Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025

Još jedan korisnik nove generacije Albatrosa: Češkom centru za obuku isporučeni prvi avioni L-39NG “Skyfox“

4. feb 2025

Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

31. jan 2025

Erbas Helikopteri odustali od HEMS tendera u Sloveniji, na globalnom tržištu blizu 500 novih porudžbina

30. jan 2025

Predsednik Srbije otkrio da Ministarstvo unutrašnjih poslova poseduje anti-dron sistem ruske proizvodnje Repelent Patrol

29. jan 2025

Severna Makedonija dobija američku donaciju besposadnih sistema Raven i Puma

29. jan 2025

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024
Daso: Ujedinjeni Arapski Emirati platili učešće za svojih 80 naručenih Rafala
Prodajna kampanja Dasoa u Emiratima trajala je 13 godina / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Daso: Ujedinjeni Arapski Emirati platili učešće za svojih 80 naručenih Rafala

Proizvođač višenamenskog borbenog aviona Rafal, kompanija Daso, saopštila je juče da je primila prvu novčanu transakciju (downpayment) u okviru ugovora sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Reč je o kupovini 80 letelica i pratećih elemenata koja će, prema procenama, vredeti 15 milijardi dolara.

Time su Ujedinjeni Arapski Emirati, kako je Daso i istakao u naslovu svog saopštenja, zvanično ušli u red za isporuku novoproizvedenih aviona.

Emirati su tako privremeno pauzirali svoju želju da kupe Lokidov F-35 (u paketu sa MQ-9 dronovima i navođenim oružjem vrednim preko 20 milijardi dolara) budući da Sjedinjene Države i dalje imaju zahteve prema ovoj zemlji koji zadiru u njen suverenitet (prekid saradnje sa Huavejom, između ostalog). Dok se klima u Kongresu ne promeni i Emirati konačno kupe F-35 (od čega svakako neće odustati), kupovina Dasoove zvezda na tržištu vazduhoplovne tehnike obezbediće ne samo borbenu sposobnost nego će platiti i zaštitu francuskom ratnom vazduhoplovstvu kada su pretnje u realnom životu suviše stvarne.

Jučerašnja vest može (i ne mora) imati uticaj na potencijalnu srpsku narudžbinu novoproizvedenih Rafala u kontekstu vremenskog perioda isporuke, što će svakako predstavljati podjednak prioritet kao i najbitniji do sada javno potvrđen – nuđeni paket naoružanja.

Dva meseca nakon Emirata još jedna zemlja kojoj je onemogućena kupovina prve želje u vidu F-35 i koja je alternativu našla u Rafalu potpisala je ugovor za kupovinu 42 aviona. Indonezija je postala sedma inostrana mušterija francuskog aviona.

Emirati su do sada koristili Miraže III i 5, dok i dalje imaju u upotrebi sveže modernizovane Miraže 2000-9 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako je Tango Six već analizirao, u godišnjem izveštaju o poslovnim rezultatima za 2021. godinu kompanije Daso, navedeno je da firma na kraju te godine imala ukupno 86 narudžbina Rafala od kojih 46 za izvoz. Od toga je baš u 2021. 31 avion naručio Egipat, 6 Grčka dok su ostale obaveze vezane za isporuke Indiji i Kataru koji su u toj godini zajedno dobili 25 aviona.

Ako bi izuzeli Katar kome se isporuka aviona bliži kraju, kao i Indiju kojoj su polednji naručeni Rafali isporučeni u februaru ove godine, Dasou ostaje da do kraja decenije ili neku godinu kasnije, isporuči 200-240 aviona. Tu su UAE sa 80 naručenih aviona (isporuka kreće tek 2026-27), Indonezija 42 aviona, Francuska 40 aviona, Egipat 31 avion i Grčka još 6 Rafala. Francuska bi sledeće godine trebala da naruči još 42 primerka od kojih bi prvi stigao 2027. godine.

Direktna posledica nedavnih značajnih izvoznih uspeha uticala je na to da će se sredinom decenije godišnja proizvodnja sa planirana dva povećati na tri aviona mesečno. Narednih par godina prioritet će imati Egipat i Indonezija, dok se ove godine očekuje proizvodnja samo 13 aviona koji će završiti u Egiptu i Indiji.

Predsedavajući i generalni direktor Dasoa Erik Trapije izjavio je da će kompanija, i pored velikog broja naručenih aviona, biti sposobna da, čak i u bliskoj budućnosti, primi i dodatne narudžbine. To bi značilo da Srbija, kada potpiše ugovor, možda i ne bi morala dugo da čeka na isporuku novih Rafala.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Znaci jos malo pregovaranja, pred sledece izbore narucujemo i eto nama Rafala vec 2035.

Odgovori
Mi

187,500,000 po apratu

Odgovori
Pe

Sta ukljucuje ta cijena po aparatu. Dijelove, obuku,.oruzje?? Zapravo kako dodjoste do te cifre.

Mo

Kako si došao do te cifre? Ako je to cifra sa sve dvostrukim BK, rezervnim delovima i preobukom letačkog i tehničkog sastava, onda i nije mnogo.

Hu

Goli avion košta oko 70 miliona dolara, u paketu su delovi, naoružanje, obuka i više godišnji paket podrške firme i francuske države za vazduhoplove.

Nj

@Motorista
Kak je dosao? Pa covjek je podijelio 15 milijardi na 80 aviona.. I kako pise, to je cijena za svu pratecu opremu i naoruzanje… Ali ako su oni dobili komad po toj cijeni na 80 komada (sigurno popust na kolicinu), kolko onda svaki kosta ako uzimas samo 12-14 novih? Sigurno malo iznad 200 milijuna po komadu.. Sto znaci da bi Srbiju samo jedna eskadrila mogla kostati cak do 3 milijarde dolara..

Sl

Jesu to oni UAE što imaju na desetine Miraža 2000 i F16,a nebo im čuvaju 7 francuskih Rafala ?!? Eto od koga možemo da kupimo polovne Rafale ! Arapi se razbacuju sa parama i kupuju sve živo a sa ljudstvom mogu da popune 25% tehnike.

Odgovori
Pe

Fantasticna maketa aviona, mada sam video i pravi izlozen u Parizu;
Bilo bi lepo da poslednji avion za RV Srbija bide bas ovaj (jer ce se preci na bespilotne letelice kasnije)

Odgovori
Li

Bilo bi lepo videti ga u RV Srbije,ali mislim da nista od toga.Smesno je slepo verovati u bajke omiljenog nam druga precednika.Drugo,dok imamo dobre odnose sa Moskvom i Pekingom,u sadasnjoj konstalaciji odnosa u Europi i Svetu,male su sanse da Srbija dobije up to date tehniku sa Zapada i to po nekoj „posebnoj ceni“.Nerealno.Osbnno siguran sam da realnih para za Rafale F4 nemamo, da nam ga i zele prodati.Pogotovo ne za 2 eskadrile,naoruzanje,obuku…Buducnost a ona je u bespilotnim dronovima bi nas pretekla dok bi mi uveli Rafale u sustav.Pametnije je nabaviti kineske ozbiljnije dronove,a ako se vec zeli imati 20ak iole modernih vazduhoplova za patrolu i event. neke vrst vatrene potpore moj bi favorit bio JF 17 Blok 3.Vise nam ni ne treba.

Go

Po mom misljenju bilo bi fantasticno ako bi uspeli da od UAE otkupimo eskadrilu tih miraza, u slucaju da rese da ih prodaju. Relativno su sveze modernizovani i mogli bi da dobro sluze jos dosta godina. Uz to bi bili savrseni za prelazak sa ruskih na francuske avione. Posebno bi bilo dobro ako bi smo uspeli da ih dobijemo po dobroj ceni. Sve je to samo u teoriji posto sumnjam da ce se prodavati, ali lepo je mastati.

Odgovori
To

Bilo koji novi zapadni avion!!!!

Da se otkačimo ovih krntija iz 1970-ih i 1980-ih

Odgovori
Le

Рафал је из 80- их, ако се не варам исте године је имао први лет кад и Голф 2 85-86-е.

Mi

Znači Srbija ako u 2023 potpiše ugovor za Rafale, dobiti će negdje oko 2032-2034 godine i to ako će ih Francuska raditi 10 komada po godini, što je naravno, malo preoptimistično.

Odgovori
Me

@ Milo

Kako 10 godišnje? Lepo piše u tekstu da je plan da se sredinom decenije (znači za 3-4 godine) proizvodnja poveća sa dva na tri mesečno. Ako je sada bar 1 mesečno to je najmanje 12 godišnje a kroz tri do četiri godine biće i do 36 godišnje.

U vezi UAE – Srbija odnosa, možda je ideja da se iz njihovog kontigenta nabave polovni Rafali jednom kada im se ispuni želja da dođu do F35.

Mi

Zato sam napisao „optimistično“ :)

Ne

Skupo je ovo za Srbiju. Jako jako skupo. A svrha???.Ko će ovo i čime plaćati… Da li ovo može da nas brani i odbrani???.. Imamo mi puno toga prečeg. Ajde eskadrilu rafala 12 komada i 2 eskadrile 24kom L15B kineskih 200 miliona$ po eskadrili…da zamenimo orao, i g4 da se više ne krpi. Mučimo se tu a avioni stari. Oružje sa orla i g4 iskoristiti za L15B. Kad isteknu resursi mig 29 i njihovo oružje prebaciti na rafale i L15B… Nešto dokupiti.. Ostalo u PVO ulagati. Da imamo kvalitetan PVO… Ima još puno slabih tačaka… Naravno ulagati u ljude. Ljudi brane zemlju

Odgovori
va

odma uzet rafale da se rešimo ruske gvožđurije mig i suhoj su propale firme to za 10 godina neće da postoji, kinezi uzimaju njihove kupce

Odgovori
Jo

Ne bi me iznenadilo da Daso poveća proizvodnju na 4 aviona mesečno, pod uslovom da delovi pristižu na vreme. Naravno, pod uslovom da postojeća geopolitička situacija potraje.

Miraži su dobri avioni, međutim od njihove nabavke nema ništa. Srbija neće nabavljati dve eskadrile u isto vreme, nego će jedna početi da leti paralelno sa postojećom eskadrilom Mig-29, a druga će zameniti migove.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs