Prošla nedelja suočila je svet sa tragičnim vestima o katastrofalnim zemljotresima koji su pogodili Tursku i Siriju, ostavljajući za sobom desetine hiljada poginulih u razaranju koje se teško može opisati rečima. Dok je svet žurio da pomogne Turskoj, i u mnogo manjoj meri ratom razorenoj Siriji, još jedan udar katastrofe na drugom mestu, na drugom kraju sveta – u SAD! Srećom, ovo je prošlo bez ljudskih gubitaka i fizičkih razaranja, uprkos tome što posledice tog zemljotresa tek treba da oseti kompanija Oshkosh Defence sa sedištem u Viskonsinu, firmi osnovanoj 1917. godine, koja je dodatno procvetala tokom prethodnih godina zahvaljujući ogromnom uspehu vozila JLTV konfiguracije 4×4 (Joint Light Tactical Vehicle) koje je ova kompanija razvila za potrebe američke vojske.
U potresnim vestima za odbrambenu industriju SAD, američka vojska je 9. februara obavestila da je kompanija AM General sa sedištem u Indijani (koja je 2015. godine u prvobitnom takmičenju za konstruisanje JLTV izgubila od kompanije Oshkosh Defense) izabrana za pobednika, i nagrađena petogodišnjim ugovorom vrednim 8,66 milijardi američkih dolara (plus pet jednogodišnjih opcionih perioda za naručivanje) za proizvodnju 20.682 vozila JLTV i 9.883 prikolica za američke oružane snage, kao i za strane kupce. Ovde ništa ne bi bilo čudno da originalni proizvođač vozila JLTV Oshkosh Defense, nije izgubio posao od više milijardi, i da ga u tom poslu nije izbacio najveći konkurent koji je u isto vreme originalni proizvođač vozila HMMVV (High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) ili Humvee konfiguracije 4×4 koje je takođe konstruisano prema zahtevima američke vojske.
– Jedna od ključnih strategija programa JLTV od najranijih dana bila je da se podstakne konkurencija kako bi se kontrolisali troškovi i maksimalno povećala kupovna moć vlade – rekao je brigadni general Semjuel L. „Luk“ Peterson, izvršni oficir američke vojske u programu Combat Support & Combat Service Support.
– Od početka proizvodnje, američka vlada je od originalnog proizvođača dobila prava na paket tehničkih podataka vozila JLTV, što se prema programu koristi za sprovođenje budućih proizvodnih tendera, kontrolu konfiguracije platforme, kao i cene vozila u budućnosti. Ova vladina prava na podatke omogućila su da se u okviru programu da se takmiči sa naknadnim proizvodnim ugovorom sa mnogo boljom kontrolom proizvodne konfiguracije i troškova – rekao je Peterson objašnjavajući kako je došlo do toga da JLTV vozilo više neće proizvoditi njegov originalni kontruktor i proizvođač, već će to raditi AM General koji će u tu svrhu koristiti pogon Mishawaka Manufacturing Campus od 96 hektara u državi Indijana.
U saopštenju kompanije Oshkosh Defense navedeno je da su „razočarani što su saznali za odluku vlade“ tvrdeći da je „kao aktuelni proizvođač, samo Oškošov predlog za JLTV značajno koristio sticanju iskustva s ovim voziila i uspostavnju potrebne infrastrukture, prižajući najbolju moguću nadogradnju ove platforme.“. Iz AM General je, s druge strane, saopšteno da je kompanija počastvovana što je dobila najnoviji ugovor i obavestila je da se očekuje da isporuka JLTV proizvedenih od AM Generala počne 17 meseci nakon dodele ugovora, čime se zapravo za leto 2024. godine zakazuje prikaz prvog vozila proizvedenog u pogonu u Indijani.
Uprkos tome što je prvobitno najavljen kao zamena za vozilo Hamvi (Humvee) po principu jedan za jedan, i zbog toga što su ga američki mediji prerano nazvali „ubicom Hamvija“, nikada nije postojala namera da JLTV zameni sve Hamvije. To je tokom prethodnih godina mnogo puta potvrdila američka vojska kada su finansijska sredstva preusmeravana sa JLTV programa na kupovinu novih Hamvija i nadogradnju starih primeraka ovog vozila. U međuvremenu, sveprisutni HMMVV koji je u serijskoj proizvodnji od 1984. godine, proizveden je u preko 350.000 komada, a vozilo se trenutno koristi u preko 70 zemalja širom sveta. Ne mali broj njih je prisutan na Balkanu koji služe u Vojsci Srbije kao i vojskama svih drugih država koje su nasledile bivšu Jugoslaviju (osim Crne Gore), plus Albanije, Bugarske, Grčke, Rumunije i Mađarske (primedba autora: Mađarska se generalno ne smatra balkanskom zemljom. Iako je severna granica Balkanskog poluostrva različito definisana, na osnovu različitih geopolitičkih i istorijskih razmatranja, nekoliko predloženih granica obuhvata najjužniji deo sadašnje teritorije Mađarske).
S druge strane, Oshkosh Defense je do danas proizveo skoro 19.000 JLTV, isporučujući ih američkoj vojsci, marincima, vazduhoplovstvu i mornarici, kao i vojskama u Brazilu (12 isporučeno, još 36 sledi), Makedoniji (6 isporučeno, dodatnih 90 do 2028. godine), Crnoj Gori (20 isporučeno, još 47 ove godine; neki od njih će biti naoružani protivoklopnim sistemima, vrlo verovatno Rafael Advanced Defence Sistems Spike-LR, tu su i samohodni minobacači sa sistemom Elbit System SPEAR kalibra 120 mm), Sloveniji (38 isporučenih, naručeno još 91) i Litvaniji (50 isporučenih, sledi isporuka još 450). Kompanija ima ugovore da proizvede više od 22.679 vozila i do novembra ove godine očekuje dodatne narudžbine. Planove za kupovinu vozila već imaju Belgija (322 vozila), Poljska (26 vozila) i Rumunija (preko 120 vozila će biti nabavljeno za specijalne snage), a interesovanje za nabavku JLTV pokazale su i Velika Britanija, Portugal i Grčka.
Cilj planirane nabavke američke vojske je ukupno 49.099 vozila novog standarda JLTV A2 koji sadrži litijum-jonske baterije, što je ključni faktor za tehnologiju/sposobnost protiv praznog hoda motora, plus nekoliko novih mogućnosti, kao što su zaštita od korozije i poboljšana efikasnost gorivnog sistema. Sistem protiv praznog hoda automatski smanjuje snagu motora na JLTV tokom perioda produženog praznog hoda, ne samo da smanjuje potrošnju goriva, već produžava nečujnost, što je jasna prednost za borce koji ne žele da nepotrebnim uključivanjem motora vozila odaju svoje pozicije.
Iako američka vojska nikada nije postavila zahtev za hibridni JLTV, Oshkosh je predstavio takvu verziju u januaru 2021. Ipak, američka vojska već planira da svoja taktička vozila – točkaše, u narednih nekoliko decenija prebaci na hibridna ili potpuno električna vozila.
Stojko
Jel mozemo mi da narucimo ova vozila od nasih americkih prijatelja?
Dusan Jevtic
Sta ce nam kada je M16 Milos kvalitetnije vozilo celo u oklopu sa izlaznom rampom i ima dubs a predvidjeno je i da nosi po rakete nova? 🙂
Stojko
@Dusan Jevtic
zato sto smo M16 Milos do sad proizvoeli u 30 primeraka, NOVA ko zna kad ce i oce li, a verujem da je sad tesko doci i do delova za klapanje m16 Milos, posto je uglavnom sve iz uvoza.
kao sto vidis i sam nasa namenska pravi lose proizvode ali ih bar zato radi sporo i ispadnu lepi za predizborno slikanje.
Jale
Ako bi smo narucivali nesto ovako bolje bi bilo da narucimo Vihor iz Republike Srpske posto su u istoj klasi.
Igor
@Dusan Jevtic
Sta, nisi video kako je Milos prosao pre nekoliko dana u sudaru sa fiat puntom? I sta je od delova na tom vozilu domace proizvodnje?
Kosovo i Metohija
A kako je to prošao Miloš. Udaren u prednji točak koji je otpao od siline udara i prevrnuo se što se dobro vidi na Fijatu koji se ulupio do zadnjih sjedala.
НЛОС
@Igor
Bukvalno je bio u voznom stanju cim su ga okrenuli na tockove.
Zicer
Prvo netacni podaci o broju vozila koje poseduje VS. Drugo daleko jeftinije, a po zastiti, i po korisnosti, jer vozi duplo vise vojnika od JLTV, nas Milos je daleko bolji. Da i ne govorim sto svaki Milos u osnovnoj varijanti ima daljinsku stanicu 12,7, dok se kod JLTV sve dodatno naplacuje. A uskoro i produzena verzija Milosa koja ce imati 2 sedista vise.
Branko
@Stojko
30 Milosa za vojsku, napravljeno ih je vise, ako se racuna izvoz i zandarmerija.
Teslo
Dali je u planu proizvodnja ovakvih vozila sa pogonom na struju? Nešto poput ekološkog HMMVV-ja.
Vlado
JLTV je poslan u Ukrajinu izmedju ostalog. Dobro i kvalitetno vozilo.
677.trae
Pokazalo se da je dobar za przenje, gori samo tako😂
Multi Boy
I Miloš i JLTV se neperspektivna vozila jer imaju 11 odnosno 12 tona. Ugovorom o kovnvencionalnom naoružanju spadaju u kategoriju oklopnih vozila u klasi M80, Patrije, Bradley-a. Njihov broj je ograničen. Konkretno Hrvatska ima limit od svega 360 vozila. Zbog toga se svi odlučuju na Iveco LMV i Hamwee-a koji imaju masu ispod 6.5 tona koje spominje ugovor. Vama uvaljuju smeće.
Vlad
Multi Boy,
Kako možete poredili Miloša i Lazara ili Patriu? U pitanju su različita vozila sa različitom svrhom upotrebe. Poredite vozila od 10 i 30 tona mase…
Zicer
Multi Boy
Ne perspektivna vozila?!? Porediti vozilo sa 8 tocka i vozilo sa 4 tocka je glupo. Osim toga jedan Milos ima isti stepen zastite kao sto ima Strajker. A i tezine su im slicne.
Multi Boy
Niste me razumjeli. Nisam rekao da su to nekvalitetna vozila, nego da se zbog njihove nabave neće moći nabavit gusjeničari i točkaši na osam kotača koji imaju puno bolje naoružanje. Primjerice Slovenija ima limit od 170 vozila. Nabavkom 129 JLTV ostaje im samo prostora za 41 gusjeničar i točkaš na osam kotača. JLTV je napravljen u ogromnom broju primjeraka koji su sad višak kojeg se svi u Europi pokušavaju riješiti.
Multi Boy
Slična situacija je bila s Kiowama. On se po CFE treaty vode kao borbeni helikopter iako to nisu. Zbog toga je isplativije imati punokrvni borbeni helkopter poput Apache-a. Hrz je zbog nabavke Kiowe morao razoružati Mi-17. Engleska kupuje primjerice Chinook jer se on vodi kao čisto transportni helikopter i ne ulazi u limite. Zato Stoltenberg Ukrajini uvaljuje samoubilačke dronove jer su s njima prekoračili ugovor.
Njofra
Mene zanima kako ce se te baterije ponasati u uvjetima bojisnice gdje lako moze doci do curenja i svakakvih nezgoda. Najveca eksplozivna opasnost po vozilo ce se nalaziti u njemu samome…
Nikola
Dobro zapazanje.
Kad su predstavili taj hibridni elektricni JTLV naleteo sam na podatak da je baterijski sklop na eJTLV tezak gotovo pola tone. Kako je to spakovano i zasticeno, koliko tu ima litijuma i cega sve jos, to ne znam. Znam samo da je litijum najbolji aditiv za raketna goriva, da kilogram litijuma tokom gorenja razvija 20-ak puta vecu energiju od bilo kog ekpsloziva, da u 50 gr. litijuma ima energije isto kao u kilogram najboljeg eksploziva.
ivan
Pa i Willis jeepu se nesto tako desilo, originalno projektovan od strane male kompanije Bantam koja nije imala kapacitete za masovnu proizvodnju, Americki MOD je prosledio dokumente Fordu i Willisu i danas slabo ko se seca Bantama dok za Jeep sve znamo.
Jovan Munitlak
Imam utisak da je neko nekog z#!&@*o .
MonteKristo
To rade na Balkanu, dobice Oskosh svoj deo kolaca, a drzavna uprava mora da se slusa I u US I u Srbiji. Samo je Hitler bio liberal I dozvolio nemackoj industriji da mu napravi sranje u WWII pa su imali preko 80 tipova oklopnih vozila.
Srbofil
@MonteKristo
Hitler liberal? Socijalista, defacto nacionalizovao komplet industriju i postavio partijske cinovnike u upravne odbore svih glavnih fabrika. To sto je dobio je rezultat rada njegovih partijskih drugova.
SAD su imale drugaciji pristup, zato su i pobedili.
Марко
Зар сте помислили да у УСА војсци нема корупције ?
Dax
Да ли неко има одговор на следеће питање?
Како сам негде прочитао, а можда није тачно, сва новопроизведена возила користе погон, турбине и разне комплексне системе од страних добављача попут Каминса и сличних.
Мене занима како ће се у неком реалном војном сукобу, као нпр. Украјонско-руско рат, таква возила одржавати?
Ем су комплексна, ем све стране компоненте.
Србија никада није имала рат, а да ту неко са Запада није био нападач или је намигнуо па помогао неком суседу.. Нема сумње да нам неће испоручивати делове и пружати услуге одржавања у случају сукоба.
Srbofil
@Dax
Ta vozila bi potrajala znatno duže nego što bi naša privreda izdržala pod sankcijama/blokadom zapada, tako da nemate šta da brinete. Ruski Tigr-M koristi Cummins motor, jer na tržištu ne postoji alternativa za takve komponente, a da nije sa zapada ili njihovih saveznika, prosto nema.
Najveći agresor na Srbiju je došao sa istoka, bila je to Turska i nije otišla dok je nismo konačno oterali 1912. Zapad nam nije stajao na putu, šta više, išlo im je na ruku. Takođe nas je „zapad“ najviše pomogao u dva svetska rata, a i tokom hladnog rata. Ne počinje istorija ’91 ili ’99.
Dax
А где пише да мотор мора да буде савремени Каминс. Што не неки издржљиви робусни атмосферски једноставни па и нека више троши, али да бар може да се одржава у време сукоба.
Истоеија не почиње 91. али то је тренутна стратешка ситуација. Не видим неког другог нападача осим са Запада или из суседства по наговору или уз подршку Запада.
Srbofil
@Dax
Ekonomija je odgovor i na to pitanje. Ne isplati se i nema logike. Okruzeni smo sa svih strana NATO clanicama ili protektoratima, a EU nam cini kicmu ekonomije.
U slucaju sukoba sa zapadom, bilo bi upitno sta bi jeli i da li bi imali struje, motori za Milosa i Lazara bi nam bili najmanji problem.
Dax
Па који ће нам онда војска и Милоши и Лазари?
Ако сте ви у праву не треба нам.
А ја мислим да је јака робусна војска један од елемената одвраћања агресије. Ок можда не би победили, али агресор мора да рачуна на несразмерну патњу. И то је фактор одвраћања.
Srbofil
@Dax
pise ovde sve.
http://www.parlament.gov.rs/upload/archive/files/lat/pdf/akta_procedura/2019/2206-19%20-%20Lat..pdf