Direktor SMATSA-e Ristivojević u poseti sedištu EUROCONTROL-a: Prošle nedelje 3.200 preleta opsluženo u jednom danu

6. maj 2025

„Prince Aviation“ ponovo na globalnoj sceni: Prva instalacija Certus 700 internet sistema na Cesni XLS predstavljena u Fridrishafenu

29. apr 2025

Er Frans uvodi Puket kao novu destinaciju

25. apr 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na ICAO konferenciji o olakšicama u vazdušnom saobraćaju u Dohi

19. apr 2025

CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025
Er Srbija kupila softver za optimizaciju snižavanja putničkih aviona od Erbasa: Na koji način rade DPO i IFO?
Ugovor je potpisan u Istanbulu tokom godišnjeg sastanka članica IATA-e / Foto: Er Srbija

Er Srbija kupila softver za optimizaciju snižavanja putničkih aviona od Erbasa: Na koji način rade DPO i IFO?

Srpska nacionalna avio-kompanija saopštila je juče da je sa kompanijama Erbas i Navblue potpisala ugovor o nabavci dva, kako se navodi, napredna softverska rešenja koja će omogućiti umanjenje potrošnje avio-goriva i tako posredno doprineti smanjenju emisije štetnih gasova.

Er Srbija tako nabavlja DPO (Descent Profile Optimizer) i IFO (Idle Factor Optimizer) programe koje je razvio Erbasov Navblue. Kako Tango Six saznaje, ovo je prva kupovina paketa oba softvera (pojedinačno su već prodavani drugim avio-kompanijama) u procesu koji se naziva „combined upgrade“.

Tango Six je bio prvi domaći medij koji je izvestio o nameri Er Srbije da kupi ovaj softver prošlog avgusta tokom vazduhoplovnog sajma Farnboro kod Londona.

Pre zelenih tehnologija dolazi softverska optimizacija oduzimanja gasa na vreme  / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

DPO funkcionalnost i procedura omogućavaju letelici da snižava sa visine krstarenja koristeći jedino najmanju zadatu snagu (idle engine thrust) motora. Kao rezultat, motori troše manje goriva i prateće emisije štetnih CO2 i NOx (Ugljen-dioksida i Azotnih-oksida) se posledično umanjuju, kao i buka koju turbo-mlazni motori proizvode. DPO takođe maksimizira vreme provedeno na efikasnijem vertikalnom profilu krstarenja jer se snižavanje ne započinje prerano, što takođe eliminiše i „level-off“ segment snižavanja koji se dešava na njegovom kraju kada je potrebno ponovo „dodati gas“ kako bi se održao horizontalni let sa neznatno više snage u gušćem vazduhu pred finalni prilaz.

Najbitniji deo novih procedura u ovakvim modifikacijama zavise od saradnje sa Kontrolom letenja, odnosno od optimizacije trajektorije letelice. Optimizovanjem trajektorije snižavanja zbog korišćenja najmanje zadate snage i drugih DPO funkcionalnosti, pojedine avio-kompanije projektuju uštedu oko 98 tona goriva godišnje po avionu u svojoj evropskoj mreži ruta. Avio-kompanija Izi džet očekuje da će eliminisati preko 311 tona CO2 godišnje po avionu ili 88.600 tona CO2 svake godine gledano kroz svoju ukupnu A320 flotu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ro

Postovana Er Srbijo. Pravilnim potezima i odabirom u oblasti tehnoloskog napretka na pravom ste putu.
Sa verom da vasi napori se umnozavaju u dobru. Ucvrscujuci se na pravom putu u podnebesju Gospodnjem.
Iskreno Vas,
Rodney Marinkovic and Aviation Enthusiast Associate Group. 😀✈♥️🛫🌐✈
West Ryde Sydney Australia

Odgovori
Ku

Priča za neuke. Sličan sistem su imali još JAT-ovi B-737 300 u svom CFMU početkom osamdesetih godina.
To bi moglo kada ne bi bilo saobraćaja u blizini na nižim visinama u istim i suprotnim kursevima kada je neophodno radarski vektorisati u cilju lateralnog razdvajanja od konfliktnog saobraćaja, a to znači produžavanje trajektorije i vremena leta dotičnog vazduhoplova u sletanju. Kakva je minimalna korist može se zaključiti.
Radi se o nečem drugom. EURO CONTROLL je saradnji sa proizvođaćima opreme za kontrolu letenja, još u godinama od 2005 razvijao programe za sisteme za obradu i koriščenje podataka koji će omogučiti optimizaciju profila leta tako što će centralni sistemi iz vazduhoplova i kontrole leta komunicirati preko DATA LINK i na osnovu svih radarskih imputa o ostalom sabraćaju i podatka planirane pozicije za snižavane iz CFMU aviona, dati tu magičnu poziciju (TOP OF DESCENT) za početak snižavanja

Odgovori
Kr

Čekaj, onda znači cene karata…?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs