[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025

Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

10. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

29. dec 2024

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024

[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024
Er Srbija kupila softver za optimizaciju snižavanja putničkih aviona od Erbasa: Na koji način rade DPO i IFO?
Ugovor je potpisan u Istanbulu tokom godišnjeg sastanka članica IATA-e / Foto: Er Srbija

Er Srbija kupila softver za optimizaciju snižavanja putničkih aviona od Erbasa: Na koji način rade DPO i IFO?

Srpska nacionalna avio-kompanija saopštila je juče da je sa kompanijama Erbas i Navblue potpisala ugovor o nabavci dva, kako se navodi, napredna softverska rešenja koja će omogućiti umanjenje potrošnje avio-goriva i tako posredno doprineti smanjenju emisije štetnih gasova.

Er Srbija tako nabavlja DPO (Descent Profile Optimizer) i IFO (Idle Factor Optimizer) programe koje je razvio Erbasov Navblue. Kako Tango Six saznaje, ovo je prva kupovina paketa oba softvera (pojedinačno su već prodavani drugim avio-kompanijama) u procesu koji se naziva „combined upgrade“.

Tango Six je bio prvi domaći medij koji je izvestio o nameri Er Srbije da kupi ovaj softver prošlog avgusta tokom vazduhoplovnog sajma Farnboro kod Londona.

Pre zelenih tehnologija dolazi softverska optimizacija oduzimanja gasa na vreme  / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

DPO funkcionalnost i procedura omogućavaju letelici da snižava sa visine krstarenja koristeći jedino najmanju zadatu snagu (idle engine thrust) motora. Kao rezultat, motori troše manje goriva i prateće emisije štetnih CO2 i NOx (Ugljen-dioksida i Azotnih-oksida) se posledično umanjuju, kao i buka koju turbo-mlazni motori proizvode. DPO takođe maksimizira vreme provedeno na efikasnijem vertikalnom profilu krstarenja jer se snižavanje ne započinje prerano, što takođe eliminiše i „level-off“ segment snižavanja koji se dešava na njegovom kraju kada je potrebno ponovo „dodati gas“ kako bi se održao horizontalni let sa neznatno više snage u gušćem vazduhu pred finalni prilaz.

Najbitniji deo novih procedura u ovakvim modifikacijama zavise od saradnje sa Kontrolom letenja, odnosno od optimizacije trajektorije letelice. Optimizovanjem trajektorije snižavanja zbog korišćenja najmanje zadate snage i drugih DPO funkcionalnosti, pojedine avio-kompanije projektuju uštedu oko 98 tona goriva godišnje po avionu u svojoj evropskoj mreži ruta. Avio-kompanija Izi džet očekuje da će eliminisati preko 311 tona CO2 godišnje po avionu ili 88.600 tona CO2 svake godine gledano kroz svoju ukupnu A320 flotu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ro

Postovana Er Srbijo. Pravilnim potezima i odabirom u oblasti tehnoloskog napretka na pravom ste putu.
Sa verom da vasi napori se umnozavaju u dobru. Ucvrscujuci se na pravom putu u podnebesju Gospodnjem.
Iskreno Vas,
Rodney Marinkovic and Aviation Enthusiast Associate Group. 😀✈♥️🛫🌐✈
West Ryde Sydney Australia

Odgovori
Ku

Priča za neuke. Sličan sistem su imali još JAT-ovi B-737 300 u svom CFMU početkom osamdesetih godina.
To bi moglo kada ne bi bilo saobraćaja u blizini na nižim visinama u istim i suprotnim kursevima kada je neophodno radarski vektorisati u cilju lateralnog razdvajanja od konfliktnog saobraćaja, a to znači produžavanje trajektorije i vremena leta dotičnog vazduhoplova u sletanju. Kakva je minimalna korist može se zaključiti.
Radi se o nečem drugom. EURO CONTROLL je saradnji sa proizvođaćima opreme za kontrolu letenja, još u godinama od 2005 razvijao programe za sisteme za obradu i koriščenje podataka koji će omogučiti optimizaciju profila leta tako što će centralni sistemi iz vazduhoplova i kontrole leta komunicirati preko DATA LINK i na osnovu svih radarskih imputa o ostalom sabraćaju i podatka planirane pozicije za snižavane iz CFMU aviona, dati tu magičnu poziciju (TOP OF DESCENT) za početak snižavanja

Odgovori
Kr

Čekaj, onda znači cene karata…?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs