. to nije jednostavno istina.

mi

E al’ ovo za šibanje izbeglica na granici je bilo legendarno. Le-gen-da-rno!
I kvota za danas je zamalo ispunjena:
– Ne možete sjedeti na dve stolice – check.
– Odakle vam 2 milijade? – check.
– Načekaćete se – check.
Još nam fali jedan njihov da nas podseti na to kako nam Rafali ništa ne vrede jer nam nisu uvezani sustavi.

Zu

„kvota za danas“

Pamti pa vrati. „Šta će vam to, pa vi ste u NATO“ i te fore. Na Zapadu je Cash only, no checks.

fr

Ovo su prave izbjeglice zene i djeca jer muskarcima od 18 do 60 je zabranjeno napustiti Ukrajinu radi vojne obaveze. Dalje oni dolaze preko sluzbenih granicnih prelaza. Porediti to s vojskom mladih iz Pakistana, Irana i Bangladesa gdje je mir i ne ratuje se i koji idu preko suma je maliciozno. Ali to je ta sputnjik propoganda zamjene teza joja je narativ vecine medija uBsrbini pod kontrolom malog Putina. Ne prolazi vam to vise na zapadu, sputnjik je zabranjen upravo radi toga. Dok zapad ne skrene pogled ko u Europi odradjuje posao za sputnjik mogao bi se jos neko zabraniti.

Ve

Check ovdje znaci provjera a ne ček kao sredstvo placanja.

В

@ omniameamecumporto, Zulum, frane
Избеглице из Украјине су већ стигле у Србију али већина је код својих рођака. Држава је обезбедила све за њихов прихват и збрињавање и то је више пута и речено и показано. Они који су код рођака већ се распитују у комесаријату какви су услови за даље збрињавање а имате и случај када су болесним женама са малом децом грађани и полицајци куповали храну и плаћали аутобуске карте зато што су их мађарски цариници избацили из аутобуса а Укр амбасада у Бгд ради само до 17.00. Јел ми Срби волимо Русе као браћу рођену али врло добро знамо како је када ти нападну земљу и бомбардују породицу и пријатеље. А вас комшије нешто баш много боли, шта ћеш злоба и комплекси су једине болести које се не лече.
Па чак и Французи ХОЋЕ да нам продају те Рафале које ја не бих желео само и једино због вас

д

jer muskarcima od 18 do 60 je zabranjeno napustiti Ukrajinu radi vojne obaveze. у чему је смисао забране зар украјинци нису одлучни да бране своју земљу од руских варвара.

fr

Pa zato su i zabranili. Dignuce milione ljudi koji za razliku od ruskih rocnika kojima je receno da su na vojnoj vjezbi ipak znaju zasto su pod oruzjem. Kad nekog posaljes u navidno vojnu vjezbu, a on se idjednom.nadjenubpaklunrata odmah znas kakva je odlucnost druge strane. U Rusiji postoji samo odlucnost Putina da tudju djecu salje u smrt.

Mi

Rafal F4 je jedan od najboljih aviona na svetu.U rangu je najboljih americkih i ruskih aviona.Od ruskih je bolji jer je elektronski napredniji,ima AESA radar koji Rusija ne moze da razvije.Rafal je najbolje resenje za Srbiju.2,5 milijardi eura za Srbiju nije nista da se razumemo,cak sta vise Srbija moze kupiti dve eskadrile Rafala bez problema.Srbiji je dovoljna jedna eskadrila mada ja nista ne bih imao protiv dve.Obzirom da vec najsavremenije oruzje koje posedujemo je francuske proizvodnje,Mistral,H 145,radari Ground Master dugog i srednjeg dometa,Super Puma koju cemo isto dobiti,logicno je da Rafal bude nas glavni borbeni avion.Nevezano za situaciju u Ukrajini i Rusiji,od starta tih pregovora sam za Rafal iz razloga zato sto je bolji od svakog ruskog aviona a o kineskim kopijama necu ni da komentarisem.Svako ko kaze da kineski avioni su u rangu sa Rafalom taj nema tri blage veze o avijaciji,suvise je smesno i neozbiljno…

fr

A Rafale Francuzi hoce da vam prodaju u vasoj masti. Kad uvedete sankcije Rusiji ibuskladite se sa vanjskom politikom Francuske i EU koju Makron zelinda predvodi mozete razgovarati o Rafalima. Do tad mozete mastati.

om

Frane svaka ti je na mjestu, kako preći na krucijalni zapadni proizvod kad se kalkulira da se ne bi zamjerili Putinu. Putin je diktator koji je eto u 21. stoljeću okupirao susjednu zemlju, ne samo ukupirao nego ubija i razara.
Ne možeš u Europu ako to ne osudiš i ne ponašaš se kao i svi Europljani.
Ne možeš niti pazariti, ako misliš, ostavit ću jednu nogu tamo pa ako bude prilike samo iskoračim. Što čekate da Putin padne pa da ga onda osudite, puj pike kako vi to kažete onda ne važi. Sad ili nikad.
Još nešto u Hrvatskoj je već oko šest tisućaa žena i djece , primiti ćemo ih oko dvadeset tisuća. Što vi čekate da čujem brojke. To su prave izbjeglice a ne oni macani koji i trebaju dobiti batine jer su agresivni.

De

@frane ako Francuska ne želi 2 do 2,5 milijarde evra srpskih poreznih obveznika onda neka tako i bude. Do sada im nisu smetale srpske pare za helikoptere, radare, pvo sisteme. @omniameamecumporto18 koja je razlika između Srbije 1999 i Ukrajine 2022? Srbija je vojno rješila 1999 da uguši pobunu i separatizam na kosovu i zauzvrat je dobila NATO bombardovanje čitave zemlje i to bez odobrenja UN-a pod izgovorom da se spreči etničko čišćenje i zločini nad Albancima. Ukrajina pokušava da riješi vojno pobunu i spreči separatizam donbasa i zauzvrat dobila je zauzvrat bombardovanje od strane Rusije pod izgovorom da to poduzima zbog sprečavanja etničkog čišćenja i genocida naroda u Donbasu. Ista stvar samo zamjenjene uloge SAD-a i Rusije. Ako neko najbolje razumije Ukrajince onda su to građani Srbije jer isto to što oni sada doživljavaju građani Srbije su kroz to prošli 1999-te godine. Nije potrebno da objašnjavaš Srbima šta se dešava Ukrajincima.

А

@frane

Импресивно, колико неко може да лупета глупости…

Да сутра Маркон каже продајемо Рафале Србији (што се очигледно дешава), причао би како лаже…

Dr

@Miloš Obilić zao mi je ali H-145M nije Francuske proizvodnje već Nemačke , proizvodi se u Donauwörth-u !
Naravno pogonska grupa je Francuske proizvodnje ali Frame je Nemački !

Ma

Do pre par godina nismo mogli pertle za cipele da kupimo…i to je istina.
Sto se tice istoriske eksploatacije vazduhoplova evo istine…
Prva upotreba .obuka delovi i tip vazduhoplova su iz francuske..
Tehnoloski skok u vreme izmedju dva rata je bio neverovatan…
Fabrika u kraljevu je pravila rafale tog vremena….avion u prva tri tog doba…
Zatim bombarder do 17…kao da pravite b1 danas u srbiji…
A koristili smo bf 1o9 i hariken a pravili smo i lovce na osnovu zapadne tehnologije ik 2 i ik3.i rogozanski i ikarus i dfa su fabrike zapadnog tehnoloskog procesa tog vremena.
Komunisti su neprirodno uveli sovjetsku pamet kod nas…
Generacije partizanski nastrojenih tehnicara i letaca su su unistlili tradiciju vazduhoovstva napravljenu u srbiji.
Prvo su pobijeni svi dostupni tehnicari i piloti 1945 ….a zatim je srce vazduhoplovstva premesten u sarajevo mostar i zadar…..Slucajno? Ne bih rekao.
Tamo je bitno bilo sledecih 50 godina da avioni budu „partizanski“famozno poletanje i sletanje sa livada to im je bilo preokupacija.. pa onda imamo aviaciju kakvu imamo.
Malo ljudi zna da na avionu J 22 imamo trenutno 335 ljudi koji su stekli magistarsku diplomu…veca plata.polozaj bolji stan veci cin..itd itd
Kupovinom rafala naravno i stasavanjem nove generacije tehnickog sastava i pilotskog .vraticemo se tamo gde pripadamo…a to je zapad na zapadu.

Odgovori
Tr

To je kada kvisling po naredjenju kupuje nesto od gazde.da budem jasan kvisling je vucic

Pe

Konstantin Sonin, profesor ekonomije univerzitete NIU-VSE u Moskvi i Chicago University je napisao da bi oporavak ruske ekonomije trajao vise decenija i ako danas potpisu primirje i zaustave rat.
Ruski avioni do 70% u sebi imaju inostrane delove (Su-35C 70%) pre svega iz Juzne Koreje i Taiwana.Program zamene domacim,“импортозамещение“objavljen 2014, se nikad nije dogodio, jer naravno to nije moguce.
Rusiji su upravo uvedene sankcije na bilo kakvu tehnolosku robu koja moze imati vojnu primenu, a Intel i AMD zabranili prodaju mikroprocesora Rusiji.Taiwan je prekinuo saradnju u izradi prvog ruskog procesora“Bajkal“.
Dakle, Rusija vise nece proizvoditi taj isti avion Su-30 ili Su-35. Zamenice sve zapadne delove, kao i elektroniku iz Koreje i Taiwana kineskim.Su-57 otpada definitivno.
Sa druge strane, Francuska je 7 ekonomska sila sveta, druga najjaca drzava u EU,imaju domaci svemirski program Ariane, domace nuklearne nosace aviona,nuklearne podmornice, krstarece rakete, balistiske interkontinentalne rakete, najveci broj nuklearnih elektrana u Evropi, poseduju termonuklearne bombe, i naravno prave Raffale.
Iz ovoga zakljucujem da Srbija zapravo i nema izbora; Ruskih aviona kakve smo znali vise nece biti, a i nece biti moguce da ih prodaju.Dobar potez nase vlade,ako se sad dogovore sa Francuzima.

Odgovori
iv

Rusi da se opamete kao kinezi, da krenu da rade planski i onako kako treba, imali bi lagano standard jedne Kanade. Pa pogledajte Finsku ili Kanadu. Ali onda tu nema mesta korupciji, oligarsima sa jahtama, nema ugradjivanja i slicno. Sami su krivi. Ne moze se drzava voditi tako i ocekivati da te neko ceni. Kad imas najvecu proizvodnju psenice, uglja, gasa i nafte kao blata, zlata i platine, uz to netaknutu prirodu, ciste reke, drvnu industriju, izlaz na mora i okeane, kavijar, cilibar…iskreno ocekuje se mnogo vise. Ne mogu da verujem, da jedna mala Estonija ima jaci IT sektor ili da Kina sa milijardu i nesto dusa ima slican standard kao Rusija , a sve sirovine uvozi. Zar nisu i oni mogli da proizvode malo vise-barem kucne aparate, hemiju, da izgrade malo zeleznicu, nabudze ulice, uvedu gas u kuce…Da imaju jacu propagandu i standard slican recimo Sloveniji, sve okolne zemlje bi pohrlile u zagrljaj. Kad si na nivou Turkmenistana, onda svi beze od tebe. I sad se setili da teba da razvijaju IT. Kasno Marko na Kosovo stize.

Br

@Dusan

Rusija nije Srbija, cak ni san nisu uspeli skroz da zatvore, sve je prelazilo preko granica, dok Rusiji polovina njenih suseda nije ni uvela nikakve sankcije niti namerava… Jos ne mogu da kupe intel i amd procesore :) Pa to se prodaje u svakoj radnji elektonske robe u svetu, svasta… ILi ovo za Tajvan i Koreju… Sve sta oni prave mogu i Kinezi… Tu se uvek pravi razni dilovi ispod stola, cak i sada izmedju USA i Amerike, a da ne pricamo o drugima… Nije sve kao sto kaz CNN. I kada su 2014. uveli sankcije, svi su davali Rublji i Rusiju najvise godinu dana zivota, pa se nista posebno nije dogodilo. Uostalom, dogovorice se, zapadnjaci, tacnije Britanija i njeni vazali za prljave poslove USA i Izrael su bacili oko na Iran i Palestinu, za Ukrajinu se ocigledno mnogo ne brinu, vec imaju baze u Poljskoj, Rumuniji, Litvaniji, to je samo par stotina km. dalje.

Ig

To je, zapravo, i jedina preostala opcija za Srbiju. Malo vjerojatna zbog cijene, ali jedina. Oružje se od Rusije više kupovati neće, ne samo Srbija nego vjerojatno nitko. Ne samo avione, nego vjerojatno ništa. Kina nije ozbiljna opcija, i s njom uskoro slijedi konfrontacija cijelog zapadnog svijeta i blokiranje nabave ovakvih sistema.
E sad, izdvojiti 2+ milijarde eura uz dugotrajnu otplatu je do prije 2 tjedna još i bilo izvedivo , ali u ovoj novoj ekonomskoj stvarnosti u koju je Putin gurnuo svijet, u kojoj će države sebe, građane i poduzeća morati spašavati od bankrota krajnjom mukom, realizacija ovakvog posla bi bila čudo.
Ne treba zaboraviti niti da Srbiji ostaje i novonastali problem kompletiranja helikopterskih eskadrila Mi-17 i Mi-35 koje više nije izvedivo iz Rusije. Koje su tu opcije, rabljeni helikopteri kao oni ciparski, pa opet dugoročno problem s održavanjem zbog ruskog porijekla, ili i tu okretanje zapadu ? Prije ovo drugo, što opet u novonastaloj ekonomskoj stvarnosti izgleda kao utopija.
Ali pozitivno je očito biranje zapadne stolice od dvije koje se dosad koristilo, što valjda neće biti upropašteno na sljedećim izborima.
Cijeli ovaj dio Europe mirnije živi bez (potencijalnog) ruskog trojanskog konja u blizini.

Odgovori
fr

Ko ce remontirati one Mi35 i Mi8? To su sad je dokazano bacene pare! Vrlo skupa greska sjedenja na dvije stolice. Od produzenja resursa za 29ke opet nema nista. Od Rafalea ako se uskoro ne uvedu sankcije Rusiji opet nista. Mozda Gripen ili Kinezi.

Ni

Zasto bi Srbija imala problem oko nabavke delova i aviona iz Rusija kada im nije uvela sankcije?
Iako je zatvoren vazdusni prostor iznad EU, avioni se mogu transportovati teretnom avijacijom, avionima koji ne moraju biti registrovani u Rusiji.
Molim moderatora da dozvoli komentar, nije pro-ruski.

Pe

@Nikola Zato sto NATO nece dopustiti nikakav transport nicega vojnog preko svoje teritorije? Makar ga upakovali u ambalaze za jaja.
A ako Srbija pokusa da kupi bilo sta iz Rusije dobice sankcije da necemo znati kako se zovemo.Vucic je lepo ovim pokazao da to razume.

al

Komentatori preskacu bitnu recenicu iz naslova: ANALIZA.

Analiza moze biti dobra – realna i precizna ili losa – nerealna i neprecizna. Samim tim nema mesta komentarima tipa, prodane duse, vera za veceru i ostale gluposti… To je za Face i YT navijace i rodo(domo)ljube.

Analiza dobra i realna po meni, sve navedeno ima smisla. Popunjavamo se polako Airbus letilicama, da ne ponavljam sve navedeno. Ja kao totalni laik sam oduvek smatrao da su H145 a pogotovo najavljeni C295 pun pogodak. Za Rafal smatram da je overkill za nas kao i za HRZ ali realno sagledavajuci geo-strateska kretanja, nije realno da mi budemo i dalje ostrvo u Evropi i da nas naoruzava Kina i Rusija. Vreme ce pokazati kao i uvek.

Ako se pare ipak namaknu (ne samo za kupovinu nego i naoruzanje i najvaznije – nalet i kvalitetno odrzavanje) uz eskadrilu ili dve M346, sa dodatnom popunom 145-ica, to bi bilo sasvim solidno RV za jednu malu zemlju poput Srbije.

90-tih je bilo sta je bilo, i mnogo vece zemlje su jedna drugoj cinile mnogo vece zlocine pa su kasnije postajale velike saveznice. Shvatite vec jednom: u geopolitici nema prijateljstava vec samo i jedino interes! Oni koji se tako rukovode uvek dobro prolaze, njihove zemlje ne pretrpe razaranja, njihova mladez ne gine za racun drugih… Red je da se i mi jednom opametimo…

Odgovori
Ha

Rusofilija je opasna dijagnoza. Opasna i mnogo utice na funkcionisanje razuma u pravilnom smeru.

Odgovori
Tr

A tek rusofobija .bas je lepo dati nekom svoje pare koji te je bombardova(francuska pored ostalih terorista 99)a pre toga Rep. Srpsku apre toga uvela sankcije…da ne idemo u proslost i prvi svetski rat kada su nas „saveznici“ prodali preciznije prodali granate za topove koje smo morali da prepakujemo pa te iste granate i ostalu opremu u papreno naplatili.jos jedno pitanjce za rusofobe jel francuska priznala srpsku pokrajinu kosovo i metohiju kao „nezavisnu drzavu“-

Dr

Rafal je odlican avion mada I Rusi jmaju sta da ponude. Smatram da ce Rusi razumeti nas polozaj I da nam nece zameriti-,pa ne kupujemo,100 aviona. Mislim da treba jacati PVO I tu treba uzeti nesto najbolje za nas. A Ako ce drugi da nam sve odredjuju onda nam drzava I ne treba. Ne mogu da verujem da svet zatvara oci pred onim sto fasisti rade 8 godina u Donbasu a sad je opsta frka. Ne secam se da je svet skocio protiv Britanije 1982-e kada su zaratili sa Argentinom zbog Folklandskih ostrva a tamo nisu spaljivali zive Britance ubijali I tukli Po ulicama.Gledajuci I Ruske TV cudim se samo Kako ranije nisu reagovali na patnje sbog naroda. A lazi CNN BBC I ostalih smo osetili I MI na svojoj kozi

Odgovori
iv

Mislim da je dosta sa tom kgb propagandom o fasistima Ukrajincima Realno je da su imali su takvih budala ali danas za razliku od Rusije , Ukrajina je imala fer i poprilicno slobodnih izbora i na celu im je covek jevrejskog porekla nasuprot rusije gde je osim pozorisne opozicije sva ostala zabranjena il otrovana , gde je predsednik dozivotni i da se ne lazemo Ukrajina je napadnuta cisto iz nacionalistickih poriva jer Putin odavno negira Ukrajinsku naciju(a ovaj rat je dokaz da ipak ima Ukrajinskog nacionalnog identiteta). A sto se tice Donbasa, Rusija je pokrenula oruzanu pobunu u Dombasu kad im se nije dopalo sto su maknuli jeddnog Lukasenka u povoju pa su pride i anektirala Krim, mislim sta bi ti radio da si Ukrajinski predsednik, zahvalio im se i poslao sampite?? Jedini koji imaju fasisticko ponasanje sada su Rusi, slobodno mogu svoju specijalnu operaciju da nazovu Barbarosa.
Srbija treba da se odmakne od tog ruskog mita inace ce je rusija prije ili kasnije Srbiju zbog svog sitnog cara pustiti niz vodu . Srbija je jedna vise evropska drzava nego Rusija, koliko god smesno zvucalo imamo duze demokratske tekovine nego Rusi, Srbi su mentalitetom ubermensi naspram Rusa. Ne trebaju nam! Srbiji trebaju partneri a ne braca!

Nije još bila Rusija spremna za rat. U međuvremenu su otvorili plinovod za Kinu, za Tursku i Balkan, napravili Severni tok 2, smanjili devizne rezerve u dolarima itd.

Blokada Severnog toka 2 im je pokazala da je Nemačka obična kolonija koja ne sme da radi u sopstvenom interesu, i to je verovatno prelomilo kod nekih koji su se nadali nekom dogovoru sa delom Zapadnog bloka.

Naravno, ojačali su vojsku u međuvremenu, a posle rata i objektivnijih analiza videćemo koliko dobro.

д

Ukrajina je imala fer i poprilicno slobodnih izbora после избора у сад смешна је прича о слободним и поштеним изборима.Узгред ко је процесуиран за спаљивање 40 људи у Одеси дал то беше 2014 године, како то није регулисано у земљи са поштеним и фер изборима.

Ni

@дане
Ljudi ne kapiraju da je Ukrajina još veća rupa od Rusije, a oligarhija ne zaostaje ni tamo ništa manje nego kod Putina. Kakva demokratija u Ukrajini, pa to je zemlja koja je nacionalnim manjinama zabranila jezik.

Pe

@Nikola Rusija daleko nije rupa, vec jedna od najlepsih i najbogatijih zemalja na svetu.Prepuna dvoraca, muzeja, ali i fantasticne divlje prirode.
Druga stvar je sto imaju politicki problem – jedna grupica je zauzela vlast , suspendovala Ustav Rusije, i ne namerava da pusti dok ih ne isteraju,makar odvukli Rusiju u propast.
Nesto kao Hitler i njegova banda u Nemackoj.A i Nemacka je zemlja kulture i tradicije,no ipak su ga podrzali…

Kr

Evo, AV ipak razmišlja da se prebaci na zapad. Pisao sam odavno da se ne može na dvije stolice sjediti. Lupat će on i sankcije Rusiji kad treba. Koji mu je ovo puta da je kandidat??? Hahahaha. Smiješno. Kao i car Putin. Imali smo i mi jednog takvog autoritativnog vođu, volio je satove. Pa je bio uhapšen

Odgovori
iv

A dobro, tek je 10 godina na vlasi. Ajde da kazemo 8 da se za sve pita. Sta je to. Pogledaj Mila, Bakira, Dodika….

hm

Ne volim da ulazim u diskusije, volim da procitam misljenja. Samo Vas komentar mi nije jasan iz prostog razloga zato sto se o Rafalima pricalo i pre ovog rata u Ukrajini. A ta saradnja sa Francuzima postoji cak i mnogo pre. Povezanost dva naroda je mnogo duza nego kako je Vi predstavljate. Koliko je tu zasluga gospodina predsednika nije ni bitno. Jer ipak nije on na vlasti toliko dugo.
Ja kao obican gradjanin voleo bi nas niko ne mesa u ovu muku tamo jer nije nas posao, i voleo bi da kao nacija ucimo iz vlastite istorije. A ne znam dal je i Vas iskreno, pa ne morate ni vi da nas mesate. Nek se dogovore sto pre da ljudi ne ginu.
Bio je jedan dobar komentar sa pogledom na istoriju. Pogledajte ga… sve u svemu nije samo da srbima nesto odgovara vec i francuzima. Na posletku to je trgovina (sa vise ulaznih faktora).. Nema tu prebacivanja sve je tu vec prebaceno, tako je uvek i bilo. Prijatan dan

de

Premijer možeš biti koliko god hoćeš puta ako pobijediš na parlamentarnim izborima. Tako je i u Hrvatskoj i u drugim demokratskim zemljama koji se drže sopstvenog Ustava. Po Ustavu R.Srbije predsjednik možeš biti 2 puta. Dakle 2 perioda možeš biti predsjednik ali ne 3 i više puta. Vučić je samo jedan period bio predsjednik Srbije i ako sada opet bude pobjedio biće to njegov drugi i zadnji mandat kao predsjednik. Što se tiče njega kao premijera po Ustavu može da bude koliko hoće premijer ako za to dobije podršku od naroda na pralamentarnim izborima. Tako je i u Hrvatskoj.

fr

Deki

Srbija nije nikako uporediva s Hrvatskom. Kod nas ista osoba ne moze imati iste ovlasti bez obzira jel ima funkciju premijera ili predsjednika. Kod vas je to razlika samo na papiru ali Vucic vuce sve konce bilo da je predsjednik drzave ili premijer. U demokracijama to nije moguce. Ne mogu da vjerujem da si uopce napravio usporedbu.

De

Naravno da sam napravio usporedbu. U Hrvatskoj je predsjednik član SDP-a a premijer iz HDZ-a i tu je razlika. Da su i premijer i predsjednik iz iste partije glavni bi bio šef partije i on bi se pitao za sve kao i u Srbiji. Hrvatska nije demokratski razvijena poput skandinavije te je usporediva sa bilo kojom zemljom na Balkanu gdje vlada višepartijski sistem.

Mi

@Frane
Ja znam da ces ti crci od muke zato sto ce Srbija dobiti Rafale ali jbg.to je tvoja licna stvar.Ne znam samo kako je onda uspela Srbija da dobije svo ovo do sada savremeno naoruzanje,gde mi objasni genije u pokusaju,kompleksasu.Boli onu stvar Makrona sta ce ko reci iz Brisela jer je njegova zemlja sila u EU pa je on i odlucio prodati Srbiji Rafale.Za razliku od vas Hrvata,Srbija je visevekovni prijatelj sa Francuskom, zaboga,oslobadjali smo vas na molbu vaseg hrvatskog rukovodstva i imali svecan docek u Zagrebu i Rijeci dok ste vi bili Austrougarski vojnici i sluge.Bilo bi ti dobro da procitas sta sadrzi vojno-tehnicki sporazum izmedju Srbije i Francuske pa onda komentarisi.Srbija ce dobiti pre Hrvatske Rafale zivi bili pa videli a ti se tesi samo…

Me

Mislim da se potkrala greška autora u teksu: naš najveći aerodrom nije u vlasništvu Francuza već je dat u koncesiju na određen vremenski period. Vlasništvo je i dalje naše.

Odgovori
Pe

Tako je.

Pe

Lijepe novosti. nemam nista protiv.

Nego nevezano samo za avione.
Ove sankcije izazivaju porst svih sirovina, ne samo energenata, nego i teskih, lakih retkih i obojenih metala. recimo cijena bakra je preko 11000 USD za tonu sto je nekih 2,5 -3 puta vece od normalne.
I ko je nejveci izvoznik sirovina…Pa Rusija..zaradiuce jos vise, tako da su ve ove sankcije besmislene.
Obzirom na rast cijene bakre i Srbij akao izviznik profitira…vidim ja da cemo jos malo kupovati oruzje kao i ‘Saudija’ :)…

Da bi sacuvali sebe i resurse mora tako.

Odgovori
Pe

@Perica Odlicno se razumete u ekonomiju,vidim.
Zasto je za samo 10 dana rubalj otisao od 85 na 150, u Rusiji ivedena zabrana skidanja sa svog racuna vise od 10000$ i zabrana iznosenja dolara iz Rusije za fizicka lica, a ne vise od 5000$ za firme?
Mozete skinuti novac sa svog racuna samo u rubljama, ali po kursu koji odredi ruska centralna banka, koji je naravno znacajno nizi od pravog.
A ovo je samo 10 dana proslo.I tek pocinje stezanje.

fr

Iz Rusije odlaze firme i Rusi ostaju odsjeceni od zapadne robe. Banke pred propascu, a nema ni karticnih kuca, Visa i Maestro otisli. Odlazi automobilska industrija, elektronicka (Samsung ne isporucuje vise u Rusiju). Evo i njihova Lada se prestaje proizvoditi jer nema dijelova sa zapada. Coca Cola i McDonalds odlaze, Starbucks, modni brendovi Gucci, Prada..Nemoguce je i nabrojati sve kompanije. S druge strane Rusi ce padom Rublje biti sve siromasniji pa ni Kinezi nemaju pretjerano interesa da uskoce i popune praznine koje su nastale. Zabranili su vec kreditiranje svoje robe na uvoz u Rusiju. Znaju da nece imati od cega da vrate. Jedan Rus rece da se osjeca kao da je opet u SSSR-u bez ikakvog izbora potrosacke robe. Mozda je Putin na to mislio kad je krenuo da obnavlja SSSR??

Pe

@ Petrovic Dusan
Pa ja koliko znam Njemacka kupuje gas za ca 3500 usd po m3 .. pa ne placaju papirom..bas je to lose za ruse, a ti udari na valutu to su berzanske spekulacije.. nikl platina magnezijum aluminijum itd.. uranijum ako hoces, pa odakle… skok cijena psenice i zitarica.. rusija i ukrajina su izvozili 25% svjetskih potreba, a sta sad.. posle mjesec dana posle euforije, ti treba hleb nafta zlato.. a baloni ce da ispare..

iv

Kad ima neki problem sa zapadnom tehnikom i doktrinom onda se sedne i gleda se da se to popravi unapredi, menja. Kad ima problem sa ruskom tehnikom onda se traze izgovori. Dve potpuno drugacije doktrine.

Odgovori
Yo

Ništa čudno. Isporuke i one naručene i isplaćene vojne robe iz Rusije su upitne, a eventualne buduće – neupitno nemoguće u okruženju koje sankcioniše Rusiju…
Alternative su nužne, a Rafal se pokazao kao dobar i tražen, pa i struka ga je ocenila kao trenutno „best buy“ opciju – i tu bi priča trebalo da se završi – barem dok se ne pojavi neka nova tako okarakterisana opcija.
Sve neke druge „geostrateške“ pretpostavke o prijemu u zapadni NATO/EU klub su utopijske.
Prosto ne žele nekog malog i sa njihove strane potpuno okruženog da im, zbog svog ili „stavljenog“ stava – kvari horsku, konsenzualnu harmoniju (sve više oko nebuloza) – i to je to…
Dakle – pripremajmo se na sve koristi i poteškoće koje nosi neutralni stvarni status – što bi značilo da pravimo za sebe ono što znamo i valja, a da ono što ne znamo ili ne uspevamo da napravimo adekvatno potrebama – kupujemo…

Odgovori
ab

>> makar će jedna članica NATO-a odbijati da nas bombarduje i uništava srpsku infrastrukturu u njenom vlasništvu ako opet, iz nekog razloga, dođemo na tapet.

Zato bi NATO bombardovao Srbiju godina 2022.? Vi kanda uzivate u toj ulozi vecne zrtve koja dolazi svako malo „na tapet“ bez razloga? Kakva je to prica molim vas?

Jedino realno bombardovanje koje se ovih dana desava i treba da nas zaokuplja je ovo koje izvodi RF bombama i raketama po civilnim ciljevima na Ukrajinu!

Odgovori
д

Свет више није исти све се променило од 24.2. како ће се ситуација развијати нико незна.Једино је извесно да ће русија да овај рат у украјини да изгура до краја без обзира на цену, по свему судећи добићемо русију као земљу тврђаву која неће имати контакт са европом нити ће желети да га има.Биће скупо за све у прво време за русе , а касније за европљане.Америка је тренутно остварила победу довлачи војску у европу све европске државе одрешиће кесу и куповаће америчко оружје,а европа ће сносити последице тога што нема своју политику и што на челним местима нема одлучне и способне политичаре већ бледе апаратчике уплашене и уцењене.Цене енергената ће расти,цене хране ће расти,европска роба неће бити конкурентна није исто када је гас 300 долара и када је 1000 долара ,а камоли 3000 долара.Европске земље због своје кратковидости воде туђе ратове у корист сопствене штете и одлазе на политичку маргину,а у скорије време и економску пролази време евроцентричног света , остаје само охолост европских нација које мисле да су бољи,паметни и важни од других делова света.Тренутна русофобија која је испливала показује праву слику европе која подржава крајње чудан режим у украјини,који баштини и слави колаборанте са нацистичким режимом,који насумично дели оружје цивилима ,који се утврђује у градовима и крије се иза цивила,који је пристао да га гурну у рат који не може да добије и који га заглушујућом пропагандом убеђује у некакве ратне успехе.Украјинска војска развучена је на више фронтова са извесношћу да ће главнина снага на истоку бити опкољења и ако одбије да се преда уништена,после тога следи тотални крах украјинске војске,остају снаге блокиране у харкову ,групација око одесе и групација у кијеву и доста слободних руских снага.После тога долазе деценије подељености,али и свести да нема један центар моћи који диктира вредности и начин живота. Како ће Србија да прође у свему томе драги бог зна.

Odgovori
om

Dane kako znaš da će Rusija ovaj rat voditi do kraja, misliš do pobjede.
U Ukrajini već sad ima milijun ljudi pod oružjem . U cijeloj Rusiji nema toliko vojnika. Putin kaže neće slati regrute niti dizati rezervni sastav, iako to ne pokazuje na terenu. Njegova vojska dezertira. Unajmio je Čečene glavosjeće koji ubijaju kršćane a buni se kad dolaze stranci iz cijeloga svijeta. Ukrajinci su naoružani najmodernijim oružjem. Gledam danas kako bježe tenkovi masovno iz pedgrađa Kijeva . Uništili Ukrajinci prvog i zadnjeg u koloni i nasta takva bježanija ,cijela brigada tenkova se okrenula i praši odakle su došli. Nema šanse tvoj Putin sada kada dođe toplije i kad se zemlja raskvasi pokreti više nisu mogući.
Može jedino ubijati,rušiti i paliti gradove, ali živoj sili vojničkoj ne može ništa.
Gledam kako ta kolona tenkova ulazi avenijom, pa tko ih je poslao tako nezaštićene, ili su pak bili zaštićeni ali ih ovi razvalili. Meni se nikako ne čini da Putin gomila uspjehe pa ne znam o kakovoj pobjedi govoriš u zemlji koja ima milijun ljudi pod oružjem. Spaljivati će on gradove ali ući neće, ako pak uđe gorjet će i njegovi vojnici kad ih jevelini razvale.

zo

Polako, polako, ovo je samo jedan običan tekst – dug put je do bilo kakvih odluka..nema potrebe za teškim kvalifikacijama. Nije ni ovaj posao oko MiG-29 završen, daleko od toga.
Jedno je tačno, niko ne može sporiti da je Rafale dobar i moćan avion.

Odgovori
va

breget potez francuski avioni su bili u našoj kraljevskoj avijaciji pre nekih ruskih

Odgovori
V-

Politicari su kao pelene, mora ih se cesto mijenjati iz ista razloga.

Dakle, Putko je na vlasti koliko ono……..predugo.

Smrdi kao kuga vec

Odgovori
ma

Dobri su novi rafali. Jesu skupi, ali nema jeftino a da valja.

Odgovori
Br

Da smo neka druga zemlja Rafali bi bili odlicni, ovako ne. Avioni kostaju oko 200 miliona, sa Meteor raketama i vise, dok ce vecina Migova leteti do ’33-35, ima jos vremena i mora se naci nesto jeftinije… Necemo valjda da kupujemo i Black Hawk od po 60 miliona po helikopteru… A kako imamo skoro iskljucivo rusku tehniku, celokupan prelazak na zapadno oruzje kostao bi verovatno 15-ak milijardi… To bi bilo suludo.

Vec sada je evidentno da i jedni i drugi spustaju loptu, Zelenski kaze da ne mora u NATO i hoce da razgovara o Donbasu i Krimu, dok Rusdi kazu da ne mora demilitarizacija cele Ukrajine i da mogu da ostanu trenutne vlasti… Taj dogovor ce svakako ukljucivati i barem delimicno ukidanje sankcija, a kad prodje opsta histerija i kad Izrael napadne Iran, pasce i preostale sankcije, najvise za dve godine, tako da nema potrebe za nekim radikalnim i preskupim potezima. Kako kupujemo i evropsko oruzje, pre ili kasnije mrace da nam dozvole da nastavimo i sa kupovinom ruskog naoruzanja, koje je otprilike tri puta jeftinije, plus mnogo manje novca za obuku i svu pratecu logistiku…

Ne znam da li su ovi iz nase vlade svesni da smo tek remontovali i modernizovali Migove i da ce leteti jos 12 godine, manje-vise.

