Srpska nacionalna avio-kompanija saopštila je juče da je sa kompanijama Erbas i Navblue potpisala ugovor o nabavci dva, kako se navodi, napredna softverska rešenja koja će omogućiti umanjenje potrošnje avio-goriva i tako posredno doprineti smanjenju emisije štetnih gasova.
Er Srbija tako nabavlja DPO (Descent Profile Optimizer) i IFO (Idle Factor Optimizer) programe koje je razvio Erbasov Navblue. Kako Tango Six saznaje, ovo je prva kupovina paketa oba softvera (pojedinačno su već prodavani drugim avio-kompanijama) u procesu koji se naziva „combined upgrade“.
Tango Six je bio prvi domaći medij koji je izvestio o nameri Er Srbije da kupi ovaj softver prošlog avgusta tokom vazduhoplovnog sajma Farnboro kod Londona.
DPO funkcionalnost i procedura omogućavaju letelici da snižava sa visine krstarenja koristeći jedino najmanju zadatu snagu (idle engine thrust) motora. Kao rezultat, motori troše manje goriva i prateće emisije štetnih CO2 i NOx (Ugljen-dioksida i Azotnih-oksida) se posledično umanjuju, kao i buka koju turbo-mlazni motori proizvode. DPO takođe maksimizira vreme provedeno na efikasnijem vertikalnom profilu krstarenja jer se snižavanje ne započinje prerano, što takođe eliminiše i „level-off“ segment snižavanja koji se dešava na njegovom kraju kada je potrebno ponovo „dodati gas“ kako bi se održao horizontalni let sa neznatno više snage u gušćem vazduhu pred finalni prilaz.
Najbitniji deo novih procedura u ovakvim modifikacijama zavise od saradnje sa Kontrolom letenja, odnosno od optimizacije trajektorije letelice. Optimizovanjem trajektorije snižavanja zbog korišćenja najmanje zadate snage i drugih DPO funkcionalnosti, pojedine avio-kompanije projektuju uštedu oko 98 tona goriva godišnje po avionu u svojoj evropskoj mreži ruta. Avio-kompanija Izi džet očekuje da će eliminisati preko 311 tona CO2 godišnje po avionu ili 88.600 tona CO2 svake godine gledano kroz svoju ukupnu A320 flotu.
Rodney Marinkovic
Postovana Er Srbijo. Pravilnim potezima i odabirom u oblasti tehnoloskog napretka na pravom ste putu.
Sa verom da vasi napori se umnozavaju u dobru. Ucvrscujuci se na pravom putu u podnebesju Gospodnjem.
Iskreno Vas,
Rodney Marinkovic and Aviation Enthusiast Associate Group. 😀✈♥️🛫🌐✈
West Ryde Sydney Australia
Kule
Priča za neuke. Sličan sistem su imali još JAT-ovi B-737 300 u svom CFMU početkom osamdesetih godina.
To bi moglo kada ne bi bilo saobraćaja u blizini na nižim visinama u istim i suprotnim kursevima kada je neophodno radarski vektorisati u cilju lateralnog razdvajanja od konfliktnog saobraćaja, a to znači produžavanje trajektorije i vremena leta dotičnog vazduhoplova u sletanju. Kakva je minimalna korist može se zaključiti.
Radi se o nečem drugom. EURO CONTROLL je saradnji sa proizvođaćima opreme za kontrolu letenja, još u godinama od 2005 razvijao programe za sisteme za obradu i koriščenje podataka koji će omogučiti optimizaciju profila leta tako što će centralni sistemi iz vazduhoplova i kontrole leta komunicirati preko DATA LINK i na osnovu svih radarskih imputa o ostalom sabraćaju i podatka planirane pozicije za snižavane iz CFMU aviona, dati tu magičnu poziciju (TOP OF DESCENT) za početak snižavanja
Kralj od Sabe
Čekaj, onda znači cene karata…?