Kao u pesmi Atomskog Sklonista – Ne cvikaj generacijo „Sto te panika hvata, nece biti treceg svetskog rata“

Odgovori
Ig

Neće se svijet više resetirati na postavke od prije 2 tjedna. S tim svijetom je gotovo. Predaleko je sve otišlo.
Evo danas propali pregovori vođeni na najvišoj razini do sad. Svjetlosnim godinama su daleko u stavovima. Lavrov mrtav-ozbiljan priča da nisu napali Ukrajinu. Nema tu dogovora.
Nema više kupovine naoružanja iz Rusije. Nikome. Pobijedila Rusija u ovom ratu ili ne.

Br

@Igor M.

Ne verujem da ce biti bas tako. Inflacija u svetu je ogromna zbog ove epidemije i potkopava popularnost vlada i poverenja u politicare svuda po svetu. Dugacke sankcije protiv zemlje koja je najveci proizvodjac zita i jedan od najvecih proizvodjaca energenata bi digle inflaciju u nebesa, a to se ne sme dogoditi jer moze dovesti do nekontrolisanih pobuna naroda na raznim stranama sveta sto niko ne zeli.
Koliko god sada pricali da nece, na kraju ce se ipak dogovoriti. Verovatno ce ostati sankcije protiv odredjenih osoba, ali ne i protiv citave zemlje.
Cak i sada postoje brojni izuzeci, Italija je uvela sankcije ali i dalje isporucuje Rusiji luksuznu robu koja je izuzeta iz sankcija i takvih primera ima dosta u EU, Svajcarske firme uveliko posluju u Rusiji i dalje, Nemacka i dalje uvozi gas i naftu, cak u rekordnim kolicinama, nama su dozvolili da im ne uvedemo sankcije i za to smo dobili odobrenje i Brisela i USA, dok se u vecem delu Azije i Afrike trgovina sa Rusijom nesmetano odvija.
Rusko trziste je ogromno, sve kompanije koje su otisle ce se vratiti, jer kapitalizam mari samo za profit i nista vise. Ne odmah, ali ne ni za 5 ili 10 godina. Mnogo ranije.

Ig

Branko,

za proizvode za civilnu upotrebu će se sigurno sankcije s vremenom omekšati jer, kao što i sami kažete, Rusija proizvodi puno toga što je svijetu neophodno.
Za proizvode vojne industrije zapad nema interesa micati uvedene sankcije jer su mu višestruko štetni: em su konkurencija njegovim proizvodima, em zemlje kupci dolaze pod rusku sferu utjecaja.
Naravno, s nekim sirovinama, pa i elektronskim komponentama koje se koriste u vojnoj industriji će se nastaviti trgovati jer će se svi praviti ludi da to nije vojna oprema, ali kupovina složenih borbenih sistema poput aviona, helikoptera, PZO sistema od Rusije…gotovo je s tim.
Tako bar ja to vidim.
Da li će ruske firme poput Suhoja kroz 5-10 godina uopće postojati, bez stranih narudžbi i sa smanjenom mogućnosti narudžbi ruske vojske zbog ozbiljno ugrožene ruske ekonomije ? Hm.

ns

Rafal je i pre ove situacije na istoku bio prva zelja RV-a ili jedna od prvih.
Vec smo nabavili H145M, potpisali nabavku dva C295 i pre toga nabavku tri super puma.
Takodje je najavljeno dalja nabavka H145M.
Na sve to tu su jos radari, rakete mistral, nabavka optoelektornike, motori za Lazara i Milosa kao i vesanje sve je to sa zapada.
Ima toga jos.
Tako da ova prica sa Rafalom nije iznenadna.
Desavanja na istoku evrope su problem za VS u pogledu odrzavanja postojece tehnike i nabavke transportnih i jurisnih helikoptera i sistema PVO koja je najavljivana.
Koliko se komplikacija zbog Ukraine mogla ocekivati ovako negativan razvoj dogadjaja bio je tesko predvidiv.
U svakom slucaju pokazo se dobrim pristup nabavke i sa istoka i zapada.
Sada je pitanje samo sta ce se desavati sa vec uplaceni porudzbinam posto se nezna sta je tacno naruceno i placeno.
Tu su sad na ledu dodatni Mi-35, Mi-17, Ka-32 i dodatni Panciri.
Takodje pitanje doke se stiglo sa modernizacijom Migova 29 i isporukom, rezervnih delova i naoruzanja za njega.

Odgovori
Vl

Odavno napominjem da je u geopolitičkom smislu Srbija u najtežoj situaciji od svoje moderne nezavisnosti.
Okruženi smo NATO članicama, ako bi krenuo novi rat, nema Solunskog fronta. Ako se oslanjamo na Rusku federaciju svaka iole značajna pomoć ne može stići, što je iskustvo iz ne tako davne prošlosti.
Pa setimo se samo sage oko doniranih tenkova i oklopnih transportera.
Nabavka PVO sistema iz Rusije će biti odložena, niko ne može sa sigurnošću tvrditi do kada.
Daj bože da FK3 stigne uskoro.
Pritom, naša ekonomija je oslonjena na Evropsku uniju. To je samo po sebi tema za sebe i trebao bi zaseban komentar o povezanosti srpske ekonomije sa EU.
U takvom ambijentu sasvim je prirodno da se rukovodstvo okreće ka Zapadu, pre svega Evropskoj uniji. Podržavam takav stav. To je politička realnost a mi nemamo snage da budemo tvrdoglavi kao država.
Zamolio bih Petra da iznese svoje mišljenje da li je realno ili uopšte moguće da PVO sistem Aster bude tema pregovora.

Odgovori
Pe

@Vlada Postoji mogucnost da se umanji zavisnost Srbije od EU.Jednostavno treba promeniti ekonomiju Srbije u vrstu ekonomije koja pravi nesto sto je vredno globalno,a lako se prodaje.
Ako bi Srbija postala vodeci proizvodjac mikroprocesora poput Taiwana, ili IT sektora kao Israel.Takodje, trgovina dijamantima kao Antwerpen i Tel Aviv.
Doduse, ovo je nerealisticno.Dokle god prodajemo maline i td najpovoljnije je saradjivati sa EU jer smo geografski u Evropi te okruzeni sa EU.

to

T-A7 je najbolji mogući izbor. Šta će nama toliko komplikovan avion poput Rafala. Ne možeš da dobiješ onu verziju koju imaju Francuzi, a previše para. Driga opcija je neki kinez tipa jf-17 ili j-10. I treba uzimati nove. Razvijati bar jednu domaću avionsku raketu ili bombu za takav avion.

Odgovori
Mi

Francuska nam mozda i jeste jedina realna napredna varijanta. Volim rafala, ali je overkill za nas. Americko ne bi nikako iako za nas T-7 izgleda savrsen zmaj i tehnoloski iskorak za par eskadrila. Jednostavno ne verujem da bi ikad mogli da dobijemo ista vise od Aim-9 jer nismo NATO clanica.
Putin je kanda sjebo stvar za Rusiju za dekade unapred ovom strategijom u Ukrajni.. Najverovatnije je sahranio Su-75. Dogod je on na vlasti u Rusiji ne vidim da ce Su-75 biti uspesniji od MiG-35. Rusima bas i ne treba mnogo, jedino ako bude duplo jeftiniji za eksploataciju od Su-57 pa kupe par stotina za svoje VKS
Nadam se da gresim.

mi

Koliko shvatam,ovaj Rafal za koji su ovi naši zainteresovani je avion 4++ generacije.Postoji li kakav info rade li Francuzi na avionu 5.generacije i ako rade u kojoj je to fazi,pitam jer da li je u tom slučaju možda bolje sačekati 5,6,7… godina i uzeti takav avion a ne žuriti bez veze jer ionako sada imamo 14 ovih 29-ki?
Lično,ja sam uvek za rusku varijantu,ali,stvari se komplikuju do maksimuma,tako da Rusi čak i kad bi imali avione 5.generacije u serijskoj proizvodnji (a nemaju) mi to sad ne bi mogli ni dobiti.

Odgovori
To

@Micko francuzi ti rade na avionu 6 generacije zajedno s nijemcima i španjolcima, a avion se očekuje da će proletjeti negdje 2042-2044,a prodaja će krenuti krajem 2040estih.I britanskošvedskotalijanski projekt Tempus 6 generacije će možda kojih 5-7 godina ranije od ovog što rade francuzi, a od aviona 5 generacije samo Južno korejski avion 4.5 generacije će biti u budućnosti prerađen u avion 5 generacije. I to ti je sve od 5 generacije jer trenutno se u razvoju kod svih radi samo na razvoju aviona 6 generacije.

An

Ovaj rat sad i celu međunarodnu situaciju na stranu…a šta rusko?

Su-35? To nije avion pravljen za zemlje poput Srbije. Za nas vrlo nepraktičan. Su-57? Isto. MiG-35 koga niko neće, da budemo pokusni kunići? Onaj novi projekat lakog lovca iza kog ne stoji ruska vojska nego je namenjen za izvoz a i nemamo pojma kada će biti dostupan i našta će ličiti?

Rusija razvija avione prevashodno za svoje potrebe, a potrebne preprostrane Rusije i male Srbije ne mogu biti iste…drugo je da smo Indija, Kina, Indonezija, Brazil, Južna Afrika, Argentina ili sl. Ideju lakih frontovskih lovaca (a la MiG-29) su izgleda napustili, i šta onda?

om

Francuzi prave F4R varijantu i to je to, plus što sve F3R dižu na isti nivo.
Ne planiraju ništa novo samostalno već je u planu novi zajednički europski lovac.
Srbiji bi bilo najbolje kao i nama F3R star desetak godina i puno jeftiniji, pa ga poslije malo nabuđite i sačekate nešto novo za dvadesetak godina, prije bi dobili ,samo ne znam da li imaju tako nešto.

Sr

Avion je sjajan, ne vidim tehnickih, a ni politickih izazova. Ono sta mene brine je cena. Da li je on skup ili mi samo nemamo para? To je vec neka druga tema.

Odgovori
Mi

Da li imamo potrebe za takvom azdajom koja ima toliko nosivost, domet, punjenje u vazduhu, kosta toliko i odrzavanje je sigurno bar kao F-16Blok70. Ako je odgovor da, onda valda nije skupo. Nama treba nesto isto tako moderno i mocno samo manje. Na zalost opcije nam se gase ko nikad do sada.

Odgovori
Mi

Bolje da ne kupe ništa nego ove kršine što padaju ovih dana po Ukr. Da se razumemo, do pre 15 dana sam i ja bio u zabludi, mislio da je SU30 avion. A ono kanturina neopevana. SU34 da ne pominjem mada on nam svakako nikad i nije bio zanimljiv.

Odgovori
to

Pa pao je i Miraz 2000D 1995. od šila nad Palama, pa niko nije tvrdio da je kršina. Bar sto se tiče francuza. Pa F-16C nad Bravskim, od KUB-a, pa Si Harijerm od strele 2M nad Goraždem… Sve se može nayvati kantom. Mislim zavisno od administratora, nadasve prepametnog i strogog

Pe

@torrente Donekle ste u pravu, ali treba imati podatke o broju izvrsenih letova, i broju gubitaka.
Na primer, NATO izveo nad SRJ 38500 letova i izgubio 2 oborena aviona, jedan pao u more, i nekoliko ostecenih.
E sad, ne znamo koliko letova je izvrsila Rusija niti koliko su izgubili.
Svakako su u ove dve nedelje izveli manje letova nego NATO tokom 78 dana, i izgubili su vec do sada vise letelica.

Znači i f15, f18, f16, Tornado su krševi jer su bili obarani? O kanturinama Miraž 2000 i Harier što ih oboriše raketama sa ramena rezervisti iz Republike Srpske da ne govorimo.

Pr

Nikad do sad Srbija u svetskom ratu nije odabrala pogrešnu stranu, pa se, uz Božju pomoć, nadam da neće ni ovaj put. Zato se takođe nadam da ćemo proći i bez NATO tehnike i uslovljavanja koja njena nabavka nudi. Imali smo mi diverzifikaciju i pre nego što je Hitler udario na tadašnju Jugoslaviju – lovci su nam bili i nemački Messerschmit Bf-109 i britanski Hawker Hurricane i Fury, bombardere smo čak licencno pravili i nemačke Dornier Do-17 i britanske Bristol Blenheim, ako se ne varam. Sasvim je dovoljno što smo uzeli i naručili već Airbus helikoptere i transportne avione.

Odgovori
Le

Нема ништа од тога Француска неће моћи да склопи ни ове на којима тренутно ради. Недостаје им свега, производња се смањује. Полупроводници, сировине и енергенти постају недостижни.

Odgovori
Fe

Nisam siguran da je u pitanju ikakvo svrstavanje ili išta slično, prosto malo ko veruje u lovačke sposobnosti multirole aviona, Rafale je avion prvenstveno namenjen napadima na zemaljske ciljeve bombama i raketama propisnog kalibra, koji osim toga može i da se nekako brani od lovaca. To nikad nismo imali.
Niti jedna ozbiljna avijacija nema ceo jedan tip aviona u upotrebi, začas se ustanovi da je specijalizovani lovac bolji za presretanja i borbu vazduh-vazduh.
Da napadaju fiksne ciljeve to mogu i jedni i drugi, ali problem su oni koji se skrivaju, pokretni i sl.
Nešto što može da napada i ciljeve na bojištu a da ne bude laka meta kao jurišnici. To je pre Rafale.
Ko hoće ozbiljnu avijaciju, ima i multirole, i lovce za pratnju u misijama iznad neprijateljske teritorije, i borbu sa neprijateljskim avionima.
Savremena dešavanja pokazuju da ideacija tipa “treba nam samo za air policing” vodi u brz slom i potpun poraz.

Odgovori
Pe

Pošto ipak pričamo o našoj zemlji, imamo 2 scenarija u kojima se RV koristi.

1. Nas napada neko mnogo jači. Ovo smo videli kako ide ’99 i nema šta da teoretišemo. Kad bismo imali jaču avijaciju, jedina izmena bi bila da taj jači uz naše granice postavi PVO sisteme, pa da opet ne smemo da letimo.

2. „Rešite to sami, mi se ne mešamo“ scenario, u slučaju sukoba sa nekim susedom (mala je šansa da ćemo ratovati sa nekim daljim). Ako izuzmemo da su šanse da se niko ne umeša otprilike 1% da neće i 100% da hoće, onda nam treba RV u rangu ili nešto bolje od RV tog suseda, dakle i dalje prilično skromno. Više bi tu pomogao dobar PVO uz nekakvu avijaciju.

Ovo što ste rekli za air policing je tačno, ali i jedino realno.

om

Evo upravo čitam na B92 da je zvanični Peking odbio Rusima isporučiti neke komponente za zrakoplove. Izgleda da se i Kina počela pridruživati sankcijama zapada jer živi od isporuke roba zapadu. Trgovina sa Rusijom nije vrijedna spomena. Kad bi zapad bojkotirao Kinu neko vrijeme Kini ne bi niti trebao Ruski gas jer ga proizvodnja ne bi potrošila. E moj Vladimire Vladimiroviću tvoj ministar kaže danas da Rusija nije nikog napala i da neće niti jednu zemlju napasti ,nema bojazni….Putinova posla…vjerujemo.

Odgovori
B

Ono sta objavljuju mediji i ono sta se desava u stvarnosti vrlo cesto nije isto :) Ako je uopste potrebno reci nesto tako… Stvarno nezavisne vesti skoro nikada nisu postojale.

ni

Ništa kao navodno, ali ima smislenosti. Francuska, Monako, Srbija… predstavljaju jedno posebno polje na stanovištu važnosti postojanja medjunarodnog javnog prava, a koji Francuska verovatno doživljava kao mogući Mediteranski savez. U njega možda pokušava da se ubaci i Hrvatska (ali se zna gde pripadaju kao članica NATO) i to kupovinom francuskih letelica (Hrvatska ako izuzmemo NATO kao zlatni standard pripadnosti SAD ne spada nigde, ali može u mediteranski savez). U mediteranski savez potencijalno spada i Italija (onoliko koliko se Francuska i Italija ne svadjaju ili barem gde se ne svadjaju) i Španija. Sa svima ovima imamo otvorena vrata, prozore, novčanik… A Rus ideološki ode u istu grupu posle ovoga što se tiče medjunarodnog prava kao i SAD, VB, Nemačka, Japan, ali kao konkurentska firma protiv koje se ovi iz originalne grupe ljubitelja vrednosti (u šta god je iz one proto-klinton verzije evoluirala) svim sredstvima bore (mada po sredstvima ne deluje kao da su evoluirali, i dalje su na nivou rešenja koje je postavio Klinton). Kina je nekako usamljena ostala sa svojim shvatanjem medjunarodnog prava kao apsolutne intime. Stoga povezivanje sa Francuskom, Italijom i Španijom deluje da je u toku i to već neko vreme (dakle nije naglo, istorijsko nije sigurno, Francuska je bila tu i kada se Austrougarska igrala sa sankcijama, nije ni oportunističko ili kako već nazvano, ono nekako oslikava konzervativnost zvanu želja za životom ). Da li je Makron želeo i Ruse u toj skupini željnih, izgleda da jeste, ali Putin je izabrao da se igra sa Bajdenom i ostalima kao što su ostrvljeni ostrvljani VB i ko se već loži da gazi po močvari, blatu, ili vodi, ili ledu, po dnu, svemiru, ksajber, biopolitičkoj geografiji… i kojih sve već sve geografija ima.

Odgovori
VF

Mediteranski savez i Srbija… Sanjaš malo previše dečko.
Postoji EU Med 9 grupa koje je Hrvatska postala dio, a Srbija ne može.

YP

Da li je realno da se hrvatski vazdušni prostor neopaženo ušeta Ukrajinska letelica? Čitam jutros i ne verujem.

Odgovori
YP

NATO PVO je Bože me sačuvaj. Slučajni incident koji je pokazao da je NATO šupalj sa svih strana. Izgleda da je Tramp bio onomad u pravu kad se ljutio na članice NATO u pogledu zavisnosti od SAD i nedovoljnog izdvajanja za odbranu.

Izgleda da će Srbija morati preuzeti čuvanje neba nad celim Balkanom dok se komšije malo ne dovedu u red.

Frane, omnia… neki komentar na ovu bruku?

Odgovori

NATO Vojin i PVO bušan kao sir.

I pored Avaksa, Sentinela, lovačkih radara, zemaljskih radara, PRO u Rumuniji radara, prošla im prastara izviđačka sovjetska letelica na mlazni pogon i srušila se u Zagrebu.

I to preletela Panonsku niziju ravnu kao tepsija bez planina koje prave radarsku senku.

Džabe AESA radari, što kao Rusi ne mogu da proizvedu.

Šta bi bilo da su Kalibri i Kh-101?

U slućaju nuklearnog udara Rusije NATO ne bi znao da su napadnuti dok ne vide pečurke nad svojim zemljama.

Odgovori
Go

Kakav crni Rafal, ne kažem da nije dobar ali nema od toga ništa. Za par meseci, kad Putin uzme Ukrajinu, sve se vraća u normalu. Zapad će valjda naučiti lekciju da ne možeš mečki pretiti baš pred njenom rupom, a nama stižu Su-30 u varijanti kao za Belorusiju.

Odgovori
Dr

Sto se tice Rafala za RV, odlican avion, bez sumnje, samo ima tu mnogo pitanja…koji paketi opreme i mogucnosti ce biti dozvoljeni za kupovinu.
Ukoliko ce to biti neka „osakacena“ verzija sa malim dometom radara, raketa itd, onda je bolje traziti druge alternative. Stava sam, da Srbija, kao drzava, treba da gleda samo svoj i interes svoga naroda.
Sto se tice PVO, Rusi su tu najjaci i moze da prica ko sta hoce (msm na dezurne nato-advokate).
Ko god smatra da mi treba da budemo cija god prcija, pa tako i nato, neka gospoda izvole osvojiti vlast, na izborima, i provoditi tu i takvu vrstu politike, izmedju ostalih, i autor ovog clanka.
Ukoliko se gospodi ne svidja zvanican stav o neutralnosti(s bilo koje strane)..gospodo, granice su otvorene, cijenim da takvu strucnost i kvalitet sve drzave potrazuju, nebitno da li s Istoka, ili Zapada.
Lp

Odgovori
Pe

Poenta nije u kupovini oruzja od Francuza.
Srbija mora zvanicno da se svrsta uz Evropu i slobodan svet protiv Putinizma i diktature Rusije.
Ratni zlocini, vodjenje agresivnog rata-policijska drzava i hapsenje neistomisljenika, Srbija ne sme da se sa time igra.
Ocigledno je da politicki vrh u Srbiji korumpiran od strane Rusije;
zbog toga nisu spremni da uvedu sankcije Moskvi, kao jedini u Evropi, a dnevne novine u Srbiji objavljuju clanke u podrsku Rusije.
Ukoliko ubrzo ne smenimo vlast, proci cemo izuzetno lose i zatvoriti perspektive Srbije ne samo na kupovinu francuskih aviona, vec „odlazak IKEA, odlazak MacDonalds“….itd sankcije, manje plate. vize u EU…
Evropa i USA ne moze da vojno napadne Rusije, ali moze Srbiju da kazni i te kako.

Odgovori
bo

Eu i Amerika su izazvali ovaj haos sa Kosovom i svojim intervencijama i samo ga oni mogu popraviti a ne Srbija…

Наравно за куповину ракета, треба одобрење САД, и дозволиће нам само кратког домета. А да нас рецимо нападне нека НАТО земља, онда нема ништа, нема допуне, поправке…

Odgovori
VF

Sad Gripen ne valja?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs